eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
194 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
📛 تفاوت را ببينيد و خود قضاوت کنید : همسری دارد که بعد از ۱۵ سال رسالت، ایشان را دروغگو بپندارد و به ایشان بگوید : أَلَسْتَ تَزْعُمُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ؟ {۱} گمان می کنی که رسول خدا هستی؟!!! و همسر دیگری نیز دارد که ۱۵ سال قبل از رسالت، خود را کنیز پیامبر صلی الله علیه و آله و همه هستی خود را متعلق به او بداند و مال و جان و آبروی خودش را خرج راهش کند آنجا که بعد از خطبه عقد خطاب به پيامبر صلي الله عليه و آله عرضه بدارد : فَبَيْتِي‏ بَيْتُكَ‏ وَ أَنَا جَارِيَتُكَ {۲} خانه ام خانه توست و من کنیز تو هستم !! 👌 بفرمایید کدام یک لایق تقدیر و احترام و شایسته ی أمُّ الْمُؤمنين بودن است . ........ (۱). مسند أبي یعلی (ط دار المأمون للتراث)، جلد 8، صفحه 129، حدیث 4670 (۲). الخرائج و الجرائح، جلد ‏1، صفحه 14
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🔍 تعدد همسران برخی نویسندگان متعدد، همسران پیامبر را ناشی از هوا و هوس دانسته و کوشیده‌اند تا با طرح این موضوع شخصیت پیامبر را زیر سؤال برند. عالمان و متکلمان مسلمان به این شبهه پاسخ‌های متعددی داده و دلایلی برای ازدواج‌های پیامبر ذکر کرده‌اند از جمله: 👈 جلب پشتیبانی قبایل و طوایف بزرگ عرب و تقویت نفوذ سیاسی و اجتماعی خود از راه پیوند سببی با آنان؛ مانند پیوند با عایشه. 👈 اجرای حکم الهی و زدودن افکار غلط جاهلی؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش. 👈 تقویت جایگاه اجتماعی زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر (همه همسران پیامبر جز عایشه بیوه بودند). 👈 دلجویی از زنان، به دلیل آسیبهایی که به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شده بودند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه. 👈محافظت و تأمین زندگی بیوه‌زنان فقیر و یتیمان به جای مانده؛ مانند ازدواج با ام سلمه و زینب دختر خزیمه. 👈 نشان دادن عظمت، شکوه و قدرتمندی اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه. 👈 حفظ آنان از خطرات جانی؛ مانند ازدواج با سوده. 👈 آزادسازی اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه 👈 در عصر بعثت پیامبر اکرم(ص) تعدد زوجات و ارتباط جنسی با زنان بسیار بی‌قید و نابسامان و نامحدود بود. پیامبر اکرم(ص) شمار همسران را محدود کرد و با این کار گام مهمی در احقاق حقوق زنان در آن دوره برداشته شد. 🔺گذشته از آن، باید در زمینه تعدد همسران پیامبر، توجه داشت که: اولا:  با وجود رسم چندهمسری در جامعه عرب، پیامبر تا سن ۵۰ سالگی، تنها با خدیجه زندگی زناشویی داشت و ازدواج‌های دیگر همگی مربوط به بعد از وفات خدیجه است. ثانیا: این ازدواج‌ها غالبا پس از هجرت پیامبر به مدینه بود و پیامبر در این دوره مشغول گسترش دعوت اسلامی و پایه‌گذاری حکومت اسلامی بود و افزون بر آن، جنگ‌های متعددی برای او پیش آمد. چنین شخصیتی فرصت برای سرگرم شدن به زنان نخواهد داشت.
