🌖🌗🌘🌑🌒🌔
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍مواردی که #غسل_میت لازم نیست ؛
👈 میت کافر باشد .
👈 جنین سقط شده ای که چهار ماهش تمام نشده است .
#سیستانی :
زیر چهارماه در صورتیکه ساختمان بدنش کامل است بنابر احتیاط واجب باید غسل بدهند .
👈 کسانى که قتل آنها به عنوان قصاص یا حدّ شرعى واجب شده است و حاکم شرع به آنها دستور مى دهد مراسم غسل میّت را خودشان در حال حیات انجام دهند و سه غسل را طبق رساله عملیّه به جا آورده است .
👈 قطعه بی استخوان جدا شده از بدن میت
👈 شهید معرکه جنگ
👌 این حکم فقط شامل كسانى است كه در ميدان جنگ كشته شده باشند، يعنى پيش از آن كه مسلمانان به او برسند جان داده است، امّا اگر به او برسند و زنده باشد، يا به صورت مجروح او را از ميدان جنگ خارج سازند و در بيمارستان يا غير آن از دنيا برود، گرچه ثواب شهيدان را دارد ولى باید غسل و کفن شوند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
☘🌺☘🌺☘🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
🅾تقدیس ابلیس توسط عرفا و صوفیه:
◀حلاج میگوید: «در آسمان عابد و موحدی چون ابلیس نیست...به او گفتند سجده کن، گفت لا غیر!...بندهای پاک هستم، غیر تو به کسی سجده نمیکنم». مجموعه آثار حلاج، ص۶۰.
◀«صاحب و استاد من، ابلیس و فرعون است، به آتش بترسانیدند ابلیس را از دعویش بازنگردید. فرعون را به دریا غرق کرده و از دعوی بازنگردید... و اگر مرا بکشند و دست و پای ببرند از دعوی خود بازنگردم».مجموعه آثار حلاج، ص۶۲.
◀حلاج معتقد است که دو جوانمرد در عالم وجود دارد: ابلیس و پیامبر اکرم. تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۲۳.
و میگوید:
«موسی و ابلیس در عقبه طور به هم رسیدند، موسی گفت: ای ابلیس چه چیزی تو را از سجده منع کرد؟ ابلیس گفت: دعوی من به معبود واحد مرا منع کرد و اگر آدم را سجده میکردم هر آینه مثل تو بودم، چون تو را یکبار ندا کردند «أنظر الی الجبل» نگریستی، مرا هزار بار ندا کردند که آدم را سجده کن و من سجده نکردم». مجموعه آثار حلاج، ص۶۱.
◀حسن بصری نیز معتقد است:
«اگر ابلیس نور خود را به خلق نماید همه او را به معبودی و خدایی بپرستند». تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۱۱.
تحفة الاخیار نیز درباره رابعه عدویه مینویسد:
◀«چنانچه عطار از رابعه عدویه نقل کرده که مضمونش این است او گفته که دل من لبریز از محبت خداست و در آن جای محبت مصطفی و عداوت ابلیس نیست». تحفة الاخیار، ص۱۴۰.
◀سنایی نیز دلیل سجده نکردن ابلیس را مجبور بودن او و خواست خود خداوند بیان میکند و از زبان ابلیس میگوید:
در راه من نهاد، نهان دام مکر خویش
آدم میان حلقه آن دام، دانه بود
میخواست تا نشانه لعنت کند مرا
کرد آنچه خواست، آدم خاکی بهانه بود
ای عاقلان عشق مرا هم گناه نیست
ره یافتن به جانبشان بیرضا نبود
تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۷۴.
◀ابوسعید ابوالخیر نیز با اشاره به مجبور بودن شیطان میگوید روز قیامت شیطان را میآورند و به او میگویند سجده کن «وی در گریستن آید گوید: اگر به من بود سجده روز اول کردمی». اسرار التوحید، ص۳۳۲.
◀عراقی نیز سجده نکردن ابلیس را کار خود خداوند دانسته و میگوید:
خود کرده رهنمایی آدم به سوی گندم
ابلیس بهر تأدیب اندر میان نهاده
خود کرده هرچه کرده وانگه به این بهانه
هر لحظه جرم و عصیان بر این و آن نهاده
کس را در این میانه چون و چرا نزیبد
هر کس نصیب او را هم غیب دان نهاده
کلیات عراقی، ص۲۶۷.
◀ملای رومی نیز علت سجده نکردن ابلیس را عشق او به خداوند اعلام میکند و ابلیس را بیگناه میداند:
ترک سجده از حسد گیرم که بود
این حسد از عشق خیزد نه جحود
هر حسد از دوستی خیزد چنین
که شود با دوست غیری همنشین
بی گنه لعنت کنی ابلیس را
چون نبینی از خود این تلبیس را
مثنوی، ص۲۵۷. (براساس نسخه سبحانی، وزارت ارشاد)
◀عین القضات همدانی هم دلیل سجده نکردن ابلیس به آدم را عشق او به خدا میداند و شیطان را در افعالش مجبور میداند و میگوید خدا او را اینگونه آفریده است: «گیرم که خلق را اضلال ابلیس کند، ابلیس را بدین صفت که آفرید؟» تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۱۸۸.
«گناه ابلیس عشق او آمد به خدا».
تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۲۹.
◀احمد غزالی نیز شیطان را «سید الموحدین»میداند، و نیز میگوید «من لم یتعلم التوحید من ابلیس فهو زندیق». ر.ک: ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۱۰۷، و ابن جوزی، المنتظم في تواریخ الملوک و الامم، ج۹، ص۲۶۰، و ابنجوزی، القصاص و المذکرین، ص۱۰۴.
مطالب بیشتر را در نسخه احیا شده «رد صوفیه» ملا محمد طاهر قمی ببینید.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 #لباس_نمازگزار و نظر فقهاء
همه فقهاء می فرمایند : شش شرط برای لباس نمازگزار وجود دارد :
👈 پاک باشد
👈 مباح باشد ( یعنی غصبی نباشد )
#فاضل_لنکرانی #مکارم_شیرازی #سیستانی : بنابر احتیاط واجب مباح باشد .
#شبیری_زنجانی : بنابراحتیاط مباح باشد .
👈 از اجزاء مردار نباشد .
