پاداش شهادت سیدالشهدا علیه السلام
محمد بن مسلم مىگويد:شنيدم كه امام باقر و امام صادق عليهما السّلام مىفرمودند:
همانا خداوند متعال به حسين عليه السّلام در برابر كشته شدنش پاداش داد به اينكه
1️⃣ امامت در فرزندانش
2️⃣ و شفا در خاكش
3️⃣ و اجابت دعا را در نزد قبرش باشد
4️⃣و اينكه روزهايى كه زائرينش[براى زيارت] مىآيند و مىروند از عمرشان محسوب نمىگردد.
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ ، قَالَ:
سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) يَقُولاَنِ:
إِنَّ اَللَّهَ (تَعَالَى) عَوَّضَ اَلْحُسَيْنَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ
▫️الْإِمَامَةَ فِي ذُرِّيَّتِهِ،
▫️و اَلشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ،
▫️و إِجَابَةَ اَلدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِهِ،
وَ لاَ تُعَدُّ أَيَّامُ زَائِرِيهِ جَائِياً وَ رَاجِعاً مِنْ عُمُرِهِ.
📙الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۳۱۷
@sibtayn
🦉جغد پرندهء شُومْ یا عاشق؟
امام صادق علیه السلام می فرمایند :
◇ بعد از شهادت امام حسین علیه السلام ، جغد سوگند یاد کرد که دیگر در آبادی مسکن نگزیند و جز در خرابه جای نگیرد ، همواره روزها را روزه دار بوده تا سیاهی شب دامن گسترد. و آن گاه برای امام ناله سر می دهد .
قبل از شهادت امام ، جایگاه جغد در منازل و قصرها و خانه های آباد بود و بگاه غذا خوردنِ مردم به پرواز در آمده و پیش روی مردم نشسته و مردم طعام و غذا جلویش می ریختند و این حیوان از آب و غذای آنان می خورد و می آشامید و به جایگاهش باز می گشت ولی هنگامی که حضرت حسین بن علی (علیه السلام) شهید شدند از شهر و آبادی خارج گشت و در خرابه ها و کوهها و بیابان ها مکان گرفت و گفت :
بد امتی شما می باشید! پسر دختر پیامبر خود را کشتید...
📚منابع :
ابن قولويه ، جعفر بن محمد ، كامل الزيارات ، نجف اشرف ، دار المرتضويه ، ۱۳۶۵ شمسی ، ج 1صفحه ۹۹
بحار الانوار ، جلد ۴۵ ،صفحه ۲۱۴
امالی صدوق مجلس ۲۷
و مصادر دیگر که جداً زیادند...
@Sibtayn
⚡️اعتراف یزید لعین به غاصب بودن عمر بن خطاب
✍️ علامه حلی رضوان الله علیه از بلاذری نقل کرده است:
وقتی حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) به شهادت رسید، عبد الله بن عمر به یزید بن معاویه نامهای نوشت که: «پیشامدی عظیم و مصیبتی مهم و حادثهای بزرگ در اسلام اتفاق افتاده است و هیچ روزی مثل روز حسین نخواهد بود.»
یزید نیز در پاسخ او چنین نوشت:
«ای احمق! ما به خانههایی آراسته با فرشهای آماده و تکیه گاههای فراوان وارد شدهایم و برای رسیدن به اینها (حکومت) جنگیدیم؛ اگر حق با ما باشد، که از حق خود دفاع کردهایم، و اگر حق با دیگران باشد، که پدرت (عمر) اولین کسی بود که این سنت را بنا کرد و حق را با خدعه و نیرنگ از صاحب آن (امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام) غصب کرد!»
«وَ رَوَى الْبَلَاذُرِيُّ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ كَتَبَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ إِلَى يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ الْمُصِيبَةُ وَ حَدَثَ فِي الْإِسْلَامِ حَدَثٌ عَظِيمٌ وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ قَتْلِ الْحُسَيْنِ. فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَزِيدُ أَمَّا بَعْدُ يَا أَحْمَقُ فَإِنَّا جِئْنَا إِلَى بُيُوتٍ مُجَدَّدَةٍ وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَةٍ وَ وِسَادَةٍ مُنَضَّدَةٍ فَقَاتَلْنَا عَنْهَا فَإِنْ يَكُنِ الْحَقُّ لَنَا فَعَنْ حَقِّنَا قَاتَلْنَا وَ إِنْ كَانَ الْحَقُّ لِغَيْرِنَا فَأَبُوكَ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ هَذَا وَ اسْتَأْثَرَ بِالْحَقِّ عَلَى أَهْلِه.»
📚منابع:
1- نهج الحق و کشف الصدق، تألیف علامه حلی، ص۳۵۶
2- بحارالانوار، تألیف علامه مجلسی، ج۴۵، ص۳۲۸
پس از این به بعد با دقت بخوانید:
«اَللّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّی وَ ابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ العَنِ الثّانِیَ وَالثّالِثَ وَ الرّابِعَ، اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً وَ الْعَنْ عُبَیْدَاللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبی سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ.»
🏴⚫️➖▪️➖⚫️🏴
🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
╔═.🍃.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🍃.═╝
140 سال بلا و گرفتاری برای امت اسلام بعد از شهادت امام حسین علیه السلام
✅ ابو حمزه ثمالى مىگويد:
به محضر مبارك امام باقر عليه السّلام عرض كردم:
🔹على عليه السّلام مىفرمودند:
«تا هفتاد سال به بلا مبتلا مىشوند»
و باز مىفرمودند:
«پس از بلا، رخا و آسايش است»،
🔸هفتاد سال گذشت ولى ما آسايش و راحتى را نديديم.
♦️امام باقر عليه السّلام به من فرمودند:
اى ثابت! خداوند متعال مدّت اين امر را هفتاد سال قرار داد،ولى زمانى كه حسين عليه السّلام كشته شد،غضب خداوند بر اهل زمين شدت گرفت و آن امر را[كه راحتى پس از بلاست]يكصد و چهل سال به تأخير انداخت،
و ما اين مطلب را به شما گفتيم و شما هم آن را افشا كرده و پرده از آن راز برداشتيد،
خداوند متعال آن را بازهم به تأخير انداخت و بعد از آن ديگر وقتى براى آن نزد ما قرار نداد و
«خداوند آنچه را كه بخواهد از ميان مىبرد و آنچه را كه بخواهد باقى مىگذارد و تمام اين حوادث در كتاب نزد خداست».
🔸ابو حمزه مىگويد:
اين روايت را براى وجود مبارك امام صادق عليه السّلام عرض كردم،
♦️ حضرت فرمودند:همينطور است.
📚الغيبة (للطوسی) ج۱ ص۴۲۸
@Sibtayn
گروهی که مانند نمک غذا هستند
فکرش را بکن کسی گندم خودش را باد داده، غربال و تمیز کرده، بعد هم در انباری در بسته بگذارد.
بعد از مدتی به انبار سرکشی کند، ولی گندمش را کرم زده و آفت گرفته ببیند!
به ناچار گندمها را بیرون می آورد، دوباره باد می دهد و پاک می کند و به انبار می سپارد.
تصور کن باز هم وقت سرکشی گندمش را آفت زده ببیند.
باز گندش را بیرون می آورد، پاک می کند و به انبار می سپارد ولی آفت، باز هم دامنگیر گندم او می شود.
دوباره باد دادن و غربال، دوباره سپردن به انبار؛ کاری که مدام تکرار می شود.
دست آخر از آن همه گندم جز مقداری کم، باقی نمی ماند؛ مقداری که آفت حریف آسیب زدن به آنها نیست.
امام اهل یقین امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: شما هم مثل همان بار گندمید. باید همینطور خالص شوید؛ آنقدر که از میانتان جز یک گروه باقی نماند؛ گروهی که فتنه ها حریف آنها نباشد.
فرمود: آرزویتان برای ظهور محقق نمی شود الا اینکه گروهی از شما به روی دیگری آب دهان بیندازد. گروهی نیز گروه دیگر را دروغگو بخواند.
تا آنجا که از شما جز گروهی اندک، استوار و محکم باقی نماند؛
گروهی که در میانتان مثل سرمه ی در چشم و نمک درون غذا هستند.
و چه اندک است، نسبت سرمه به چشم و نمک به غذا!
📚 مکیال المکارم، جلد2، صفحه 383
🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
🆔 @Sibtayn
┗━🍃🌺━━━┛
چهل روز عزاداری موجودات عالم بر سالار شهیدان
حضرت امام صادق عليه السّلام فرمودند:
اى زراره آسمان تا چهل روز بر حسين بن على عليهما السّلام خون باريد
و زمين تا چهل روز تار و تاريك بود
و خورشيد تا چهل روز گرفته و نورش سرخ بود
و كوهها تكه تكه شده و پراكنده گشتند
و درياها روان گرديده و فرشتگان تا چهل روز بر آن حضرت گريستند
و هيچ زنى از ما اهل بيت خضاب نكرد و روغن به خود نماليد و سرمه نكشيد و موهايش را شانه نزد تا وقتى كه سر عبيد اللّٰه بن زياد را به نزد ما فرستادند
و پيوسته بعد از شهادت آن حضرت چشمان، اشك آلود بود و هر گاه جدّم ياد آن حضرت را مىنمود محاسنش از اشك خيس مىگشت بطورى كه هر كس آن جناب را مىديد به حالش ترحّم نموده و از گريهاش به گريه مىافتاد
و فرشتگانى كه نزد قبر آن حضرت هستند جملگى مىگريند و از گريۀ ايشان تمام فرشتگان در آسمان و زمين گريه مىكنند
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
يَا زُرَارَةُ إِنَّ اَلسَّمَاءَ بَكَتْ عَلَى اَلْحُسَيْنِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِالدَّمِ
وَ إِنَّ اَلْأَرْضَ بَكَتْ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِالسَّوَادِ
وَ إِنَّ اَلشَّمْسَ بَكَتْ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِالْكُسُوفِ وَ اَلْحُمْرَةِ
وَ إِنَّ اَلْجِبَالَ تَقَطَّعَتْ وَ اِنْتَثَرَتْ
وَ إِنَّ اَلْبِحَارَ تَفَجَّرَتْ
وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ بَكَتْ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
وَ مَا اِخْتَضَبَتْ مِنَّا اِمْرَأَةٌ وَ لاَ اِدَّهَنَتْ وَ لاَ اِكْتَحَلَتْ - وَ لاَ رَجَّلَتْ حَتَّى أَتَانَا رَأْسُ عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ زِيَادٍ وَ مَا زِلْنَا فِي عَبْرَةٍ بَعْدَهُ
وَ كَانَ جَدِّي إِذَا ذَكَرَهُ بَكَى حَتَّى تَمْلَأَ عَيْنَاهُ لِحْيَتَهُ وَ حَتَّى يَبْكِيَ لِبُكَائِهِ رَحْمَةً لَهُ مَنْ رَآهُ
وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ اَلَّذِينَ عِنْدَ قَبْرِهِ لَيَبْكُونَ فَيَبْكِي لِبُكَائِهِمْ كُلُّ مَنْ فِي اَلْهَوَاءِ وَ اَلسَّمَاءِ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ
📙كامل الزيارات ج۱ ص۸۰
@Sibtayn
🏴 دیگر روز خوش نخواهیم دید تا اینکه...
▪️امام صادق علیهالسلام فرمودند:
لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ سَمِعَ أَهْلُنَا قَائِلًا يَقُولُ بِالْمَدِينَةِ الْيَوْمَ نَزَلَ الْبَلَاءُ عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَا تَرَوْنَ فَرَحاً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُكُمْ فَيَشْفِيَ صُدُورَكُمْ وَ يَقْتُلَ عَدُوَّكُمْ وَ يَنَالَ بِالْوَتْرِ أَوْتَارا
⚫️ هنگامی که حسین علیهالسلام به شهادت رسید، اهلبیت در مدینه این ندا را شنیدند:
امروز بلا بر این امت نازل شد، دیگر خوشی نخواهید دید تا اینکه قائمِ شما قیام کند، و سوز سينههايتان را شفا بخشد و دشمنتان را بكشد و انتقام خونها را بگيرد.
📘 كامل الزيارات، ص۳۳۶
@Sibtayn
13.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬من سرم بلند تا تویی امیرم
🎤حاج حسین سیب سرخی
🔺شب تاسوعا محرم الحرام ۱۴۴۶ ه ق
📌غمخانه بی بی شهربانو « سلام الله علیها »
#حاج_حسین_سیب_سرخی
#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم_الحرام
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
مسافرت امام سجاد (علیه السلام)
✅ سفیان بن عیینه از زهری نقل می کند که:
شب سردی امام زین العابدین (علیه السلام) را در کوچه های مدینه دیدم که مقداری آرد و هیزم بر پشت گرفته و حمل می کند.
عرض کردم:
ای پسر رسول خدا (صلوات الله علیه)! چه بر دوش دارید؟
🔷 امام سجاد (علیه السلام) با صدای ضعیفی فرمودند:
« أُرِيدُ سَفَراً أُعِدُّ لَهُ زَاداً أَحْمِلُهُ إِلَى مَوْضِعٍ حَرِيزٍ»؛
سفری در پیش دارم و توشه آن را آماده کرده ام
و می خواهم در جای امنی قرار دهم.
🍃 عرض کردم:
آیا اجازه می دهید خدمتکار من، شما را در حمل این آذوقه و بار کمک کند؟
حضرت فرمودند:
خیر.
عرض کردم:
اجازه بفرمایید خودم شخصا حمل می کنم و کمکتان می نمایم.
♦️ امام بار دیگر فرمودند:
« لَكِنِّي لَا أَرْفَعُ نَفْسِي عَمَّا يُنْجِينِي فِي سَفَرِي
وَ يُحْسِنُ وُرُودِي عَلَى مَا أَرِدُ عَلَيْه
أَسْأَلُكَ بِحَقِّ اللَّهِ لَمَّا مَضَيْتَ لِحَاجَتِكَ وَ تَرَكْتَنِي»؛
خیر، چیزی را که در سفر به کار من می آید چرا خودم آن را متحمل نشوم.
تو را به خدا سوگند مرا تنها بگذار!
▫️ زهری می گوید:
آن شب گذشت چندی بعد خدمت امام رسیدم و عرض کردم:
یابن رسول الله!
گویا به آن مسافرتی که در نظر داشتید نرفته اید؟
✨ امام سجاد (علیه السلام) فرمودند:
« لَيْسَ مَا ظَنَنْتَهُ
وَ لَكِنَّهُ الْمَوْتُ
وَ لَهُ كُنْتُ أَسْتَعِدُّ
إِنَّمَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ تَجَنُّبُ الْحَرَامِ وَ بَذْلُ النَّدَى وَ الْخَيْر»؛
آن سفر از آن نوع سفرها که تو پنداشتی نبود.
منظور من سفر آخرت بود
و من برای آن جهان خود را آماده می کنم.
آمادگی برای مرگ آن هم با دوری از حرام و بذل و بخشش وکثرت انجام کارهای نیک.
علل الشرائع، ج۱، ص۲۳۱؛
وسائل الشیعه، ج۹، ص۴۰۱
بحارالانوار، ج۴۶، ص۶۶؛
@Sibtayn
امام سجاد عليه السلام:
بينوا آدمى! هر روز، سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختى ها و كار دنيا بر او آسان مى شد:
1️⃣مصيبت نخست، روزى است كه از عمر او كم مى شود، در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم شود، غمگين مى شود، حالْ آن كه مال، جايگزين دارد؛ اما عمرِ از دست رفته جبران نمى شود.
2️⃣مصيبت دوم، آن است كه روزى اش را به طور كامل مى طلبد كه اگر از راه حلال باشد، بايد حساب پس بدهد و اگر از راه حرام باشد، كيفر مى بيند.
3️⃣مصيبت سوم، از همه اينها بزرگ تر است. هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر آن كه يك منزل به آخرت، نزديك شده است؛ امّا نمى داند به سوى بهشت مى رود يا به سوى آتش.
الامام السجاد عليه السلام :
مِسْـكينٌ ابْنُ آدَمَ! لَهُ فى كُلِّ يَومٍ ثَلاثُ مَصائِبَ لا يَعْتَبِرُ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ، وَ لَوِ اِعْتَبَرَ لَهانَت عَلَيهِ الْمَصائِبُ وَ اَمْرُ الدُّنْيا،
1️⃣فَاَمَّا الْمُصيبَةُ الاُْولى: فَالْـيَوْمُ الَّذى يَنْقُصُ مِن عُمُرِهِ وَ اِنْ نالَهُ نُقْصانٌ فى مالِهِ اغْتَمَّ بِهِ، وَ الدِّرْهَمُ يَخْلُفُ عَنْهُ وَ الْعُمُرُ لايَرُدُّهُ شَىْ ءٌ.
2️⃣ وَ الثّانيةُ اَنَّهُ يَسْتَوفى رِزْقَهُ فَاِنْ كانَ حَلالاً حوسِبَ عَلَيْهِ وَ اِنْ كانَ حَراما عوقِبَ عَلَيهِ.
3️⃣ وَ الثّالِثَةُ اَعْظَمُ مِنْ ذالِكَ ـ
قيلَ: وَ ما هىَ؟
قالَ: ـ ما مِنْ يَوْمٍ يُمْسى اِلاّ وَ قَددَنا مِنَ الاْخِرَةِ مَرْحَلَةً لايَدرى عَلَى الْجَنَّةِ اَمْ عَلَى النّارِ!
📚[بحار الأنوار، ج 78، ص 160، ح 20.]
@sibtayn
دانشمند سرشناس اهل تسنن اینگونه امام سجاد علیه السلام را توصیف می کند
🔸یعقوبی مورخ نامی در تاریخ خود چنين مینویسد:
«او برترين مردم زمانش بود و شدیدترین آنان در عبادت بود و او زین العابدين نامگذاری شده بود و همچنین به ایشان ذا الثفنات گفته میشد چرا که در صورت ایشان اثر سجده بود
و ایشان در شبانه روز هزار رکعت نماز میخواندند
و هنگامی ایشان را غسل میدادند، بر روی دوش ایشان اثر جراحت مانند زخم شتران بود؛ به خانواده ایشان گفته شد: اینها آثار چیست؟ پاسخ دادند: اثر حمل غذا در شب است که بر منزل فقرا میبردند. سعید بن مسیب گفت: برتر از علی بن حسین نديدم.»
📚 تاریخ الیعقوبی، جلد ۲، صفحه ۲۲۸-۲۲۹، چاپ شرکة الاعلمی للمطبوعات
@Sibtayn
ابن کثیر دمشقی مورخ و عالم بزرگ اهل تسنن نقل مینویسد:
وقال محمد بن إسحاق: كان ناس بالمدينة يعيشون لا يدرون من أين يعيشون ومن يعطيهم، فلما مات علي بن الحسين فقدوا ذلك فعرفوا أنه هو الذي كان يأتيهم في الليل بما يأتيهم به. ولما مات وجدوا في ظهره وأكتافه أثر حمل الجراب إلى بيوت الارامل والمساكين في الليل. وقيل إنه كان يعول مائة أهل بيت بالمدينة ولا يدرون بذلك حتى مات.
🔸محمد بن اسحاق گقت:
عدهای از مردم مدینه زندگی میکردند و نمیدانستند که زندگیشان از کجا تامین میشود و چون علی بن الحسین (علیهما السلام) از دنیا رفت، آنچه شبانگاهان به ایشان میرسید قطع شد و فهمیدند که او بود کسی که شبها آن چیزها را برایشان میآورد.
😭😭😭😭😭
موقع غسل بر کمر حضرت آثار کبودی دیده شد، پرسیدند: این چیست؟
گفتند: اثر کيسههای آرد است که حضرت شبها بر پشت حمل کرده و خود برای فقرای مدينه میبردند.
منبع : البدایة و النهایة، تألیف ابن کثیر دمشقی، جلد ۹، صفحه ۲۸۲
@Sibtayn