هدایت شده از باشگاه کتاب سیب نارنجی
یادگار زریران رساله حماسی و مذهبی کوتاهی است در اصل به زبان پارتی و ظاهراً نثر توأم با شعر بودهاست چون در خلال آن، واژگان، ترکیبات و ساختارهای پارتی را میتوان دید اما به صورت کنونیِ آن به خط و زبان پهلوی است. این متن که در سال ۵۰۰ میلادی یا کمی دیرتر نوشته شدهاست، قدیمیترین داستان پهلوانی است که به زبانهای ایرانی برای ما باقیماندهاست. متن دارای ۱۱۴ بند متن اصلی و ۷ بند پایاننوشت است که صفحات ۱ تا ۱۷ مجموعه متون پهلوی را به خود اختصاص دادهاست. این متن در بعضی از دستنویسها «شاهنامه گشتاسپ» نیز نامیده شدهاست...
ایران همواره از دوره باستان تا کنون قهرمانان زیاده داشته و خواهد داشت.
یکی از بهترین آثاری که در شرایط تجاوز افکار و افراد به کشور برای کودکان میتوان خواند، آشنا کردن آنان با این قهرمانان و پهلوانان است تا روحیه مردانگی و ایستادگیشان تقویت شود و هویت اصیل خود را بازیابند.
سرفراز باد ایران
#ایران
کشوری به پهنای زمین و ژرفای تاریخ
#باشگاه_کتاب_کودک_و_نوجوان_سیب_نارنجی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه نمایشنامه بخوانیم؟- اپیزود اول
#فایل_صوتی
#آموزشی
🍁🍁🍁
به نام هستی بخش
*انجمن تخصصی کودک و رسانه
به مناسبت روز نوجوان برگزار می کند:*
🔻 عنوان وبینارها: ارتقاء کیفیت آثار رسانه ای کودک و نوجوان ،
با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی
🔻 موضوع این وبینار: *خلاقیت و موسیقی نوجوان،
با رویکرد بین المللی و ترویج فرهنگ ایرانی*
🗣️ دبیر: آقای دکتر ناصر اسدی
دکترای علوم ارتباطات
و مدرس دانشگاه
🗣️ کارشناس: آقای سیداحمد میرمعصومی
آهنگساز و پژوهشگر موسیقی
🕗 تاریخ برگزاری: سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳
از ساعت ۲۰ تا ۲۲
🌐 در گوگل میت به نشانی:
https://meet.google.com/sza-teuj-zaz
*انجمن تخصصی کودک و رسانه
www.koodak.tv*
#کودک #رسانه #کودک_و_رسانه #جشنواره_فیلم_های_کودک_و_نوجوان #هفته_کودک #هفته_نوجوان #روز_نوجوان
#موسیقی #موسیقی_کودکان #موسیقی_نوجوان #خلاقیت #خلاقیت_و_نوآوری #فرهنگ #فرهنگ_ایرانی #بین_المللی #کتاب #محصولات_فرهنگی #ترویج_فرهنگ_ایرانی #تولیدات_رسانه_ای_مکتوب #تولیدات_رسانه_ای_کودک #تولیدات_رسانه_ای_مشترک #تولیدات_بین_المللی #نشست_تخصصی #وبینار
انجمنعلمی فلسفهٔ تعلیموتربیت دانشگاه شیراز برگزار میکند:
🔘 نهمین پیشنشست اوّلین همایش ملّی فلسفه برای کودکان: ادبیات کودک و فلسفه برای کودکان؛ نگاهی به دوگانهٔ ابزار-لذت
🔹 با حضور:
- دکتر امین ایزدپناه: دانشگاه شیراز
- دکتر سعید حسامپور: دانشگاه شیراز
- دکتر سعید ناجی: پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
🔹 دبیر نشست: مهسا پوستفروشفرد (کاندیدای دکتری فلسفهٔ تعلیموتربیت)
🗓 چهارشنبه، نهمین روز از آبانماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳ الی ۱۵
📍لینک شرکت مجازی در نشست:
meet.google.com/wui-ztvs-xyc
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه نمایشنامه بخوانیم؟- اپیزود دوم
- جدال
- تعادل از دست رفته
- سرنوشت شخصیت اصلی
#فایل_صوتی
#آموزشی
🔸 هم اندیشی بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان
🔰 گروه عرفان و معنویت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
غلامرضا حیدری ابهری
سیدمحمد مهاجرانی
مرتضی دانشمند
علیرضا سبحانی نسب
محمود پوروهاب
سید امیر سیدی
سید رسول منفرد
مریم میرزایی
افسانه گرمارودی
✍️ دبیر علمی:
حجت الاسلام دکتر #علی_فضلی
📅 چهارشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۹ تا ۱۲
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
➖ skyroom.online/ch/iict/hekmat2
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/adabiatkoodak
#نشست I #ادبیات_کودک
#عرفان_معنویت
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
به مناسبت هفته جهانی سواد رسانهای و اطلاعاتی
با همکاری انجمن سواد رسانهای ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می گردد:
💻کودکان سایبری
(آسیب های فضای مجازی و راهکارها)
🎙 مدرس: آسیه یازرلو
🔷️مدرس انجمن سواد رسانهای ایران
🔷️فعلل حوزه رسانه و سواد رسانه ای
⏰ سه شنبه ۸ آبانماه ۱۴۰۳
⏳ ساعت ۱۷ تا ۱۸
🔵لینک ورود به جلسه:
https://meeting.atu.ac.ir/ch/fcs
🌞به نام هستی بخش🌞
📣 انجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار می کند:
سلسله نشست های: *خانه و مدرسه*
🖍️📖 موضوع این نشست:
*دیکته های شیرین!*
🗣️دبیر: *خانم دکتر معصومه مرادی*
کارشناس حوزه کودک و رسانه
🗣️کارشناس: *خانم زهرا حاتمی اصل*
مدرس حوزه کودک و نوجوان
🔹با حضور: اعضا نهضت مادری و خادمیاران رضوی منطقه۵
🕘 تاریخ برگزاری:
چهارشنبه ۹ آبان۱۴۰۳ - ساعت ۹ تا ۱۱ صبح
🌐 برگزاری کارگاه در گوگل میت به نشانی:
https://meet.google.com/sza-teuj-zaz
برای دسترسی آسان بروی نوشته گوگل میت آبی رنگ زیر کلیک کنید:
[گوگل میت](https://meet.google.com/sza-teuj-zaz)
*انجمن تخصصی کودک و رسانه
وبسایت: www.koodak.tv*
روز جهانی انیمیشن که در ۲۸ اکتبر جشن گرفته میشود، به عنوان یک جشن بینالمللی در سال ۲۰۰۲ توسط آسیفا اعلام شد تا به عنوان رویداد اصلی جهانی برای گرامیداشت هنر انیمیشن شناخته شود.
این روز یادآور نخستین نمایش عمومی «Théâtre Optique» چارلز امیل ریناد در موزه جروین در پاریس در سال ۱۸۹۲ است. در سال ۱۸۹۵، سینماتوگراف برادران لومیر بر اختراع ریناد غلبه کرد و او را به ورشکستگی کشاند. با این حال، نمایش عمومی انیمیشن او به تاریخ سرگرمیهای نوری وارد شد و قبل از فیلمهای ساخته شده با دوربین، پیشرو محسوب شد.
در سالهای اخیر، این رویداد در بیش از ۵۰ کشور با بیش از ۱۰۰۰ برنامه مختلف برگزار شده است و در تمامی قارهها در سطح جهانی جشن گرفته میشود. آیایدی به ابتکار آسیفا، که عضوی از یونسکو است، راهاندازی شده است. در روز جهانی انیمیشن، نهادهای فرهنگی نیز برای نمایش فیلمهای انیمیشن، برگزاری کارگاهها، نمایش آثار هنری و تصاویر ثابت، ارائه دموهای فنی و سازماندهی دیگر رویدادها دعوت میشوند تا به ترویج هنر انیمیشن کمک کنند. این جشنواره فرصتی عالی برای برجسته کردن فیلمهای انیمیشن و در دسترستر کردن این هنر برای عموم مردم است.
این یادداشت موثر و مفید را در سایت انجمن کودک و رسانه به نشانی زیر بخوانید:
استاندارد تولید انمیشن برای کودکان۳-۷ سال ( خردسالان ) | انجمن تخصصی کودک و رسانهانجمن تخصصی کودک و رسانه
https://koodak.tv/6673/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a7%d9%86%d9%85%db%8c%d8%b4%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86%db%b3-%db%b7/
🎞 چهارمین جلسه نقد و تحلیل انیمیشن کودک و نوجوان برگزار میشود
📺 همراه با نمایش فیلم انیمیشن «درون و بیرون» ویژه فرزندان نوجوان طلاب جامعه الزهرا سلاماللهعلیها
🗓 پنجشنبه 10 آبان ساعت 15 تا 17 به صورت مجازی
https://jz.ac.ir/post/14841
#معاونتتبلیغوامورفرهنگی
#ادارهکلامورفرهنگی | #انیمیشن
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
دوفصلنامه نقد ادبیات کودک و نوجوان که به دو زبان کردی و فارسی منتشر می شود فراخوان داد:
موضوع ویژه این شماره: نقد بومگرا در ادبیات کودک (Ecological Criticism in Children's Literature)
آخرین مهلت ارسال مقاله: ۲۵ آبان ۱۴۰۳
ارسال مقاله:
ایمیل: ccljournall@gmail.com
تلگرام: @ccljournal
مقالات ارسالی باید مطابق شیوهنامه دوفصلنامه نقد ادبیات کودک و نوجوان نگارش یافته باشد. این شیوهنامه در کانال تلگرامی زیر قابل دسترسی است:
@Kurdish_childrens_literature
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه نمایشنامه بخوانیم؟-اپیزود سوم
- موضوع
- مضمون (درونمایه، تم)
#فایل_صوتی
#آموزشی
هدایت شده از باشگاه کتاب سیب نارنجی
مجموعه سرگذشت استعمار انتخابی خوب برای آشنایی با تاریخ است این مجموعه، برای گروه سنی 12+ مناسب است و اطلاعات بسیار معتبر و جذابی را درباره تاریخ استعمار توسط غرب ارائه میدهد. با خواندن این مجموعه، نگاهی عمیق به پیشرفت کشورهای اروپایی، شکلگیری آمریکا و تاریخ کشورهای مستعمره خواهید داشت.این مجموعه 15جلد است و در جلد اول با بررسی آغاز شکل استعمار آغاز میشود و در ادامه به توضیح تاریخچه این پدیده تاریخی میپردازد. به عنوان مثال، در جلد اول به نام سفر به آن سوی دریاها، خواننده با کشورهای اولیهای که به استعمار پرداختند، آشنا میشود. این جلد شرح میدهد که چگونه توانستند از کشورهای کشف نشده بهرهبرداری کنند.
جلد دوم این مجموعه، به رقابت بین کشورهای اروپایی برای استعمار پرداخته است. در این کتاب، به تاریخچه تشکیل کشور آمریکا و داستان دزدی دریایی نیز پرداخته میشود.
جلد سوم به نام “شکار انسان“، تاریخچه بردگی، علت آن و کشورهایی که در این فرایند دخالت داشتند، آمده است. این جلد از مجموعه بسیار غمانگیز است و با خواندن آن، با دلایل بردگی افراد در کشورهای آفریقایی آشنا میشوید. همچنین، نقش رؤسای قبایل در این فرایند نیز مورد توجه قرار گرفته که پس از خواندن کتاب “شکار انسان” با آن آشنا خواهید شد.
در جلدهای دیگر نیز به بررسی ابعاد مختلف استعمار، نقش استعمار در پیشرفت کشورهای اروپایی و تأثیراتی که بر سایر کشورها گذاشته شده است، پرداخته میشود. با خواندن این مجموعه، با جزئیات بیشتری درباره استعمار، تاریخچه توسعه کشورهای اروپایی و تأثیرات آن بر سایر کشورها آشنا میشوید.
به مناسبت روز دانشآموز
هدایت شده از موسسه فرهنگی هنری سیب نارنجی
فعالیتهای موسسه فرهنگی هنری سیب نارنجی را در گروهها و کانالهای تخصصی زیر دنبال کنید.
مرکز اطلاع رسانیهای موسسه
https://eitaa.com/sib_naranji
باشگاه کتاب کودک و نوجوان سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibbook
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaghd
خانه تخصصی ادبیات سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranjiadabiat
کتابخانه سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibketab
رشد و تربیت کودک با ادبیات. کودکانههای سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranjikoodak
ویرایش و درست نویسی
https://eitaa.com/sibevirayesh
انجمن شعر کودک و نوجوان سیب نارنجی
https://eitaa.com/joinchat/3844669656C2b8186ac99
انجمن ادبی سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranji
انجمن ادبی نوجوانان سیب نارنجی
https://eitaa.com/novjavane
با ما برای تجربه لذتبخش زندگی با ادبیات همراه باشید.
📢#اعلان | *شهروند دانا*
📚 برنامههای متنوع در راستای توسعه و ترویج فرهنگ شهروندی و مطالعه
📕اهدای کتاب به مدارس همراه با زنگ کتاب
📗اجرای نمایش شهروندی
📘معرفی کتاب خوب و کتابخانه
📙عضویت نیمبها در کتابخانهها
📕نمایشگاه بهترینها از دورریختنیها
📗نمایشگاه نقاشی
📘نمایشگاه و فروشگاه کتاب
📙نمایشگاه کتابهای دستساز
📆 ۱۹ تا ۲۳ آبان ۱۴۰۳
📌 مدارس ابتدایی سطح شهر
•┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
⭕️ #سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
🔺 سروش پلاس
https://splus.ir/farhangishiraz
🔻 ایتا
https://eitaa.com/farhangishiraz
🔺 بله
https://ble.ir/farhangishiraz
🔻اینستاگرام
https://www.instagram.com/farhangi.shiraz?igsh=YzAwZjE1ZTI0Zg==
به نام هستی بخش
کمیسیون خلاقیت و نوآوری
انجمن تخصصی کودک و رسانه
*به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی* برگزار می کند:
موضوع این نشست:
*خلاقیت و نوآوری در تولید وانتشار مجلات و کتابهای ویژه کودکان ونوجوانان ، با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی*
🗣️ دبیر : آقای دکتر ناصر اسدی
دکترای علوم ارتباطات
و مدرس دانشگاه
🗣️ کارشناس : آقای دکتر علیرضا رحیمی
متخصص و مدرس تعلیم و تربیت
مدیر انتشارات سروش
مولف بیش از ۶۰ عنوان کتاب
🗣️ کارشناس : آقای مجید راستی
نویسنده کودک با ۲۵ سال فعالیت مستمر
درحوزه کودکان درگروه های کودک سیما و
نشریات ویژه کودکان
🕗 تاریخ برگزاری:
چهارشنبه ۲۳ آبانماه ۱۴۰۳
از ساعت ۲۰ تا ۲۲
🌐 در گوگل میت به نشانی:
https://meet.google.com/sza-teuj-zaz
*انجمن تخصصی کودک و رسانه*
www.koodak.tv
پادکست این نشست را در رادیو پادکست بشنوید👇👇👇
https://ble.ir/radiopodcast_koodakoresane
🚨اولین کنگره ے ملے شعر ایمنے و آتش نشانے با همکارے سازماט آتش نشانے تهراט برگزار مے کنـב
📌#موضوع_آثار:
ایمنی و آتش نشانی
ایثار آتش نشانان
سازمان آتش نشانی
شهدای آتش نشان
📌#قالب_آثار
شعر کلاسیک
شعر نو
شعرکودک و نوجوان
ترانه
📌#شرایط_آثار:
ذکر مشخصات صاحب اثر همراه با شماره تماس
فایل ها به صورت ورد و فوت BNazanin
دبیر خانه حق چاپ آثار در یک مجموعه و استفاده در سایر برنامه های سازمان را دارد.
حضور افراد برگزیده در مراسم اختتامیه الزامی ست.
📌#جوایز_برگزیدگان_کنگره :
نفر اول :تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی 80.000.000 ریال
نفر دوم :تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی 70.000.000 ریال
نفر سوم :تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی 60.000.000 ریال
شایسته تقدیر : لوح تقدیر و جایزه نقدی 30.000.000 ریال
شایسته تقدیر : لوح تقدیر و جایزه نقدی 30.000.000 ریال
📌 #نحوه_ارسال_آثار:
شماره ی ۰۹۲۱۲۳۸۶۱۴۷༺ایتا،بله،تلگرام
سرکار خانم ندا نوروزی
مهلت ارسال آثار: پایان آذرماه ۱۴۰۳
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #تیزر | آیین پایانی جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز
📚با معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر رمان نوجوان ایران
✏️با حضور بزرگان ادبیات کودک و نوجوان کشور:
مصطفی رحماندوست، فرهاد حسنزاده، جمشید خانیان، احمداکبرپور، عباس جهانگیریان، حمیدرضا شاهآبادی و ...
📌 چهارراه حافظیه، تالار حافظ شیراز
📆 چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰
•┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
⭕️ #سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
🔺سروش+🔻بله🔺روبیکا 🔻اینستاگرام
🔻نشست تخصصی حضرت نجمه خاتون(س) در آیینهی ادبیات کودک و نوجوان
📚همراه با بررسی مجموعه «ستاره های آسمان من»
🔹 با موضوع حضرت نجمه خاتون(س) و خانواده حضرت معصومه(س)
🔸با حضور:
حجت الاسلام سیدمحمد مهاجرانی
استاد مسلم ناصری
مجری کارشناس: علی باباجانی
⏰زمان: چهارشنبه ۲۳ آبان ساعت ۱۵:۳۰
🏠مکان: قم، خیابان شهدا(صفاییه)، نبش کوچه ۱۷، نگارستان اشراق
💡#اشراق_نیوز | اطلاعرسانی اخبار و رویدادهای فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:
🆔 @eshragh_news
📢#اعلان | کارگاه شعر کودک
✏️جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز
🎓 با حضور:
شاعر خاطرات کودکی چند نسل، استاد مصطفی رحماندوست
📆 پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰:۰۰
📌 سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، طبقه منفی یک، سرای سخن
🚨نامنویسی و توزیع کارت ورود به کارگاه در حاشیه آیین پایانی جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز، انجام میشود.🚨
•┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز.
⭕️ #سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
حضور در کارگاه با کارت ورودی امکانپذیر است
✏️جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز
🎓 با حضور
حمیدرضا شاهآبادی
📆 پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳
📌 سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، طبقه منفی یک، سرای سخن
🚨نامنویسی و توزیع کارت ورود به کارگاه در حاشیه آیین پایانی جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز، انجام میشود.🚨
•┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز.
⭕️ #سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
حضور در کارگاه با کارت ورودی امکانپذیر است
هدایت شده از پرویزن
"تفاوت نقد ادبی و خلق ادبی"
همواره در تاریخ ادبیات جهان، بین منتقدان و ادیبان در اینسو و خالقان ادبی(نویسندگان و شاعران) در آنسو، اختلاف نظر و جدال بوده است. چخوف منتقدان را به خرمگس تشبیه میکند و رنه ولک در کتاب تاریخ نقد جدید، صدها نظر گوناگون و گاه متضاد در این حوزه مطرح کرده است.
باید منصفانه گفت که متناسب با مکاتب ادبی مختلف و بوطیقاهای گوناگون، وضعیت و جایگاه نقد و آفرینش با هم متفاوت است. برای مثال در مکتب کلاسیسیم یا ادبیات بازگشت یا بر اساس تعریف کسانی چون: نظامی عروضی و شمس قیس رازی و دیگران، خلق ادبی با آموزش و آگاهی صورت میگیرد، بر این اساس منتقد ادیب میتواند پس از آموزش آیین و مقدمات نویسندگی و شاعری، خالقی توانمند باشد. نشانههای این نگره را در اشارات ابن سینا و اساس الاقتباس خواجه نصیر توسی و حدائق السحر رشید وطواط و کتابهای آیین دبیری و حتی بوطیقای ارسطو نیز میتوان دید.
اگر از نظر رمانتیکها و سمبولیستها و مکاتب ادبیِ انتزاعگرا بنگریم، فاصلهی نقد و خلق ادبی بسیار زیاد و بهاندازهی درههایی عمیق و تودرتوست.
فارغ از تایید یا تکذیب اين نگاههای مختلف در این یادداشت، باید گفت که قطعا جهان نقد و خلق تفاوتهایی جدی با هم دارد. هرچه به خلق ادبی اصیل نزدیک میشویم زمینههای ناخودآگاه و استعداد و جوشش افزونی مییابد و هرچه به ساحت نقد و ارزیابی و آموزش هنر وارد میشویم، دانش و کوشش و خودآگاه جدی میشود.
پس در غالب موارد میتوان گفت که منتقد دقیق و موفق حتما نباید خالق ادبی باشد و خالق نیز نباید نقد بداند. البته آفرینشگری منتقد برخی زوایای پنهان نقد را بر او گشوده میکند، همچنانکه دانش نویسنده یا شاعر میتواند برخی کاستیها و آسیبهای شعر یا داستان او را برطرف کند.
از این منظر باید گفت که اغلب خالقان ادبی منتقد نیستند و اغلب منتقدان خالق. مگر اینکه بتوانند ساحت و مرزهای جداگانهی هریک را بشناسند؛ چنانکه در مواردی استثنا از ادبیات معاصر چون: رضا براهنی و شفیعی کدکنی و تاحدودی میرصادقی و قیصر امینپور و دیگرانی هر دو سویه را با تفاوت اهمیت و موفقیت میتوان دید.
جز این باید گفت که عمق سویههای خودآگاه و ناخودآگاه در ادبیات داستانی و شعر متفاوت است. اگر هنر را آمیختهای از فن و خلاقیت بدانیم، بُعد "فنی" اثر را منتقد میتواند بیاموزد و بیاموزاند اما بُعد خلقی اثر درونی و غیر آموختنی است. به قول سنایی:
"عشق آمدنی بود نه آموختنی"
تفاوت شعر و داستان نیز در همین است که شعر بُعد جوششی و درونی بیشتری دارد، پس کمتر آموزشی است و داستان بعد فنون و صناعتی غالبی دارد، پس آموزشپذیرتر است. بر این اساس هرچه آموزشپذیری در هنری برجستهتر شود، جایگاه نقد و اعتماد به منتقد در آن افزونی مییابد.
گزارهی پایانی آنکه در نقد ادبی تخصص و تکثر دیدگاه دو سویهی جدی است. همچنین معنامندی و تعهد چیزی متفاوت با دانش ادبی و نقد و قوت اثر و فرم صحیح آن است. پس هر نویسنده یا شاعری نمیتواند در ساحت نقد و آموزش هنر صاحب صلاحیت باشد.
#محمد_مرادی
#شعر
#داستان
#نقد
https://eitaa.com/mmparvizan