eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
263 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
6هزار ویدیو
306 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌼 درس سوم : جایگاه عقل در معارف توحیدی 🛑 در درس دوم بیان شد که حتی خود عقل هم اجازۀ رجوع جاهل به خودش را نمی دهد بلکه حکم به رجوع جاهل به عالم می کند . چراکه گفتیم عقل برای تعقل نیاز به علم دارد تا دچار توهم نشود . نسبت به شناخت خدا نیز تا علم به کمک عقل نیاید، عقل نمی تواند قدمی بردارد ✅ آن علم از کجا باید تحصیل شود⁉️ اگر خداوند می خواهد که شناخته شود باید وسیلۀ شناختش را خود فراهم کند و آن وسیله کسی جز، حجت خدا نیست ؛ ♻️ توضیح اینکه : انسان برای التفات به چنین موجودی نیاز به معلم بیرونی مثل انبیاء واهل بیت علیهم السلام دارد، واساسا به جهت عجز انسان از التفات به چنین موجود فرا مکانی وفرا زمانی، خداوند متعال انسانها را در عالم ذرّ وسپس در دنیا با ارسال رسل متوجه خود کرده است، و در نصوص دینی به این مطلب تصریحات فراوان شده است، که تنها راه شناخت خداوند نصوص وحیانی میباشد. 👈 واساسا در هیچ روایتی لزوم رجوع به عقل در خصوص مساله شناخت خدا وجود ندارد، بلکه محال است چنین تکلیفی به دوش انسان گذاشته شود زیرا تکلیف به ما لایطاق خواهد بود، 👌 نقش عقل در این مسأله تنها منحصر به شناخت حجت الهی وسپس فهم کلمات وحی وتصدیق آن خواهد بود. به این دو روایت توجه کنید : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَصْلَحَكَ اللَّهُ هَلْ جُعِلَ فِي النَّاسِ أَدَاةٌ يَنَالُونَ بِهَا الْمَعْرِفَةَ قَالَ فَقَالَ لَا قُلْتُ فَهَلْ كُلِّفُوا الْمَعْرِفَةَ قَالَ لَا عَلَى اللَّهِ الْبَيَانُ- لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا ما آتاها (توحید صدوق ص414) عبد الأعلى مى‌گويد:به امام صادق عليه السّلام عرض كردم:خداوند(امور شما را)اصلاح كند.آيا در ميان مردم ابزارى وجود دارد كه به وسيلۀ آن به معرفت برسند؟ايشان فرمودند:خير.عرض كردم:آيا بر شناخت مكلّف شده‌اند؟ فرمودند:خير،بر خداوند لازم است كه(حكم خود را)بيان كند(و خداوند فرموده است:)«خداوند كسى را به‌جز به اندازۀ قدرتش تكليف نمى‌كند.»«و خداوند كسى را به اندازۀ آن‌چه به آنها داده است،مكلّف نمى‌سازد.» ابن سکّیت از امام هادی علیه السلام سوال میکند: فَمَا الْحُجَّةُ عَلَى الْخَلْقِ الْيَوْمَ فَقَالَ علیه السلام الْعَقْلُ يُعْرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَى اللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَ الْكَاذِبُ عَلَى اللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ. ( اصول کافی ج۱ص۲۴) بفرمائيد امروز حجت و امام مردم كيست‌؟ فرمود : بوسيلۀ عقل مى‌توان مبلغ صادق از طرف خدا را شناخت و او را تصديق كرد و نیز می توان دروغ گوى از طرف خدا را هم شناخت و او را تكذيب كرد، ابن سكيت گفت: به خدا جواب همين است . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
💦💧💦💧💦💧 🔍 چگونگی نجاست و و نظر فقهاء ❇️ ادرار و مدفوع حیوانی که ؛ 1⃣ خون جهنده دارد پس حیوانی که خون جهنده ندارد بلکه خونسرد است مثل آبزیان و خزندگان فضولاتشان، پاک است . 2⃣ حرام گوشت است ؛ مثل : گربه سانان و جوندگان،گرگ،فیل و... 👈 نجس است . ❇️ فضلۀ پرندگان حرام گوشت : ✳️ : 👈 نجس است. ✳️ : 👈 پاک است ولی اگر لباس را آلوده کند نمی تواند با آن نماز بخواند . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️ 🌴 🌴 📽 فضیلتی فراموش شده از امام مجتبی علیه السلام 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🌼 درس چهارم : خلاصه دو درس قبلی این شد که عقل می بایست حجت خدا را بشناسد تا به وسیله حجت خدا به شناخت خدا دست پیدا کند به عبارت دیگر : 👌 خداوند با زبان حجتش به معرفی خود می پردازد ؛ 👈 در روایات به دوازده اصل دربارۀ خدا شناسی می رسیم که ابتدا به طور خلاصه به این دوازده اصل اشاره ای داریم و ان شاء الله در دروس آینده به توضیحشان خواهیم پرداخت : 📍اصل اول : هر موجود ممکنی، عددی است یعنی قابل شمارش، و کم و زیاد شدن است . 📍اصل دوم: هر موجود عددى ، متجزی است. 📍اصل سوم: نامتناهی، محال و موهوم است. 📍اصل چهارم: موجود دارای مقدار و اجزا {=ممکن}, حادث حقیقی {=دارای ابتدای وجود} است . 📍اصل پنجم: زمان و مکان، متجزی و متناهی و حادث حقیقی میباشد. 📍اصل ششم: موجود حادث، نیازمند به خالق است. 📍اصل هفتم: موجود مقدارى، نمی تواند خالق باشد . 📍اصل هشتم: موجود ممکن {=مقداری}، خالی از زمان نیست . 📍اصل نهم: ذات خداوند متعال هرگز شناخته نمیشود زیرا 👇: 👈 الف : همۀ آنچه را که می شود شناخت، متجزی و مخلوق است . 👈 ب : ذات فراتر از مقدار، قابل شناخت و وصول نیست. 👈 ج : تنها راه علم به وجو د ذات فراتر از مقدار، علم به وجود مخلوقات آن است . 📍اصل دهم : تقابل وجود خالق و خلق ، تقابل مقدار و غیر مقدارست . 📍اصل یازدهم : آنچه بر خلق {= موجود دارای مقدار و اجزا} روا باشد ویژه خود آنهاست . 📍اصل دوازدهم : اقرار به وجود خالقی که 👈هم هست👉 و هم 👈 بر خلاف همه چیزست 👉، ضروری است . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘 🔍 احکام پس از مرگ و نظر فقهاء 🔺 مستحبات بعد از جان دادن ؛ 👈 بستن چشم ها و دهان و چانه 👈 کشیدن و مرتب کردن دست ها و پاها 👈 انداختن پارچه روی او 👈 اگر شب مرده در جایی که مرده است چراغ روشن کنند . 👈 عجله در تدفین 👈 خبر مرگ او را به مومنان برسانند 👈 خواندن نماز شب اول مرگ که غیر از نماز شب اول قبر است که عبارت است از : فقیه بزرگوار : کیفتی برای نماز است که مختص به اولین شب فوت است (اگرچه دفن نشده باشد) و آن این است که : در رکعت اول بعد از حمد دو بار سوره توحید بخواند و در رکعت دوم بعد از حمد ده بار سوره تکاثر را بخواند و پس از اتمام نماز بگوید : « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان (به جای فلان نام شخص را بگوید) » . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🦋 بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 🌼 درس پنجم : بیان اهمیت و برکاتی که خدا در معرفت به خودش قرار داده هیچ کس را نمی یابم که او را پروردگار یکتا و بی همتای خود بدانم ! نه نور را و نه نار را و نه ماه را و نه ستاره را !! نه حقیقت وجود نامتناهی موهوم اهل فلسفه را ! و نه یافته خلوت های ذکر و تلقین و کشف شهود اهل عرفان را !! و آن چه در حیطه شهود و وصول و ادراک من است چون من!!! همه چون من هستند و نیازمند به خالق ! پس کیست آفریدگار یکتا و بی همتای من !! پس کیست آفریدگار یکتا و بی همتای تو !! پس کیست آفریدگار یکتا و بی همتای این ها !! پس کیست آفریدگار یکتا و بی همتای آنها!! و چیست معنای آفریدگاری و یکتایی او ؟! بحول للله و قوته ما در صدد آنیم که معرفت خداوند را از گرداب توهمات فلسفی و عرفانی برهانیم و معنای حقیقی توحید را بر اساس مبانی مکتب برهان و وحی بنمایانیم : امام رضا علیه‌السلام : عَنِ اَلرِّضَا عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَا جَزَاءُ مَنْ أَنْعَمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِالتَّوْحِيدِ إِلاَّ اَلْجَنَّةُ . 📚 توحید ج۱ ص۲۲ امام رضا عليه السّلام از پدرش،از پدرانش، از امام على عليهم السّلام نقل مى‌كرد كه : پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود : «پاداش كسى كه خداوند توحيد و يگانه‌پرستى را به او ارزانى داشت،جز بهشت نيست.» امام صادق علیه‌السلام : عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَوْ يَعْلَمُ اَلنَّاسُ مَا فِي فَضْلِ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا مَدُّوا أَعْيُنَهُمْ إِلَى مَا مَتَّعَ اَللَّهُ بِهِ اَلْأَعْدَاءَ مِنْ زَهْرَةِ اَلْحَيَاةِ اَلدُّنْيَا وَ نَعِيمِهَا وَ كَانَتْ دُنْيَاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا يَطَئُونَهُ بِأَرْجُلِهِمْ وَ لَنُعِّمُوا بِمَعْرِفَةِ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ تَلَذَّذُوا بِهَا تَلَذُّذَ مَنْ لَمْ يَزَلْ فِي رَوْضَاتِ اَلْجِنَانِ مَعَ أَوْلِيَاءِ اَللَّهِ إِنَّ مَعْرِفَةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آنِسٌ مِنْ كُلِّ وَحْشَةٍ وَ صَاحِبٌ مِنْ كُلِّ وَحْدَةٍ وَ نُورٌ مِنْ كُلِّ ظُلْمَةٍ وَ قُوَّةٌ مِنْ كُلِّ ضَعْفٍ وَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ سُقْمٍ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قَدْ كَانَ قَبْلَكُمْ قَوْمٌ يُقْتَلُونَ وَ يُحْرَقُونَ وَ يُنْشَرُونَ بِالْمَنَاشِيرِ وَ تَضِيقُ عَلَيْهِمُ اَلْأَرْضُ بِرُحْبِهَا فَمَا يَرُدُّهُمْ عَمَّا هُمْ عَلَيْهِ شَيْءٌ مِمَّا هُمْ فِيهِ مِنْ غَيْرِ تِرَةٍ وَتَرُوا مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِهِمْ وَ لاَ أَذًى بَلْ «مٰا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاّٰ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ اَلْعَزِيزِ اَلْحَمِيدِ» فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ دَرَجَاتِهِمْ وَ اِصْبِرُوا عَلَى نَوَائِبِ دَهْرِكُمْ تُدْرِكُوا سَعْيَهُمْ . 📚 کافی ج۸ ص۲۴۸ 📍اگر مردم ميدانستند چه فضيلتى در معرفت و شناسائى خدا است : 👈 (هيچ گاه) چشم نميدوختند بدان چه خداوند بدشمنان خود داده است از شكوفائى زندگانى دنيا و نعمتهاى آن، 👈 و دنياى آنها (يعنى دشمنان خدا) در نظر ايشان پست‌تر بود از آنچه را كه در زير پاى خود لگد كنند، 👈 و بهره‌مند گردند بهمان معرفت و شناسائى خداى عز و جل و شادكام باشند بدان همانند شادكامى كسى كه پيوسته در باغهاى بهشت با اولياء خدا بسر ميبرد. 📍براستى كه معرفت خداى عز و جل 👈 انس بخش از هر وحشتى 👈 و يار و همدم هر تنهائى، 👈 و روشنائى هر تاريكى 👈 و نيروبخش هر ناتوانى 👈 و درمان هر دردى است. 📍سپس فرمود: حقا پيش از شما مردمانى بودند كه : 👈 كشته ميشدند 👈 و آنها را ميسوزاندند 👈 و با اره آنها را اره ميكردند 👈 و زمين با اين پهناورى كه دارد بر آنها تنگ ميشد 👌و تمام اين احوال و اوضاع آنها را از عقيده‌اى كه داشتند بر نميگرداند، 👈 و كسانى كه بر سر آنها اين بلاها را مى‌آورند نه بخاطر مطالبۀ خونى يا آزارى بود كه از آنها ميكردند، بلكه هيچ عيب و ايرادى بدانها نداشتند جز آنكه آنها بخداى نيرومند ستوده ايمان داشتند، 🤲 پس از پروردگار خويش درجات آنها را درخواست كنيد و بر ناگواريهاى روزگار خويش شكيبائى كنيد تا بسعى و كوشش آنها برسيد. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🖤❤️🖤❤️🖤❤️ 🌪 نگرانی از پنج چیز اِنّی اخاف علیکم من نسبت به پنج چیز در دورۀ آخر الزمان نگران هستم ؛ 👈 استخفافاً بالدین اینکه دین را خفیف بشمارید 👌خوار شمردن دین ، خوار شمردن قرآن ، خوار شمردن عالم و مسجد ، خوار شمردن مظاهر دین ... 👈 و بیعَ الحُکم فروختن حکم 👌 مرحوم مجلسی می گوید : منظور از فروختن حکم ، رشوه است . 👈 و قطیعةَ الرَّحِم قطع رحم 👌 قهر کردن و قطع رابطه با فامیل 👈 و اَنْ تتّخذوا القرآنَ مَزامیرَ خواندن قرآن به صورت غنا 👌 قرآن از طریق آلات موسیقی و غنا حساب شود . 👈 تُقدِّمُون اَحَدَکم و لَیسَ بِأَفضَلِکُم کسی را مقدم کنید که بالاتر از شما نیست . 👌 متدینین کنار بروند و ظالمین سر کار بیایند و کسانی پست و مقام بگیرند که افضلیت در دین و علم ندارند . 📚 بحارالانوار ج۶۹ ص۲۷۷ 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔍 امام جماعت زن و نظر فقهاء ❇️ برای مردان : خیر، نمی تواند . ❇️ برای زنان : 👈 : بله ، می تواند . 👈 : خیر ، بنابر احتیاط واجب نمی توانند . 👈 : می شود ولی در غیر نماز میت کراهت دارد . 👈 : اشکال ندارد، ولی بهتر است كه در یک رديف بايستند و امام جلوتر از ديگران نايستد . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🕌❤️🕌❤️🕌❤️ 🔍 اهمیت مسجد و نظر فقهاء ✂️ قرنطینه یعنی این 👇 👈 : مستحب است انسان با كسى كه در مسجد حاضر نمى‌شود ؛ ♠️ غذا نخورد . ♠️ در كارها با او مشورت نكند . ♠️ همسايه او نشود . ♠️ از او زن نگيرد . ♠️ به او زن ندهد. 👈 : مستحب است انسان با كسى كه از روى بى‌اعتنايى به مسجد مسلمانها حاضر نمى‌شود رابطۀ دوستى برقرار نكند، با او غذا نخورد. . 👈 : مسأله شايسته است انسان با كسانى كه از روى بى‌اعتنايى به مسجد مسلمانها حاضر نمى‌شوند، رابطۀ دوستى برقرار نكند، با آنها غذا نخورد و در كارها با آنها مشورت ننمايد و از آنها زن نگيرد و به آنها زن ندهد . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🤔 چگونگی خوردن انگور مسموم توسط امام رضا علیه السلام با وجود علم غیب!؟! 👌 طبق قرائن متقن، مأمون قصد به شهادت رساندن امام رضا(ع) را داشت و علم به قصد شوم او نیازی به علم غیب نداشت. امام رضا(ع) نیز تا می توانست از خوردن انگور خود داری کرد و در نهایت مجبور به خوردن انگور مسموم شد؛ علم غیب یا علم حاصل از قرائن نیز در جایی که شخص مجبور باشد اثری ندارد. ضمن اینکه در اکثر موارد، امامان اهل بیت(ع) برای نجات خود از علم غیب استفاده نمی‏‌کردند؛ چرا که مشیت و اراده خداوند به جریان امور بر اساس نظام اسباب و مسبّبات طبیعی و علم عادی نوع بشر تعلق گرفته است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌷🍀🌸☘🌺🌿🌹🌱 به لطف امام زمان عج امسال نیز توانستیم شش دهه منبر و روضه خوانی رو با همه مشکلات اقتصادی موجود، برگزار کنیم و لذا تشکر و قدردانی می کنیم از تمامی عزیزانی که ما را در این زمینه یاری کردند از همه عزیزان می خواهیم که خادمین خودشان را دعا کنند تا بتوانند همچنان برگزار کننده اینگونه مراسمات بلکه بهتر در سال های آینده باشند . یاعلی مدد
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 ❇️ ابوبکر کجا و یار کجا‼️ إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَي وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 📜 توبة ۴۰ اگر پيامبر را يارى نكنيد، همانا خدا آن زمان كه كافران او را (از مكّه) بيرون كردند يارى كرد، در حالى كه او نفر دوّم از دو تن بود، زمانى كه آن دو در غار (ثور) بودند، (پيامبر) به همراهش (ابوبكر) مى گفت: اندوه مدار كه خدا با ماست. پس خدا، آرامش خويش را بر او نازل كرد واو را با سپاهيانى كه آنها را نديديد يارى كرد و سخن و طرح كافران را (كه قصد كشتن پيامبر را داشتند،) پست تر (وخنثى) قرار داد وكلمه (و اراده) خداوند (براى نصرت پيامبرش،) برتر (و پيروز) است و خداوند توانا وحكيم است . ♻️ اشاره به توطئه ى خطرناك مشركين براى كشتن پيامبرصلى الله عليه وآله دارد. 🔺 در داستانِ «ليلة المبيت» از هر قبيله اى شخصى آماده شد و تصميم گرفتند شبانه پيامبر را بكشند. آن حضرت، على بن ابى طالب عليهما السلام را به جاى خود خواباند و شبانه همراه ابوبكر به سوى غار ثور رفت. كفّار در تعقيب پيامبرصلى الله عليه وآله تا در غار آمدند، ولى با ديدن تار عنكبوت بر غار، منصرف شدند و برگشتند . و پيامبرصلى الله عليه وآله پس از سه روز به مدينه عزيمت فرمود. در آن مدّت، غلام ابوبكر، (عامربن فهره) براى آنان غذا مى برد و على عليه السلام مقدّمات سفر به مدينه را فراهم مى كرد. پس از سه روز، سه شتر آماده شد و پيامبرصلى الله عليه وآله، ابوبكر و راهنما، عازم مدينه شدند. 🍄 چند سؤال و جواب : 👈 سؤال: آيا همراهى ابوبكر، براى دفاع از جان پيامبرصلى الله عليه وآله بود؟ 👌‌پاسخ: يك پيرمرد در برابر بسيج عمومى مشركان، چه دفاعى مى توانست بكند؟ 👈 سؤال: اطلاق كلمه ى «صاحبِ پيامبر» در آيه به ابوبكر، نشان لياقت او براى جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله نيست؟ 👌 پاسخ: كلمه ى صاحب، مفهوم لايق ندارد. گاهى دو نفر با دو فكر و سليقه و روش متفاوت، مصاحب مى شوند. چنانكه در آيه 37 كهف مى خوانيم: «قال له صاحبه وهو يحاوره» با آنكه ميان آن دو نفر تفاوت بسيار بود. 👈 سؤال: اينكه از ميان همه ى اصحاب، تنها ابوبكر با پيامبر بود، آيا اين بالاترين ارزش براى او نيست؟ 👌 پاسخ: همان شب، على عليه السلام هم در بستر پيامبر خوابيد. ابوبكر آن شب به خاطر وظيفه، همراه پيامبر بود. دو نفر دو وظيفه انجام دادند. 👈 سؤال: ترس ابوبكر بر جان خودش بود يا بر جان پيامبرصلى الله عليه وآله؟ 👌 پاسخ: اگر بر جان پيامبر نيز ترسيده، وظيفه ى هر مسلمان است كه در موقع خطر، نگران حال رهبر باشد. 👈 سؤال: اصحاب كساء كه فضيلت دارند، پنج نفر بودند و اصحاب غار دو نفر، آيا اين خصوصى تر و مهم تر نيست؟ 👌 پاسخ: دعاهاى پيامبرصلى الله عليه وآله براى اصحاب كساء كه اهل بيت او بودند و در تشهّد هر نماز بر مسلمانان واجب است بر آنان صلوات بفرستند، هر شب و روز و هميشه و همه جا، حساب اين دو صحنه را جدا مى كند. 👈 سؤال: در اين آيه پيامبر مى فرمايد: «انّ اللَّه معنا»، پس خدا با ابوبكر است. آيات ديگر، خدا را با متّقين و محسنين مى داند. پس او نيز از متّقين و محسنين است؟ 👌 پاسخ: مادامى كه انسان در مدار احسان و تقوا باشد، خدا با اوست، ولى اگر از مدار خارج شد، مشمول لطف خدا نيست. بايد ديد مسير حركت ها، موضعگيرى ها، عكس العمل در برابر غدير خم و بيعت به كجا انجاميد؟ 👈 سؤال: آيه مى فرمايد: خدا بر او (ابوبكر) آرامش نازل كرد، آيا اين امتياز نيست؟ 👌پاسخ: در اين آيه، پنج ضمير است كه همه به پيامبر بر مى گردد، چگونه ضمير «عليه» به ابوبكر برگردد؟! 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
💑💑💑💑💑💑 🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔍 ممانعت ولی دختر با ازدواج هم کفو شرعی و نظر فقهاء 👈 : اذن پدر ساقط است . 👈 : اگر با ميل دختر به ازدواج، كفو شرعى و عرفى وى از او خواستگارى كند و پدر و جدّ پدرى از اجازه‌ى چنين ازدواجى امتناع ورزند و پاى كفو شرعى و عرفى ديگرى كه مورد قبول پدر يا جدّ پدرى باشد در ميان نباشد، در اين صورت ولايت پدر و جدّ پدرى ساقط است و ازدواج دختر نياز به اجازه آنان ندارد. 👈 : در صورتیکه برای دختر کفو دیگری پیدا نشود نیازی به اذن پدر نیست . 👈 : اگر دختر تمایل به ازدواج داشته باشد و ازدواج هم به مصلحت او باشد نیازی به اذن پدر نیست . 👈 : اگر پدر، دختر را از ازدواج با کسی که با او کفو است را شرعاً و عرفاً منع کنند و دختر احتیاج به شوهر کردن داشته باشد نیازی به اذن پدر نیست . 👈 : اگر دختر باکره بالغه رشیده بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و جدّ پدری اجازه نمی‌دهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر باشد، اجازه آنان لازم نیست، ولی اگر آنها ازدواج را به صلاح دختر ندانسته لذا ممانعت به عمل آورند، ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جدّ پدری باطل است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
💚💖💚💖💚💖 🌷 بسم الله الرحمن الرحیم🌷 💎 اینم👇یک تشبیه زیبا از امام هادی علیه‌السلام در فرازی از زیارت غدیریة أَشْبَهْتَ فِي الْبَيَاتِ عَلَى الْفِرَاشِ الذَّبِيحَ عَلَيْهِ السَّلامُ إِذْ أَجَبْتَ كَمَا أَجَابَ وَ أَطَعْتَ كَمَا أَطَاعَ إِسْمَاعِيلُ صَابِرا مُحْتَسِبا «إِذْ قَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَا ذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ . صافات ۱۰۲» وَ كَذَلِكَ أَنْتَ لَمَّا أَبَاتَكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمَرَكَ أَنْ تَضْجَعَ فِي مَرْقَدِهِ وَاقِيا لَهُ بِنَفْسِكَ أَسْرَعْتَ إِلَى إِجَابَتِهِ مُطِيعا وَ لِنَفْسِكَ عَلَى الْقَتْلِ مُوَطِّنا،فَشَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى طَاعَتَكَ وَ أَبَانَ عَنْ جَمِيلِ فِعْلِكَ بِقَوْلِهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ بقرة ۲۰۷» و در آرمیدن در بستر پیامبر شبیه به اسماعیل ذبیح (درود بر او) شدی چه آنکه تو نیز مانند او قبول کردی، و اطاعت نمودی به همان صورت که اسماعیل صابرانه و پاداش خواهانه اطاعت کرد، وقتی که حضرت ابراهیم به او گفت: «پسرم در خواب دیدم که ترا ذبح میکنم، بنگر که رأی تو چیست»؟ گفت: «پدر به آنچه دستور داده شدهای اقدام کن، اگر خدا بخواهد مرا از بردباران خواهید یافت»، و تو نیز زمانی که پیامبر (درود خدا بر او و خاندانش) در بسترش خواباندت و به تو فرمان داد در خوابگاهش بیارامی، و او را با جانت از شر دشمنانش حفظ کنی، فرمانبردارانه به پذیرش دعوتش شتافتی، و خو را برای کشته شدن آماده کردی، در نتیجه خدا از فرمانبرداریت قدردانی کرد، و از کار زیبایت به گفتارش جلّ ذکره در قرآن پرده برداشت، آنجا که فرمود: «و از مردم کسی است که جانش را برای بدست آوردن خشنودی خدا میفروشد» 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ✅ معرفت تنزیهی در کلام رضوی : قسمت اول : 📍معنای معرفت تنزیهی توحید تنزیهی یعنی اعتقاد به یگانه دانستن حق متعال و بی‌بدیل دانستن او در تمامی‌ صفات کمالی و عدم اشتراک هیچ یک از مخلوقات با او، نه در ذات و نه در صفات. 📍عدم توصیف خدا با حواس و دیگر مدارک فهم بشری 🔺 عده‌‌ای‌ خدمت امام رضا علیه السلام  رسیدند و به ‌‌ایشان عرض کردند: ‌‌‌‌ای پسر رسول خدا! پروردگارمان را برایمان وصف کن، زیرا کسانی که قبل از ما بوده‌اند‌ ما را به اختلاف‌ اند‌اخته‌اند‌ و با ما اختلاف دارند! حضرت رضا علیه السلام  چنین فرمودند: إِنَّهُ مَنْ يَصِفُ رَبَّهُ بِالْقِيَاسِ، لَا يَزَالُ الدَّهْرَ فِي الِالْتِبَاسِ، مَائِلًا عَنِ الْمِنْهَاجِ، ظَاعِناً فِي الِاعْوِجَاجِ، ضَالّاً عَنِ السَّبِيلِ، قَائِلًا غَيْرَ الْجَمِيلِ.  أُعَرِّفُهُ بِمَا عَرَّفَ بِهِ نَفْسَهُ مِنْ غَيْرِ رُؤْيَةٍ، وَ أَصِفُهُ بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ مِنْ غَيْرِ صُورَةٍ. لَا يُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا يُقَاسُ بِالنَّاسِ. مَعْرُوفٌ بِغَيْرِ تَشْبِيهٍ، وَ مُتَدَانٍ فِي بُعْدِهِ لَا بِنَظِيرٍ.  لَا يُمَثَّلُ بِخَلِيقَتِهِ، وَ لَا يَجُورُ فِي قَضِيَّتِهِ. الْخَلْقُ إِلَى مَا عَلِمَ مُنْقَادُونَ، وَ عَلَى مَا سَطَرَ فِي الْمَكْنُونِ مِنْ كِتَابِهِ مَاضُونَ. وَ لَا يَعْمَلُونَ خِلَافَ مَا عَلِمَ مِنْهُمْ وَ لَا غَيْرَهُ يُرِيدُونَ.  فَهُوَ قَرِيبٌ غَيْرُ مُلْتَزِقٍ وَ بَعِيدٌ غَيْرُ مُتَقَصٍّ يُحَقَّقُ وَ لَا يُمَثَّلُ، وَ يُوَحَّدُ وَ لَا يُبَعَّضُ. يُعْرَفُ بِالآْيَاتِ وَ يُثْبَتُ بِالْعَلَامَاتِ فَلَا إِلَهَ غَيْرُهُ، الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ. 📚 صدوق، التوحید، ص 4 علیه السلام 🔺كسى كه پروردگار را با چيزى ‌اند‌ازه‌گيرى كند، تا زمانى كه زنده است در اشتباه است، در حالی که از راه راست منحرف شده و به كجى ختم می‌شود، از راه حق گمراه شده و سخنان  غیر زیبا می‌گوید. 👈 من او را بدون اينكه ببينم، به همان چيزى كه خودش را شناسانده، مى شناسانم، 👈 و بدون صورت، آن‌گونه كه خود را توصيف كرده است، توصيف مى کنم. 👈 (خدا) با حواس (پنج‌گانه) درك نمى شود 👈 و با مردم مقايسه نمی‌گردد. 👈 و بدون اينكه به چيزى شبيه باشد، شناخته شده است. 👈 با اينكه دور است، بدون اينكه در مقابل باشد، نزديك است. 👈 خود را به آفريده‌‌ها‌یش نشان نمى‌دهد 👈 و در قضاوت و حكم خود، ستم نمى‌کند. 👈 مخلوقات به سوى آنچه او دستور داده در حركت‌اند‌. 👈 و سرنوشت هر كسى در آنچه كه كتاب اوست، به صورت پنهانى نوشته شده است. موجود  است، 👈 و بر خلاف آنچه او از آنها مى دانند ، كارى انجام نمى‌دهند و غير آن را اراده نمى‌کنند. 👈  پس او بدون اينكه چسبيده باشد، نزديك است 👈 و بدون اينكه از مخلوقات بريده باشد، دور است. 👈 او وجود دارد، اما ديده نمى‌شود 👈 و يگانه‌‌ای‌ است كه قطعه قطعه نمى‌گردد. 👈 با نشانه‌‌ها‌ شناخته مى شود 👈 و با علامت‌‌ها‌یی كه قرار داده است به اثبات مى‌رسد. 👈 و غير از او كه بزرگ و برتر است، خدايى وجود ندارد. 👌 امام رضا علیه السلام  در‌‌ ا‌ین حدیث از نوعی وجه تنزیهی برای خدا سخن به میان آورده است: 🔺خدا را با هیچ ابزاری نمی‌توان ‌اند‌ازه گرفت، و اگر کسی او را چنین‌ اند‌ازه گیرد، همواره در گمراهی است. 🔺 خدا را باید با وصف و توصیف خود او شناخت، نه با هیچ ابزار دیگری. 🔺 هیچ نقطه اشتراکی بین خدا و مخلوقات او وجود ندارد. 🔺 در مورد خدا هیچ‌گونه مکانی را نمی‌توان در نظر گرفت، ضمن‌‌ اینکه خدا همه جا حضور دارد و هیچ مکانی خالی از او نیست. 🔺خدا قابل تجزیه و ترکیب نیست و برای شناسائی خود، علائم و نشانه‌‌ها‌ی قرار داده که با آنها می‌توان به او رسید و او را اثبات نمود. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🦂🐍🦂🐍🦂🐍 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 🕷 بازتاب از نگاه شیطان🕸 🔺 متن حدیث : عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِيَدِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ صَرَخَ إِبْلِيسُ فِي جُنُودِهِ صَرْخَةً فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ أَتَاهُ فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ وَ مَوْلاَهُمْ مَا ذَا دَهَاكَ فَمَا سَمِعْنَا لَكَ صَرْخَةً أَوْحَشَ مِنْ صَرْخَتِكَ هَذِهِ فَقَالَ لَهُمْ فَعَلَ هَذَا اَلنَّبِيُّ فِعْلاً إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اَللَّهُ أَبَداً فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ أَنْتَ كُنْتَ لآِدَمَ فَلَمَّا قَالَ اَلْمُنَافِقُونَ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى وَ قَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ أَ مَا تَرَى عَيْنَيْهِ تَدُورَانِ فِي رَأْسِهِ كَأَنَّهُ مَجْنُونٌ يَعْنُونَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَرَخَ إِبْلِيسُ صَرْخَةً بِطَرَبٍ فَجَمَعَ أَوْلِيَاءَهُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنِّي كُنْتُ لآِدَمَ مِنْ قَبْلُ قَالُوا نَعَمْ قَالَ آدَمُ نَقَضَ اَلْعَهْدَ وَ لَمْ يَكْفُرْ بِالرَّبِّ وَ هَؤُلاَءِ نَقَضُوا اَلْعَهْدَ وَ كَفَرُوا بِالرَّسُولِ " فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَقَامَ اَلنَّاسُ غَيْرَ عَلِيٍّ لَبِسَ إِبْلِيسُ تَاجَ اَلْمُلْكِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِي اَلْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَيْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اِطْرَبُوا لاَ يُطَاعُ اَللَّهُ حَتَّى يَقُومَ اَلْإِمَامُ وَ تَلاَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ » قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ تَأْوِيلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلظَّنُّ مِنْ إِبْلِيسَ حِينَ قَالُوا لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى فَظَنَّ بِهِمْ إِبْلِيسُ ظَنّاً فَصَدَّقُوا ظَنَّهُ . 🔺ترجمه حدیث : جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه چون پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم در روز غدير خم دست امام على عليه السّلام را در دست گرفت، 🖤 شيطان در ميان سپاهيانش نعره برآورد و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا به جاى نماند مگر آنكه در پى نعرۀ او به سويش دويدند و گفتند : اى آقا و مولای ما چه بر سر تو آمده‌؟ ما هرگز از تو نعره‌اى دهشتناك‌تر از اين نعره نشنيده بوديم. 🖤 شیطان گفت: 👈 اين پيامبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار به سر انجام برسد خداوند، معصیت نخواهد شد . آنها در پاسخ گفتند: سرورا تو آدم را فريب دادى 😡و چون منافقان گفتند : اين مرد[پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم]از سر هواى نفس سخن مى‌گويد، 😡و يكى به ديگرى گفت: مگر نمى‌بينى كه چشمانش چگونه در كاسۀ سرش مى‌چرخد؟گويا ديوانه شده -مقصودشان پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم بود-. 👈 در اين هنگام شيطان فريادى از سر شادى زد و دوستانش دوباره گرد او حلقه زدند. 🖤 شیطان گفت : آيا مى‌دانيد من پيشتر با آدم ابو البشر چه كرده‌ام‌؟ گفتند : آرى، 🖤 شیطان گفت : آدم، پيمان خود را شكست ولى بخدا كفر نورزيد ولى اينان هم پيمانشان را نقض كردند و هم به پيامبرص كفر ورزيدند. پس هنگامى كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم از اين جهان رخت بربست و مردم به جاى امام على عليه السّلام ديگرى را به خلافت نشاندند 🖤 شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى نهاد و روى بالش نشست، و پيادگان و سوارگان خود را گرد آورد . 🖤 شیطان گفت : 👈 شادى كنيد كه تا روز ظهور امام ، خداوند، اطاعت نخواهد شد . امام باقر عليه السّلام اين آيه ٢٠ سوره سبا را تلاوت فرمود : وَ لَقَدْ صَدَّقَ‌ عَلَيْهِمْ‌ إِبْلِيسُ‌ ظَنَّهُ‌ فَاتَّبَعُوهُ‌ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ‌ اَلْمُؤْمِنِينَ‌ امام باقر عليه السّلام فرمود : تأويل اين آيه هنگامى بود كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابليس همان هنگامى بود كه در بارۀ پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم گفتند : او از سر هواى نفس سخن مى‌گويد، و شيطان در اين هنگام گمانى در بارۀ ايشان برد و آنها گمان شيطان را تصديق كردند و تحقّق بخشيدند. 📚 اصول کافی ؛ جلد ٨ ، صفحه ٣۴۴ 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🚗🚌🚟🚄🛫🛳 🔍 و نظر فقهاء 🔺قسمت سوم : 📍حکم بازگشت از سفر گناه ♻️اگر این مسافر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد : 👈 : باید نمازش را شکسته بخواند . 👈 : اگر مسافرت در حال برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد، نماز شکسته است . ♻️ اما اگر توبه نکند : 👈 : اگر بازگشت جزء سفر معصیت باشد باید نماز را تمام بخواند . 👈 : اگر برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد باید نماز را شکسته بخواند و احتیاط مستحب آن است که هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند . 👈 : باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد و فرق ندارد برگشتن به تنهایی هشت باشد یا نباشد و احتیاط مستحب آن است که اگر توبه نکرده، نمازش را هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند . 👈 : مادامی که سفر او به‌خاطر ترک واجب يا فعل حرامی نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شکسته است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam