eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبر صلى الله عليه و آله سلّم را داشتند آيا صحيح است كه مى گويند در ليلة العقبة ـ هنگاميكه پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ از تبوك مراجعت مى كرد و قصد عبور از گردنه را داشتند دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبرـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ را داشته و در حاليكه صورتهاى خود را بسته بودند به حضرت حملهور شدند... راستى اين دوازده نفر چه كسانى هستند؟ امام ابن حزم نام پنج نفر را برده كه براى من بسيار شگفت انگيز است آنجا كه مى فرمايد: «أن ابابكر و عمر و عثمان و طلحه و سعد بن أبى وقّاص أرادوا قتل النبي و إلقاءهُ من العقبة فى تبوك». 📖 المحلى 11: 224 هرچند، ابن حزم راوى اين حديث را كه وليد بن جميع مى باشد ضعيف مى داند. ولى علماء رجالى ما اهل سنت همانند ابو نعيم و ابوزرعه و يحيى بن معين و احمد بن حنبل، و ابن حبان و عجلى و ابن سعد و ديگران او را موثق مى دانند. . 📖الثقات: 465 ـ 📖 تاريخ الاسلام (خلفاء) 494 ـ 📖 البدايه و النهاية 5: 25 @Sibtayn
28.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترور پیامبر... پرده برداری از توطئه ای که ناکام ماند @Sibtayn
دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبر صلى الله عليه و آله سلّم را داشتند آيا صحيح است كه مى گويند در ليلة العقبة ـ هنگاميكه پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ از تبوك مراجعت مى كرد و قصد عبور از گردنه را داشتند دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبرـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ را داشته و در حاليكه صورتهاى خود را بسته بودند به حضرت حملهور شدند... راستى اين دوازده نفر چه كسانى هستند؟ امام ابن حزم نام پنج نفر را برده كه براى من بسيار شگفت انگيز است آنجا كه مى فرمايد: «أن ابابكر و عمر و عثمان و طلحه و سعد بن أبى وقّاص أرادوا قتل النبي و إلقاءهُ من العقبة فى تبوك». 📖 المحلى 11: 224 هرچند، ابن حزم راوى اين حديث را كه وليد بن جميع مى باشد ضعيف مى داند. ولى علماء رجالى ما اهل سنت همانند ابو نعيم و ابوزرعه و يحيى بن معين و احمد بن حنبل، و ابن حبان و عجلى و ابن سعد و ديگران او را موثق مى دانند. . 📖الثقات: 465 ـ 📖 تاريخ الاسلام (خلفاء) 494 ـ 📖 البدايه و النهاية 5: 25 📖ميزان الاعتدال : الذهبي، شمس الدين ج : 4 ص : 337 @Sibtayn
نماز جمعه های ماه رجب ▪️ هرکه در روز جمعه ماه رجب بین نماز ظهر و عصر چهار رکعت نماز بخواند به این صورت که: در هر رکعت «یک‌بار» *سوره «حمد»*، و «هفت بار» *«آیت‌الکرسی»*، و «پنج مرتبه» *سوره «توحید»*، سپس «ده بار» بگوید: *أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذِي لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ وَأَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.