eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
194 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
📍اهميت اداء دين خدای حکیم، جلّ و علی، به واسطه وسعت فضل و دریای کرم وی، برای بدهکاری که بدهی خود را به وقت پرداخت کند، ثواب بسیاری را اعطاء خواهد کرد. قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: «دِرْهَمٌ یرُدُّهُ الْعَبْدُ الَی الْخُصَماءِ، خَیرٌ لَهُ مِنْ عِبادَةِ الْفِ سَنَةٍ وَ خَیرٌ لَهُ مِنْ عِتْقِ الْفِ رَقَبَةٍ وَ خَیرٌ لَهُ مِنْ الْفِ حَجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ»[1] [یک درهم که انسان به صاحبانش برگرداند، برای او بهتر است از عبادت هزار سال و آزاد نمودن هزار بنده و نیز برتر است از هزار حج و عمره.] و نیز فرموده است: «مَنْ رَدَّ دِرْهَماً الَی الْخُصَماءِ، اعْتَقَ اللَّهُ رَقَبَتَهُ مِنَ النَّارِ وَ اعْطاهُ بِکلِّ دانِقٍ ثَوابَ نَبِی وَ بِکلِّ دِرْهَمٍ مَدینَةً مِنْ دُرَّةٍ حَمْراءَ»[2] [کسی که درهمی را به صاحبانش برگرداند، خداوند او را از آتش جهنم نجات خواهد داد و به قدر هر دانقی[3] که به صاحبش پرداخت می کند اجر پیامبری و به اندازه هر درهمی که پرداخت می نماید شهری از درّ سرخ برای او خواهد بود.] 📍و این هم ثواب بر گرداندن مال حرام یعنی مالی که از کسی غصب و یا سرقت شده است : قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: «اداءُ دانِقٍ مِنْ حَرامٍ یعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ سَبْعینَ الْفِ حَجَّةً مَبْرَوُرَةً»[4] [اداء نمودن دانقی از حرام نزد خداوند معادل هفتاد هزار حج مقبول است.] به هرحال خداوند از هر گناهی بگذرد از حقوق النّاس نخواهد گذشت. قال الباقر علیه السلام: «اوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِ الشَّهیدِ کفَّارَةٌ لِذُنُوبِهِ الَّا الدَّینَ، فَانَّ کفَّارَتَهُ قَضائُهُ»[5] [اولین قطره خونی که از شهید می ریزد کفاره همه گناهان او خواهد بود الا قرض که تنها کفاره آن اداء آن است.] این اخبار و تمام روایاتی که از آغاز بحث تاکنون گذشت، اطلاق دارند و شامل حقوق شرعی و بدهکاری از زکوات و اخماس نیز می شوند. بنابراین عدم پرداخت وجوه شرعی نیز معصیت شمرده شده و تأخیر در آن در صورت توان پرداخت جایز نیست. مقدار پرداخت بایستی به قدر دریافت باشد و اگر بیش از آن را شرط کرده باشند ربا محسوب می شود و برای طرفین حرام است ولی در صورت عدم شرط مستحب است بدهکار چیزی بر مبلغ بدهی بیفزاید. ................ [1] مستدرك الوسايل- جلد 12- صفحه 104. [2] مستدرك الوسايل- جلد 12- صفحه 104. [3] دانق را حدود يك ششم درهم گويند. [4] مستدرك الوسايل- جلد 12- صفحه 106. [5] وسايل الشيعه- جلد 13- صفحه 85.
🔴 سوره های قرآنی با فضیلت در شب جمعه 🔵 در روایات آمده است که: 🔺 هر کس در هر شب جمعه ، سوره ی اسراء را بخواند ، نمی میرد مگر اینکه قائم آل محمد را زیارت می کند و از اصحاب ایشان می گردد . 🔺 هر کس در هر شب جمعه ، سوره ی واقعه را بخواند ، از دوستان حضرت امیر علیه السلام می شود و همه او را دوست خواهند داشت. 🔺 هر کس سوره کهف را در شب‌های جمعه قرائت نماید، به مرگ شهادت از دنیا خواهد رفت یا اینکه خداوند او را شهید مبعوث خواهد کرد و در روز قیامت در صف شهدا خواهد بود. 🔺 هر کس در هر شب جمعه ، سوره ی صاد را بخواند ، به او خیر دنیا و آخرت عطا می شود ، و بزرگان فرموده اند که اهل یقین می شود. 🔺 هر كس سوره جمعه را در هر شب جمعه بخواند كفاره گناهان ما بین دو جمعه او خواهد بود. 🔺 هر کس که طواسینِ ثلاث (سوره قصص و نمل و شعراء) را در شب جمعه، بخواند از دوستان خدا، و در جوار او و در کنف حمایت او قرار خواهد گرفت و در دنیا هرگز فقر و ناامنى و ناراحتى شدید پیدا نخواهد کرد و در آخرت خداوند آن قدر از مواهب خود به او مى بخشد که راضى گردد و بلكه فراى رضايتش به او ارزانى شود و خداوند صد حورى‏ را به همسرى او درآورد.
