یکی از مهمترین اصول برای نوشتن داشتن خلاقیت است. خلاقیت با نگاه تازه به پدیدهها میتواند افزایش یابد و نویسندگان موفق همواره کوشیدهاند با متفاوت دیدن دنیا، شخصیتها و سوژههای نابی بیابند و بیافرینند.
🐳🪰🦂🐠🦩🐼
استفاده از قدرت حیوانات برای ساختن شخصیتهای تازه میتواند بسیار کمککننده باشد.
🐍🦥🐿
نام دو حیوان را با هم ترکیب کنید و قدرتهای آنها را با هم پیوند دهید. یک موجود خیالی اما جذاب خواهید داشت که میتواند سوژه بسیاری از داستانها شود. به عنوان مثال:
گرگ+ مار= مرگ
توصیف: مرگ حیوانیست که ظاهری شبیه گرگ دارد و نیش مار و دمی به دازی مار.
او میتواند علاوه بر دریدن با نیش زدن به موجودات دیگر آنها را شکست بدهد. مرگ بر خلاف گرگ این امکان را دارد که در مواقع حساس مثل مار بخزد و از درختان بالا برود. او پاهایش را زیر تنهاش جمع میکند و از درخت و سنگ و ... بالا میرود پس امکان شکست دادنش سخت است.
صدایش ترکیبی از زوزه گرگ و فیش فیش مار است: عوووووووش
نیش او گاهی خودش را نه از ظهر که با زبان و کلمات نشان میدهد پس موجودی زخمزبانزن است.
🤔فکر میکنید نقطه ضعف این موجود تازه متولد شده چیست؟
🤓شما چه موجوداتی را میتوانید با این رویکرد خلق کنید؟
استفاده از کمال تضاد در انتخاب حیوانات میتواند به طنز شخصیت کمک کند مثل:
موریل: موش+ فیل🐘🐭
میمار: میمون+مار🐍🐵
برای آموزش مهارتهای بیشتر نوشتن با من همراه باشید.
🪷🪷🪷🪷
معصومه مرادی
رشد و تربیت کودک با ادبیات
هنر نوشتن خلاق
سیب نارنجی
https://eitaa.com/moradimasoome
https://eitaa.com/sibenaranji
خلاقانه ببینیم
خلاقانه بنویسیم...
برای نوشتن خلاقانه، لازم هست به جهان خلاقانه نگاه کنیم.👀
امروز با این تمرین مرا همراهی کنید:
سعی کنید خودتان را در نقش یکی از اعضای بدن ببینید:
به عنوان مثال دهان😃
حالا برای شخصیت بخشی به این عضو، لازم است او را محدودتر و منحصر به فردتر کنید:
دهان یک انسان، یک حیوان و ...
این انسان یا حیوان حتما ویژگی خاصی دارد:
گربهی خجالتی🐾
انسان چاپلوس🙄😶🌫️
حالا سعی کنید با استفاده از توصیف، هر کدام از این دهانها را توسعه بدهید:
من دهان یک گربهی خجالتیام. خیلی وقتها که گربه دلش میخواهد با دوستانش بازی کند، مشکلاتی برایش پیش میآید. مثلا توی بازی دستش درد می گیرد. یا دلش نمیخواهد وسایلش را به دیگران بدهد. این جور وقتها مغز گربه با من حرف میزند و می گوید باید چه حرفی بزنم اما هرچقدر مغز گربه به من میگوید به دوستانم بگو نه دوست ندارم این کار را بکنم، من فقط می گویم میو...آن هم یک میوی کوچولوی آهسته. بعدش بخاطر این کارم گربه کوچولو یک عالمه غصه میخورد...
دهان آدم چاپلوس:
من دهان یک آدم چاپلوسم. تا بخواهید بلدم از واژههای عجیب و غریب استفاده کنم. کلمههایی که به عقل جن هم نمیرسد. مثلا به کسی که خیلی هم باهوش و مدیر نیست اما باید کار مرا راه بیندازد میگویم:
بهبه چه تدبیر خوبی. الحق شما یک مدیر ممتازید. کاش کشور چند مدیر دیگر مثل شما داشت. او هم گونههایش سرخ میشود. عرق میکند و زود کار مرا راه میاندازد و من همچنان ادامه میدهم. جایگاه شما اینجا نیست. کاش مدیران بالا دستی بدانند که باید برای افرادی چون شما چه شرایطی فراهم کنند.
این جور مواقع آقای وجدان هی درِ دل من را می کوبد و میگوید:
آهای اینقدر زبانبازی و چاپلوسی نکن. تو که میدانی داری دروغ می گویی
اما من که دیگر به این نوع حرف زدن عادت کردهام، در را روی او باز نمی کنم و میگذارم آنقدر بگوید و بگوید و بگوید تا خسته شود و برود. راستش را بخواهید دیروز اتفاق عجیبی افتاد.
جناب گوش به من گفت: آقای دهان خودم شنیدم که عده زیادی از کارمندان شرکت میگفتند باز این آقای چاپلوس و دروغگو آمد. تحویلش نگیرید تا برود. حالمان را به هم میزند.
باور کنید از دیروز ذهنم مشغول شده است. نکند تنها بمانم یا دستم را بخوانند. نکند جناب گوش دارد راست میگوید؟ باید فکر کنم و فکر کنم...
با دقت به پدیدههای اطراف میتوانید به تقویت خلاقیت و نویسندگی خود کمک کنید.
برای مهارتآموزی بیشتر در عرصه نوشتن خلاق با من همراه باشید.
معصومه مرادی
#رشد_و_تربیت_کودک_با_ادبیات
#سیب_نارنجی
https://eitaa.com/moradimasoome
خیلی از والدین و مربیان در تلاشند که به تقویت قدرت نوشتن کودک و نوجوانشون کمک کنند.
یکی از مهمترین مسائل برای تقویت قدرت نوشتن، تقویت تخیل هست.
به بچهها کمک کنیم تا تخیلشون رو قویتر کنند و راحت و رها از اون چیزی که توی ذهنشون میگذره حرف بزنند.
☁️☁️☁️
این تصویر رو به کودک یا نوجوانتون نشون بدید و ازش بخواید خودش رو در حال بالا رفتن از این نردهبانها تصور کنه.
☁️☁️
برای هر ابر یه اسم بگذاره و بدونه به هر کدام از ابرها که میرسه اون توانایی رو به دست آورده.
در گام سوم ازش بخواید خودش رو در بالاترین ابر تصور کنه و ببینه با یه جمله چطور میتونه خودش رو معرفی کنه.
مثال: ابر اول کوشا
ابر دوم شکمو
ابر سوم پروازی
ابر چهارم همهچیزدان:
توصیف:
من یک دختر کوشا، شکمو، پروازی و همه چیزدانم.
در گام بعد میتونید در حد توان کودک و یا نوجوان ازش بخواید این من ایجاد شده رو توصیف کنه و از آرزوهاش حرف بزنه.
من شکمویی که میتونه پرواز کنه و هرجایی که گرسنه میشه به اولین خوردنیای که میبینه گار میزنه ابر چوب درخت...
یادتون باشه در تمام مراحل قصهگویی یا نوشتن(متناسب به تمایل و توان کودک) هیچ دخالتی در خیالپردازیش نکنید.
فراموش نکنید این تمرین رو به صورت یه بازی پیش ببرید حتی میتونید خودتون هم به عنوان یه شخصیت این بازی رو انجام بدید.
حواستون باشه که اصلا کودک و نوجوان رو نقد نکنید.
همراه من باشید با تمرینهای بیشتری برای پرورش خودمون و کودکانمون با کمک ادبیات
معصومه مرادی
رشد و تربیت کودک با ادبیات
سیب نارنجی.
https://eitaa.com/sibenaranjikoodak
https://eitaa.com/moradimasoome
داریم میریم کارگاه داستان نویسی...
متفاوت ببینیم
از وسط این همه برگ میشه به چندتاش شخصیت داد؟
برگ تنها
برگ بی احساس
برگ زخمی
بزرگ خوابآلو🍁🍁
یا حتی برگ خسته...
برگی که تمام سال کار کرده و حالا منتظره بره مرخصی و یه سفر داشته باشه به اعماق زمین...
یکی از رازهای نویسنده شدن گوش دادن به صدای طبیعته...
گوشهامون رو تیز کنیم و تمرین کنیم و بنویسیم....
شروع هفتهتون پر از نوشتن از حال خوب
معصومه مرادی
#رشد_و_تربیت_کودک_با_ادبیات
کلمه بازی
از فرزند یا دانشآموزتان بخواهید به انتخاب خودش ده کلمه بنویسید:
مار
سینی
گوشی
درخت
هویج
کتاب
آبی
لواشک
گربه
سوسمار
بعد از او بخواهید دو حرف اول را جدا کند و با آن دو حرف یک کلمه جدید بنویسد:
مار----》ماشین
سینی-----》سیب
گوشی-----》گوشواره
درخت-----》دراز
هویج-----》هواپیما
کتاب-----》کتری
آبی------》آبپاش
لواشک-----》لواسان
گربه----》گراز
سوسمار-----》سوپ
اهداف بازی🎯
🥇تقویت دقت و تمرکز
🥈افزایش خلاقیت
🥉کمک به واژهآموزی
برای جذابیت بیشتر این بازی میتوانید این بازی را دو به دو و سرعتی انجام دهید:
دو دانشآموز کاغذهایشان را با هم عوض کنند و با واژههای یکدیگر، کلمه تازه بسازند.
هر بازیکنی که سریعتر واژههای تازه را بیابد امتیاز بازی را به دست میآورد.
در سطح بالاتر علاوه بر سرعت، هر بازیکنی که کلمه خلاقانهتری بسازد امتیاز اضافه میگیرد.
شما میتوانید با این روش علاوه بر ایجاد هیجان در خانه و مدرسه، به کودک و نوجوان کمک کنید از قابلیتهای واژهسازی زبان استفاده کند.
به عنوان مثال واژههایی چون آبپوش، سوپکی و هوانورد، خلاقیت بیشتری از واژههای معمولی استفاده شده دارند.
😉شما هم میتوانید با این بازی به خلاقیت و ذهنورزی خود کمک کنید.
برای تمرینهای بیشتر با من همراه باشید
معصومه مرادی
رشد و تربیت کودک با ادبیات
بازی کنیم بیاموزیم
https://eitaa.com/moradimasoome
https://eitaa.com/sibenaranjikoodak
https://eitaa.com/sibenaghd
https://eitaa.com/sibbook
هدایت شده از خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
🔴پازل نویسندگی | ۴ اصل مهم نویسندگی
✅پازل نویسندگی چیست؟
پازل نویسندگی مدلی است تا با آن مهمترین بخشهای کار نویسنده را نمایش دهیم. هدف پازل نویسندگی سهولت در تعریف و به خاطر سپردن اصلیترین مراحل کار نویسنده از ایده تا اجراست. این پازل از چهار قطعه تشکیل شده است: مطالعه، آزادنویسی، بازنویسی و انتشار. محدود بودن قطعات پازل به معنای جداییناپذیر بودن تمامی اجزاست. در این الگو قصد داریم با سازماندهی و ملموس کردن مفاهیم مهمترین مراحل نویسندگی را در ذهن نویسنده جا بیندازیم.
🖥متن کامل را در پیوند زیر بخانید:
⤵️
madresenevisandegi.com/34901
کوهها برای حفظ خاک ما
سخت و با اراده ایستادهاند
رودها سمت وسعت خلیج
صبح تا غروب
شام تا سحر
عابران پیچهای سخت و درههای تنگ
یا مسافران قرنهای جادهاند
مثل آن کبوتران ممتد سپید
مثل لالههای سرخ
مثل سروهای سبز
که صبور و ناگزیر
طعم زندگی، رنگ ایستادگی به خاک دادهاند.
راستی رفیق...
تو بگو
ما برای آب و خاک
ما برای سرزمینمان چه کردهایم؟
اشکها
پاسخی برای این سؤال سادهاند...
معصومه مرادی
.
یادگیری مهارتها زمانی کامل میشه که همراه با تمرین باشه.
✅ اگه هر تمرینی که درباره #خود_آگاهی و بقیه آموزشها دیدید رو تمرین کنید، یادگیری شما کامل میشه.
❌ اما اگه بدون تمرین و عمل باشه و فقط وارد ذهن شما بشه؛ مطمئنا اون رو هم بعد از مدتی فراموش خواهید کرد.