🍃 بسم رب المهدی 🍃
📍شاهدی از قران بر جواز ساختن بنا بر قبور
ملک فیصل، در مکه، عده ای از علمای تهران را دعوت کرده بود. در دیدار با ان ها، راجع به بنا بر قبور، صحبت به میان امد. شیخ بهاءالدین نوری، فرزند شیخ عبد النبی نوری، گفته بود: اگر از قران دلیل بیاوریم، می پذیرید؟
ملک فیصل پاسخ داده بود: اری.
شیخ بهاءالدین گفته بود:
قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلی اَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِداً؛1
(کسانی که از رازشان اگاهی یافتند، گفتند: حتماً بر [مدفنِ] انان، مسجدی بنا می کنیم) (سوره کهف: 21).
فیصل هم جواب داده بود: کانّی لم اسمع بهذه الایه2.
یعنی: انگار که این ایه را هیچ وقت نشنیده بودم!
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
📍شاهدی از قران بر جواز ساختن بنا بر قبور
ملک فیصل، در مکه، عده ای از علمای تهران را دعوت کرده بود. در دیدار با ان ها، راجع به بنا بر قبور، صحبت به میان امد. شیخ بهاءالدین نوری، فرزند شیخ عبد النبی نوری، گفته بود: اگر از قران دلیل بیاوریم، می پذیرید؟
ملک فیصل پاسخ داده بود: اری.
شیخ بهاءالدین گفته بود:
قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلی اَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِداً؛
(کسانی که از رازشان اگاهی یافتند، گفتند: حتماً بر [مدفنِ] انان، مسجدی بنا می کنیم) (سوره کهف: ۲۱).
فیصل هم جواب داده بود: کانّی لم اسمع بهذه الآیة.
یعنی: انگار که این ایه را هیچ وقت نشنیده بودم!
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
💠 حقیقت تبرّک در اسلام
👌 حکم به جواز تبرک، مستند به قرآن، سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و سیره پیوسته اهل شریعت است.
#قسمت_ اول :
👈 دليل قرآنی :
تبرک در قرآن کریم :
قرآن کریم در چند آیه به موضوع تبرک پرداخته است ؛
الف : تبرک یعقوب (علیهالسلام) به پیراهن یوسف (علیهالسلام) یکی از این موارد است. هنگامی که یوسف به برادرانش گفت که پیراهنش را بر چشمان پدرشان بیفکنند: «اذْهَبُواْ بِقَمِیصیِ هَذَا فَاَلْقُوهُ عَلیَ وَجْهِ اَبیِ یَاْتِ بَصِیرًا» {۱} رحمت حق از مجرای پیراهن یوسف بر حضرت یعقوب جاری شد و یعقوب با برکت جستن از آن لباس، بینایی خود را بازیافت.
ب : تبرک بنیاسرائیل به تابوت موسی بوده است. این تابوت، صندوقی بود که در آن، امور متعلق به خاندان موسی و هارون و الواح مقدس نازل شده بر موسی (علیهالسلام) قرار داشت و موسی بن عمران (علیهالسلام) آن را به یوشع بن نون (علیهالسلام) سپرده بود.
بنیاسرائیل این صندوق را که مایه آرامش آنان بوده است، بسیار مقدس میدانستند و در نبرد با بتپرستان آن را با خود حمل مینمودند : «... التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَ بَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ ءَالُ مُوسیَ وَ ءَالُ هَرُونَ تحَمِلُهُ الْمَلَائکَةُ» {۲} و به آن تبرک میجستند.
این عمل ممکن است افزون بر تبرک، به قصد احترام و تعظیم نیز باشد؛ اما این قصد منافاتی با تبرک ندارد. پیدا است که حمل این تابوت به ویژه هنگام جنگ، جز به جهت تبرک و استمداد از آن وجهی نداشته است.
ج : مقام ابراهیم (علیهالسلام) نیز که اثر گامهای حضرت ابراهیم (علیهالسلام) بر آن قرار دارد، به همین سبب محل نماز خواندن مردم گشته است: «وَ اِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَ اَمْنًا وَ اتخَّذُواْ مِن مَّقَامِ اِبْرَاهِمَ مُصَلیً...» {۳} به جهت تماس آن سنگ با پای حضرت ابراهیم (علیهالسلام) مردم به آن تبرک میجویند.
از این روی، میتوان گفت که تبرک به محل نشستن و نماز پیامبر اسلام نیز مجاز است. در روایتی، میان حجرالاسود و مقام ابراهیم مدفن شماری فراوان از پیامبران خوانده شده که به همین جهت، مبارک است. {۴}
..............
۱. یوسف/سوره۱۲، آیه۹۳.
۲. بقره/سوره۲، آیه۲۴۸.
۳. بقره/سوره۲، آیه۱۲۵.
۴. قرشی، سید علی اکبر، احسن الحدیث، ج۱، ص۲۴۳.
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
💠 حقیقت تبرّک در اسلام
👌 حکم به جواز تبرک، مستند به قرآن، سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و سیره پیوسته اهل شریعت است.
#قسمت_دوم :
👈 سنت نبوی :
🌹 تبرک پیامبر ص به عرق صورت امیرالمومنین علیهماالسلام :
عن أنس قال : قال رسول الله صلی الله علیه و آله : يا أنس اسكب لي وضوءاً ، ثم قام فصلى ركعتين ثم قال : يا أنس ، أول من يدخل عليك من هذا الباب ، أمير المؤمنين ، وسيد المسلمين ، وقائد الغر المحجلين ، وخاتم الوصيين ، قال قلت : اللهم أجعله رجلا من الانصار وكتمته ، إذ جاء علي فقال : من هذا يا أنس؟ فقلت : علي ، فقام مستبشراً فأعتنقه ، ثم جعل يمسح عرق وجهه ويمسح عرق وجه علي على وجهه ، فقال علي : يا رسول الله لقد رأيتك صنعت شيئاً ما صنعته بي قبل؟ قال : وما يمنعني وأنت تؤدي عني ، وتسمعهم صوتي ، وتبين لهم ما اختلفوا فيه بعدي
📚 مناقب خوارزمی : ص ۸۶
«انس میگوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم گفتند: ای انس برای من آب وضو آماده کن، سپس برخاسته و دو رکعت نماز بجای آوردند و گفتند: ای انس اولین کسیکه بر تو از این در داخل شود اوست امیرالمؤمنین و سید المسلمین و قائد الغر المحجلین و خاتم الوصیین، یعنی: حکمران و امیر مؤمنان و سید و سالار مسلمانان و پیشوا و رهبر درخشان چهرگان آرمیده در غرفههای بهشت و خاتم و آخرین اوصیای پیمبران.
انس میگوید: من با خود گفتم: بار پروردگارا مردی که فی الحال وارد میشود و دارای چنین صفاتی است او را مردی از قبیله من که طائفه انصار مدینهاند قرار ده، ولی این خواهش را کتمان نمودم.
در این حال علی بن ابیطالب وارد شد.
حضرت رسولالله فرمودند: ای انس کیست؟
گفتم: علی است.
حضرت برخاستند و با نهایت مسرت و خوشحالی دست به گردن علی انداخته او را در آغوش مهر و محبتخود میفشردند، و صورت به صورت علی میمالیدند و عرق چهره خود را به عرق چهره علی و عرق صورت علی را به عرق صورت خود میکشیدند.
علی بن ابیطالب عرض کرد: ای رسول خدا من در این حال دیدم از شما کاری سر زد که تا به حال به چنین کیفیت سر نزده بود.
حضرت فرمودند: چرا چنین نکنم؟ در حالیکه تو هستی که از عهده عهود و مواثیق و دیون من بر میآئی، تو هستی که صدای مرا به گوش عالمیان میرسانی، تو هستی که در اختلافات واقعه بعد از من حقیقت امر را بر مردم آشکارا میکنی»
#هشتم_شوال
#تخریب_بقاع_بقیع
🌹🌹🌹🌹🌹
سید جعفر روح بخش
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
💠 غیرت پشتوانه حجاب زن است .
📖 وسائل الشیعة ج ۲۰، ص ۲۳۵ (سند صحیح):
عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا أَهْلَ اَلْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ اَلرِّجَالَ فِي اَلطَّرِيقِ أَمَا تَسْتَحُیونَ؟
وَ رَوَاهُ اَلْبَرْقِيُّ فِي اَلْمَحَاسِنِ عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ مِثْلَهُ وَ زَادَ: وَ قَالَ: لَعَنَ اَللَّهُ مَنْ لاَيَغَارُ.
غیاث بن ابراهیم از امام صادق عليهالسّلام نقل کرد که فرمود: اميرمؤمنان على عليهالسّلام فرمود: اى مردم عراق! به من خبر رسيده است كه بانوان شما در خيابانها به مردان تنه مىزنند؛ آيا شما حيا نمىكنيد؟
و برقی در کتاب محاسن این جمله را نیز به نقل از غیاث بن ابراهیم از امیرالمومنین علیهالسلام در ادامه آورده که حضرت فرمود: لعنت خدا بر آنکه غیرت ندارد.
#غیرت
#شهید_غیرت
................
سید جعفر روح بخش
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
❇️ همه چیز درباره حضرت حمزه سیدالشهدا
📌 جایگاه ایشان در کلام خداوند
قرآن مجید آیات متعدد دیگری وجود دارد که طبق نظر مفسران و محدثان و بر اساس مضمون روایات از ائمه هدی علیهم السلام بخصوص درباره حضرت حمزه سیدالشهدا نازل شده و خداوند سبحان در این سند آسمانی و از طریق وحی بر ایمان و پایداری او در دفاع از اسلام مهر تأیید زده و استقبال او از شهادت در راه خدا را ستوده است که در این زمینه به نقل شش آیه بسنده می کنیم:
۱ ـ هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ فَالَّذِینَ کَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیَابٌ مِنْ نَارٍ یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمْ الْحَمِیمُ(۷)
«اینان دو گروهند که در باره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند، کسانی که کافر شدند، لباسهایی از آتش برای آنها بریده شده و مایع سوزان و جوشان بر سرشان ریخته می شود.»
در صحیح بخاری(۸) و صحیح مسلم(۹) و سنن ترمذی(۱۰) و ابن ماجه(۱۱) و منابع دیگر از اهل سنت و شیعه(۱۲) آمده که حضرت ابوذر رحمه الله فرموده است: این آیه در باره دو گروه؛ گروهی حامی و مدافع سرسخت اسلام و گروه دیگر دشمن کینه توز و سرسخت اسلام نازل گردیده است. گروه اوّل امیرمؤمنان و حمزه و عبیده(۱۳) و گروه دوم ولید، عتبه و شیبه از سران قریش می باشند که در جنگ بدر مقابل هم قرار گرفتند.
در تفسیر فرات کوفی نزول آیه شریفه را از طریق سُدیّ از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل و اضافه می کند که رسول خدا پس از نزول این آیه فرموده است:
«هؤلاءِ الثلاثه یَوم القیامه کواسطه القلاده فِی الْمُؤمنین و هؤلاءِ الثلاثه کَواسطه القلاده فی الکفّار.»(۱۴)
«در روز قیامت این سه تن در میان مؤمنان همانند مهره درشت گردن بند خواهند درخشید، همانگونه که این سه تن دیگر در میان کفّار و مشرکین مانند مهره درشت گردن بند خواهند بود.»
....................
۷ ـ حجّ : ۱۹
۸ ـ ج۴، تفسیر سوره حج
۹ ـ به تفسیر الدر المنثور و المیزان، تفسیر سوره حج مراجعه شود.
۱۰ ـ همان.
۱۱ ـ همان.
۱۲ ـ همان.
۱۳ ـ عبیده بن حرث بن عبدالمطلب، پسر عموی رسول خدا است. او از شجاعان عرب و از مدافعان اسلام بود که در جنگ بدر به شهادت رسید.
۱۴ ـ تفسیر فرات کوفی، ص۲۷۱
۲ـ مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللّه َ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً.(۱۵)
«در میان مؤمنان مردانی هستندکه بر عهدی که با خدا بسته اند، صادقانه ایستاده اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند) و گروهی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.»
در تفسیر قمی ابن ابی الجارود از امام باقر علیه السلام نقل می کند که این آیه در باره حمزه و جعفر و علی علیهم السلام نازل گردیده است. منظور از «مَنْ قَضَی نَحْبَهُ» حمزه و جعفر و منظور از «مَنْ یَنْتَظِر» علی بن ابی طالب است.(۱۶)
ابن حجر مکی نقل می کند امیرمؤمنان علیه السلام در کوفه بر فراز منبر بود که از ایشان درباره این آیه پرسیدند. حضرت فرمود: «أللّهمَّ غُفْرا» این آیه در باره من و عمویم حمزه و پسر عمویم عُبیده نازل شده است که عبیده در بدر و حمزه در اُحد به شهادت رسیدند و اما من منتظر شقی ترین این امّتم تا محاسنم را از خون سرم خضاب کند. این پیمانی است که حبیبم ابوالقاسم صلی الله علیه و آله از آن خبر داده است.(۱۷)
....................
۱۵ ـ احزاب : ۲۳
۱۶ ـ تفسیر قمی، ج۲، ص۱۸۸
۱۷ ـ صوائق محرقه، ص۸۰
ادامه دارد.....
https://eitaa.com/sjafarr
۳ ـ أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الاْءَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ.(۱۸)
«آیا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، همچون مفسدان در زمین قرار دهیم یا پرهیزکاران را همچون کافران؟!»
در تفسیر فرات کوفی از ابن عباس نقل می کند که این آیه در باره سه تن از مؤمنان متقی که عمل صالح انجام داده بودند؛ علی بن ابی طالب و حمزه و عبیده و سه نفر مشرک مفسد؛ عتبه و شیبه و ولیدبن عتبه نازل گردیده است. ابن عباس اضافه می کند این دو گروه بودند که در جنگ بدر با هم به مبارزه برخاستند؛ علی علیه السلام ولید را کشت، حمزه عتبه را و عبیده شیبه را.(۱۹)
۴ ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّه َ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ(۲۰)
«ای کسانی که ایمان آورده اید، از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و با صادقان باشید.»
مرحوم طبرسی در باره مصداق «صادقین» که در پایان آیه شریفه آمده است، چند احتمال ذکر نموده و می گوید: و گفته شده است که منظور از صادقین در این آیه همان افرادی است که خداوند در آیه دیگر از آنها یاد کرده و فرموده است: رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللّه َ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ… یعنی حمزه بن عبدالمطلب و جعفربن ابی طالب و «وَ مِنْهُم مَنْ یَنْتَظِرُ» یعنی علی بن ابی طالب علیه السلام .(۲۱)
۵ ـ وَمَنْ یُطِعْ اللّه َ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّه ُ عَلَیْهِمْ مِنْ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُوْلَئِکَ رَفِیقا.(۲۲)
«و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند (در روز رستاخیز) همنشین کسانی خواهد بود که خدا نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان، و آنها رفیق های خوبی هستند.»
شیخ طوسی از انس بن مالک نقل می کند که روزی با رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز صبح را بجای آوردیم، آن حضرت پس از نماز رو به ما نشست، من عرض کردم: ای فرستاده خدا، اگر صلاح بدانید تفسیر این آیه وَمَنْ یُطِعْ اللّه َ… را بیان کنید. پیامبر فرمود: مصداق «نبِیِّینَ» من هستم و مصداق «صِدِّیقِینَ» برادرم علی است و مصداق «شهداء» عمویم حمزه و اما مصداق «صالحان» دخترم فاطمه و دو فرزندش حسن و حسین می باشند.(۲۳)
۶ ـ مَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ اللّه ِ فَإِنَّ أَجَلَ اللّه ِ لاَآتٍ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ * وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ….(۲۴)
«کسانی که امید به دیدار و لقای پروردگار و رستاخیز دارند، (در اطاعت او می کوشند) زیرا سر آمدی که خدا تعیین کرده، فرا می رسد. و کسی که (در راه خدا) جهاد و تلاش می کند برای خود جهاد می کند.»
حسین بن سعید از ابن عباس نقل می کند که این آیه در باره بنی هاشم نازل گردیده که از آنها است حمزه بن عبدالمطلب و عبیده بن حارث. ابن عباس می افزاید: درباره آنها این آیه نیز نازل گردیده است؛ وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ…(۲۵)
.................
۱۸ ـ ص : ۲۸
۱۹ ـ تفسیر فرات کوفی، ص۳۵۹، چاپ سال ۱۴۱۰ ه . تهران.
۲۰ ـ توبه : ۱۱۹
۲۱ ـ مجمع البیان، ج۳، ص۸۱، چاپ صیدا.
۲۲ ـ نساء : ۶۹
۲۳ ـ کنزالفوائد، به نقل بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۱
۲۴ ـ عنکبوت : ۵ و ۶
۲۵ ـ تفسیر فرات کوفی.
ادامه دارد.....
https://eitaa.com/sjafarr
📍* حضرت حمزه در حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله
اینک به بیان بخشی از فضایل حضرت حمزه می پردازیم که از زبان رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده و به دست ما رسیده است، و با بخشی دیگر، در صفحات آینده و به مناسبتهای مختلف آشنا خواهیم شد.
۱ ـ حمزه، سیّد همه شهدا، جز انبیا و اوصیا است:
شیخ المحدّثین صدوق رحمه الله در ضمن حدیث مفصّلی، با اسناد به حضرت سلمان، نقل می کند:
«در ایام مریضی رسول خدا صلی الله علیه و آله که به ارتحال آن بزرگوار منتهی گردید، در کنار بستر آن حضرت بودم که فاطمه زهرا علیهاالسلام وارد شد، وقتی ضعف شدید را در پدر بزرگوارش دید، اشک به صورتش جاری گردید. رسول خدا برای تسلّی و آرامش دخترش، از عنایات و برکات خداوند بر اهل بیت سخن گفت و بخشی از نعمت های خدا را، که بر این خاندان ارزانی داشته است، بر شمرد تا بدینجا رسید که: … دخترم! ما اهل بیتی هستیم که خداوند شش صفت و ویژگی را بر ما عطا کرده است که بر هیچیک از گذشتگان و آیندگان عطا ننموده است؛ زیرا پیامبر ما سیّد انبیا و مرسلین است و آن پدر تو است و وصیّ ما سید اوصیا است و آن همسر تو است و شهید ما سیدالشهدا است و آن حمزه بن عبدالمطلب عموی پدر تو است.
فاطمه علیهاالسلام گفت: ای فرستاده خدا، آیا او فقط سید شهیدانی است که با وی به شهادت رسیده اند؟
پیامبر فرمود: نه، بلکه او سید شهدای اوّلین و آخرین، بجز انبیا و اوصیا است.»(۲۶)
با توجه به مضمون این حدیث، معلوم می شود که هم حضرت حمزه و هم حضرت حسین بن علی علیهماالسلام برای همیشه، از افتخار «سید الشهدا» بودن برخوردارند. و این لقب برای همیشه به آن دو بزرگوار اطلاق می گردد؛ با این تفاوت که حسین بن علی حتی نسبت به حضرت حمزه هم سید و سرور است ولی حضرت حمزه سید است نسبت به سایر شهدا.
۲ـ حضرت حمزه از سروران اهل بهشت است:
شیخ صدوق همچنین از انس بن مالک نقل می کند که: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ما فرزندان عبدالمطلب، سروران اهل بهشتیم. رسول اللّه ، حمزه سید الشهدا، جعفر ذوالجناحین، علی، فاطمه، حسن، حسین و مهدی علیهم السلام .(۲۷)
۳ـ حضرت حمزه، محبوب ترین عموی رسول خدا صلی الله علیه و آله :
صدوق رحمه الله از امام صادق علیه السلام وآن بزرگوار از جدّش رسول خدا نقل می کند که فرمود:
«اَحَبّ اِخوانی اِلَیَّ علّی بن أبیطالب و أحَبّ أعْمامی اِلیَّ حَمْزَه».(۲۸)
«محبوب ترین برادرانم علی بن ابی طالب و محبوب ترینِ عموهایم حمزه است.»
۴ـ حمزه محبوب ترین نامها در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله :
کلینی رحمه الله از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که:
«جاءَ رَجلٌ اِلَی النّبیّ صلی الله علیه و آله فقال یا رَسُول اللّه وُلِدَ لی غلامٌ فماذا اُسَمّیه؟ قال: سَمِّهِ بأحَبِّ الأسماء اِلیّ؛ حَمْزه».(۲۹)
«شخصی محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: ای فرستاده خدا، فرزند ذکوری برایم متولّد شده است، چه نامی بر وی نهم؟ فرمود: او را «حمزه» نام بگذار که محبوب ترین نامها در نزد من است.»
۵ـ حمزه یکی از چهار راکب در قیامت:
مرحوم صدوق رحمه الله در ضمن حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین نقل می کند:
«و ما فی القیامه راکبٌ غَیرنا وَ نَحنُ أربعهٌ فَقام اِلَیه العَبّاس بن عبدالمطلب، فَقال: مَنْ هُم یا رسول اللّه ؟ فقال: امّا أَنا فَعَلی البراق … و عَمّی حمزه بن عبدالمطلب اسداللّه و اسد رسوله سید الشهداء عَلی ناقتی الغضباء… و أخی علیّ، عَلی ناقه من نوق الجنّه».(۳۰)
«در قیامت همه پیاده هستند بجز ما چهار تن. عباس بن عبدالمطلب عرض کرد: ای رسول خدا، آن چهار تن کدامند؟ فرمود: اما من سوار بر براق خواهم بود… و عمویم حمزه بن عبدالمطلب اسداللّه و اسد رسول و سید شهدا بر شتر غضبای من سوار خواهد شد. و برادرم علی بر شتری از شتران بهشتی.»
..................
ـ «قالت یا رسول اللّه صلی الله علیه و آله هو سیّد الشهداء الذین قُتِلوا معه؟ قال بل سید شهداء الأوّلین و الآخرین، ما خلا الأنبیاء و الأوصیاء». مشروح و متن این حدیث را در اکمال الدین، ج۱، صص ۲۶۴ ـ ۲۶۳، چاپ دارالکتب الاسلامیه ملاحظه کنید.
۲۷ ـ «نحن بنو عبدالمطلب ساده أهل الجنه، رسول اللّه و حمزه سیدالشهداء …». امالی صدوق، مجلس هفتاد و دوم.
۲۸ ـ امالی صدوق، مجلس هشتاد و دوّم، عمده ابن عقده ۲۸۱
۲۹ ـ کافی کتاب العقیقه باب الأسما و الکنی.
۳۰ ـ خصال باب الأربعه.
ادامه دارد .....
https://eitaa.com/sjafarr
۶ـ حضرت حمزه انجام دهنده نیکی ها و بجا آورنده صله رحم:
ابن حجر عسقلانی نقل می کند که: رسول خدا چون در کنار جسد مُثله شده عمویش حمزه نشست، خطاب به وی چنین فرمود:
«رَحِمکَ اللّه أی عمّ، لَقَدْ کُنتَ وَصُولاً لِلرَّحِمِ فَعُولاً لِلْخیرات».(۳۱)
«ای عمو! خدای رحمت کند تو را، که در صله رحم و انجام دادن کارهای نیک فعّال و کوشا بودی.»
و این توصیف از زبان رسول خدا و معرفی حضرت حمزه به عنوان «وَصُول رَحِم» و «فَعول خیرات» امتیازی است که اختصاص به آن حضرت دارد.
۷ـ حضرت حمزه شفیع در روز قیامت:
در حدیث مفصّلی که امیر مؤمنان علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل نموده، آن حضرت، درباره حضرت حمزه می فرماید:
«اما انّ حمزه عمّی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه».(۳۲)
«همانا در قیامت عمویم حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد.»
۸ـ در پایه عرش نوشته شده است: «حمزه اسداللّه » و …
در بصائرالدرجات در حدیثی از امام باقر علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که آن حضرت در باره تعداد انبیا و تعداد اولوالعزم از آنان و اینکه هر پیامبری دارای وصی بوده، سخن گفته و آنگاه به خصوصیات خود و خاندانش اشاره می کند و در ضمن آن می فرماید:
«وَعَلی قائمه العرش مکتوبٌ: حمزه اسداللّه و اسد رسوله و سیّد الشهداء».(۳۳)
۹ـ حضرت حمزه در دعای رسول خدا صلی الله علیه و آله :
ابن ابی الحدید نقل می کند(۳۴) که در جنگ خندق چون امیرمؤمنان علیه السلام با عمروبن عبدوَدّ مواجه شدند و مبارزه آنان آغاز گردید، پیامبر صلی الله علیه و آله رو به آسمان کرد و دستانش را بالا گرفت و این دعا را مکرّر خواند:
«أللّهمّ اِنّکَ اَخَذْتَ مِنّی عُبیده یومَ بَدر وَ حمزه یَوْمَ اُحُد فَاحْفَظ عَلَیَّ الیومَ علیّا …رَبِّ لاَ تَذَرْنِی فَرْدا وَأَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ<SUP>(35)».
«خدایا! پسر عمویم عبیده را در جنگ بدر و عمویم حمزه را در جنگ احد از من گرفتی پس امروز علی را برایم نگهدار! خدایا! مرا تنها نگذار، وَ انْتَ خَیْرالْوارثین.»
۱۰ـ حضرت حمزه افضل شهدا است:
شیخ مفید از ابو ایّوب انصاری نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به حضرت فاطمه علیهاالسلام چنین فرمود:
«شهیدنا أفضل الشهداء و هو عمّک وَ مِنّا مَنْ جَعَل اللّه لَهُ جِناحَین یطیرُ بِهِما مَعَ الملائکه وَ هُوَ ابنُ عَمِّکَ».(۳۶)
«شهید ما أفضل شهدا است و آن عموی تو و از خاندان ما است؛ کسی که خداوند بر وی دو بال عنایت فرموده که در میان فرشتگان پرواز می کند و آن پسر عموی تو است.»
.............
۳۱ـ اصابه، ج۱، ص۳۵۴
۳۲ ـ تفسیر امام حسن عسکری، ص۱۷۶، چاپ ۱۳۱۴
۳۳ ـ بصائر الدرجات، ص۳۴؛ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۷
۳۴ ـ شرح نهج البلاغه، ج۱۹، ص۶۱
۳۵ ـ انبیاء: ۴۹
۳۶ ـ امالی شیخ، به نقل از بحارالأنوار، ج۲۲، ص۲۷۳
ادامه دارد.....
https://eitaa.com/sjafarr
📍حضرت حمزه در گفتار و احتجاج امیر مؤمنان علیه السلام
۱ـ حمیری(۳۷) در قرب الإسناد آورده است که امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:
«منّا سبعهٌ خَلَقَهم اللّه عزّ و جلّ لم یخلق فی الأرض مثلهم؛ مِنّا رسول اللّه صلی الله علیه و آله سیّد الأوّلین و الآخرین، خاتم النّبیّین و وصیّه خیر الوصیّین و سبطاه خیر الأسباط؛ حَسَنا و حُسَینا و سیّد الشهداء حمزه عمّه و من قد کان مع الملائکه جعفر و القائم عجّ».(۳۸)
«خداوند در میان خاندان ما هفت نفر خلق کرد که در روی زمین مانند آنها را نیافریده است. آنگاه در معرفی این هفت تن چنین فرمود: از ما است رسول خدا که سیّد اوّلین و آخرین و خاتم پیامبران است. و از ما است وصیّ او که بهترین اوصیا است و دو سبطش حسن و حسین که بهترین اسباطند و عمویش سید الشهدا و جعفر که به همراه فرشتگان پرواز می کند و قائم عجّ.»
۲ـ حضرت حمزه در احتجاج امیرمؤمنان در شورای شش نفری:
عمربن خطاب هنگام مرگش خلافت را به شورای شش نفری، متشکّل از امیرمؤمنان، عثمان بن عفّان، طلحه، زبیر، عبدالرحمان عوف و سعدبن ابی وقّاص محوّل نمود و دستور داد پس از مرگ وی این شش نفر در خانه ای برای تعیین خلیفه جمع شوند و با وی بیعت کنند، به طوری که اگر چهار نفر با یکی از آنان بیعت کرد و تنها یک نفر امتناع ورزید، گردن او را بزنند و اگر دو نفر امتناع کرد گردن آن دو نفر را بزنند و زمینه را طوری فراهم نمود که با عثمان بن عفان بیعت نمودند. در این جلسه امیرمؤمنان سخنانی ایراد کرد و خصوصیات خانواده اش را برای اتمام حجّت برشمرد تا اینکه فرمود: «شما را به خدا سوگند می دهم آیا در میان شما بجز من کسی هست که عمویش سید الشهدا باشد؟ گفتند: نه. (نشدتکم باللّه هَلْ فیکُم اَحَدٌ عَمُّهُ سیّد الشهداء غیری؟! قالوا: لا (۳۹)
.................
۳۷ ـ وی از اصحاب امام حسن عسکری است. و کتابش، قرب الاسناد، از منابع حدیثی شیعه می باشد.
۳۸ ـ قرب الإسناد، چاپ کوشانفر، ص۳۹
۳۹ ـ مشروح این سخنرانی در احتجاج طبرسی، ج۱، صص ۱۸۸ ـ ۲۱۰ آمده است.
ادامه دارد......
https://eitaa.com/sjafarr
۳ـ حضرت حمزه در احتجاج امیرمؤمنان در بصره:
مرحوم کلینی(۴۰) از اصبغ بن نباته نقل می کند: روزی که در بصره امیرمؤمنان علیه السلام بر لشگر طلحه و زبیر پیروز گردید، در حالی که به شتر مخصوص رسول خدا صلی الله علیه و آله سوار بود در معرفی خود و خاندانش خطاب به مردم چنین فرمود: «آیا می خواهید بهترین خلق در قیامت را برای شما معرفی کنم؟ ابوایوب انصاری گفت: آری، ای امیر مؤمنان معرفی کن، زیرا تو همیشه شاهد و حاضر بودی و ما غایب. امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: بهترین مردم در روز قیامت هفت نفر از فرزندان عبدالمطلب خواهند بود که انکار نمی کند فضیلت آنها را مگر کافر. در اینجا عمّار عرض کرد: ای امیرمؤمنان، آنها را بنام معرفی کن، فرمود: روزی که خدا مردم را در یک وادی جمع می کند، بهترین آنها پیامبرانند و افضل پیامبران محمد صلی الله علیه و آله است و بهترین هر امّت پس از پیامبرشان وصیّ آن پیامبر است تا پیامبر دیگری مبعوث شود، پس بهترین همه اوصیا وصیّ محمد است (علیه و آله السلام). آنگاه فرمود: آگاه باشید که افضل خلق بعد از اوصیا، شهدا هستند و افضل همه شهدا حمزه بن عبدالمطلب و جعفربن ابی طالب است که دارای دو بال رنگین است. و این دو بال از این امت به کسی جز وی داده نشد و خداوند به وسیله او به محمد کرامت و شرافت بخشید و دیگر دو سبط پیامبر حسن و حسین و دیگری مهدی است که او را از خاندان ما انتخاب می کند. آنگاه این آیه را خواند: وَمَنْ یُطِعْ اللّه َ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّه ُ عَلَیْهِمْ مِنْ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُوْلَئِکَ رَفِیقا * ذَلِکَ الْفَضْلُ مِنْ اللّه ِ وَکَفَی بِاللّه ِ عَلِیما.(۴۱)
امیر مؤمنان علیه السلام در این بیان، حضرت حمزه را در فضیلت و منزلت در روز قیامت در ردیف پیامبر و امیر مؤمنان و حسنین و حضرت مهدی(عجّ) قرار داده و با خواندن آیه شریفه «وَ مَنْ یُطِعْ اللّه َ…» او را از مصادیق شهدایی که قرآن مجید از آنان یاد نموده، معرفی کرده است.(۴۲)
۴ـ حضرت حمزه در احتجاج امیر مؤمنان علیه السلام با معاویه:
امیر مؤمنان علیه السلام در پاسخ نامه ای که معاویه به آن حضرت نوشته بود، در معرفی خاندان خود و بیان نقاط ضعف خاندان معاویه، به نکاتی اشاره می کند و حضرت حمزه را همانند حسنین، «سیّدَی شباب اَهْل الجنّه»، از امتیازات این خاندان می شمارد و می فرماید: «أَلا تَرَی غَیْرَ مُخْبِرٍ لَکَ، وَلکنْ بِنِعْمَهِ اللّه ِ أُحَدِّثُ أَنَّ قَوْما اسْتُشْهِدوا فی سَبیلِ اللّه ِ تَعَالَی مِنَ المُهَاجِرِینَ وَ الأَنْصَارِ، وَلِکُلِّ فَضْلٌ، حَتَّی إِذَا اسْتُشْهِدَ شَهِیدُنَا قیلَ: سَیِّدُ الشُّهَدَاءِ، وَ خصَّهُ رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله بِسَبْعینَ تَکْبیرَهً عِنْدَ صَلاتِهِ عَلَیْهِ… وَ أَنَّی یَکُونُ ذلکَ وَمِنَّا النَّبِیُّ وَ مِنْکُمُ الْمُکَذَّبُ، وَمِنَّا أَسَدُاللّه ِ وَمِنْکُمْ أَسَدُ الإَحْلافِ، وَمِنَّا سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ، وَمِنْکُمْ صِبْیَهُ النَّارِ وَمِنَّا خَیْرُ نِسَاءِ الْعَالَمینِ، وَمِنْکُمْ حَمَّالَهُ الْحَطَبِ…»(۴۳) یعنی: «مگر نمی بینی ـ نه اینکه بخواهم خبرت دهم بلکه به عنوان شکر و سپاسگزاری نعمت خداوند می گویم ـ جمعیتی از مهاجران و انصار در راه خدا شربت شهادت نوشیدند و همه آنان مشمول فضل خداوند می باشند، امّا هنگامی که شهید ما (حمزه) شربت شهادت نوشید به او گفته شد «سیدالشهدا» و رسول اللّه هنگام نماز بر وی (بجای پنج تکبیر) هفتاد تکبیر گفت… چگونه این دو خاندان با هم برابر است در حالی که پیامبر (محمّد) از ما است و تکذیب کننده او (ابوجهل) از شما. اسداللّه (حمزه) از ما است و اسدالأحلاف؛ یعنی ابوسفیان سرکرده و سامان دهنده احزاب برای جنگ با پیامبر از شما. دو سیّد و اقای جوانان بهشت (حسن و حسین) از مایند و کودکان آتش (فرزندان مروان یا عقبه بن ابی معیط) از شما. بهترین زنان جهان (فاطمه) از ما است و حماله الحطب (همسر ابولهب) از شما…»
..............
۴۰ ـ کافی، ج۱، ص۴۵۰
۴۱ ـ نساء : ۷۰ ـ ۶۹
۴۲ ـ عن الأصبغ بن نباته قال رأیت امیرالمؤمنین یوم افتتح البصره و رکب بَغْلَهَ رسول اللّه (ثم) قال اَیّها النّاس اَلا اُخبرکم بخیر الخلق یوم یجمعهم اللّه ؟ فقام الیه ابو ایّوب الأنصاری فقال یا امیر المؤمنین، حدّ ثنا فانّک کنت تشهد و نغیب فقال انّ خیر الخلق یوم یجمعهم اللّه ، سبعه مِنْ وُلْدِ عبدالمطلب لا ینکر فَضلَهُم اِلاّ کافر و لا یجحد به الاّ جاحد، فقام عمّاربن یاسر رحمه الله فقال یا امیرالمؤمنین، سِمْهم لنا لنعرفهم، فقال: انّ خیر الخلق یوم یجمعهم اللّه الرسل و انّ اَفضل الرّسل محمد صلی الله علیه و آله و ان افضل کلّ أحد بعد نبیّها وصیّ نبیّها حتّی یدرکه نبیّ اَلا وَ اِنّ أفضل الأوصیاء وصیّ محمد صلی الله علیه و آله اَلا و انّ أفضل الخلق بعد الأوصیاء الشهداء،
الا و انّ اَفضل الشهداء حمزه بن عبدالمطلب و جعفربن ابی طالب لَه جناحان خضیبان یطیر بهما فی الجنّه لم یُنْحَل اَحَدٌ من هذه الأمّه جناحان غیره شی ء، کرّم اللّه به محمدا و شرّفه و السبطان الحسن و الحسین و المهدی یجعله اللّه من شاء منّا اَهْل البیت ثمّ تَلا هذه الآیه وَمَنْ یُطِعْ اللّه َ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّه ُ عَلَیْهِمْ مِنْ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُوْلَئِکَ رَفِیقا * ذَلِکَ الْفَضْلُ مِنْ اللّه ِ وَکَفَی بِاللّه ِ عَلِیما</P>
۴۳ ـ نهج البلاغه، نامه ۲۸
ادامه دارد......