▪️ رمز ثروت حلال، طول عمر و محبوبیّت
از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله روایت شده است که فرمودند:
🔹 «کسی که نیکی به پدر و مادر و پایبندی به صلۀ ارحام را برایم تضمین نماید، من هم زیاد شدن ثروت، طول عمر و محبوب شدن میان اقوام را برایش تضمین میکنم.» [۱]
در روایتی دیگر فرمودند:
🔸 «همانا صلۀ رحم، موجب ازدیاد مال و محبوبیّت در خانواده و تأخیر دهندۀ اجل است.» [۲]
💠 «قال رسول الله صلّى الله عليه و آله: من يضمن لي بر الوالدين وصلة الرحم أضمن له كثرة المال وزيادة العمر والمحبة في العشيرة. [۱] إن صلة الرحم مثراة في المال ومحبة في الأهل ومنسأة في الأجل. [۲]»
📚 منابع:
[۱] مستدرک الوسائل (محدثنوری)، ج۱۵، ص۱۷۶
[۲] بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۷۱، ص۱۰۲
سبک زندگی و دستور العمل مهم امام صادق (علیه السلام) در باره درجات متفاوت ایمان و متهم ننمودن سایر مومنین
عبدالعزیز میگوید:
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَذَكَرْتُ لَهُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ اَلشِّيعَةِ وَ مِنْ أَقَاوِيلِهِمْ فَقَالَ يَا عَبْدَ اَلْعَزِيزِ اَلْإِيمَانُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ اَلسُّلَّمِ لَهُ عَشْرُ مَرَاقِيَ وَ تَرْتَقِي مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ فَلاَ يَقُولَنَّ صَاحِبُ اَلْوَاحِدَةِ لِصَاحِبِ اَلثَّانِيَةِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ وَ لاَ يَقُولَنَّ صَاحِبُ اَلثَّانِيَةِ لِصَاحِبِ اَلثَّالِثَةِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى اَلْعَاشِرَةِ
ثُمَّ قَالَ وَ كَانَ سَلْمَانُ فِي اَلْعَاشِرَةِ وَ أَبُو ذَرٍّ فِي اَلتَّاسِعَةِ وَ اَلْمِقْدَادُ فِي اَلثَّامِنَةِ
يَا عَبْدَ اَلْعَزِيزِ لاَ تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ مَنْ هُوَ فَوْقَكَ
وَ إِذَا رَأَيْتَ اَلَّذِي هُوَ دُونَكَ فَقَدَرْتَ أَنْ تَرْفَعَهُ إِلَى دَرَجَتِكَ رَفْعاً رَفِيقاً فَافْعَلْ وَ لاَ تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لاَ يُطِيقُهُ فَتَكْسِرَهُ
فَإِنَّهُ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ لِأَنَّكَ إِذَا ذَهَبْتَ تَحْمِلُ اَلْفَصِيلَ حَمْلَ اَلْبَازِلِ فَسَخْتَهُ .
به حضور امام صادق(ع) رسیدم و درباره ی شیعه و گفتهها و عقاید آنان سخن گفتم. حضرت فرمود: ای عبدالعزیز! همانا ایمان دارای ده درجه است، همانند نردبان، که باید از آن پله پله بالا رفت.
نباید کسی که در درجه ی اول است به کسی که در درجه ی دوم قرار دارد، بگوید تو ایمان نداری! و نباید کسی که در درجه دوم است به کسی که در درجه ی سوم قرار دارد بگوید تو ایمان نداری، و همین طور تا درجه ی دهم.
سپس فرمود: سلمان در درجه ی دهم و ابوذر در درجه نهم و مقداد در درجه ی هشتم ایمان بود.
ای عبدالعزیز! آن را که فروتر از توست، بیایمان مشمار تا آن که فراتر از توست، تو را بیایمان نشمارد. و چون کسی را دیدی که فروتر از توست و دیدی که میتوانی او را با نرمی و ملایمت به درجه ی خویش برسانی، چنین کن، اما آنچه را بر نمیتابد بر او تحمیل مکن که موجب شکست شود و از ادامه ی راه باز ماند.
چه هر کسی، مؤمنی را بشکند، اصلاح و درمانش نیز به عهده ی خود اوست و اگر بخواهی بر بچه شتری بار مناسب یک شتر نه ساله را بنهی، او را از پای در میآوری.
بحار الانوار، ج ۶۹، ص ۱۶۸، باب ۳۲، ح ۹.
🌷 هشت مسئلهای که شاگرد امام صادق علیهالسلام از آن حضرت آموخت
📍یکی از بهترین و شنیدنیترین مواعظ اخلاقی، روایتی از یکی از شاگردان امام صادق علیهالسلام است که توسط آن حضرت مورد تأیید قرار گرفته است.
✅ از امام صادق علیهالسلام نقل شده که به یکى از شاگردانش فرمود:
«أَیَّ شَیْءٍ تَعَلَّمْتَ مِنِّی»: از من چه چیز آموخته اى؟
عرض کرد: «یَا مَوْلَایَ ثَمَانَ مَسَائِلَ»: آقا جان! هشت مسئله آموخته ام.
امام علیهالسلام فرمود: «قُصَّهَا عَلَیَّ لِأَعْرِفَهَا»: آنها را بازگو کن تا من بشنوم.
عرض کرد:
👈 «الْأُولَى رَأَیْتُ کُلَّ مَحْبُوبٍ یُفَارِقُ عِنْدَ الْمَوْتِ حَبِیبَهُ فَصَرَفْتُ هِمَّتِی إِلَى مَا لَا یُفَارِقُنِی بَلْ یُؤْنِسُنِی فِی وَحْدَتِی وَ هُوَ فِعْلُ الْخَیْرِ»
اول اینکه: هر محبوبی را دیدم که هنگام مردن از حبیبش جدا مىشود؛ لذا همت خودم را صرف چیزى کردم که از من جدا نشود، بلکه موقع تنهائیام مونس من گردد؛ و آن چیز عبارت است از کار نیک.
امام علیهالسلام فرمود: «أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ»: به خدا سوگند کار نیکى کرده اى.
👈 «الثَّانِیَةُ قَالَ رَأَیْتُ قَوْماً یَفْخَرُونَ بِالْحَسَبِ وَ آخَرِینَ بِالْمَالِ وَ الْوَلَدِ وَ إِذَا ذَلِکَ لَا فَخْرَ وَ رَأَیْتُ الْفَخْرَ الْعَظِیمَ فِی قَوْلِهِ تَعَالَى "إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ "حجرات ۱۳ " فَاجْتَهَدْتُ أَنْ أَکُونَ عِنْدَهُ کَرِیماً»
دوم اینکه: گروهى را دیدم به قوم خود افتخار مىکنند و گروهى نیز به مال و فرزند افتخار میکنند؛ درصورتیکه اینها افتخارى ندارند و من افتخار بزرگ را در سخن خدا یافتم که فرمود: «همانا گرامیترین شما در نزد پروردگار، پرهیزکارترین شماست». پس تلاش کردم تا اینکه در نزد خدا گرامى باشم.
امام علیهالسلام فرمود: «أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ»: به خدا قسم کار نیکى کرده اى.
👈 «الثَّالِثَةُ قَالَ رَأَیْتُ لَهْوَ النَّاسِ وَ طَرَبَهُمْ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ تَعَالَى "وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى " نازعات ٤٠.٤١ " فَاجْتَهَدْتُ فِی صَرْفِ الْهَوَى عَنْ نَفْسِی حَتَّى اسْتَقَرَّتْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ تَعَالَى»
سوم اینکه: مردم را سرگرم لهو و طرب دیدم، ولی من شنیدم سخن خداوند را که فرمود «و اما کسى که از جایگاه پروردگارش هراس دارد و از هواى نفس جلوگیرى کرده، بهشت جایگاه او است». لذا درراه جلوگیرى نفسم از هوا و هوس کوشیدم تا اینکه سر به اطاعت خداى متعال نهاد.
امام علیهالسلام فرمود: «أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ»: به خدا سوگند که کار خوبى کرده اى.
👈 «الرَّابِعَةُ قَالَ رَأَیْتُ کُلَّ مَنْ وَجَدَ شَیْئاً یُکْرَمُ عِنْدَهُ اجْتَهَدَ فِی حِفْظِهِ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ سُبْحَانَهُ "مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ " حديد ١١ " فَأَحْبَبْتُ الْمُضَاعَفَةَ وَ لَمْ أَرَ أَحْفَظَ مِمَّا یَکُونُ عِنْدَهُ فَکُلَّمَا وَجَدْتُ شَیْئاً یُکْرَمُ عِنْدِی وَجَّهْتُ بِهِ إِلَیْهِ لِیَکُونَ لِی ذُخْراً إِلَى وَقْتِ حَاجَتِی إِلَیْهِ»
چهارم اینکه: دیدم هرکسی چیزى را که دارد، دوست مىدارد و در نگهدارى آن مىکوشد؛ ولی من این سخن خداى سبحان را شنیدم که فرمود: «کیست که به خدا وام نیکو دهد (و از اموالى که به او ارزانى داشته انفاق کند) تا خداوند آن را براى او چندین برابر کند؟ و براى او پاداش پرارزشى است». پس چند برابر شدن اجرم را خواستم و خودم را حفظکننده تر از خداوند نسبت به این اجر ندیدم. پس بهواسطۀ هر چه که دیدم نزد خودم ارزشمند است، رو به پیشگاه خدا کردم تا براى وقت نیازمندیم اندوخته بماند.
امام علیهالسلام فرمود: «أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ»: به خدا قسم کار خوبى کرده اى.
ادامه دارد...
👈 «الْخَامِسَةُ قَالَ رَأَیْتُ حَسَدَ النَّاسِ بَعْضِهِمْ لِلْبَعْضِ فِی الرِّزْقِ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ تَعَالَى " نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ " زخرف ٣٢ " فَمَا حَسَدْتُ أَحَداً وَ لَا أَسِفْتُ عَلَى مَا فَاتَنِی»
پنجم اینکه: مردم را دیدم که به خاطر روزى که خدا به آنها داده، نسبت به یکدیگر حسد مىورزند؛ ولی من سخن خداى متعال را شنیدم که مىفرماید: «این ماییم که معیشت انسانها در زندگى دنیا را تقسیم مىکنیم و بعضى را به درجاتى بالاتر از بعض دیگر قرار مىدهیم تا بعضى بعض دیگر را به خدمت گیرند و رحمت پروردگار تو ازآنچه جمع مىکنند بهتر است». بنابراین به کسى حسد نورزیده و بر آنچه از دستم رفت تأسف نخوردم.
امام علیهالسلام فرمود: «أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ»: به خدا سوگند کار خوبى کرده اى.
👈 «السَّادِسَةُ قَالَ رَأَیْتُ عَدَاوَةَ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ فِی دَارِ الدُّنْیَا وَ الْحَزَازَاتِ الَّتِی فِی صُدُورِهِمْ وَ سَمِعْتُ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى " إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا " فاطر ٦ " فَاشْتَغَلْتُ بِعَدَاوَةِ الشَّیْطَانِ عَنْ عَدَاوَةِ غَیْرِهِ»
ششم اینکه: دشمنى بعضى از مردم را با بعضى دیگر در این دنیا و کینههایى که از یکدیگر در دل دارند را مشاهده کردم و شنیدم سخن خدا را که مىفرماید: «همانا شیطان دشمن شماست پس شما هم او را دشمن خود بگیرید». لذا من بهجای دشمنى با دیگران به دشمنى با شیطان پرداختم.
امام علیهالسلام فرمود: «قَالَ أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ»: به خدا سوگند که کار نیکى کرده اى.
👈 «السَّابِعَةُ قَالَ رَأَیْتُ کَدْحَ النَّاسِ وَ اجْتِهَادَهُمْ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ تَعَالَى "وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ما أُرِیدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُرِیدُ أَنْ یُطْعِمُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ " ذاريات ٥٦.٥٧.٥٨ " فَعَلِمْتُ أَنَّ وَعْدَهُ وَ قَوْلَهُ صِدْقٌ فَسَکَنْتُ إِلَى وَعْدِهِ وَ رَضِیتُ بِقَوْلِهِ وَ اشْتَغَلْتُ بِمَا لَهُ عَلَیَّ عَمَّا لِی عِنْدَهُ»
هفتم اینکه، دیدم مردم در طلب روزى، سخت در تلاش و کوششاند و من گوش به این سخن خدا کردم که مىفرماید: «و من جن و انس را نیافریدم مگر براى اینکه عبادتم کنند و من از آنان نه رزقى مىخواهم و نه مىخواهم مرا اطعام کنند. بهدرستی که یگانه رزاق و داراى قوت و متانت خداوند است»؛ و دانستم که وعده و گفتار او راست است؛ پس دل به وعده او بستم و به فرموده او راضى شدم و بهجای (دغدغه و) تلاش برای به دست آوردن آنچه من نزد او دارم (و روزیم خواهد شد)، به بجا آوردن حقى که او بر عهده من دارد مشغول شدم.
امام علیهالسلام فرمود: «قَالَ أَحْسَنْتَ وَ اللَّهِ»: به خدا قسم، کار نیکى کرده اى.
👈 «الثَّامِنَةُ قَالَ رَأَیْتُ قَوْماً یَتَّکِلُونَ عَلَى صِحَّةِ أَبْدَانِهِمْ وَ قَوْماً عَلَى کَثْرَةِ أَمْوَالِهِمْ وَ قَوْماً عَلَى خَلْقٍ مِثْلِهِمْ وَ سَمِعْتُ قَوْلَهُ تَعَالَى "وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ " طلاق ٢.٣ " فَاتَّکَلْتُ عَلَى اللَّهِ وَ زَالَ اتِّکَالِی عَلَى غَیْرِهِ»
هشتم اینکه دیدم گروهى به تندرستى و جمعى به سرمایه و مال فراوان خود و دستهاى بر مخلوقى نظیر خودشان تکیه کردهاند، امّا من به این سخن خداوند گوش دادم که مىفرماید: «و کسى که از خدا بترسد خدا برایش راه نجاتى از گرفتاریها قرار مىدهد و از مسیرى که خود او هم احتمالش را ندهد، رزقش مىدهد و کسى که بر خدا توکل کند خدا برایش کافی است». ازاینرو بر خدا توکّل کردم و از تکیه بر غیر او پرهیز کردم.
👌 در این هنگام امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«وَ اللَّهِ إِنَّ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ سَائِرَ الْکُتُبِ تَرْجِعُ إِلَى هَذِهِ الثَّمَانِ الْمَسَائِل»
به خدا سوگند که تورات، انجیل، زبور، قرآن و سایر کتابهای آسمانى بر محور این هشت مسئله دور مىزند
جامع ترین آیه در بیان صفات پیامبر ص و وظایف امت :
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ :
رحمت من بر کسانی واجب است که تابع چنین کسی باشند ؛
ویژگی های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
١. الرَّسُولَ
٢. النَّبِيَّ
٣. الأُمِّيَّ
٤. الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ
٥. يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ
٦. وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ
٧. وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ
٨. وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ
وَيَضَعُ عَنْهُمْ :
۹. إِصْرَهُمْ
١٠. وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ
وظايف امت پیامبر صلی الله علیه و آله
فَالَّذِينَ :
۱. آمَنُواْ بِهِ
۲. وَعَزَّرُوهُ
۳. وَنَصَرُوهُ
۴. وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ
و نتیجه :
أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
" اعراف ۱۵۷ "
(رحمت الهى، شامل كسانى است كه علاوه بر ايمان، زكات وتقوا،) از رسول و پيامبر درس نخوانده اى پيروى مى كنند كه (نام و نشانه هاى او را) نزد خويش در تورات و انجيل نوشته مى يابند. (پيامبرى كه) آنان را به نيكى فرمان مى دهد و از زشتى باز مى دارد و آنچه را پاكيزه و پسنديده است برايشان حلال مى كند و پليدى ها را بر ايشان حرام مى كند و از آنان بار گران (تكاليف سخت) و بندهايى را كه بر آنان بوده برمى دارد (وآزادشان مى كند). پس آنان كه به او ايمان آورده و او را گرامى داشته و يارى كنند و از (قرآن) نورى كه همراه او نازل شده است پيروى كنند، آنان همان رستگارانند.
✅خصلتهای یگانه
پیامبر خدا صلّیالله علیه وآله به خاطر یک خصلت دعای خود را ترک کرد👇
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله لِکُلِّ نَبِیٍّ دَعْوَةٌ قَدْ دَعَا بِهَا وَ قَدْ سَأَلَ سُؤْلًا وَ قَدْ خَبَأْتُ دَعْوَتِی لِشَفَاعَتِی لِأُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
معمّر بن سلیمان گفت: از انس بن مالک شنیدم که گفت: پیامبر خدا صلّیالله علیه وآله فرمود: هر پیامبری دعایی داشت که با آن دعا میکرد و چیزی را از خدا میخواست، ولی من دعای خود را برای شفاعت امتم در روز قیامت نگه داشته ام.
✍ پیشنویس منبر صبح جمعه
📛 شیطان شناسی از منظر قرآن کریم
▪︎اهمیت شناخت شیطان :
☆ یا بَنی آدَمَ لایَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُعَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاتَرَوْنَهُمْ... " اعراف ۲۷ "
☆ إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً...
" فاطر ۶ "
☆ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ " یس ۶۰ "
▪︎نام های شیطان در قرآن :
به نام گناهش : ابلیس ۱۱ مرتبه
به نام شغلش : شیطان ۶۱ مرتبه
به نام ابزارش : غَرور ۳ مرتبه
به نام پنهانش : خنّاس ۱ مرتبه
▪︎نقاط سقوط شیطان :
۱. خود را در برابر خدا ، من دانستن ...أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ... " اعراف ۱۲ "
جالبه خدا تا شنید این جمله را دیگه سوال را ادامه نداد و بلافاصله فرمود : گم شو ؛ اُخرُج ، اِذهَب چون گفتن انا خیر منه یعنی :
تو یا می دانی که من از آدم بهترم و می توانستی من را بر او خلیفه کنی و نکردی پس ظالمی
اگر نمی توانستی پس عاجزی
و اگر هم نمی دانستی که من بهترم پس جاهلی
و کسی که خدا را ظالم یا عاجز یا جاهل بداند کافر است ؛ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
" بقرة ٣٤ ، ص ٧٤ "
۲. ایستادن مقابل ولایت بوسيله تکبر و حرص و حسادت ؛ شیطان نسبت به ولایت هم متکبر بود و هم حریص و هم حسود .
۳. نا امید شدن از رحمت الهی
امام رضا علیهالسلام فرمود : اذا اَبلس فسمّاه بابلیس
● ابتدا شیطان خدا را با نااميد شدنش از دلش رجیم کرد بعداً خداوند حکم به رجیم بودنش داد .
¤ تمامی ابزار شیطان که خواهد آمد، همان نقاط سقوطش نیز می تواند باشد.
▪︎اهداف شیطان :
☆ إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ
١. اختلاف ، دشمنى و كينه توزى : أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ
وَيَصُدَّكُمْ
٢. صدّ ذكر : عَن ذِكْرِ اللّهِ ( فرقش با منع ذكر اينه كه در منع ذكر مانع اجراى ذكر به زبان است و در صدّ ذكر مانع ورود ذكر به ذهن و قلب است )
٣. صدّ از نماز : وَ عَنِ الصَّلاَةِ
فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ . " مائدة ٩١ "
☆ إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ
٤. در ترس و دلهره نگه داشتن : يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءهُ... " آل عمران ١٧٥ "
٥. بی حجاب شدن : ...يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا.. " اعراف ٢٧ "
▪︎دامنه ى نفوذ شيطان
☆ ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ . " اعراف ١٧ "
☆ ... وَشَارِكْهُمْ فِي الأَمْوَالِ وَالأَوْلادِ ...
" إِسْرا ۶۴ "
▪︎ابزار نفوذ شيطان :
■ ابزار رسانه اى :
١. وعده دادن : یَعِدُهُمْ " نساء ١٢٠ "
٢.خیالبافی کردن : یُمَنِّیهِمْ " نساء ١٢٠ "
۳. وسوسه كردن : فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ
" اعراف ٢٠ "
۴. مدیریت شنیدنی ها و دیدنی ها : وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ
" إسرا ٦٤ "
■ ابزار اقتصادی :
۱. فقر : الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ...
" بقرة ٢٦٨ "
۲. شرکت در اموال و معاملات و لقمه ها : وَشَارِكْهُمْ فِي الأَمْوَالِ " إسرا ٦٤ "
■ ابزار انسانی :
شرکت در اولاد : وَشَارِكْهُمْ فِي ... وَالأَوْلادِ
" إسرا ٦٤ "
رفیق بد
■ ابزار فرهنگی :
کریم بودن خدا : وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ " فاطر ٥ ، لقمان ٣٣ " وَغَرَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ
" حديد ١٤ " اين سه آيه را با اين آيه ببينيد : يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ .
" انفطار ۶ "
■ ابزار نظامی :
...وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ.. " إسرا ٦٤ "
▪︎ مراحل نفوذ شيطان
■ قبل از گناه :
۱. هوس کردن : ... إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ ... " یوسف ۵۳ "
۲. خیالبافی کردن
۳. وعده کردن :
۴. وسوسه کردن
۵. زینت دادن
۶. توجیه کردن
۷. نترسیدن از عذاب خدا
۸. امیدوار کردن به رحمت خدا
■ بعد گناه :
۱. ترساندن از خدا
۲. نا امید کردن از رحمت خدا
۳. تشویق به تاخیر توبه
۴. تشویق به تکرار گناه
۵. منکر گناه بودن گناه، شدن
۶. منکر حجت خدا شدن
۷. منکر قیامت شدن
۸. منکر خدا شدن
▪︎عوامل نفوذ شيطان
۱. شاکر نبودن : .... وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ . " اعراف ١٧ "
۲. مؤمن نبودن : ... إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ . " اعراف ٢٧ "
۳. اعراض از ذکر : وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ .
"زخرف ٣٦ "
▪︎ موانع نفوذ شيطان
۱. عبد خدا بودن : إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ ... " حجر٤٢ ، إسرا ٦٥ "
۲. جزو مخلَصین بودن : إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ " حجر ٤٠ ، صافات ٤٠ ، ص ٨٣ "
۳. در پناه خدا بودن و ماندن : وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ . " اعراف ٢٠٠ ، فصلت ٣٦ "
▪︎محلّ نزول شیاطین :
☆ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَي مَن تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ .
تَنَزَّلُ عَلَي كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ . " شعراء ۲۲۱.۲۲۲ "
▪︎ تابعین شیطان :
وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ . " بقرة ۱۳۲ "
✅ بررسى آیات سوره نحل نشان مى دهد :
حدود چهل نعمت، از نعمتهاى بزرگ و کوچک، مادى و معنوى، طى آیات این سوره، بیان شده است که فهرست وار ذیلا از نظر مى گذرد،
و تأکید مى کنیم : هدف از آن نخست تعلیم درس توحید و بیان عظمت آفریدگار است و در ثانى تقویت عشق و علاقه انسانها به آفریننده این نعمتها و تحریک حس شکرگزارى آنان مى باشد :
۱ ـ آفرینش آسمان (خَلَقَ السَّماواتِ).
۲ ـ آفرینش زمین (وَ الأَرْضَ).
۳ ـ آفرینش چهارپایان (وَ الأَنْعامَ خَلَقَها).
۴ ـ استفاده پوشش از پشم و پوست آنها (لَکُمْ فِیْها دِفْءٌ).
۵ ـ استفاده از منافع حیوانات (وَ مَنافِعُ).
۶ ـ استفاده از گوشت آنها (وَ مِنْها تَأْکُلُونَ).
۷ ـ بهره گیرى از جمال استقلال اقتصادى (وَ لَکُمْ فِیْها جَمالٌ).
۸ ـ بهره گیرى از حیوانات براى حمل و نقل (وَ تَحْمِلُ أَثْقالَکُمْ * وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغْالَ وَ الْحَمِیْرَ لِتَرْکَبُوها).
۹ ـ هدایت به صراط مستقیم (وَ عَلَى اللّهِ قَصْدُ السَّبِیْلِ).
۱٠ ـ نزول باران از آسمان و تهیه آب آشامیدنى از آن (هُوَ الَّذِى أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماء لَکُمْ مِنْهُ شَرابٌ).
۱۱ ـ پرورش مراتع و چراگاهها با آن (وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِیْهِ تُسِیْمُونَ).
۱۲ ـ روئیدن زراعت و زیتون و نخل و انگور و انواع میوه ها به برکت آن (یُنْبِتُ لَکُمْ بِهِ الزَّرْعَ وَ الزَّیْتُونَ وَ النَّخِیلَ وَ الأَعْنابَ وَ مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ).
۱۳ ـ تسخیر شب و روز (وَ سَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ).
۱۴ ـ تسخیر خورشید و ماه (وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ).
۱۵ ـ تسخیر ستارگان (وَ النُّجُومُ).
۱۶ ـ مخلوقات گوناگونى که در کره زمین آفریده شده (وَ ما ذَرَأَ لَکُمْ فِی الأَرْضِ مُخْتَلِفاً أَلْوانُهُ).
۱۷ ـ تسخیر دریاها براى استفاده از گوشت و جواهرات آن (وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیّاً وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها).
۱۸ ـ حرکت کشتى ها بر سینه آبها (وَ تَرَى الْفُلْکَ مَواخِرَ فِیهِ).
۱۹ ـ آفرینش کوهها که آرام بخش زمینند (وَ أَلْقى فِی الأَرْضِ رَواسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ).
۲٠ ـ آفرینش نهرها (وَ أَنْهاراً).
۲۱ ـ ایجاد راههاى ارتباطى (وَ سُبُلاً).
۲۲ ـ ایجاد علامات براى شناخت راهها (وَ عَلامات).
۲۳ ـ استفاده از ستارگان براى راهیابى در شبها (وَ بِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ).
۲۴ ـ زنده شدن زمینهاى مرده به وسیله آب باران (وَ اللّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْیا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها).
۲۵ ـ شیر خالص و گوارا که از میان خون و غذاى هضم شده خارج مى شود (نُسْقِیکُمْ مِمّا فِی بُطُونِهِ مِنْ بَیْنِ فَرْث وَ دَم لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشّارِبِینَ).
۲۶ ـ فرآورده هائى که از میوه هاى درخت نخل و انگور گرفته مى شود (وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِیلِ وَ الأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَراً وَ رِزْقاً حَسَناً).
۲۷ ـ عسل یک غذاى شفا بخش (فِیْهِ شِفاءٌ لِلْنّاسِ).
۲۸ ـ بخشیدن همسرانى به انسان از جنس خود او (وَ اللّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً).
۲۹ ـ نعمت فرزندان (وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَنِینَ وَ حَفَدَةً).
۳٠ ـ انواع روزى هاى پاکیزه به مفهوم وسیعش (وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ).
۳۱ ـ نعمت گوش (وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ).
۳۲ ـ نعمت چشم (وَ الأَبْصارَ).
۳۳ ـ نعمت عقل و هوش (وَ الأَفْئِدَةَ).
۳۴ ـ خانه ها و مسکنهاى ثابت (وَ اللّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ بُیُوتِکُمْ سَکَناً).
۳۵ ـ خانه هاى سیار (خیمه ها) (وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ جُلُودِ الأَنْعامِ بُیُوتاً).
۳۶ ـ وسائل و اسبابهائى که از پشم و کرک و موى حیوانات ساخته و تهیه مى شود (وَ مِنْ أَصْوافِها وَ أَوْبارِها وَ أَشْعارِها أَثاثاً وَ مَتاعاً إِلى حِین).
۳۷ ـ نعمت سایه ها (وَ اللّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِمّا خَلَقَ ظِلالاً).
۳۸ ـ نعمت وجود پناهگاههاى مطمئن در کوهها (وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الْجِبالِ أَکْناناً).
۳۹ ـ انواع لباسهائى که انسان را از سرما و گرما حفظ مى کند (وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرابِیلَ تَقِیکُمُ الْحَرَّ).
۴٠ ـ زره و لباس جنگ که در برابر ضربات دشمن مقاومت دارد (وَ سَرابِیلَ تَقِیکُمْ بَأْسَکُمْ).
.
👌ناگفته پيداست كه هدف خداوند از نام بردن، منّت گذاشتن يا كسب وجهه يا تأمين غرائز نيست كه او منزه است، بلكه براى ايجاد روحيه شكر و تفكّر و تسليم و تذكّر است. «لعلّكم تشكرون» آيه، 14.
«لعلّكم تهتدون» آيه، 15.
«لعلّهم يتفكّرون» آيه، 44.
«لعلّكم تسلمون» آيه، 81.
«لعلّكم تذكّرون» آيه، 90.
هدایت شده از مسجد امام هادی علیه السلام
اینجا گلزار شهیدی است که برای نابودی اسرائیل و إيجاد امنيت براى ظهور امام زمان عج، تا پای جان ایستاد
یه صلوات برای شادی روح شهدا مخصوصا پدر موشکی ایران، شهید حسن طهرانی مقدم بفرستید، جاش خیلی خالیه الان...
#طوفان_الأقصى