eitaa logo
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
175 دنبال‌کننده
263 عکس
25 ویدیو
37 فایل
هنر و ادبیات کودک و نوجوان #ادبیات_کودک #شعر #داستان #نقد ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
4001113951304.pdf
646.3K
بررسی شخصیت پردازی در داستان های خردسالان با تمرکز بر 39 اثر @sibenaghd
30.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی و نقد یک کتاب نوجوانانه مهدیه جون امروز از تجربه‌ش از خوانش کتاب بچه معمولی صحبت کرده. پیشنهاد می‌کنم این ویدیو رو ببینید. @sibbook
📝 وقتی خواندن کتاب "ساختارشناسی تاریخی- تحلیلی" شعر کودک و نوجوان از آقای محمد گودرزی دهریزی را شروع کردم؛ ذوق عجیبی برای خواندن آن داشتم، چون هم به نویسنده اطمینان داشتم و هم به نشر. گذشته از آن می‌دانستم که مطالعه‌ی این کتاب در به سامان‌ رساندن پژوهش‌هایم کمک‌کننده خواهد بود. متأسفانه حجم زیاد اشکال‌های ویرایشی و ویراسته نبودن متن ذهنم را پریشان کرد. به شناسنامه‌ی کتاب مراجعه کردم و اثری از ویراستار ندیدم. دودستگی در ویرایش فنی کتاب به فراوانی به چشم می‌خورد که در همین دو صفحه‌ای که تعدادی از آنها را علامت زده‌ام، قابل مشاهده است؛ اما کار جایی خطرناک می‌شود که بی‌توجهی به استفاده از علائم سجاوندی به جای کمک‌کردن به خوانش صحیح متن، خواننده را به غلط بیاندازد. نمونه‌ی این اشتباه را در گیومه‌ای که برای ساختار هندسی باز شده است می‌توانید ببینید. انتظارم از نشر مدرسه این بود که کتابی پژوهشی از نویسنده‌ای دانشگاهی را با دقت بیشتری به بازار بفرستد. امیدوارم در چاپ‌های بعد این کتاب، این خطاهای اساسی رفع شود تا مخاطب با میلی بیشتر و آسودگی خاطر بتواند از مطالعه‌ی کتاب لذت ببرد.
کارخونه ساخت ایران عنوان منظومه‌ای است که ناصر کشاورز با زبان محاوره و در قالب تلفیقی چهارپاره-مثنوی آن را سروده است.‌ به‌نشر این منظومه را برای اولین بار در سال ۹۸ در ۲۴ صفحه منتشر کرده است. مجید صابری نژاد تصویر گر این کتاب است. منظومه کارخونه ساخت ایران روایتی ساده از رفتن کودکی به مغازه‌ای برای خرید اسباب بازی است. اسباب بازی‌های مختلف و مورد علاقه‌‌ی کودکان چون باربی، بتمن، باب اسفنجی و پلنگ صورتی در گفتگویی با کودک در تلاشند تا او را متقاعد به خریدن آن‌ها کنند اما در تمام گفتگوها کودک می‌داند که آن‌ها به دنبال گرفتن پول او هستند و از خریدن آن اسباب‌بازی ها امتناع می‌کند. اگرچه در این روایت‌ها شاعر به دنبال تشویق کودک برای استفاده‌ی بهتر از پولش است اما با توجه به جذابیت اسباب‌بازی و علاقه کودک به آن‌ها این دیالوگ‌ها حالتی شعارگونه پیدا کرده و از واقعیت ذهنی کودک به دور است و به نظر می‌رسد این نتیجه‌گیری‌ها تنها خواسته‌ی خواننده‌ی نهفته در متن سازمان یا شخص سفارش‌دهنده‌ی این منظومه است. در نهایت و پس از گفتگوی کودک با عروسک‌های متعدد او تصمیم می‌گیرد کارخانه‌ای داشته باشد که همه چیز را برایش ارزان تهیه کند و با کمک پدرش به این نتیجه می‌رسد که با مطالعه و خرید کتاب می‌تواند به این هدف برسد. این منظومه به دلیل آموزشی بودن و احتمالا سفارشی بودن به دور از هرگونه شاعرانگی است. شاعر وزن مفتعلن فعولن را برای سرودن انتخاب کرده است و تنگنای وزن گاهی باعث آسیب به موسیقی کلام شده است. در برخی موارد هم شاعر دچار ضعف تالیف شده است؛ به عنوان مثال در بند زیر تو فکر من یه باغ بود با میوه‌ی فراوون مردما می‌خریدند با قیمت‌های ارزون صفحه ۱۸ واژه مردم که اسم جمع است به ضرورت وزن جمع بسته شده است که خلاف دستور زبان فارسی است. از دیگر ویژگی‌های این منظومه دو دستگی زبان در شکستن واژگان است. این دو دستگی بیشتر در کلمات جمع دیده می‌شود. با توجه به توانمندی‌های ناصر کشاورز در دیگر مجموعه‌ها، این کتاب را می‌توان از آثار ضعیف او به حساب آورد و از نشر پر کار به‌شر نیز انتظار می‌رود آثاری درخور منتشر کند. معصومه مرادی @sibenaghd
هدایت شده از در هوای کودکی
*🪄انجمن ادبی سیب نارنجی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می کند؛* *✴️در هوای کودکی سلسله نشست های هنر و ادبیات کودک و نوجوان* *✴️دبیر جلسه : معصومه مرادی* *✴️با حضور : دکتر سعید حسام‌پور * موضوع نشست: بافت و متن در ادبیات کودک و نوجوان *🕓زمان : شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ ساعت :١۶:۳۰ تا ۱۸* *🏛️مکان : تالار گفتگو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس*
متن کامل مقاله را در ادامه بخوانید
cyabr-v5n18p149-fa.pdf
400.1K
رد پای کودکی در اشعار پروین و فروغ @@sibenaghd
از آسمان خاکستر می‌بارد و از زمین مار می‌جوشد. جام جهان‌نما خاموش است، زمان ایستاده و جهان رو به ویرانی دارد. جمشید اهریمن و مرد مار‌دوش را دلیل نفرین و تباهی می داند و مردم خود جمشید را. برای نجات چه باید کرد؟ کتاب هفت جاویدان (سه جلدی) نوشتهٔ مرجان فولادوند است و انتشارات هوپا آن را منتشر کرده است. فولادوند در این مجموعه به داستانی که پشت عید نوروز و آداب و رسوم آن قرار دارد، داستانی که زیر غبار تاریخ پنهان مانده است و در معرض فراموشی قرار دارد اشاره کرده است و پرده از راز ارتباط نوروز با اسطوره‌های ایران برداشته است. این مجموعه سه جلدی گزینه‌ی بسیار جذابی برای مطالعه در ایام تعطیلی نوروز است. حتما از خواندن این مجموعه‌ی دوست‌داشتنی شگفت‌زده خواهید شد. @sibbook
توجه توجه! قراره امسال دوباره حلقه‌ی مطالعاتی‌مون رو فعال کنیم و با همدیگه کتاب‌های خوبی بخونیم. اگه تو هم همراه همیشه‌ی قصه‌‌های مایی بسم‌الله با 🍎سیب اول🍎 یک سیب کتاب همراه شو و کتاب 📘یک تکه زمین کوچک📘 رو تهیه کن و بخون. هفته‌ی آخر فروردین در یه دور همی خوشمزه با طعم سیب و عطر بهار نارنج جمع می‌شیم و گپ و گفتی درباره‌ی این کتاب خواهیم داشت. راستی دوست خوبم، اگه این کتاب رو نداری یا نمی‌تونی اون رو از کتاب‌خونه‌ها به امانت بگیری، پی‌دی‌افش رو می‌تونی از نرم‌افزارهای مختلف کتاب‌خوان تهیه‌کنی و بخونی. ما رو دنبال کن و به دوستانت معرفی کن. توی باشگاه کتاب سیب نارنجی با کتاب‌های مختلف آشنا می‌شی و می‌تونی برش‌هایی از کتاب‌ها رو بخونی. انجمن ادبی نوجوانان سیب نارنجی هم به تو کمک می‌کنه که مهارت‌های ادبی‌‌ت رو تقویت کنی. @sibbook @novjavane
فقط سه روز تا پایان ″ پویش بزرگ عـهــد مـا ″ . 🌙 ماه رمضان ماه بندگی و همدلی مومنانه برای ظهور ... ⁉️شما در ماه رمضان چه فعالیت جمعی‌‌ای برای امام زمان «عج» انجام می‌دین؟! 📲 بـا ارسـال عکـس و یـا کلیـپ کـوتـاه از فعالیت جمعی با خانواده یا گروه دوستان، بــه شمـاره
۰۹۳۹۸۶۵۵۷۰۷
در ایـن پـویـش شرکت کنید‌. ➖➖➖ 🌐 zil.ink/ahdema
۲ آوریل، ۱۴ فروردین ماه، روز جهانی کتاب کودک است. روزی که به طور ویژه به بخشی از ادبیات ملت‌ها اختصاص دارد. آیا شما در این روز با نگاهی تازه به کتاب کودک توجه می‌کنید؟ آیا امسال، در میان کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنید و یا برای کودکانتان می‌خوانید، به داستان کودکان فلسطین اشاره می‌کنید؟ آیا می‌دانید در جنگ اخیر غزه بیش از ۱۳۰۰۰ کودک کشته و هزاران کودک بی‌خانمان یا دچار نقص عضو شده‌اند؟ امروز فرصت خوبی برای توجه ویژه به کودکان بی‌پناه غزه است. صدای کودکان بی‌صدا باشیم. روز جهانی کتاب کودک، فرخنده باد. https://eitaa.com/sibenaghd
انیمیشن کوتاه 🟡war no🔴 به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی CARIBETOONS Festival Internacional de animación راه یافت. این انیمیشن کوتاه، به کشمکش‌های دو دیو کوچک در سرزمینی خیالی پرداخته است و به شکلی غیر مستقیم سعی در بیان دوری از جنگ و خشونت و افزایش آگاهی و آرامش دارد. این انیمیشن فانتزی برای کودکان ۳ تا ۵ ساله در استودیوی هدهد فیروزه‌ای به کارگردانی زهرا عرب تولید شده است. خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان سیب نارنجی https://eitaa.com/sibenaghd https://eitaa.com/hodhod2022firoozei
حمیدرضا شاه‌آبادی از برترین نویسندگان رمان نوجوان است. آثار او بیشتر رنگ و بوی تاریخی دارد. او می‌کوشد دریچه‌ای به تاریخ دینی و ملی ایرانیان بگشاید و با نگاهی متفاوت، نوجوانان را با بخشی از هویتشان آشنا کند.
متن کامل مقاله را در ادامه بخوانید.
20180221160234-9609-93.pdf
263.1K
یک روایت، چند صدا: بررسی شیوه های گفت وگومندی و چندصدایی در رمان لالایی برای دختر مرده لالایی برای دختر مرده https://eitaa.com/sibenaghd
متن کامل مقاله را در ادامه بخوانيد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"به یاد پروین دولت‌آبادی" یکی از مباحثی که به موازات نقد و بیشتر از سوی جامعه‌ی آفریینندگان ادبی در پاسخ انتقادها مطرح می‌شود؛ چارچوب‌مند نبودن هنر و لزوم کلیشه‌گریزی و ساختارشکنی برای هنرمندان است. این مقوله، راه گریزی شده که از طریق آن جامعه‌ی خلاق ادبی خود را از دانش نقد بی‌نیاز بداند و چالش‌های نقد آثار خود را هم با مباحثی چون نوآوری، ساخت‌شکنی و گریز از کلیشه‌زدگی توجیه کند. حال آن که مباحثی چون ساخت‌شکنی و نوآوری پس از دانش هنرمند بر نقاط مقابل آن‌ها معنا پیدا می کند؛ یعنی هنرمند باید ابتدا سنت را بشناسد تا بتواند نوآوری کند؛ باید ساختار را بداند تا آن را بشکند. بی‌ساختاری و ساختار شکسته و ویران به معنی ساختارشکنی نیست. حتی در صورت دانایی، باید ساخت‌شکنی آگاهانه باشد ودر نتیجه نیز موثر واقع شود؛ برای توضیح بیشتر این مبحث، به نقد وزن در شعری از پروین دولت آبادی شاعر پیشکسوت کودک و نوجوان می‌پردازیم. درباره‌ی تفاوت نسبی وزن شعر کودک و نوجوان با شعر بزرگسال تاکنون سخنانی مطرح شده و کسانی چون: کیانوش در کتاب شعر کودک در ایران، سید آبادی در شعر در حاشیه، سلاجقه در ازاین باغ شرقی، و شاعران کودک چون: رحماندوست، نظر آهاری و ... مباحثی را در این حوزه مطرح کرده‌اند که خارج از محدوده‌ی بحث ماست. بحث اصلی این است که بسیاری ساختارشکنی وزن عروضی را در شعر کودک و نوجوان و به‌ویژه در برخی گروه های سنی مجاز می دانند؛  اما چنان که اشاره شد، این ساخت.شکنی باید با دانایی، آگاهی و نتیجه‌بخشی همراه باشد. از این زاویه به دفتر "گل بادام" از پروین دولت آبادی می‌نگریم که نخستین بار 1366 کانون پرورش فکری آن را منتشر کرده است. این دفتر به جز دو بیت مقدمه، دوازده شعر دیگر دارد که همه در دو قالب مثنوی و چهارپاره سروده شده است. شاعر در تمام مصراع‌های دوازده شعر، تساوی وزن ابیات را حفظ کرده جز، در شعر "کوه سربلند" که در دو مصرع، وزن از فاعلات فاعلات فع، به فاعلات فاعلات فاعلن تبدیل می‌شود: می‌نشست دانه‌های برف / نرم‌نرم روی پیکرش/ مخمل لطیف برف سرد/ عاقبت سپید می‌کند سرش/...باز می‌نشیند آفتاب گرم/ روی تپه‌ها و کوه.ها/ آورد سلام کوه را/ رود نغمه خوان به شهر ما. خلاصه‌ی بحث این که شاعر این شعر(چارپاره) ساختار شکنی نکرده؛ بلکه وزن را از دست داده است و دلایل آن این است: -در دیگر شعر‌ها و حتی دیگر بندهای همین شعر نشانی از ساخت‌شکنی دیده نمی‌شود. - در کتاب و مقدمه به این ساخت شکنی اشاره نشده؛ - وزن شعر از وزن پ‌هایی است که بسیاری از شاعران دیگر نیز در آن خطا کرده‌اند؛ -تغییر وزن هیچ کمکی به تقویت شاعرانگی شعرنکرده. حاصل بحث آن که در ساخت‌شکنی و نوآوری، رفتار ادبی باید با دانایی، آگاهانه و همراه با دلیل ادبی نتیجه‌بخش در اثر اتفاق بیفتد و بقیه‌ی موارد یا بر آمده از ناآگاهی نویسندگان و شاعران است یا به جای کمک، ساختار اثر را دچار ضعف خواهد کرد. https://eitaa.com/mmparvizan https://eitaa.com/sibenaghd