💝💕💞💓💗💖💛💚 👑 سیدة نساء النبی ام البتول سلام الله علیها اسلام (صلی الله علیه و آله) : ما أبدلنی الله خیرا منها، صدقتنی إذ کذبنی الناس وواستنی بمالها اذ حرمنی الناس، ورزقنی الله الولد منها ولم‌یرزقنی من غیرها.  👈 خدا زنی بهتر از خدیجه به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم می‌کردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد. و خدا از او فرزندانی به من داد در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد . 📚 شیخ مفید، الافصاح، ۱۴۱۴ق، ص۲۱۷. 📍 دوشیزه بودن حضرتشان ... عالمان شیعه بر این باورند که خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر، ازدواج نکرده است. ابن شهرآشوب از قول سید مرتضی در «شافی» و شیخ طوسی در التلخیص، به دوشیزه بودن (س) هنگام ازدواج با پیامبر(ص) اشاره کرده است. برخی از محققان، بر این باورند که با توجه به تعصبات قبیله‌ای در حجاز، ازدواج خدیجه که از بزرگان قریش بود، با دو اعرابی از قبایل تمیم و مخزوم،(به نام های «ابوهاله هند بن نباش» و «عتیق بن عابد» ) پذیرفتنی نخواهد بود . و فرزندانی که برای خدیجه برشمرده شده، در حقیقت فرزندان خواهرش هاله بوده‌اند که پس از مرگ او به سرپرستی خدیجه درآمده‌اند . 📚 ابن شهرآشوب، المناقب آل ابی طالب، قم، ج۱، ص۱۵۹: «روی أحمد البلاذری و أبوالقاسم الکوفی فی کتابیهما و المرتضی فی الشافی و أبوجعفر فی التلخیص: أن النبی (ص) تزوج بها و کانت عذراء».
📚 خاطره جریان حبیب الله چایچیان و علامه امینی و شعر برائتی ؛ از مرحوم حبیب‌الله چایچیان (حسان) نقل شده که : دفتر شعرم را بردم نزد علامه امینی، خواستم ببینند اشعار برای چاپ مشکل اعتقادی نداشته باشد، علامه تورّقی کردند و به من گفتند: «این‌ها همه در باب تولی است، پس تبری‌اش کو؟» دفتر را بردم و چندی بعد با اشعاری در باب بیزاری‌جستن از دشمنان آل‌الله خدمت علامه رسیدم. بعد از خواندن اشعار، لبخندی زد و فرمود: «دفتر یک شاعر شیعی باید همین گونه باشد»
شعر برائتی | لعن یعنی… شیعه را الگوست آن ربّ کریم آن که لطف و رحمتش باشد عمیم شیعیان را قلب‌ها باشد عطوف شیعۀ مولا دلی دارد رئوف قلب شیعه خشک نبود، خرّم است عقل و احساسات با هم توأم است آرزو دارد تمام مردمان در بهشت خلد باشد جایشان جملگی اهل ولا باشند و بس قائلِ «قالوا بلی» باشند و بس شیعه می‌گوید به آوای جلیّ که علی با حقّ بود حقّ با علی
شیعه اهل منطق و اندیشه است مذهبش دارای اصل و ریشه است شیعه نبود اهل تزویر و عناد حرف‌هایش نیست جز از اعتقاد اهل انصاف است نِیْ اهل جدل شیعه باشد در پی خیر العمل شیعه در منطق ندارد اعوجاج نیست او اهل تعصّب یا لجاج شیعه گوید حرف پیغمبر چه شد؟ «هست مولا بعدِ من حیدر» چه شد؟ شیعه جوید پاسخی بر این سؤال ظلم بر زهرا چگونه شد حلال؟! شیعه گوید ریشه سقیفه چیست؟ هرچه می‌پرسد جوابی نیست نیست! شیعه می‌پرسد چرا در خطبه‌ها لعن شد داماد پیغمبر؟ چرا؟
فرض کردیم او نبود خیر البشر از صحابه هم نبود آیا مگر؟ ظلم آیا هست از این بیشتر هست آیا از علی دل‌ریش‌تر؟ حال می‌گویید از چه شیعیان کارشان گردیده لعن دشمنان لعن را خصم علی آغاز کرد پستی پنهان خود ابراز کرد جای آنکه خصم را لعنت کنید نام خال المؤمنین‌ش می‌نهید؟! زو روا این است و از ما ناروا العجب یک بام هست و دو هوا راست می‌گویید دست از او کشید لعن بنمایید بر او و یزید شیعه می‌گوید ز سوز دل چنین در حمایت از امیرالمؤمنین لعن ما باشد جواب لعن‌ها پاسخ زخم زبان و طعن‌ها