* آمرزش می‌خواهم از خدایی که معبودی جز او نیست و از او درخواست توبه دارم. حق‌تعالی برای او از روزی که این نماز را خوانده تا روزی که از دنیا برود، برای هر روز هزار کار نیک بنویسد و در عوض هر آیه‌ای که خوانده است، شهری در بهشت از یاقوت سرخ و به‌جای هر حرف قصری در بهشت از گوهر سپید عطا کند و برایش زنان زیباروی بهشتی را به همسری درآورد و از او خشنود گردد بی‌آنکه برایش خشمی به دنبال داشته باشد و در زمره عبادت‌کنندگان به شمار آید و سرانجام او را به سعادت و آمرزش پایان دهد، و به ازای هر رکعت نمازی که خوانده است، پنجاه هزار نماز نوشته می شود؛ هزار تاج بر سرش گذاشته می شود؛ و در بهشت با راستگویان سکونت خواهد کرد؛ و از دنیا نمی رود تا آنکه جایگاهش را در بهشت ببیند. 📖اقبال الاعمال @Sibtayn
🔹 مولانا و مقتدانا امام جعفر الصادق صلوات الله عليه و سلامه فرمودند : همانا دعا پیش از آفتاب زدن (بعد از نماز صبح) و پیش از غروب آن (قبل از نماز مغرب)، سنتِ واجبی است، هنگام سپیده دم و هنگام مغرب ده بار مى گویى: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِي وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِي وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ» و مى گویى ده بار: «أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَ أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ یَحْضُرُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» پیش از آفتاب زدن و پیش از غروب، و اگر فراموش كردى آنرا قضا مى كنى چنانچه نماز را قضا مى كنى هرگاه فراموش كنى. 📚اصول الكافي، ج4 ص305 روایة31 📚الكافي (ط الاسلامية)، ج2 ص532و533 @Sibtayn
⚪️ آیا می دانید چگونه می توان امام را شناخت ؟ 🔸أبو بصیر می‌گوید: به حضرت امام موسی کاظم علیه السلام عرضه داشتم: قربانت شوم امام به چه خصالی شناخته می‌شود؟ 🔹حضرت فرمود: به چندین خصلت اما اولین آن‌ها به نصی که پدرش در مورد امامتش فرموده است و هنگامی که از او سؤال شود پاسخ را می‌داند و حتی اگر سکوت شود او ابتدای به پاسخ می‌نماید و از اتفاقات آینده خبر می‌دهد و به تمامی زبان‌ها با مردم سخن می‌گوید. سپس حضرت فرمود: ای ابا محمد به تو نشانه‌ای می‌دهم قبل از اینکه برخیزی. پس مردی از خراسان وارد شد و با حضرت به عربی تکلم نمود، حضرت جوابش را به فارسی داد 🔺 مرد خراسانی تعجب کرد و گفت: به خدا قسم جز به این دلیل که گمان می‌کردم فارسی نمی‌دانید به عربی صحبت نکردم. 🔹حضرت فرمود: سبحان الله اگر نتوانم فارسی صحبت کنم پس چه فضلی بر تو دارم که موجب شود حجت خدا بر تو باشم؟ سپس حضرت به ابا بصیر فرمود: زبان احدی از مردم و پرندگان و چهارپایان و هر چیز که روح دارد بر امام مخفی نمی‌ماند، پس هر کس این خصال را نداشت امام نیست. متن عربی روایت: عن أبي بصير قال: قلت لأبي الحسن عليه السلام: جعلت فداك بم يعرف الامام؟ قال: فقال: بخصال: أما أولها فإنه بشئ قد تقدم من أبيه فيه بإشارة إليه لتكون عليهم حجة ويسأل فيجيب وإن سكت عنه ابتدأ ويخبر بما في غد ويكلم الناس بكل لسان، ثم قال لي: يا أبا محمد أعطيك علامة قبل أن تقوم فلم ألبث أن دخل علينا رجل من أهل خراسان، فكلمه الخراساني بالعربية فأجابه أبو الحسن عليه السلام بالفارسية فقال له الخراساني: والله جعلت فداك ما منعني أن أكلمك بالخراسانية غير أني ظننت أنك لا تحسنها، فقال: سبحان الله إذا كنت لا أحسن أجيبك فما فضلي عليك ثم قال لي: يا أبا محمد إن الامام لا يخفى عليه كلام أحد من الناس ولا طير ولا بهيمة ولا شئ فيه الروح، فمن لم يكن هذه الخصال فيه فليس هو بإمام. 📚الاصول من الکافی، تألیف مرحوم کلینی، جلد ۱، صفحه ۲۸۵، چاپ دار الکتب الاسلامیة 💕🌴🌴🌿🌴🌴💕 🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا ╔═.💚.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.💚.═╝
➖ابن سمعون (متوفاي 387 هـ.ق) پيرامون امام هفتم مي‌نويسد : ▫️وتوفي موسى الكاظم في رجب سنة ثلاث وقيل سنة سبع وثمانين ومائة ببغداد مسموماً، وقيل إنه توفي في الحبسوكان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب . 👈[حضرت] موسى كاظم در رجب سال صد و هفتاد و سه و يا صد و هفتاد و هشت هجري در بغداد مسموم شد و از دنيا رفت ؛ و گفته شده است که او در حبس از دنيا رفت . شافعي مي گفت : قبر موسي كاظم نوشداروي مجرب است. 📗ابن سمعون ، أبو الحسن محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس البغدادي ، أمالي ابن سمعون، ج 1 ، ص125 @Sibtayn
امام کاظم (علیه السلام) در اندیشه علمای اهل تسنن خطيب بغدای، ابن خلکان، مزی و ديگر علمای اهل سنت پيرامون آن حضرت نوشته اند: 👈وكان سخيا كريما وكان يبلغه عن الرجل أنه يؤذيه فيبعث إليه بصرة فيها ألف دينار وكان يصر الصرر ثلاثمائة دينار وأربعمائة دينار ومائتي دينار ثم يقسمها بالمدينة وكان مثل صرر موسى بن جعفر إذا جاءت الإنسان الصرة فقد استغنى. 🔹او سخاوتمند و بزرگوار بود و کسی که به او بدی می کرد، کسيه ای هزار ديناری برای او می فرستاد و کيسه های پول را به 300 دينار و 400 دينار و 200 دينار بسته بندی می نمود و ميان فقرای مدينه تقسيم می كرد؛ كيسه های پول ايشان بين مردم ضرب المثل بود و اگر کيسه ای از موسی بن جعفر عليهماالسلام به فردی می رسيد، بی نياز می شد. 📚منابع: تاريخ بغداد، ج 15 ص 14 تهذيب الكمال، ج 29 ص 44 وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج 5 ص 308 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چکیده‌ اعترافات مشاور عالی وزیر بهداشت در برنامه‌ تلویزیونی : «ما (وزارت بهداشت) برای کاهش بی‌سابقه و شگفت‌انگیز جمعیت (از سازمان بهداشت جهانی) جایزه گرفتیم و پُز دادیم که پدر مردم را درآورده‌ایم و افتخار هم کردیم! 🔴 دروغ گفتیم که بارداری زنان زیر بیست سال و بالای چهل سال، خطر دارد! بارداری، امری الهی و طبیعی است و و سونوگرافی مادران باردار، غلط است!»‌. *انتشار این ویدئو برای دیگران صدقه جاریه است عزیزان لطفا کوتاهی نفرمایید. #کاهش_جمعیت ⛔️ کاهش جمعیت ⛔️ ⛔️ کاهش جمعیت ⛔️ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترور پیامبر صلی الله علیه و اله توسط صحابه در بازگشت از تبوک در کتب اهل تسنن استاد حسینی قزوینی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت گسترش اسلام در ایران - بعد از واژگونی ساسانیان _ شمشیر یا استدلال ؟ دکتر ضیا صدرالاشرافی - محقق تاریخ و ادیان - به عنوان یک ملحد سکولار با توجه به آموزه‌های برتر اسلام از تمام ادیان پیش از خود و ناگفته‌هایی جالب از آیین زرتشت در خصوص حقوق بانوان و مشاهیری که در سایهٔ اسلام تربیت یافتند ، پاسخ میدهد. @Sibtayn
🟡 همنشینی و همکاری با ستمگران موجب محرومیت از همراهی با امام می شود 🔴 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنَّ قَوْماً مِمَّنْ آمَنَ بِمُوسَى ع قَالُوا لَوْ أَتَيْنَا عَسْكَرَ فِرْعَوْنَ وَ كُنَّا فِيهِ وَ نِلْنَا مِنْ دُنْيَاهُ فَإِذَا كَانَ الَّذِي نَرْجُوهُ مِنْ ظُهُورِ مُوسَى ع صِرْنَا إِلَيْهِ فَفَعَلُوا ... 🟠 امام صادق سلام الله علیه فرمودند : گروهی از افرادی که به حضرت موسی علیه السلام ایمان آورده بودند ، گفتند : خوبست میان فرعونیان رفته و با آنان باشیم و از دنیای آنان بهره ببریم ؛ تا ظهور حضرت موسی علیه السلام - که امیدش را می بریم - اتفاق افتد و آنگاه نزد او خواهیم رفت. پس این کار را انجام دادند ، تا زمانی رسید که حضرت موسی علیه السلام و همراهانش قصد حرکت و فرار از فرعونیان را نمودند ، این گروه نیز سوار مرکب های خود شده و سرعت گرفتند تا به حضرت موسی علیه السلام برسند و همراه وی باشند. در این هنگام خداوند فرشتگانی را فرستاد که بر صورت مرکب هایشان زدند تا آنان را به سمت لشکر فرعون برگرداندند و در نهایت به همراه فرعون غرق شدند . 📚الكافي ج5 ص109 @Sibtayn
امام كاظم عليه السّلام در منى به زنى برخورد كه بخاطر مردن ماده‌گاوش مى‌گريست و كودكان و فرزندانش مى‌گريستند، نزديك آن زن رفت و فرمود:چرا گريه مى‌كنى‌؟ 🔸گفت:اى بندۀ خدا مادۀ گاوى داشتم كه زندگى خود و فرزندانم از طريق او مى‌گذشت اكنون اين ماده گاو مرده است و خود و كودكانم دستمان از همه چيز خالى است و چاره‌اى نداريم. 🔹امام فرمود:اى كنيز،از خدا مى‌خواهى آن مادۀ گاو را براى تو زنده كنم‌؟ 🔸در دلش افتاد كه گفت:آرى اى بنده خدا، امام كنارى رفت و دو ركعت نماز خواند اندكى دست بلند كرد و لبانش را جنبانيد و سپس بر خاست و آن مادۀ گاو را صدا زد و با سر عصا و يا پنجه پا به او زد و آن مادۀ گاو مرده برخاست و سرپا ايستاد و چون آن زن به گاو خود نگاه كرد،فرياد كشيد و گفت به خداى كعبه كه اين مرد عيسى بن مريم است حضرت ميان مردم رفت و از آنجا گذشت. 📚الکافي ج۱ ص۴۸۴ @Sibtayn
🩸حکایت کنیز زیبارویی که آمد «دلربایی» کند اما دلش گرفتار موسی بن جعفر علیهماالسلام شد ... در نقل‌ها آمده است: هارون الرشید ملعون، کنیز زیبا و خوش‌رویی را با پیکی به نزد حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام فرستاد...(تا به بهانه خدمت، آن حضرت را مشغول این کنیز کرده و او را بدنام کند) 🥀 وقتی که کنیز را در زندان برای آن حضرت بردند، امام کاظم عليه‌السّلام آن را قبول نکرده و پیک برگشت؛ هارون با مشاهده این صحنه، سراسر خشم شد و به پیک گفت: پیش او برگرد و به او بگو: ما تو را با رضایت خودت دستگیر ننموده و زندانی نکرده‌ایم! کنیز را پیش او بگذار و بازگرد. پیک رفت و کنیز را در زندان گذاشت و برگشت. مدتی بعد هارون ملعون، خادم خود را پیش ایشان فرستاد تا از وضع کنیز خبر بیاورد؛ 📋 فَرَآهَا سَاجِدَةً لِرَبِّهَا لَا تَرْفَعُ رَأْسَهَا تَقُولُ قُدُّوسٌ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ ▪️خادم به زندان رفت و دید کنیز به درگاه الهی به سجده افتاده و سر بلند نمی‌کند و دائماً می‌گوید: «قُدُّوسٌ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ» 🥀 هارون گفت: به خدا قسم موسی‌بن‌جعفر علیهماالسلام او را به سحر خود جادو کرده است؛ بروید کنیز را بیاورید. او را آوردند … کنیزک می‌لرزید و چشمش به طرف آسمان بود. 🥀 هارون گفت: تو را چه شده است؟ کنیز گفت: حال جدیدی پیدا کرده‌ام؛ ایشان شب و روز نماز می‌خواندند و من همین طور پیش ایشان ایستاده بودم، وقتی نمازشان تمام شد و مشغول تسبیح و تقدیس شدند، عرض کردم: سرور من! چیزی احتیاجی دارید بیاورم؟! 🥀 اما آن حضرت فرمود: من چه احتیاجی به تو داشته باشم!؟ گفتم: مرا پیش شما آورده‌اند تا کارهای شما را انجام دهم. فرمودند: پس این‌ها چه کاره‌اند!؟ نگاه کردم و باغی پر از گل دیدم که از هیچ طرف انتهایش دیده نمی‌شد، و نشیمن‌هایی مفروش از فرشهای رنگارنگ و دیبا که بر آن‌ها کنیزان و غلامانی حاضرند که در زیبایی مانند آن‌ها را ندیده بودم و لباسی چون لباس آن‌ها را ندیده بودم ... 🥀 با مشاهده این صحنه به سجده افتادم تا وقتی که این خادم آمد و مرا صدا زد و دیدم در میان زندان هستم. هارون گفت: ای زن خبیث! شاید در سجده خوابت برده و این‌ها را در خواب دیده‌ای؟ گفت: نه؛ به خدا! همه این‌ها را قبل از سجده دیدم و بعد از دیدن آن‌ها به سجده افتادم. 🥀 هارون عباسی ملعون به خادم گفت: این خبیث را بگیر و نگه دار تا کسی این حرف‌ها را از او را نشنود. از آن پس کنیز شروع به نماز خواندن کرد؛ وقتی به او گفته می‌شد: چرا این قدر نماز می‌خوانی، می‌گفت: عبد صالح را در چنین حالی دیدم... آن کنیز تا هنگام مرگ پیوسته در همین حال بود.... 📚المناقب، ج۳ ص۴۱۴ @Sibtayn
🗓 24 رجب فتح خیبر به دست امیرمؤمنان امام علی علیه السلام بیست و چهارم رجب سال هفتم هـ .ق. قلعه خیبر به دست مبارک امیرمؤمنان حضرت امام علی علیه السلام فتح گردید. خیبر سرزمینی حاصل خیز در ۳۲ فرسخی شمال مدینه و دارای هفت قلعه و بالغ بر بیست هزار نفر از یهودیان بود. یهودیان خیبر علی رغم پیمانی که با مسلمانان بسته بودند، قلعه خیبر را به پایگاهی بر ضد اسلام تبدیل کرده بودند و تا می‌توانستند مشرکان را بر ضد مسلمانان می‌شوراندند و آنها را یاری می‌کردند. از این رو رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) تصمیم گرفت این آخرین کانون ضد اسلامی دشمنان را در مدینه نابود کند و ریشه‌ فتنه‌های آنان را بخشکاند . @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اقرار و اعتراف مهم عالم و مبلغ بزرگ وهابی، بدر المشاری درباره تورات بر فتح توسط مولا علی علیه السلام و اشاره به ماجرای کندن درب خیبر توسط حیدر کرار صلوات الله علیه @Sibtayn
درب دروازه برایش سبکتر از سپر بود ❶ وَ دَفَعَ الرَّايَةُ إلَيْهِ، فَخَرَجَ يَمْشِی كَأنَّهُ أسَدٌ، فَتَقَدَّمَ إِلَي بَابِ الْحِصْنِ وَ ضَبَطَ حَلْقَتَهُ وَ هَزَّ الْبَابَ فَارْتَعَدَ الْحِصْنُ بِأَجْمَعِهِ حَتَّي ظَنُّوا زَلْزَلَةً، ثُمَّ هَزَّهُ أُخْرَی فَقَلَعَهُ وَ دَحَا بِهِ فِی الْهَوَاءِ أَرْبَعِينَ ذِرَاعاً وَ كَانَ الْبَابُ يُغْلِقُهُ عِشْرُونَ رَجُلًا مِنْهُمْ. ❷ قَالَتْ صَفِيَّةُ قَدْ كُنْتُ جَلَسْتُ عَلَي طَاقٍ كَمَا تَجْلِسُ الْعَرُوسُ فَوَقَعْتُ عَلَي وَجْهِي فَظَنَنْتُ الزَّلْزَلَةَ فَقِيلَ هَذَا عَلِيٌّ هَزَّ الْحِصْنَ يُرِيدُ أَنْ يَقْلَعَ الْبَاب. ❸ اِنَّ الْمُسْلِمِينَ لَمَّا انْصَرَفُوا مِنْ خَيْبَرَ، رَامُوا حَمْلَ الْبَابِ، فَلَمْ يُقِلَّهُ مِنْهُمْ إِلَّا سَبْعُونَ رَجُلًا. ❹ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ؛ لَقَدْ حَمَلْتَ مِنْهُ ثِقْلًا؟ فَقَالَ مَا كَانَ إِلَّا مِثْلَ جُنَّتِيَ الَّتِي فِي يَدِي فِي غَيْرِ ذَلِكَ الْمَقَامِ. ❶ پیامبر (صلی الله علیه و اله) هنگامی که پرچم را به حضرت علی (علیه السلام) سپرد، حضرت (علیه السلام) مثل شیر غرّان حمله‌ور شدند و بعد از کشتن مرحب خیبری، نزديک درب قلعه شد و حلقه در را گرفت و آنچنان تكان داد که از لرزش قلعه، اهل خیبر گمان كردند زلزله شده، سپس بار ديگر درب را تكان داد و از جای کند و حدود ۵۰ متر به طرف آسمان پرتاب كرد. آنهم دری که برای بستن آن، ۲۰ نفر به یکدیگر کمک می‌کردند. ❷ صفيه ملکه خیبریه می‌گويد؛ من مانند عروسان، بر تخت نشسته بودم كه با صورت به زمين افتادم و گمان كردم كه زلزله شده، سپس خبر دادند که اين علی (علیه السلام) ست كه درب قلعه را تکان می‌دهد تا از جای بکند. ❸ وقتی كه مسلمانان از فتح خيبر بازگشتند، خواستند آن در را بردارند و حدود ۷۰ نفر به هم کمک کردند، اما نتوانستند حتی آن را تکان دهند. ❹ بعد از اتمام جنگ، مردی از حضرت امیر (علیه السلام) سوال کرد، از کندن و حمل درب خیبر، احساس سنگينی زیادی نمودی؟ حضرت (ع) فرمودند؛ سنگینی آن، از سپری که در جنگ به دست می‌گیرم، بیشتر نبود. √ منابع فقط از اهل تسنن؛ 📚الكتاب ابن ابی شیبة، ج ۶، ص ۳۷۴ 📚دلائل النبوة، ج ۴، ص ۲۱۲ 📚تاريخ بغداد، ج ۱۱، ص ۳۲۴ 📚تاريخ ابن عساکر، ج ۴۲، ص ۱۱۱ 📚لسان الميزان، ج ۴، ص ۱۹۶ 📚المقاصد الحسنة، ج ۱، ص ۴۷۸ 📚تاريخ الخلفاء، ج ۱، ص ۱۶۷ 📚مرقاة المفاتيح، ج ۱۱، ص ۲۴۵ 📚سمط النجوم، ج ۳، ص ۶۶ 📚كشف الخفاء، ج ۱، ص ۴۳۸ 📚مسند حنبل، ج ۶، ص ۸ 📚کتاب المغازی، ج ۲، ص ۱۲۸ 📚تاريخ الطبری، ج ۲، ص ۱۳۷ 📚الكشف و البيان، ج ۹، ص ۵۱ 📚السيرة النبوية، ج ۳، ص ۳۵۹ 📚البداية و النهاية، ج ۴، ص ۱۸۹ 📚تاريخ دمشق، ج ۴۲، ص ۱۱۰ 📚نهاية الأرب، ج ۱۷، ص ۱۸۰ 📚تاريخ الاسلام، ج ۲ ص ۴۱۱ 📚تاريخ ابن الوردی، ج ۱، ص ۱۲۰ 📚فتح الباری، ج ۷، ص ۴۷۸ 📚مجمع الزوائد، ج ۶، ص ۱۵۲ 📚الجواهر الحسان، ج ۹، ص ۵۱ 📚سبل الهدی و الرشاد، ج ۵، ص ۱۲۸ 📚السيرة الحلبية، ج ۲، ص ۷۳۷ 📚اللآلی المنثورة، ج ۱، ص ۱۶۶ 📚تاريخ مختصر الدول، ج ۱، ص ۴۸ 📚حدائق الأنوار، ج ۱، ص ۳۳۸ 📚السنة، الشیبانی، ج ۲، ص ۶۴۶ 📚تاريخ اليعقوبی، ج ۲، ص ۵۶ 📚مفيد العلوم، ص ۹ 📚مفاتيح الغيب، ج ۲۱، ص ۷۷ 📚الجوهرة، ج ۱، ص ۲۹۸ 📚شرح نهج البلاغة، ابی الحدید، ج ۱، ص ۲۰ 📚الرسائل، ابن تیمیة، ج ۱۸، ص ۳۶۲ 📚الصواعق المحرقة، ج ۲، ص ۳۵۲ 📚بريقة محمودية، ج ۲، ص ۹ @Sibtayn
✅تعبیری زیبا و جانانه از سرور شجاعان تاریخ حضرت اسدالله الغالب امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ✍️ابن ابی الحدید معتزلی از عُلمای اهل سنت عُمَری می نویسد : 👈و اما شجاعت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ، به گونه‌ای‌ است که نام شجاعان تاریخ گذشته را از یادها بُرده، و همچنین نام دلیر مردان آینده را به فراموشی سپرده ! مقام و شجاعت وی تا قیامت ضرب المثل شده . وی قهرمانی بود که هرگز پُشت به دشمن نکرد، هیچ گاه از انبوه و گُردان دشمن نترسید، با کسی رو به رو نشد، جز آن که وی را بر زمین کوبید، علی (علیه السّلام ) هرگز بر دشمن ضربتی نزد که نیازمند ضربت دوم باشد‌. 📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، تحقیق محمد ابراهیم، جلد ١،صفحه ١٣ @sibtayn
آیا می دانید چرا امیرمومنان علی علیه السلام در تابستان هم لباس ضخیم می پوشید ؟ ذهبى در تاريخ الإسلام مى‌نويسد: «عبد الرحمن بن‌أبى ليلى مى‌گويد: علي در تابستان و زمستان لباس ضخيم مى‌پوشيد، دوستانم گفتند: از اميرمؤمنان علي عملى تعجب آور مى‌بينيم، گفتم چه چيزى؟ گفتند: در هواى گرم لباس ضخيم مى‌پوشد و در سرماى شديد لباس نازك، آيا تو چيزى در اين باره شنيده‌اي؟ گفتم نشنيده‌ام، 🔺 گفتند: پدرت هميشه همراه علي است از او بپرس. از پدرم پرسيدم 🔸گفت: چيزى نمى‌دانم؛ ولى خودش نزد علي رفت و پرسيد، 🔹علي فرمود: مگر در خيبر همراه ما نبودى؟ 🔸گفتم: آرى بوده‌ام. 🔹فرمود: مگر نديدى رسول خدا ابوبكر را با عده‌اى براى فتح خيبر فرستاد؛ ولي او شكست خورد و برگشت. سپس عمر را فرستاد، او هم شكست خورده بازگشت؟ 🔸گفتم آرى شاهد بودم. 🔹سپس رسول خدا فرمود: فردا پرچم را به دست كسى خواهم داد كه خدا و رسول را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند، كه به دست وى خيبر فتح خواهد شد. آن گاه مرا صدا زد و پرچم را به دست من داد و براى من دعا كرد و عرضه داشت: ☘️ خداوندا! او را از سرما و گرما حفظ كن، از آن لحظه بود كه سرما و گرما را احساس نكرده و به من آسيبى نمى‌رسد. 📖الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي 748 هـ)، تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير و الأعلام، ج 2، ص 412، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي ـ لبنان، ص بيروت، الطبعهٔ: الأولى @sibtayn
امام صادق عليه السلام : مَن كَفَّ غَضَبَهُ سَتَرَ اللّه عَورَتَهُ . 📚[بحار الأنوار : 73/264/11.] هر كه خشم خود را نگه دارد، خداوند عيب او را بپوشاند. @sibtayn
امام صادق علیه السلام : دانش همۀ مردم را در چهار چيز یافتم : 1️⃣پروردگار خود را بشناسى 2️⃣ آنچه در بارۀ تو انجام داده بدانى 3️⃣آنچه از تو ميخواهد بشناسى 4️⃣ آنچه تو را از دين بيرون برد بشناسى. وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ 1️⃣أوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ 2️⃣و اَلثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ 3️⃣ و اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ 4️⃣و اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ . 📗الکافي ج۱ ص۵۰ 📙الخصال ج۱ ص۲۳۹ 📒الإرشاد ج۲ ص۲۰۳ @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام در کلام مرحوم سلطان الواعظین رحمه الله مشاهده در Youtube @sibtayn
🏴بعد از نماز صبح به سجده می رفت و تا اذان ظهر سر از سجده بر نمی داشت -احمد بن عبد اللّٰه قروىّ‌ از قول پدرش چنين نقل كرده است: روزى به نزد فضل بن ربيع رفتم.فضل بر بام خانه نشسته بود. ▪️به من گفت:نزديك‌تر بيا، به او نزديك شدم، ▪️فضل به من گفت كه داخل اطاقى از خانۀ روبرو را نگاه كنم. من هم نگاه كردم. ▪️پرسيد:چه مى‌بينى‌؟ ▫️گفتم:پارچه‌اى مى‌بينم كه به كنارى انداخته‌اند، ▪️فضل گفت:بهتر نگاه كن، ▫️خوب دقّت كردم و گفتم:مردى است در حال سجده، ▪️پرسيد:او را مى‌شناسى‌؟ ▫️گفتم:نه. ▪️گفت:او،سرور و مولاى تو است. ▫️ گفتم:مولاى من كيست‌؟ ▪️در پاسخ گفت:اكنون خودت را براى من به نادانى مى‌زنى‌؟ ▫️گفتم:نه،من خود را به نادانى نمى‌زنم،بلكه براى خود،مولا و سرورى نمى‌شناسم، ▪️فضل گفت:او موسى بن جعفر است،من شب و روز مواظب او هستم و هميشه او را بر همين وضعيّت كه برايت مى‌گويم مى‌بينم: نماز صبح را مى‌خواند پس مدّتى تا طلوع آفتاب مشغول به تعقيب نماز مى‌شود،سپس به سجده مى‌رود و تا اذان ظهر در سجده مى‌ماند و كسى را گماشته است تا وقت اذان را به او يادآورى كند،نمى‌دانم چه موقع،آن غلام،به او خبر مى‌دهد كه ظهر شده است ولى مى‌بينم ناگهان از جايش برخاسته و بدون تجديد وضوء مشغول نماز شده است،از همين جا مى‌فهمم كه در اين مدّت كه در سجده بوده،نه به خواب رفته،و نه چرت زده است، بهر حال،به همين حالت ادامه مى‌دهد تا از نماز عصر فارغ شود،و چون نمازش تمام مى‌شود به سجده مى‌رود و تا غروب آفتاب در سجده باقى مى‌ماند، وقتى خورشيد غروب كرد سر از سجده برداشته و بدون تجديد وضو نماز مغرب را مى‌خواند و همين طور مشغول نماز و تعقيب است تا از نماز عشاء فارغ شود. بعد از نماز با قدرى غذای پخته كه برايش مى‌آورند،افطار مى‌كند، و تجديد وضو كرده و دوباره به سجده مى‌رود،آنگاه سر بر مى‌دارد و مختصرى مى‌خوابد،سپس بيدار مى‌شود و تجديد وضو مى‌كند و تا اذان صبح در دل شب به نماز مى‌ايستد، و نمى‌دانم چه موقع غلام به او خبر مى‌دهد كه صبح شده است ولى مى‌بينم به نماز صبح ايستاده است،و از زمانى كه او را نزد من آورده‌اند،روش او به همين منوال است. 📗عيون الأخبار ج۱ ص۱۰۶ 📙الأمالی (للصدوق) ج۱ ص۱۴۶ @sibtayn