eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
194 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
📍امام حسین علیه السلام فرمود : ❇️ ما اهل بیت را به خاطر دو چیز دوست نداشته باشید ⛔️ 👈 📛 به خاطر قرابت و نسبتی که با ما دارید . 👈 📛 به خاطر اینکه کار دنیاتون راه بیفته . ✅ بلکه ما رو به خاطر خدا و رسولش دوست بدارید تا در روز قیامت به مانند این دو انگشت سبابه کنار ما اهل بیت باشید . ♻️ مَنْ أَحَبَّنَا لَمْ يُحِبَّنَا لِقَرَابَةٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ وَ لاَ لِمَعْرُوفٍ أَسْدَيْنَاهُ إِلَيْهِ إِنَّمَا أَحَبَّنَا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ فَمَنْ أَحَبَّنَا جَاءَ مَعَنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ كَهَاتَيْنِ وَ قَرَنَ بَيْنَ سَبَّابَتَيْهِ 📚 اعلام الدین ج۱ ص۴۶۰
🤔 ملاک و دلیل اعتبار و اعتقاد به امام‌زاده‌ها چیست؟ 📌پاسخ : مقدمه : محدث قمی(ره) می‌ فرماید : برای این‌که امام‌زاده‌ای دارای اعتبار و احترام باشد، باید دو نکته روشن باشد: 👈 انتساب به یکی از امامان(ع). 👈 علاوه بر انتساب باید جلالت، خوبی و تقرب او به خدا ثابت شده باشد. در غیر این صورت فقط به عنوان قبرستان مسلمانان در آن‌جا فاتحه‌ای خوانده می‌شود. در هر صورت بی‌احترامی به امام‌زاده‌های معروف کار صحیحی نیست. 📍عمده دلیل بر تجلیل و تکریم امامزاده ها روایات فراوانی است که وجود دارد مثل این روایت : عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ قُلْتُ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ أَوِ اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ بَلِ اَلنَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي . امام رضا(ع) فرمود: "نظر کردن به فرزندان ما عبادت است. شخصی از آن‌حضرت پرسید: آیا نگاه کردن به آن دسته از فرزندان شما که امام هستند عبادت است؟ حضرت فرمود: بلکه نگاه کردن به تمام فرزندان پیامبر(ص) عبادت است، مادامی که از راه و روش آن‌حضرت جدا نشده باشند و به گناهان آلوده نشده باشند 📚وسائل الشیعة، ج 12، ص 311
💚 کیفیت زیارت امام زادگان 💚 🔻با توجه به بیان مرحوم علامه مجلسی {١} می توان به سه روش به این عزیزان توجه و توسل داشت : 👈 پس از طلب مغفرت و علوّ درجه براى امام زاده اى که به زیارتش تشرّف یافته ایم و قرائت فاتحه مى توان خدا را به شأن و مقام او قسم داد و حوایج خویش را طلب کرد. 👈 پس از طلب مغفرت و علوّ درجه، مى توان اوّلین امام معصومى که پدر یا جدّ آن امام زاده است را مخاطب قرار داد و پس از عرض سلام و ارادت و یا خواندن زیارتى از زیارت هاى جامعه، او را به این فرزند صاحب قبر، قسم داد و طلب شفاعت در پیشگاه خداوند نمود. 👈 نخست فاتحه بخوانند و سپس دو رکعت نماز بجا آورند و ثواب آن را هدیه به آن امام زاده کنند و بعد از آن دعا نمایند. 📌البته نیاز به گفتن نیست که جمع بین هر سه روش مشکلی نداره بلکه عالی است. ......................... پی نوشت : (١). بحارالانوار : ج ٩٩ ، ص ٢٧٧
تعصب عمر بن خطاب به بنی امیه لعنهم الله 🔻عَلِيُّ بْنُ سَعِيدٍ،قَالَ:كُنْتُ بِمَكَّةَ فَقَدِمَ عَلَيْنَا مَعْرُوفُ بْنُ خَرَّبُوذَ،فَقَالَ:قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «إِنَّ عَلِيّاً(عَلَيْهِ السَّلاَمُ)قَالَ لِعُمَرَ:يَا أَبَا حَفْصٍ،أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِمَا نَزَلَ فِي بَنِي أُمَيَّةَ؟قَالَ:بَلَى.قَالَ:فَإِنَّهُ نَزَلَ فِيهِمْ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ فَغَضِبَ عُمَرُ وَ قَالَ:كَذَبْتَ،بَنُو أُمَيَّةَ خَيْرٌ مِنْكَ،وَ أَوْصَلُ لِلرَّحِمِ». ♦️از علی بن سعید روایت شده است که گوید: در مکه بودم که معروف بن خربوذ نزد من آمد و گفت که امام صادق (صلوات الله علیه) به من فرموده است که علی (صلوات الله علیه) روزی به عمر گفت: ای أباحفص آیا می خواهی تو را از آنچه که در شأن بنی امیه نازل شده است آگاه سازم؟ گفت: آری، فرمود این: وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ یعنی: آن درخت لعنت شده در قرآن 📗 (اسرا 60) در شأن آنها نازل شده. پس در این هنگام عمر خشمگین شد و گفت: دروغ می گویی ،بنی امیه از تو بهترند و به پیامبر از لحاظ خویشاوندی هم نزدیکترند. ................. ۱. تفسير نور الثقلين جلد 5 صفحه 392 ۲. سفینة البحار جلد 4 صفحه 392 ۳. تفسير القمي جلد 2 صفحه 380 ۴. بحار الأنوار  جلد 31 صفحه 525 حدیث 27 ۵. تفسير العيّاشي جلد 2 صفحه 297 ۶. تفسیر البرهان جلد 5 صفحه 458
🦋🦋 قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا علیه السلام : يقُولُ : راوى مى گويد: از امام على بن موسى الرضا علیه السلام : شنيدم كه مى فرمود : 🕷 لا يجْتَمِعُ الْمَالُ إِلاَّ بِخِصَالٍ خَمْسٍ : مال، (غالبآ) انباشته نمى شود مگر از پنج راه : 🕸 بِبُخْلٍ شَدِيدٍ بخل شديد 🕸 أَمَلٍ طَوِيلٍ آرزوهاى دور و دراز 🕸 حِرْصٍ غَالِبٍ حرص غالب بر انسان 🕸 قَطِيعَةِ الرَّحِمِ قطع رحم 🕸 إِيثَارِ الدُّنْيا عَلَى الاْخِرَةِ ترجيح دنيا بر آخرت 📚 بحارالانوار ج۷۰ ص۱۳۸
🔸برنامۀ ویژۀ شیطان🔸 ☘روستایی‌ها دوغ را آنقدر در مشک می‌زنند تا کره‌اش رو بیاید و آن را بگیرند و بعد دوغ‌ها را کنار می‌گذارند. 🍂بین‌الطلوعین در میان همۀ اوقات شبانه‌روز ما، حکایت همان کره را دارد، و باقی آن دوغ است. شیطان ‌همیشه کره‌ها را می‌گیرد. ندیده‌ای که خواب آن‌وقت شیرین‌ترینِ خواب‌هاست؟!
﷽ 💐 ✅ دوربین های مدار بسته ای که در زندگی ما نصب شده اند🍂 🍎 دوربین اول: خود . آیه چهاردهم ازسوره ی : آیا نمیدانند که خدا آنها را نگاه میکند! . 🍊دوربین دوم: صلی الله علیه و آله است . آیه ی۴۵ سوره : ای پیامبر ما تو را در امت گذاشته ایم ، هم شاهد هستی و آنها را میبینی . هرکاری که بکنند آنها را میبینی . . 🍥 دوربین سوم: امامان معصومین علیهم السلام هستند . آیه١٠۵ سوره که سه دوربین اول در این آیه جمع است: ای پیامبر به مردم بگو هر کاری میخواهید بکنید ، اما اعمال شما را خدا میبیند ، پیامبر میبیند و مؤمنان (امامان علیهم السلام) نیز میبینند . . 🍧دوربین چهارم: مقرب خدا هستند . آیه ١٨سوره #ق: ازشماحرکتی سرنمیزند مگر آنکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند. یکی مأمور نوشتن خوبی ها ویکی مأمور نوشتن بدی هاست. فقط این دوملک یک تفاوتی باهم دارند. این یکی اگرنیت خوبی هم کنیم یادداشت میکند. آن یکی نیت بدی کنیم یادداشت نمیکند. 🔑دوربین پنجم: است. سوره روز قیامت همین زمینی که ماروی آن نشسته ایم می آید و خبرهای خود را میدهد. 💎دوربین ششم: است. آیات اول سوره و صریحی از علیه السلام داریم که شب جمعه اعمال شما را ثبت میکنند. شب و روز عرفه اعمال شمارا میبینند. ایام هم موجود زنده هستند. 🔮دوربین هفتم:دوربینی که ازهمه تکان دهنده تراست، ما می باشند. آیه ٢١سوره 🍃
😨 ۶ عادت وحشتناکی که خوشبختی شمارا از بین میبرد 🍂 👎 🥀 ۱.مقایسه ی دائمی خود با دیگران 🥀 ۲.گرفتار ترس یا نفرت شدن 🥀 ۳.تمرکز روی مسائل غیر قابل کنترل 🥀 ۴.احاطه شدن با افراد سمی 🥀 ۵.ازبین رفتن آرزوها به واسطه ی تنبلی 🥀 ۶.تمرکز محض روی گذشته یا آینده
✅ دنیای بد يا دنیای خوب، مسأله اينست ؛ چه زیبا فرموده است آقاجانم امیرالمؤمنین على(علیه السلام) در آن گفتار کوتاه و پرمغزشان : مَنْ أَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْها أَعْمَتْهُ: آن کس که با چشم بصیرت به آن بنگرد (و آن را وسیله بینائى قرار دهد) دنیا به او آگاهى مى بخشد، و آن کس که به خود آن نگاه کند، دنیا او را نابینا خواهد کرد . 📚 نهج البلاغه ، خطبه ۸۲ 👌در حقیقت، تفاوت میان دنیاى مذموم و ممدوح، همان چیزى است که از إِلَیْها و بِها استفاده مى شود که : اوّلى هدف را مى رساند و دومى وسیله را
تحقیقى پیرامون معنى قضاء : قَضى از ماده قضاء در اصل به معنى جدا ساختن چیزى است، با عمل و یا با سخن، و بعضى گفته اند : در اصل به معنى پایان دادن به چیزى است، و هر دو معنى در واقع قریب الافق مى باشند. و از آنجا که پایان دادن و جدا ساختن معنى وسیعى دارد، این کلمه در مفاهیم مختلفى به کار رفته است. قرطبى در تفسیرش، شش معنى براى آن ذکر کرده : قضاء به معنى امر و فرمان مانند: وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ: پروردگارت فرمان داده که جز او را نپرستید . قضاء به معنى خلق مانند: فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماوات فِی یَوْمَیْنِ: خداوند جهان را به صورت هفت آسمان، در دو دوران آفرید .(۱) قضاء به معنى حکم و داورى مانند: فَاقْضِ ما أَنْتَ قاض: هر داورى مى خواهى بکن .(۲) قضاء به معنى فراغت از چیزى مانند: قُضِیَ الأَمْرُ الَّذِی فِیهِ تَسْتَفْتِیانِ: کارى را که درباره آن نظر خواهى مى کردید پایان یافت .(۳) قضاء به معنى اراده مانند: إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ: هنگامى که کارى را اراده کند به آن مى گوید موجود باش، آن هم موجود مى شود .(۴) و قضاء به معنى عهد مانند: إِذْ قَضَیْنا إِلى مُوسَى الأَمْرَ: هنگامى که از موسى پیمان و عهد گرفتیم .(۵) ابوالفتوح رازى بر این معانى اضافه مى کند. قضاء به معنى اخبار و اعلام مانند: وَ قَضَیْنا إِلى بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ: ما به بنى اسرائیل در تورات اعلام نمودیم .(۶) و بر این اضافه مى توان کرد: قضاء به معنى مرگ مانند: فَوَکَزَهُ مُوسى فَقَضى عَلَیْهِ: موسى ضربه اى بر او زد و او جان داد .(۷) حتى بعضى از مفسران معانى قضاء را بالغ بر سیزده معنى در قرآن مجید دانسته اند.(۸) ولى اینها را نمى توان معانى متعددى براى کلمه قضاء دانست، زیرا همه آنها جامعى دارند که در آن جمع اند، و در حقیقت غالب معانى که در بالا ذکر شد، از قبیل اشتباه مصداق به مفهوم است، چه این که: هر یک از اینها مصداقى است، براى آن معنى کلّى و جامع یعنى پایان دادن و جدا ساختن . فى المثل، شخص قاضى با حکم خود به دعوا خاتمه مى دهد، آفریدگار با آفرینش خود به خلقت چیزى پایان مى دهد، خبردهنده با اخبارش به بیان چیزى پایان مى دهد، تعهّدکننده و فرمان دهنده با تعهّد و فرمانشان مسأله اى را خاتمه یافته تلقّى مى کنند، به گونه اى که بازگشت در آن ممکن نیست. ولى نمى توان انکار کرد که: در بعضى از این مصداق ها آن قدر این لفظ به کار رفته است که به صورت معنى جدیدى درآمده است، از جمله قضاء به معنى داورى و به معنى امر و فرمان .......... ۱ ـ فصلت، آیه ۱۲. ۲ ـ طه، آیه ۷۲. ۳ ـ یوسف، آیه ۴۱. ۴ ـ آل عمران، آیه ۴۷. ۵ ـ قصص، آیه ۴۴. (تفسیر قرطبى ، جلد ۶، صفحه ۳۸۵۳). ۶ ـ تفسیر ابوالفتوح رازى ، جلد ۷، صفحه ۱۸۸. ۷ ـ قصص، آیه ۱۵. ۸ ـ وجوه القرآن تفلیسى ، صفحه ۲۳۵.
در مورد احترام والدین آن قدر تأکید کرده است که : در کمتر مسأله اى دیده مى شود . به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره مى کنیم : الف ـ در چهار سوره از قرآن مجید، نیکى به والدین، بلافاصله بعد از مسأله توحید قرار گرفته، این هم ردیف بودن دو مسأله، بیانگر این است که: اسلام تا چه حدّ براى پدر و مادر احترام قائل است ؛ در سوره بقره آیه ۸۳ مى خوانیم : لاتَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . و در سوره نساء آیه ۳۶ : وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . و در سوره انعام آیه ۱۵۱ مى فرماید: أَلاّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . و در سوره إسرا آيه ٢٣ مى فرماید : وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً .
ب ـ اهمیت این موضوع تا آن پایه است که هم قرآن و هم روایات صریحاً توصیه مى کنند: حتى اگر پدر و مادر کافر باشند رعایت احترامشان لازم است. در سوره لقمان آیه ۱۵ مى خوانیم : وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً : اگر آنها به تو اصرار کنند که مشرک شوى، اطاعتشان مکن، ولى در زندگى دنیا به نیکى با آنها معاشرت نما !
ج ـ شکرگزارى در برابر پدر و مادر در قرآن مجید، در ردیف شکرگزارى در برابر نعمت هاى خدا قرار داده شده، چنان که در سوره لقمان آیه ١٤ مى خوانیم: أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ . 👌با این که : نعمت خدا بیش از آن اندازه است که قابل احصاء و شماره باشد، و این دلیل بر عمق و وسعت حقوق پدران و مادران مى باشد. 🌷عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَهًٍْ مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَهًٌْ أُخْرَی.. وَ أَمَرَ بِالشُّکْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَیْنِ فَمَنْ لَمْ یَشْکُرْ وَالِدَیْهِ لَمْ یَشْکُرِ اللَّه. امام رضا (علیه السلام) فرمود : خداوند امر فرموده كه سه چیز را با سه چیز همراه کنید به گونه ای که قبولی یکی مشروط به همراهی دیگری کرده است ...شکر خودش به همراه شکر والدین امر کرده، پس هرکه شکر والدین را نکند، شکر خداوند را نیز نکرده است. 📚 بحار الأنوار، ج۷۱، ص۶۸
د ـ قرآن، حتى کمترین بى احترامى را در برابر پدر و مادر اجازه نداده است. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: لَوْ عَلِمَ اللّهُ شَیْئاً هُوَ أَدْنَى مِنْ أُفّ لَنَهى عَنْهُ وَ هُوَ مِنْ أَدْنَى الْعُقُوقِ وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ یَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلى والِدَیْهِ فَیُحِدَّ النَّظَرَ إِلَیْهِما : (امام صادق علیه‌السلام در ذيل آيه ٢٣ اسرا كه خداوند مى فرماید لاتقل لهما اف مى فرمودند) : اگر چیزى کمتر از اف وجود داشت خدا از آن نهى مى کرد (اف همانطور که گفتیم کمترین اظهار ناراحتى است) و این حداقل مخالفت و بى احترامى نسبت به پدر و مادر است، و از این جمله، نظر تند و غضب آلود به پدر و مادر کردن مى باشد . ........... 📚 جامع السعادات ، جلد ۲، صفحه ۲۵۸ 📚 بحار الانوار ، جلد ۷۱ (یا ۷۴)، صفحه ۶۴
هـ ـ با این که جهاد، یکى از مهمترین برنامه هاى اسلامى است، مادام که جنبه وجوب عینى پیدا نکند، یعنى داوطلب به قدر کافى باشد، بودن در خدمت پدر و مادر از آن مهمتر است، و اگر موجب ناراحتى آنها شود، جایز نیست. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: مردى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده عرض کرد: من جوان با نشاط و ورزیده اى هستم و جهاد را دوست دارم ولى مادرى دارم که از این موضوع ناراحت مى شود، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود : ارْجِعْ فَکُنْ مَعَ والِدَتِکَ فَوَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لاَ ُنْسُهَا بِکَ لَیْلَةً خَیْرٌ مِنْ جِهاد فِی سَبِیلِ اللّهِ سَنَةً: برگرد و با مادر خویش باش، قسم به آن خدائى که مرا به حق مبعوث ساخته است، یک شب، مادر، با تو مأنوس گردد از یک سال جهاد در راه خدا بهتر است ! 📚جامع السعادات ، جلد ۲، صفحه ۲۶٠ 📚 بحار الانوار ، جلد ۷۱ (یا ۷۴)، صفحه ۵۹. 👌ولى، البته هنگامى که جهاد، جنبه وجوب عینى پیدا کند، کشور اسلامى در خطر قرار گیرد و حضور همگان لازم شود، هیچ عذرى پذیرفته نیست، حتى نارضائى پدر و مادر. در مورد سایر واجبات کفائى و همچنین مستحبات، مسأله همان گونه است که در مورد جهاد گفته شد.
و ـ پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: إِیّاکُمْ وَ عُقُوقَ الْوالِدَیْنِ فَإِنَّ رِیحَ الْجَنَّةِ تُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفِ عام وَ لا یَجِدُها عاقٌّ: بترسید از این که: عاق پدر و مادر و مغضوب آنها شوید، زیرا بوى بهشت از هزار سال راه به مشام مى رسد، ولى هیچ گاه به کسانى که مورد خشم پدر و مادر هستند، نخواهد رسید .(١) این تعبیر اشاره لطیفى به این موضوع است که: چنین اشخاصى نه تنها در بهشت گام نمى گذارند، بلکه، در فاصله بسیار زیادى از آن قرار دارند، و حتى نمى توانند به آن نزدیک شوند. سید قطب در تفسیر فى ظلال حدیثى به این مضمون از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که: مردى مشغول طواف، مادرش را بر دوش گرفته طواف مى داد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) را در همان حال مشاهده کرد، عرض کرد: آیا حق مادرم را با این کار انجام دادم، فرمود: نه حتى جبران یکى از ناله هاى او را (به هنگام وضع حمل) نمى کند !(٢) ....... ١ ـ جامع السعادات ، جلد ۲، صفحه ۲۵۷ ـ بحار الانوار ، جلد ۷۱ (یا ۷۴)، صفحه ۶۱. ٢ ـ فى ضلال ، جلد ۵، صفحه ۳۱۸.
حرف آخر : سخن خود را در این زمینه با حدیثى از امام کاظم(علیه السلام) پایان مى دهیم : کسى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد و از حق پدر و فرزند سؤال کرد، فرمود: لا یُسَمِّیهِ بِاسْمِهِ وَ لایَمْشِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لایَجْلِسُ قَبْلَهُ وَ لایَسْتَسِبُّ لَهُ: باید او را با نام صدا نزند (بلکه بگوید پدرم!)، جلوتر از او راه نرود، قبل از او ننشیند، و کارى نکند که مردم به پدرش بدگوئى کند (نگویند خدا پدرت را نیامرزد که چنین کردى!). 📚 نور الثقلین ، جلد ۳، صفحه ۱۴۹.
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
د ـ قرآن، حتى کمترین بى احترامى را در برابر پدر و مادر اجازه نداده است. در حدیثى از امام صادق(علیه
تحقیقى پیرامون معنى اف در قرآن کریم در سه آیه کلمه «اُفٍّ» استعمال شده است : إسرا ٢٣ . احقاف ١٧ . انبياء ٦٧. راغب در کتاب مفردات مى گوید: اف، در اصل به معنى هر چیز کثیف و آلوده است، و به عنوان توهین نیز گفته مى شود، این کلمه تنها معنى اسمى ندارد، بلکه فعل از آن نیز ساخته مى شود، مثلاً مى گویند: أَفَّفْتُ بِکَذا: یعنى من فلان چیز را آلوده شمردم، و از آن اظهار نفرت کردم . بعضى از مفسران، مانند قرطبى در تفسیر خود و طبرسى در مجمع البیان گفته اند: اف و تف در اصل، به معنى چرکى است که زیر ناخن جمع مى شود، هم آلوده است و هم ناچیز، حتى بعضى، میان اف و تف تفاوت گذاشته اند، اولى را چرک گوشت، و دومى را چرک ناخن دانسته اند، سپس مفهوم آن توسعه یافته، و به هر چیزى که مایه ناراحتى است گفته شده.(۱) معانى دیگر نیز براى اف گفته اند، از جمله چیز کم، ناراحتى و ملامت بوى بد. بعضى دیگر گفته اند: اصل این کلمه، از اینجا گرفته شده است که: هر گاه خاک یا خاکستر مختصرى روى بدن یا لباس انسان مى ریزد، انسان با فوت کردن، آن را از خود دور مى کند، صدائى که از دهان انسان در این موقع بیرون مى آید چیزى است شبیه اوف یا اف و بعداً در معنى اظهار ناراحتى و تنفر مخصوصاً از چیزهاى کوچک به کار رفته است. از جمع بندى آنچه در بالا ذکر شد، و قرائن دیگر، چنین استفاده مى شود: این کلمه در اصل اسم صوت بوده است، (صدائى که انسان به هنگام اظهار نفرت یا ابراز تألّم و درد جزئى و یا فوت کردن چیز آلوده اى از دهانش خارج مى شود). سپس این اسم صوت به صورت کلمه اى درآمده و حتى افعالى از آن مشتق شده است، و در ناراحتى هاى جزئى و یا اظهار تنفر به خاطر مسائل کوچکى، به کار رفته. معانى مختلفى که در بالا ذکر شد، به نظر مى رسد از مصداق هاى همین معنى جامع و کلّى بوده باشد. به هر حال، آیه فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ ۲۳ إسرا، مى خواهد در یک عبارت کوتاه و در نهایت فصاحت و بلاغت، این معنى را برساند که احترام پدر و مادر آن قدر زیاد است که حتى نباید در برابر آنها کمترین سخنى که دلیل بر ناراحتى از آنها و یا بى میلى و تنفر بوده باشد، بر زبان جارى ساخت. ........ ۱ ـ تفسیر فخر رازى ، جلد ۲٠، صفحه ۱۸۸.
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنَّ الحُسينَ بنَ عليٍّ كانَ يَزُورُ قَبرَ الحَسَنِ عليه السلام في كُلِّ عَشِيَّةِ جُمُعَةٍ .[قرب الإسناد : 139/492 .] امام باقر عليه السلام : حسين بن على هر شب جمعه به زيارت قبر حسن عليه السلام مى رفت .
📌نکاتی پیرامون فضیلت سرزمین مقدس کربلای معلی 🌴 نسبت مکه به کربلا مانند رطوبت سر سوزن نسبت به دریاست 🌴خداوند زمین کربلا را ٢۴ هزار سال قبل از مکه آفرید 🌴 ۲۰۰ پیامبر و ٢٠٠ وصی و ٢٠٠ سبط در کربلا مدفون شدند 🌴 ١٠٠٠ سال قبل از شهادت امام حسین علیه السلام ملائکه به زیارت کربلا می آمدند و جبرئیل میکائیل هر شب به زیارت کربلا می آمدند 🌴 قطعه ای به مساحت ١٠٠ متر مربع {حائر حسینی} باغی از باغهای بهشتی است 🌴 بقعه مبارکه مذکور در قرآن {قصص٣٠} همان کربلاست
🌹 كنيزى شاخه گلى براى علیه‌السلام هديه آورد. 👈🏻 امام عليه‏‌‌السلام به او فرمود: تو در راه رضاى خدا آزادى. ⁉️ اصحاب با تعجب عرض کردند: او براى شما شاخه گلى آورد كه خيلى ارزش مالى ندارد و شما او را آزاد مى‌‏كنید؟! 💠 حضرت عليه‌‏السلام فرمود: اين‌گونه خداوند ما را ادب كرده است؛ فرموده: «وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا»؛ اگر به شما هديه‌‏اى دادند، شما برتر از آن را هديه دهيد يا رد نماييد. ❇️ سپس امام حسين عليه‌‏السلام فرمود: از هديه‌ی او آزاد كردنش بود. 🎤 کلام فقیه: 💧 كسى كه برتر از هديه‌ی شاخه گل را آزاد كردن كنيز از قيد بندگى مى‌‏داند، برتر از در مصيبتش را جز نمى‏‌داند. 📌 ۱. سوره نساء، آیه۸۶. ۲. كشف الغمه، ج۲، ص۳۱؛ عوالم العلوم امام حسين عليه‌‏السلام، ص۶۴. 📚 برگرفته از کتاب چراغ هدایت، آیت الله وحید خراسانی ◼️ علیه‌السلام
📍فضایل غسل جمعه 🤔 👈 «من اغتسل غسل الجمعة اربعین جمعة لم یتفسخ بدنه فی القبر»؛ «پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله):هر کس موفق شود چهل جمعه پشت سر هم غسل کند بدنش در قبر متلاشی نشده و نخواهد پوسید.»[1] 👈و در جایی دیگر در اهمیت این امر مستحب می‌فرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ زیرا غسل جمعه یکی از بزرگ‌ترین و برترین کارهای مستحب است.»[2] 👈 و امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) هرگاه می‌خواست کسی را سرزنش کند می‌فرمود: «تو حتّی از کسی که غسل روز جمعه را ترک می‌کند ناتوان‌تری [3] 📍احکام غسل جمعه 🤔 📌 زمان غسل جمعه : 👈 همه فقهاء نیت غسل جمعه را از اذان صبح تا اذان ظهر، نیت اداء می دانند اما نسبت به بعد از ظهر و زمان نیت قضا، اختلاف دارند که می توانید به سایت مرجع خود مراجعه کنید 👇👇 رهبری : https://farsi.khamenei.ir/treatise-imam-content?id=310&tid=99 سیستانی : https://www.sistani.org/persian/qa/0988/ مکارم : https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45191&mid=256985 وحید خراسانی : http://wahidkhorasani.com/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7/4299_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D8%B3%D9%84-%D8%AC%D9%85%D8%B9 %D9%87 📌 دعای هنگام غسل جمعه : مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید : «اَشهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّه وَحْدَهُ لاشَریک لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ اجْعَلْنی مِنَ التوّابینَ وَ اجْعَلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرین». ................... پی نوشت : 1- پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه 2- مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۸، ص۱۲۹. 3- علل الشرایع، ج۲، ص۲۸۵.
دو پاسخ به یک سوال وقتی مردم رو برای حضور در تجمعات و راهپیمایی‌های حمایت از مردم مظلوم غزه دعوت می‌کنیم غالبا این سوال رو می‌پرسن که این راهپیمایی‌ها چه دردی از مردم غزه درمان میکنه؟ اونها نیاز به حمایت نظامی دارن دو جواب برای این سوال میشه داد جوابی که به مردم عادی باید داد و جوابی که به نیروهای انقلابی باید بدیم جا به جایی جوابها، آسیب‌زا هست و جواب عکس می‌گیریم جواب مردم عادی: وقتی کسی مریض میشه برای روحیه دادن بهش، میریم عیادتش این عیادت ما چه نقشی توی بهبودی بیماریش داره؟ وقتی عزیز کسی فوت میکنه، میریم برای تسلیت مگه این تسلیت گفتن ما، عزیزش رو زنده میکنه؟ این کارها برای روحیه دادن به بیمار و داغ دیده هست تا بدونه که پیش ما عزیزه و دردش درد ما و داغش داغ ماست مردم غزه هم دارن از طریق فضای مجازی ما رو می‌بینن و با دیدن این سیل جمعیت، برای مقاومت و ادامهٔ مبارزه، روحیه می‌گیرن و متوجه میشن که ما حامی اونها هستیم و دردشون و داغشون درد و داغ ماست جواب نیروهای انقلابی: ظریف میگه مردم از هزینه دادن سر موضوع فلسطین خسته‌اند و حق هم دارند؛ برای همین ما نباید وارد این جنگ بشیم و تنها از دور باید از مردم غزه حمایت کنیم این حرف رو به عنوان دلسوزی برای مردم داره میزنه کی باید بهش جواب بده؟ قطعا ما مردم حضور ما در این تجمعات، جوابی هست به این آقا که بهش بگیم ما ترسی از جنگ و آسیب حاصل از جنگ نداریم همچنین به نیروهای نظامیمون هم می‌گیم که هر جا نیاز شد، وارد نبرد نظامی بشید و از بابت ما و آسیبهای بعد از جنگ، نگرانی نداشته باشید ما همیشه پشتیبان و مدافع تصمیمات شما هستیم
. 🌸🍃 🌟ولادت حضرت زینب(س). 💐💥ولادت با سعادت حضرت زینب کُبری در مدینه و بنا به روایت مشهور، در سال پنجم یا ششم هجری در این روز واقع شده است. پدر بزرگوار آن امیرالمؤمنین‌(ع)، و مادر گرامی‌اش صدّیقۂ طاهره(س) است. همسر آن حضرت: جناب "عبدالله ابن جعفر" و فرزندان آن حضرت: علی، عُون، عبّاس، محمّد، امّ کلثوم. 🌷که "عُون" و "محمّد" در کربلا شهید شدند. 🌸 کُنیه های ایشان: ✨ امّ کلثوم ✨ امّ عبدالله ✨ امّ حسن ✨ امّ المصائب ✨ امّ الرّزایا ✨ امّ النّوائب. ❇️ از جمله اَلقاب آن حضرت: ✨ عقیلۂ بنی هاشم ✨ عقیلة الطّالبین ✨ صدّیقۂ صغری (اشاره به مادرش که "صدّیقۂ کبری" است و پدرش که "صدّیق اکبر" است.) ✨ عصمت صغری ✨ ولیة اللّه ✨ الرّاضیة بالقَدَر و القضاء ✨ صابرة البَلوی من غیر جَزَعٍ و لا شَکوی ✨ امینة اللّه ✨ عالِمة غیر معلّمة ✨ فَهّمة غیر مفهَّمة ✨ محبوبةُ المصطفی(ص) ✨ ثانیة الزّهراء ✨ الشّریفة. ✴️ ماجرای ولادت حضرت: هنگام ولادتِ ایشان، پیامبر اکرم(ص) در سفر بودند. امیرالمؤمنین‌(ع) برای نامگذاریِ این مولود فرمودند : «بر پیامبر(ص) سبقت نمی‌گیرم.» ✅ تا آن که پیامبر آمدند و منتظرِ نزول وحی شدند. جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند سلام می‌رساند و می‌فرماید: 🌟«این دختر را زینب نام بگذار؛ چه این‌که این نام را در لوحِ محفوظ نوشته‌ایم.»🌟 💠 پیامبر(ص) قُنداقه را طلب کرده، بوسیدند و فرمودند: 🍃«وصیّت می‌کنم به حاضرین و غایبین که این دختر را به خاطرِ من محترم شمارید، که همانا وی به مانند خدیجۂ کبری(س) است».🍃 🔶 بزرگی و وقار آن حضرت را به خدیجۂ کبری(س)، عصمت وحیائش را به فاطمۂ زهرا(س)، فصاحت و بلاغتش را به علیِ مرتضی(ع)، حِلم و بُردباریَش را به حسن مجتبی(ع) و شجاعت و قوّت قلبش را به حضرت سیّدالشهدا(ع) همانند نموده‌اند. در مجلس یزید(لعنةالله علیه)، حضرت زینب کلماتی فرمودند که دلالت بر بلاغت و قوّت قلبِ آن حضرت دارد. 🔹ایشان در کَرَم و بصیرت و حِلم، مشهورِ خاندان بنی‌هاشم و عرب بوده و جمال و جلال، سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت را باهم داشت. شب‌ها در عبادت بود و روزها به روزه، و به تقوی معروف بود.- 📚 عقیلة بنی هاشم، ص۵ 📚 ریاحین الشریعة، ج۳ ص۳۳ 📚 مستدرک سفینة البحار، ج۵ ص۴۱۳ 📚 تقویم الأئمة، ص۷۹ 📚 ریاحین الشریعة، ج۳ ص۴۶و۳۸و۳۳ 📚 اسدالغابة، ج۵ ص۴۶۹ 📚 الاصابة، ج۸ص۱۶۶ 📚 وَفَیات الائمة(ع)، ص۴۴۰
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) : «مَن بَکی عَلی مُصابِ هذِهِ البِنت (زَینَبَ) کانَ کمَن بَکی عَلی أخَوَیهَا الحَسَنِ و الحُسَینِ(ع)» هر کس بر مصیبتهای این دختر (زینب) بگرید، همانند کسی است که بر برادرانش،حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام)، گریسته باشد.(۱) امام حسین(علیه السلام): «یا أُختاه لاتَنسینی فی نافِلَةِ اللَّیل» ای خواهرم! مرا در نماز شب فراموش نکن.(۲) امام سجّاد(علیه السلام): «إنَّ عَمَّتی زَینَبَ مَعَ تِلک المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها فی طَرِیقِنا إلَی الشّامِ ما تَرَکتْ [تَهَجُّدَها] لِلَیلَة» عمّه ام، زینب، با وجود همه ی مصیبتها و رنجهایی که در مسیرمان به سوی شام به او روی آورد، حتّی یک شب اقامه نماز شب را فرو نگذاشت.(۳) امام سجّاد(علیه السلام): «أنتِ بِحَمدِ اللَّهِ عالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَة»  [ای زینب! ] تو، بحمداللَّه، عالمی هستی که نزد کسی تعلیم ندیدی و دانایی هستی که نزد کسی نیاموختی.(۴) امام سجّاد(علیه السلام): «إنَّها مَا ادَّخَرَت شَیئاً مَن یومِها لِغَدِها أبَدا»ً او هیچ گاه چیزی از امروز برای فردای خود نیاندوخت.(۵) منابع: ۱-۲)وفیات الأئمه،ص ۴۳۱ ۳-۴)وفیات الأئمه،ص ۴۴۱ ۵)بحار الأنوار،ج ۴۵،ص۱۶۴
⁉️⁉️⁉️ یک سؤال معروف : ⭕️ چرا ما همواره از خدا درخواست هدایت به صراط مستقیم مى کنیم، مگر ما گمراهیم؟ ⭕️ وانگهى به فرضى که این سخن از ما زیبنده باشد از پیامبر و امامان که نمونه انسان کامل بودند چه معنى دارد؟! ⭕️ يا مثلا اهل بیت علیهم السلام چه نفعی از ذکر صلوات خواهند برد ؟ 👌برای روشن شدن پاسخ این ایراد تنها به ذکر دو حدیث می پردازیم : ۱ ـ امیر مؤمنان على(علیه السلام) در تفسیر جمله اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ مى فرماید، یعنى : أَدِمْ لَنا تَوْفِیْقَکَ الَّذِى أَطَعْناکَ بِهِ فِى ماضِى أَیّامِنا، حَتّى نُطِیْعَکَ کَذلِکَ فِى مُسْتَقْبَلِ أَعْمارِنا : خداوندا توفیقاتى را که در گذشته بر ما ارزانى داشتى و به برکت آن تو را اطاعت کردیم، همچنان ادامه ده تا در آینده عمرمان نیز، تو را اطاعت کنیم .(۱) ۲ ـ امام صادق(علیه السلام) مى فرماید : أَرْشِدْنا لِلُزُومِ الطَّرِیقِ الْمُؤَدِّی إِلى مَحَبَّتِکَ، وَ الْمُبَلِّغِ إِلى جَنَّتِکَ، وَ الْمانِعِ مِنْ أَنْ نَتَّبِعَ أَهْوَاءَنَا فَنَتَعَطَّبَ، أَوْ أَنْ نَأْخُذَ بِآرائِنا فَنَهْلِکَ: خداوندا ما را بر راهى که به محبت تو مى رسد و به بهشت واصل مى گردد، و مانع از پیروى هوس هاى کشنده و آراء انحرافى و هلاک کننده است، ثابت بدار .(۲) .......... ۱ ـ معانى الاخبار و تفسیر امام حسن عسکرى ، طبق نقل تفسیر صافى ، ذیل آیه فوق ـ بحار الانوار ، جلد ۲۴، صفحه ۹. ۲ ـ معانى الاخبار و تفسیر امام حسن عسکرى ، طبق نقل تفسیر صافى ، ذیل آیه مورد بحث ـ بحار الانوار ، جلد ۸۹، صفحه ۲۵۲ (با اندکى تفاوت) ـ بحار الانوار ، جلد ۲۴، صفحه ۹ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۲۷، صفحه ۴۹، حدیث ۳۳۱۷۹ (چاپ آل البیت).
♻️ تحقیقی پیرامون صراط مستقیم آن گونه که از بررسى آیات قرآن مجید بر مى آید صراط مستقیم همان آئین خداپرستى، دین حق و پایبند بودن به دستورات خدا است، چنان که در سوره انعام آیه ۱۶۱ مى خوانیم: قُلْ إِنَّنِى هَدانِى رَبِّی إِلى صِراط مُسْتَقیم دیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکین: بگو خداوند مرا به صراط مستقیم هدایت کرده: به دین استوار، آئین ابراهیم که هرگز به خدا شرک نورزید . در اینجا دین ثابت و پا بر جا و آئین توحیدى ابراهیم و نفى هر گونه شرک به عنوان صراط مستقیم معرفى شده که این جنبه عقیدتى را مشخص مى کند. اما در سوره یس آیات ۶٠ و ۶۱ چنین مى خوانیم: أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی آدَمَ أَنْ لاتَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ * وَ أَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ: اى فرزندان آدم مگر با شما پیمان نبستم که شیطان را پرستش نکنید (به دستورات او عمل ننمائید) * و مرا پرستش کنید این همان صراط مستقیم است . در اینجا به جنبه هاى عملى آئین حق، اشاره شده که نفى هر گونه کار شیطانى و عمل انحرافى است. و به گفته قرآن در سوره آل عمران آیه ۱٠۱ راه رسیدن به صراط مستقیم پیوند و ارتباط با خدا است (وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراط مُسْتَقیم). ذکر این نکته نیز لازم به نظر مى رسد که: راه مستقیم همیشه یک راه بیشتر نیست، زیرا میان دو نقطه تنها یک خط مستقیم وجود دارد که نزدیک ترین راه را تشکیل مى دهد. بنابراین اگر قرآن مى گوید: صراط مستقیم، همان دین و آئین الهى در جنبه هاى عقیدتى و عملى است به این دلیل است که نزدیک ترین راه ارتباط با خدا همان است. و نیز به همین دلیل است که دین واقعى یک دین بیشتر نیست: إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللّهِ الإِسْلامُ: دین در نزد خدا اسلام است .(۱) به خواست خدا بعداً خواهیم دید که اسلام معنى وسیعى دارد که هر آئین توحیدى را در آن عصر و زمان که رسمیت داشته و با آئین جدید نسخ نشده است شامل مى شود. و از اینجا روشن مى شود: تفسیرهاى مختلفى که مفسران در این زمینه نقل کرده اند، همه در واقع به یک چیز باز مى گردد: بعضى آن را به معنى اسلام. بعضى به معنى قرآن. بعضى به پیامبر و امامان راستین. و بعضى آن را به آئین اللّه که جز آن را قبول نمى کند، تفسیر نموده اند. تمام این معانى بازگشت به همان دین و آئین الهى در جنبه هاى اعتقادى و عملى مى کند. همچنین روایاتى که در منابع اسلامى در این زمینه وارد شده و هر کدام به زاویه اى از این مسأله اشاره کرده، همه به یک اصل باز مى گردد، از جمله: از پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده: أَلصِّراطُ الْمُسْتَقِیْمُ صِراطُ الأَنْبِیاءِ وَ هُمُ الَّذِیْنَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ: صراط مستقیم راه پیامبران است و همانها هستند که مشمول نعمت هاى الهى شده اند .(۲) از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که در تفسیر آیه اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ فرمود: أَلطَّرِیْقُ وَ مَعْرِفَةُ الإِمامِ: منظور راه و شناخت امام است .(۳) و نیز در حدیث دیگرى از همان امام نقل شده: وَ اللّهِ نَحْنُ الصِّراطُ الْمُسْتَقِیْمُ: به خدا سوگند مائیم صراط مستقیم .(۴) در حدیث دیگرى باز از همان امام مى خوانیم که فرمود: صراط مستقیم، امیر مؤمنان على(علیه السلام) است.(۵) مسلّم است پیامبر(صلى الله علیه وآله) و على(علیه السلام) و ائمه اهل بیت(علیهم السلام) همه به همان آئین توحیدى خدا دعوت مى کردند، دعوتى که جنبه هاى اعتقادى و عملى را در بر مى گرفت. جالب این که راغب در کتاب مفردات در معنى صراط مى گوید: صراط راه مستقیم است، بنابراین مستقیم بودن در مفهوم صراط افتاده، و ذکر آن به صورت توصیف، براى تأکید هر چه بیشتر روى این مسأله است. ............. ۱ ـ آل عمران، آیه ۱۹. ۲ ـ تفسیر نور الثقلین ، جلد اول، صفحه ۲٠، حدیث ۸۶ (مؤسسه اسماعیلیان) ـ بحار الانوار ، جلد ۸۹، صفحه ۲۳۸، حدیث ۴۱. ۳ ـ تفسیر نور الثقلین ، جلد اول، صفحه ۲۱، حدیث ۸۸ (مؤسسه اسماعیلیان) ـ تفسیر قمى ، جلد ۱، صفحه ۲۸ (مؤسسه دار الکتاب) ـ تفسیر کنز الدقایق ، جلد ۱، صفحه ۶٠ (انتشارات جامعه مدرسین) ـ کنز الفوائد ، جلد ۱، صفحه ۳۲۸ (انتشارات دار الذخائر). ۴ ـ تفسیر نور الثقلین ، جلد اول، صفحه ۲۱، حدیث ۸۹ (مؤسسه اسماعیلیان) ـ کنز الدقایق ، جلد ۱، صفحه ۶٠ (مؤسسه نشر اسلامى تابع جامعه مدرسین) ـ بحار الانوار ، جلد ۲۴، صفحه ۱۲، و جلد ۲۶، صفحه ۲۵۹. ۵ ـ تفسیر نور الثقلین ، جلد اول، صفحه ۲۱، حدیث ۹٠ (مؤسسه اسماعیلیان) ـ بحار الانوار ، جلد ۲۴، صفحه ۱۱، حدیث ۴، و جلد ۳۵، صفحه ۳۷۳، حدیث ۲۱.
🔴 وای از روزی که ضرب المثلی به غلط به یک باور تبدیل شود مثل این : «چراغی كه به خانه رواست به مسجد حرام است.» 🌀برخي از ضرب المثل‌ها چند پهلو هستند كه در برخي از موارد، داراي معناي صحيح و در برخي از موارد، داراي معناي باطلي هستند. عبارت «چراغي كه به خانه رواست» دو جور قابل تصور است : 👈 اول اينكه مراد از «روا بودن» را «واجب بودن» بدانيم. يعني «چراغي كه در خانه واجب است، در مسجد حرام است». 👈 دوم اينكه مراد از «روا بودن» را «مستحب بودن» بدانيم. يعني «چراغي كه در خانه مستحب است، در مسجد حرام است». 👌اگر صورت اول منظور باشد ، ضرب‌المثل صحيح است، يعني اگر كار واجبي بر عهده انسان باشد، نمي‌تواند به سبب انجام يك مستحب، از انجام واجب باز بماند؛ مثلا پرداخت حق نفقه همسر و فرزندان واجب است. انسان نمي‌تواند از نفقه ايشان كه بر وي واجب است، كسر نموده و براي ساخت يا تعمير مسجد خرج نمايد. رسول خدا مي‌فرمايد:«كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْماً أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَعُول (۱) ‌در گنه‌كاري شخص همين بس كه وي حقوق افراد تحت تكفّل خود را ضايع سازد!» 🔰 نکته مهم اینکه گاه فداکاری و ایثار را می‌توان به اهل خود آموخت و با اختیار اهل خود و انتخاب خودشان آنها را بسمت ازخودگذشتگی سوق داد در اینجا با اینکه چراغ به خانه واجب است اما اهل خانه خود مسیر ایثار را انتخاب کنند پس با اینکه چراغ به خانه واجب است ولی با انتخاب خود مستحبِ ایثار را انجام می‌دهند. مواظب باشیم این ضرب‌المثل توجیهی برای نابودی آموزه ایثار در جامعه نشود. 👌اما اگر صورت دوم منظور باشد، فرد مكلف، بين انجام دو مستحب قرار مي‌گيرد. بهتر است كه مستحب مهم‌تر را انجام دهد؛ مثلا از يك سو وسعت امكانات و تامين رفاه بيشتر براي افراد تحت تكفل مستحب است از سوي ديگر ساختن مسجد و تعمير مسجد هم مستحب است. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَنْ أَسْرَجَ فِي مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرَاجاً لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ وَ حَمَلَةُ الْعَرْشِ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ مَا دَامَ فِي ذَلِكَ الْمَسْجِدِ ضَوْءٌ مِنَ السِّرَاجِ ؛ رسول خدا مي‌فرمايد : كسى كه در مسجدي از مساجد خدا چراغى بيافروزد، تا وقتى كه نور آن چراغ به خاموشى نگرايد، فرشتگان و حاملان عرش الهى براى او طلب آمرزش و مغفرت‌كنند. (۲) در اين موارد اگر فردي خواست يكي از اين دو مستحب را انجام دهد، بهتر است كه مستحب مهمتر را انجام دهد. پس انجام مستحب مهمتر، واجب نيست تا ترك آن حرام باشد. چون چراغي كه مستحب در خانه باشد، در مسجد حرام نيست، بلكه در مسجد هم مستحب است. 🔰چه بسا استحباب آن در مسجد بيشتر هم باشد. حتی گاه در خانه مستحب است اما در مسجد واجب است مثل هزینه ای که بابت تطهیر مسجد باید پرداخت شود که واجب فوری است . ✅ حرف آخر : تمامی بحث فوق زمانی است که مسجد و خانه را از هم جدا بدانيم والا اگر مسجد را قسمتی از خانه خود بدانيم و باور کنیم مسجدي که آباد است می تواند محله ای بلکه شهری و بالاتر کشوری را آباد کند دیگه جایی برای مانور این ضرب المثل باقی نمی ماند . ........... ۱. من‌لا‌يحضره‌الفقيه، ج۳، ص ۱۶۸ ۲. ثواب‌الأعمال‌و‌عقاب‌الأعمال، ص۲۹ _______________ سید جعفر روح بخش مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون https://eitaa.com/sjafarr
❎ مصادیق تکریم متقین در دنیا: ۱. هدایت = هدی للمتقین (بقرة ۲) ۲. رهایی از بن بست = یجعل له مخرجا (طلاق۲) ۳. قدرت تشخیص حق وباطل، صحیح و غلط = یجعل لکم فرقانا (انفال۲۹) ۴. آسان شدن امور= یجعل له من امره یسرا (طلاق۴) ۵. جایگزین شدن گناه = یکفر عنه سیئاته (طلاق ۵) ۶. دستیابی به برکت ها = لفتحنا علیهم برکات(اعراف ۹۶) ۷. بیمه شدن وامنیت = لن یضرکم کیدهم شیئا(آل عمران ۱۲۰) ٨. قبولى اعمال = إنما يتقبل الله من المتقين(مائده۲۷) ✳️ مصادیق تکریم متقین در آخرت ۱. تأمين أينده =إنّ العاقبة للمتقين(هود ۴۹) ٢. سواره محشور شدن گروهی ومحترمانه = یوم نحشر المتقین إلى الرحمن وفدا (مریم۸۵) ٣. خلاصى از جهنم =نُنجّى الذين اتقوا (مریم۷۲)
💥 برخی از اعمال توصیه شده در شـب‌جمعـه✨ ↫◄ شب جمعه بسیار شب با فضیلتی است با این اعمال مستحبه در شب جمعه اقیانوس بیکرانی از فضائل و ثواب‌ها را در پرونده اعمال خود ثبت کنید ↯ ❶ فرستادن هزار مرتبه در شب جمعه شيخ طوسى فرموده در روز پنج‌شنبه مستحب است فرستادن هزار صلوات بر محمد و آل محمد و در آن بگويد: ↫◄و گفتن اين صلوات صد مرتبه از بعد از عصر پنج‌شنبه تا آخر روز جمعه فضيلت بسيار دارد.《اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ اَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْاِنْسِ مِنَ الْاَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ》 ❷ شیخ طوسی فرمود كه در آخر روز پنج‌شنبه كردن استجاب فروان دارد یکصد مرتبه《اَستَغفِرُلله رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیه》 ↫◄ و نيز شيخ فرموده: مستحب است در آخر روز پنج‌شنبه به اين صورت استغفار كنند👇 《اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِی لا اِلَهَ اِلّا هُوَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ تَوْبَةَ عَبْدٍ خَاضِعٍ مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ لا يَسْتَطِيعُ لِنَفْسِهِ صَرْفا وَلا عَدْلا وَلا نَفْعا وَلا ضَرّا وَلا حَيَاةً وَلا مَوْتاً وَلا نُشُورا وَ صَلَّى اللهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ الْاَبْرَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِيما》 ❸ خواندن هزار مرتبه ذکر《لا اِلهَ اِلَّا الله》👈تا از عذاب الهی در امان باشید.》 ❹ خواندن سوره جمعه👈《کفاره گناهان او مابین دو جمعه خواهد بود》 ❺ خواندن سوره واقعه👈《از رفیقان آقا امیر المومنین در بهشت خواهد شد》 ❻ خواندن سوره دخان👈《خداوند گناهانش را بیامرزد و هفتاد هزار فرشته برایش استغفار کنند. ❼خواندن سوره کهف👈《 امام‌صادق‌ (ع)فرمودند : هركس سوره كهف را در بخواند بہ مرگ شهادت از دنیا خواهد رفت..؛ یا خداوند او را شهید حساب آورده و باشهدا مبعوث کند...》 📚 ثواب الاعمال،ص۱۰۷ ❽ خواندن دعای یستشیر👈《باعث پاک شدن گناهان حق الناس و حق الله او خواهد شد. 》 ❾ خواندن دعای دائِمَ الْفَضْلِ ١٠ مرتبه در شب جمعه ثواب سه میلیون پاداش و حسنه 《يا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَريِّةِ يا باسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يا صاحِبَ الْمَواهِبِ السَّنِيَّةِ صَلِّ عَلىٰ مُحَمِّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرى‏ سَجِيَّةً وَاغْفِرْلَنا يا ذَاالْعُلى‏ فِى‏ هذِهِ الْعَشِيَّةِ》 ❿ دعای علامه مجلسی در شب جمعه که ملائکه نتوانستند ثوابش را بنویسند. 《اَلْحَمْدُلله مِنْ اَوَّلِ الدُّنْیا اِلی فَنائِها وَ مِنَ الآخِرَة اِلی بَقائِها اَلْحَمْدُاللهِ عَلی کُلِّ نِعْمَة اَسْتَغْفِرُالله مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ اَتُوبُ اِلَیْه وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ》 ❶ ❶ از حضرت رسول ﷺ منقول است که هر که هفت مرتبه اين دعا را در شب جمعه يا روز جمعه بخواند اگر در آن شب يا آن روز بميرد داخل بهشت شود و دعا اين است: 《اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّی لا اِلَهَ اِلّا أَنْتَ خَلَقْتَنِی وَ اَنَا عَبْدُکَ وَابْنُ أَمَتِکَ وَ فِی قَبْضَتِکَ وَ نَاصِيَتِی بِيَدِکَ أَمْسَيْتُ عَلَی عَهْدِکَ وَ وَعْدِکَ مَا اسْتَطَعْتُ اَعُوذُ بِرِضَاکَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ اَبُوءُ بِنِعْمَتِکَ [بِعَمَلِی] وَ اَبُوءُ بِذَنْبِی [بِذُنُوبِی] فَاغْفِرْ لِی ذُنُوبِی اِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ》 ❷❶سه مرتبه زیارت امام حسین علیه‌السلام 《صَلَّی اللهُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِالله》 که آیة الله به این جهت سفارش نموده که ثواب زیارت خداوند در عرش اعلىٰ نوشته خواهد شد. ❸❶خواندن دعای کمیل 🍁 و نیز خواندن سوره های زیر👇 👈 فواید سوره ملک و نسا در از بین بردن عذاب قبر⚰️ پیامبر (ص) درباره این سوره می‌فرماید: (سوره ملک)از عذاب قبر جلوگیری می‌کند". اگر شخصی از آشنایان شما فوت کرده‌است برای رفع عذاب قبر وی، بر این سوره مداومت کنید. امام علی (ع) می‌فرماید: هر شخصی که در روز جمعه، سوره نسا را قرائت کند، از عذاب قبر نجات خواهد یافت. 2) ثواب الاعمال، ص105 منبع: الکوثر 👈و نیز خواندن سوره های اسراء، شعرا، نمل، یس، دخان، قصص، سجده، احقاف، ص