eitaa logo
انجمن ادبی سیب نارنجی
29 دنبال‌کننده
9 عکس
1 ویدیو
2 فایل
با هدایت معصومه مرادی
مشاهده در ایتا
دانلود
ب نا U_ س پی ده U_U پ رس تو U_ _
ک جا یی ن شا نی د رخ تی گ لا بی س ما ور ت ول لد ت نو ری
🖊چگونه داستان خودمان را بانویسی کنیم ؟ معمولاً نویسندگان پس از پایان نوشتن داستان كوتاه، یك دور كامل آن را می‌خوانند تا اشكال‌های نوشتاری، نواقص جمله‌بندی، و مشكلات سجاوندی (نقطه گذاری) را بر طرف كنند. اگر چه این كار مفید و لازم است، نام آن «بازنویسی» نیست! در بازنویسی علاوه بر تصحیح موارد فوق، باید اجزای اصلی داستان و روند وقایع مورد بررسی قرار گرفته، در صورت لزوم تصحیح شده یا تغییر نماید. برای بازنویسی داستان كوتاه قبل از هر چیز باید صبور بود! نویسندگان نوقلم غالباً علاقمند هستند كه بلافاصله پس از نگارش داستان و مرور اولیه، آن را برای اظهار نظر به دیگران نشان داده، در وبلاگ گذاشته، برای مجله‌ی مورد نظرشان ارسال، یا به مجموعه داستانی زیر چاپ خود اضافه كنند. اگر چه غلبه بر این خواسته مشكل است، نویسندگان باید بیاموزند كه در مرحله‌ی «بازنویسی» عجله نكنند. بهترین كار برای شروع بازنویسی داستان كوتاه، فراموش كردن آن است! به این معنی كه نویسنده به مدت 2 تا 4 هفته داستان نوشته شده را به كناری بگذارد و اصلاً به آن مراجعه نكند. به چه دلیل؟ به دلیل «چشم‌ها را باید شست» گفته می‌شود هنگامی كه یك متنی نوشته می‌شود، نویسنده‌ی متن به دلیل آشنایی ذهنی و فكری با متن نوشته شده، اشكالات و ایرادهای متن را نمی‌بیند. در واقع مغز نویسنده‌ای كه با متن نوشته شده و ذهنیات خود نویسنده به تازگی برخورد داشته است، اشكال‌ها را نادیده گرفته و به طور خودكار آنها را تصحیح می‌كند؛ در حالی كه در همان زمان فرد دیگری كه برای اولین بار آن متن را می‌بیند، می‌تواند به راحتی غلط‌های آن را بگیرد. این پدیده چه در مورد ظاهر و چه در مورد باطن داستان صادق است. زمانی كه نویسنده با ایجاد یك وقفه‌ی زمانی، داستان را تا حدی از فكر خود پاك می‌كند، می‌تواند بار دیگر آن را مرور كرده، از «چشم‌های شسته شده» استفاده كند. انجمن ادبی سیب نارنجی https://eitaa.com/sibenaranji
یه داستان کوتاه بنویسید که این سه شخصیت درش باشن و موضوع هدیه دادن به فیلان باشه 😍😍
یه داستان کوتاه بنویسید که این سه شخصیت درش باشن و موضوع هدیه دادن به فیلان باشه 😍😍
واقعا پیرنگ چیست؟ انسن دیبل پیرنگ را این گونه تعریف می‌کند: پیرنگ هرچیزیست که در داستان اتفاق می‌افتد، پیرنگ به وسیله حادثه‌های اصلی ساخته می‌شود؛ منظور از حادثه های اصلی آن حادثه‌هاییست که پیامدهای مهمی در داستان دارند. در این تعاریف چند کلمه درخور توجه و توضیح بیشتر است: اتفاق و پیامد. داستان متشکل از اتفاق‌های بسیاریست ولی نکته شایان توجه این است که تمام اتفاقات داستان پیرنگ محسوب نمی‌شوند. آن اتفاق‌هایی پیرنگ را تشکیل می‌دهند که در پیشبرد داستان اهمیت دارند. قانونی دیگری که در پیرنگ حکمفرماست رابطه ی علت و معلول بین اتفاق‌هاست که این همان چیزیست که دیبل از آن به عنوان پیامدهای مهم یاد می‌کند. اتفاق‌هایی که در داستان می‌افتد اگر پیامد مهمی در داستان داشته باشند و نتیجه آن را تغییر دهند، حتی اگر پیش پا افتاده هم به نظر برسد، پیرنگ را تشکیل می‌دهند. نویسنده اتفاقات داستان را که رابطه علت و معلولی بینشان حکمفرماست به گونه‌ای پشت سر هم قرار می‌دهد تا هر چه بیشتر معنایی را که می‌خواهد به داستانش بدهد از پیرنگ نتیجه بگیرد. کشمکش (Conflict) در داستان چیست؟ اهمیت عکس العمل برای ساخت پیرنگ نویسنده باید به این نکته توجه داشته باشد که تا وقتی اندیشه‌ها و احساسات خام به به عمل تبدیل نشوند و عکس العملی را به دنبال نداشته باشند آن احساسات هنوز پیرنگی تشکیل نداد‌ه‌اند و به عبارت دیگر به پیشبرد داستان کمکی نکرده‌اند. به عنوان مثال اگر احساس می‌کنید که باید فلان حرف چالش برانگیز را به دوستتان بگویید تا اینجای کار هیچ پیرنگی شکل نگرفته است اما درست وقتی که این حرف چالش برانگیر را به دوستتان می‌زنید و باعث می‌شود که رابطه‌تان با دوستتان کمرنگ شود می‌توانید ادعا کنید که با عملی کردن آن احساس و برملا کردن پیامدش پیرنگی تشکیل داده‌اید. تاکید روی پیرنگ؟ هیچ کدام از اجزای داستان از پیرنگ گرفته تا کارکتر و... نیازمند تاکید بیش از اندازه نیستند. از پیرنگ باید به عنوان ابزاری برای هدایت داستان و ایجاد وحدت در آن استفاده شود. تکنیکی‌ترین داستان‌ها آن هایی هستند که پیرنگ آن چنان استادانه با سایر عناصر داستان آمیخته شده که حضورش در داستان تنها با موشکافی و بررسی دقیق کشف می‌شود. یک نمونه پیرنگ ما بوسیله اتفاق‌هایی که پشت سر هم می‌چینیم خواننده را با سوخت احساس به سمت حقیقتی که در پی برملا کردنش هستیم هدایت می‌کنیم. بیایید یک نمونه پیرنگ را با هم بررسی کنیم: فردی وارد مهمانی می‌شود و هیچ کس را نمی‌شناسد، گیتار به او می‌دهند و از او می‌خواهند که ساز بزند. به هنگام ساز زدن همه افراد نسبت به قطعه‌ای که می نوازد بی‌‌توجهی می‌کنند و علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. در انتها شخصیت اصلی درک می‌کند که چقدر با افراد غریبه است و در جایی که هیچ اشتراکی با افراد ندارد محکوم به تنها ماندن است. آن چیزی که در بالا خواندید می تواند پیرنگ داستان باشد. در این داستان اتفاقی افتاد که هم خواننده و هم کاراکتر نسبت به امری آگاه شد. اگر صحنه ی نواختن گیتار را از این داستان حذف کنیم هیچ پیرنگی ساخته نشده است چرا که احساسات کاراکتر و افراد مهمانی نسبت به هم به عمل تبدیل نشده‌اند و پیامد آن اتفاق پیش چشمان خواننده و کاراکترها عیان نشده است و در نتیجه نه داستان پیش رفته و نه پیرنگی ساخته شده است.
می‌تونید این کتاب من رو به صورت صوتی و رایگان به نشانی زیر در ایرانصدا بشنوید. با قصه گفتن و کتاب خوندن کودکان و نوجوانان رو به خوبی و با زبانی ملایم با دلیل مقاومت آشنا کنید. صدمین درخت زیتون http://player.iranseda.ir/kids-player/?w=44&g=635363
پیچ چکش کلید کفش قفسه فانوس بیل آجر ساعت عقربه دستبند صندلی کتاب مداد سوزن سبد فنجان قوطی گنجه قوری گلدان گیره کولر سه‌پایه زمان‌سنج چنگال چاقو چتر صابون میز سطل پاکت یخچال آنتن اشیاء محسوس و ملموسند، برای بیان ناملموس و نامحسوس، می‌شه ازشون استفاده کرد. جلوی همه‌ی واژه‌های بالا بنویسین «عشق» یا هر کلمه‌ی ذهنی دیگری که دوست دارین مثل روح، عقل و ... ببینید چه موضوع‌های نابی برای نوشتن پیدا می‌کنید. انواع تمرین‌های ترکیب‌سازی توی نوشتن خلاق به ما خیلی کمک می‌کنه. من همیشه از این شیوه توی کلاسام استفاده می‌کنم و نتایج شگفت‌انگیزی می‌گیرم. بعضی از این راهکارها رو گاهی بیان می‌کنم. می‌تونین به این فهرست یه عالمه شیء دیگه هم اضافه کنین. همین تمرین رو با حیوانات هم می‌شه انجام داد. اون وقت رسیدن به داستان کودک برای ما راحت‌تر می‌شه. ‌معصومه مرادی تمرین نویسندگی https://eitaa.com/sibenaranji