👌چهار شب خود را وقف عبادت کنیم ▪️الإمامُ عليٌّ عليه السلام: يُعجِبُني أن يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفسَهُ في السَّنَةِ أربَعَ لَيالٍ : لَيلةَ الفِطرِ ، و لَيلةَ الأضحى، و لَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، و أوّلَ لَيلةٍ مِن رَجَبٍ. 🔸امیرالمومنین على عليه السلام فرمودند: خوش دارم كه انسان ، سالى چهار شب خود را وقف عبادت خدا كند : شب عيد فطر ، شب عيد قربان ، شب نيمه شعبان و شب اول ماه رجب . 📚بحار الأنوار : ۹۷/۸۷/۱۲ . 🌷دو پیشنهاد برای جبران شب زنده داری امشب : 👈 با وضو خوابیدن : که در این صورت خداوند فرشته ای را به جای تو مأمور به عبادت می کند 👈 نماز شب خوندن : اگه تمام شب برات مقدور نیست قسمت گل شب که نیم ساعت به اذان صبح است رو بیدار بمون و نماز شبت رو بخون و در اون وقت طلایی با امام زمانت عج همراه باش
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍 خصائص الباقریة ؛ ویژه گی های امام باقر عليه السّلام : 🌹 پدر، فرزند امام حسین علیه السلام مادر، فرزند امام حسن علیه السلام لذا تنها معصومی هستند که هر دو پدر بزرگشان امام معصوم هستند . 🌹 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توسط جابربن عبدالله انصاری رحمة الله علیه، به او سلام می رساند . 📚 ارشاد مرحوم شیخ مفید رَحِمَهُ اللَّه ص٣٨٢ 🌹 اولین ناقل زیارت عاشورا : 📚بحارالانوار ج٩٨ ص٢٩٠ تا ٣٠٠ 🌹 کوچک ترین معصوم حاضر در کربلا لذا می فرمود : من چهارساله بودم که جدم حسین بن علی کشته شد. من شهادت وی و آنچه در آن وقت بر ما گذشت را به یاد دارم. 📚تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۸۹ 🌹 وصیت متفاوت حضرت در برگزاری ده سالهٔ عزاداری برای حضرت در سرزمین منا 📚 بحارالانوار ج۴۶ ص۲۲۰ ...............(🌹)................ 💗 سید جعفر روح بخش @sjafarr
✍ به استقبال ماه رجب ب ۱ ✅ اسامی ماه رجب؛ معنی رجب؛ فرمود: رجب نام نهري است در بهشت كه از شير سپيدتر و از عسل شيرين تر است ، هركه يك روز از رجب را روزه بدارد به يقين از آن نهر بياشامد. رجب الاصب؛ رجب را <اصبّ> [يعني فرو ريزنده تر] مي گويند ، زيرا رحمت خداوند در اين ماه بر امّت من بسيار ريخته مي شود ، پس بسيار بگوييد ، أَسْتَغْفِرُ اللَّه وَأَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ رجب الاصم؛ ..و انما سمی الاصم لانه لایقاربه شهر من الشهور حرمهً و فضلاً عند الله تبارک و تعالی.. ( امالی صدوق ص ۴۲۹) بدین جهت «اصمّ= گوش کر کن » نامیده شده که هیچ یک از ماه‌ها در احترام و فضیلت و برتری به پای این ماه نمی رسد. شهر الله؛ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مَعْنَی قَوْلِکَ رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّهُ مَخْصُوصٌ بِالْمَغْفِرَةِ فِیهِ تُحْقَنُ الدِّمَاءُ ‏وَ فِیهِ تَابَ اللَّهُ عَلَی أَوْلِیَائِهِ ‏ وَ فِیهِ أَنْقَذَهُمْ مِنْ نِزَاعِهِ .. ‏بحار۹۵ص۳۹۴ [ترجمه] رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به انس بن مالک فرمودند: رجب، ماه خداست، چه معنایی دارد؟ سپس فرمودند: چون این ماه به مغفرت خداوند اختصاص دارد، خونریزی نمی شود و در این ماه، خداوند بر دوستان خود بازمی گردد و آنها را از دشمنی با خود نجات می‌دهد. شهر عظیم امام کاظم(علیه‏ السلام) می فرماید : 《رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِیرَهَ مِائَهِ سَنَهٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة》 رجب ماه بزرگى است که خداوند در آن ماه پاداش‏ها را دو چندان کند و گناهان را پاک سازد. هر که یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، دوزخ به اندازه مسافت صد سال از او دورى گزیند و هر که سه روز از ماه رجب را روزه بدارد بهشت بر او واجب آید.
✍ به استقبال ماه رجب ب ۲ ✅ اعمال ماه رجب: عَنِ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَی الصَّبَاحِ : طُوبَی لِلذَّاکِرِینَ طُوبَی لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی : أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ. 📚بحار الانوار ج۹۵ص۳۷۶ ترجمه: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته ای را گمارد که به او داعی( دعوت کننده) گفته می‌شود. هنگامی که ماه رجب وارد می‌شود، آن فرشته در هر شب از آن تا صبح ندا در می‌دهد: خوشا به حال ذاکران، خوشا به حال اطاعت کنندگان، و خداوند متعال خود می‌فرماید: من همنشین هر کس هستم که همنشین من باشد و مطیع هر کس هستم که از من اطاعت کند و آمرزنده هر کس هستم که از من آمرزش بطلبد. ماه، ماه من است و بنده، بنده‌ام و رحمت، رحمتم. بنابر این، هر کس در این ماه مرا بخواند، او را اجابت می‌کنم و هر کس از من چیزی بخواهد، به او عطا می‌کنم و هر کس از من طلب هدایت کند، هدایتش می‌نمایم و من این ماه را به عنوان رشته ارتباط میان خود و بندگانم قرار دادم، هر کس به آن چنگ بزند، به من می‌رسد. 📢 ندای این الرجبیون در حق روزه دار ماه رجب در روز قیامت امام صادق(علیه السلام) می فرماید : 《إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ نَادَى مُنَادٍ فِی بُطْنَانِ الْعَرْشِ، أَیْنَ الرَّجَبِیُّونَ؟ فَیَقُومُ أُنَاسٌ یُضِی‏ءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ عَلَى رُءُوسِهِمْ تِیجَانُ الْمَلِکِ مُکَلَّلَهً بِالدُّرِّ وَ الْیَاقُوتِ مَعَ کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَلْفُ مَلَکٍ عَنْ یَمِینِهِ وَ أَلْفُ مَلَکٍ عَنْ یَسَارِهِ یَقُولُونَ لَهُ : هَنِیئاً لَکَ کَرَامَهُ اللَّهِ یَا عَبْدَ اللَّهِ! فَیَأْتِی النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِی وَ إِمَائِی وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأُکْرِمَنَّ مَثْوَاکُمْ وَ لَأُجْزِلَنَّ عَطَایَاکُمْ وَ لَأُبَوِّئَنَّکُمْ مِنَ الْجَنَّهِ غُرَفاً تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِینَ إِنَّکُمْ تَطَوَّعْتُمْ بِالصَّوْمِ لِی شَهْراً عَظَّمْتُ حُرْمَتَهُ وَ أَوْجَبْتُ حَقَّهُ مَلَائِکَتِی أَدْخِلُوا عِبَادِی وَ إِمَائِی الْجَنَّهَ》 در روز قیامت هاتفی از درون عرش ندا مى‏ دهد رجبى‏ ها کجایند؟ گروهى بر مى‌خیزند که چهره‏ایشان براى مردم محشر مى‏ درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آکنده از مروارید و یاقوت است. همراه هر یک از ایشان هزار فرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ایستاده‏ اند و به او مى‏ گویند : اى بنده خدا! کرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مى‏ آید که اى بندگان من! سوگند به عزت و جلال خودم، جایگاه شما را گرامى و عطاى شما را جزیل قرار مى‏ دهم و غرفه‏ هایى از بهشت به شما ارزانى مى‏ دارم که از زیر آن جوى‏ ها جارى است و جاودانه در آن خواهید بود و پاداش عمل‏ کنندگان چه نیکوست، شما براى من در ماهى، روزه مستحبى گرفتید که حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب کرده‏ ام. اى فرشتگان من! این بندگان و کنیزکان مرا به بهشت درآورید. سپس حضرت(ع) فرمود : 《هَذَا لِمَنْ صَامَ شَیْئاً مِنْ رَجَبٍ وَ لَوْ یَوْماً وَاحِداً فِی أَوَّلِهِ أَوْ فِی وَسَطِهِ أَوْ فِی آخِرِه》 این پاداش کسى است که چیزى از ماه پرفضیلت رجب را روزه بگیرد، هر چند یک روز از دهه اول یا دوم یا آخر آن باشد. ⬅️ ده عمل و عبادات: ۱ نمازها ۲ روزه ۳ ذکرها ۴ سورهای موکد در این ماه ۵ دعاهای مخصوص هر روز ماه رجب ۶ تعقیبات مخصوص ماه رجب: یا من ارجوه لکل خیر .. ۷ صدقه در این ماه ۸ زیارت اهلبیت خاصه امام رضا علیه السلام ۹ عمره رجبیه ۱۰ غسل
🌷 ماه رجب ماه زیارت خصوصا زیارت امام رضا علیه‌السلام : محمد بن سليمان مى گويد: من‌ از حضرت‌ أبوجعفر امام‌ محمّد تقيّ عليه‌السّلام‌ پرسيدم‌ راجع‌ به‌ مردی که‌ حِجّة‌ الإسلام‌ خود را انجام‌ داده‌ بود متمتّعاً با عمره‌، يعنی حجّ تمتّع‌ بجای آورده‌ بود، و خداوند وی را کمک‌ نموده‌ بود تا اينکه‌ آنها را صحيحاً بجای آورد؛ و پس‌ از آن‌ به‌ مدينه‌ آمده‌ بود و زيارت‌ رسول‌ اکرم‌ صلّیاللَه‌ عليه‌ و آله‌ وسلّم‌ را بجای آورده‌ بود، و سپس‌ با معرفت‌ به‌ حقّ تو و به‌ اينکه‌ تو حجّت‌ خداوند در روی زمين‌ هستی و درِ خدا میباشی که‌ بايد از آن‌ در وارد شد، به‌سوی تو آمده‌ بود و تو را زيارت‌ نموده‌ و بر تو سلام‌ داده‌ بود. و پس‌ از آن‌ به‌سوی حضرت‌ أبا عبداللَه‌ الحسين‌ صلوات‌اللَه‌ عليه‌ آمده‌ و بر آنحضرت‌ سلام‌ داده‌، و سپس‌ به‌ بغداد رفته‌ و بر حضرت‌ أبوالحسن‌ موسی عليه‌السّلام‌ سلام‌ داده‌ و زيارت‌ نموده‌، و پس‌ از آن‌ به‌ سوی شهر خود مراجعت‌ نموده‌ است‌. اينک‌ که‌ موسم‌ حجّ فرا رسيده‌ است‌، او متمکن‌ از حجّ ميباشد، بفرمائيد: برای او با اين‌ کيفيّتی که‌ ذکر شد که‌ حِجّة‌ الاسلام‌ خود را انجام‌ داده‌ است‌، آيا باز حجّ بيت‌اللَه‌ الحرام‌ برای او أفضل‌ است‌، يا اينکه‌ به‌ سوی خراسان‌ برود و بر پدرت‌ عليّ بن‌ موسی عليهماالسّلام‌ سلام‌ کند؟! حضرت‌ فرمود: نه‌! بلکه‌ به‌ خراسان‌ رود و بر حضرت‌ أبوالحسن‌ عليه‌السّلام‌ سلام‌ کند البتّه‌ آن‌ افضل‌ است‌؛ وليکن‌ بايد زيارت‌ و سلامش‌ در ماه‌ رجب‌ باشد. و سزاوار نيست‌ که‌ زيارت‌ آن‌ حضرت‌ را در امروز بجای آوريد؛ زيرا سلطان‌ وقت‌ اين‌ عمل‌ را برای ما و برای شما قبيح‌ و ناپسند میشمرد.» عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیمانَ قالَ : سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَیهِ السَّلَامُ عَنْ رَجُلٍ حَجَّ حِجَّةَ الإسْلَامِ، فَدَخَلَ مُتَمَتِّعًا بِالْعُمْرَةِ إلَی الْحَجِّ، فَأَعَانَهُ اللَه عَلَی عُمْرَتِهِ وَ حَجِّهِ، ثُمَّ أَتَی الْمَدِينَةَ فَسَلَّمَ عَلَی النَّبِيِّ صَلَّی اللَه عَلَیهِ وَ ءَالِهِ ثُمَّ أَتَاک عَارِفًا بِحَقِّک؛ یعْلَمُ أَنَّک حُجَّةُ اللَه عَلَی خَلْقِهِ وَ بَابُهُ الَّذِی يُؤْتَی مِنْهُ، فَسَلَّمَ عَلَیک، ثُمَّ أَتَی أَبَا عَبْدِاللَه الْحُسَینِ صَلَوَاتُ اللَه عَلَیهِ فَسَلَّمَ عَلَیهِ، ثُمَّ أَتَی بَغْدَادَ وَ سَلَّمَ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی عَلَیهِ السَّلَامُ، ثُمَّ انْصَرَفَ إلَی بِلَادِهِ، فَلَمَّا کانَ فِی وَقْتِ الْحَجِّ رَزَقَهُ اللَه الْحَجَّ؛ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ: هَذَا الَّذِی قَدْ حَجَّ حِجَّةَ الإسْلَامِ یرْجِعُ أَیضًا فَیحُجُّ، أَوْ یخْرُجُ إلَی خُرَاسَانَ إلَی أَبِيک عَلِيِّ ابْنِ مُوسَی عَلَیهِ السَّلَامُ فَيُسَلِّمُ عَلَیهِ؟! قَالَ: [لَا] بَلْ یأْتِی خُرَاسَانَ فَيُسَلِّمُ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ عَلَیهِ السَّلَامُ أَفْضَلُ؛ وَلْیکنْ ذَلِک فِی رَجَبٍ؛ وَ لَا ینْبَغِی أَنْ تَفْعَلُوا [فِی] هَذَا الْیوْمِ؛ فَإنَّ عَلَینَا وَ عَلَیکمْ مِنَ السُّلْطَانِ شُنْعَةً.
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
🌷 ماه رجب ماه زیارت خصوصا زیارت امام رضا علیه‌السلام : محمد بن سليمان مى گويد: من‌ از حضرت‌ أبوجعف
مراد از هَذَا الْیوْمِ، يوم‌ حجّ و موسم‌ حجّ باشد؛ و بنابراين‌ حضرت‌ ميفرمايند: اين‌ شخص‌ که‌ موسم‌ حجّ رسيده‌ و امر دائر است‌ بر اينکه‌ يا حجّ کند يا زيارت‌ پدرم‌ را، و زيارت‌ مقدّم‌ است‌، در ايّام‌ حجّ و موسم‌ حجّ به‌ خراسان‌ نرود و زيارت‌ نکند زيرا خليفه‌ ميگويد: اينان‌ حجّ خود را زيارت‌ قبر حضرت‌ امام‌ رضا قرار داده‌اند. و در موسم‌ حجّ که‌ مشهود است‌ تمام‌ زائرين‌ بيت‌اللَه‌ الحرام‌ از أوطان‌ خود خارج‌ و به‌ سوی مکه‌ ميروند، معلوم‌ است‌ که‌ اگر کسی به‌ سمت‌ خراسان‌ و برای زيارت‌ سفر کند اين‌ سفرِ چشمگير مشخّص‌ خواهد شد و خليفه‌ ميگويد: اينان‌ از عمل‌ حجّ با چنين‌ و چنان‌ أهمّيّت‌ إعراض‌ نموده‌ و محلّی ديگر که‌ قبر امامشان‌ است‌، بدانسوی قصد میکنند و حجّمیکنند. پس‌ در موسم‌ حجّ به‌ زيارت‌ نرويد و صبر کنيد در زمانی که‌ از نقطۀنظر تدريج‌ زمان‌ در مقابل‌ موسم‌ حجّ قرار دارد و آن‌، ماه‌ رجب‌ است‌ که‌ در ضمن‌ دارای شرف‌ و فضيلت‌ و شهراللَه‌ الاصَبّ است‌ زيارت‌ کنيد تا اين‌ احتمال‌ تشنيع‌ از شما برداشته‌ شود. در اينصورت‌، زيارت‌ کرده‌ايد و سلطان‌ را نيز نسبت‌ به‌ خود در شک و شبهه‌ نينداخته‌ايد! و اين‌ وجه‌ از احتمال‌ بسيار خوب‌ است‌ و اشکالی ندارد. مضافاً به‌ آنکه‌ در زيارت‌ حضرت‌ امام‌ رضا در موسم‌ حجّ به‌ بيان‌ مقدّم‌ خوف‌ تشنيع‌ هست‌ نه‌ مطلق‌ زيارت‌ گرچه‌ در ماه‌ رجب‌ باشد؛ چون‌ زيارت‌ ائمّه‌ عليهم‌ السّلام‌ بطور مطلق‌ در آن‌ زمانها رائج‌ و دارج‌ بوده‌، و شيعيان‌ به‌ زيارت‌ قبور ائمّۀ خود معروف‌ بوده‌اند.
پاداش روزه ماه رجب! 💠 امام رضا علیه السلام : 🔸 «مَن صامَ أَوَّلَ يَومٍ مِن رَجَبٍ رَغبَةً في ثَوابِ اللّهِ عزّ و جلّ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ، ومَن صامَ يَوماً في وَسَطِهِ شُفِّعَ في مِثلِ رَبيعَةَ ومُضَرَ، ومَن صامَ في آخِرِهِ جَعَلَهُ اللّهُ عزّ و جلّ مِن مُلوكِ الجَنَّةِ وشَفَّعَهُ في أَبيهِ وأُمِّهِ، وَابنِهِ وَابنَتِهِ، وأُختِهِ وأَخِيهِ، وعَمِّهِ وعَمَّتِهِ، وخالِهِ وخالتِهِ، ومَعارِفِهِ وجيرانِهِ، وإِن كانَ فيهِم مُستَوجِبا لِلنّارِ» 🔹 «هر کس روز اوّل ماه رجب را به اشتیاق ثواب الهی روزه بگیرد، بهشت‏ بر او واجب می‌گردد و هر کس یک روز در میانۀ ماه رجب روزه بگیرد، برای افرادی به شمار ربیعه‏ و مضر [که دو طایفۀ پرجمعیّت بودند]، شفاعت می‌کند و هر کس یک روز در آخر آن روزه بگیرد، خداوند، او را از پادشاهان یا سَروران اهل بهشت قرار می‌دهد و شفاعت او را در بارۀ پدر، مادر، پسر، دختر، برادر، خواهر، عمو، عمّه، دایى، خاله، آشنایان و همسایگانش می‌پذیرد، گرچه در میان آنان کسی باشد که سزاوار دوزخ است» 📚 عيون أخبار الرضا علیه‌السلام ج١ ص٢٩١
💥 تاریخچه شخصیت های یمنی ✔️ همسر حضرت سلیمان علیه سلام ملکه سبأ بلقیس اهل یمن بودن که به یکتاپرستی درآمدند ✔️ یمنی‌ها اولین قومی بودند که دعوت حضرت ابراهیم علیه سلام را برای حج خانه خدا اجابت کردند. ✔️ زمانی که اسلام در زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در حال تبلیغ شدن بود یمنی ها توسط امیرالمؤمنین علیه السلام اسلام را پذیرفتند ✔️ مالک اشتر نخعی از فرماندهان و یاران خاص امیرالمؤمنین علیه سلام اهل یمن بود. ✔️ ابراهیم بن مالک اشتر نخعی که از رجال مشهور شیعه بود و در قضیه قیام مختار با مختار بیعت کرد اهل یمن بود. ✔️ عمار بن یاسر از جمله صحابه برجسته یمنی مؤثر در استقرار و تثبیت خلافت امام علی(علیه سلام) بود. ✔️ ریشه و اصل انصار که مرکّب از دو قبیله اوس و خزرج بودند و در پیروزی پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر مشرکین و کفار جزیرة العرب و استقرار اسلام، نقشی بی بدیل داشتند، به قبیله ازد که یمنی است بر می گردد. ✔️ دفاع یمنی‌ها از اهل بیت علیهم السلام بعد از اتفاقات سقیفه ✔️ برخی از مورخان از مجموع 72 تن شهید کربلا 34 تن آنان را یمنی دانسته اند. من جمله نافع بن هلال ، بریر بن خضیر ، عابس بن ابی شبیب شاکری و... ✔️ اویس قرنی یمنی به خاطر ایمان قوی و فوق العاده اش و به خاطر پذیرش ولایت امیرالمؤمنین و شهادت در رکاب آن حضرت یکی از نورانی ترین چهره های عالم اسلام و تشیع به شمار می رود. ✔️ حجر بن عدی از دیگر چهره های درخشان یمنی در تاریخ اسلام و تشیع است. حجر مشهور به زهد و عبادت و شجاعت و بصیرت و فصاحت بود و از یاران و فرماندهان برجسته امیرالمؤمنین علیه السلام بود که در تمامی نبردهای حضرت حضور داشت. ✔️ عمرو بن حَمق خزاعی نیز از جمله نام آوران یمنی در اسلام و تشیع است. عمرو از آن دسته از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله بود که آن حضرت گواهی بر بهشتی بودنشان داده بود. ✔️ هانى بن عروه از قبيله مذحج یمن، از شخصيتها و بزرگان كوفه بود. او از صحابه پيامبر صلی الله علیه و اله که حيات پيامبر را درك كرده، و از دوستان مخصوص اميرالمؤمنین علیه السلام بود. ✔️ کمیل بن زیاد نخعی نیز دیگر چهره درخشان یمنی ثبت شده در تاریخ اسلام و تشیع است. او پیامبر صلی الله علیه و آله را درک کرده و پس از رحلت آن حضرت در زمره یاران خاص امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام قرار گرفت و پس از امیرالمؤمنین نیز جزء یاران امام حسن مجتبی علیه السلام بود. ✔️ مقداد بن اسود کندی نیز در متون تاریخی در زمره اهالی قبیله کنده حضر موت یمن بر شمرده شده است. ✔️ در جریان واقعهٔ جمل، نیروهای یمنی سپاه امیرمؤمنان (علیه‌السلام) بسیار فعالانه در جنگ شرکت داشتند. در نبرد صفین نیز برخی از چهره‌های یمنی حضور داشتند که از جملهٔ آنان، مالک اشتر، عُدَی طایی، زُحَرْ بن قیس و هانی بن عُروه بودند. از دیگر قبایل یمنی که در ماجرای صفین حضور داشتند، بَنو أحمس از تیرۀ بُجیله بن اَنمار بن نزار بودند که به گفتۀ مؤلف «پیکار صفین»، هفتصد نفر از این طایفه در این نبرد حاضر بودند. ✔️ از عناصر اصلی تشکیل گروه توابین ، یمنی ها بودند. ✔️ زمانی که بحث خلافت علی بن ابی طالب (علیه‌السلام) مطرح شد، به رغم مخالفت‌های آن حضرت، قبایل یمنی بیش از دیگران در ترغیب حضرت امیر (علیه‌السلام) برای پذیرش مسئلهٔ خلافت نقش داشتند و بنابر نقل، اولین کسی که با امام علی (علیه‌السلام) بیعت کرد، مالک اشتر بود. ✅ دین رسمی یمن، اسلام است. اکثر جمعیت این کشور مسلمان هستند. حدود ۴۰٪ مسلمانان شیعیان زیدی مذهب و بقیه شافعی مذهب هستند. تعداد کمی شیعه اسماعیلی مذهب و تعداد بسیار کم شیعه دوازده امامی نیز در یمن ساکن هستند. .
《السَّلامُ عَلَيْكَ یا اَبَاالحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهَادِیِ النِّقِیُّ》🔷🔹 ✅بعد از شهادت امام جواد(ع) متوکل عباسی براى اینکه بتواند امام هادی(ع) را زیر نظر بگیرد، ایشان را از مدینه به سامراء دعوت تبعید گونه کرد. از این طریق، وی توانست کنترل شدید را حتى در درون خانه امام(ع) بر قرار سازد و تمام حرکات و ملاقاتهاى حضرت(ع) را زیر نظر داشته باشد. پس به یحیى بن هرثمه ماموریت داد تا امام هادى(ع) را از مدینه به سامراء ببرد. شیخ مفید می گوید : 📋《فَلَمَّا وَصَلَ إِلَیْهَا فَاَنَزَلَ فِی خَانٍ [الاَشنَعِ] یُعْرَفُ بِخَانِ الصَّعَالِیکِ》 ♦️پس زمانی که امام هادی(ع) به سامراء رسید، متوکل برای اینکه از شان امام(ع) بکاهد، دستور داد، ایشان را یک روز در کاروانسرای کثیف و بدنامی به نام صعالیک جای دهند و روز بعد وارد شهر کنند.(۱) امام(ع) در این شهر نظامی حدود ۲۰ سال اقامت داشت و همواره تحت نظر و مراقبت بود. مسعودی می نویسد : روزی در مدینه در نزد متوکل از امام هادی(ع) سعایت و سخن چینی شد و به او گفتند : در منزل او سلاح و نوشته‏ ها و اشیاى دیگرى است که از طرف شیعیان به وى رسیده و او قصد قیام بر ضد دولت تو را دارد. پس؛ 📋《فَبَعَثَ إِلَیْهِ جَمَاعَهً مِنَ الْأَتْرَاکِ فَهَجَمُوا دَارَهُ لَیْلًا فَلَمْ یَجِدُوا فِیهَا شَیْئاً وَ وَجَدُوهُ فِی بَیْتٍ مُغْلَقٍ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِ مِدْرَعَهٌ مِنْ صُوفٍ وَ هُوَ جَالِسٌ عَلَى الرَّمْلِ وَ الْحَصَى وَ هُوَ مُتَوَجِّهٌ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى یَتْلُو آیَاتٍ مِنَ الْقُرْآنِ فَحُمِلَ عَلَى حَالِهِ تِلْکَ إِلَى الْمُتَوَکِّلِ》 ♦️متوکل گروهى را به منزل آن حضرت(ع) فرستاد و آنان شبانه به خانه امام‏ علی(ع) هجوم بردند. ولى چیزى به دست نیاوردند، آنها دیدند که حضرت(ع) تنها در اطاقى دربسته نشسته و در حالى که جامه پشمین بر تن دارد و بر زمین خاکى روى شن و ماسه نشسته، به عبادت خدا و تلاوت قرآن مشغول است. امام(ع) را با همان حال دستگیر کرده و نزد متوکل بردند. آنان به متوکل گفتند : 📋《لَمْ نَجِدْ فِی بَیْتِهِ شَیْئاً وَ وَجَدْنَاهُ یَقْرَأُ الْقُرْآنَ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَهِ وَ کَانَ الْمُتَوَکِّلُ جَالِساً فِی مَجْلِسِ الشُّرْبِ فَدَخَلَ عَلَیْهِ وَ الْکَأْسُ فِی یَدِ الْمُتَوَکِّلِ فَلَمَّا رَآهُ هَابَهُ وَ عَظَّمَهُ وَ أَجْلَسَهُ إِلَى جَانِبِهِ وَ نَاوَلَهُ الْکَأْسَ الَّتِی کَانَتْ فِی یَدِهِ》 ♦️در خانه‏ اش چیزى نیافتیم و او را رو به قبله دیدیم که قرآن مى‏ خواند. متوکل چون امام(ع) را دید، از عظمت و هیبت امام(ع) بى‏ اختیار ایشان را احترام نموده و در کنار خود نشانید و با کمال گستاخى جام شرابى را که در دست داشت‏، به امام(ع) تعارف نمود. امام هادی(ع) سوگند یاد کرده و فرمود : 📋《وَ اللَّهِ مَا یُخَامِرُ لَحْمِی وَ دَمِی قَطُّ فَأَعْفِنِی فَأَعْفَاهُ》 ♦️گوشت و خون من با چنین چیزى آمیخته نشده است، مرا معاف دار! متوکل حضرت(ع) را معاف نمود و گفت : پس شعرى بخوان! حضرت(ع) فرمود : من شعر کم مى‏ خوانم‏! متوکل گفت : باید بخوانى! امام هادى(ع) آن گاه که اصرار وى را دید اشعارى را قرائت نمود، که تمام اهل مجلس متاثر شده و به گریه افتادند و بزم شراب و عیش به سوگ و عزا تبدیل شده و آنان جامهاى شراب را بر زمین کوبیدند. 📋《فَبَکَى الْمُتَوَکِّلُ حَتَّى بَلَّتْ لِحْیَتَهُ دُمُوعُ عَیْنَیْهِ وَ بَکَى الْحَاضِرُونَ وَ دَفَعَ إِلَى عَلِیٍّ(ع) أَرْبَعَهَ آلَافِ دِینَارٍ ثُمَّ رَدَّهُ إِلَى مَنْزِلِهِ مُکَرَّماً》 ♦️پس از خواندن این اشعار، متوکل و هر که در مجلس بود گریستند، تا آنجا که اشک محاسن متوکل را تر کرد. سپس وی چهار هزار دینار به امام هادی(ع) داد و ایشان را با احترام روانه منزل کرد.(۲) در نقلی دیگر آمده است که؛ 📋《فَضَرَبَ الْمُتَوَکِّلُ بِالْکَأْسِ‏ الْأَرْضَ وَ تَنَغَّصَ عَیْشُهُ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ》 ♦️متوکل (پس از شنیدن این اشعار) جام شرابش را بر زمین کوفت و در آن روز عیششان منقّض گردید.(۳) سرانجام امام هادی(ع) در زمان معتز مسموم گردید و در ماه رجب سال ۲۵۴ هجری پس از بیست سال و نه ماه اقامت در سامراء به شهادت رسید و در خانه خویش به خاک سپرده شد. امام حسن عسکری(ع) بدن پدر بزرگوار خود را غسل دادند، کفن کردند و بر جنازه ایشان نماز خواندند و به خاک سپردند. در تاریخ آمده است که؛ 📋《خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ(ع) فِی جَنَازَهِ أَبِی الْحَسَنِ(ع) وَ قَمِیصُهُ مَشْقُوقٌ》 ♦️امام حسن عسکری(ع) در مراسم تشییع پیکر مطهر پدرش گریبان چاک کرد.(۴) 🏴در تاریخ حیات امام هادی(ع) سه حادثه ناگوار که ذکر شد، دلها را روانه مظلومیت جد غریب ایشان، امام حسین(ع) و احوالات اسرای کربلا می کند.
1⃣جای دادن امام هادی(ع) در خرابه : شیخ صدوق روایت کرده است که؛ 📋《ثُمَّ إِنَّ يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ أَمَرَ بِنِسَاءِ الْحُسَيْنِ(ع) فَحُبِسْنَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(ع) فِي مَحْبِسٍ لَا يُكِنُّهُمْ مِنْ حَرٍّ وَ لَا قَرٍّ حَتَّى تَقَشَّرَتْ وُجُوهُهُمْ [مِن حَرِّ الشَّمسِ]》 ♦️یزید دستور داد، خانواده ی امام حسین(ع) را با امام سجاد(ع) زندانی کردند، زندان چنان بود که آنان را از گرما و سرما، نگاه نمی داشت تا آنجا که صورتهای آنان پوست انداخت.(۵) قطب الدین رواندی نقل می کند که؛ 📋《لَمَّا اُتِيَ بِعَلِيِ بنِ الحُسَينِ(ع) وَ مَن مَعَهُ إلَى يَزِيدَ بنَ مُعَاوِيَةَ، جَعَلُوهُم فِي بَيتِِ خَرَابِِ وَاهِي الحِيطَانِ》 ♦️یزید، امام سجاد(ع) و دیگر همراهان اسراء را در خانه ای ویران و خرابه جای داد.(۶) 2⃣وارد کردن امام هادی(ع) در مجلس شراب : شیخ صدوق به نقل از امام رضا(ع) در حدیثی، چنین نقل می کند : 📋《لَمَّا حُمِلَ رَأْسُ الْحُسَيْنِ(ع) إِلَى الشَّامِ أَمَرَ يَزِيدُ لَعَنَهُ اللَّهُ فَوُضِعَ وَ نُصِبَ عَلَيْهِ مَائِدَةٌ فَأَقْبَلَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ يَأْكُلُونَ وَ يَشْرَبُونَ الْفُقَّاعَ فَلَمَّا فَرَغُوا أَمَرَ بِالرَّأْسِ فَوُضِعَ فِي طَسْتٍ تَحْتَ سَرِيرَةٍ وَ بُسِطَ عَلَيْهِ رُقْعَةُ الشِّطْرَنْجِ وَ جَلَسَ يَزِيدُ لَعَنَهُ اللَّهُ يَلْعَبُ بِالشِّطْرَنْجِ وَ يَذْكُرُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ(ع) وَ أَبَاهُ وَ جَدَّهُ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِمْ فَمَتَى قَامَرَ صَاحِبَهُ تَنَاوَلَ الْفُقَّاعَ فَشَرِبَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ》 ♦️هنگامى که سر حسین بن علی(ع) را به سوى شام بردند، یزید دستور داد آن‌ را در کنارى نهاده و سفره غذا را گستردند، و او با یارانش مشغول خوردن غذا و نوشیدن آبجو شدند، چون فارغ گشتند، امر کرد سر بریده حسین(ع) را در طشتى به پیش تخت او نهادند و میز بازى شطرنج را روى آن طشت گذارد و با یارانش به بازى شطرنج مشغول شد، و حسین(ع)، پدر و جدّش را به مسخرگى یاد می‌کرد، و چون از همبازیش می‌بُرد جام شراب را برگرفته سه بار می‌نوشید. 📋《ثُمَّ صَبَّ فَضْلَتَهُ عَلَى مَا یَلِی الطَّسْتَ مِنَ الْأَرْض》 ♦️آن‌گاه باقی مانده آن‌را در کنار طشتى که سر بریده امام حسین(ع) در آن بود بر زمین می‌ ریخت.(۷) یزید در حال مستی؛ 📋《فَوُضِعَ بَينَ يَدَيهِ فِی طَسْتٍ مِن ذَهَبِ وَجَعَلَ یَضرِبُ بِقَضیبِ فِی یَدِه عَلَی ثَنَایَاهُ》 ♦️سر مبارک امام حسین(ع) جلوی او در طشت طلا قرار داده شد، وآن لعین با چوپ، بر میان دو لب مطهر ایشان می زد.(۸) 3⃣گریبان چاک زدن امام حسن عسگری(ع) در مصیبت پدر گرامیشان امام هادی(ع) : ابن طاووس نقل می کند که؛ وقتی اهل بیت امام حسین(ع) را وارد مجلس یزید کردند، آنان در مقابلش ایستادند، امام سجاد(ع) خطاب به یزید فرمود : 📋《أَنْشُدُكَ اللَّهَ يَا يَزِيدُ! مَا ظَنُّكَ بِرَسُولِ اللَّهِ(ص) لَوْ رَآنَا عَلَى هَذِهِ الصِّفَةِ؟》 ♦️ای یزید! تو را به خدا سوگند می دهم به گمان تو اگر پیامبر اکرم(ص)ما را به این هیئت دیدار نماید چه می کند؟ یزید در این هنگام، حکم کرد ریسمانها را بریدند و آنان را از قید طناب رها ساختند. در این هنگام، یزید دستور داد، سر مبارک امام حسین(ع) را در بین انظار مجلس آوردند. 📋《وَ أَمَّا زَيْنَبُ(س) فَإِنَّهَا لَمَّا رَأَتْهُ أَهْوَتْ إِلَى جَيْبِهَا فَشَقَّتْهُ‏ ثُمَّ نَادَتْ بِصَوْتٍ حَزِينٍ يُفْزِعُ الْقُلُوبَ : يَا حُسَيْنَاهْ! يَا حَبِيبَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)! يَا ابْنَ مَكَّةَ وَ مِنًى! يَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ(س) سَيِّدَةِ النِّسَاءِ! يَا ابْنَ بِنْتِ الْمُصْطَفَى(ص)》 ♦️در این هنگام، زینب کبری(س) وقتی سر مبارک برادر خود را دید از شدت ناراحتی دست در گریبان برد و چاک زد و سپس به آواز غمناک فریاد زد : واحسیناه! ای فرزند فاطمه زهرا(س)! ای دختر رسول خدا(ص)! راوی می گوید : به خدا سوگند! که همه آن کسانی که در مجلس یزید حضور داشتند، از ناله جانسوز او به گریه و افغان افتادند و در آن حال خود آن پلید لب از گفتار فرو بست و ساکت بود.(۹) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : نگر در سامرا حال و هوای دیگر است امشب فلک را جامه ماتم ز غمها در بر است امشب امام عسگری نالد برای باب مظلومش ز هجران پدر او را دو چشمانی تر است امشب امام هادی آن نور خدای مهربان اینک ز جور دشمنان دین میان بستر است امشب ز زهر کین شده پرپر گل باغ رسول الله از این غم در جنان زهرا به حال مضطر است امشب 👤جعفری 📚منابع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۳۱۱ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۰، ص۲۱۱ ۳)سفینه البحار محدث قمی، ج۶، ص۴۰۹ ۴)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۴۳۵ ۵)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۸ ۶)الخرائج و الجرائح راوندی، ج۲، ص۷۵۳ ۷)من لایحضره الفقیه شیخ صدوق، ج۴، ص۴۱۹ ۸)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۵ ۹)اللهوف ابن طاووس، ص۸۳