4_5785053551638089781.ogg
43.44M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
کتاب:اعتبارسنجیاحادیثشیعه
💠جلسه(۵۹)
از ابتدای ص۶۲۳
تا دو خط مانده به پایان ص۶۳۳
ا◥پیوست سوم: تعارض توثیق و تضعیف
۱. احتیاج به بازنگری
۲. راهکارهای رایج
الف. ترجیح تضعیف
ب. ترجیح توثیق
ج. ترجیح قولی که قائل بیشتری دارد
د. ترجیح قولی که مرجح دارد
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
❥༻⃘⃕🌺݊🍃ᘝ࿂🌺ꪜ݊🍃࿂❥
خداوندا به این شبهای عزیز، گرفتاران فرقه احمد بصری را بیدار نما تا دوباره به آغوش گرم حجت واقعی خدا، حضرت بقية الله علیه السلام باز گردند.
❥༻⃘⃕🌺݊🍃ᘝ࿂🌺ꪜ݊🍃࿂❥
4_5778379627726640021.ogg
50.33M
◆╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
◆│⠂کتاب مهدیان دروغین
◆╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
#صوتی
◆ جلسه سی و ششم
❏فصل نهم مهدویت در دوره پهلوی و پس از انقلاب
◆سه هزار مهدی در زندان
◆طرح انتقال آب خزر
◆سی دی ظهور نزدیک است
◆
ᯓسیدمهدیمجتهدسیستانی🎤
┄┄┅━⊹༅◆༅⊹━┅┄┄
4_5778379627726640045.ogg
31.43M
◆╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
◆│⠂کتاب مهدیان دروغین
◆╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
#صوتی
◆ جلسه سی و هفتم
❏فصل نهم مهدویت در دوره پهلوی و پس از انقلاب
◆سایت رایحه ظهور
◆وقت ملاقات
◆درمان سرطان
◆نیروی خارق العاده
◆امام چهاردهم!!!
◆پسر امام زمان
◆امام سیزدهم!!!
◆دختر شفا ده
◆تولد قاتل امام زمان
◆مصطفی برزنجی ۱۹۸۸
◆علیرضا پیغان
◆مسجد درگیر
◆زن ۴۵ ساله
◆جمجمه بین!!!!
◆امام سیزدهم!!!!
◆خود امام زمان!!!
◆خانم رقاص
ᯓسیدمهدیمجتهدسیستانی🎤
┄┄┅━⊹༅◆༅⊹━┅┄┄
4_5798437687639675193.ogg
33.84M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
کتاب:اعتبارسنجیاحادیثشیعه
💠جلسه(۶۰)
از دو خط مانده به آخر ص۶۳۳
تا پایان ص۶۴۰
ا◥پیوست سوم: تعارض توثیق و تضعیف
۳. کاستی های چهار مبنا
۴. بایسته های بحث تعارض توثیق و تضعیف
الف. درک نقطه اشتراک و افتراق
ب. عدم نقش اصالة العدالة
ج. فقط راویان دارای کتاب
د. اجتهادی بودن برخی توثیقات و تضعیفات
ه. تاثیر مبانی بر توثیق و تضعیف
و. هم زمان نبودن رجالی با راوی
ز. کانون تعارض: فقط منفردات
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
4_5798437687639675202.ogg
35.96M
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
کتاب:اعتبارسنجیاحادیثشیعه
💠جلسه(۶۱)
از آغاز ص۶۴۱
تا پایان ص۶۵۱
ا◥پیوست سوم: تعارض توثیق و تضعیف
۵. جایگاه تعارض
۶. انواع تعارض
۱- تعارض توثیق و نقل از ضعفا
۲- تعارض تضعیف استقلالی و ناقل آثار بودن
۳- تعارض توثیق و تضعیف مطلق
۴- تعارض توثیق و تضعیف مقید
۵- تعارض توثیق مطلق و تضعیف مقید
۶- تعارض توثیق مطلق و اتهام به غلو
۷- تعارض توثیق و اکثار از ضعفا
۸- تعارض توثیق و تضعیف مدلَّل
۹- تعارض توثیق مدلَّل و تضعیف مدلَّل
۱۰- تعارض با بیان ویژگی های محتوایی
۱۱- تعارض توثیق مطلق و تضعیف موکد
۱۲- تعارض توثیق عملی و تضعیف عملی
۷. توجه به مبانی در کشف راه حل تعارض
۱- مبنای حجیت خبر دو عادل
۲- مبنای حجیت قول خبره
۳- مبنای حجیت خبر ثقه در موضوعات
۴- مبنای حجیت ظن در ظرف انسداد
۵- مبنای اطمینان آور بودن توثیقات
🎙️سیدمهدی مجتهدسیستانی
ـ𖢖•••••••••••••••••••••••••••••••••••𖢖_
✿﷽➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻
▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓
𖣫📕 تدریس ڪتاب 📕𖣫
𖣫 اعتبارسنجی احادیث شیعه 𖣫
▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓
📚 #فهرست موضوعی
𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
𑁍│⠂ (٢) بخش چهارم
𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
╣◆ واقعیتهای حاکم بر اعتبارسنجی احادیث
♦️¦¦ بر روی موضوع مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
╣◆ از خط آخر ص۴۳۷
تا اول پاراگراف دوم ص۴۴۷
(۴۶)ᯓ۱۵. مفهوم وثاقت در نگاه رجال
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای پاراگراف دوم ص۴۴۷
تا ابتدای پاراگراف سوم ص۴۵۴
(۴٧)ᯓادامه
ᯓ۱۵. مفهوم وثاقت در نگاه رجال
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای پاراگراف سوم ص۴۵۴
تا سه خط مانده به پایان ص۴۶۴
(۴٨)ᯓادامه
ᯓ۱۶. فقه مداری، عامل مهم توثیق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از سه خط مانده به پایان ص۴۶۴
تا آخر خط چهارم از ص۴۷۶
(۴٩)ᯓادامه
ᯓ۱۶. فقه مداری، عامل مهم توثیق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای خط پنجم ص۴۷۶
تا دو خط مانده به آخر ص۴۷۹
(۵٠)ᯓادامه
ᯓ۱۷. پذیرفتنی بودن توثیقات رجالی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از دو خط مانده به آخر ص۴۷۹
تا پایان خط اول ص۴۸۶
(۵١)ᯓادامه
ᯓ۱۷. پذیرفتنی بودن توثیقات رجالی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای خط دوم ص۴۸۶
تا پایان ص۴۹۴
(۵٢)ᯓادامه
ᯓ۱۷. پذیرفتنی بودن توثیقات رجالی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای ص۴۹۵
تا ابتدای پاراگراف سوم از ص۵۰۸
(۵٣)ᯓادامه
ᯓپیوست اول: بازخوانی دستبردهای اهل غلو:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای پاراگراف سوم ص۵۰۸
تا سه خط مانده به آخر ص۵۱۴
(۵۴)ᯓادامه
ᯓ۳. لوازم پذیرش این دو گزارش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از سه خط مانده به آخر ص۵۱۴
تا پایان ص۵۳۶
(۵۵)ᯓادامه
ᯓ۳. لوازم پذیرش این دو گزارش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای ص۵۳۷
تا اول پاراگراف دوم از ص۵۹۵
(۵۶)ᯓادامه
ᯓپیوست دوم: واکاوی اعتبار سه راوی ضعیف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای پاراگراف دوم از ص۵۹۵
تا ابتدای پاراگراف سوم از ص۶۰۸
(۵٧)ᯓادامه
ᯓپیوست دوم: واکاوی اعتبار سه راوی
۳. بررسی شخصیت محمد بن سنان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای پاراگراف سوم ص۶۰۸
تا پایان ص۶۲۲
(۵٨)ᯓادامه
ᯓپیوست دوم: واکاوی اعتبار سه راوی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از ابتدای ص۶۲۳
تا دو خط مانده به پایان ص۶۳۳
(۵٩)ᯓادامه
ᯓپیوست سوم: تعارض توثیق و تضعیف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از دو خط مانده به آخر ص۶۳۳
تا پایان ص۶۴۰
(۶٠)ᯓادامه
ᯓپیوست سوم: تعارض توثیق و تضعیف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╣◆ از آغاز ص۶۴۱
تا پایان ص۶۵۱
(۶١)ᯓادامه
ᯓپیوست سوم: تعارض توثیق و تضعیف
➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻
╭═══════════════════
꧷ 🎙پدر:⊹سیدمهدیمجتهدسیستانی
╰ᯓ---------------------
•لینڪڪاناݪشڪستوصیت•
@sistanymojtahed
📄👈🏿فهرست تدریس
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع: متشابه است!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
به اتباع بصری که میگن احادیث محکم و متشابه داره چی باید جواب داد؟
مثلاً در مورد صیحه میگن شما نمیفهمید احادیث محکم و متشابه داره.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم
خوب این فقط یک دست آویز است تا
هر حدیثی آنها مورد استناد قرار دهند محکم باشد و هر حدیثی ما مورد استناد قرار دادیم متشابه.
اما فرق ما با آنها این هست که آنها دائماً به احادیث بی سند يا دارای راوی کذاب يا ضعیف يا شاذ سندی، يا دارای نسخه بدل، يا شاذ محتوایی چنگ زده و همان را هم با یعنی یعنی کردن تفسیر و تأویل می نمایند که برای هر که اهل دقت و اندیشه باشد روشن است چنین روشی کیاست مومن است يا سیاست منافق.
آن بندگان خدا نمی دانند که نه تنها تفسیر حدیث متشابه در دیگر احادیث آمده، که حدیث متواتر هیچگاه جزء متشابه نمی باشد.
همچنانکه تشابه تنها در ظواهر که لفظی دو پهلو دارند امکان وقوع دارد نه در نصوص که معنای شان نزد هر عاقلی روشن است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع: همه مسلمان نمی شوند؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
در المزار الکبیر ص۱۳۵ روایتی هست منتسب به امام صادق که درباره رفتار قائم با اهل ذمه یعنی یهودی و مسیحی پرسیده شد، فرمودند: با آنها صلح می کند و جزیه می گیرد:
قُلْتُ فَمَا يَكُونُ مِنْ أَهْلِ اَلذِّمَّةِ عِنْدَهُ؟
قَالَ: يُسَالِمُهُمْ كَمَا سَالَمَهُمْ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يُؤَدُّونَ اَلْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صٰاغِرُونَ.
پس در حکومت قائم، همه مسلمان نیستند.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم
درباره اینکه آیا در عصر حکومت حضرت بقية الله صلوات الله علیه، همه مسلمان می شوند، اختلاف نظر وجود دارد، و حقیر، اسلام همگانی را قبول دارم، به چندین دلیل:
۱. نزول حضرت عیسی علیه السلام و اقتدای نماز به حضرت مهدی علیه السلام برای اینست که تمام مسیحیان زمین ایمان بیاورند نه اینکه جزیه دهند و بر همان عقاید شرک آلود خود باقی بمانند.
همچنین اظهار تورات اصلی از غار انطاکیه و زنده شدن دوازده نقیب بنی اسرائیل، برای مجاب کردن یهود به حقانیت اسلام است، و الا برای گرفتن جزیه نیازی به این کارها نیست.
۲. باقی ماندن یهودی و مسیحی با همان تفکرات ظلمانی و تحریفات دینی، مصداقی از باقی ماندن ظلم و ستم است که با حکومت عدالت جهانی سازگار نمی باشد، و بدون آن عقاید هم که حتماً مسلمان می شوند چون در تورات و انجیل واقعی، حقانیت اسلام بیان شده است.
۳. روایات دال بر مسلم و موحد شدن همگان:
۱. تفسير العياشی ج۱ ص۱۸۳-۱۸۴ ح۸۲
عن ابن بكير قال سألت أبا الحسن ع عن قوله: "وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً" قال: أنزلت في القائم ع إذا خرج باليهود و النصارى و الصابئين و الزنادقة و أهل الردة و الكفار في شرق الأرض و غربها، فعرض عليهم الإسلام فمن أسلم طوعا أمره بالصلاة و الزكاة و ما يؤمر به المسلم و يجب لله عليه، و من لم يسلم ضرب عنقه حتى لا يبقى في المشارق و المغارب أحد إلا وحد الله، قلت له: جعلت فداك إن الخلق أكثر من ذلك فقال: إن الله إذا أراد أمرا قلل الكثير و كثر القليل.
۲. تفسير العياشی ج۱ ص۶۰
... ثم يرجع إلى الكوفة فيبعث الثلاثمائة و البضعة عشر رجلا إلى الآفاق كلها، فيمسح بين أكتافهم و على صدورهم، فلا يتعايون في فضاء و لا تبقى أرض إلا نودي فيها شهادة أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و أن محمدا رسول الله، و هو قوله: "وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ" و لا يقبل صاحب هذا الأمر الجزية كما قبلها رسول الله ص و هو قول الله: "وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلهِ".
۳. التوحيد ص۴۶ ح۷
أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ وَ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: "وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً" قَالَ: هُوَ تَوْحِيدُهُمْ لِلهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
۴.الإرشاد ج۲ ص۴۸۴
رَوَى عَلِيُّ بْنُ عُقْبَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ ع حَكَمَ بِالْعَدْلِ وَ ارْتَفَعَ فِي أَيَّامِهِ الْجَوْرُ وَ آمَنَتْ بِهِ السُّبُلُ وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ بَرَكَاتِهَا وَ رُدَّ كُلُّ حَقٍّ إِلَى أَهْلِهِ وَ لَمْ يَبْقَ أَهْلُ دِينٍ حَتَّى يُظْهِرُوا الْإِسْلَامَ وَ يَعْتَرِفُوا بِالْإِيمَانِ، أَ مَا سَمِعْتَ اللهَ تَعَالَى يَقُولُ: "وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ".
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع: خلیفه قائم.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
🔶️خرج أمیر المؤمنین ع إلى الحیره فقال: و لیبنین بالحیره مسجد له خمسمائه باب یصلی فیه خلیفة القائم لان مسجد الکوفه لیضیق عنهم، و لیصلین فیه إثنا عشر إماما عدلا...؛
حضرت علی ع به سمت حیره خارج شدند و فرمودند: در حیره مسجدی بنا خواهد شد که پانصد درب دارد، در آن مسجد خلیفه قائم نماز خواهد خواند زیرا مسجد کوفه برای آنان کوچک خواهد بود و در این مسجد دوازده امام عدل نماز خواهند خواند.
📚بحارالأنوار : ج۵۲ ص۳۷۴
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
با صرف نظر از سند ضعیف این حدیث:
این روایت دو فقره دارد و دو برداشت:
۱. فقره نماز خواندن دوازده امام، که درباره آن دو برداشت وجود دارد:
الف: چون سخن در مورد مسجد هست، مراد از امام، امام جماعت می باشد، همچنانکه همینک در حرمها و مسجدهای دارای رواق، امامهای متعددی اقامه جماعت می کنند.
ب: مراد امامان علیهم السلام به هنگام رجعت هستند که یکی بعد از دیگری در آن نماز خواهند خواند.
۲. فقره خلیفه قائم، که منطبق بر حضرت سید الشهدا علیه السلام است چون طبق تصریح روایات، ایشان هست که متولی غسل و کفن و دفن حضرت مهدی علیه السلام می باشد و بعد از آن حضرت، امامت میکند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع: علم لدنی
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام و ارادت
علم لدنی برای چه کسانی حاصل می شود؟ آیا مختص معصومین ع هست یا ممکن است برای افراد عادی هم حاصل شود؟
و نظر پیروان این مدعی یمانی چیه؟
تشکر
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم
منظورتان از علم لدنی چیست؟
اگر دریافت علوم شریعت و حقیقت است به نظر متکلمین فقط مخصوص معصوم می باشد.
و اگر مقصودتان دسترسی به محدوده ای از علم غیبت است، این برای اهل کرامت از متقین به صورت محدود اتفاق می افتد و در این باره داستان های متقن و بسیاری از برخی پارسایان نقل شده است.
و اما جریان یمانی که امکان نبی شدن هر کسی را مطرح می کند و خواب و استخاره و مکاشفه را راه شناخت حجت خدا می داند، حتماً به صورت گسترده به در دسترس بودن چنین علمی معتقد خواهد بود.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
✧⊹✧⊹✧⊹✧⊹✧⊹✧⊹✧⊹
سکوت مرگبار احمد و اتباع او در قبال حمله ایران به اسرائیل.
طبیعی است اگر هم صحبتی کنند، محکوم کردن این حمله خواهد بود، چون نه تنها احمد پرچم اسرائیل را مقدس می داند که اسرائیل هم کمک های بسیار زیادی در صیانت و رشد این فرقه انجام داده است.
✧⊹✧⊹✧⊹✧⊹✧⊹✧⊹✧⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع: یمانی و عراق
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
استاد ببخشید این روایت اشاره به حرکت یمانی به عراق داره؟
الْيَمَانِيُ وَ السُّفْيَانِيُّ كَفَرَسَيْ رِهَانٍ
یعنی مسابقه شون در رسیدن به عراق هست؟
یکی از اتباع بهم گفت یه روایت بیار که یمانی به سمت عراق حرکت کنه.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم
بله عزیزم
شما هم به او بگویید یک روایت بیاور که یمانی پسر حضرت مهدی علیه السلام هست!
اینها همیشه فاکتورهای دوگانه دارند. برای خودشان که می شود با هزار تأویل و توجیه و یعنی یعنی کردن، احمد بن ملیح که سومین نفر از بصر و دویست و شصت و اندی نفر از کل ۳۱۳ نفر و جزو اصحاب قائم هست می شود احمد بن اسماعیل و اولین نفر از بصره و اولین نفر از کل ۳۱۳ نفر و خود قائم، اما به ما که می رسد باید تک تک کلماتی که بر زبان می آوریم در روایت تصریح شده باشد!
حالا فکر کنید من یک روایت آوردم، جوابشان چیست؟:::::
با یک روایت می خواهی این مطلب را ثابت کنی؟
خوب بنده خدا خودت هم فقط باید یک روایت داری وجوب اطاعت از یمانی ثابت می کنی.
بگذریم.
در کتاب نبرد توضیح داده ام که در حدیث آمده یمانی در هم شکننده چشمهای سفیانی است و این یک تعبیر ادبی به معنای شکست دادن اوست. از طرفی سفیانی سه حرکت نظامی بیشتر ندارد: در شام، در عراق، و در مدینه.
طبق تصریح روایات معتبر، در شام پیروز شده و حکومت را به دست می گیرد و اصلا وقتی در شام هست معنایی ندارد که برای رسیدن به شام با یمانی مسابقه بگذارد، در مدینه هم که کل لشکرش دچار خسف می شوند و به زمین فرو می روند و یمانی هیچ دخالتی ندارد، پس جایی باقی نمی ماند که یمانی بخواهد او را شکست دهد جز عراق.
همچنین عین همین تعبیر در مورد سفیانی و خراسانی به سمت عراق وارد شده که این هم قرینه خوبی است در فهم جهتی که یمانی دارد مسابقه می گذارد.
نیز در نقلی تصریح شده که وقتی قائم علیه السلام به عراق می آید، ۴۰۰۰ نفر از زیدیه که در لشکر حسنی هستند امامت ایشان را انکار کرده و با ایشان می جنگند در حالیکه زیدیه در یمن هستند نه عراق، و روشن است که اینها با لشکری از یمن به عراق آمده اند. نیز در نقل دیگری از مقابله ۱۶۰۰۰ نفر از بتریه با قائم علیه السلام در عراق سخن گفته شده که بتریه شاخه ای از زیدیه است که اصلا در عراق وجود ندارند و روشن است این لشکر از یمن به عراق آمده اند.
خوب این همه زیدی برای چه، اندکی قبل از رخداد ظهور و قیام، از یمن به عراق آمده اند و آنجا چکار دارند؟ عراقی که مورد هجوم لشکر سفیانی قرار گرفته و خود عراقی ها دارند از آن فرار می کنند!
کاملاً روشن است که این عده یمنی برای دفع لشکر سفیانی به این سرزمین آمده اند.
و الحمد لله
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع: روش مناظره
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
من با یک یمانی بحث کردم، گفت امام زمان بچه دارن و ۵۰ تا حدیث برام فرستاد.
من هم در جواب گفتم روایاتی داریم که تصریح کرده قائم فرزند نداره، ولی اون بلاکم کرد، چرا؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم
اینکه شما فرموده اید: روایاتی داریم، ظاهراً فقط دو روایت بیشتر نیست که نفی فرزند کرده که به احتمال قوی، آن دو روایت یکی هستند و دو جور نقل شده اند لذا یک روایت بیشتر وجود ندارد در حالیکه در مقابل این تک روایت، آنها به خیال خودشان 50 حدیث درباره فرزند داشتن امام دوازدهم جمع کرده اند لذا منطقی نیست که شما با یک روایت که سندش ضعیف است به جنگ 50 روایت مورد ادعای آنها بروید که ادعای تواتر مضمونش را دارند. در نتیجه اگر مخاطب شما تمایلی به ادامه بحث نداشته، چون روش شما را عاری از علم و منطق دیده.
بلکه بحث منطقی این بود که بگویید حتی یکی از آن احادیث ضعیف، تصریح نکرده که این فرزندان در دوره غیبت متولد می شوند.
بله از آنجا که این جریان اخباری صرف هست، نمی تواند همان یک حدیث را هم رد کند لذا رو به تاویلات باطل آورده و می گوید مراد از قائم در این حدیث، مهدی دوازدهم است!!! که جوابش را در کتاب لوح و قلم آورده ام.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