eitaa logo
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
175 دنبال‌کننده
263 عکس
25 ویدیو
38 فایل
هنر و ادبیات کودک و نوجوان #ادبیات_کودک #شعر #داستان #نقد ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالب این جلسه را در کانال رادیوپادکست بشنوید: *🙋🏻‍♀️رادیوپادکست کودک و رسانه🙋🏻‍♂️ کانال اختصاصی انجمن تخصصی کودک و رسانه* سلسله وبینارهای تخصصی در حوزه خردسال، کود و نوجوان موضوع این نشست: ارزیابی کتاب های ویژه کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب 1403 *🙋🏻‍♀️رادیوپادکست کودک و رسانه🙋🏻‍♂️ کانال اختصاصی انجمن تخصصی کودک و رسانه* https://ble.ir/radiopodcast_koodakoresane
از ادبیات مکتب خانه ای تا ترجمه های منظوم در کتاب های تعاملی | انجمن تخصصی کودک و رسانهانجمن تخصصی کودک و رسانه این یادداشت را در سایت انجمن بخوانید: https://koodak.tv/10472/%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88/
بسم الله الرحمن الرحیم نقدی بر انیمیشن ببعی قهرمان دکتر مهتاب اسکندری استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا و جامعه شناس رسانه 📌انتقاد: در دوره ای که حتی انیمیشنهای سیاست‌زده والت دیزنی روی به تولید آثاری با محتوای جامعه شناسی آسیبهای کودک و نوجوان مثل «درون و برون» روی آورده اند، جای بسی تعجب و تاسف است که انیمیشن برخاسته از اثر سریال تلویزیونی و داستانی ادبی قوی کودک و نوجوان «ببعی و ببعو» در ایران، علی رغم تبلیغات قدرتمند رسانه ای برای اکرانش، به یکباره فیلمی با محتوای بسیار ضعیف و کلیشه ای، با موسیقی های رپ ناشایست برای گروه سنی مخاطبش با شخصیت پردازی های کاملا متناقض با اثر ادبی اش را جلوی چشمان کودکان و نوجوانان که به امید وعده ای به طاهر صادق به تماشا آمده اند به تصویر می کشد. 🔐رمز گشایی: در انیمیشن ببعی قهرمان، بره ها تبدیل به بزغاله شده اند و تصادفی نیست که خط رایج سرزمین این بزها بیشتر شبیه به الفبای عبری است تا هر زبان و خط دیگر! از نقطه نظر محتوا، عناصر جهان بینی فراماسونری و گنوسیسم در خط داستان آشکارا بیداد می کند. بچه ها برای موفقیت باید عضو کلوپ آقای جغد شوند که اتفاقا استاد قطعه موسیقی گل مریم‌ را با تکرار عبارت «برنمی گردم به خانه» برای بچه ها نهادینه می کند. تنها کودکی که در جمع بچه ها با والدین صادقانه در ارتباط است (ببعو با موهای صورتی!) به طور خاص به عنوان شخصیتی بی عرضه و ضد قهرمان مورد تمسخر و استهزای خط داستان است. مادر ببعی با موهای سبز (!) الگوی شخصیتی یک زن پرآرایش با خصوصیاتی دور از مادرانگی است. پدر ببعی از هیبت رسمی و مودبانه خود در اثر مبدا تبدیل به شخصیتی رپ و عامرانه شده است. هوش مصنوعی مانند جادو در صحنه های پیروزی شخصیتهای محبوب در داستان حضور دارد. و برای موفقیت قهرمانان لازم و ضروری نمایانده می شود. رقابتی ناسالم تمام محوریت شخصیت پردازی قهرمانان داستان است. طولانی ترین و قوی ترین شعر و ترانه فیلم مربوط به شیطانی ترین شخصیت داستان بوقلمون ماده است و این انفاقی نیست که محتوای آواز او توجیه نافرمانی ها و فتنه گری ها و پلیدی گری شیطان است و سعی در خاکستری نمایاندن شخصیت سیاه داستان در نظر مخاطب کودک و نوجوان دارد. 🔍ریشه یابی: نقطه ضعفهای جدی اثر برخاسته از جهان بینی دست اندرکاران کنونی صنعت وهنر انیمیشن در ایران هستند. بطور مثال بهرام عظیمی به عنوان شخصیتی کلیدی در این حوزه در برنامه هفت (شهریورماه ۱۴۰۳) در نقد اثر «درون و برون» دقیقا قوی ترین رویکرد اثر فوق را به عنوان نقطه ضعف تلقی می کند. وی در اشاره به معمولی و روزمره بودن شخصیت رایلی در این اثر، رسالت انیمیشن را اغراق در شخصیت و ارایه داستان حول محور شخصیتهای خاص و قهرمانانه بر می شمارد! در عصری که کودکان و نوجوانان ما از آسیبهای متنوع روحی و روانی رنج می کشند، اتفاقا پرداختن به مشکلات و چالشهایی که بطور روزمره گریبان‌گیر نسل کودک و نوجوان ما هستند بسیار پراهمیت و اضطراری تر است. متاسفانه می توان ادعا کرد که دست اندرکاران و بزرگان حوزه انیمیشن کودک که سنگین ترین مسوولیت آموزش را در حوزه آموزش رسانه ای این قشر از جامعه بر شانه دارند، مانند بسیاری از حوزه های دیگر از نظر شناخت آسیب شناسی جامعه و حقیقت جاری در زندگی کودکان و نوجوانان جامعه ما ناآگاه و کم سوادهستند. 