🔴 آیا میدانید چه کسی به خاطر يك قسم ، هفتاد هزار نفر را كشت و رود خون به راه انداخت؟! 🔴
طبرى در تاريخ خود ، ابن اثير جزرى در كتاب الكامل فى التاريخ و نويرى در نهاية الأرب و ابن كثير دمشقى در البداية و النهاية و ابن خلدون در مقدمه خودش اين مطلب را نقل كردهاند كه خالد قسم خورد كه اگر به مشركين دست يابد، جوى خون راه بيندازد، به خاطر قسم خالد هفتاد هزار نفر را كشتند. متن اين روايت را از زبان ابن اثير نقل مىكنيم :
واقتتلوا قتالا شديدا والمشركون يزيدهم كلبا وثبوتا توقعهم قدوم بهمن جاذويه فصابروا المسلمين فقال خالد اللهم إن هزمتهم فعلي أن لا أستبقي منهم من أقدر عليه حتى أجري من دمائهم نهرهم فانهزمت فارس فنادى منادي خالد الأسراء الأسراء إلا من امتنع فاقتلوه فأقبل بهم المسلمون أسراء ووكل بهم من يضرب أعناقهم يوما وليلة.فقال له القعقاع وغيره لو قتلت أهل الأرض لم تجر دماؤهم فأرسل عليها الماء تبر يمينك ففعل وسمي نهر الدم ... وبلغ عدد القتلى سبعين ألفا.
ترجمه :
جنگ شديدى درگرفت، مشركين ايستادگى و پايدارى مىكردند و منتظر آمدن بهمن جاذويه بودند، مسلمانان نيز مقاومت كردند؛ پس خالد گفت: خدايا اگر آنها را شكست دادم، سوگند ياد مىكنم هيچ يك از كسانى را كه به آنها دست يافتم باقى نگذارم؛ مگر اينكه رود خون به راه بيندازم.
اهالى فارس شكست خوردند، شخصى از مأموران خالد فرياد مىزد: اسراء را بگيريد و هركس مقاومت كرد، بكشيد؛ پس مسلمانان آنها را اسير كردند و افرادى را مأمور كردند كه شبانه روز گردن آنها را بزنند.
قعقاع و ديگران به خالد گفتند: اگر تمام مردم روى زمين را نيز بكشى، جوى خون راه نخواهد افتاد، آب را بر خونها جارى كنيد، تا از دست سوگندى كه ياد كردهايد، آزاد شويد؛ خالد همين كار را كرد و نام آن رود را «رود خون» گذاشت. در اين روز تعداد كشته شدگان به هفتاد هزار نفر مىرسيد.
📚الكامل في التاريخ؛ ج۲، ص٢٤٢
(این واقعه درسال دوازده هجری ، زمان ابوبكر واقع شده است )
🔹سؤال ما از اهل سنت و وهابیون اين است که: خداوند در كجاى قرآن گفته است و يا حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) در كجای سنت خويش دستور به همچين نسل كشیهايی داده بودند و همچين جنگهای را ممدوح دانستهاند؟
✔️قضاوت با عاقلان...
@Sibtayn
آیا می دانید چرا به امام سجاد علیه السلام زین العابدین می گویند ؟
زهرى يكى از تابعان و فقيهان عصر امام سجاد(علیه السلام) و از محدثان بزرگ مدينه بود و علم و دانش فقهاى هفتگانه جهان تسنن در آن زمان را فرا گرفته حضور ده نفر از صحابه را درك كرده بود، به طورى كه گروهى از بزرگان فقه و حديث، از او روايت كرده اند و علمای سنی برای زهری جایگاهی بس بلند مرتبه در روایت و نقل احادیث ترسیم کردهاند
🔸زهرى هر گاه از على بن الحسين عليهما السّلام حديثى نقل مىكرد مىگفت:زين العابدين برايم حديث فرمود.
🔹سفيان بن عيينه به او گفت:براى چه به على بن الحسين عليهما السّلام زين العابدين مىگويى؟
🔸گفت:براى اين كه از سعيد بن مسيّب شنيدم كه از ابن عبّاس نقل نمود:رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند:
هر گاه قيامت بپا شود منادى ندا مىكند:كجا است زين العابدين؟
پس گويا من به فرزندم على بن الحسين بن على بن ابى طالب مىنگرم و مىبينم كه از بين صفوف گام بر مىدارد و جلو حاضر مىشود.
كَانَ اَلزُّهْرِيُّ إِذَا حَدَّثَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ
🔹فقَالَ لَهُ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ وَ لِمَ تَقُولُ لَهُ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ
♦️قالَ لِأَنِّي سَمِعْتُ سَعِيدَ بْنَ اَلْمُسَيَّبِ يُحَدِّثُ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ
💎أنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ
إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يُنَادِي مُنَادٍ أَيْنَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى وَلَدِي عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَخْطُو بَيْنَ اَلصُّفُوفِ .
📗علل الشرایع ج۱ ص۲۲۹
@Sibtayn
🗓25 محرّم الحرام
شهادت سيّد الساجدین علی بن الحسین(علیهما السلام)
بنا بر روایت مشهور امام سجاد(علیه السلام) در 25 محرّم الحرام سال 94 هـ .ق. به شهادت رسیدند. آن حضرت پس از گذراندن عمری پر بركت كه در یكی از حساس ترین دورههای تاریخ اسلام واقع شد، ویژگیهای مهمی در بین مردم داشتند؛ زیرا فضایل و مكارم اخلاقی آن حضرت در هر مجلس و محفلی بیان میشد و امام در دلها و عواطف مردم جا گرفته بود. این وضع بر امویان بسیار سخت بود و آنها را میرنجاند و از همه كس بیشتر ولید بن عبدالملك، كینه امام را در دل داشت كه بارها میگفت: «من تا وقتی علی بن الحسین(علیه السلام) در دنیا باشد راحت نیستم».
از این رو وقتی ولید زمام سلطنت را به دست گرفت، مصمم شد امام را مسموم كند؛ لذا زهر كشندهای برای كارگزارش در مدینه فرستاد و به او دستور داد تا آن را به امام بخوراند و آن نانجیب نیز دستور ولید ملعون را عملی كرد. زهر در بدن نازنین امام كارگر شد و بدین صورت حضرت سید الساجدین، علی بن الحسین(سلام الله علیها) در 57 سالگی در مدینه طیبه به شهادت رسیدند.
از پیكر پاك امام سجاد(علیه السلام) در شهر مدینه تشییع بینظیری شد. توده های مردم از مناطق مختلف بر جنازه آن حضرت حاضر شدند و همگی با دلهای پریشان و شكسته در هالهای از اشك با امام مظلوم خویش وداع كردند. امام باقر(علیه السلام) بدن مطهر پدر گرامیشان را در قبرستان بقیع در كنار قبر عمویشان حضرت مجتبی(علیه السلام) به خاك سپردند .
@Sibtayn
اشک های بی پایان
امام سجاد (علیهالسّلام) هرگاه ظرف آبی را برای نوشیدن برمی داشت، چنان میگریست که اشک دیدگانش با آب آن ظرف میآمیخت و وقتی از علت آن میپرسیدند، میفرمود: «چگونه گریه نکنم، در حالی که پدرم از آبی منع شد که نوشیدن آن بـرای درندگان و حیوانات آزاد بود».
📙[ ابن شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۱۶۶. ]
امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: علی بن الحسین (علیهالسّلام) بیست سال بر مصیبت پدرش گریست و هر وقت غذا جلوی او میگذاشتند گریه میکرد. روزی یکی از غلامان به ایشان گفت: فدایت شومای فرزند رسول خدا! میترسم از کثرت حزن واندوه خود را هلاک کنی.