👈 از حیوان حرام گوشت نباشد .
#سیستانی : از حیوان درنده نباشد بلکه بنابر احتیاط واجب از حیوان حرام گوشت نباشد .
👌اگر نمازگزار مرد است :
👈 ابریشم خالص نباشد .
👈 طلاباف نباشد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌
#درسهایی_از_اصول_دین :
⛔️ دلائل حرمت #نماز_جمعه
قائلین به حرمت نماز جمعه در عصر غیبت می گویند :
👈 دلیل اول : شرط انعقاد جمعه، حضور امام یا شخص منصوب از ناحیه او برای اقامه نماز است و در عصر غیبت این شرط منتفی است از این رو اقامه نماز جمعه در عصر غیبت مشروع نمی باشد.
👈 دلیل دوم : چهار رکعت نماز ظهر در روز جمعه یقینا بر ذمه مکلف ثابت است به طوری که جز با خواندن نماز ظهر ذمه مکلف بری نمی شود.
👈 دلیل سوم : روایاتی که نمازجمعه در عصر غیبت را جایز شمرده، روایات آحادند که قابل اعتنا و استدلال نیستند.
👈 دلیل چهارم : اگر نماز جمعه در عصر غیبت مشروع باشد، باید به عنوان واجب عینی بوده و نماز ظهر جایز نباشد، در حالی که به اتفاق فقهاء چنین نیست، چون ادله ای که بر جواز نماز جمعه دلالت دارند، در حقیقت دال بر وجوبند و اگر آن ادله معتبر باشد، باید قائل به وجوب عینی شویم.
📚 محقق ثانی، جامع المقاصد، قطع رحلی، ص 129 - 130.
👈 دلیل پنجم : در اقامه نمازجمعه در عصر غیبت دغدغه و نگرانیهایی وجود دارد، احتمال دارد که امام جمعه منصب امام معصوم را غصب نموده باشد، و مامورین به شخص غاصب اقتدا نمایند ولی در اقامه نماز ظهر چنین دغدغه هایی وجود ندارد، ائمه اطهار (ع) نیز درمان قبض ید و حاکمیت خلفای جور نماز ظهر می خواندند، ما نیز در عصر غیبت که دستمان از امام معصوم کوتاه است، باید به اقامه نماز ظهر اکتفا کنیم تا امام عصر (عج) ظهور کرده و بسط ید پیدا کند.
📚 فاضل هندی، کشف اللثام، ج 1، ص 245.
👌 پاسخ به دلایل حرمت
از این دلائل پنجگانه پاسخ مناسبی داده شده است : 👇👇👇
👈 اولا : چون فقیه جامع الشرایط فتوا از جانب امام معصوم نصب شده و از همین رو احکام او نافذ بوده و باید او را در اجرای حدود و قضاوت بین مردم مساعدت نمود، پس شرط مذکور در دلیل اول منتفی است. به عبارت دیگر حضور امام یا نائب او شرط انعقاد جمعه نیست
👈 ثانیا : اینکه نماز ظهر در روز جمعه واجب است. مورد بحث و نزاع است که آیا در عصر غیبت جمعه واجب است یا ظهر؟ ادله ای هم که در خصوص نماز ظهر وجود دارد، بر برائت دلالت می کنند.
👈 ثالثا : اخبار آحاد بنابر مبنای ابن ادریس غیر معتبر است ولی مشهور فقهاء قائل به اعتبار آن اند.
👈 رابعا : گرچه دلائلی که بر جواز نمازجمعه در عصر غیبت دلالت دارند، وجوب را اثبات می کنند، اما وجوب اعم از عینی و تخییری است و چون وجوب عینی نماز جمعه در عصر غیبت - بنظر مستدل - بالاجماع منتفی است، پس وجوب تخییری ثابت می شود.
👈 خامسا: همانطور که ملاحظه می شود فقهای عظیم الشان که همیشه در جوامع منزوی بوده و هیچگاه بسط ید نداشته اند و همیشه حکومتها در اختیار خلفا و سلاطین غاصب بوده، به ناچار مانند معصومین (ع) نماز ظهر خوانده و غالبا مبادرت به اقامه جماعت نمی کردند - گرچه بعضی از فقهاء که آن را واجب می دانستند، به اقامه آن اقدام می کردند - اما در زمان بسط ید فقیه جامع الشرائط و تشکیل حکومت اسلامی، دلیلی وجود ندارد که نتوان نمازجمعه را اقامه کرد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👒🧢🎩👜💼🎒
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 ویژگی های مردم آخر الزمان
🎙مرحوم استاد #مجتهدی_تهرانی
🕌@masjedemamhadialaihesalam
👼❤️👼❤️👼❤️
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 احکام #نوزاد و نظر فقهاء
پس از تولد #کودک مستحب است:
👇👇👇
👈 (اگر ضرر نداشته باشد،) #نوزاد را بشویند.
👈 در گوش راستش #اذان و در گوش چپش #اقامه بگویند.
👈 آب فرات و تربت سيدالشهداء (عليهالسلام) به #سقف_دهانش بمالند.
👈 #نام_خوب بر او بگذارند. بهترین نامها، نامی است که بندگی خدای تبارک و تعالی در معنای آن باشد، مانند عبد الله، عبد الرحیم و ...؛ سپس نام پیامبران و امامان علیهم السلام از بهترین نامها است و در میان اسامی ایشان، نام مبارک "#محمد" از فضیلت بیشتری برخوردار است، بلکه برای کسی که چهار فرزند پسر دارد، مکروه است نام هیچ یک از آنان را "محمد" نگذارد.
👈 روز هفتم سر فرزند بتراشند و به مقدار وزن موى او طلا يا نقره صدقه بدهند.
👈 عده ای را دعوت کنند و #ولیمه بدهند.
👈 بسيار سفارش شده براى نوزاد #عقيقه كنند، يعنى گوسفندى به نيّت مولود ذبح كرده و گوشت آن را ـ به صورت خام یا پخته ـ بين همسايهها و ديگران تقسيم كنند یا میهمان دعوت کنند برای صرف آن.
👈 اگر نوزاد پسر است، واجب است #ختنه شود و مستحب است روز هفتم انجام شود و پس از آن ولیمه بدهند، جایز است ولیمۀ تولد و ولیمۀ ختنه در یک مجلس انجام شود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
📜🗣📜🗣📜🗣
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 #شاهنامه از دیدگاه مرحوم علامه مجلسی
🔴 نظر علامه مجلسی درباره قصه پادشاهان عجم و #رستم و #اسفندیار
👈 و از جمله محرمات كه جمعى از اكابر علماء تصريح بحرمت آن كرده اند خواندن و شنيدن قصه هائى است كه همه آنها دروغ است مانند قصه رموز حمزه و افسانه هاى معلوم الكذب يا بعضى از آنها كه معلوم الكذب است مانند روايات موضوعه مخالفان كه مشتمل است بر تخطئه انبياء و نسبت فسوق و معاصى بايشان با مدح خلفاى جور يا كرامات مبتدعه صوفيه يا افتراء بر اكابر علماء شيعه و امثال اينها از امور باطله مگر آنكه غرض رد و ابطال آنها باشد يا از براى تقيه مضطر شود به خواندن و شنيدن آنها چنانكه بنا بر بعضى از تفاسير آيه سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ بر آن دلالت دارد
👈 و ابو الصلاح در كافى گفته است كه دروغ حرام است و از جمله دروغ است : صحبت داشتن شب به قصه هاى قصه خوانان كه جنگهاى دروغ اختراعى را نقل ميكنند يا بر جنگهاى واقع چيزها زياد ميكنند و شيخ يحيى بن سعيد در جامع گفته است حرام است شب نشينى كردن بذكر دروغ و قصه هاى اختراعى و قصه هائى كه دروغها بر آنها زياده كرده اند و بقصه هاى ديگر مكروه است براى آنكه مانع بيدارى آخر شب ميشود .
👈 و ابن بابويه در كتاب عقايد روايت كرده است كه قصه خوانان در خدمت حضرت صادق عليه السّلام مذكور شدند فرمود كه خدا لعنت كند ايشان را كه بر ما تشنيع ميكنند .
👈 و گفته است كه باز از آن حضرت سؤال كردند از قصه خوانان آيا حلال است گوش دادن بسخنان ايشان حضرت فرمود كه نه و فرمود كه هر كس گوش اندازد بسوى سخنگوئى پس بتحقيق كه او را پرستيده است پس اگر آن سخنگو از جانب خدا سخن گويد خدا را پرستيده است و اگر از جانب شيطان سخن گويد شيطان را پرستيده است .
👈 و باز از آن حضرت پرسيدند از قول خداوند كه شعراء پيروى ايشان ميكنند گمراهان حضرت فرمود كه مراد از شعراء قصه خوانانند .
👈 و احوط آنست كه قصه هاى ايام كفر و جاهليت و پادشاهان عجم را نيز نخوانند هر چند راست باشد مگر از براى مصلحت يا فايده دين زيرا كه حق تعالى فرموده است وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ...
يعنى از مردم كسى هست كه ميخرد حديث باطلى را از براى آنكه مردم را از راه خدا غافل گرداند و به آيات قرآن استهزاء كند اينها از براى ايشان عذابى هست خواركننده .
و شيخ طبرسى و ساير مفسران روايت كرده اند كه اين آيه در شأن نضر بن الحارث نازل شد كه او تجارت ميكرد و ميرفت بطرف فارس و اخبار پادشاهان عجم را ميخريد و مى آورد و از براى قريش نقل ميكرد و ميگفت محمد صلى اللّه عليه و آله شما را خبر ميدهد به حديث عاد و ثمود و من از براى شما نقل ميكنم قصه هاى #رستم و #اسفنديار و #اكاسره و پادشاهان عجم را پس خوش مى آمد آنها را شنيدن آنها و شنيدن قرآن را ترك ميكردند اين را از كلينى روايت كرده اند .
👈 و كلينى و شيخ طوسى بسند حسن كالصحيح از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده اند كه حضرت امير عليه السّلام قصه خوان را ديد كه در مسجد قصه ميخواند تازيانه بر او زد و او را از مسجد بيرون كرد.
📚 حق الیقین؛ علامه مجلسی، ص۵۷۷
👈 دو عبارت دیگر از حديقة الشيعة درباره شاهنامه:
◀️...و قصه هاى دروغ گوش كنند خصوصا قصه هاى گبران كه آن را شاهنامه نام كرده اند.
حديقة الشيعة ؛ ج۲ ؛ ص۷۷۷
◀️...اما اين طايفه چون مى دانند كه خمر و شاهدان و سازها در مجلس خود حاضر كردن رسوائى از حد گذرانيدن است به ناچار دست از آن برداشته اند ليكن از خوانندگان و قصه خوانان و شاهنامه گويان دست نمى دارند از آن جهت كه همه كس نمى دانند كه استماع خوانندگى و قصه و شاهنامه، فسق است.
حديقة الشيعة ؛ ج۲ ؛ ص۷۷۹
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
👼❤️👼❤️👼❤️
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 احکام #نوزاد و نظر فقهاء
پس از تولد #کودک مستحب است:
👇👇👇
👈 (اگر ضرر نداشته باشد،) #نوزاد را بشویند.
👈 در گوش راستش #اذان و در گوش چپش #اقامه بگویند.
👈 آب فرات و تربت سيدالشهداء (عليهالسلام) به #سقف_دهانش بمالند.
👈 #نام_خوب بر او بگذارند. بهترین نامها، نامی است که بندگی خدای تبارک و تعالی در معنای آن باشد، مانند عبد الله، عبد الرحیم و ...؛ سپس نام پیامبران و امامان علیهم السلام از بهترین نامها است و در میان اسامی ایشان، نام مبارک "#محمد" از فضیلت بیشتری برخوردار است، بلکه برای کسی که چهار فرزند پسر دارد، مکروه است نام هیچ یک از آنان را "محمد" نگذارد.
👈 روز هفتم سر فرزند بتراشند و به مقدار وزن موى او طلا يا نقره صدقه بدهند.
👈 عده ای را دعوت کنند و #ولیمه بدهند.
👈 بسيار سفارش شده براى نوزاد #عقيقه كنند، يعنى گوسفندى به نيّت مولود ذبح كرده و گوشت آن را ـ به صورت خام یا پخته ـ بين همسايهها و ديگران تقسيم كنند یا میهمان دعوت کنند برای صرف آن.
