💠 آیا می دانید"سودآورترین تجارت" کدام است؟
💎قال امیرالمؤمنين علی علیه السلام : «أَنَا التِّجارَةُ المُرْبِحَةُ الْمُنْجِیةُ مِنَ الْعَذابِ الْأَلِیمِ الَّتِی دَلَّ عَلَیها فِی کِتابِهِ، فَقالَ:
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلی تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ»
[صف، 10]
امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید:
«من همان تجارت پرسود و نجات دهنده از عذاب دردناک هستم که خداوند در این آیهء شریفه بیان فرموده است:
"ای کسانی که ایمان آوردهاید، آیا می خواهید شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی بخشد؟
📚بحارالانوار، ج 24، ص 330
🗓 3 شـوال
در سوم شوال سال 247 هـ .ق. متوكل عباسی ملعون، به دستور فرزندش به قتل رسید. مدت خلافت او 14 سال و ده ماه طول کشید .
از اعمال زشت و پست متوكل این بود كه همیشه و در همه جا امیرمؤمنان (علیه السلام) را به بدی یاد و به آن حضرت جسارت مینمود. او 17 بار قبر مبارك حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) را خراب كرد، ولی دوباره بنا شد. متوكل در راه زیارت آن حضرت دست و پا قطع می كرد و زوار را میكشت.
به خاطر جسارتهایی كه متوكل در مجلسی به امیرمؤمنان (علیه السلام) كرد، منتصر پسرش در شب چهارشنبه سوم ماه شوال سال 247 هـ .ق. چند نفر از غلام های خاص پدر را مامور كشتن وی كرد و آنها در حالی كه متوكل مشغول شرب خمر بود، خونش را ریختند و متوکل به دركات جحیم شتافت.
@Sibtayn
راوندی از ابوالقاسم بغدادی، و او از زرافه نقل میکند که گفت:
در روز عید فطر ، متوکل خواست که امام هادی علیهالسلام را پیاده به دربار خود بیاورد،
وزیرش گفت: این کار را نکن، خوب نیست، مردم بد میگویند.
متوکل گفت: در این چارهای نیست.
وزیر گفت: اینک که چارهای نیست، به فرماندهان و بزرگان نیز دستور ده که پیاده بیایند، تا مردم گمان نکنند که فقط با ابوالحسن این کار را کردهای.
متوکل آن دستور را داد، و امام نیز پیاده آمد، هوا گرم بود، و امام در حالی که عرق کرده بود به دالان دربار رسید.
زرافه میگوید: من با او دیدار کردم، و او را در دالان نشاندم، و با دستمال عرق چهره مبارکش را پاک کردم، و گفتم: [آقا جان!] پسر عموی تو [متوکل] با همه این کار را کرده است، از او ناراحت نباش. فرمود: بس است،
تَمَتَّعُوا فِي دٰارِكُمْ ثَلاٰثَةَ أَيّٰامٍ ذٰلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ
«سه روز [دیگر] در خانههایتان بهره برید، این وعدهای است [الهی] که [در آن] دروغ نخواهد بود»
نزد من معلمی بود که اظهار تشیع میکرد. من زیاد با شوخی به او رافضی میگفتم، شامگاه به خانه برگشتم و گفتم: رافضی! بیا تا با تو سخنی بگویم که امروز از امامت شنیدهام،
گفت: چه شنیدهای؟ و من فرموده امام را برایش گفتم،
گفت: ای دربان! تو خود این سخن را از حضرت علیهالسلام شنیدی؟
گفتم: آری،
گفت: به حق آن خدمتی که به من کردهای ، حق تو بر من واجب است نصیحتم را بشنو
گفتم: میشنوم.
گفت: اگر امام هادی علیهالسلام آن را فرموده باشد، خو را ایمن دار، و دارایی خود را پنهان کن، که متوکل پس از سه روز یا میمیرد و یا به قتل میرسد.
من از سخن او عصبانی شدم، و او را ناسزا گفتم و از خود راندم، او رفت. چون تنها شدم، با خود اندیشیدم که از احتیاط، ضرری نمیبینم، اگر حادثهای رخ داد من احتیاط خود را کردهام، و اگر حادثهای پیش نیامد احتیاط، زیان ندارد، پس به قصر متوکل رفتم، و هر چه در آنجا داشتم بیرون آوردم، و آنچه در خانه داشتم، میان خویشان مورد وثوقم پخش کردم، و در خانه خود جز حصیری که بر آن بنشینم نگذاشتم.
چون شب چهارم شد، متوکل به قتل رسید، و من و مالم به سلامت ماندیم. از آن تاریخ شیعه شدم، و در رکاب و خدمت حضرت علیهالسلام قرار گرفتم، و خواستم که برایم دعا کند، و از جان ولایتش را پذیرفتم.