لعن اعلان برائت از عدوست بغض تاریخ است که، اندر گلوست لعن شد مولای ما هفتاد سال حال می‌گویید ای شیعه منال؟ لعنتی که بر لبان شیعه است جلوۀ رنج نهان شیعه است لعن یعنی آتشی در سینه‌ها دفتر ابراز بغض و کینه‌ها لعن شرح اعتراض ما بود چون شعار مرگ بر اعدا بود لعن یعنی مرگ بر کفر و نفاق آن که در امت فکند این انشقاق لعن یعنی یک عبادت یک دعا بر علیه دشمن دین خدا لعن رسمی، عاطفی، دینی، بود کاشف از نوعی جهان‌بینی بود
لعن یک اصل است نزد شیعیان می‌کند اصل تبری را بیان لعن یعنی فاطمی هستیم ما با علی عهد وفا بستیم ما لعن یعنی ما سپاه حیدریم گوش بر فرمان، چو مالک اشتریم لعن لشکرهای غیبی خداست لشکری بی‌ابتدا بی‌انتهاست شیعه را بر لب کلام صادق است ذکر او ذکر امام ناطق است هر زمان مشغول تعقیبات بود چهار مرد و چهار زن لعنت نمود لعن یعنی انتصار اهل بیت لعن می‌باشد شعار اهل بیت لعن یعنی با عدو بیگانه‌ایم با خدا هستیم با اعدا نِه‌ایم
لعن یعنی شادی قلب رسول انتقام از خصمِ زهرای بتول لعن یعنی با عدو قهریم ما کام او را همچنان زهریم ما لعن یعنی ما ز خصم دون همه روی گردانیم مثل فاطمه لعن یعنی اشک، یعنی سوز دل یعنی از غم‌ها شده شب، روزِ دل لعن یعنی گر نبودم پشت در می‌کنم امروز نفرین از جگر تا نَهَم بر زخم زهرا مرهمی زخم سیلی‌خوردن از نامحرمی تا غمی از سینه مولا برم رنگ نیلی از رخ زهرا برم
*۱۸ ضرب المثلی که ریشه قرآنی دارند* ◀️تدوین و گردآوری توسط مبلغین کشوری مترجمی زبان قرآن زیر نظر صاحب طرح *استاد سید علی حسینی یزدی* 🦋 🦋 ۱- 🔷 *هر گلی بزنی سر خودت زدی* 🔶 *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ* ترجمه 👈 *اگر نیکی کنید ، به خودتان نیکی می کنید* *سوره مبارکه اسراء آیه 7* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۲- 🔷 *بی گدار به آب نزن* 🔶 *وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ* ترجمه 👈 *و با دستهایتان خود را به هلاکت نیفکنید* *سوره مبارکه بقره آیه 195* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۳- 🔷 *آشپز که دوتا شد آش یا شور می شود یا بی نمک* 🔶 *لوکان فیهما آلهة إلاّ اللّٰه لفسدتا* ترجمه 👈 *اگر بود در میان آسمان و زمین معبودانی دیگر، هر آینه تباه می شدند آن دو ( و نظام هستی بهم میخورد)* *سوره مبارکه انبیاء آیه 22* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ٤- 🔷 *از تو حرکت از خدا برکت* 🔶 *وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً* ترجمه 👈 *و هر کس مهاجرت کند در راه خداوند( برای آسایش و گشایشِ اُمورش) ، جایگاه بسیار خواهد یافت* *سوره مبارکه نساء آیه 100* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۵- 🔷 *اگر علی ساربونه میدونه شترش رو کجا بخوابونه* 🔶 *اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ* ترجمه 👈 *خداوند بهتر میداند کجا قراردهد رسالتش را* *سوره مبارکه انعام ایه 124* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۶- 🔷 *مور همان به که نباشد پرش* 🔶 *وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ* ترجمه 👈 *و اگر بگشاید خداوند روزی را برای بندگانش ، هر آینه ظلم و طغیان کنند در زمین* *سوره مبارکه شوری آیه 27* 🌟💫🌟💫🌟💫 ۷- 🔷 *یار بی پرده از در و دیوار در تجلی است یا اولی الابصار* 🔶 *فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ* ترجمه 👈 *پس هر کجا روی گردانید، پس آنجا ذات خداوند است* *سوره مبارکه بقره ایه 115* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۸- 🔷 *به عمل کار برآید به سخندانی نیست* 🔶 *يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ* ترجمه 👈 *ای کسانی که ایمان آوردید! برای چه می گویید آنچه را انجام نمی دهید؟* *سوره مبارکه صف آیه 2* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۹- 🔷 *نه چندان بخور کز دهانت بر آید* *نه چندان که از ضعف جانت بر آید* 🔶 *وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا* ترجمه 👈 *و نه هرگز دست خود (در احسان به خلق) محکم به گردنت بسته‌دار، و نه بسیار باز و گشاده‌دار، که (هر کدام کنی) به نکوهش و درماندگی خواهی نشست* *سوره مبارکه اسرا ایه 29* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۱۰- 🔷 *شتر دیدی ندیدی* 🔶 *وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا* ترجمه 👈 *هرگاه به عمل لغوی (از مردم غافل) بگذرند، بزرگوارانه از آن درگذرند* *سوره مبارکه فرقان ایه 72* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۱۱- 🔷 *گر به دولت برسی مست نگردی مردی* 🔶 *کلا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَی أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى* ترجمه 👈 *حقا كه انسان سركشى مى ‏كند همين كه خود را بى ‏نياز پندارد* *سوره مبارکه علق آیات 6 و7* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۱۲- 🔷 *کبوتر با کبوتر باز با باز* *کند هم جنس با هم جنس پرواز* 🔶 *الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ* ترجمه 👈 *زنان بدکار و ناپاک شایسته مردانی بدین وصفند و مردان زشتکار و ناپاک نیز شایسته زنانی بدین صفتند و (بالعکس) زنان پاکیزه نیکو لا یق مردانی چنین و مردان پاکیزه نیکو لایق زنانی همین گونه‌اند* *سوره مبارکه نور آیه26* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۱۳- 🔷 *تو مو می بینی و من پیچش مو* 🔶 *إِنِّي أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ* ترجمه 👈 *همانا من چیزی می بینم که شما نمی بینید* *سوره مبارکه انفال آیه 48* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۱٤- 🔷 *ماه پشت ابر نمی ماند* 🔶 *الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُ* ترجمه 👈 *الان اشکار شد حقیقت* سوره مبارکه یوسف آیه 51 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۱۵- 🔷 *تو را به خیر و ما را به سلامت* 🔶 *لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِینِ* ترجمه 👈 *برای شما دین شما و برای من دین من* سوره مبارکه کافرون آیه 6 ۱۶- 🔷 *هر آنکس که دندان دهد نان دهد* 🔶 *نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ* ترجمه 👈 *ما روزی میدهیم شما را و آنها را* *سوره مبارکه انعام آیه151* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۱۷- 🔷 *در نا امیدی بسی امید است* 🔶 *لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه* ترجمه 👈 *ناامید نشوید از رحمت خداوند* *سوره مبارکه زمر آیه 39* 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ۱۸- 🔷 *از پس هر گریه آخر خنده ای است* 🔶 *إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا* *همانا با هر سختی آسانی است*
علامت ایمان ، دوست داشتن و دوست داشتنی بودن است . علامت ایمان، متنفر بودن و منفور بودن است .