👈 اگر نوزاد پسر است، واجب است #ختنه شود و مستحب است روز هفتم انجام شود و پس از آن ولیمه بدهند، جایز است ولیمۀ تولد و ولیمۀ ختنه در یک مجلس انجام شود.
📜🗣📜🗣📜🗣
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 #شاهنامه از دیدگاه مرحوم علامه مجلسی
🔴 نظر علامه مجلسی درباره قصه پادشاهان عجم و #رستم و #اسفندیار
👈 و از جمله محرمات كه جمعى از اكابر علماء تصريح بحرمت آن كرده اند خواندن و شنيدن قصه هائى است كه همه آنها دروغ است مانند قصه رموز حمزه و افسانه هاى معلوم الكذب يا بعضى از آنها كه معلوم الكذب است مانند روايات موضوعه مخالفان كه مشتمل است بر تخطئه انبياء و نسبت فسوق و معاصى بايشان با مدح خلفاى جور يا كرامات مبتدعه صوفيه يا افتراء بر اكابر علماء شيعه و امثال اينها از امور باطله مگر آنكه غرض رد و ابطال آنها باشد يا از براى تقيه مضطر شود به خواندن و شنيدن آنها چنانكه بنا بر بعضى از تفاسير آيه سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ بر آن دلالت دارد
👈 و ابو الصلاح در كافى گفته است كه دروغ حرام است و از جمله دروغ است : صحبت داشتن شب به قصه هاى قصه خوانان كه جنگهاى دروغ اختراعى را نقل ميكنند يا بر جنگهاى واقع چيزها زياد ميكنند و شيخ يحيى بن سعيد در جامع گفته است حرام است شب نشينى كردن بذكر دروغ و قصه هاى اختراعى و قصه هائى كه دروغها بر آنها زياده كرده اند و بقصه هاى ديگر مكروه است براى آنكه مانع بيدارى آخر شب ميشود .
👈 و ابن بابويه در كتاب عقايد روايت كرده است كه قصه خوانان در خدمت حضرت صادق عليه السّلام مذكور شدند فرمود كه خدا لعنت كند ايشان را كه بر ما تشنيع ميكنند .
👈 و گفته است كه باز از آن حضرت سؤال كردند از قصه خوانان آيا حلال است گوش دادن بسخنان ايشان حضرت فرمود كه نه و فرمود كه هر كس گوش اندازد بسوى سخنگوئى پس بتحقيق كه او را پرستيده است پس اگر آن سخنگو از جانب خدا سخن گويد خدا را پرستيده است و اگر از جانب شيطان سخن گويد شيطان را پرستيده است .
👈 و باز از آن حضرت پرسيدند از قول خداوند كه شعراء پيروى ايشان ميكنند گمراهان حضرت فرمود كه مراد از شعراء قصه خوانانند .
👈 و احوط آنست كه قصه هاى ايام كفر و جاهليت و پادشاهان عجم را نيز نخوانند هر چند راست باشد مگر از براى مصلحت يا فايده دين زيرا كه حق تعالى فرموده است وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ...
يعنى از مردم كسى هست كه ميخرد حديث باطلى را از براى آنكه مردم را از راه خدا غافل گرداند و به آيات قرآن استهزاء كند اينها از براى ايشان عذابى هست خواركننده .
و شيخ طبرسى و ساير مفسران روايت كرده اند كه اين آيه در شأن نضر بن الحارث نازل شد كه او تجارت ميكرد و ميرفت بطرف فارس و اخبار پادشاهان عجم را ميخريد و مى آورد و از براى قريش نقل ميكرد و ميگفت محمد صلى اللّه عليه و آله شما را خبر ميدهد به حديث عاد و ثمود و من از براى شما نقل ميكنم قصه هاى #رستم و #اسفنديار و #اكاسره و پادشاهان عجم را پس خوش مى آمد آنها را شنيدن آنها و شنيدن قرآن را ترك ميكردند اين را از كلينى روايت كرده اند .
👈 و كلينى و شيخ طوسى بسند حسن كالصحيح از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده اند كه حضرت امير عليه السّلام قصه خوان را ديد كه در مسجد قصه ميخواند تازيانه بر او زد و او را از مسجد بيرون كرد.
📚 حق الیقین؛ علامه مجلسی، ص۵۷۷
👈 دو عبارت دیگر از حديقة الشيعة درباره شاهنامه:
◀️...و قصه هاى دروغ گوش كنند خصوصا قصه هاى گبران كه آن را شاهنامه نام كرده اند.
حديقة الشيعة ؛ ج۲ ؛ ص۷۷۷
◀️...اما اين طايفه چون مى دانند كه خمر و شاهدان و سازها در مجلس خود حاضر كردن رسوائى از حد گذرانيدن است به ناچار دست از آن برداشته اند ليكن از خوانندگان و قصه خوانان و شاهنامه گويان دست نمى دارند از آن جهت كه همه كس نمى دانند كه استماع خوانندگى و قصه و شاهنامه، فسق است.
حديقة الشيعة ؛ ج۲ ؛ ص۷۷۹
📚📙📘📗📕📒
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 تغییر مرجع تقلید و نظر فقهاء
👌 همه فقها تغییر مرجع عالم به اعلم (عالمتر) را واجب می دانند .
👌 همچنین همه فقهاء صرف متفاوت بودن محل سکونت مرجع تقلید با مقلد را مجوز تغییر مرجعیت نمی دانند .
📍آنچه اختلافی است در فرض تساوی در علمیت است :
👈 #رهبری #مکارم_شیرازی :
بنابر احتیاط واجب جایز نیست
👈 #فاضل_لنکرانی :
جایز است .
👈 #سیستانی :
چنانچه هردو مساوى باشند ویکى از دیگرى اَورع در مقام فتوا نباشد مى تواند عملش را با فتواى هر کدام تطبیق دهد مگر در مساله اى که درخصوص علم اجمالى به تکلیف دارد مثل موارد قصر و تمام که احتیاط واجب در این صورت این است که به هر دو فتوا عمل کند .
👈 #بهجت :
در صورت تساوی دو مجتهد در اعلمیّت و اورعیّت(ورع)، در جمیع مسائل یا در بعض مسائل که ارتباط با هم ندارند، جایز است .