📕الخرائج و الجرائح 1: 401 ح 8،
📗بحارالأنوار 50: 147 ح 32
@Sibtayn
فضيلت كسب علم حلال و حرام نزد خداوند
☘️امير المؤمنين(عليه السّلام)فرمود : در مسجد پيغمبر(صلّى الله عليه و آله) نشسته بودم که ابوذر داخل شد وگفت : يا رسول اللّٰه جنازه عابد بهتر است نزد شما يا مجلس عالم
🔹 رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) فرمود : اى ابا ذر نشستن ساعتى نزد مذاكره عالم محبوب تر است نزد خدايتعالى از هزار جنازه از جنازههاى شهيدان
و نشستن ساعتى نزد مذاكره علم محبوب تر است نزد خدا از قيام هزار شب كه نماز كند در هر شب هزار ركعت
و نشستن ساعتى نزد مذاكره علم محبوب تر است نزد خدا از هزار جهاد و خواندن كل قرآن
🔸ابوذر عرضه داشت : يا رسول اللّٰه مذاكره علم بهتر است از خواندن قرآن
🔹رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) فرمود : اى ابو ذر نشستن ساعتى نزد مذاكره علم بهتر است نزد خدا از خواندن كلّ قرآن دوازده هزار بار
بر شماست مذاكره علم زیرا به وسیله علم حلال را از حرام می شناسید
و هر كه از خانه بخو به طلب بابی از علم بيرون آيد خداى تعالى از براى او به هر قدمى ثواب پيغمبرى از پيغمبران بنویسد و او را به هر حرفى كه ميشنود يا مينويسد شهرى در بهشت بدهد ....
☘️عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
بَيْنَمَا أَنَا جَالِسٌ فِي مَسْجِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذْ دَخَلَ أَبُو ذَرٍّ
🔸فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ جَنَازَةُ اَلْعَابِدِ أَحَبُّ إِلَيْكَ أَمْ مَجْلِسُ اَلْعَالِمِ
🔹فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا أَبَا ذَرٍّ اَلْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ اَلْعَالِمِ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ مِنْ أَلْفِ جَنَازَةٍ مِنْ جَنَازَةِ اَلشُّهَدَاءِ
وَ اَلْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ اَلْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ مِنْ قِيَامِ أَلْفِ لَيْلَةٍ يُصَلَّى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ أَلْفُ رَكْعَةٍ
وَ اَلْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ اَلْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ مِنْ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ قِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ كُلِّهِ
🔸قَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مُذَاكَرَةُ اَلْعِلْمِ خَيْرٌ مِنْ قِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ كُلِّهِ
🔹 فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا أَبَا ذَرٍّ اَلْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ اَلْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ قِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ كُلِّهِ اِثْنَيْ عَشَرَ أَلْفَ مَرَّةٍ
عَلَيْكُمْ بِمُذَاكَرَةِ اَلْعِلْمِ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ اَلْحَلاَلَ مِنَ اَلْحَرَامِ وَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ لِيَلْتَمِسَ بَاباً مِنَ اَلْعِلْمِ كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ نَبِيٍّ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ بِكُلِّ حَرْفٍ يَسْتَمِعُ أَوْ يَكْتُبُ مَدِينَةً فِي اَلْجَنَّةِ ....
📚جامع الأخبار ج۱ ص۳۷
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 مناظره کوتاه یک شیعه و وهابی در قبرستان بقیع
وهابی : کعبه نماد شرک است
@Sibtayn
📌وقتی بیان علم امام برای اصحاب گران میآید.!!
✍🏻از جماعتى از اصحاب امام صادق علیه السلام نقل شده که گفتند از حضرت شنیدیم که فرمود:
🔶 (بخدا سوگند) من علم آنچه در آسمانها و زمین است و آنچه در بهشت و جهنم و گذشته و آینده هست را میدانم، سپس حضرت اندکی تأمل كرد و دید این سخنش بر اصحاب گران آمد ! لذا فرمود:
🔸من این علوم را از کتاب خدای عز و جل به دست میآورم. چنانچه خدای عز و جل میفرمايد «بیان هر چیز در قرآنست»
أَبُو عُبَيْدَةَ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بِشْرٍ الْخَثْعَمِيُّ سَمِعُوا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ :
إِنِّي لَأَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي الْجَنَّةِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي النَّارِ وَ أَعْلَمُ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ
قَالَ ثُمَّ مَكَثَ هُنَيْئَةً فَرَأَى أَنَّ ذَلِكَ كَبُرَ عَلَى مَنْ سَمِعَهُ مِنْهُ فَقَالَ
عَلِمْتُ ذَلِكَ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْءٍ
📓 اصول كافی ، ج۱، ص۲۶۱، ح۲
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفرین به دشمن اولاد مصطفی ، آن کس که ای بقیع ویرانه کرد تو را
کربلایی حمید علیمی
@Sibtayn
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا بنا بر قبور، سنت دیرینه اهل تسنن است؟
حجت الاسلام طبسی
@Sibtayn
🗓 ورود حضرت مسلم بن عقیل (علیه السلام) به شهر كوفه
در روز پنجم شوال سال 60 هـ .ق. حضرت مسلم(علیه السلام) نماینده محترم امام حسین(علیه السلام) وارد شهر كوفه شد.
