🦂🐍🦂🐍🦂🐍
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین
🕷 بازتاب #سقیفه از نگاه شیطان🕸
🔺 متن حدیث :
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِيَدِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ صَرَخَ إِبْلِيسُ فِي جُنُودِهِ صَرْخَةً فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ أَتَاهُ فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ وَ مَوْلاَهُمْ مَا ذَا دَهَاكَ فَمَا سَمِعْنَا لَكَ صَرْخَةً أَوْحَشَ مِنْ صَرْخَتِكَ هَذِهِ فَقَالَ لَهُمْ فَعَلَ هَذَا اَلنَّبِيُّ فِعْلاً إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اَللَّهُ أَبَداً فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ أَنْتَ كُنْتَ لآِدَمَ فَلَمَّا قَالَ اَلْمُنَافِقُونَ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى وَ قَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ أَ مَا تَرَى عَيْنَيْهِ تَدُورَانِ فِي رَأْسِهِ كَأَنَّهُ مَجْنُونٌ يَعْنُونَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَرَخَ إِبْلِيسُ صَرْخَةً بِطَرَبٍ فَجَمَعَ أَوْلِيَاءَهُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنِّي كُنْتُ لآِدَمَ مِنْ قَبْلُ قَالُوا نَعَمْ قَالَ آدَمُ نَقَضَ اَلْعَهْدَ وَ لَمْ يَكْفُرْ بِالرَّبِّ وَ هَؤُلاَءِ نَقَضُوا اَلْعَهْدَ وَ كَفَرُوا بِالرَّسُولِ " فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَقَامَ اَلنَّاسُ غَيْرَ عَلِيٍّ لَبِسَ إِبْلِيسُ تَاجَ اَلْمُلْكِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِي اَلْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَيْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اِطْرَبُوا لاَ يُطَاعُ اَللَّهُ حَتَّى يَقُومَ اَلْإِمَامُ وَ تَلاَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ » قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ تَأْوِيلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلظَّنُّ مِنْ إِبْلِيسَ حِينَ قَالُوا لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى فَظَنَّ بِهِمْ إِبْلِيسُ ظَنّاً فَصَدَّقُوا ظَنَّهُ .
🔺ترجمه حدیث :
جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه چون پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم در روز غدير خم دست امام على عليه السّلام را در دست گرفت،
🖤 شيطان در ميان سپاهيانش نعره برآورد و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا به جاى نماند مگر آنكه در پى نعرۀ او به سويش دويدند و گفتند :
اى آقا و مولای ما چه بر سر تو آمده؟
ما هرگز از تو نعرهاى دهشتناكتر از اين نعره نشنيده بوديم.
🖤 شیطان گفت:
👈 اين پيامبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار به سر انجام برسد خداوند، معصیت نخواهد شد .
آنها در پاسخ گفتند: سرورا تو آدم را فريب دادى
😡و چون منافقان گفتند : اين مرد[پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم]از سر هواى نفس سخن مىگويد،
😡و يكى به ديگرى گفت: مگر نمىبينى كه چشمانش چگونه در كاسۀ سرش مىچرخد؟گويا ديوانه شده -مقصودشان پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم بود-.
👈 در اين هنگام شيطان فريادى از سر شادى زد و دوستانش دوباره گرد او حلقه زدند.
🖤 شیطان گفت :
آيا مىدانيد من پيشتر با آدم ابو البشر چه كردهام؟
گفتند : آرى،
🖤 شیطان گفت : آدم، پيمان خود را شكست ولى بخدا كفر نورزيد ولى اينان هم پيمانشان را نقض كردند و هم به پيامبرص كفر ورزيدند.
پس هنگامى كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم از اين جهان رخت بربست و مردم به جاى امام على عليه السّلام ديگرى را به خلافت نشاندند
🖤 شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى نهاد و روى بالش نشست، و پيادگان و سوارگان خود را گرد آورد .
🖤 شیطان گفت :
👈 شادى كنيد كه تا روز ظهور امام ، خداوند، اطاعت نخواهد شد .
امام باقر عليه السّلام اين آيه ٢٠ سوره سبا را تلاوت فرمود : وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ
امام باقر عليه السّلام فرمود : تأويل اين آيه هنگامى بود كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابليس همان هنگامى بود كه در بارۀ پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم گفتند : او از سر هواى نفس سخن مىگويد، و شيطان در اين هنگام گمانى در بارۀ ايشان برد و آنها گمان شيطان را تصديق كردند و تحقّق بخشيدند.
📚 اصول کافی ؛ جلد ٨ ، صفحه ٣۴۴
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🚗🚌🚟🚄🛫🛳
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 #سفر_معصیت و نظر فقهاء
🔺قسمت سوم :
📍حکم بازگشت از سفر گناه
♻️اگر این مسافر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد :
👈 #امام : باید نمازش را شکسته بخواند .
👈 #خویی #وحید_خراسانی : اگر مسافرت در حال برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد، نماز شکسته است .
♻️ اما اگر توبه نکند :
👈 #امام : اگر بازگشت جزء سفر معصیت باشد باید نماز را تمام بخواند .
👈 #خویی #وحید_خراسانی #بهجت : اگر برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد باید نماز را شکسته بخواند و احتیاط مستحب آن است که هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند .
👈 #سیستانی :
باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد و فرق ندارد برگشتن به تنهایی هشت باشد یا نباشد و احتیاط مستحب آن است که اگر توبه نکرده، نمازش را هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند .
👈 #رهبری : مادامی که سفر او بهخاطر ترک واجب يا فعل حرامی نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شکسته است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 بدتر از سخن باطل، نگفتن همه حق هست
🎙استاد #پناهیان
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
💦💧💦💧💦💧
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 مردار و نظر فقهاء
👌 مردار هر حیوانی که خون جهنده دارد ، نجس است و فرقی نمیکند انسان باشد یا حیوان، بزرگ باشند یا کوچک، بدنش سر شده باشد یا نه، فقط اگر بدن مردار انسان اگر سرد شده باشد و هنوز غسلش نداده باشند اگرچه نجس است در صورتی بدنش لمس شود باید غسل مس میت کند .
🔺در نتیجه مردار حیواناتی مثل آبزیان و خزنده گان که خونسرد هستند و خونشان جهنده نیست، پاکند .
📍کنده شدن پوست لب و گوشۀ ناخن :
🔺اگر بدون سوزش جدا شده باشد، پاک است ،
🔺اگر با سوزش جدا شده باشد :
👈 #امام #رهبری #صافی_گلپایگانی #مکارم_شیرازی #نوری_همدانی :
بنابر احتیاط واجب نجس است .
👈 #وحید_خراسانی #تبریزی :
پاک است .
👈 #سیستانی : نجس است .
👈 #شبیری_زنجانی : بنابر احتیاط اجتناب کنند .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین :
🔴اگر اهل بیت علیهم السلام نبودند توحید نبود
اگر اهلبیت علیهمالسلام نبودند احدی نمیتوانست به توحید و معرفت خداوند دست یابد.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
«إنّ الله خلق الناس كلّهم... لا یعرفون إیماناً بشـریعة ولا كفراً بجحود ثمّ بعث الله الرسل تدعوا العباد إلى الإیمان به».
◀️خداوند تعالی همه انسانها را بیافرید... نه ایمان به شریعتی را میشناختند، و نه کفری به جحود را، سپس انبیا را مبعوث فرمود بندگان را به ایمان به او فرا خوانند.
(فرق عدم ايمان با کفر جحود در این است که جحود محقّق نمیشود مگر بعد از التفات به موضوع، ولی عدم ايمان حتی در صورت عدم التفات به موضوع هم ممكن است)
رسول خدا صلی الله علیه وآله به امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: إنّك والأوصياء من بعدك عرفاء لا يعرف اللّه إلّا بسبيل معرفتكم.
◀️تو و جانشینانت اهل معرفتی هستید که خداوند جز از راه شناخت شما شناخته نمیشود.
و امیرالمؤمنین علیهالسلام نیز میفرمایند : إن الله تبارك و تعالى لو شاء لعرَّف العباد نفسه و لكن جعلنا أبوابه و صراطه و سبيله و الوجه الذي يؤتى منه.
◀️اگر خداوند میخواست خود را به بندگان میشناساند، و لکن ما را ابواب و راههایی قرار داده است که تنها از جهت آن به سوی خداوند رفته میشود.
امام باقر علیه السلام میفرمایند: بنا عبد اللّه، وبنا عرف اللّه، وبنا وحّد اللّه، ومحمّد حجاب اللّه تبارك وتعالى.
◀خداوند به واسطه ما عبادت، و به واسطه ما شناخته شد. و به واسطه ما یگانه و یکتا دانسته شد. و محمد ص نمایاننده شناخت خداوند میباشد.
امام عسکری علیه السلام میفرمایند: لو لا محمّد والأوصياء من ولده كنتم حياری كالبهائم.
◀اگر رسول خدا و اوصیای او که از خاندان پاک اویند نبودند، همانند حیوانات سرگردان و حیران بودید.
اما فلسفه و عرفان و تفکیک بدون توجه به توحید حقیقی، نقش اهل بیت علیهم السلام را به کلی انکار کرده است؛
فلاسفه قائلند : داستان توهمی حيّ بن یقظان بافته و میگوید نوزاد دور افتاده در یک جزیره هم میتواند بدون وجود کمترین راهنما، تا عالیترین مراحل توحید و خداشناسی را طی کند.
مکتب تفکیک قائلند : انخلاع و وجدان کردن را تنها راه حقیقی رسیدن به خداشناسی حقیقی میداند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 سخن مهم استاد خطاب به جوان های شیعه و اهل سنت!
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 واجبات پس از مرگ و نظر فقهاء
🔺 کسانی که تجهیز میت برایشان واجب است ؛
👈 #امام #خوئی #فاضل_لنکرانی #مکارم_شیرازی #صافی_گلپایگانی #شبیری_زنجانی :
تجهیز میت ( غسل ، حنوط ، کفن ، نماز ، و دفن ) از واجبات کفایی است که بر هر مکلفی واجب است آنها را انجام دهد و اگر بعضی انجام دهند از دیگران ساقط می شود و چنانچه هیچ کس انجام ندهد همه معصیت کرده اند .
👈 #سیستانی :
تجهیز میت اعمّ از غسل میت، کفن، حنوط، نماز و دفن میت واجب است با اجازه ولیّ شرعی میت انجام شود و چنانچه شخصی این كارها را با اجازه از ولی انجام دهد از ولیّ ساقط میشود، بلكه در مواردی که قصد قربت معتبر نیست مثل کفن، حنوط و دفن چنانچه فردی بدون اجازه ولیّ، آن موارد را مطابق با دستور شرعی انجام دهد از ولیّ ساقط میشود و لازم نیست دوباره انجام شود. امّا در مواردی که قصد قربت معتبر است مثل غسل و نماز میت چنانچه فردی بدون اجازه ولیّ آنها را انجام دهد کافی نیست.
🔺گرفتن مزد برای تجهیز میت، حرام است ولى مزد گرفتن براى كارهاى مقدّماتى و نظافت او و مانند آن اشكالى ندارد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 تعدد همسران #پیامبرص
برخی نویسندگان متعدد، همسران پیامبر را ناشی از هوا و هوس دانسته و کوشیدهاند تا با طرح این موضوع شخصیت پیامبر را زیر سؤال برند. عالمان و متکلمان مسلمان به این شبهه پاسخهای متعددی داده و دلایلی برای ازدواجهای پیامبر ذکر کردهاند از جمله:
👈 جلب پشتیبانی قبایل و طوایف بزرگ عرب و تقویت نفوذ سیاسی و اجتماعی خود از راه پیوند سببی با آنان؛ مانند پیوند با عایشه.
👈 اجرای حکم الهی و زدودن افکار غلط جاهلی؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش.
👈 تقویت جایگاه اجتماعی زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر (همه همسران پیامبر جز عایشه بیوه بودند).
👈 دلجویی از زنان، به دلیل آسیبهایی که به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شده بودند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه.
👈محافظت و تأمین زندگی بیوهزنان فقیر و یتیمان به جای مانده؛ مانند ازدواج با ام سلمه و زینب دختر خزیمه.
👈 نشان دادن عظمت، شکوه و قدرتمندی اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه.
👈 حفظ آنان از خطرات جانی؛ مانند ازدواج با سوده.
👈 آزادسازی اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه
👈 در عصر بعثت پیامبر اکرم(ص) تعدد زوجات و ارتباط جنسی با زنان بسیار بیقید و نابسامان و نامحدود بود. پیامبر اکرم(ص) شمار همسران را محدود کرد و با این کار گام مهمی در احقاق حقوق زنان در آن دوره برداشته شد.
🔺گذشته از آن، باید در زمینه تعدد همسران پیامبر، توجه داشت که:
اولا: با وجود رسم چندهمسری در جامعه عرب، پیامبر تا سن ۵۰ سالگی، تنها با خدیجه زندگی زناشویی داشت و ازدواجهای دیگر همگی مربوط به بعد از وفات خدیجه است.
ثانیا: این ازدواجها غالبا پس از هجرت پیامبر به مدینه بود و پیامبر در این دوره مشغول گسترش دعوت اسلامی و پایهگذاری حکومت اسلامی بود و افزون بر آن، جنگهای متعددی برای او پیش آمد. چنین شخصیتی فرصت برای سرگرم شدن به زنان نخواهد داشت.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
🕷🕸 ماجرای کاغذ و قلم در منابع اهل سنت ؛
🔺حدیث قرطاس در صحیحین :
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُوسَى، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ مَعْمَرٍ، وحَدَّثَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ :
لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَفِی البَیْتِ رِجَالٌ، فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ، قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ :
«هَلُمَّ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ» فَقَالَ عُمَرُ:
إِنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غَلَبَ عَلَیْهِ الوَجَعُ، وَعِنْدَکُمُ القُرْآنُ، حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّهِ.
فَاخْتَلَفَ أَهْلُ البَیْتِ فَاخْتَصَمُوا،
مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ: قَرِّبُوا یَکْتُبْ لَکُمُ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ،
فَلَمَّا أَکْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلاَفَ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ،
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : «قُومُوا»
قَالَ عُبَیْدُ اللَّهِ: فَکَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ، یَقُولُ:
«إِنَّ الرَّزِیَّهَ کُلَّ الرَّزِیَّهِ مَا حَالَ بَیْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَبَیْنَ أَنْ یَکْتُبَ لَهُمْ ذَلِکَ الکِتَابَ، مِنَ اخْتِلاَفِهِمْ وَلَغَطِهِمْ»
📚صحیح بخاری ج۷ ص۱۲۰
« هنگامى که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آستانه رحلت از دنیا، قرار گرفت و اطراف حضرت گروهی از جمله عمر بن خطاب در خانه آن حضرت حاضر شده بودند ، فرمود :
قلم و کاغذى بیاورید تا چیزی براى شما بنویسم که به برکت آن، هرگز گمراه نشوید.
عمر گفت :
بیمارى بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) غلبه کرده (و العیاذ باللّه هذیان مى گوید) و ما قرآن را داریم و براى ما کافى است.
در میان حاضران غوغا و اختلاف افتاد؛ بعضى مى گفتند :
بیاورید تا حضرت بنویسد و هرگز گمراه نشوید. و بعضى سخن عمر را مى گفتند، هنگامى که سر و صدا و غوغا در حضور آن حضرت و اختلاف زیاد شد، فرمودند : برخیزید و از نزد من بروید.
عبیدالله گفت : ابن عباس بعد از این قضیه بارها می گفت :
مصیبت و تمام مصیبت این است که نگذاشتند پیامبر چیزی را که می خواست برای آنها بنویسد تا اختلاف نکنند و گمراه نشوند….”
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 اقتدا به اهل سنت و نظر فقهاء
👈 #امام #رهبری :
جایز است و نماز به جماعت صحیح است .
👈 #خوئی #سیستانی #وحید_خراسانی #تبریزی :
باید حمد و سوره را خودمان بخوانیم هرچند مغرب و عشا باشد که باید بلند خوانده شود را آهسته بخوانیم و لو بسیار آهسته باشد .
👈 #بهجت :
باید لااقل حمد را بخوانیم و لو اینکه آهسته باشد .
👈 #نوری_همدانی :
نماز جماعت برای حفظ وحدت اسلامی جایز است.
👈 #مکارم_شیرازی :
در مواردی که با آنها معاشرت داشته باشید، برای هدف وحدت مانعی ندارد؛ مشروط بر این که دشمنی با شیعه نداشته باشند.
👈 #صافی_گلپایگانی ،:
نماز با عامه در حال ضرورت بی اشکال است و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق احتیاط است و خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و یا ایستادن و شرکت نکردن شایسته نیست بلی اگر ضرورتی ایجاب کند مانعی ندارد.
👈 #شبیری_زنجانی :
شرکت خوب است ولی اکتفا به آن نشود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
15.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 تطبیق علائم ظهور، یکی از آسیب های جدی مهدویت است
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam