eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
194 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 تعداد شهدای امروز کرمان (۹۵ نفر تاکنون) که بیشترین میزان شهدای ترور در یک حادثه پس از انقلاب است: 🔹گلزار شهدای کرمان تا الان ۱۰۰ شهید 🔹شاهچراغ 14شهید 🔹رژه اهواز 25شهید 🔹حمله مجلس و حرم امام 17 شهید 🔹انفجار حرم امام 2 شهید 🔹انفجارهای سیستان 50 شهید 🔹انفجارهای اهواز 22 شهید 🔹کشتار تاسوکی 22 شهید 🔹کشتار جاده بم 13 شهید 🔹انفجار شیراز 14 شهید 🔹‏انفجار چابهار 38 شهید 🔹انفجار حرم امام رضا 26 شهید 🔹نخست وزیری 5 شهید 🔹انفجار حزب جمهوری اسلامی 73 شهید
📍رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : فَوقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بِرٌّ حتّى يُقتَلَ الرجُلُ في سبيلِ اللّه ِ ، فإذا قُتِلَ في سبيلِ اللّه ِ فليسَ فَوقَهُ بِرٌّ . 📚 الكافي : 2/348/4 . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بالاى هر نيكوكارى، نيكوكار [ديگرى ]است تا آن گاه كه مرد در راه خدا كشته شود . پس ، چون در راه خدا كشته شد، بالاتر از آن نيكى (ارزشى) وجود ندارد . 🌷🌷🌷🌷🌷 زائرین مقاومت بهترین عیدی را شما گرفتید شهادت گوارایتان .... ❤️❤️❤️❤️❤️ یا لَیتَنا کنّا مَعَکُم فَنَفوزَ فَوْزاً عَظیماً
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: من شخصا از دو لب مبارک حضرت امام خمينی (ره) در مسجد مرحوم شيخ انصاری در نجف اشرف شنيدم که فرمودند: كه اگر كسی ميل داشته باشد بند كفشش از بند كفش ديگری بهتر باشد مشمول آن آيه مباركه است: «تلك الدارُ الاخِرَة نَجعلُها لِلّذين لايُريدونَ علُوّاً فی الارضِ و لا فَساداً». يعنی اين خانه آخرت را خدا برای كسی قرار داده است كه در زمين اراده علو نكند. نه اينكه فقط انجام ندهد بلکه حتی تصميم به برتری نگيرد. حال آيا اكثر لباس‌هایی كه پوشيده می‌شود سعی به برتری از يک حالت به حالت ديگر و از يک قشر به قشر ديگر نيست؟! ۱۳۷۰/۲/۱۴
🔹فضیلت حیرت آور صلوات در شب جمعه در بیان امام صادق علیه‌السلام: ...الصَّلاةُ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ لَيلَةَ الجُمُعَةِ بِأَلفٍ مِنَ الحَسَناتِ، و يَحُطُّ اللّهُ فيها ألفا مِنَ السَّيِّئاتِ، و يَرفَعُ فيها ألفا مِنَ الدَّرَجاتِ. و إنَّ المُصَلِّيَ عَلَى النَّبِيِّ و آلِهِ في لَيلَةِ الجُمُعَةِ يَزهَرُ نورُهُ فِي السَّماواتِ إلى يَومِ السّاعَةِ، و إنَّ مَلائِكَةَ اللّهِ عز و جل فِي السَّماواتِ لَيَستَغفِرونَ لَهُ، و يَستَغفِرُ لَهُ المَلَكُ المُوَكَّلُ بِقَبرِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلى أن تَقومَ السّاعَة. 🔹صلوات در شب جمعه معادل هزار ثواب است، و خداوند هزار گناه از صلوات فرستنده محو می‌کند، و هزار درجه او را بالا می‌برد، و نور او تا روز قيامت در آسمان‏ها مى‏‌درخشد، و همه فرشتگان خدا در آسمانها برايش طلب آمرزش مى‏‌كنند، و فرشته گماشته شده بر قبر پيامبر، تا قيامِ قيامت، برايش آمرزش مى‏‌طلبد. 📚وسائل الشیعه، ج۷، ص۴۱۳. -
جسارتا چند مطلب به ذهنم رسید : ۱. آمدن یا نیامدن باران ، اجابت یا عدم اجابت اولویت ما نیست اولویت انجام دستور به دعا کردن و نماز خوندن برای آمدن باران است که اگه اجابت شد شکر و الا صبر می کنیم . ☆ جریان اون عالمی که نماز بارون خواست بخونه بهش گفتن اگه بارون نیومد چی گفت نفسم که ذلیل میشه و باعث میشه هوا ورم نداره. ۲. تکراری نشدن و مقهور اراده خود نشدن دلیل مهمی است برای گرفتن نعمت ها حتی توفیقات که عبد بیاید دوباره طلب کند و گدایی کند اون نعمت را و اون توفیق را و خیال نکند این تنها اراده اوست که موثرست مثل اون روایتی که فرمود برای جلوگیری از عجب یک یا دو شب توفیق نماز شب گرفته می شود. ۳. به هنگام عدم اجابت دعا عبد و مولی بودن ظهور پیدا می کند و معلوم می شود عبد و مولی کیست. ۴. خود دعا جدای از بحث اجابت ، عمل مندوبى است كه باعث تقرب است لذا ميگيم ربنا و تقبل دعا این اولا و ثانیا عدم اجابت به معنای عدم اثر نیست که اگه همونی که می خوایم اگر اجابت نشد یا حاجت دیگه ای رو برآورده می کنند یا بلایی رو دفع می کنن و یا ذخیره میشه برای روز قیامت که بهترین نوع اجابت هست. ۵. مصداق اکمل و اتمّ دعا، نمازست . قرآن مردم را هلوع می داند جز مصلین که رو کردن یا نکردن دنیا اونها را به بخل یا جزع نمی اندازد لذا حقير معمولا به هنگام خوشی و ناخوشی برای اینکه گرفتار یاس یا غرور نشوند، مردم را به نماز توصیه می کنم . ۶. آنقدر باران مهم است که با انجام عمل مهمى مثل خواندن نماز آن را باید درخواست کرد . ۷. شباهت های نماز و بارون ؛ ا. هردو مایه رحمت ب. هردو مایه حیات ج. هر دو عمودند د. به هنگام هر دو دعا مستجاب است ه. برکت هر دو در تأنّى و نم نم بودن است ۸. ارتباط باران با اعمال انسان چنان تنگاتنگ است كه اصلاح اعمال گذشته ( استغفار ) باعث یرسل السماء عليكم مدرارا مي شود و بقاء بر ترک گناه ( تقوى) باعث لفتحنا علیکم برکات من السماء و الأرض مى شود.
به توصیه یکی از اساتید مطالبی جهت نماز باران نوشتم 👆👆
.. ابوبکر بن ابی قحافه در کتب اهل سنت 🔻عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ قَالَ: أَبُو بَكْرٍ الصِّدِّيقُ، اسْمُهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ عَامِرِ بْنِ عَمْرِو بْنِ كَعْبِ بْنِ سَعْدِ بْنِ تَيْمِ بْنِ مُرَّةَ بْنِ لُؤَيٍّ. شَهِدَ بَدْرًا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأُمُّ أَبِي بَكْرٍ: أُمُّ الْخَيْرِ: ‌سَلْمَى ‌بِنْتُ ‌صَخْرِ ‌بْنِ ‌عَامِرِبْنِ عَمْرِو بْنِ كَعْبِ بْنِ سَعْدِ بْنِ تَيْمِ بْنِ مُرَّةَ بْنِ لُؤَيِّ بْنِ غَالِبِ بْنِ فِهْرِ بْنِ مَالِكٍ،وَأُمُّ أُمِّ الْخَيْرِ: دِلَافُ وَهِيَ أُمَيْمَةُ بِنْتُ عُبَيْدِ بْنِ النَّاقِدِ الْخُزَاعِيِّ وَجَدَّةُ أَبِي بَكْرٍ أُمُّ أَبِي قُحَافَةَ: أَمِينَةُ بِنْتُ عَبْدِ الْعُزَّى بْنِ حُرْثَانَ بْنِ عَوْفِ بْنِ عُبَيْدِ بْنِ عُوَيْجِ بْنِ عَدِيِّ بْنِ كَعْبٍ. رَوَاهُ الطَّبَرَانِيُّ،وَإِسْنَادُهُ حَسَنٌ» 🔺ابوبکر فرزند ابی قحافه است که او فرزند عامر است عامر فرزند دیگری به نام صخر دارد که 👈برادر ابو قحافه و عموی ابوبکر است👉 ❌ابو قحافه با دختر برادر خود ازدواج و ابوبکر به دنیا می آید❌ یعنی دختر عموی ابوبکر ، مادر ابوبکر هم می باشد 👈ابوبکر بن ابی قحافه بن عامر بن عمرو بن کعب سلمی بنت صخر بن عامر بن عمرو بن کعب👉 📕مجمع الزوائد ومنبع الفوائد9/ 40 كِتَابُ الْمَنَاقِبِ 📗 37 - 1 - 1 - بَابُ مَا جَاءَ فِي أَبِي بَكْرٍ
اوصاف ظاهری بن ابی قحافه ↩️ ابوبکر ، بدنی لاغر و قامتی کوتاه داشت و با بالا رفتن سن کمرش خمیده و گوژپشت بود پوست بدنش تیره بود. 👈دخترش عایشه نیز به مانند او سیه چرده بود که به همین سبب او را حمیراء(سرخ گون) لقب دادند. خانه اش در جنوبی ترین نقطهء شهر مکه ، در منطقهء بنی جُمَح از ضعیف ترین تیره های قریش و در حاشیه آن شهر قرار داشت. 💢نام او در جاهلیت عَتیق (به معنای آزاد شده و به احتمال زیاد به معنای آزاده شده‌ء لات، بت مشهور جاهلی) بود که پیامبر این اسم را به "عبدالله" تغییر دادند. 💢ابوبکر به دلایل مختلفی نامی را که پیامبر انتخاب کرده بود ، بر خود نپسندید🤔 و از این اسم استفاده نکرد ، به همین علت بیشتر با کنیهء "ابوبکر" مشهور است ؛ اسم رسمی او #"عبدالله" است و در کتب تاریخی و انساب ، او را با اسم #"عبدالله بن عثمان" نام می برند. ✍️ در نتیجه اگر کسی در کتب رجال و یا صحابه به دنبال نام ابوبکر باشد باید عبارت عبدالله بن عثمان را جستجو کند✅💯 📕اختصاص شیخ مفید ص۱۳۰ 📚شرح نهج ابن ابی الحدید ۱۷۷/۱۳ اخبار الموفقیات زبیر بن بکار ۲۴۳/۱
📛 علامت عجب ؛
دیدن خدمتش 😍 و دیدن خیانتش 😒 ⭕️ وقتی خداوند بخواهد پیشگیری کند! : 👈 گاهی دعایش را مستجاب نمی کند 🤐 👈 گاهی توفیق عمل صالح را می گیرد 👎 👈 گاهی مانع گناهش نمی شود 😈 ✅ علاج عجب ؛ توجّه به این نکات : 👌۱. داشته هایش را تفضُّل الهی بداند نه قابلیّت خودش 🤲 👌۲. مخفی بودن قبولی اعمال 🕶 👌۳. مخفی بودن آمرزش گناهان 👤 👌۴. مخفی بودن عاقبت ، به خیر هست یا نه ؟! 🤔
أهنَأُ العَيشِ گواراترين زندگی : در لغت : هَنِىء (بر وزن ملیح) به گفته راغب در مفردات هر چیزى است که مشقتى به دنبال ندارد، و ناراحتى تولید نمى کند، و لذا به غذا و آب گوارا هَنِىء گفته مى شود، گاه به زندگى گوارا نیز اطلاق مى گردد. در قرآن : «هنيئاً» از سوى خداوند، كاميابى را افزون تر و گواراتر مى كند. در قرآن چهار مرتبه كلمه «هينئاً» بكار رفته كه سه بار آن براى نعمت هاى بهشتى است. در حدیث إرشاد القلوب : في حديثِ المعراجِ : يا أحمَدُ ، هَل تَدري أيَّ عَيشٍ أهنى ، و أيَّ حَياةٍ أبقى ؟ قالَ : اللّهُمَّ لا ، قالَ : أمّا العَيشُ الهَنيءُ فهُوَ الذي لا يَفتُرُ صاحِبُهُ عَن ذِكري ، و لا يَنسى نِعمَتي ، و لا يَجهَلُ حَقّي ، يَطلُبُ رِضايَ لَيلَهُ و نَهارَهُ . در حديث معراج آمده است : اى احمد! آيا مى دانى كدام زندگى گواراتر و كدام حيات ماندنى تر است؟ عرض كرد : بار خدايا! نه. فرمود : اما زندگىِ گوارا آن زندگى اى است كه صاحب آن از يادِ من خسته نشود و نعمت مرا از ياد نبرد و به حقِّ من نادان نباشد و شب و روزش در پى به دست آوردن خشنودى من باشد. ۱ سليمانُ عليه السلام : قَد جَرَّبنا لينَ العَيشِ و شِدَّتَهُ ، فوَجَدنا أهنَأهُ أدناهُ . سليمان عليه السلام فرمود: ما نرمى و سختى زندگى را آزموديم و گواراترين زندگى را در كمترين (ساده ترين) آن يافتيم. ۲ الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أهنَى العَيشِ اطّراحُ الكُلَفِ امام على عليه السلام : گواراترين زندگى، دور افكندن تكلّفات و تشريفات است. ۳ عنه عليه السلام : إنَّ أهنَأ النّاسِ عَيشا مَن كانَ بِما قَسَمَ اللّه ُ لَهُ راضِيا امام على عليه السلام : گواراترين زندگى را كسى دارد كه به آنچه خداوند براى او قسمت كرده است، خشنود باشد. ۴ عنه عليه السلام : أطيَبُ العَيشِ القَناعَةُ امام على عليه السلام : خوشترين زندگى، در قناعت است. ۵ عنه عليه السلام : أنعَمُ النّاسِ عَيشا مَن مَنَحَهُ اللّه ُ سُبحانَهُ القَناعَةَ ، و أصلَحَ لَهُ زَوجَهُ . امام على عليه السلام : خوشترين و آسوده ترين زندگى را كسى دارد كه خداوند پاك او را قناعت ببخشد و همسرى شايسته عطايش فرمايد. ۶ ................... ۱.إرشاد القلوب : ۲۰۴. ۲.شرح نهج البلاغة : ۳/۱۵۹. ۳.غرر الحكم : ۲۹۶۴. ۴.غرر الحكم : ۳۳۹۷. ۵.غرر الحكم : ۲۹۱۸. ۶.غرر الحكم : ۳۲۹۵.