🔰ترجمه:
حارث بن مغیره گوید: به امام صادق عرض كردم:
آيا دوران فترتى پيش مى آيد كه مسلمانان در آن دوران امام خود را نشناسند؟ فرمود: چنين گفته مى شود، عرض كردم پس ما چه بكنيم؟ فرمود: چون اين طور شود به امر نخستين تمسک جویید تا پایان کار برای شما مشخص شود.
سند روایت ضعیف است اما محتوایش نزد عقل و دین مورد قبول می باشد؛ البته سؤال راوی در یک صورت باطل است و آن اینکه مقصودش از فترت، انقطاع امامت باشد، همچنانکه جواب امام علیه السلام به همین اشعار دارد که فرمودند: «چنين گفته مى شود»، در نتیجه این جواب خبر می دهد که چنین اعتقادی رخ خواهد داد؛ شیخ طوسی در توضیح این اعتقاد نگاشته است: «کسانیکه معتقد به فترت بعد از امام عسکری علیه السلام و خالی بودن زمان از وجود امام شدند، اعتقادشان باطل است به همان دلیلهای عقلی و شرعی که بیان کردیم که زمان در هیچ حالی، خالی از امام نیست، و تمسک آنها به فترت های بین رسول ها باطل است زیرا فترت عبارت است از خلو زمان از نبی و ما در همه حال نبوت را لازم نمی دانیم و این مطلب بر خلو زمان از امام دلالت ندارد، غیر از اینکه قائلین به این عقیده کلاً منقرض شده اند لذا به خدا این عقیده نیز از بین رفته است».
همچنین در نقد این روایت نگاشته: «اینکه تمسك کرده اند به آنچه روایت شده: "به اول تمسک کنید تا پایان کار برای شما درست شود: تَمَسَّكُوا بِالْأَوَّلِ حَتَّى يَصِحَّ لَكُمُ الْآخِرُ" این خبری واحد است و تازه سعد بن عبد الله آن را به معنای قريب به ذهنی تأویل برده، و گفته: سخن امام «به اول تمسک کنید تا امام بعدی برای شما روشن شود» خود دلیل بر وجوب وجود امام زمان است چون این سخن اقتضا دارد که تمسک به امامت امام قبلی همچنان واجب باشد و از احوال امام بعدی که پنهان و غائب و در تقیه است تحقیق نشود تا خدا در ظاهر شدنش اذن دهد و همانی باشد که امر امامتش را ظاهر و شخصیتش را آشکار نماید؛ بماند که قائلین به این عقیده به حمد خدای متعال منقرض شده اند».
اما اگر مرادش از فترت، اینست که امام موجود باشد ولی چون غائب شده «مسلمانان در آن دوران امام خود را نشناسند» این مطلب صحیحی است که روایات دیگر آن را تایید می کند، از جمله:
«زمانی بر مردم بیاید که امام شان از آنها غائب شود؛ پرسیدم: مردم در آن زمان چه کنند؟ فرمود: به همانچه بر آن بودند تمسک می کنند تا برای شان روشن شود».
و مقصود از تمسک به امر اول، باقی ماندن بر اعتقاد به امامت امام قبلی است تا امر امام بعدی «برای شان روشن شود» و در احادیث بعدی مطلب واضحتر بیان شده است؛ و به گواهی تاریخ، روشن شدن امامت امام بعدی خیلی طول نمی کشیده است.
در این روایت با سند مجهول، از تعبیر فترت استفاده شده، اما همانطور که مشاهده می کنید، شیخ طوسی که جریان یمانی ایشان را سر حدیث وصیت اعلم و افقه علمای شیعه و رئیس طائفه معرفی می کنند تصریح می کنند که فترت یعنی اینکه اصلاً امامی وجود نداشته باشد نه اینکه باشد و غائب باشد لذا کسانی را قائل به فترت می شمرد که می گفتند امام عسکری فرزندی نداشته و امامت تمام شده و دیگر امامی وجود ندارد.
اما در این حدیث تصریح شده که غیبت دوره ای است پایین تر از دوره فترت. توجه کنید:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا أَبَانُ يُصِيبُ الْعَالَمَ سَبْطَةٌ يَأْرِزُ الْعِلْمُ بَيْنَ الْمَسْجِدَيْنِ كَمَا تَأْرِزُ الْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا. قُلْتُ: فَمَا السَّبْطَةُ؟ قَالَ: دُونَ الْفَتْرَةِ، فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ طَلَعَ لَهُمْ نَجْمُهُمْ. فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَيْفَ نَصْنَعُ وَ كَيْفَ يَكُونُ مَا بَيْنَ ذَلِكَ؟ فَقَالَ لِي: مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَأْتِيَكُمُ اللَّهُ بِصَاحِبِهَا.
🔰ترجمه: امام صادق علیه السلام به ابان فرمودند: ای ابان، عالَم دچار سبطه ای می شود علم از بین دو مسجد جمع می گردد مثل مار که در سوراخش جمع می شود. گفتم: سبطه چیست؟ فرمود: پایین تر از فترت، و در حالیکه مردم در این وضعند ناگهان ستاره شان برای آنها آشکار می شود. گفتم: فدایتان شوم پس ما چکار کنیم و در بین این مدت چه خواهد بود؟ فرمود: بر همانچه هستید بمانید تا خدا صاحب آن را نزد شما بیاورد.
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
37.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه سوم :
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (3)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/s48nW
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴 (1) معنای حجیت چیست؟ ❓
🔴 خواب چرا حجت نیست؟ چون من چیزی گفتم و دیگران چیز دیگری (2) یمانی ها برای اثبات حجیت خواب به روایات تمسک می کنند.
#پاسخ_استاد
🔶توضیحات مختصری درباره اینکه چرا خواب صادقه حجت نیست:
(1) با گفتم و گفتن که مشکل حل نمی شود. معنای حجت با کمی اندیشه واضح است: (1) حجت باید روشن و مبیّن باشد تا آیه و بینه تلقی شود در حالیکه ماهیت خواب اینگونه نیست و حتی خیلی از خوابهای صادقه نیاز به تعبیر دارد مثل خواب آن دو زندانی در زندان یوسف علیه السلام یا خواب پادشاه مصر. (2) حجت باید ماهیتی عمومی و اجتماعی داشته باشد چون حجت یعنی راهی که خدای متعال برای بیان و ابلاغ مسائل دین بین خود و خلقش قرار داده و چون دین مساله اجتماعی است باید راه رسیدن به آن هم عمومی و اجتماعی باشد در حالیکه ماهیت خواب امری شخصی است و شما حتی نمی توانید پدرتان را مجاب کنید که این کار را می کنم یا نمی کنم چون خواب دیده ام چه برسد به اینکه بخواهید امری از دین را با آن ثابت کنید. (3) ماهیت حجت به گونه ای است که اعتماد بر انگیز است در حالیکه طبق حدیث امام صادق علیه السلام به مفضل، ماهیت خواب اینگونه نیست و شک برانگیز است. (4) ماهیت حجت، تاسیسی است یعنی می آید چیزی را بگوید که من نمی دانم تا عذر من را نسبت به ندانستنش ببرد و اصطلاحاً خدا بتواند با آن بر من احتجاج کند در حالیکه ماهیت خواب اینگونه نیست.
از طرفی مطابقت محتوای خواب با قرآن و روایات حجیت به آن نمی بخشد. خواب دارای حجیت تنها خواب انبیا و ائمه علیهم السلام بوده که توسط خود خدای متعال به عنوان راهی برای دریافت وحی و الهام قرار داده شده بود. خواب بقیه بشر نهایتاً صادقه خواهد بود اما حجت نه. زیرا صادقه بودن یک امر شخصی است که بین دو نفر هم اتفاق می افتد اما حجیت یک امر اجتماعی است لذا باید امر عمومی و در دسترس همگان باشد در حالیکه خواب، یک امر کاملاً شخصی است.
بله اگر بگویید من یقین پیدا کردم، این یقین طبق نظر اصولیین برای شما حجت است، اما این می شود عمل به یقین، و خواب، تنها طریقیت در این باره داشته است نه موضوعیت. هر چند همین سخن هم نزد بعضی محققین از جمله کاشف الغطاء و محقق اصفهانی و آقا ضیاء پذیرفته نیست و فقط یقینی حجت است که عقلایی باشد نه شخصی.
(2) یمانی ها بدون فهم روایات اهل بیت و بدون اینکه بدانند این احادیث با چه نگاهی و در چه فضایی صادر شده، متن روایات را به صورت مطلق حساب می کنند جوری که انگار همین الآن صادر شده، لذا هم خودشان در دام این انحراف عمیق می افتند و هم دیگران را با این برداشت های اشتباه گمراه می کنند.
یکی از مهمترین راه های تشخیص فهم مراد احادیث، اینست که به برداشت شیعه در حیات هزار ساله اش مراجعه کنیم و ببینیم اعتقاد عمومی شیعه نسبت به فلان مطلب که در حدیث بیان شده چه بوده. مثلاً در مورد همین مساله، آیا شیعه هر حدیثی را از هر کسی که می رسید می پذیرفتند؟ قطعاً اینگونه نبوده و عقل هیچ عاقلی این را نمی پذیرد خصوصاً با توجه به جعل کنندگان حدیث و منافقان و دروغ سازان فراوان.
اینها دقیقاً مصداق "مثلهم کمثل الحمار یحمل اسفاراً" هستند. بدون اینکه کوچکترین علم و فهمی در زمینه حدیث داشته باشند به سراغ احادیث میروند و با مغلطه و هوچی گری نسبت به تبعیت از ثقلین، گمان می کنند فقط خودشان راه فهم احادیث صحیح از غیر صحیح را دانسته اند. اما در مقام عمل، هر چه که موافق مرامشان باشد می شود صحیح حتی اگر بی سندترین و شاذترین حدیث باشد و هر چه که مخالف مرامشان باشد می شود متشابه و باطل حتی اگر حدیثی متواتر باشد!!!‼️
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
45.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه چهارم:
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (4)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/lIKhs
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
🔴 آیا شناخت علائم ظهور لازم نیست؟
⊹━━❁ #پاسخ_اساتید ❁━━⊹
السید سجاد موسوی :
سلام عليكم
الزام و وجوبي در شناخت علايم ظهور نداريم چون علايم ظهور صرفاً از باب طريقيت مهم هستند نه موضوعيت، و خاصيت تحذيري براي قرب ظهور دارند. لذا شما ممكن است با ديدن يك علامت پي به قرب ظهور ببريد و هيمن براي تان كفايت ميكند همانگونه كه در رابطه با سفياني داريم: «كفاكم بالسفیانی علامة» يعني سفياني به عنوان يك علامت براي شما كفايت ميكند....و يا در رابطه با صيحه آسماني داريم: هر نشانه اي ممكن است بر ما مشتبه شود لكن صيحه آسماني هيچ وقت مشتبه نخواهد شد، آن هم به دليل اينكه صيحه خاصيت اعجازي دارد..... پس اينكه چون از علايم حتمي ظهور است واجب است مصداق آن را تشخيص دهيم سخني باطل هست.
اما پيرامون خود يماني در روايات (هرچند كه اغلب روايات مربوط به يماني ضعيف السند هستند) چند ويژگي براي وي ذكر شده است، از جمله: يماني 1- از يمن خروج ميكند 2- همزمان با خروج سفياني و خراساني مي باشد . 3- به سوي امام زمان عج دعوت ميكند (نه از طرف امام زمان عج) 4- يماني شيعه است .
و همينكه اهل بيت عليهم السلام نفرمودند حتماً به دنبال مصداق آن بگرديد نيازي نيست ما خود را مكلف به امري كنيم كه مكلف به آن نيستيم.
موفق باشيد
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
در تکمیل فرمایش سید بزرگوار عرض می کنم: آنچه ایشان فرمودند درباره مصداق شناسی علائم ظهور است نه مفهوم شناسی. اما درباره مفهوم شناسی علائم می توان گفت: هر چند شناخت علائم ظهور موضوعیتی برای شناخت قائم حقیقی ندارند چون وقتی ایشان بیایند همه جهان از قیام ایشان با خبر می شوند و بر کسی شبهه ای باقی نخواهد ماند و لذا از این جهت وجوبی در مورد شناخت علائم وجود ندارد، اما همین علائم جهت شناخت مدعیان دروغین موضوعیت دارند و برای همین اهل بیت علیهم السلام اینقدر در مورد خروج سفیانی و صیحه توضیح داده و تاکید نموده اند. لذا می توان گفت: شناخت علائم ظهور از باب شناخت مدعی دروغگو دارای وجوب است. البته از آنجا که خروج یمانی در مقابله با خروج سفیانی خواهد بود و خسف بیداء نیز درباره لشکر سفیانی است و قتل نفس زکیه هم تنها 15 شب تا قیام قائم علیه السلام فاصله دارد، آنچه از علائم محتوم ظهور موضوعیت دارد فقط خروج سفیانی و صیحه آسمانی است و ظاهراً به همین جهت حضرت مهدی علیه السلام در آخرین توقیع خود موسوم به توقیع سمری، تنها این دو علامت را ذکر کرده اند نه هیچ علامت دیگری.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
39.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجم :
شاخصه های فرقه های دروغین.
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/k1xVM
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
میشه فرق بین طرف و طریق توضیح بدهید؟؟ ❓ چون اتباع احمد بصری مانور زیادی روی کلام شیخ طوسی میدهند. 👇❓ ❓
🔶🔷 شیخ طوسی گواهی نداده که حدیث وصیت از طریق خاصه وارد شده بلکه گفته «از طرف خاصه» رسیده و طریق با طرف فرق دارد.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیکم
توضیح آن در کتاب "لوح و قلم" ذکر شده است.
شیخ طوسی نفرموده از طریق خاصه تا دلالت کند کل طریق و سلسله سند شیعه هستند بلکه فرموده از طرف خاصه و این دلالت نمی کند که تک تک راویان شیعه هستند بلکه فقط همینقدر می رساند که از طرف شیعه رسیده نه از طرف اهل سنت، لذا در کتب اهل سنت وجود ندارد نه اینکه راوی سنی ندارد.
و به همین جهت، در بخش احادیث سنی که باز تعبیر "از طرف مخالفین ما" نموده، در سلسله تمام احادیثی که ثبت کرده سه نفر شیعه وجود دارد.
و این می رساند: همانگونه که مراد شیخ از "از طرف مخالیفن ما" این نیست که تک تک راویان آن سنی هستند، در تعبیر "از طرف خاصه" نیز مراد ایشان این نیست که تک تک راویان شیعه هستند.
خلاصه اینکه: منظور شیخ در مورد "طرف مخالیفن ما" یعنی احادیثی که در کتب اهل سنت وجود دارد و آنها نقلش کرده اند حتی اگر در میان راویانش شیعه وجود داشته باشد و مرادش از "طرف خاصه" روایاتی است که در جامعه شیعه نقل شده و اهل سنت در کتابهایشان آنها را نقل نکرده اند هر چند بعضی راویانش سنی باشند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
29.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه ششم :
گذری بر تاریخچه و دعاوی جریان احمد بصری.
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/IF4Nx
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→ @sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔶🔴قائم قبل از سفیانی کیست؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
ببخشید استاد ممکنه توضیحی در مورد جمیع این روایات بدین
👇👇👇
عن الامام المهدی عليه السلام قال : ... يا بن المازيار فأنا في التقية إلى يوم يؤذن لي فأخرج ، فقلت يا سيدي متى يكون هذا الامر ؟ فقال : إذا حيل بينكم وبين سبيل الكعبة ، و اجتمع الشمس و القمر و استدار بهما الكواكب و النجوم ، فقلت متى يا بن رسول الله ؟ فقال لي : في سنة كذا و كذا تخرج دابة الارض من بين الصفا و المروة ، و معه عصا موسى و خاتم سليمان ، يسوق الناس إلى المحشر.
امام مهدی (ع) فرمود : ای ابن مازیار من در تقیه هستم تا زمانی که خداوند به من اجازه خروج دهد . گفتم : سرورم این امر چه زمانی اتفاق می افتد ؟ پس فرمود : اگر بین شما و راه کعبه مسدود شود ، و خورشید و ماه با هم جمع شوند . و سیارگان و ستارگان ، دور آن دو بگردند . گفتم : ای پسر رسول خدا چه وقت است ؟ پس به من فرمود : در سال اینچنین و آنچنان دابة الارض از بین صفا و مروه خروج می کند ، و همراه او عصای موسی و خاتم سلیمان(ستاره داود روی خاتم سلیمان نقش بسته است) است . او مردم را بسوی محشر میراند 📗الغیبة الطوسی ص 263 ح 228📗والمتن فی ص 266 📗تبصرة الولي ح 65 📗بحار الانوار ج 52 ص 9 📗دلائل الامامة ص 296📗الايقاظ من الهجعة ص 355
عن ابي جعفر عليه السلام في قوله : إِنَّ اللّهَ قَادِرٌ عَلَى أَن يُنَزِّلٍ آيَةً قال : وسيريكم في آخر الزمان آيات ، منها دابة الارض.
امام باقر (ع) درباره قول خداوند : بگو همانا خداوند قادر است بر آن که آیتی نازل کند فرمود : در آخر الزمان آیاتی خواهید دید مانند دابة الارض. 📗تفسير القمي ج 1 ص 198📗الصافي ج 2 ص 118📗البرهان ج 1 ص 524📗الايقاظ من الهجعة ص 340📗بحار الانوار ج 17 ص 204 ج 52 ص 181
---------------
عن النبی صلی الله علیه وآله قال : خمسا من الآيات إذا جاءت لم يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا : طلوع الشمس من مغربها ، والدجال ، و يأجوج و مأجوج ، و الدخان ، و الدابة.
پیامبر خدا (ص) فرمود : پنج آیت و نشانه است که زمانی که بیایند ایمان آوردن کسی هرگز برایش نفع و فایده ندارد مگر کسی که از قبل ایمان آورده باشد یا در ایمانش خیری کسب کرده باشد و آنها عبارتند از : طلوع خورشید از مغربش ، و دجال ، و یاجوج و ماجوج ، و دخان یا دود ، و دابة. معجم احاديث الامام المهدي (ع) ج 1 ص 101📗الفتن ابن حماد ص 183 📗ابن أبي شيبة ج 15 ص 66.65 📗تفسير الطبري ج 8 ص 74 📗المستدرک الحاكم ج 4 ص 545📗الدر المنثور ج 3 ص 59
------------------
امام علی(ع) میگه: شخصاً در آخرالزمان نخواهم آمد بلکه مردی از فرزندانم👇
عن أمير المؤمنين عليه السلام ( لابنين بمصر منبرا ، ولا نقضن دمشق حجرا حجرا ، ولأخرجن اليهود والنصارى من كل كور العرب ، ولأسوقن العرب بعصاي هذه فقال الراوي وهو عباية الأسدي : قلت له يا أمير المؤمنين كأنك تخبر أنك تحيا بعد ما تموت
فقال : هيهات يا عباية ذهبت غير مذهب يفعله رجل مني . - أي المهدي (ع)- ) البحار ج 53 ص 60 / عصر الظهور ص 67
از امیرالمؤمنین ع: در مصر منبری خواهم ساخت ، و از سنگ به سنگ دمشق خواهم گذشت، و یهود ومسیحیان را از جای جای مناطق عرب بیرون خواهم کرد، و مردم عرب زبان را با این عصا به جلو خواهم برد پس راوی عبایة اسدی گفت: ای امیرالمؤمنین انگار که خبر زنده شدن بعد از مرگ میدهید ؟ آنگاه فرمودند: ای عبایة به طریقی دیگر روانه شدی آنرا مردی از من انجام خواهد داد. (ازمن یعنی از نسل یا نژاد من)
📗بحارالانوار ج۵۳ ص۶۷
-----------------
دابة قبل از سفیانی میآید👇
در بین رکن و مقام👇
عن أبي عبد الله عليه السلام قال : ... ثم تظهر دابة الأرض بين الركن والمقام ، فتكتب في وجه المؤمن مؤمن وفي وجه الكافر كافر ، ثم يظهر السفياني ويسير بجيشه الى العراق ... ويخرب الزوراء ويتركها حمماً و يخرب الكوفة و المدينة ... ثم يخرج الى البيداء ... فتبتلعهم الأرض .
امام صادق (ع) فرمود : ... سپس دابة الارض ظهور می کند در بین رکن و مقام . پس بر وجه (پیشانی) مومن ، مومن می نویسد و بر وجه کافر ، کافر . سپس سفیانی ظهور می کند و با سپاهش به سوی عراق می رود ... و زوراء را خراب می کند و آن را آتش میزند و همین طور رها می کند، و کوفه و مدینه را خراب می کند ... سپس به سوی بیداء می رود ... پس زمین آنها را میبلعد📗مختصر بصائر الدرجات ص 185 📗الرجعة للأسترآبادي ص 100
در این حدیث از امام صادق (ع) می بینیم که ظهور دابة الارض (ع) قبل از ظهور سفیانی است . و طبق احادیث فراوان از اهل بیت (ع) ، ظهور امام مهدی (ع) بعد از خروج سفیانی است . پس دابة الارض (ع) کسی است که قبل از امام محمد بن الحسن (ع) ظهور می کند .
----------------
دابة قبل از امام مهدی(ع) و از نشانههای اوست👇
عن عباد بن محمد المدايني قال : دخلت على أبي عبد الله عليه السلام ... قلت : متى يكون خروجه (المهدی) جعلني الله فداك ؟ قال : إذا شاء من له الخلق والامر ، قلت : فله علامة قبل ذلك ؟ قال : نعم علامات شتى ، قلت : مثل ماذا ؟ قال : خروج دابة من المشرق.
عباد بن محمد مداینی گوید : محضر امام صادق (ع) وارد شدم ... گفتم : خروج او (مهدی) چه زمانی خواهد بود خداوند مرا فدای شما کند ؟ فرمود : زمانی که ، کسی که تمام مخلوقات و اوامر برای او می باشد ، بخواهد . گفتم : آیا علامتی برای آن ، قبل از وقوعش می باشد ؟ فرمود : بله ، علامت های مختلفی است . گفتم : مثلا چه چیز ؟ فرمود : خروج دابة الارض از مشرق.
📗فلاح السائل السيد ابن طاووس ص170
📗بحار الانوار ج 83 ص 62
در اینجا به خروج و قیام دابة الارض (ع) قبل از امام مهدی (ع) اشاره شده است .
---------------------
دابه کسی است که ابلیس را میکُشد👇
قال رسول الله (ص) : خروج الدابة بعد طلوع الشمس فإذا خرجت الدابة قتلت الدابة ابليس وهو ساجد،ويمتع المؤمنون في الأرض بعد ذلك أربعين سنة.
رسول الله(ص) خروج دابة الأرض بعد از طلوع خورشید و اگر که دابه خروج کرد ابلیس را در حال سجده خواهد کشت، که مؤمنین بعد از آن چهل سال از زمین بهره خواهند برد.
المصدر:الملاحم والفتن ص91
---------------
کسی که ابلیس را میکُشد قائم خطاب شده👇
فعن وهب بن جميع مولى إسحاق بن عمار قال : سألت أبا عبد الله (ع) عن قول إبليس (قَالَ رَبَّ فَأَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُون(َ۳۶) قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ (۳۷) إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُوم (۳۸ الحجر) قال له وهب: جعلت فداك أي يوم هو؟ قال : يا وهب أتحسب أنه يوم يبعث الله فيه الناس؟ إن الله أنظره إلى يوم يبعث فيه قائمنا، فإذا بعث الله قائمنا كان في مسجد الكوفة، وجاء إبليس حتى يجثو بين يديه على ركبتيه فيقول: يا ويله من هذا اليوم فيأخذ بناصيته فيضرب عنقه، فذلك يوم الوقت المعلوم).
از وهب بن جمیع مولی اسحاق بن عمار گفت: از بوعبدالله(ع) درمورد گفتهی ابلیس : پروردگارا پس ﻣﺮﺍ ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻣﻬﻠﺖ ﺩﻩ(۳۶) [ ﺧﺪﺍ ] ﮔﻔﺖ : ﺗﻮ ﺍﺯ ﻣﻬﻠﺖ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎﻧﻰ (37) ﺗﺎ ﺭﻭﺯ [ ﺁﻥ ]ﻭﻗﺖ ﻣﻌﻴﻦ (38الحجر) پرسیدم وگفتم فدایت شوم آن روز کدام روز است؟ گفت: أی وهب خیال کردی که روزی خداوند مردم را مبعوث میکند؟ خداوند مهلتش داد تا روزی که قائم ما را مبعوث کند، پس اگر خداوند قائم ما را مبعوث کرد در مسجد کوفه، میآید و ابلیس را بین دستانش قرار میدهد و به زانو درمیآورد ومیگوید: أی وای از این روز پس رگ گردنش را میزند و آن روز روز وقت معین است. بحار الانوار ج۶۰ ص ۲۵۴
----------------
وَقَالُواْ لَوْلاَ نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللّهَ قَادِرٌ عَلَى أَن يُنَزِّلٍ آيَةً وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ
و گفتند چرا از جانب پروردگارش آیتی برایش نازل نمی شود بگو همانا خداوند قادر است بر آن که آیتی نازل کند ولیکن اکثر آنها نمی دانند
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہــدےمجــتہـدسیســتانے:
سلام علیکم و رحمة الله.
بسم الله الرحمن الرحیم
روایت اول دارای تشویش درمتن است زیرا ابن مهزیار می پرسد که کی خدا در امر خروج اذن می دهد اما امام از علائم قیامت سخن گفته و می فرمایند: دابة الارض با عصای موسی مردم را به سوی محشر می راند. خوب ربط بین سوال و جواب چیست؟ ولی به هر حال، در جواب تصریح شده که دابة الارض واقعه ای مربوط به محشر است نه خروج قائم. بماند که تشرف ابن مهزیار چند جور ثبت شده و تنها درنقل شیخ طوسی این عبارت آمده.
روایت دوم که بدون هیچ سندی نقل شده، معلوم نیست همه اش درباره علائم ظهور باشد زیرا در ادامه، طلوع خورشید را هم ذکر کرده که در روایات دیگر تصریح شده از علائم قیامت است.
روایت سوم به صورت واضح تر بیان می کند که خروج دابة الارض مربوط به رخداد قیامت است، زیرا می گوید وقتی این آیات بیایند دیگر ایمانی پذیرفته نمی شود و طبق روایات، این حالت، چهل روز قبل از قیامت حاصل می شود که درهای رحمت بسته شده و دیگر توبه ای پذیرفته نمی گردد.
روایت چهارم در لوح و قلم توضیح داده ام که این روایت دو جور ثبت شده و احمد بصری تنها یک جورش را آورده است و متن درستش همان است که در خود مصدر اصلی یعنی معانی الاخبار آمده است.
روایت پنجم حدود چهل صفحه است که عمده اش بر ضد حرفهای احمد بصری است از جمله به رجعت امام حسین علیه السلام تصریح کرده است.
روایت ششم در بحار الانوار اشتباه نقل شده و درستش در خود کتاب سید بن طاووس آمده که: رایة من المشرق نه دابة من المشرق، و ادامه حدیث هم کاملاً بر همین دلالت دارد که: و رایة من المغرب. و این مطابق متن روایات دیگر است که تصریح کرده» رایتی از مشرق می آید که منظور همان خراسانی است و رایتی از مغرب.
روایت هفتم کلاً از اهل سنت است و ربطی به مکتب اهل بیت علیهم السلام ندارد.
روایت هشتم مطابق عقیده شیعه است و توجه به این نکته ضروری است که نگفته قائم ابلیس را می کشد بلکه گفته: قائم ما «قائمنا» و در روایات متعدد تصریح شده که مراد از قائم ما یعنی امام دوازدهم علیه السلام.
🔲نتیجه اینکه، دابة الارض، قائم نیست بلکه از نشانه های نزدیک شدن قیامت است و در روایت تصریح شده که دابة الارض شخص امیر المومنین علیه السلام می باشد:حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ الزَّيَّاتُ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ يَعْنِي ابْنَ الْجُنَيْدِ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُفَضَّلُ بْنُ صَالِحٍ، عَنْ جَابِرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْجَدَلِيِّ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيٍّ ع يَوْماً، فَقَالَ: «أَنَا دَابَّةُ الْأَرْضِ».
مختصر البصائر / 483 [534/ 27]
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
37.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه هفتم :
بررسی اجمالی قانون معرفت حجت
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/iSZh1
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
🔴آیا امام به همه لغات علم دارد ؟ ❓
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام بر همه عزیزانم.
یکی از موضوعاتی که به گستردگی در روایات اهل بیت علیهم السلام بیان شده است، قدرت تکلم ایشان به هر زبانی است. بلکه قدرت فهم زبان همه مخلوقات عالم. و این حقیقت در بیش از 100 روایت بیان شده است.
و از جمله آن روایات، دو روایات از امام کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام می باشد.
خصوصیت این دو روایت اینست که سند اولی، مشابه سندی روایتی است که احمد بصری در مهمترین کتابش "عقائد الاسلام" صفحه 96به آن تمسک کرده است:
احمد بن مهران از محمد بن علی
روایت امام کاظم علیه السلام می گوید:
🔹(ابو بصیر از امام کاظم علیه السلام پرسید: فدایتان شوم امام با چه چیزی شناخته می شود؟ فرمودند: به خصوصیتهایی: اول به واسطه چیزی که از پدرش در مورد او بیان شده یعنی تعیین وی تا بر مردم حجت باشد، و سوال که می شود پاسخ می دهد و اگر سوالی نپرسند خودش شروع به سخن می کند (کنایه از اینکه در علم کم نمی آورد و دائماً یا خودش دارد افاضه می کند و یا دیگران دارند از او می پرسند و جواب می شنوند) و از آینده خبر می دهد و با مردم با هر زبانی سخن می گوید.
سپس فرمودند: من قبل از اینکه از جایت بلند شوی علامتی برایت نشان می دهم. ناگهان مردی از خراسان پیش امام آمد و به زبان عربی با امام سخن گفت، اما امام با زبان فارسی جوابش را دادند. خراسانی گفت: فدایتان شوم به خدا قسم چیزی مانع من نبود که با شما خراسانی صحبت کنم الا اینکه گمان می کردم شما آن زبان را یاد ندارید. امام فرمودند: سبحان الله اگر من بلد نباشم جواب تو را بدهم پس امتیاز من بر تو چیست؟ سپس به من فرمودند: سخن احدی از مردم و نه پرنده و نه چهار پا و نه هر چیزی که دارای روح است بر امام پوشیده نیست، پس هر کس این خصلت ها را نداشت او امام نیست):
«أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ بِمَ يُعْرَفُ الْإِمَامُ قَالَ فَقَالَ بِخِصَالٍ أَمَّا أَوَّلُهَا فَإِنَّهُ بِشَيْءٍ قَدْ تَقَدَّمَ مِنْ أَبِيهِ فِيهِ بِإِشَارَةٍ إِلَيْهِ لِتَكُونَ عَلَيْهِمْ حُجَّةً وَ يُسْأَلُ فَيُجِيبُ وَ إِنْ سُكِتَ عَنْهُ ابْتَدَأَ وَ يُخْبِرُ بِمَا فِي غَدٍ وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ بِكُلِّ لِسَانٍ ثُمَّ قَالَ لِي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ أُعْطِيكَ عَلَامَةً قَبْلَ أَنْ تَقُومَ فَلَمْ أَلْبَثْ أَنْ دَخَلَ عَلَيْنَا رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَكَلَّمَهُ الْخُرَاسَانِيُّ بِالْعَرَبِيَّةِ فَأَجَابَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع بِالْفَارِسِيَّةِ فَقَالَ لَهُ الْخُرَاسَانِيُّ وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا مَنَعَنِي أَنْ أُكَلِّمَكَ بِالْخُرَاسَانِيَّةِ غَيْرُ أَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ لَا تُحْسِنُهَا فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ إِذَا كُنْتُ لَا أُحْسِنُ أُجِيبُكَ فَمَا فَضْلِي عَلَيْكَ ثُمَّ قَالَ لِي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ الْإِمَامَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ كَلَامُ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ وَ لَا طَيْرٍ وَ لَا بَهِيمَةٍ وَ لَا شَيْءٍ فِيهِ الرُّوحُ فَمَنْ لَمْ يَكُنْ هَذِهِ الْخِصَالُ فِيهِ فَلَيْسَ هُوَ بِإِمَامٍ».
📕 (الکافی ج1 ص285 ح7)
✳️و روایت دوم نیز قسمتی از آن را در همان صفحه 91 مورد استدلال قرار داده است. در نتیجه هر دو روایت طبق عقیده احمد بصری معتبر می باشد.
در روایت امام رضا علیه السلام آمده است:
عَمر گفت: این محمد بن فضل چیزهایی از تو نقل می کند که قابل پذیرش نیست. حضرت فرمودند: چه چیزهایی؟ گفت: از طرف تو گفته که تو هر چه خدا نازل کند را می دانی و همه زبانها و لغات را می فهمی. فرمودند: راست گفته من به او چنین گفتم بیایید بپرسید.
عَمر گفت: ما قبل از هر چیز تو را با زبان ها و لغات آزمایش می کنیم، این یک رومی است و این یک هندی است و این یک فارسی است و این یک ترکی است که ما آنها را آورده ایم. امام فرمودند: خوب هر چه دوست دارند بگویند من إن شاء الله جواب هر یک را به زبان و لغت خودش می دهم؛ و هر چه آنها پرسیدند جوابشان را با زبان و لغت خودشان پاسخ داد و مردم همه متحیر و متعجب شدند و همگی اقرار کردند که امام از خود آن مردمان به لغات آنها فصیح ترند.
👇👇👇
«فَابْتَدَرَ عَمْرُو بْنُ هذاب [هَدَّابٍ] فَقَالَ إِنَّ مُحَمَّدَ بْنَ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيَّ ذَكَرَ عَنْكَ أَشْيَاءَ لَا تَقْبَلُهَا الْقُلُوبُ فَقَالَ الرِّضَا ع وَ مَا تِلْكَ قَالَ أَخْبَرَنَا عَنْكَ أَنَّكَ تَعْرِفُ كُلَّ مَا أَنْزَلَهُ اللَّهُ وَ أَنَّكَ تَعْرِفُ كُلَّ لِسَانٍ وَ لُغَةٍ فَقَالَ الرِّضَا ع صَدَقَ مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ فَأَنَا أَخْبَرْتُهُ بِذَلِكَ فَهَلُمُّوا فَاسْأَلُوا قَالَ فَإِنَّا نَخْتَبِرُكَ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ بِالْأَلْسُنِ وَ اللُّغَاتِ وَ هَذَا رُومِيٌّ وَ هَذَا هِنْدِيٌ وَ هَذَا فَارِسِيٌّ وَ هَذَا تُرْكِيٌّ فَأَحْضَرْنَاهُمْ فَقَالَ ع فَلْيَتَكَلَّمُوا بِمَا أَحَبُّوا أُجِبْ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ بِلِسَانِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ فَسَأَلَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ مَسْأَلَةً بِلِسَانِهِ وَ لُغَتِهِ فَأَجَابَهُمْ عَمَّا سَأَلُوا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لُغَاتِهِمْ فَتَحَيَّرَ النَّاسُ وَ تَعَجَّبُوا وَ أَقَرُّوا جَمِيعاً بِأَنَّهُ أَفْصَحُ مِنْهُمْ بِلُغَاتِهِمْ».
📕(الثاقب فی المناقب ص188)
از روایت امام کاظم علیه السلام چنین به دست می آید که تکلم به همه لغات، یک علامت سلبی است نه ایجابی، یعنی فقط اینقدر می رساند که کسی که قادر به تکلم به زبان های دیگر نیست امام نیست زیرا آن حضرت در پایان روایت تصریح کرده اند: «فَمَنْ لَمْ يَكُنْ هَذِهِ الْخِصَالُ فِيهِ فَلَيْسَ هُوَ بِإِمَامٍ»
و از روایت امام رضا علیه السلام بدست می آید که نه تنها علامت سلبی برای شناخت مدعی کذاب است که علامت اثباتی بر مدعی صادق هم می باشد، بدینگونه که وقتی می دانیم کسی به یادگیری زبانهای دیگر اشتغال نداشته، اما بتواند به طور فصیح به چند زبان صحبت کند، از این اعجاز، امامتش ثابت می شود و سخنش در مورد اینکه همه زبانها را یاد دارد تصدیق می گردد. یا: وقتی می گوید به همه زبانها کاملاً تسلط دارم و چند زبان را به عنوان نمونه به شیوایی و راحتی سخن گفت، از باب مشت نمونه خروار، متوجه می شویم بقیه زبانها را هم یاد دارد.
البته در اینکه در برداشت دوم، جنبه اعجازی این قدرت بر تکلم لحاظ شده و در اصل معجزه را یکی از راه های شناخت امام معرفی نموده یا اینکه خودِ قدرت بر تکلم لحاظ شده بدون در نظر داشتن جنبه اعجازی آن، دو نگاه وجود دارد که حقیر نگاه اول را صحیح می دانم، چون در روایات متعددی که در این موضوع وارد شده، صحبتی از اعجاز نیست و خود این مساله بیان شده است. و البته حقیر، کلاً این علامت را سلبی می دانم نه اثباتی.
43.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه هشتم:
چهارده نکته درباره اعتبار سنجی حدیث نکته (1) و (2)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/qpa76
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
♦️🔶موضوع : وصیت غیبت، وصیت سلیم
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام و درود
سوال دارم
🔴فرق حدیث وصیت پیامبر صلوات الله علیه و آله در کتاب سلیم
با کتاب غیبت طوسی در چیست ؟؟
🔻کدام قسمت متفاوت نقل شده ؟
چرا ؟
🔻از نظر اعتباری به کدام کتاب میشه اعتماد کرد
🔻و آیا در تمام نسخه های کتاب غیبت طوسی
🔻یک نقل داریم بی کم و زیاد ؟
🔻در کتاب سلیم چطور ؟؟
ممنون میشم بدون ارسال مطالب آماده
روشن، واضح، تفکیک شده، این اختلاف را برایم شرح دهید. تا بتوانم بسادگی پاسخ اتباع مدعی یمانی را بدهم.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیکم.
فرق حدیث سلیم با کتاب غیبت طوسی اینست که:
(1) وصیت سلیم نگفته پیامبر در شب وفات کردن اما وصیت غیبت گفته پیامبر در شب وفات کردن که مخالف اتفاق نظر همه فرقه های اسلامی است.
(2) وصیت سلیم گفته وصیت پیامبر سه نفر شاهد داشته اما وصیت غیبت طوسی هیچ شاهدی ذکر نکرده، خوب آیا میشود امام به آن وصیت تمسک کنند و شاهدشان هم خودشان باشند؟
(3) وصیت سلیم توصیف به عاصم از ضلال شده اما وصیت غیبت چنین توصیفی ندارد.
(4) وصیت سلیم گفته مضمون وصیت پیامبر دوازده امام بوده که 9 نفرشان از فرزندان حسین هستند و این مطابق نزدیک به هزار حدیث از شیعه و سنی است، اما وصیت غیبت گفته مضمون وصیت پیامبر، دوازده امام و سپس دوازده مهدی بوده که این مضمون تنها در سه روایت دیگر که هر سه از نظر سند بی اعتبار هستند مطرح شده است. از نظر اعتبار، کتاب سلیم نزد جامعه شیعه کاملاً مورد قبول بوده و اصطلاحاً روایاتش مقبوله است لذا اینکه راویش ابان بن ابی عیاش تضعیف شده، ضرری به اعتبار آن نمی زند اما کتاب غیبت چنین نیست که روایاتش مقبوله باشد لذا راویان تک تک احادیثش بررسی می شوند و اگر همه ثقه بودند حدیثشان قبول می شود. ضمن اینکه در میان راویان کتاب سلیم فقط ابان تضعیف شده اما راویان وصیت غیبت به غیر از دو نفرشان همگی به کلی مجهولند و البته دو نفرشان هم کذاب معرفی شده اند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
40.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه نهم:
چهارده نکته درباره اعتبار سنجی حدیث نکته (3): اشکالات احمد به علم رجال.
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/iSZh1
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─