🗓25 شعبان
یزید بن عبدالملک نهمین خلیفه اموی در تاریخ 25ماه شعبان سال 105 هجری و در سن 37 الگی به درک واصل شد
در حبیب السیر است که یزید بن عبدالملک بن مروان در اخر عمرش به ولایت اردن با کنیزی که محبوبه او بود در بوستانی صحبت می داشت و یزید دانه های انگور را به جانب او می افکند و او به دندان می گرفت . ناگاه دانه انگوری به حلق جاریه جسته بسیار بسلفید تا از دنیا رفت . یزید پلید یک هفته ان میت را نگه داشت و چند مرتبه با وی مباشرت کرد آخرالامر بنا بر ملامت یکی ازمقربان ان جاریه را دفن کرد و اندوهناک از سر مقبره او بازگشت و مدت هفت روز با کسی صحبت نکرد و درهمان ایام به جهنم واصل شد .
انشدکم الله ببینید چه اشخاص دنیا پرستی مدعی خلافت حضرت خاتم النبیین صلی الله علیه و اله شدند ؟
📖منتخب التواریخ : ج 4 ص 561
@sibtayn
نماز شب بیست و پنجم ماه شعبان
ابراهیم بن علی کفعمی در مصباح به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله آورده است که فرمود:
مَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ الْخَامِسَةِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ شَعْبَانَ عَشْراً بِالْحَمْدِ وَ التَّكَاثُرِ أُعْطِيَ ثَوَابَ الْآمِرِينَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهِينَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ ثَوَابَ سَبْعِينَ نَبِيّا
هر کس در شب بیست و پنجم ماه شعبان ده رکعت نماز بخواند، در هر رکعت حمد و تکاثر (هر کدام یک بار)، ثواب آمران به معروف و ناهیان از منکر و نیز ثواب هفتاد پیامبر را به او عطا می کند.
📗المصباح (للکفعمی) ج۱ ص۵۳۹
📙وسائل الشیعة ج۸ ص۱۰۰
@sibtayn
💫احترام به همسر
هركه بيشتر به همسرش اكرام كند مرتبه اش نزد خداوند بالاتر است
قال الباقر (عليه السلام):
اِنَّ اَكرَمَكُم عِندَ اللّه اَشَّدُّكُم اِكراما لِحَلائِلِهِم.
گرامى ترين شما نزد خدا، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد.
📚وسایل الشیعه ج ۲۱، ص۳۱۱، ح۲۷۱۵۷.
💫 توفیق بزرگ خدمت به همسر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم):
لا يَخدُمُ العِيالَ إلاّ صِدِّيقٌ أو شَهيدٌ أو رَجُلٌ يُرِيدُ اللّه بهِ خَيرَ الدنيا و الآخِرَةِ.
به همسر خود خدمت نكند، مگر صدّيق، يا شهيد، يا مردى كه خداوند خير دنيا و آخرتِ او را بخواهد.
📚بحار الأنوار، ج ۱۰۴ ص ۱۳۲ح۱.
@sibtayn
♨️ستم های دیرینه بنیانگذاران سقیفه در حق اهل بیت علیهم السّلام در کلام حضرت ام کلثوم سلام الله علیها
✍️عمادالدین طبری عالم بزرگ شیعه می نویسد :
👈حضرت ام کلثوم (سلام الله علیها) به حفصه فرمودند : تو و عائشة و پدران شما از قدیم به ما ظلم کرده اید.
👈متن عربی :قالت أمّ كلثوم سلام الله علیها: ظلمك أنت و عائشة و والداكما لنا قديم.
📚کامل البهائي ، تألیف عمادالدین طبری، جلد ٢، صحفه ٢٢٢
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنی ها اگر خود را سنی می دانند باید تربت سیدالشهدا عليه السلام را ببوسند
@sibtayn
پرهیز از شهرت در کلام مولانا امیرالمومنین علیه السلام
🔹امير مؤمنان عليه السّلام به كميل بن زياد فرمود:
آرام گير تا مشهور نگردى و خود را پنهان ساز تا نامت برده نشود،
يادگير و بياموز تا عالم گردى،
و خاموشى گزين تا در امان بمانى.
وقتى كه خدا تو را از دين خود آگاه ساخت چه باك كه نه تو مردم را شناسى و نه ايشان تو را شناسند.
قَالَ اميرالمؤمنين عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ :
رُوَيْدَكَ لاَ تَشْهَرْ
وَ أَخْفِ شَخْصَكَ لاَ تُذْكَرْ -
تَعَلَّمْ تَعْلَمْ
وَ اُصْمُتْ تَسْلَمْ لاَ عَلَيْكَ إِذَا عَرَّفَكَ دِينَهُ لاَ تَعْرِفُ اَلنَّاسَ وَ لاَ يَعْرِفُونَكَ.
📗تحف العقول ج۱ ص۲۱۷
@sibtayn
◽️مراقب باشیم کافر نشویم
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
إِنَّ حَدِيثَ آلِ مُحَمَّدٍ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لاَ يُؤْمِنُ بِهِ إِلاَّ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ
فَمَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَدِيثِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَلاَنَتْ لَهُ قُلُوبُكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ فَاقْبَلُوهُ
وَ مَا اِشْمَأَزَّتْ مِنْهُ قُلُوبُكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى اَللَّهِ وَ إِلَى اَلرَّسُولِ وَ إِلَى اَلْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ إِنَّمَا اَلْهَالِكُ أَنْ يُحَدِّثَ أَحَدُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْهُ لاَ يَحْتَمِلُهُ فَيَقُولَ وَ اَللَّهِ مَا كَانَ هَذَا وَ اَللَّهِ
مَا كَانَ هَذَا وَ اَلْإِنْكَارُ هُوَ اَلْكُفْرُ .
-امام باقر(عليه السّلام)فرموده:
رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرموده:
به راستى حديث آل محمد صعب است و مستصعب بدان ايمان نياورد جز فرشتهاى مقرب يا پيغمبرى مرسل يا بندهاى كه خدا دلش را به ايمان آزموده.
آنچه از حديث آل محمد(صلّى الله عليه و آله) به شما رسيد و دلنشين شما گرديد و آن را فهميديد آن را پذيرا شويد،
آنچه را دل شما نگرفت و آن را نفهميديد آن را به خدا و رسولش و به عالم از آل محمد(صلّى الله عليه و آله) برگردانيد،
هلاكت در اينجاست كه براى يكى از شما آنچه را تحمل ندارد و نمىتواند بفهمد بازگويند و او بگويد به خدا اين نمىشود،به خدا اين نمىشود،انكار همان كفر است.
📚الکافي ج۱ ص۴۰۱
خیلی باید مراقب بود
خیلی وقت ها به روایتی بر می خوریم که معنی انرا نمی فهمیم و یا به نظرمان غیر ممکن و غیر معقول است ؛ در این هنگام بهترین راه این است که انرا کنار بگذاریم و در مورد ان اظهار نظر نکنیم ؛ زیرا اگر مثل بعضی از منور الفکرها که با مطالعه چند تا کتاب احساس می کنند علامه دهر شده اند ، به روایت جسارت کنیم و یا انرا دروغ پنداریم ، عاقبت بدی در انتظارمان است .
امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید :
🔹إن كانَ في الكلامِ البَلاغَةُ، فَفي الصَّمتِ السَّلامةُ مِنَ العِثارِ .
اگر در سخن گفتن بلاغت باشد ، در خاموشى ايمنى از لغزش است .
@Sibtayn
🏷من دروغ بنویسم؟
🔰یکی از فرزندان حاج آقا حسین قمی می خواست شناسنامه بگیرد. در کربلای معلی به کنسولگری مراجعه نموده بود و سه سالی هم شاید از بلوغش گذشته بود. برای فرار از نظام وظیفه می خواست سنش را کمتر از حد بلوغ بگیرد. کنسول گفته بود چون شما بالغ نیستید باید ولیّ شما بنویسند تا ما شناسنامه برای شما صادر کنیم.
🔰 به مرحوم آقا اظهار کرد: چون من سن خود را کمتر گفته ام به کنسولگری دستور دهید برای من شناسنامه صادر نمایند.
🔰آقا خیلی عصبانی شد و فرمود: من دروغ بنویسم تا تو کاغذ را برای آن کنسول ببری؟ خاک بر سرت آقا حسین که تو خودت را مرجع مردم می دانی و مردم هم تو را نایب امام می دانند، دروغ می گویی!
🔰فرمودند: اگر من صد پسر داشته باشم و آنها را دم توپ بگذارند، یک دروغ نخواهم گفت، چون دروغ گفتن من ضرر به اسلام می زند، ولی از بین رفتن آنها ضرری به اسلام نمی زند.
📚عنصر فضیلت و تقوی ج ۱ ص۸۵
🔘روزه گرفتن سه روز آخر ماه شعبان
امام صادق علیه السلام فرمودند:
مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ
هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و آن را به ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پی در پی را محسوب می کند.
📚 کتاب من لایحضره فقیه، ج۲، ص۵۷
@sibtayn
در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام در حدیثی از پدرانشان از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل می فرمایند :
کسی که بصیرتش قوی باشد، و معرفتش به ولایت اهل البیت عليهم السلام و برائت از دشمنان آنها نيكو باشد، چنین کسی برادر دینی شماست و رَحِمی است نزدیک تر به شما از پدران و مادران.
اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْعَسْكَرِيُّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي حَدِيثٍ:
▫️فَأَمَّا مَنْ قَوِيَتْ بَصِيرَتُهُ وَ حَسُنَتْ بِالْوَلاَيَةِ لِأَوْلِيَائِهِ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ مَعْرِفَتُهُ فَذَلِكَ أَخُوكُمْ فِي اَلدِّينِ أَمَسُّ بِكُمْ رَحِماً مِنَ اَلْآبَاءِ وَ اَلْأُمَّهَاتِ
📚التفسير العسکری علیه السلام ج۱ ص۷۹
📚وسائل الشیعة ج۹ ص۲۲۹
@sibtayn
🔴 متن شایعه :
از کوروش بزرگ پرسیدند:
چرا زنان شما پوشش سر ندارند؟
کوروش فرمود:
پوشش بانوی سرزمین من، "پلک های مردان" سرزمینم است ...
✧❁﷽❁✧
🔵 پاسخ به شبهه:
1️⃣ همانند تمامی شایعات منبعی برای متن ذکر نشده است!
اصولا چنین سوال و جوابی به کوروش به دروغ نسبت داده شده است.
2️⃣ بانوان ایرانی چه در دوران #باستان و قبل از #اسلام و چه بعد از آن #حجاب بسیار سختی داشتهاند.
از دوران #مادها، #هخامنشیان و #اشکانیان تا به امروز. از روی #کتیبههای بهجامانده در آثار باستانی (#نقشرستم، #تختجمشید، #نقشرجب و ...)، ظروف، تندیسها و مجسمههای محافظت شده در موزهها میتوان تصاویر حجاب زنان ایرانی را مشاهده کرد؛
منابع بسیار است اما برای نمونه از هر دوران سندی میآوریم:
1- حجاب در ایران باستان بود، و بسیار سفت و سخت هم بود↓↓
👤 ویل دورانت باستان شناس و تمدن شناس معروف درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، میگوید:
«زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمیشود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد.»
📚 ویل دورانت، تاریخ تمدن، ص434
2- زنان در ایران باستان روسری به سر میکردند و اجازه نداشتند سرلخت باشند↓↓
👤 ضیاءپور باستان شناس و #اریخدان در کتاب خود «پوشاک باستانی ایرانیان» در مورد حجاب زنان قوم ماد این چنین بیان میکند :
«اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.
وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند. به نظر میرسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»
📚 ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص51 و 54
3- زنان در زمان هخامنشیان چادر به سر میکردند و دامن های بلند میپوشیدند↓↓
«زنان در آن دوره چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»
📚 ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص56
4- چادر به سر کردن زنان تا زمان ساسانیان ادامه داشت و این را از هخامنشیان به ارث برده بودند↓↓
«چادر که از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است.
حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که «حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان، تا پشت پا کشیده شده است.»
📚جلیل ضیاء پور، پوشاک زنان ایرانی، ص114
📚علی سامی، تمدن ساسانی، ج1 ص186
🔚حال که داشتن حجاب کامل و سخت زنان ایرانی در ایران پیش از اسلام بر همگان ثابت شد ؛ سوال ما از باستانگرایان این است:
⁉️شما چرا با فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانی مخالفت میکنید؟! و به چه حقی میخواهید حجابی که قدمتش به اندازه قدمت این سرزمین است را از سر بانوان این مرز و بوم پایین بکشید؟!
↓↓در انتها اسکنی از کتاب📔پوشاک در ایران باستان نوشته جناب فریدون پوربهمن الحاق میشود:
«چادر» واژه سانسکریتی است که در ایران باستان نیز رواج داشته است.
➖➖➖➖
@borrhan
@sibtayn
آزمایش فهم مردم توسط حاکمان شیطان صفت
ابن شهر آشوب می گوید: پس از آنکه معاویة بن ابی سفیان به مخالفت علی علیه السلام تصمیم گرفت، به فکر افتاد مردم شام را آزمایش کند تا از مراتب اطاعت و فرمانبرداری آنان آگاه گردد. عمروبن عاص برای آزمایش، راهی را ارائه کرد و به معاویه گفت: دستور بده که مردم باید کدو را مانند بره ذبح کنند و پس از تذکیه آن را بخورند؛ اگر فرمانت را اجراء نمودند آنها یار و پشتیبان تو هستند و گرنه نه.
معاویه دستور داد و مردم هم بدون کوچک ترین اعتراض اجراء نمودند و این امر به نام بدعت امویه در سراسر شام معمول گردید.[1]
طولی نکشید که خبر آن بدعت به سمع مردم عراق رسید و کسانی آن را مورد پرسش قرار دادند.
ان امیرالمؤمنین سئل عن القرع یذبح؟ فقال: القرع لیس یذکی فکلوه و لا تذبحوه و لا یستهوینکم الشیطان لعنه الله.[2]
از علی علیه السلام درباره کدو سؤال شد که آیا باید آن را ذبح کرد؟
در جواب فرمود:
خوردن کدو تذکیه و ذبح لازم ندارد. مراقب باشید که شیطان عقلتان را نبرد و افکار شیطانی حیرت زده و سرگردانتان ننماید.
مسلمانانی که آن روز فرمان غیرمشروع معاویه را اجرا کردند و به دستور او که مخالف امر الهی بود عمل نمودند همانند آن گروه از اهل کتاب بودند که احبار و رهبانشان حلال خدا را حرام، و حرام خدا را حلال می کردند و آنان کورکورانه اطاعت می نمودند و نا آگاه به شرک گرایش می یافتند.
پی نوشت ها:
[1] کافى، جلد 6، پاورقى صفحه 370
[2] کافى، جلد 6، صفحه 370
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معاویه و جهل مردم
ماجرای عجیب ذبح کدو حلوایی
دکتر رفیعی
[1] کافى، جلد 6، پاورقى صفحه 370
[2] کافى، جلد 6، صفحه 370
@sibtayn
امام باقر عليه السلام :
من نفرت دارم از مرد ـ يا براى مرد ـ كه در كار دنيايش تنبل باشد.
هر كه در كار دنيايش تنبل باشد، در كار آخرتش تنبل تر است.
إنّي لاَُبغِضُ الرجُلَ ـ أو اُبغِضُ للرَّجُلِ ـ أن يَكونَ كَسلانَ عن أمرِ دُنياهُ ،
و مَن كَسِلَ عَن أمرِ دُنياهُ فهُو عن أمرِ آخرتِهِ أكسَلُ .
📚[الكافي : 5/85/4.]
@sibtayn
فریادهای عایشه بر پیامبر صلی الله علیه و اله ؛ تو علی را بیشتر از پدرم دوست داری
نعمان بن بشیر نقل کرده است که در یکی از روزها، «ابوبکر» برای تشرّف به حضور رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) اجازه میخواست که همزمان صدای «عایشه» را شنید که فریاد میزند!
به خدا سوگند! اینک متوجه شدم که علی (علیهالسّلام) از پدر من و از خود من در نزد تو محبوبتر است.
ابوبکر، به دخترش عایشه حمله برد تا سیلی به رخسارش بزند و به او گفت: ای دختر فلانه! میبینم که تو برسر رسول خدا فریاد میزنی!
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در این حالت جلوی ابوبکر را گرفت. ابوبکر، خشمگین شد و از منزل بیرون رفت.
اخبرنی عبدة بن عبد الرحیم المروزی قال اخبرنا عمرو بن محمد قال اخبرنا یونس بن ابی اسحاق عن العیزار بن حریث عن النعمان بن بشیر قال
استاذن ابو بکر علی النبی صلی الله علیه وسلم فسمع صوت عائشة عالیا وهی تقول
والله لقد علمت ان علیا احب الیک من ابی
فاهوی الیها ابو بکر لیلطمها وقال
یا ابنة فلانة اراک ترفعین صوتک علی رسول الله صلی الله علیه وسلم
فامسکه رسول الله صلی الله علیه وسلم وخرج ابو بکر مغضبا
📖 النسائی، ابوعبد الرحمن احمد بن شعیب بن علی (متوفای۳۰۳ ه)، خصائص امیرمؤمنان علی بن ابیطالب، ج۱، ص۱۲۶، تحقیق:احمد میرین البلوشی، ناشر:مکتبة المعلا - الکویت الطبعة:الاولی، ۱۴۰۶ ه.
@sibtayn
نماز شب بیست و هفتم ماه شعبان
به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:
وَ مَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ السَّابِعَةِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ شَعْبَانَ
رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ
فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى عَشْرَ مَرَّاتٍ
هركس در شب بیست و هفتم شعبان دو ركعت نماز-در هر ركعت «فاتحة الكتاب» یک بار و سورهى«سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى»ده بار-بخواند،
كَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ تَوَّجَهُ بِتَاجٍ مِنْ نُور
خداوند متعال یک میلیون عمل نیک برای او نوشته و یک میلیون گناه او را زدوده و یک میلیون درجه بالا برده و تاجی از نور بر سر او می گذارد.
📖اقبال الاعمال
@sibtayn
💥#تلنگر
♦️عاق والدین باعث ذلت میشود
⭕️عاقِّ والدَیْن یا عُقوق والدَیْن از گناهان کبیره و رذایل اخلاقی به معنای هر نوع آزردن و رنجاندن پدر و مادر یا یکی از آن دو با زبان و رفتار است.
👈در روایات، نافرمانی، نگاه خشم آلود، احترام نکردن و اف گفتن از مصادیق آن دانسته شده و آمده است که اگر چیزی کمتر از گفتن اف وجود داشت خدا از آن هم نهی می کرد
✔️امام هادی علیه السلام می فرمایند:
الْعُقُوقُ يُعْقِبُ الْقِلَّةَ وَ يُؤَدِّي إِلَى الذِّلَّه
عاق والدین به فقر گرفتار می شود و ذلیل خواهد شد
📚بحار الأنوار- ج۷۱ ص۸۵
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتظر واقعی چگونه باید باشد؟
استاد بندانی نیشابوری
@sibtayn
🗓27 شعبان
شهادت سعید بن جبیر كوفی
در بیسـت و هفتم شعبان سال 95 هـ .ق سـعید بن جبـیر كوفی، به دست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسید. وی مردی فقیه، زاهد و عابد بود كه توفیق كسب علم از محضر مبارك حضرت زین العابدین(علیه السلام) را یافته بود. او چون دارای اعتقاد خالص و محبت كاملی به اهل بیت معصومین(علیهم السلام) بود، نزد ایشان احترام خاصی داشت.
هنگام شهادت دعا کرد که حجاج پس از وی قادر به قتل هیچ كس نشود. خداوند متعال دعای او را مستجاب كرد و حجاج 15 روز بعد از شهادت سعید زنده بود و كسی را نكشت تا به مرض آكله به درك جحیم واصل شد. چنین نقل شده است كه حجاج پس از شهادت سعید بن جبیر، سر آن بزرگوار و دو پای او را نیز از ساق جدا نمود. سعید بن جبیر را در شهر « الحی» در واسط عراق مدفون شد كه هم اكنون مزار او زیارتگاه محبان اهل بیت(علیهم السلام) و دارای گنبد و صحنی بزرگ مشتمل بر چهار در است .
@sibtayn
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله :
کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آن سخن رسوا کند.
آنان را در آخرت بهرهاى نيست
عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ
أَدْنَى اَلْكُفْرِ أَنْ يَسْمَعَ اَلرَّجُلُ مِنْ أَخِيهِ اَلْكَلِمَةَ فَيَحْفَظَهَا عَلَيْهِ يُرِيدُ أَنْ يَفْضَحَهُ بِهَا أُولٰئِكَ لاٰ خَلاٰقَ لَهُمْ
📚وسائل الشیعة ج۱۷ ص۲۰۷
📚بحار الأنوار ج۷۲ ص۳۶۰
@sibtayn
❇️حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند :
مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَعْبَـــانَ بِصَدَقَةٍ وَ لَوْ
بِشِقِّ تَمْرَةٍ حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ
♦️كسي كه در شعبان صدقه اي بدهد
اگر چه نيمي از خرمـا باشد خداوند
تن او را بر آتــــش حــــرام ميكــــند
📚خصال. ج ۳. ص ۵۸۲
@sibtayn
نماز شب سی ام ماه شعبان
به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:
مَنْ صَلَّى لَيْلَةَ الثَّلَاثِينَ مِنْ شَعْبَانَ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى عَشْرَ مَرَّاتٍ
هركس در شب سی ام شعبان دو ركعت نماز-در هر ركعت «فاتحة الكتاب» یک بار و سوره «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى» ده بار بخواند
فَإِذَا فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ ص مِائَةَ مَرَّةٍ فَوَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ اللَّهَ يَرْفَعُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ مَدِينَةٍ فِي جَنَّةِ النَّعِيمِ
و بعد از پایان نماز، صد بار بر پیامبر اکرم -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- صلوات بفرستد، سوگند به خدایی که به حق مرا به پیامبری برانگیخت، خداوند یک میلیون شهر در بهشت نعیم برای او بالا می برد
وَ لَوِ اجْتَمَعَ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ عَلَى إِحْصَاءِ ثَوَابِهِ مَا قَدَرُوا وَ قَضَى اللَّهُ لَهُ أَلْفَ حَاجَة
و اگر همه اهل آسمانها و زمین برای شمارش ثواب او گرد هم آیند، نمی توانند ثواب آن را به شماره درآورند و افزون بر این خداوند هزار حاجت او را برآورده می کند.
📗إقبال الأعمال , جلد۲ , صفحه۷۲۴
@sibtayn