👈 #شبیری_زنجانی #وحید_خراسانی :
در صورت تساوی ، جایز نیست .
👈 #صافی_گلپایگانی :
احوط (احتیاط واجب) در خصوص مسائلی که یاد گرفته ترک عدول به مساوی است.
👈 #نوری_همدانی :
در مسائلی که عمل نکرده است، اشکال ندارد.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
👏🤝👏🤝👏🤝
#درسهایی_از_اصول_دین
⭕️فتنه ای به نام #عمر_کشون
👈متاسفانه هر ساله این ایام فتنه ای به پا می شود به نام عمرکشون و عده ای از مسلمانان اموری را انجام میدهد که اثری جزء کینه توزی ندارد،درست است که برائت رکنی از ارکان اعتقادی تمام مسلمین است ولی لزومی ندارد که این برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام به شیوه ای برپا شود که باعث کینه توزی شود.
❇️برای از بین بردن این فتنه، باید به سراغ ریشه این جریان رفت و این مسئله را از ریشه زد.
⁉️به راستی شادی در روز قتل خلیفه دوم توسط چه عده ای برگزار شد و پایه گذاری این فتنه عظیم چه کسی می باشد،و چه کسانی آن را نشر داده اند.
با شناخت این افراد انسان بهتر می تواند برای خشکاندن این فتنه گام بردارد.
♻️کتب تاریخی را ورق زدیم و دیدیم که اولین کسی که چنین فتنه ای را در عالم اسلامی پایه گذاری کرد، شخص به نام «ابوجهم» بود که بعد از شنیدن قتل عمر، در منزلش مراسم عمر کشون بر پا کرده و شروع به رقاصی نمود نکته جالب در این است که وی از منظر اهلسنت صحابه پیامبر(ص) و بهشتی می باشد.
👳🏼♀️چنانچه ذهبی چنین میگوید:
قَالَ ابْنُ سَعْدٍ: ابْتَنَى أَبُو جَهْمٍ بِالْمَدِينَةِ دَارًا وَكَانَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَدْ أَخَافَهُ وَأَشْرَفَ عَلَيْهِ حَتَّى كَفَّ مِنْ غَرْبِ لِسَانِهِ ، فَلَمَّا تُوُفِّيَ عُمَرُ سُرَّ بِمَوْتِهِ ، وَجَعَلَ يَوْمَئِذٍ يَحْتَبِشُ فِي بَيْتِه ، يَعْنِي يَقْفِزُ عَلَى رِجْلَيْهِ.
✍️ابوجهم در مدینه خانه ای بنا کرد و عمر او را ترساند و تهدیدش کرد تا اینکه از زبان تیزش در مقابل مردم دست بردارد پس زمانی که عمر به قتل رسید،👈 در خانه اش به پایکوبی پرداخت یعنی با دو پایش بالا و پایین میپرید👉
📕تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام ، ج 5 ص 281
✅پس با توجه به این مطلب اولین فتنه گری که مجلس عمرکشون برگزار کرد، ابوجهم صحابه بوده است.
2️⃣ اما دومین گروهی که در این نقشه و فتنه شوم دست داشتند، علمای اهل سنت از جمله خود همین ذهبی می باشد، زیرا این علماء به جای اعتراض و حکم تکفیر و... برای این ابوجهم صحابی فتنه انگیز و تفرقه افکن، برای این شخص ترضی کرده و دعای رحمت برای وی فرستاده تا جای که گفته اند خدا از او راضی باشد وی به این علت که قوی النفس بوده و عمرکشون گرفته است.
وکَانَ قَوِیَّ النَّفْسِ، سُرَّ بِمُصَابِ عُمَرَ، لِکَوْنِهِ أَخَافَهُ، وَکَفَّ مِنْ بَسْطِ لِسَانِهِ رَضِیَ اللهُ عَنْهُ.
✍️ابو جهم قوی النفس بود و در مرگ عمر بن الخطاب شاد شد چرا که عمر او را ترسانده بود و وی از شدت و حدت کلامش دست برداشت، خدا از او راضی باشد👉
📕سير أعلام النبلاء، ج 2 ص 557
🤔به راستی چرا و چگونه کسی که چنین عمل وقیحی را انجام میدهد و مجلس عمرکشون علنی برپا کرده و در آن به رقص و پایکوبی مشغول میشود بهشتی و قوی النفس می باشد و داخل در مقام صحابه پیامبر(ص)، و چگونه باز علمای اهلسنت به جای لعن و نفرین بر وی ترضی میکنند❓
✳️به راستی اگر کسی بگوید اهلسنت گفته اند پیامبر فرمود: اصحاب من به مانند ستارگان هستند به هر کدام رجوع کردید هدایت می شوید و من هم به ابوجهم رجوع کردم پس هم هدایت شدم و هم اینکه علمای اهل سنت باید برای من ترضی کنند، باید چه پاسخی به این فتنه گر بدهیم⁉️
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 توصیه های فردی و اجتماعی خداوند به #پیامبر اسلام ص
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
شب شوق و شب وجد و شب شور و شب پیدایش نور و شب تکرار تجلای رسولان الهی رسد از ارض و سما و ملک و حور و گواهی که شب هجر سر آمد سحر آمد سحر آمد خبر آمد خبر آمد که شد از آب تهی رود سماوه شده چون دامن تفتیده ی صحرای قیامت کف دریاچه ی ساوه خبری تازه به گوش و رسد از غیب سروش و شده آتشکده ی فارس خموش و عجبا اینکه فرو ریخته یکباره به هم کنگره ی کاخ مدائن نفس پادشهان حبس شده در دل و گشتند همه لال ز گفتار به امر احد خالق دادار دگر راه سماوات به شیطان شده مسدود بتان یکسره بر خاک فتادند و نگویند مگر ذکر خداوند و رسول دو سرا را.
عرش و فرش و ملک و آدمی و کوه و در و دشت و یم و قطره مهر و مه و سیاره و منظومه ی شمسی و کرات و همه افلاک الی این کره ی خاک ز برگ و بر و ریگ و حجر و شاخه و نخل و ثمر و بام و در و مرد و زن و پیر و جوان ابیض و اسود همه گویند درود و صلوات از طرف ذات خداوند تبارک و تعالی و همه عالم خلقت به خصال و به کمال به جلال و به جمال قد و بالای محمد که خداوند و ملایک همه گویند درودش همه خوانند ثنایش همه مشتاق لقایش همه عالم به فدایش همه مرهون عطایش که خدا خلق نموده است به یمن گل رویش فلک و لوح و قلم را ملک و جن و بشر را همه ارض و سما را.
چار ماه است که گردیده به تن آمنه را جامه ی ماتم به رخش هاله ای از غم غم عبدالله والا گهرش شوهر نیکو سیرش اشک روان از بصرش اشک نه خون جگرش خون نه که یاقوت ترش بود یکی غنچه از آن لالهی پرپر ثمرش داشت چو جانی به برش بلکه ز جان خوب ترش مونس شام و سحرش تا که شبی دید همان مادر دلباخته در خواب که در دست گرفته است گلی خرم و شاداب که برده است ز گل های دگر آب نظر کرد بر آن لاله ی فرخنده که برگشت یکی قرص قمر گشت به یک لحظه پسر گشت نکوتر ز پدر گشت چو بیدار شد از خواب، خوش و خرم و شاداب دلش شد ز شعف آب به یاد آمدش این نکته که نه ماه تمام است مه حسن ختام است رسیده مه میلاد گرامی پسرش بر رخ قرص قمرش خندد و بی پرده کند سیر تماشای خدا را.
لحظه ها بود بر آن مادر فرخنده ی افراشته اقبال بسی بیشتر از سال شب و روز زدی طایر جانش ز شعف بال که کی جلوه کند از صدف آن گوهر اجلال که یک بار دگر نیمه شبی خواب ربودش همه شد نور وجودش ز عنایات خداوند ودودش عجبا دید که خورشید زپهلوش درخشید و فروغ ابدیت به جهان یکسره بخشید به ناگه در پاکش ز صدف داد ندا کای صدف گوهر یکتای خدا مادر انوار هدی خیز که هنگام فراقت به سر آمد شب تنهایی و اندوه و غمت را سحر آمد شب میلاد گل گلشن هستی به نجات بشر آمد چه مبارک سحری بود که ناگاه به هم درد فشردش شبی آرام در آن حجره ی خاموش نه یاری نه قراری تک و تنها ز دم احمدی خویش پراکنده در امواج فضا عطر دعا را.
دگر از درد گل انداخته رخسار نکویش شده انوار خداوند فروزنده ز رویش نگهش سوی سما بود و همه محو خدا بود که سقف حرمش لاله صفت باز شد و لحظه ی اعجاز شد و با خبر از راز شد و دید در آن درد و الم چارزن پاک تو گویی که رسیدند ز افلاک و همانند ندارند به روی کره ی خاکی یکی حضرت حوا و دگر مریم عذرا و دگر هاجر و سارا همه مبهوت جلالش همه بر دور جمالش همه دیدند مقامش همه گفتند سلامش بگرفتند در آغوش چو جانش زهی از عزت و شانش نگه هاجر و سارا به گلستان رخ حور نشانش که در آن لحظه کف دست به پهلوش کشید از دو طرف مریم عذرا که به یکباره به پا خواست صدای خوش تکبیر ز کوه و شجر و دشت و در مکه جهان غرق در انوارالهی شد و دیدند که مرآت جمال احد قادر سرمد مدنی مکی ابوالقاسم و محمود و محمد نبی امی خاتم به روی دامن مریم ز فروغ رخ خود کرد منور همه جا را.
بشنوید از دو لب آمنه آن مادر فرخنده ی احمد که چو بگذاشت قدم بر کره ی خاک محمد ز رخش نور عیان گشت و فروزنده از آن نور جهان گشت که با جلوه ی ماه رخ او دیدمی از دور قصور یمن و شام و به گوش آمدم از جانت معبود ندایی که الا آمنه زادی پسری را که بود از همه ی خلق سرآمد که بود آینه ی طلعت ذات احد قادر سرمد که بود آینه ی طلعت ذات احد قادر سرمد که بود کنیه ابوالقاسم و نام احمد و محمود و محمد که در آن حال همان چار زن پاک، تن خوب تر از جان ورا شسته به ابریق بهشتی پس از آن مریم عذرا به یکی حله ی زیبای بهشتش بپوشاند و لب خویش به لبخند گشودند و سلامش بنمودند و ستودند مقام و شرف و عزت آن پاک ترین عبد خداوند نما را.
🤝👐🤝👐🤝👐
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 اهانت به مقدسات اهل سنت و نظر فقهاء ؛
👈 #رهبری :
اهانت به نمادهای برادران اهل سنت حرام است.
👈 #مکارم_شیرازی :
هرگونه اهانت به مقدسات دیگران شرعا جایز نیست.
👈 #سیستانی :
دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزه های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.
👈 #وحید_خراسانی :
نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها میشود.
👈 #جوادی_آملی :
سبّ صحابه، اهانت به مقدسات شیعه یا سنی، توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای هرکدام از دو گروه، حرام و ایجاد اختلاف و روشن کردن آتش تفرقه و شقاق و تحطیم و هدم اساس وحدت امت اسلامی، گناهی بزرگ است.
👈 #نوری_همدانی :
جائز نیست.
👈 #شبیری_زنجانی :
مومنین باید از انجام اموری که باعث تفرقه و اختلاف و تضعیف اسلام می شود اجتناب کنند. در صحیحه ابی بصیر از حضرت باقر علیه السلام نقل شده است إِنَّ رَجُلًا مِنْ تَمِیمٍ أَتَى النَّبِیَّ ص فَقَالَ أَوْصِنِی فَکَانَ فِیمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَکْسِبُوا الْعَدَاوَةَ لَهُمْ.
👈 #محقق_کابلی :
از اهانت به مقدسات اهل سنت خودداری شود.
👈 #علوی_گرگانی :
اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.
👈 #مظاهری :
اهانت به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان صفوف پیروان پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم، عقلا و شرعا جایز نیست.