وی به منظور دعوت از مردم كوفه و آگاهی از میزان وفاداری آنان به امام وارد این شهر شد.
مردم این شهر قبلاً با ارسال نامه های فراوان، خواستار عزیمت امام به آنجا برای رهبری آنان به منظور مبارزه با حكومت ستمكار بنیامیه شده بودند.
در بدو ورود مسلم به كوفه ، وی نامه امام را كه حاكی از دعوت مردم كوفه به قیام بود، برای آنان خواند و در اندك زمان، حدود هیجده هزار نفر با وی بیعت كردند. حضرت مسلم (علیه السلام) نیز بیعت گسترده اهالی كوفه را به اطلاع امام رساند.
اما اندكی بعد مردم كوفه تحت تأثیر تبلیغات، تهدیدها و تطمیعهای ابن زیاد،حاكم جدید كوفه، بیعت خود را با حضرت مسلم (علیه السلام) نادیده گرفتند و ایشان را تنها گذاشتند. او هم كه در كوفه تنها مانده بود، به دست مأموران ابن زیاد ملعون اسیر شد و در نهایت مظلومیت به شهادت رسید.
@Sibtayn
اگر آن قدر بنالی كه رگ گردنت قطع شود، اجابتت نخواهم كرد
مردی خدمت امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: در میان مخالفین شما كه ولایت شما را قبول ندارند، افرادی هستند كه بسیار خوبند، صادق و امینند ، اهل عبادت و خضوع و خشوعند ، آیا اینها از اعمالشان بهره ای نمیبرند؟
☘️امام قصه ای برای او نقل كردند و فرمودند:
در بنی اسرائیل مردی عابد و زاهد بود، مشكلی برایش پیش آمد. چهل شبانه روز مشغول عبادت شد و از خدا تقاضای حل مشكل كرد و نتیجه ای نگرفت!
خدمت حضرت عیسی (علیه السلام) آمد كه نبی و ولی زمان بود. گفت: آقا عجیب است! من چهل شبانه روز عبادت كردم و خدا خدا گفتم ولی مشكلم حل نشد! از شما تقاضامندم دعایی درباره من بفرمایید تا مشكل من حل شود و بفهمم گیر كار من در كجاست و سر بی اعتنایی خدا نسبت به دعای من چیست؟
🔸حضرت عیسی (علیه السلام) نمازی خواند و دست به دعا برداشت. خطاب آمد به این مرد بگو: از آن دری كه من باز كرده ام رو به من نمی آیی! من نبوت و ولایت عیسی (علیه السلام) را، راه بندگی بندگان خود قرار داده ام و تو از راه دیگر می روی و هرگز به هدف نمی رسی! اگر آن قدر بنالی كه رگ گردنت قطع شود، اجابتت نخواهم كرد.
حضرت عیسی (علیه السلام) رو به او كرد و گفت: مگر تو در نبوت من شك داری؟ او شرمنده شد و گفت: بله، تاكنون در نبوت شما تردید داشتم و اینك توبه كردم و ایمان آوردم.
امام صادق (علیه السلام) پس از نقل این قصه فرمود:
«كذلك عن اهل البیت لایقبل الله عمل عبد و هو یشك فینا»
ولایت اهل بیت نیز چنین است.
عبادت هیچ عبادت كننده ای مقبول درگاه خدا نخواهد شد مگر اینكه از در ولایت ما وارد گشته و با هدایت ما رو به خدا برود و شك و تردید در امر ولایت ما نداشته باشد .
📚الأمالي (للمفید) ج۱ ص۲
📚بحارالانوار، ج27، ص191
@Sibtayn
پاسخ مرحوم سنایی غزنوی به محمد غزالی ناصبی مدافع یزید ملعون در قطعه ۸۵ دیوان اشعار سنایی :
داستان پسر هند مگر نشنیدی
که از او بر سر اولاد پیمبر چه رسید
پدر او لب و دندان پیمبر بشکست
مادر او جگر عم پیمبر بمکید
خود به ناحق حق داماد پیمبر بگرفت
پسر او سر فرزند پیمبر ببرید
بر چنین قوم چرا لعنت و نفرین نکنیم
لعنة الله یزیدا و علی حب یزید
@Sibtayn