eitaa logo
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
193 دنبال‌کننده
277 عکس
25 ویدیو
38 فایل
هنر و ادبیات کودک و نوجوان #ادبیات_کودک #شعر #داستان #نقد ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از معصومه مرادی
می‌توانید این کتاب و کتاب های دیگری را به مناسبت امروز در باشگاه کتاب ما بخوانید.
درنگی بر یکی از شعرهای پروین‌دولت‌آبادی یکی از مباحثی که به موازات نقد و بیشتر از سوی جامعه‌ی آفریینندگان ادبی در پاسخ انتقادها مطرح می‌شود؛ چارچوب‌مند نبودن هنر و لزوم کلیشه‌گریزی و ساختارشکنی برای هنرمندان است. این مقوله، راه گریزی شده که از طریق آن جامعه‌ی خلاق ادبی خود را از دانش نقد بی‌نیاز بداند و چالش‌های نقد آثار خود را هم با مباحثی چون نوآوری، ساخت‌شکنی و گریز از کلیشه‌زدگی توجیه کند. حال آن که مباحثی چون ساخت‌شکنی و نوآوری پس از دانش هنرمند بر نقاط مقابل آن‌ها معنا پیدا می کند؛ یعنی هنرمند باید ابتدا سنت را بشناسد تا بتواند نوآوری کند؛ باید ساختار را بداند تا آن را بشکند. بی‌ساختاری و ساختار شکسته و ویران به معنی ساختارشکنی نیست. حتی در صورت دانایی، باید ساخت‌شکنی آگاهانه باشد ودر نتیجه نیز موثر واقع شود؛ برای توضیح بیشتر این مبحث، به نقد وزن در شعری از پروین دولت آبادی شاعر پیشکسوت کودک و نوجوان می‌پردازیم. درباره‌ی تفاوت نسبی وزن شعر کودک و نوجوان با شعر بزرگسال تاکنون سخنانی مطرح شده و کسانی چون: کیانوش در کتاب شعر کودک در ایران، سید آبادی در شعر در حاشیه، سلاجقه در ازاین باغ شرقی، و شاعران کودک چون: رحماندوست، نظر آهاری و ... مباحثی را در این حوزه مطرح کرده‌اند که خارج از محدوده‌ی بحث ماست. بحث اصلی این است که بسیاری ساختارشکنی وزن عروضی را در شعر کودک و نوجوان و به‌ویژه در برخی گروه های سنی مجاز می دانند؛  اما چنان که اشاره شد، این ساخت.شکنی باید با دانایی، آگاهی و نتیجه‌بخشی همراه باشد. از این زاویه به دفتر "گل بادام" از پروین دولت آبادی می‌نگریم که نخستین بار 1366 کانون پرورش فکری آن را منتشر کرده است. این دفتر به جز دو بیت مقدمه، دوازده شعر دیگر دارد که همه در دو قالب مثنوی و چهارپاره سروده شده است. شاعر در تمام مصراع‌های دوازده شعر، تساوی وزن ابیات را حفظ کرده جز، در شعر "کوه سربلند" که در دو مصرع، وزن از فاعلات فاعلات فع، به فاعلات فاعلات فاعلن تبدیل می‌شود: می‌نشست دانه‌های برف / نرم‌نرم روی پیکرش/ مخمل لطیف برف سرد/ عاقبت سپید می‌کند سرش/...باز می‌نشیند آفتاب گرم/ روی تپه‌ها و کوه.ها/ آورد سلام کوه را/ رود نغمه خوان به شهر ما. خلاصه‌ی بحث این که شاعر این شعر(چارپاره) ساختار شکنی نکرده؛ بلکه وزن را از دست داده است و دلایل آن این است: -در دیگر شعر‌ها و حتی دیگر بندهای همین شعر نشانی از ساخت‌شکنی دیده نمی‌شود. - در کتاب و مقدمه به این ساخت شکنی اشاره نشده؛ - وزن شعر از وزن پ‌هایی است که بسیاری از شاعران دیگر نیز در آن خطا کرده‌اند؛ -تغییر وزن هیچ کمکی به تقویت شاعرانگی شعرنکرده. حاصل بحث آن که در ساخت‌شکنی و نوآوری، رفتار ادبی باید با دانایی، آگاهانه و همراه با دلیل ادبی نتیجه‌بخش در اثر اتفاق بیفتد و بقیه‌ی موارد یا بر آمده از ناآگاهی نویسندگان و شاعران است یا به جای کمک، ساختار اثر را دچار ضعف خواهد کرد. https://eitaa.com/sibenaghd
آی قصه،قصه،قصه😍😍 نون و پنیر و پسته...🥪🧀🥜 بالاخره بعد از مدتها انتظار⏰، با یه دوره خیلی خاص و شگفت انگیز اومدیم تا شما رو ببریم سرزمین افسانه ها و قصه ها...🗝🗝 اومدیم دستتون رو بگیریم و گام به گام کوچه پس کوچه های قصه ها 👟👞🥾👢👡👠🥿🩴رو قدم بزنیم و سر هر کوچه یه چیزی یاد بگیریم و از دل بقچه های قصه، سوغات🧰🧰🧰 بیاریم... اگه میخواید تو این سفر شگفت انگیز 🎡همراهمون باشید بگید : یا علی 🙏🙏🙏🙏 برای این که بدونید تو این دوره چه خبره توی شبکه های مجازی بله و ایتا به شماره 09177032154 پیام بدین تا جزییات رو براتون توضیح بدن🌈🌈🌈🌈
🔷 نشست ادبی سلام دبیرخانه ادبیات دینی کودک و نوجوان برگزار می‌کند. 🖊کارگاه داستان "چگونه از جنگ بنویسیم؟" 🔸 با حضور: تیمور آقامحمدی، نویسنده و پژوهشگر ⏱ شنبه ۲۱مهرماه ساعت ۱۶:۳۰ 💎 خیابان شهدا (صفائیه) نبش کوچه شماره ۱۷، معاونت فضای مجازی هنر و رسانه، نگارستان اشراق 🎥پخش زنده: https://eitaa.com/eshragh_tv 💡 | اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی: 🆔 @eshragh_news
کارگاه |کودک و عروسک| با مرضیه برومند 🔹۲ جلسه ۴ ساعته 🔹به صورت حضوری 🔹آبان ماه ۱۴۰۳ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام : 09125539455
شعر کودک ابزاری کارامد برای حفظ زبان ها و گویش ها | انجمن تخصصی کودک و رسانه انجمن تخصصی کودک و رسانه این یادداشت را در سایت انجمن کودک و رسانه بخوانید: https://koodak.tv/15939/%d8%b4%d8%b9%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%85%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7/
🔻نگاهی اجمالی به برگزیدگان بخش فارسی فهرست بین المللی کلاغ سفید ۲۰۲۴: - «پسر اقیانوس»،مهدی رجبی،تصویرگر هاله قربانی، نشر افق. داستان «پسر اقیانوس» هر چند به ظاهر بر تخیل پسرکی استوار است، اما در حقیقت واقعیت عینی زندگی بخشی از روستاییان جنوب ایران را روایت می‌کند که در بحران‌های زیست محیطی مانند سیل یا خشکسالی زندگی‌هایشان دچار دگرگونی و بحران‌های پیاپی شده است. رجبی در این کتاب با زبانی موجز و با کمک نماد و نشانه‌‌ها به ما یادآوری می‌کند که چگونه قهر طبیعت و بی‌توجهی ما به تغییرات اقلیمی می‌تواند زندگی نسل های بعدی را تحت تاثیر خود قرار دهد. تصاویر هاله قربانی با ارائه جزئیات به شکلی هنرمندانه دنیای تخیل سمیر و شرایط اقلیمی محل وقوع داستان (استان خوزستان در ایران) را ترسیم کرده است. استفاده از پوشش محلی برای شخصیت‌ها و ترسیم مشخصات جغرافیایی در تصاویر به باورپذیری و درک فضای داستان کمک کرده است. - «جهان به سفر می رود»، پدیدآورندگان زهرا و حانیه شجاعی، کتاب ادامه، واحد کودک و نوجوان نشر اطراف. جهان به سفر می‌رود شکل جدیدی از کتاب‌های محیط زیستی است؛ کتابی در باره سفر، دوستی و پیدا کردن راه حل‌های تازه برای مشکلات قدیمی. راه حل‌هایی که همین نزدیکی‌ها اطراف ما وجود دارند و فقط باید جور دیگری نگاه‌شان کنیم. اشیای موجود در تصاویر کتاب با وسایل بازیافتی و تکنیک پاپیه ماشه ساخته شده‌اند تا یادآور این باشند که می‌توان مسائل قدیمی را به شیوه‌ای تازه دید و از وسایل قدیمی اشیای تازه و دوست داشتنی خلق کرد. - «دختر دال»،بازآفرینی احمد اکبرپور، تصویرگر نوشین صادقیان، فاطمی، کتاب طوطی‌ دختر دال بازآفرینی یکی از قصه‌های عامیانه ایرانی است که با قلم روان احمد اکبرپور و تصاویر خیره کننده نوشین صادقیان برگ دیگری از ادبیات فولکلور ایرانی را به نمایش می‌گذارد. اثر نمونه‌ای مثال زدنی از همکاری مفید و موثر موزه عروسک و فرهنگ ایران با انتشارات طوطی است و نشان می‌دهد که چگونه پشتوانه‌های فرهنگی و بومی می‌تواند به غنای ادبیات کودک کمک کند. - «نه مثل هر روز»،فرهاد حسن زاده، تصویرگر هاله قربانی، چشمه، کتاب چ. در کتاب «نه مثل هر روز» شهر تهران نه در معنای کلی یک شهر، بلکه با جزئیات و تشخص بخشیدن به کوچه‌ها، خیابان‌ها، پل‌ها و محله‌هایش، به عنوان بستر اصلی داستان ظاهر می‌شود. در کتابهای کودک ایرانی، به ویژه کتابهای تصویری، به ندرت پیش می‌آید که فضاهای شهری به عنوان بخش مهمی از روایت در داستان نقش آفرینی کنند. به عبارتی محل وقوع داستان نه یک «فضا» بلکه یک «مکان» باشد. تصاویر کتاب که بخش عمده‌ای از موجودیت و ماهیت روایت را شکل داده‌اند، محله‌ها و فضاهای شهر تهران را چه در بخش‌های جدید و مدرن و چه بخش‌های کمی قدیمی و سنتی‌تر به شیوه‌ای منحصر به فرد نشان می‌دهند. - «هفت جاویدان» نوشته مرجان فولادوند، نشر هوپا هفت جاویدان داستان شکل گیری نوروز و رمانی مدرن با بن‌مایه هایی کهن و سازگار با ملاحظات اخلاقی امروز دنیاست. صلح جویی و جنگ‌ستیزی، عاملیت زنان و کودکان، و تأکید بر حقوق حیوانات از مهم‌ترین درون مایه‌های آن هستند. شخصیت‌ها هر چند از قصه‌های اساطیری همچون شاهنامه گرته برداری شده‌اند، اما در جهان داستانی فولادوند هویت مستقلی دارند. نویسنده در این داستان به ما یادآوری می‌کند که راه حل عبور از بحران‌های اجتماعی نه در دست منجی‌ها و قهرمان‌ها بلکه بر دوش تک تک مردم و افراد یک جامعه است. لیلا (رویا) مکتبی فرد کارشناس بخش فارسی کتابخانه‌ی بین‌المللی کودکان مونیخ          
به نام هستی بخش انجمن تخصصی کودک و رسانه به مناسبت هفته کودک و هفته نوجوان برگزار می کند: 🔻 عنوان وبینارها: ارتقا کیفیت آثار رسانه ای کودک و نوجوان، با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی 🔻 موضوع این نشست: نقش خلاقیت در تولیدات رسانه ای برای کودکان ، با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی 🗣️ دبیر: آقای دکتر ناصر اسدی دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه 🗣️ کارشناس: آقای سیدمحسن حسینی کارشناس ارشد مدیریت رسانه و تهیه کننده ارشد صداوسیما 🕗 تاریخ برگزاری: یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ از ساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐 در گوگل میت به نشانی: https://meet.google.com/sza-teuj-zaz انجمن تخصصی کودک و رسانه www.koodak.tv