👈 #هاشمی_شاهرودی: هر عمل یا گفتاری که موجب فتنه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی شود، جایز نیست.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌺🌹🌷💐🌺🌹🌷💐
#درسهایی_از_اصول_دین
📍چگونگی توجه امام صادق ع به پیامبر ص
👌 جلوه نام محمد(ص) براى امام صادق(ع) به گونهاى بود كه هر گاه نام مبارك حضرت محمد(ص) به ميان می آمد، عظمت و كمال رسولخدا(ص) چنان در وى تاثير می گذاشت، كه رنگ چهره اش گاهى سبز وگاهى زرد می شد، به طورى كه آن حضرت در آن حال، براى دوستان نيز ناآشنا می نمود.
👈امام صادق(ع) گاهى بعد از شنيدن نام پيامبر(ص) مىفرمود: جانم به فدايش.
👈 اباهارون مىگويد: روزى به حضور امام صادق(ع) شرفياب شدم. آن حضرت فرمود : ابا هارون! چند روزى است كه تو را نديده ام.
عرض كردم: خداوند متعال به من پسرى عطا فرمود. آن حضرت فرمود:
خدا او را براى تو مبارك گرداند چه نامى براى او انتخاب كرده اى؟ گفتم: او را محمد ناميده ام.
امام صادق(ع) تا نام محمد را شنيد (به احترام آن حضرت) صورت مباركش را به طرف زمين خم كرد، نزديك بود گونه هاى مباركش به زمين بخورد.
آن حضرت زيرلب گفت: محمد، محمد، محمد. سپس فرمود: جان خودم،فرزندانم، پدرم و جميع اهل زمين فداى رسول خدا(ص)باد! او را دشنام مده! كتك نزن! بدى به او نرسان! بدان! در روى زمين خانه اى نيست كه در آن نام محمد وجود داشته باشد، مگر اين كه آن خانه در تمام ايام مبارك خواهد بود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
باسلام و عرض خدا قوت با توجه به عدم برگزاری راهپیمایی ۱۳ ابان ضرورت دارد بزرگواران بصورت گسترده در امضای طومار الکترونیک با موضوع افول امریکای جنایتکار در فضای مجازی به ادرس زیر مراجعه نمایند و اطلاع رسانی نیز صورت پذیرد .👇👇
Http: // www.beest.ir/downwithusa
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🤚✋🕌🤚✋🕌🤚✋🕌
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 تأخیر #نماز از اول وقت و نظر فقهاء
📍مواردی که می شود نماز اول وقت را به تاخیر انداخت : 👇👇
👈 1. کسي که نافله ظهر و نماز عصر ميخواند به اندازه خواندن نافله، نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد و الا اگر نافله نميخواند اول وقت افضل است.
👈 2. کساني که شب عيد قربان از عرفه به مشعر الحرام ميروند مستحب است نماز مغرب و عشا را به تاخير بيندازند و در مشعرالحرام بخوانند.
👈 3. بهتر است نماز عشا را قدري به تاخير بيندازي تا قرمزي سمت مغرب برطرف شود.
👈 4. زن مستحاضه نماز ظهر و نماز مغرب را تا آخر وقت فضيلت آنها به تاخير بيندازد تا با يک غسل بتواند آنها را با عصر و عشا بخواند.
👈 5. کسي که چهار رکعت از نافله نماز شب را خوانده وقت اذان صبح ميشود مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نماز شب را کامل کند.
👈 6. روزهداري که ضعف بر او غلبه کرده باشد يا جمعي منتظر او باشند بهتر است نماز را تا بعد از افطار به تاخير اندازد.
👈 7. کسي که يقين به داخل شدن وقت نماز ندارد بايد آنقدر صبر کند تا يقين به وقت نماز پيدا کند.
👈 8. کسي که در حال خودداري از بول و غائط است؛ مکروه است نماز بخواند لذا تا پس از قضاي حاجت نماز را به تاخير بيندازد.
👈 9. کسي که به خاطر نداشتن آب بايد تيمم کند اگر اميدِ پيدا کردن آب دارد بايد نماز را تا آخر وقت به تاخير بيندازد.
👈 10. کسي که نميتواند بول و غائط خود را نگهداري کند نماز ظهر و نماز مغرب را به تاخير بيندازد تا با عصر و عشا با هم بخواند.
👈 11. زني که بچه شير ميدهد و جز يک لباس پاک بيشتر ندارد نماز ظهر و عصر را به تاخير مياندازد تا نزديک غروب، تا چهار نماز(ظهر و عصر و مغرب و عشا) را با هم بخواند.
👈 12. کسي که نافله صبح ميخواند مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نافله صبح را بخواند.
👈 13. مسافري که ميداند پيش از قضا شدن نماز ظهر و عصرش به وطن ميرود، بهتر است نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد تا در وطن تمام بخواند.
👈 14. مسافري که ميداند تا چند لحظه ديگر به جايي ميرسد که براي نماز مناسبتر است بهتر است نماز را به تاخير بيندازد تا در جاي مناسب نماز بخواند.
👈 15. امام جماعتي که منتظر ماموم، يا مامومي که منتظر امام جماعت است مستحب است نماز را تا رسيدن امام يا ماموم به تاخير بيندازد.
👈 16. جايي که اگر نماز را به تاخير بيندازد به مکان شريفي(مثلا مسجدي يا حرم امام يا امام زادهاي) ميرسد يا اين که در آن مکان حضور قلب بهتري پيدا ميکند مستحب است به تاخير بيندازد.
👈 17. به تاخير انداختن نماز اول وقت به خاطر رسيدگي به حاجت و نياز مومني.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸
#درسهایی_از_اصول_دین
📍بزرگان اهل سنت «صلوات» را چگونه گزارش کردهاند :
👈 1. «سیوطی» از بزرگان اهل سنت در تفسیر «الدّر المنثور» دهها حدیث در باب کیفیت «صلوات» از بزرگان اهل سنت مانند بخاری، نسائی، ابن داوود و... آورده است و در اکثر قریب به اتفاق این گزارشات نقل شده وقتی از پیامبر اکرم(صلّىاللّهعليهوآله) درباره کیفیت «صلوات» پرسیده میشود، حضرت میفرمودند: «اینگونه «صلوات» بفرستید: «اللّهمّ صلّ على محمّد و على آل محمّد».
📚الدر المنثور، كتابخانه آية الله مرعشى نجفى قم سال 1404 هجری ذیل آیه إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيما.
👈 2. «بخاری» از بزرگان و افراد مورد ستایش اهل سنت نیز در همین باب به سند خودش، از پيامبر اكرم صلّىاللّهعليه و آله نقل كرده است كه فرمود: كسى كه هنگام درود فرستادن بر من بگويد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد» در روز قيامت، به شهادت او گواهى مىدهم و از او در پيشگاه الهی شفاعت مىكنم».
📚الادب المفرد بخارى، چاپ مطبعه خليلى سال 1306 هجرى، شهر اره هند ص 93
👈 3. «ترمزی» و «مسلم» که از بزرگان اهل سنت هستند نیز در باب درود فرستادن بر پيامبر(صلّىاللّهعليهوآله) روايت كردهاند: «رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله فرمود: اينگونه بر من درود بفرستيد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد، كما صلّيت على آل ابراهيم؛ و بارك على محمد و على آل محمد، كما باركت على آل ابراهيم فى العالمين انّك حميد مجيد» اين حديث را «ترمذى» در صحیح ترمذی نقل كرده است و اشاره كرده، حديث مزبور، حديث صحيح است.[4]
📚صحيح ترمزی، طبع چاپخانه بولاق سال 1292 هجرى ج21، ص 212؛ صحیح مسلم، چاپ مطبعه بولاق، سال 1290 هجرى، در كتاب «صلاة» باب تشهد.
👈 4. «نسایی» نیز از بزرگان اهل سنت به سند خود، چندین روایت از صحابه نقل كرده است که گفتند: خدمت رسول خدا(صلّىاللّهعليهوآله) عرض کردیم: كيفيت درود بر خودتان را به ما یاد دهيد. حضرت فرمود: بگوييد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد».
📚صحيح نسائى، چاپ مطبعه تقدم، مصر سال 1348 هجرى، ج1، ص 190.
👈 6. «ابن ماجه» در كتاب «صلاه» به سند خود، از «ابن مسعود» نقل كرده است: «هر گاه بر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله درود مىفرستيد، بگونهاى بكوشيد كه بهترين درودها را به حضور آن حضرت، تقديم كرده باشيد؛ به دليل آنكه ممكن است درود شما به حضور آن حضرت عرضه شود. حاضران گفتند: بهتر آن است كيفيت درود بر آن حضرت را به ما یاد دهى! وى در پاسخ گفت: در هنگام درود بگوييد: «اللهمّ صلّ على محمد و على آل محمد».
📚صحيح ابن ماجه، طبع چاپخانه فاروقى، دهلى هند بی تا، ص 65.
👈 7. در «شرح صحیح بخاری» و «سنن بیهقی» آمده است، رسول خدا(صلّىاللّهعليهوآله) فرمود: كسى كه بگويد: «اللهمّ صلّ على محمد و على آل محمد» در روز قيامت، گواه او بوده و از وى، شفاعت خواهم كرد».
📚فتح البارى فى شرح البخارى، مطبعه مصطفى بابى حلبى، مصر، سال 1378 هجرى، ج13، ص411 ؛ سنن بیهقی، چاپ مطبعه مجلس دائرة المعارف نظاميه، حيدرآباد دكن، سال 1344 هجرى، ج2، ص279
👈 8. «طبرى» از مورخان و مفسران بزرگ و مورد اعتماد اهل سنت به سند خود، چندین روایت در باب چگونگی درود و صلوات نقل کرده است که صحابه از پیامبر اکرم(صلّىاللّهعليهوآله) درباره کیفیت «صلوات» پرسیدند، حضرت فرمود: در هنگام درود بر من، بگوييد: «اللّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد».
📚تفسير طبری، مطبعه استقامت، قاهره، سال 1375 هجرى، ج22، ص31.
👌 حالا آن👆👆احادیث را در کنار این 👇حدیث بگذارید و با چگونگی صلوات فعلی اهل سنت قیاس کنید :
حدیثی ازحضرت پیامبرصلی الله علیه وآله نقل شده است که: «من صلی علی و لم یصل علی آلی فقد جفانی.»
هرکه برمن درود فرستد و برآل من درود نفرستد درحق من ظلم نموده است.
📚 نبـراس شرح لشرح العقائد النسفیه، مولاناحافظ عبد العزیز فرهاری، ص10،هامش1 کتب خانه اکرمیه،پیشاور، پاکستان1318 ق.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🐩🐕🐩🐕🐩🐕
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 خرید و فروش 🐕 و نظر فقهاء
همه فقهاء در این مورد هم عقیده اند که :
خرید و فروش سگ هایی که فایده خاص و درستی دارند مثل سگ نگهبان یا سگی که در امداد آموزش دیده و یادسگ شکاری اشکالی ندارد اما خرید و فروش سگ ها یی که زینتی هستند و هیچ فایده ای جز آلوده شدن به یک حیوان نجس العین ﴿۱﴾ و تقلید از یک سنت نادرست غربی را ندارند جایز نیست و این نوع از حیوانات مالیت و عوضی هم ندارند.
﴿۱﴾ : سگ نجس العین است به این معنی که هرگز پاک نمی شود اگرچه روزی چندین مرتبه شستشو یا استرلیزه شود
📍کیفیت تطهیر ظرف و غیر ظرف که با سگ در تماس بوده است :
👌 البته اگر سگ و آن شیئ هر دو خشک باشند آن شیئ نجس نخواهد شد .
👈 ظرفی را که سگ لیسیده یا از آن آب یا شیء روان دیگر خورده، باید اوّل با خاک پاک خاک مالی کرد، سپس خاک آن را برطرف نموده و بعد دو مرتبه با آب قلیل یا کر یا جاری شست، و اگر آب دهان سگ در ظرفی بریزد یا عرق یا ادرار یا سایر فضولات سگ به داخل آن برخورد کند یا جای دیگری از بدن سگ مثل دست یا پای سگ با تری سرایت کننده به داخل ظرف برسد، بنا بر احتیاط لازم باید آن را خاک مالی کرد، و بعد سه مرتبه با آب شست، امّا غیر ظرف مانند دست انسان که سگ لیسیده حکم ظرف را ندارد و خاک مال کردن آن لازم نیست و کافی است یک بار شسته شود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam