🌼꯭༻⃘⃕🌺﷽🌼꯭🌿༻⃘⃕🌺
┏━━༅✿༻⃘⃕🌺✿༅━━┓
فهرست کلی کانال
┗━━༅✿༻⃘⃕🌺✿༅━━┛
🌹 هدف از تأسیس کانال
معرفی فعالیت ها
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🔰فهرست کتب نقد جریان احمد بصری
کلیپ معرفی کتاب های نقد
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
نقد قانون معرفت حجت
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
اربعین احادیث حصر۱
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
فهرست کلی تدریس ها
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🔴مستندات صوتے و تصویرے در نقد سخنان احمد بصری
🟣فهرست شماره (١)
🟣فهرست شماره (۲)
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🟣 کنفرانس اقیانوسجهل در نقــد کتابعقایدالاسلام احمدبصری
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🌀 فهرست کلی مقالات
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
سخن مهم شیخ مفید درباره سفارت
سخن مهم شیخ نعمانی در پایان نیابت
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
💠فهرست هشتک ها
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
📝مقدار، کیفیت و جایگاه علم ائمه علیهم السلام
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
📝 فهرست سخنی با اتباع احمد بصری
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🔹تحلیل استاد سید مهدی مجتهد سیستانی نسبت به فرار احمد از مناظره
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🎤مهدویت در قرآن(١)
🎤مهدویت در روایات شیعه و سنی(۲)
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🎤پرسش و پاسخ آنلاین
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 فهرست ابهام زدایی از چند حدیث
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
📄 سر گشاده
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🖋️خاطره ای از نگارش النقد القاطع در رد عقائد الاسلام
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
مناظره حصر عدد (بررسی روایات حصر)
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
⁉️ پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه(١)
⁉️ پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه(٢)
⁉️ پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه(٣)
⁉️ پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه(۴)
⁉️ پرسش_وپاسخ_های_ڪوتاه(۵)
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🔘°¦←#فهرستڪنفرانسهای مکتوب
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
👥√•¦| مناظره ای ناقص
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
نقد سخنان آقای کهندل درباره صحت حدیث وصیت
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
نقد سخنان آقای زُجاجی درباره عدم ختم وصایت
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
♦️نقد جریان احمد بصری پیرامون رجعت (3_2_1)
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
؛┊ ⬩ مختصری درباره فاصله بین ظهور تا خروج
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🔥بافته هایی پیرامون #معجزه
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🎥فهرست کلیپ روشنگر
قائم این امّت کیست؟
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
🔴 سلسله گفتارهای شکست وصیت
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
پنجاه فیلم کوتاه در رد احمد بصری
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
۞⊹❁۞⊹❁۞⊹❁۞⊹❁۞
۞━⊹༅﷽༅⊹━┅┄┄
•📽️ |¦ #سخنرانی #فیلم
❦┄•|¦ با کارشناسے :
🎙️••|¦ استاد سـیّــدمهـــدے مجتهــد سیستــانے
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
1399/06/07
🎞️••|¦ بررسی اتهام احمد بصری به قله توحید: وجود امام حسین علیه السلام آلوده به شرک نفسی و شک بوده!! ‼️
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
❦┄•|¦ مڪانبرگزارے:
❦┄•|¦ #شبکه_حضرت_ولیعصر_عج
ویژه برنامه قتیل العبرات
http://www.valiasr-aj.tv/film/3587
قسمت نهم ویژه برنامه قتیل العبرات به مناسب دهه اول محرم، با سخنرانی آیت الله حسینی قزوینی، مرثیه سرایی حاج محسن داوودی و کارشناسی حجت الاسلام مجتهدی سیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
❦┄•|¦کانال شکست مدعی یمانی تلگرام و ایتا
@sistanymogtahed
❦┄•|¦گروه بابای مهربان
@sydmojtahed
۞🌾━⊹༅🌾۞━⊹༅🌾۞
21.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽┅۞━⊹༅༅⊹━┅┄┄
❦┄•• #فیلم #سخنرانی
❦┄•• برنامه رسوایی
❦┄•• با حضور :
••| جمعی از اساتید نقد مدعی یمانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
❦┄•• موضوع:
••| تحلیل استاد سید مهدی مجتهد سیستانی نسبت به فرار احمد از مناظره
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
#شبکه_حضرت_ولیعصر_عج
(www.valiasr-aj.tv)
http://www.valiasr-aj.tv/mobile_showclip.php?idnews=3838
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
کانالعلمۍتحقیقاتۍ
شکستیمانۍدرتلگرام
→@sistanymogtahed
🔴 در ایتا
@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
♦️ راه شناخت یمانی چیست؟ ❓
🔴 یکی از شبهات جریان مدعی یمانی اینست که راه شناخت یمانی چیست؟
🔶 🔸 چون هر چه نباشد او یکی از علائم محتوم قیام امام زمان علیه السلام معرفی شده است.👇👇
༻⃘⃕ ༻⃘⃕𑁍🍃⊹┅┄•⊹┅┄•
#پاسخ_استاد
❏در جواب باید گفت:
طبق بررسی روایات علائم ظهور، اولین علامت حتمی که هیچ چاره ای از وقوع آن نیست خروج سفیانی می باشد.
و یمانی مطابق روایات متعدد به مصاف سفیانی خواهد رفت.
❏ لذا راه شناخت یمانی، خروج سفیانی است.
برای همین امام صادق علیه السلام در حدیث شریفی فرمودند: «كَفَاكُمْ بِالسُّفْيَانِيِ عَلَامَةً».
📕 الكافي ج8 ؛ ص264 ح381
و نیز در توقیع شریف سمری تنها سفیانی و صیحه را به عنوان علامت ظهور ذکر کرده اند.
❏در نتیجه :
یمانی راه شناخت مستقلی ندارد و شناخت او بسته به شناخت سفیانی است که با توصیفاتی که در روایات شده است کاملاً قابلیت شناخت دارد.
برای توضیح بیشتر:
طبق روایات متعدد، علائم حتمی ظهور که هیچ راهی جز رخ دادن آنها نیست پنج تا می باشند که ترتیب آنها به اینگونه است:
❏خروج سفیانی
❏خروج یمانی
❏صیحه آسمانی
❏قتل نفس زکیه 15 روز قبل از رخداد قیام
❏و خسف بیداء (فرو رفتن لشکر سفیانی بین مدینه و مکه) به فاصله بسیار اندکی قبل از رخداد قیام.
سفیانی سه خروج دارد که عبارتند از:
❏خروج در منطقه شامات که شش ماه می جنگد و حکومت را به دست می گیرد. منطقه شامات شامل پنج سرزمین می شود:
دمشق، حمص، فلسطین، اردن، قنّسرین.
❏به این دو حدیث توجه فرمایید:
«السُّفْيَانِيُّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُهُ فِي رَجَبٍ وَ مِنْ أَوَّلِ خُرُوجِهِ إِلَى آخِرِهِ خَمْسَةَ عَشَرَ شَهْراً سِتَّةُ أَشْهُرٍ يُقَاتِلُ فِيهَا فَإِذَا مَلَكَ الْكُوَرَ الْخَمْسَ مَلَكَ تِسْعَةَ أَشْهُرٍ وَ لَمْ يَزِدْ عَلَيْهَا يَوْماً».
📕 الغيبة للنعماني ص300
«سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ اسْمِ السُّفْيَانِيِ فَقَالَ وَ مَا تَصْنَعُ بِاسْمِهِ إِذَا مَلَكَ كُوَرَ الشَّامِ الْخَمْسَ دِمَشْقَ وَ حِمْصَ وَ فِلَسْطِينَ وَ الْأُرْدُنَّ وَ قِنَّسْرِينَ فَتَوَقَّعُوا عِنْدَ ذَلِكَ الْفَرَجَ».
📕 كمال الدين و تمام النعمة ج2 ص651-652
❏خروج دوم به سرزمین عراق برای کشتار شیعیان است و خروج سوم به مدینه برای شهید کردن امام زمان علیه السلام:
امام باقر علیه السلام: ... و يظهر السفياني و من معه حتى لا يكون همه إلا آل محمد ص و شيعتهم، فيبعث بعثا إلى الكوفة، فيصاب بأناس من شيعة آل محمد بالكوفة قتلا و صلبا و تقبل راية من خراسان حتى تنزل ساحل دجلة يخرج رجل من الموالي ضعيف و من تبعه، فيصاب بظهر الكوفة، و يبعث بعثا إلى المدينة.
📕 تفسير العياشي ج1 ص64 ح117
❏ مقابله یمانی با خروج اول سفیانی نیست چون تصریح حدیث اینست که سفیانی در این خروج پیروز شده و به حکومت شامات می رسد، با خروج سوم او هم نیست زیرا در این خروج خود خداوند به مقابله رفته و لشکر او دچار خسف در بیداء شده و همه در زمین بلعیده می شوند.
❏ در نتیجه مقابله یمانی با سفیانی در خروج دوم او به عراق خواهد بود. و اتفاقاً در روایتی تصریح شده که یمانی و سفیانی با هم برای رسیدن به سمت جایی از هم سبقت می گیرند و چون این در خروج در شام و خروج به مدینه نیست نتیجه این می شود که در رسیدن به عراق و کوفه در سبقت هستند که همان خروج دوم خواهد بود:
«الْيَمَانِيُ وَ السُّفْيَانِيُ كَفَرَسَيْ رِهَانٍ».
📕الغيبة للنعماني 305 ح15
✍️⊹سیدمهدےمجتهدےسیستانے
༻⃘⃕ ༻⃘⃕𑁍🍃⊹┅┄•⊹┅┄•
45.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗 تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه اول :
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (1)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/0kNab
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
سلام علیکم استاد
روزتون بخیر
استاد مقاله ای راجع به خراسانی دارین؟
🔶 🔸 خراسانی کیست؟؟ ❓ ❓
#پاسخ_استاد
❏سلام علیکم. خراسانی اسم منسوب به منطقه خراسان است. در اینکه مراد از منطقه خراسان کجاست نمی توان دقیقاً اظهار نظر کرد زیرا در زمان صدور روایات، خراسان شامل سرزمین افغانستان میشده لذا در اصل اینکه خراسانی اهل ایران یا مشهد باشد تردید وجود دارد. همچنین اینکه خراسانی سید باشد ثابت نیست. در اینکه خراسانی یک شخص به خصوص است یا یک حرکت است که رهبرش مورد نظر نیست. دو دیدگاه به نظر می رسد که اولی ظاهرتر است. همچنین در اینکه خراسانی دارای اعتقاد درستی هست یا فردی گمراه می باشد بعضی خواسته اند از روایت اهدی الرایات بودن یمانی اثبات کنند که پس خراسانی فرد گمراهی است که نه تنها این نتیجه گیری صحیح نیست که راوی آن روایت نیز فردی کذاب می باشد.
✍️⊹سیدمهدےمجتهدےسیستانے
༻⃘⃕ ༻⃘⃕𑁍🍃⊹┅┄•⊹┅┄•
44.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗 تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه دوم :
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (2)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/Yn7IP
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
🔴سلام . استاد در مورد فترت لطفا بیشتر توضیح بدید. فترت چیست؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
احمد بصری ادعا دارد که در دوره فترت خدا حجت می فرستد اما او مکلف به تبلیغ دین خدا نیست چون قابلی وجود نداشته است. و مثلاً اینگونه پاسخ این شبهه را می دهد که اگر تقلید باطل بوده چرا خدا تورا بعد از هزار سال فرستاده که ما را هدایت کنی و تکلیف مردم قبل از ما در این همه قرن چه می شود.
بنده جواب دادم که احمد اصلاً نفهمیده دوره فترت چیست و آن را با دوره غیبت قاطی کرده.
در دوره فترت اصلاً حجتی وجود ندارد نه اینکه حجت هست اما مامور به تبلیغ نیست چون اگر مامور نباشد و هیچگونه خودش را معرفی نکند که حجت خداست پس اصلاً چگونه حجت می باشد؟ و چطور حجت بر آن مردم تمام می شود.
و اینکه در یکی دو روایت ضعیف و بی سند بیان شده که دوره غیبت دوره فترت است، هرگز نمی تواند مطلب اعتقادی به این مهمی را ثابت کند مخصوصاً که خود احمد بصری خبر واحد را در عقائد حجت نمی داند.
کاربر: در مورد فترت ، آیا فقط همین یک حدیث هست یا به احادیثی دیگر هم استدلال شده؟
استاد: آنچه من در کتبشان دیدم همین یک روایت را پیدا کرده اند که من هم بر ضدش روایتی آوردم که فترت به دوره ای گفته شده که حجت خدا غائب شده و بعد خودش برگشته نه یکی دیگر، و در ادامه، تصریح می کند که مَثل قائم هم همینگونه است. یعنی بر فرض که بپذیریم دوره غیبت، دوره فترت حساب می شود، خود همان حجتی که غائب شده بر می گردد نه اینکه سگ مریضی را بفرستد که شتر ماده حامله بوده است.
وَ بِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: يَكُونُ فَتْرَةٌ لَا يَعْرِفُ الْمُسْلِمُونَ فِيهَا إِمَامَهُمْ؟ فَقَالَ: يُقَالُ ذَلِكَ. قُلْتُ: فَكَيْفَ نَصْنَعُ؟ قَالَ: إِذَا كَانَ ذَلِكَ فَتَمَسَّكُوا بِالْأَمْرِ الْأَوَّلِ حَتَّى يُبَيَّنَ لَكُمُ الْآخِرُ.
السند: ضعیف.
أحمد بن عقدة: زیدی جارودی ثقة، القاسم بن محمد: مجهول، عبیس بن هشام: إمامی ثقة، عبد الله بن جبلة: واقفی ثقة، علی بن الحارث: مجهول، الحارث بن المغیرة: إمامی ثقة؛ و هذا السند شاذ حیث لا یوجد حدیث علی بن الحارث عن أبیه إلا هنا. غیبت نعمانی باب 10 ح2
👇👇👇
🔰ترجمه:
حارث بن مغیره گوید: به امام صادق عرض كردم:
آيا دوران فترتى پيش مى آيد كه مسلمانان در آن دوران امام خود را نشناسند؟ فرمود: چنين گفته مى شود، عرض كردم پس ما چه بكنيم؟ فرمود: چون اين طور شود به امر نخستين تمسک جویید تا پایان کار برای شما مشخص شود.
سند روایت ضعیف است اما محتوایش نزد عقل و دین مورد قبول می باشد؛ البته سؤال راوی در یک صورت باطل است و آن اینکه مقصودش از فترت، انقطاع امامت باشد، همچنانکه جواب امام علیه السلام به همین اشعار دارد که فرمودند: «چنين گفته مى شود»، در نتیجه این جواب خبر می دهد که چنین اعتقادی رخ خواهد داد؛ شیخ طوسی در توضیح این اعتقاد نگاشته است: «کسانیکه معتقد به فترت بعد از امام عسکری علیه السلام و خالی بودن زمان از وجود امام شدند، اعتقادشان باطل است به همان دلیلهای عقلی و شرعی که بیان کردیم که زمان در هیچ حالی، خالی از امام نیست، و تمسک آنها به فترت های بین رسول ها باطل است زیرا فترت عبارت است از خلو زمان از نبی و ما در همه حال نبوت را لازم نمی دانیم و این مطلب بر خلو زمان از امام دلالت ندارد، غیر از اینکه قائلین به این عقیده کلاً منقرض شده اند لذا به خدا این عقیده نیز از بین رفته است».
همچنین در نقد این روایت نگاشته: «اینکه تمسك کرده اند به آنچه روایت شده: "به اول تمسک کنید تا پایان کار برای شما درست شود: تَمَسَّكُوا بِالْأَوَّلِ حَتَّى يَصِحَّ لَكُمُ الْآخِرُ" این خبری واحد است و تازه سعد بن عبد الله آن را به معنای قريب به ذهنی تأویل برده، و گفته: سخن امام «به اول تمسک کنید تا امام بعدی برای شما روشن شود» خود دلیل بر وجوب وجود امام زمان است چون این سخن اقتضا دارد که تمسک به امامت امام قبلی همچنان واجب باشد و از احوال امام بعدی که پنهان و غائب و در تقیه است تحقیق نشود تا خدا در ظاهر شدنش اذن دهد و همانی باشد که امر امامتش را ظاهر و شخصیتش را آشکار نماید؛ بماند که قائلین به این عقیده به حمد خدای متعال منقرض شده اند».
اما اگر مرادش از فترت، اینست که امام موجود باشد ولی چون غائب شده «مسلمانان در آن دوران امام خود را نشناسند» این مطلب صحیحی است که روایات دیگر آن را تایید می کند، از جمله:
«زمانی بر مردم بیاید که امام شان از آنها غائب شود؛ پرسیدم: مردم در آن زمان چه کنند؟ فرمود: به همانچه بر آن بودند تمسک می کنند تا برای شان روشن شود».
و مقصود از تمسک به امر اول، باقی ماندن بر اعتقاد به امامت امام قبلی است تا امر امام بعدی «برای شان روشن شود» و در احادیث بعدی مطلب واضحتر بیان شده است؛ و به گواهی تاریخ، روشن شدن امامت امام بعدی خیلی طول نمی کشیده است.
در این روایت با سند مجهول، از تعبیر فترت استفاده شده، اما همانطور که مشاهده می کنید، شیخ طوسی که جریان یمانی ایشان را سر حدیث وصیت اعلم و افقه علمای شیعه و رئیس طائفه معرفی می کنند تصریح می کنند که فترت یعنی اینکه اصلاً امامی وجود نداشته باشد نه اینکه باشد و غائب باشد لذا کسانی را قائل به فترت می شمرد که می گفتند امام عسکری فرزندی نداشته و امامت تمام شده و دیگر امامی وجود ندارد.
اما در این حدیث تصریح شده که غیبت دوره ای است پایین تر از دوره فترت. توجه کنید:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا أَبَانُ يُصِيبُ الْعَالَمَ سَبْطَةٌ يَأْرِزُ الْعِلْمُ بَيْنَ الْمَسْجِدَيْنِ كَمَا تَأْرِزُ الْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا. قُلْتُ: فَمَا السَّبْطَةُ؟ قَالَ: دُونَ الْفَتْرَةِ، فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ طَلَعَ لَهُمْ نَجْمُهُمْ. فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَيْفَ نَصْنَعُ وَ كَيْفَ يَكُونُ مَا بَيْنَ ذَلِكَ؟ فَقَالَ لِي: مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَأْتِيَكُمُ اللَّهُ بِصَاحِبِهَا.
🔰ترجمه: امام صادق علیه السلام به ابان فرمودند: ای ابان، عالَم دچار سبطه ای می شود علم از بین دو مسجد جمع می گردد مثل مار که در سوراخش جمع می شود. گفتم: سبطه چیست؟ فرمود: پایین تر از فترت، و در حالیکه مردم در این وضعند ناگهان ستاره شان برای آنها آشکار می شود. گفتم: فدایتان شوم پس ما چکار کنیم و در بین این مدت چه خواهد بود؟ فرمود: بر همانچه هستید بمانید تا خدا صاحب آن را نزد شما بیاورد.
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
37.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه سوم :
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (3)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/s48nW
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴 (1) معنای حجیت چیست؟ ❓
🔴 خواب چرا حجت نیست؟ چون من چیزی گفتم و دیگران چیز دیگری (2) یمانی ها برای اثبات حجیت خواب به روایات تمسک می کنند.
#پاسخ_استاد
🔶توضیحات مختصری درباره اینکه چرا خواب صادقه حجت نیست:
(1) با گفتم و گفتن که مشکل حل نمی شود. معنای حجت با کمی اندیشه واضح است: (1) حجت باید روشن و مبیّن باشد تا آیه و بینه تلقی شود در حالیکه ماهیت خواب اینگونه نیست و حتی خیلی از خوابهای صادقه نیاز به تعبیر دارد مثل خواب آن دو زندانی در زندان یوسف علیه السلام یا خواب پادشاه مصر. (2) حجت باید ماهیتی عمومی و اجتماعی داشته باشد چون حجت یعنی راهی که خدای متعال برای بیان و ابلاغ مسائل دین بین خود و خلقش قرار داده و چون دین مساله اجتماعی است باید راه رسیدن به آن هم عمومی و اجتماعی باشد در حالیکه ماهیت خواب امری شخصی است و شما حتی نمی توانید پدرتان را مجاب کنید که این کار را می کنم یا نمی کنم چون خواب دیده ام چه برسد به اینکه بخواهید امری از دین را با آن ثابت کنید. (3) ماهیت حجت به گونه ای است که اعتماد بر انگیز است در حالیکه طبق حدیث امام صادق علیه السلام به مفضل، ماهیت خواب اینگونه نیست و شک برانگیز است. (4) ماهیت حجت، تاسیسی است یعنی می آید چیزی را بگوید که من نمی دانم تا عذر من را نسبت به ندانستنش ببرد و اصطلاحاً خدا بتواند با آن بر من احتجاج کند در حالیکه ماهیت خواب اینگونه نیست.
از طرفی مطابقت محتوای خواب با قرآن و روایات حجیت به آن نمی بخشد. خواب دارای حجیت تنها خواب انبیا و ائمه علیهم السلام بوده که توسط خود خدای متعال به عنوان راهی برای دریافت وحی و الهام قرار داده شده بود. خواب بقیه بشر نهایتاً صادقه خواهد بود اما حجت نه. زیرا صادقه بودن یک امر شخصی است که بین دو نفر هم اتفاق می افتد اما حجیت یک امر اجتماعی است لذا باید امر عمومی و در دسترس همگان باشد در حالیکه خواب، یک امر کاملاً شخصی است.
بله اگر بگویید من یقین پیدا کردم، این یقین طبق نظر اصولیین برای شما حجت است، اما این می شود عمل به یقین، و خواب، تنها طریقیت در این باره داشته است نه موضوعیت. هر چند همین سخن هم نزد بعضی محققین از جمله کاشف الغطاء و محقق اصفهانی و آقا ضیاء پذیرفته نیست و فقط یقینی حجت است که عقلایی باشد نه شخصی.
(2) یمانی ها بدون فهم روایات اهل بیت و بدون اینکه بدانند این احادیث با چه نگاهی و در چه فضایی صادر شده، متن روایات را به صورت مطلق حساب می کنند جوری که انگار همین الآن صادر شده، لذا هم خودشان در دام این انحراف عمیق می افتند و هم دیگران را با این برداشت های اشتباه گمراه می کنند.
یکی از مهمترین راه های تشخیص فهم مراد احادیث، اینست که به برداشت شیعه در حیات هزار ساله اش مراجعه کنیم و ببینیم اعتقاد عمومی شیعه نسبت به فلان مطلب که در حدیث بیان شده چه بوده. مثلاً در مورد همین مساله، آیا شیعه هر حدیثی را از هر کسی که می رسید می پذیرفتند؟ قطعاً اینگونه نبوده و عقل هیچ عاقلی این را نمی پذیرد خصوصاً با توجه به جعل کنندگان حدیث و منافقان و دروغ سازان فراوان.
اینها دقیقاً مصداق "مثلهم کمثل الحمار یحمل اسفاراً" هستند. بدون اینکه کوچکترین علم و فهمی در زمینه حدیث داشته باشند به سراغ احادیث میروند و با مغلطه و هوچی گری نسبت به تبعیت از ثقلین، گمان می کنند فقط خودشان راه فهم احادیث صحیح از غیر صحیح را دانسته اند. اما در مقام عمل، هر چه که موافق مرامشان باشد می شود صحیح حتی اگر بی سندترین و شاذترین حدیث باشد و هر چه که مخالف مرامشان باشد می شود متشابه و باطل حتی اگر حدیثی متواتر باشد!!!‼️
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
45.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه چهارم:
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (4)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/lIKhs
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
🔴 آیا شناخت علائم ظهور لازم نیست؟
⊹━━❁ #پاسخ_اساتید ❁━━⊹
السید سجاد موسوی :
سلام عليكم
الزام و وجوبي در شناخت علايم ظهور نداريم چون علايم ظهور صرفاً از باب طريقيت مهم هستند نه موضوعيت، و خاصيت تحذيري براي قرب ظهور دارند. لذا شما ممكن است با ديدن يك علامت پي به قرب ظهور ببريد و هيمن براي تان كفايت ميكند همانگونه كه در رابطه با سفياني داريم: «كفاكم بالسفیانی علامة» يعني سفياني به عنوان يك علامت براي شما كفايت ميكند....و يا در رابطه با صيحه آسماني داريم: هر نشانه اي ممكن است بر ما مشتبه شود لكن صيحه آسماني هيچ وقت مشتبه نخواهد شد، آن هم به دليل اينكه صيحه خاصيت اعجازي دارد..... پس اينكه چون از علايم حتمي ظهور است واجب است مصداق آن را تشخيص دهيم سخني باطل هست.
اما پيرامون خود يماني در روايات (هرچند كه اغلب روايات مربوط به يماني ضعيف السند هستند) چند ويژگي براي وي ذكر شده است، از جمله: يماني 1- از يمن خروج ميكند 2- همزمان با خروج سفياني و خراساني مي باشد . 3- به سوي امام زمان عج دعوت ميكند (نه از طرف امام زمان عج) 4- يماني شيعه است .
و همينكه اهل بيت عليهم السلام نفرمودند حتماً به دنبال مصداق آن بگرديد نيازي نيست ما خود را مكلف به امري كنيم كه مكلف به آن نيستيم.
موفق باشيد
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
در تکمیل فرمایش سید بزرگوار عرض می کنم: آنچه ایشان فرمودند درباره مصداق شناسی علائم ظهور است نه مفهوم شناسی. اما درباره مفهوم شناسی علائم می توان گفت: هر چند شناخت علائم ظهور موضوعیتی برای شناخت قائم حقیقی ندارند چون وقتی ایشان بیایند همه جهان از قیام ایشان با خبر می شوند و بر کسی شبهه ای باقی نخواهد ماند و لذا از این جهت وجوبی در مورد شناخت علائم وجود ندارد، اما همین علائم جهت شناخت مدعیان دروغین موضوعیت دارند و برای همین اهل بیت علیهم السلام اینقدر در مورد خروج سفیانی و صیحه توضیح داده و تاکید نموده اند. لذا می توان گفت: شناخت علائم ظهور از باب شناخت مدعی دروغگو دارای وجوب است. البته از آنجا که خروج یمانی در مقابله با خروج سفیانی خواهد بود و خسف بیداء نیز درباره لشکر سفیانی است و قتل نفس زکیه هم تنها 15 شب تا قیام قائم علیه السلام فاصله دارد، آنچه از علائم محتوم ظهور موضوعیت دارد فقط خروج سفیانی و صیحه آسمانی است و ظاهراً به همین جهت حضرت مهدی علیه السلام در آخرین توقیع خود موسوم به توقیع سمری، تنها این دو علامت را ذکر کرده اند نه هیچ علامت دیگری.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
39.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه پنجم :
شاخصه های فرقه های دروغین.
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/k1xVM
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
میشه فرق بین طرف و طریق توضیح بدهید؟؟ ❓ چون اتباع احمد بصری مانور زیادی روی کلام شیخ طوسی میدهند. 👇❓ ❓
🔶🔷 شیخ طوسی گواهی نداده که حدیث وصیت از طریق خاصه وارد شده بلکه گفته «از طرف خاصه» رسیده و طریق با طرف فرق دارد.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیکم
توضیح آن در کتاب "لوح و قلم" ذکر شده است.
شیخ طوسی نفرموده از طریق خاصه تا دلالت کند کل طریق و سلسله سند شیعه هستند بلکه فرموده از طرف خاصه و این دلالت نمی کند که تک تک راویان شیعه هستند بلکه فقط همینقدر می رساند که از طرف شیعه رسیده نه از طرف اهل سنت، لذا در کتب اهل سنت وجود ندارد نه اینکه راوی سنی ندارد.
و به همین جهت، در بخش احادیث سنی که باز تعبیر "از طرف مخالفین ما" نموده، در سلسله تمام احادیثی که ثبت کرده سه نفر شیعه وجود دارد.
و این می رساند: همانگونه که مراد شیخ از "از طرف مخالیفن ما" این نیست که تک تک راویان آن سنی هستند، در تعبیر "از طرف خاصه" نیز مراد ایشان این نیست که تک تک راویان شیعه هستند.
خلاصه اینکه: منظور شیخ در مورد "طرف مخالیفن ما" یعنی احادیثی که در کتب اهل سنت وجود دارد و آنها نقلش کرده اند حتی اگر در میان راویانش شیعه وجود داشته باشد و مرادش از "طرف خاصه" روایاتی است که در جامعه شیعه نقل شده و اهل سنت در کتابهایشان آنها را نقل نکرده اند هر چند بعضی راویانش سنی باشند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
29.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه ششم :
گذری بر تاریخچه و دعاوی جریان احمد بصری.
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/IF4Nx
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→ @sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─