📝پیشنهاد راهکار: کم سوادی شناختی و دردنا آشنا بودن گروهی که بیش از آنکه به عنوان متخصص عمل کنند رویکردی صرفا صنفی و تکنولوژیک به حوزه انیمیشن دارند، تا حد زیادی به دلیل انحصار قدرت تولید به گروهی خاص بنام نخبگان این حوزه است که انفاقا نخبگی آنها فقط مربوط به مهارت ایشان در پارتی بازی و وابستگیشان به شبکه های سرمایه داری یا دست اندرکاران همیشه پشت میز است. دست اندرکاران همیشه پشت میز افرادی هستند که در هر عصر و دوره ای موقعیتهای کلیدی تصمیم سازی دست این عده معدود و مخصوص است. ❇️ منابع اخذ تجربه و سواد اجتماعی که بتوانند به عنوان مرجع برای تولیدکنندگان انیمیشن و نویسندگان این حوزه مورد استفاده قرار بگیرند بایستی از پژوهشهای جامعه شناسی کودک و نوجوان از بستر جامعه خودمان تغذیه شوند. در این صورت می توان انتظار تولید و ظهور انیمیشنهایی چون لوپتو که برخاسته از نیازهای روحی و اجتماعی کودکان و نوجوانان این سرزمین هستند را داشت.تنها در این صورت فرزندان ایران می توانند از آسیبهای انیمیشنهای سلیقه ای و سفارشی که آمال پیش پا افتاده عده ای سرمایه دار نامربوط به این حوزه را به نقش تخیل می کشند خلاصی یابند. 🦉انیمیشن به عنوان مرجع تولید خوراک ذهن و منبع انتقال جهان بینی و فرهنگ یک حوزه استراتژیک است که اتفاقا متعهدترین و بیدارترین قشر متخصصان حوزه آموزش و رسانه کودک و نوجوان را می طلبد. 🙏🏻با امید به جدی گرفتن این حوزه فوق استراتژیک توسط دست اندرکاران شایسته.
به نام هستی بخش انجمن تخصصی کودک و رسانه به مناسبت هفته کودک و هفته نوجوان برگزار می کند: 🔻 عنوان وبینارها: ارتقا کیفیت آثار رسانه ای کودک و نوجوان، با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی 🔻 موضوع این وبینار: ارتقا تولیدات رسانه ای مکتوب ویژه کودکان ونوجوانان، با رویکرد ترویج فرهنگ ایرانی در سطح بین المللی 🗣️ دبیر: دکتر معصومه مرادی استاد دانشگاه نویسنده و شاعر حوزه کودک 🗣️ کارشناس:دکتر علیرضا سبحانی نسب مدیر انتشارات جمال فعال حوزه نشر در سطح بین الملل 🗣️ کارشناس:دکتر مریم جلالی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی نویسنده کتاب کودک و نوجوان 🕗 تاریخ برگزاری: شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ از ساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐 در گوگل میت به نشانی: https://meet.google.com/sza-teuj-zaz 🔸انجمن تخصصی کودک و رسانه www.koodak.tv
1_13780815904.pdf
15.64M
گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران درمورد وضعیت ادبیات کودک و نوجوان
جلسه چهارم: مدیریت بازی‌های دیجیتال در خانه چهارشنبه | ساعت ۱۷.۰۰ لایو در ایتا و در همین کانال پخش میشه اما توصیه می‌کنم از آپارات یا روبیکا ببینید، باکیفیت‌تر هست لینک آپارات 👇 https://www.aparat.com/hamidkasiri_ir/live لینک روبیکا 👇 https://www.rubika.ir/hamidkasiri_ir پایگاه مقاومت منطقه پنج عملیات انتقال گاز https://eitaa.com/basij5dist
🔺«چرا ترانه-متل‌ها می‌تواند به بهبود لکنت‌های زبانی کودکان خردسال که ریشه و منشاء سرریز واژگانی دارند کمک کند؟ ترانه-متل‌ها از جنبه خاستگاه تاریخی و فرهنگی تنها برای سرگرمی کودکان ساخته نشده است. این روایت‌ها در هر زبانی بخشی از کارکردهای زبان گفتاری مانند ریتم و لحن و سبک‌های آوایی یک زبان خاص را به کودکان خردسال آموزش می‌دهند. کودکان خردسال از این راه می‌توانند راه‌ها و روش‌های تسلط بر زبان گفتاری را بیاموزند.» به قلم 🔹کاربرد ترانه-متل‌ها در بهبود و درمان لکنت‌های رشد زبانی کودکان خردسال https://amoozak.org/content/2564-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%84%DA%A9%D9%86%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%84
"فهرست پیشنهادی کانال‌های فعال ادبی در ایتا" فراخوان شعر: اطلاعات فراخوان‌ها و رویدادهای ادبی نشانیhttps://harfeto.timefriend.net/16943973433572 پرویزن: نقدها، یادداشت‌ها و اشعار محمد مرادی نشانی https://eitaa.com/mmparvizan شعر انقلاب: گزیده‌ی اشعار شاعران انقلاب اسلامی نشانی https://eitaa.com/Shere_Enghelab مجتبی خرسندی: اشعار و آثار نشانی https://eitaa.com/Mojtaba_khorsandi باشگاه کتاب سیب نارنجی: معرفی کتاب و نقدهای حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نشانی https://eitaa.com/sibbook کمی کافر: اشعار و یادداشت‌های مصعب یحیایی نشانیhttps://eitaa.com/yahyaei_m دل‌نخواهی: اشعار و آثار محمدحسین انصاری‌نژاد نشانی https://eitaa.com/delnakhahi خاتم: خانه‌ی شعر و ادبیات نشانی https://eitaa.com/khatam_shz محفل شعر قند پارسی: انجمن شعر اداره‌ی کتابخانه‌های فارس نشانی https://eitaa.com/ghandeparsi_shiraz صدَرَ حدیثا: کتاب‌ها و تحقیقات ادبیات عربی و اسلامی نشانی https://eitaa.com/arabickotobjadid/3 *این فهرست به‌مرور روزآمد خواهد شد. https://eitaa.com/mmparvizan
اولین شماره «دو فصلنامه نقد ادبیات کودک و نوجوان» به دو زبان کردی و فارسی منتشر شد. ✅ در این شماره، دکتر نسرین علی‌اکبری، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان، با مقاله‌ای با عنوان «ادبیات کودک و دوران کودکی» به استقبال این شماره رفته است. ✅ جبار شافعی‌زاده و عطا ولدی در مقاله‌ای با عنوان «سنت فرهنگ‌نویسی برای کودکان» سنت فرهنگ‌نویسی را از *نصاب‌الصبیان* ابونصرفراهی تا *نووبهار بچووکان* احمدخانی بررسی کرده‌اند. ✅ سردار قادر در مقاله‌ای با عنوان «بازنمایی ادبیات کودک از منظر بزرگسالان» به بازنمایی و نمود ادبیات کودک در آثار بزرگسالان پرداخته است. ✅ ارسلان حسن در مقاله «شیوه‌ای نوین در نوشتن شعر برای کودکان در اشعار زارا احمد» یکی از شعرهای کودکانه زارا احمد را تحلیل کرده است. ✅ جبار شافعی‌زاده در گفت‌وگویی با محمد هادی محمدی به موضوع «ادبیات حاشیه و کودکان در حاشیه» پرداخته است. ✅ در این شماره، دو فصلنامه به استقبال پروژه «اولین دوستان، پروژه‌ای برای حفظ زبان کودکان کورد» رفته و گزارشی از آغاز و نحوه فعالیت این پروژه منتشر کرده است. ✅ معرفی تازه‌های نشر کتاب کودک از انتشارات مانگ نیز بخشی از محتوای این شماره است. دریافت این مجله به دو شکل چاپی و الکترونیکی قابل دریافت است. نسخه الکترونیکی این مجله را از طریق لینک زیر در پلتفرم طاقچه دریافت کنید: https://taaghche.com/book/214858
4_5820974338819497379.m4a
57.39M
💬 انواع قصه‌ها آشنایی با انواع قصه‌ها شاهین کلانتری @sibenaghd
هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال گرایش فناوری ها و کاربردهای بازی های گرایش ها دیجیتال DGRC 2024 مهلت ارسال مقالات : یک آذر ۱۴۰۳ زمان برگزاری همایش: ۲۰ و ۲۱ آذر ۱۴۰۳ محورهای اصلی همایش: 🔸بازی‌های رایانه‌ای مدلهای اقتصاد و کسب و کار 🔸 بازیهای رایانه‌ای فناوری وتكنولوژی های نوین 🔸 بازیهای رایانه ای ارتباطات و جامعه شناسی فرهنگی 🔸 بازیهای رایانه ای و مدیریت رسانه 🔸 بازی جدی 🔸موضوعات و جوایز سازمان‌ها انتخاب بهترین کتاب سال و پایان نامه با موضوع بازی های رایانه ای برای اطلاع از موضوعات هر محور و ثبت مقالات یک رایانه‌ای به سایت https://dgrconf.ir مراجعه فرمایید.
یادگار زریران رساله حماسی و مذهبی کوتاهی است در اصل به زبان پارتی و ظاهراً نثر توأم با شعر بوده‌است چون در خلال آن، واژگان، ترکیبات و ساختارهای پارتی را می‌توان دید اما به صورت کنونیِ آن به خط و زبان پهلوی است. این متن که در سال ۵۰۰ میلادی یا کمی دیرتر نوشته شده‌است، قدیمی‌ترین داستان پهلوانی است که به زبان‌های ایرانی برای ما باقی‌مانده‌است. متن دارای ۱۱۴ بند متن اصلی و ۷ بند پایان‌نوشت است که صفحات ۱ تا ۱۷ مجموعه متون پهلوی را به خود اختصاص داده‌است. این متن در بعضی از دستنویس‌ها «شاهنامه گشتاسپ» نیز نامیده شده‌است... ایران همواره از دوره باستان تا کنون قهرمانان زیاده داشته و خواهد داشت. یکی از بهترین آثاری که در شرایط تجاوز افکار و افراد به کشور برای کودکان می‌توان خواند، آشنا کردن آنان با این قهرمانان و پهلوانان است تا روحیه مردانگی و ایستادگی‌شان تقویت شود و هویت اصیل خود را بازیابند. سرفراز باد ایران کشوری به پهنای زمین و ژرفای تاریخ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه نمایشنامه بخوانیم؟- اپیزود اول 🍁🍁🍁
به نام هستی بخش *انجمن تخصصی کودک و رسانه به مناسبت روز نوجوان برگزار می کند:* 🔻 عنوان وبینارها: ارتقاء کیفیت آثار رسانه ای کودک و نوجوان ، با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی 🔻 موضوع این وبینار: *خلاقیت و موسیقی نوجوان، با رویکرد بین المللی و ترویج فرهنگ ایرانی* 🗣️ دبیر: آقای دکتر ناصر اسدی دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه 🗣️ کارشناس: آقای سیداحمد میرمعصومی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی 🕗 تاریخ برگزاری: سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐 در گوگل میت به نشانی: https://meet.google.com/sza-teuj-zaz *انجمن تخصصی کودک و رسانه www.koodak.tv*
انجمن‌علمی فلسفهٔ تعلیم‌وتربیت دانشگاه شیراز برگزار می‌کند: 🔘 نهمین پیش‌نشست اوّلین همایش ملّی فلسفه برای کودکان: ادبیات کودک و فلسفه برای کودکان؛ نگاهی به دوگانهٔ ابزار-لذت 🔹 با حضور: - دکتر امین ایزدپناه: دانشگاه شیراز - دکتر سعید حسام‌پور: دانشگاه شیراز - دکتر سعید ناجی: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی 🔹 دبیر نشست: مهسا پوست‌فروش‌فرد (کاندیدای دکتری فلسفهٔ تعلیم‌وتربیت) 🗓 چهارشنبه، نهمین روز از آبان‌ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳ الی ۱۵ 📍لینک شرکت مجازی در نشست: meet.google.com/wui-ztvs-xyc
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه نمایشنامه بخوانیم؟- اپیزود دوم - جدال - تعادل از دست رفته - سرنوشت شخصیت اصلی
🔸 هم اندیشی بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان 🔰 گروه عرفان و معنویت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: غلامرضا حیدری ابهری سیدمحمد مهاجرانی مرتضی دانشمند علیرضا سبحانی‌ نسب محمود پوروهاب سید امیر سیدی سید رسول منفرد مریم میرزایی افسانه گرمارودی ✍️ دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر 📅 چهارشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۹ تا ۱۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: ➖ skyroom.online/ch/iict/hekmat2 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/adabiatkoodak I سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel