eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
194 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 📍بزرگان اهل سنت «صلوات» را اینگونه گزارش کرده‌اند : 👈 1. «سیوطی» از بزرگان اهل سنت در تفسیر «الدّر المنثور» ده‌ها حدیث در باب کیفیت «صلوات» از بزرگان اهل سنت مانند بخاری، نسائی، ابن داوود و... آورده است و در اکثر قریب به اتفاق این گزارشات نقل شده وقتی از پیامبر اکرم(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) درباره کیفیت «صلوات» پرسیده می‌شود، حضرت می‌فرمودند: «این‌گونه «صلوات» بفرستید: «اللّهمّ صلّ على محمّد و على آل محمّد». 📚الدر المنثور، كتابخانه آية الله مرعشى نجفى قم سال 1404 هجری ذیل آیه إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيما. 👈 2. «بخاری» از بزرگان و افراد مورد ستایش اهل سنت نیز در همین باب به سند خودش، از پيامبر اكرم صلّى‌اللّه‌عليه‌ و آله نقل كرده است كه فرمود: كسى كه هنگام درود فرستادن بر من بگويد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد» در روز قيامت، به شهادت او گواهى مى‌‏دهم و از او در پيش‌گاه الهی شفاعت مى‌‏كنم». 📚الادب المفرد بخارى، چاپ مطبعه خليلى سال 1306 هجرى، شهر اره هند ص 93 👈 3. «ترمزی» و «مسلم» که از بزرگان اهل سنت هستند نیز در باب درود فرستادن بر پيامبر(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) روايت كرده‌اند: «رسول خدا صلّى‌ اللّه‌ عليه‌ وآله فرمود: اين‌گونه بر من درود بفرستيد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد، كما صلّيت على آل ابراهيم؛ و بارك على محمد و على آل محمد، كما باركت على آل ابراهيم فى العالمين انّك حميد مجيد» اين حديث را «ترمذى» در صحیح ترمذی نقل كرده است و اشاره كرده، حديث مزبور، حديث صحيح است.[4] 📚صحيح ترمزی، طبع چاپخانه بولاق سال 1292 هجرى ج21، ص 212؛ صحیح مسلم، چاپ مطبعه بولاق، سال 1290 هجرى، در كتاب «صلاة» باب تشهد. 👈 4. «نسایی» نیز از بزرگان اهل سنت به سند خود، چندین روایت از صحابه نقل كرده است که گفتند: خدمت رسول خدا(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) عرض کردیم: كيفيت درود بر خودتان را به ما یاد دهيد. حضرت فرمود: بگوييد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد». 📚صحيح نسائى، چاپ مطبعه تقدم، مصر سال 1348 هجرى، ج1، ص 190. 👈 6. «ابن ماجه» در كتاب «صلاه» به سند خود، از «ابن مسعود» نقل كرده است: «هر گاه بر رسول خدا صلّى‌ اللّه‌ عليه‌ و آله درود مى‌‏فرستيد، بگونه‏‌اى بكوشيد كه بهترين درودها را به حضور آن حضرت، تقديم كرده باشيد؛ به دليل آن‌كه ممكن است درود شما به حضور آن حضرت عرضه شود. حاضران گفتند: بهتر آن‌ است كيفيت درود بر آن حضرت را به ما یاد دهى! وى در پاسخ گفت: در هنگام درود بگوييد: «اللهمّ صلّ على محمد و على آل محمد». 📚صحيح ابن ماجه، طبع چاپخانه فاروقى، دهلى هند بی تا، ص 65. 👈 7. در «شرح صحیح بخاری» و «سنن بیهقی» آمده است، رسول خدا(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) فرمود: كسى كه بگويد: «اللهمّ صلّ على محمد و على آل محمد» در روز قيامت، گواه او بوده و از وى، شفاعت خواهم كرد». 📚فتح البارى فى شرح البخارى، مطبعه مصطفى بابى حلبى، مصر، سال 1378 هجرى، ج13، ص411 ؛ سنن بیهقی، چاپ مطبعه مجلس دائرة المعارف نظاميه، حيدرآباد دكن، سال 1344 هجرى، ج2، ص279 👈 8. «طبرى» از مورخان و مفسران بزرگ و مورد اعتماد اهل سنت به سند خود، چندین روایت در باب چگونگی درود و صلوات نقل کرده است که صحابه از پیامبر اکرم(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) درباره کیفیت «صلوات» پرسیدند، حضرت فرمود: در هنگام درود بر من، بگوييد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد». 📚تفسير طبری، مطبعه استقامت، قاهره، سال 1375 هجرى، ج22، ص31. 👌 حالا آن👆👆احادیث را در کنار این 👇حدیث بگذارید و با چگونگی صلوات فعلی اهل سنت قیاس کنید : حدیثی ازحضرت پیامبرصلی الله علیه وآله نقل شده است که: «من صلی علی و لم یصل علی آلی فقد جفانی.» هرکه برمن درود فرستد و برآل من درود نفرستد درحق من ظلم نموده است. 📚 نبـراس شرح لشرح العقائد النسفیه، مولاناحافظ عبد العزیز فرهاری، ص10،هامش1 کتب خانه اکرمیه،پیشاور، پاکستان1318 ق.
🌿 فعلا غدیر رو به چسببید تا محرم خدا بزرگه 🌿 برای غدیر هزینه نکردیم که عاشورا درست شد 🌿 خدای غدیر خدای محرم هم هست 🌿 غدیر است که بانی محرم است 🌿 هرچه دارید در غدیر بکارید تا در محرم شاهد یکی از برداشتهایش باشید 🌿 با هزینه کردن در غدیر پس انداز کنید 🌿 با هزینه کردن در غدیر شکر هزینه هایی که اهل بیت ع برایتان کرده اند رو بجا بیارید 💖 هرکی قبول داره بگه : یاعلی
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 غدیر باشیم ﺭﻭﺯﯼ ﺳﻠﻄﺎﻥ محمدﺧﺪﺍ ﺑﻨﺪﻩ ﺗﺼﻤﯿﻢ گرفت ﮐﻪیکی ازمذاهب ﺗﺸﯿﻊ ﯾﺎ ﺗﺴﻨﻦ ﺭابعنوانﻣﺬﻫﺐ ﺭﺳﻤﯽ ﮐﺸور ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ واعلامﮐﻨد. ﻗﺮﺍﺭ ﺷﺪ ﺍﺯﻋﻠﻤﺎﯼ شیعه ﻭ سنیﺩﻋﻮﺕﮐﻨدﮐﻪ ﺑﺎﻫﻢ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.  ﺩﻭﯾﺴﺖﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺷﯿﻌﻪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻋﺎﻟﻢ ﺷﯿﻌﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ( ﺭﻩ ) ﺑﻮﺩ. ﺳﻠﻄﺎﻥ محمدﺧﺪﺍ ﺑﻨﺪﻩ ﺭﻭﯼ ﺗﺨﺖ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺩﻭﺭ ﺗﺎ ﺩﻭﺭ ﻣﺠﻠﺲﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﺪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻧﻌﻠﯿﻦ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺯﯾﺮﺑﻐﻠﺶ ﮔﺬﺍﺷﺖ ﻭ رفتﮐﻨﺎﺭﺗﺨﺖﺣﺎﮐﻢﻧﺸﺴﺖ .. . ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﮔﻔﺖ : ﺩﯾﺪﯾﺪ ﺑﯽﺍﺩﺑﯽ ﺷﯿﻌﻪ ﺭﺍ ﺍﯾﻦ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ. ﺳﻠﻄﺎﻥ محمدﺧﺪﺍ ﺑﻨﺪﻩ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽﭘﺮﺳﯿﺪ؟ ﻋﻼﻣﻪ ﺩﺭﺟﻮﺍﺑﺶ ﮔﻔﺖ:ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ص ﻓﺮﻣﻮﺩﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺠﻠﺴﯽ ﺷﺪﯾﺪ ﻫﺮ ﮐﺠﺎ ﺟﺎ ﺑﻮﺩﺁﻧﺠﺎ ﺑﻨﺸﯿﻨﯿﺪ .  ﺳﻠﻄﺎﻥ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ مجلس ﮐﺮﺩﻭ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﺣﻖ ﺑﺎ ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﺍﺳﺖ .. ﺑﻌﺪﯾﮑﯽ ﺍﺯ علماءﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ازعلامه حلی پرسید ﭼﺮﺍ ﻧﻌﻠﯿﻦﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺯﯾﺮ ﺑﻐﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺩﺯﺩ هست؟ ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ ﺑﻠﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺩﺯﺩ ﻫﺴﺖ !!!! ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭼﺮﺍ؟: ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ: در ﺭﻭﺍیتی ﺩﯾﺪﻡ ﮐﻪ روزیﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ(ﺹ)بعدازاینکه ﮐﻔﺶ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩه و ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺴﺠﺪ ﺷﺪﻧﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺎﻓﻌﯽ ﮐﻔﺶ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍﺩﺯﺩﯾﺪ .ﻣﻦ ﻫﻢ ﮔﻔﺘﻢ ﻻﺑﺪ ﮐﻔﺶ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽﺩﺯﺩﻧﺪ!!!  ﺷﺎﻓﻌﯽ ﻫﺎ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺯﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻍﻣﯿﮕﻮﯾﺪ اﺻﻼً ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺎﻓﻌﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎ ﻣﺒﺮ نبوده است! ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﯿﮕویید؟ ﭘﺲ ﻣﺎﻟﮏ ﺑﻮﺩ. ﻣﺎﻟﮑﯽ ﻫﺎ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺯﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﻟﮏ دویست ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪازﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ. ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ پس ﺣﻨﻒﺑﻮﺩ  ﺣﻨﻔﯽ ﻫﺎ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺯﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺻﻼً ﺣﻨﻒ ﺩﺭﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ نبوده.ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ ﭘﺲ ﺣﻨﺒﻞ ﺑﻮﺩﻩ . ;) ﺣﻨﺒﻠﯽ ﻫﺎﮔﻔﺘﻨﺪ ﺣﻨﺒﻞ هم ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﺒﻮﺩﻩ است. ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ ﭘﺲ شمامی گوییدﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﻪﺷﺎﻓﻊ ﺑﻮﺩﻩ ﻧﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﻧﻪ ﺣﻨﻒ ﻭ ﻧﻪ ﺣﻨﺒل ﺩﺭﺳﺘﻪ؟: علماءﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ همصداگفتند ﺑﻠﻪ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﻧﺒﻮﺩه اﻧﺪ. ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ: ﺟﻨﺎﺏ ﺳﻠﻄﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚﺭﺍ ﺟﻌﻞ ﮐﺮﺩﻡ ، ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺘﻢ ﮐﻪ ازﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﮕﯿﺮﻡ ﮐﻪ امامان آنها ﺍﺻﻼًﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﻧﺒﻮﺩه اﻧﺪ.  ﺣﺎﻻ ﻣﻦ ﯾﮏ ﺳﻮﺍﻝ ﺩﺍﺭﻡ ﺁﯾﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ درزمان پیامبرص ﺑﻮﺩ ﯾﺎ ﻧﺒﻮﺩ؟ ﻫﻤﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺑﻠﻪ ﻋﻠﯽ ﺑﻮﺩ. ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﯽ ﮔﻔﺖ: پسﮐﺪﺍﻡ ﻋﻘﻞ سلیم ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﮐﻪﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﻭﻟﯿﻦﻣﺴﻠﻤﺎﻥ، ﻭﺻﯽ ودامادﭘﯿﺎﻣﺒﺮ، ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ﻫﻤﻪ ﮐﺎﺭﻩ ی ﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩه ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭﺑﮕﺬﺍﺭﯾﻢ ﻭﮐﺴﺎﻧﯽ را ﮐﻪ درﺯﻣﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝﻧﺒﻮﺩه اﻧﺪﻗﺒﻮﻝ ﮐﻨﯿﻢ . (ﻭَﺍﻟﺴَّﺎﺑِﻘُﻮﻥَﺍﻟﺴَّﺎﺑِﻘُﻮﻥَ ﺃُﻭﻟﺌِﻚَﺍﻟْﻤُﻘَﺮَّﺑُﻮﻥَ ﻓِﯽ ﺟَﻨَّﺎﺕِﺍﻟﻨَّﻌِﯿﻢِ )
ChehelDor.pdf
1.78M
چهل جمله ناب از دریای بی کران غدیر👆 بخونید و صفا کنید..😍
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 🌹 موضوع حدیث : 👈 عظمت غدیر در نگاه شیطان 🌹 متن حدیث : مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْيَمَانِيِّ عَنْ مِسْمَعِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ عَنْ صَبَّاحٍ اَلْحَذَّاءِ عَنْ صَبَّاحٍ اَلْمُزَنِيِّ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِيَدِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ صَرَخَ إِبْلِيسُ فِي جُنُودِهِ صَرْخَةً فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ أَتَاهُ فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ وَ مَوْلاَهُمْ مَا ذَا دَهَاكَ فَمَا سَمِعْنَا لَكَ صَرْخَةً أَوْحَشَ مِنْ صَرْخَتِكَ هَذِهِ فَقَالَ لَهُمْ فَعَلَ هَذَا اَلنَّبِيُّ فِعْلاً إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اَللَّهُ أَبَداً فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ أَنْتَ كُنْتَ لآِدَمَ فَلَمَّا قَالَ اَلْمُنَافِقُونَ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى وَ قَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ أَ مَا تَرَى عَيْنَيْهِ تَدُورَانِ فِي رَأْسِهِ كَأَنَّهُ مَجْنُونٌ يَعْنُونَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَرَخَ إِبْلِيسُ صَرْخَةً بِطَرَبٍ فَجَمَعَ أَوْلِيَاءَهُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنِّي كُنْتُ لآِدَمَ مِنْ قَبْلُ قَالُوا نَعَمْ قَالَ آدَمُ نَقَضَ اَلْعَهْدَ وَ لَمْ يَكْفُرْ بِالرَّبِّ وَ هَؤُلاَءِ نَقَضُوا اَلْعَهْدَ وَ كَفَرُوا بِالرَّسُولِ " فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَقَامَ اَلنَّاسُ غَيْرَ عَلِيٍّ لَبِسَ إِبْلِيسُ تَاجَ اَلْمُلْكِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِي اَلْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَيْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اِطْرَبُوا لاَ يُطَاعُ اَللَّهُ حَتَّى يَقُومَ اَلْإِمَامُ وَ تَلاَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ » قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ تَأْوِيلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلظَّنُّ مِنْ إِبْلِيسَ حِينَ قَالُوا لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى فَظَنَّ بِهِمْ إِبْلِيسُ ظَنّاً فَصَدَّقُوا ظَنَّهُ . 🌹ترجمه حدیث : جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه چون پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم در روز غدير خم دست على عليه السّلام را در دست گرفت،شيطان در ميان سپاهيانش نعره برآورد و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا به جاى نماند مگر آنكه در پى نعرۀ او به سويش دويدند و گفتند:اى آقا و مولا!چه بر سر تو آمده‌؟ما هرگز از تو نعره‌اى دهشتناك‌تر از اين نعره نشنيده بوديم.او بديشان گفت:اين پيامبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار تحقّق يابد ديگر كسى هرگز خدا را نافرمانى نكند.آنها در پاسخ گفتند:سرورا!تو آدم را فريب دادى،و چون منافقان گفتند:اين مرد[پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم]از سر هواى نفس سخن مى‌گويد،و يكى به ديگرى گفت:مگر نمى‌بينى كه چشمانش چگونه در كاسۀ سرش مى‌چرخد؟گويا ديوانه شده-مقصودشان پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم بود-.در اين هنگام شيطان فريادى از سر شادى زد و دوستانش دوباره گرد او حلقه زدند.او بديشان گفت:آيا مى‌دانيد من پيشتر با آدم ابو البشر چه كرده‌ام‌؟گفتند:آرى،گفت : آدم، پيمان خود را شكست ولى بخدا كفر نورزيد ولى اينان هم پيمانشان را نقض كردند و هم به پيامبر عليه السّلام كفر ورزيدند. پس هنگامى كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم از اين جهان رخت بربست و مردم به جاى على عليه السّلام ديگرى را به خلافت نشاندند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى نهاد و روى بالش نشست،و پيادگان و سوارگان خود را گرد آورد و بديشان گفت:شادى كنيد كه تا روز ظهور امام،خداوند فرمان برده نشود. امام باقر عليه السّلام اين آيه ٢٠ سوره سبا را تلاوت فرمود:« وَ لَقَدْ صَدَّقَ‌ عَلَيْهِمْ‌ إِبْلِيسُ‌ ظَنَّهُ‌ فَاتَّبَعُوهُ‌ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ‌ اَلْمُؤْمِنِينَ‌ » .امام باقر عليه السّلام فرمود:تأويل اين آيه هنگامى بود كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابليس همان هنگامى بود كه در بارۀ پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم گفتند:او از سر هواى نفس سخن مى‌گويد،و شيطان در اين هنگام گمانى در بارۀ ايشان برد و آنها گمان شيطان را تصديق كردند و تحقّق بخشيدند. 🌹 سند حدیث : اصول کافی ؛ جلد ٨ ، صفحه ٣۴۴
سوال1⃣❓ 🔹آیا میدانید در چه روزی از سال گناهان انسان، بیشتر بخشیده می شود❓ ❓حدس شما چه مناسبتی هست؟ ماه مبارک رمضان؟ شب قدر؟ روز عرفه؟ روز عاشورا؟ روز غدیر؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹روزی هست که خداوند در آن روز 2برابر شب قدر و ماه مبارک رمضان، گناهکار از آتش جهنم آزاد می کند 🔹و 2 برابرعید فطر، در آن روز پاداش داده می شود 🔹و گناه ۶۰سال ازانسان بخشیده میشود 🔸و آن روز بزرگ، روز «عیدغدیرخم» است. (بحار/ ج 94/ ص119) ❗آیا تا بحال چنین نگاهی به عید غدیر داشته ایم؟ سوال2⃣ 🔹بنظر شما مهمترین عمل عبادی در روز عیدغدیر چه چیزی هست؟ ❓نماز روز عید؟ غسل؟ روزه؟ دیدار سادات؟ صله رحم؟ پوشیدن لباس نو؟ عطر زدن؟ خواندن عقد اخوت؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹از بالاترین عبادات در روز غدیر، اطعام کردن است و می بایست روز غدیر را بنام «اطعام الطعام» نامید. (بحار /ج95/ ص323) سوال3⃣ 🔹آیا می دانید خداوند در دین اسلام، برای اطعام کردن مومنین (بطورکلی) چه پاداشی در نظر گرفته؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: «هيچ‌يك از مخلوقات پروردگار ثواب اطعام كردن به مؤمن را نمى‌داند، نه ملائكه مقرّب ونه حتی پيامبران مرسل، بلكه فقط پروردگارجهانيان، ثواب آن را مى‌داند (كافى/ج 2/ص201) سوال4⃣ 🔹حال بنظر شما ثواب اطعام کردن مومنین، در روز عید غدیر چقدر هست؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹هرکس یک مومن را در روز عید غدیر اطعام کند 🔹خداوند پاداش یک میلیون بار اطعام به پیامبران و صدیقین 🔹و پاداش یکمیلیون اطعام به شهدا 🔹و پاداش یک میلیون اطعام به افراد صالح 🔹آن هم در کنار کعبه به اطعام کننده می دهد! (بحار ج6 ص 303) ❗باورتون میشد که خداوند برای اطعام غدیر اینقدر پاداش گذاشته باشه؟! ❗معمولا خانواده های مذهبی در کدوم یک از مناسبتهای سال، برای نذری دادن دست به قابلمه میشن؟! 🔸حال دو تقاضا از محضرتون:❗ تقاضای1⃣: 🌷در روز عید غدیر به قدر توان، داخل منزل خودتون اطعام کنید و یا بین همسایگان چند ظرف خوراکی توزیع کنید. تقاضای2⃣:❗ این خبر را بین بستگان، دوستان و همسایگان خود نشر دهید تا ایشان هم از این ثواب بزرگ بهره مند شوند🌷 ⭕ یادمان باشد که در اطعام کردن، مقدار و نوع غذا مهم نیست. بلکه نزد خداوند اجر و پاداش دارد، هدف و نیت خالصانه 💕🌷💕 نکته مهم :👇 به اسم غدیر و برای غدیر دو روز قبل از عید یا سه روز بعد هم می توانید به اسم غدیر و برای غدیر کاری کنید
اینم یه کد برای غدیر : *۱۱۰*۸۴*۳۶۰# مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر برای واقعه غدیر ، ۱۱۰ نفر از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین و ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت را نام می‌برد 
✍🏼 وقتی ناله شیطان بخواهد بلند شود ؛ 🎙️امام باقر علیه السلام بفرماید : 😈 شیطان دشمن خدا چهار بار ناله کرد : 🤯روزى که مورد لعن خدا واقع شد، 🤯روزى که به زمین هبوط کرد، 🤯روزى که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مبعوث شد 🤯روز عید غدیر. إِنَّ إِبْلِیسَ عَدُوُّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ‏ لُعِنَ‏، وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ، وَ یَوْمَ‏ بُعِثَ‏ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ». 📚 قرب‌الاسناد، ج۱ ، ص۹
❤️ یادگاری از امام موسی بن جعفر علیه‌السلام دعای جوشن صغیر این دعا در کتب مختلف نقل شده است و داراى عظمت و منزلت والایى است و در برابر بلاها و رفع و دفع ظالم نافع است. در «مهج الدعوات» آمده است : هنگامى که موسى بن مهدى عبّاسى قصد کشتن امام کاظم (علیه السلام) را نمود، و این خبر به خانواده و شیعیان آن حضرت رسید، همگى اندوهگین شدند; امام (علیه السلام) فرمود : ناراحت نباشید؛ چرا که اوّلین نامه اى که از عراق برسد، مربوط به خبر مرگ موسى بن مهدى است. یاران پرسیدند: از کجا مى فرمایید؟ امام (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه وآله) را در خواب دیدم و شکایت موسى بن مهدى را نزد او نمودم، پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) مرا مطمئن ساخت و فرمود: خداوند لحظاتى پیش دشمن تو را هلاک کرد; بنابراین، شکر الهى را بجا آور. امام کاظم (علیه السلام) آنگاه رو به قبله نمود و دست ها را رو به آسمان بلند کرد و این دعا را خواند. 👌محتوای دعا اشاره به گرفتاری های سختی است که انسان متوجه آنها نیست و خیال می کند گرفتار تر از او تو دنیا نیست لذا اگر دوست دارید با گرفتار تر از خودتون آشنا بشید این دعا را فقط نخونید بلکه مطالعه هم بکنید . این دعا مطابق نقل «بلدالامین» چنین است : 👇👇👇 https://www.google.com/amp/s/www.erfan.ir/mafatih49amp/%25D8%25AF%25D8%25B9%25D8%25A7%25DB%258C-%25D8%25AC%25D9%2588%25D8%25B4%25D9%2586-%25D8%25B5%25D8%25BA%25DB%258C%25D8%25B1-%25DA%25A9%25D9%2584%25DB%258C%25D8%25A7%25D8%25AA-%25D9%2585%25D9%2581%25D8%25A7%25D8%25AA%25DB%258C%25D8%25AD-%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25AC%25D9%2586%25D8%25A7%25D9%2586-%25D8%25A8%25D8%25A7-%25D8%25AA%25D8%25B1%25D8%25AC%25D9%2585%25D9%2587-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AA%25D8%25A7%25D8%25AF-%25D8%25AD%25D8%25B3%25DB%258C%25D9%2586-%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25B5%25D8%25A7%25D8%25B1%25DB%258C%25D8%25A7%25D9%2586
🔍 امام کاظم علیه السلام با کنار هم قرار دادن دو آیه حرمت شراب را اثبات می کند : 📚 فروع کافی ج۶ ص۴۰۶ 👈يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ... ؛ از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است 📜 بقرة ۲۱۹ 👌در این👆آیه خداوند شراب را اثم کبیر معرفی می کند . 👈 قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ... ؛ (اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و... حرام کرده است . 📜 اعراف۳۳ 👌در این👆آیه خداوند حکم به حرمت اثم کرده است . نتیجه : شراب اثم است و اثم حرام است پس شراب حرام است👉👉 فثبت المطلوب
نحوه شهادت میثم تمار 🔹میثم را به جرم محبت امیر المومنین ع دستگیر نموده و نزد عبیدالله بن زیاد آوردند. 🔻ابن زیاد به میثم گفت: یا از علی بیزاری می‌جویی و از بدی‌هایش می‌گویی و به عثمان ابراز دوستی می‌کنی و یا اینکه دست‌ها و پاهایت را قطع و تو را مصلوب می‌کنم. 🔹در این لحظه میثم به گریه ‌افتاد. 🔻عبیدالله به او می‌گوید: از سخنی به گریه افتاده‌ای که هنوز عملی نشده؟! 🔹میثم پاسخ می‌دهد: والله که نه از این سخن می‌گریم و نه از عملی شدن آن؛ بلکه از این می‌گریم که سال‌ها پیش وقتی سید و مولایم این تصمیم تو را به من خبر داد، در دلم شک افتاد. 🔻عبیدالله بن زیاد می‌گوید: مگر او به تو چه گفته بود؟  🔹میثم گفت: علی ع فرمود: والله، دست‌ها و پاها و زبانت قطع ‌می شود و تو را بر درخت مصلوب ‌خواهند ساخت. من گفتم: چه کسی با من چنین می‌کند ای امیر المؤمنین؟! حضرت فرمود: آن گستاخِ زنا زاده، آن پسرِ کنیزِ زناکار، عبیدالله بن زیاد با تو چنین می‌کند. 🔻پس از این سخنان میثم، عبیدالله بن زیاد با قلبی پُر کینه گفت: والله که دست‌ها و پاهایت را قطع می‌کنم، ولی زبانت را رها می‌کنم تا تو و مولایت را تکذیب کرده باشم. آن‌گاه به فرمان او دستها و پاهای میثم را قطع کردند و سپس بیرونش ‌بردند و بر همان نخلی که امیر المومنین ع به میثم وعده داده بود مصلوبش ساختند. 🔹در همان حال، میثم تمّار شروع به گفتن فضائل علی علیه السلام برای مردم کرد. 🔻عمرو بن حریث به عبیدالله ابن زیاد خبر می‌دهد که اگر سخنان میثم ادامه پیدا کند، خوف شورش کوفیان می‌رود، لذا باید دستور بدهد تا زبانش را ببرند. عبیدالله نیز فرمان می‌دهد. 🔻مأمور نزد میثم می‌آید و می‌گوید: زبانت را بیرون بیاور که امیر به من فرمان داده تا آن را قطع کنم. 🔹میثم می‌گوید: مگر آن پسرِ کنیزِ زناکار گمان نکرده بود که من و مولایم را تکذیب می‌کند؟! بیا زبانم را بگیر و آن را قطع کن. آن مأمور زبان میثم را قطع می‌کند و میثم در خون خود می‌ غلتد و از دنیا می رود.