فرمود: «از درد واندوه خویش به خدا شکوه میکنم و چیزی از خدا میدانم که شـما نمیدانید. هرگاه کشته شدن فرزندان فاطمه را به یاد میآورم، بی اختیار بغض گلویم را میگیرد و اشکم جاری میشود».
📗[ ابن شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۱۶۵. ]
بر اساس نقل سید بن طاوس، از امام صادق (علیهالسلام) روایت شده است که فرمود:
حضرت زینالعابدین (علیهالسلام) برای پدرش چهل سال گریست، و این در حالی بود که این مدت روزها را روزه میگرفت و شبها را به نماز میایستاد. به موقع افطار میفرمود:
فرزند رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در حالی که گرسنه بود کشته شد، فرزند رسول خدا در حالی که تشنه بود کشته شد!!
پس این جملات را مکررا میفرمود و گریه میکرد تا غذای حضرت با اشک چشمشان مرطوب میگردید و آشامیدنی ایشان با آن ممزوج میشد. و این حال حضرت بود تا به لقاء خدای متعال واصل شد
📚 مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۴۹
📕بن طاووس، علی بن موسی، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص۱۲۱.
@Sibtayn
دوران امامت امام سجاد علیه السلام عصر اختناق و خشونت
بعد از شهادت امام حسین علیه السلام چنان جو رعب و وحشت بر حجاز و عراق حاکم شد که امام سجاد علیه السلام با اشاره به این وضع ناگوار مى فرمود:
«ما بمکة والمدینة عشرون رجلا یحبنا;
در تمام مکه و مدینه حتى بیست نفر هم ما را دوست ندارند .»
رَوَى أَبُو عَمْرٍو اَلنَّهْدِيُّ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ
مَا بِمَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ عِشْرُونَ رَجُلاً يُحِبُّنَا!
📙الغارات ج۲ ص۵۷۳
📚بحار الأنوار ج۳۴ ص۲۹۷
@Sibtayn
انحطاط اخلاقی و اجتماعی مدینه النبی صلی الله علیه و اله در زمان امامت امام سجاد علیه السلام
تلاش های سقیفه تنها 50 سال پس از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله کاملا به ثمر نشست
در مدینه مجالس رقص وآواز مختلط تشکیل می شد بدون آن که در میان زنان ومردان پرده ای باشد. (۱)
«عایشه» دختر «طلحه» بزم های مختلط ترتیب می داد ودر آن «عِزَّهُ المیلاء» آواز می خواند. (۲)
حتی کار به جایی رسیده بود که وقتی یکی از مشهورترین زنان آوازه خوان آن عصر به نام «جمیله» سفری به مکه کرد ، در طول مسیر ، آن چنان از وی استقبال شد که در مورد هیچ مفتی وفقیه ومحدث ومفسر وقاضی وزاهدی سابقه نداشت! داستان این سفر را چنین نقل می کنند :
هنگامی که جمیله به قصد حج از مدینه حرکت کرد ، گروهی از مردان خنیاگر نامدار آن زمان همچون : «هیت ، طُویس ، دلال ، بردالفؤاد ، نومه الضحی ، رفند ، رحمه ، هِبه الله ، معبد ، مالک ، ابن عائشه ، نافع بن طُنبوره ، بُدیح الملیح ونافع الخیر» (که تعداد آنان را تا سی نفر نوشته اند). ونیز گروهی از زنان خنیاگر همچون : «فرِهه ، عزّه المیلاء ، حبّابه ، سلاّمه ، حُلیده ، عُقیله ، شمّاسیه ، فرعه ، بلبله ، لذّه العیش ، سُعیده وزرقاء» او را مشایعت کردند وگروهی او را تا آخر سفر همراهی کردند!.
هنگامی که کاروان جمیله نزدیک مکه رسید ، از طرف گروهی از اشراف مکه ودیگران مورد استقبال گرم قرار گرفت وچون به مدینه بازگشت ، از طرف اهالی مدینه ومردان وزنان اشراف استقبال شد وچنان شور وهلهله ای به وجود آمد که اهالی مدینه بر در خانه ها صف کشیده این صحنه را تماشا می کردند. (۳)
۱ ـ شریف قرشی ، حیاة الإمام زین العابدین ، ج ۲ ، ص ۴۱۰.
۲ ـ شریف قرشی ، حیاة الإمام زین العابدین ، ص ۴۱۱.
۳ ـ ابوالفرج ، الأغانی ، ج ۸ ، ص ۲۰۸ ۲۱۰ ؛ کحاله ، عمر رضا ، اعلام النساء ، ج ۱ ، ص ۲۱۱ ۲۱۴ ؛ دکتر شهیدی ، سیدجعفر ، زندگانی علی بن الحسین ، ص ۱۰۴.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به سمت دریا تو میکشونی
دارم میام نه، تو میرسونی . . .
@Sibtayn
🩸در شام از پشتبامها، آتش به روی سرم ریختند … دستم بسته بود … عمامهام آتش گرفت و سرم سوخت …
در نقلی که امام سجاد علیهالسّلام هفت مصیبت وارده در شهر شام را برای نُعمان بن مُنذر بیان میداشتند، در سومین مصیبت فرمودند:
📋 ألقوا علَينَا الماءَ وَ النّارَ الموقدَة مِن سُطُوحِ الدّورِ وَ البُيوتِ حتّى أوقَدوا عمّامَتي فَما قدَرتُ على إطفائِها لأنّهُم قَد غلُّوا يدَيَّ وَ رِجلَيَّ فَما رَحِموا علَيَّ وَ ما أطفَؤُا النّارَ إلى أن احتَرَقَ رَأسي،
▪️آن نانجیبان آب و آتش از بالاى خانهها و منزلها بر سر ما ريختند، و آنقدر آتش بر سرم ريختند كه عمّامهام آتش گرفت و مشتعل شد، و قدرت نداشتم كه او را خاموش نمايم زيرا كه دستها و پاهاى مرا غل و زنجیر نموده بودند، پس آن بىرحمان بر من رحم نكردند و آتش را از عمّامه خاموش نكردند تا آنكه از سوز آتش، سرم سوخت.
📚تذکرة الشهداء، ص۵۶۱
📚سفینة النجاة ج۱ ص۳۷۲
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴آجرک الله یاصاحب الزمان🏴
به شهادت رسیدن جمعی از شیعیان در منطقه پاراچنار پاکستان توسط گروه های تکفیری پاکستانی و افغانستانی تسلیت باد.
◾️تداوم نسل کشی شیعیان در منطقه پاراچنار و بایکوت خبری کشتار شیعیان در پاکستان...
یورش سهمگین سنی های تندرو پاکستانی و افغانستانی از چند جهت به منطقه شیعه نشین پاراچنار در غرب پاکستان از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. مسبب تشدید این خشونتها واکنش منفعلانه نیروهای امنیتی و مسئولان انتظامی پاکستان برای جلوگیری از تحرکات عناصر تکفیری است.مدافعان شیعه پاراچنار با مشاهده سکوت دولت پاکستان در برابر این جنایات ، برای دفاع از شیعیان به میدان امدند؛ در این درگیری های خونین تاکنون ۳۵ شیعه شهید و دست کم ۱۶۶ نفر مجروح شده اند...
شیعیان پاراچنار در انتظار اقدامات بین المللی کشور های اسلامی برای جلوگیری از نسل کشی شیعیان در این منطقه هستند، این در حالیست که جامعه بین المللی در برابر این جنایات آشکارا سکوت کرده است...
#صدای_بی_صدایان_باشید
اللّهم عجل لولیک الفرج
17.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طفل شیرخوار کربلا
گروه پاسخگویی به شبهات دینی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
@Sibtayn