علاقمندان به عکاسی
فردا یک فایل صوتی از ویژگیهای عکس خوب در کانال قرار خواهیم داد
شب تون بخیر.
هدایت شده از محمود الیاسی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴گويندگان و یا سخنرانانی كه متني را در پشت ميكروفن يا جلوي جمعی ميخوانند در همان لحظات اول اثبات ميكنند كه پشتوانه مطالعه كاربردي دارند يا خير؟
🔹غلطخواني
🔹لرزش صدا،
🔹 ترس از خواندن واژههاي پيچيده و عبارتهاي نفيس
🔹ناديده گرفتن كلمات اصلي و شتاب در اداي متن:
ضعف سخنران را در محروم بودن از پشتوانه مطالعاتي لو ميدهد.
✅ بر اثر مطالعه، مهارت مفهوم پردازي و نوگويي تقويت ميشود و دايره واژگان گوينده گسترش مييابد؛
❌سخنگوی ثروتمند
گوينده ثروتمند كسي است كه برخوردار از گنجينه واژگان باشد بنابراين اگر گفتار سخنران و مجري را سكوي اول يا اصل نخست تلقي كنيم، زماني كسي ميتواند به خود اجازه حرف زدن در حضور تعداد زیادی بدهد كه، بخشي از متون گوناگون زبان فارسي را خوانده و مرارت مطالعه را بر خود هموار كرده باشد.
✅ مطالعه ذوقي روشي شخصي براي تامين ذوق و سليقه فردي است و افراد بسياري اينگونه مطالعه ميكنند اما جالب است بدانيد كه در گفتار، ارتباط روزانه يا سخنراني توانا نيستند!
✅ مطالعه كاربردي به سيري از مطالعات اطلاق ميشود كه براي بيان شیوا استفاده ميگردند. چنين مطالعاتي پشتوانه كلامي سخنران و مجري به حساب ميآيند و سكويي مطمئن براي پرش و ماندگاري در ذهن مخاطب هستند
🔹هنگامی که آدم ها شمارا می بینند
در اولين برخورد:
درصد توجه به لبخند 47%
درصد توجه به چشمان شما 31%
درصد توجه به بوی شما 11%
درصد توجه به لباس شما 7%
درصد توجه به موی شما 4%
ميباشد
اين شاید همان مشكل اساسي ما باشد
بیشتر لبخند بزنیم!
#آموزشگاه_سینمایی_سیمای_مهان 🎬
@simayemahan1383
#فن_بیان
#شخصیت
🔴 ۱۰ راهکار ساده که شما را به یک فرد خوش صحبت تبدیل میکنند...
🔹️۱. به هیچ وجه، تاکید میشود، به هیچ وجه در حین مکالمه کار دیگری انجام ندهید(مثل کار کردن با گوشی) .
🔹️۲- اظهار فضل نکنید. بدین شکل که از تعصب بیجا و استفاده از کلمات سنگین پرهیز کرده و خود را دانای کل ندانید.
🔹️۳- سوالاتی با پایان باز بپرسید. سوالات باز در واقع سوالاتی هستند که در مخاطب شور و اشتیاقی مضاعف ایجاد کرده و پاسخهای مطلبوبتری را نتیجه میدهند.
🔹️۴- با جریان و ریتم صحبت همراه شوید. بعضی مواقع طرف مقابل علاقه دارد تا از موضوع اصلی فاصله گرفته و گریزی به مطالب مختلف بزند. شما نباید با گرفتن موضع تدافعی، شوق و شور فرد مقابل را سلب کنید.
🔹️۵- اگر مطلبی را نمیدانید، بهتر است طفره نرفته و اعتراف به ندانستن آن مطلب کنید.
🔹️۶- تجربیات خود را با دیگران مقایسه نکنید. امکان ندارد دو فرد متفاوت روند مشابه و یکسانی در مواجه با زندگی در پیش گیرند. این که سعی کنید تجربیات هر فرد را با خود یکی در نظر بگیرید ممکن است فرد مقابل را به موضع دفاعی ببرد.
🔹️۷- تلاش کنید که صحبتهای خود را بارها تکرار نکنید. تکرار کردن چند بارهی هر مطلب مسلماً حوصله مخاطبین را سر میبرد.
🔹️۸- از ذکر جزییات بپرهیزید و بکوشید اصل مطلب و موضوع را در صحبت کردن دنبال کنید.
🔹️۹- سعی کنید صحبتهای مخاطب خود را تمام و کمال بشنوید تا منظور وی را به طور کامل درک کنید.
🔹️۱۰- خلاصه و مختصر نکات خود را ارائه کنید. با زیاده روی در مکالمه قطعاً مخاطب خسته خواهد شد.
#آموزشگاه_سینمایی_سیمای_مهان 🎬
@simayemahan1383
سلام
بزودی در خصوص قواعد مذاکره صحبت خواهیم کرد.
شاید بپرسید منظور از مذاکره چیست؟
هر نوع گفتگویی یک مذاکره هست.
اگر شما فروشنده هستید. گفتگوی شما با مشتری یک مذاکره هست.
گفتگوی پزشک با بیمار.
تدریس استاد و معلم با شاگرد
گفتگوی اعضای خانواده
و...
ویژگیهای این گفتگو چیست؟
بزودی در کانال آموزشگاه سیمای مهان.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
با دعوت از همکاران و دوستان و سایر اعضای خانواده به کانال سیمای مهان، این پاتوق هنری را گرم تر کنید.
لینک آموزشگاه سینمایی سیمای مهان
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
برای خود جلوی آیینه میمیکهای :
عصبانیت – خندان – ناراحت – نا امید – متعجب – سوالی – تنفر – مرموز و … را انجام بدید و بعد به یک نفر این حالات صورت را نشان دهید و از او پرسش کنید که در کدام یک از آنها بیشتر موفق بودید . آنهایی راکه دچار ضعف شده بودید را بیشتر تمرین کنید .
پانتومیم به یه بدن آماده احتیاج داره آماده از لحاظ اینکه هر حالتی که بخوای باهاش نشون بدی به قول استاد خودمون مثل خمیر باشید وقتی انداختنتون رو صحنه سریع شکل بگیری .
برای این کار لازم یه سری نرمش بدنی انجام بدی یه کتاب از آقای خمسه تو بازار راجع به همین سبک موجود است آموزش پانتومیم نوشته مارک اشتولزنبرگ و ترجمه علیرضا خمسه از نشر قطره در رابطه با این موضوع یعنی پانتومیم . بازیگران این هنر چون دیالوگ ندارن تمامی حالات و دیالوگ رو با بدن نشان میدهند و صورت آنها اغلب سفید رنگ هست به دلیل اینکه هیچ حالتی رو توی صورت نباید مشخص کنند مثال : همون اخم . و این حالت را باید با بدن نشان بدهند .
ما کلا سه نوع بازیگر داریم :
۱- حسی ۲- ادراکی ۳- کاراکتر
بازیگران حسی بازیگرانی هستند که از طریق حس به نقش خودشون میرسن . برای مثال: در نمایشهایی به سبک رئالیسم ما باید طبیعی باشیم . رئال در معنای اصلی یعنی واقعی و رئالیسم یعنی واقعیت . ما در تمامی اینگونه نمایشها باید واقعی جلوه کنیم بجز قتل که از چشم سوم خود استفاده میکنیم . پس این بازیگران با ۱۰۰% حس بروی صحنه میروند .
#آموزش_بازیگری
#میمیک
#آموزشگاه_سینمایی_سیمای_مهان 🎬
@simayemahan1383
بازیگران ادراکی بازیگرانی هستند که از مطالعه و تحقیق به نقش خود میرسند بطور مثال : به ما نقش یک دیوانه را میدهند ولی ما از نوع رفتار و کار روزمره اون هیچ اطلاعی نداریم برای همین ما برای دیدن چنین آدمهایی برای الگوی بازی . (نه تقلید بلکه الگو ) به یکی از مراکز توانبخشی میرویم و از رفتار آنها برای باز الگو میگیریم با استفاده از دید خود و همزاد پنداری .
پس این گونه بازیگران با ۱۰۰% مطالعه بروی صحنه میروند که این نمنه کارها در سبک اپیک که خالق این سبک آقای برتولد برشت هست استفاده میشود .
بازیگران کاراکتر این بازیگران از ۵۰% حس و ۵۰% ادراک استفاره میکنند و بروی صحنه میروند که این نوع بازیگران جز بهترین بازیگران میشوند ماهم تلاشمان برای این است که شما کاراکتر شوید.
#آموزشگاه_سینمایی_سیمای_مهان 🎬
@simayemahan1383
عکاسی مفهومی (کانسپت)
چه نوع عکاسی است؟
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
شاخهای از عکاسی است که در آن، هنرمند به دنبال خلق یک مفهوم یا ایده توسط یک عکس است.
عکس مفهومی باید بیننده را وادار به تفکر کند. عکسهای همهٔ دستههای عکاسی میتوانند در صورت القای مفهومی خاص به بیننده در این دسته نیز قرار گیرند.
امام على عليه السلام :
فى سَعَةِ الاَْخْلاقِ كُنوزُ الاَْرْزاقِ؛
گنج هاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است.
تمرین کلاسی بازیگری
گروه کودک و نوجوان در
مدرسه فیلم سازی سیمای مهان قم
عنوان تمرین:
خلاقیت ذهنی در ماجرا سازی و بداهه گویی
زمستان 1401👇
هدایت شده از محمود الیاسی
14.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎯یک نکته...
بخشی از کلاس گویندگی و فنون بیان در سیمای مهان
لطفا به این جمله توجه کنید:
👌 بیان شما آئینه احساسات درونی شماست.
یعنی چی؟
یعنی اگر انسان زیرکی باشید بعد از چند جمله گفتگو با کسی می توانید از احوالات فرد مورد نظر مطلع شوید..
از طرفی دیگر خودمان هم اگر آشفتگی درونی داشته باشیم در صورت نا آگهی از فنون بیان دچار مشکلاتی خواهیم شد.
از کوزه همان برون ترآورد که در اوست...
اما حرفه ای ها این مهارت را دارا هستند که با استفاده از تکنیکهای بیان ، شخصیت مورد نظرشان را ارائه نمایند
با انواع نور در سینما آشنا شوید
نورپردازی یکی از مهمترین عناصر مربوط به فیلمسازی است، به همین علت آشنایی با مفاهیم اولیه مربوط به آن کاملا ضروری محسوب میشود. اگر تازه سینماتوگرافی یا کارگردانی را شروع کردهاید، خیلی زود متوجه خواهید شد که نور خوب نه تنها برای ظاهر حرفهای و زیبای ویدیوها لازم است، بلکه به بیان داستان هم کمک زیادی میکند.
اجازه دهید ابتدا با اصطلاح «کیفیت نور» آشنا شویم که ممکن است برخلاف اسمش که ساده است، کمی گیجکننده باشد. کیفیت نور در واقع هیچ ربطی به خوب یا بد بودن آن ندارد، بلکه به نحوه رفتار نور اشاره دارد؛ تاثیر آن روی سوژه اصلی و اجسام اطراف. یکی از مقاهیم اصلی، «نور سخت» و «نور نرم» است.
در ادامه بیشتر درباره این دو موضوع توضیح میدهیم.
نور سخت
تاثیر سختی روی سوژه بر جای میگذارد؛ دارای سایههایی با کنتراست بالا و مرز مشخص.
از منبعی متمرکز و جهتدار، سرچمشه میگیرد.
نور سخت استفادههای زیادی دارد؛ احتمالا بارها آن را در فیلمهای ترسناک و درام مشاهده کردهاید. در حقیقت، یک نورپردازی خاص به نام کیاروسکورو که مربوط به همین نوع است، در فیلمهای ژانر Film Noir به طور اختصاصی مورد استفاده میگیرد.
کیاروسکورو عبارتیست که از آن زمان و به واسطه نقاشهای رنسانس بر زبانها افتاده است و کم کم راه خود را به عکاسی و سینما باز کرده است.
سایه روشن یا کیاروسکورو، به طور کلی از نگاه هنر به عنوان کنتراست بین تاریکی و نور تعریف میشود. این روزها به کنتراست زیادی که بین قسمت تاریک و روشن تصویر وجود دارد اطلاق میشود و هدف اصلی آن ایجاد بُعد سوم در یک تصویر هنری دو بعدی است.
کیاروسکورو در عکاسی در اصل به واسطه عکاسی پرتره شهرت پیدا کرد و بیش از هرچیزی با نورپردازی رامبراند به شهرت رسید.
منبع نور اصلی و بازتابنده با زاویهای ۴۰ نسبت به سوژه تابانده میشود. سایههای تاریک و مشخص تولید شده توسط این روش، تاثیرات روانشناسی مختلفی دارند؛ از جمله القای حس ترس، شک و تردید، استرس و ناامیدی.
نور نرم
تاثیر نرمی روی سوژه بر جای میگذارد؛ دارای سایههای خاکستری روشن با کنتراست پایین.
از منبعی وسیع سرچشمه گرفته که سوژه را احاطه میکند.
اگر نور سخت را عصبانی در نظر بگیریم، نور نرم، عادی یا خوشحال است. این تکنیک نورپردازی بیشتر برای جذاب نشان دادن سوژهها به کار میرود؛ در عصر طلایی هالیوود -حدود سالهای ۱۹۳۰- استفاده از این روش برای جوانتر و زیباتر نشان دادن بازیگران زن بسیار رایج بود. امروز نیز این تکنیک در فیلمهای کمدی، رمانتیک و مواردی از این دست کاربرد دارد و به نوعی، نمایش دهنده نور طبیعی است.
#آموزشگاه_سینمایی_سیمای_مهان 🎬
@simayemahan1383
#خط_فرضی (انگلیسی: Imaginary Line) یا قانون ۱۸۰ درجه خطی راهنما و فرضی در مباحث فیلمبرداری و ادیت فیلم است که بر اساس آن باید یکسانی روابط چپ و راست دو کاراکتر در یک سکانس حفظ شود.(تا بیننده از نظر بصری و فهم درست موقعیتها یا حرکتها دچار اشتباه نشود.)
خطی که دو بازیگر یا سوژه را به هم وصل میکند. Axis of Action نامیده میشود. عبور دوربین از این خط crossing the line و نمایی که از آن سوی خط گرفته شود reverse angle نام دارد.
اهمیت خط فرضی
رعایت نکردن خط فرضی و شکستن آن، موجب میشود که، وقتی چند نما از چند فاصله یا زاویه مختلف به هم پیوند می خورند، در دید بیننده اخلال ایجاد شود، برای مثال وقتی از دو نفری که روبه روی هم هستند و به هم نگاه می کنند و یا در حال گفتگو با یکدیگر هستند، دو نما گرفته شود و در گرفتن این دو نما خط فرضی توسط دوربین شکسته شود، به نظر می رسد هر یک از آنها به یک سوی دیگر نگاه می کنند و با یکدیگر گفتگو نمیکنند، همچنین شکستن خط فرضی در حالتی که سوژه در حال حرکت است، موجب میشود در دو نمای پی در پی از آن سوژه، حرکت در نمای دوم معکوس و یا در جهتی دیگر از نمای اول به نظر برسد.
رعایت خط فرضی در صحنه هایی که تعداد شخصیتها در آن زیاد است، برای مثال چند نفر در حال تعامل و گفتگو با هم هستند دشوار است. در این حالت کارگردان جزئیات هر نما و محل قرار گرفتن دوربین را به منشی صحنه می گوید، که دقیقاً بنویسد، تا در هنگام فیلم برداری از نمای بعدی، ناخواسته خط فرضی را نشکند.
چند نکته
در حالتی که تنها یک شخصیت در صحنه وجود دارد، خط فرضی جهت نگاه او است. حتی اگر سرش به سمت دیگری بچرخد و جهت نگاهش عوض شود، خط فرضی همان جهت نگاه اوست.
در صورتی که سوژه ای غیر از شخصیت در صحنه باشد، برای مثال یک ماشین که حرکت میکند، خط فرضی جهت حرکت آن سوژه است.
در حالتی که دو سوژه در صحنه وجود دارد که یا روبه روی هم هستند و یا پهلوی هم، برای مثال دو شخصیت که با هم گفتگو می کنند، یا دو شخصیت که در کنار هم در صندلی جلوی یک ماشین نشستهاند، خط فرضی خط واصل بین آنهاست.
در حالتی که بیش از دو شخصیت در صحنه داریم، برای گرفتن هر نما از دو به دوی آنها، یک خط فرضی بین آن دو که همان خط واصل بین آنهاست رسم می شود.
در حالتی که یک نفر یا دو نفر، یا بیشتر ( در یک قاب ) طرف گفتگوی یک نفر یا دو نفر، یا بیشتر ( در یک قاب دیگر ) قرار می گیرد، باز خط فرضی خط واصل بین آن یک نفر یا دو نفر یا … با آن یک نفر یا دو نفر یا … است.
در همه این موارد، برای گرفتن چند نما از یک صحنه، باید دوربین همواره در یک جهت خط فرضی، یعنی همان جهتی که در نمای اول دوربین قرار داشته قرار بگیرد، زیرا در غیر این صورت خط فرضی شکسته شده و در تصویر اخلال ایجاد می شود.
نکته: در صورت نیاز می توان از روی خط فرضی عبور کرد، به شرط آنکه بین پلان اول و دوم پیوستگی و تداوم وجود داشته باشد، به این معنی که در حین فیلم برداری بدون قطع دوربین و قطع نما از روی خط فرضی عبور کرده و به طرف دیگر آن برویم. در این حالت چون تماشاگر در حین شکسته شدن خط فرضی با فیلم بردار همراه بوده اخلالی در تصویر حس نمیکند.
#خط_فرضی
#آموزشگاه_سینمایی_سیمای_مهان 🎬
@simayemahan1383