eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
260 دنبال‌کننده
7هزار عکس
6.1هزار ویدیو
307 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥🌪💥🔥🌪💥 🤔اگر خدا عادل است پس چرا گاهي حوادثي رخ مي دهد که جز ضرر و کشتن افراد زيادی فايده اي ندارد؟! ✅ پاسخ اجمالی : خداوند جهان حکيم و عادل است و هيچ گاه کاري را بر خلاف حکمت انجام نمي دهد و اگر ما در زندگي خود به يک رشته حوادث و رويدادهايي برخورد کرديم که نتوانستيم حکمت و مصلحت آن را درک کنيم بايد بگوييم: حتماً آنها داراي مصلحت و حکمتي است که ما به آن پي نبرده ايم. البته اين جواب اجمالي براي کساني که ايمان محکم و اعتقاد راسخ به خداي متعال و عدالت و حکمت او دارند کافي است، اما براي سايرين بايد خوب توضيح داده شود تا اشکال از ذهن آنان بيرون برود ♻️ اما پاسخ تفصیلی 👇👇👇 داوري درباره بلاها و مصيبت ها و اين که اين نوع پديده ها جز ضرر و زيان و تباهي و خرابي سود ديگري ندارند بستگي به اين دارد که وضع عمومي جهان با تمام ابعاد آن براي ما روشن باشد سپس داوري کنيم که اين پديده جز بدي و ضرر نتيجه ديگري ندارد و واضح است که چنين احاطه اي بر اوضاع عمومي جهان براي ما ممکن نيست. يک فيلسوف هر چه هم با ديد مطلق و آزاد رويداد مورد نظر خويش را بررسي کند فقط از نقطه مصالح مردم مرز و بوم خود و دريچه زمان خويش مي تواند درباره آن داوري کند و هرگز نمي تواند از زمان مشخص زندگي خود گامي فراتر نهد در حالي که داوري صحيح در اين موارد، علاوه بر نظر وسيع، نياز به آن دارد که از علل و انگيزه ها و هم چنين نتايج و مقدمات آن پديده از ازل تا ابد آگاهي داشته باشد.چه بسا ممکن است که يک پديده و رويداد از يک بعد کوچک بي فايده و زيان بار جلوه کند، ولي با در نظر گرفتن ابعاد ديگر، در گذشته و آينده مفيد و سودمند باشد. آيا در جهان، فيلسوفي پيدا مي شود که شعاع يک پديده و رويداد را تا اعماق ازليت و ابديت پيش برد و هر حادثه اي را در مجموع ابعاد زمان و مکان با تمام رگ و ريشه ها و شاخ و برگ هاي آن مورد بررسي قرار دهد و سپس داوري کند که مثلاً سيل بنيان کني که به ويراني قسمتي از شهرها منجر مي گردد و گروهي را مي کشد و عده اي را بي خانمان مي سازد سرتاسر زيان بار است. طوفاني در شعاع چند کيلومتري به وجود مي آيد و چند درخت را از جاي مي کند، اگر در علل پيدايش آن دقت کنيم خواهيم ديد که چه بسا اين طوفان معلول وزش باد مفيد و سودمندي در هزاران هکتار زمين بوده که قطعات ابر را از سواحل دريا با خود همراه داشته و به بيابان هاي سوزان و سرزمين هاي آماده اي رسانيده است. اگر کمي بالاتر رويم خواهيم ديد که اين باد در نقطه وسيع تري به صورت نسيم ملايمي بوده که به روح و روان ساکنان آن جا فرح و شادي بخشيده است. بشر در ارزيابي پديده هاي آفرينش دچار يک نوع خود بيني خاص است و به همه چيز و به هر پديده از عينک سودجويانه خويش مي نگرد. هر گاه حادثه اي به سود او و بستگان و دوستان او بود بي درنگ به وجد و شادي برمي خيزد و اگر فردي مؤمن باشد به شکرانه آن، پيشاني بر خاک مي سايد و در غير اين صورت آن را بلا، آفت، بدبختي و تيره روزي تلقي مي کند. يک چنين داوري بسان درگيري ابرقدرت ها در نقطه اي از جهان مي باشد که هر گروه و دسته اي آن را از ديده منافع خويش تفسير مي کند، گروهي آن را نعمت و پيروزي و برخي آن را شکست سياسي تلقي مي کنند. 👈👈از اين بيان روشن گرديد که تقسيم سطحي پديده ها به خير و شر، علتي جز تنگي نظر و يک بعدي بودن مطالعه و داوري ندارد.👉👉 اصولاً هر پديده اي را اعم از نيک و بد، زشت و زيبا بايد با نظام جهان سنجيد و آن را جزئي از مجموع جهان آفرينش دانست و سپس درباره آن داوري نمود، چه بسا براي بقاي نظام آفرينش، انفجاري در نقطه اي ضرورت داشته باشد که از فروريختن نظام گيتي جلوگيري کند، اين انفجار هر چند گروهي را نابود و آبادي هايي را ويران مي کند، اما در عين حال مطابق با حکمت و عدالت پروردگار است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
46.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖⚔⚖⚔⚖⚔ 🌴 🌴 📽 عدالت سیاسی از دیدگاه اسلام 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☕️👤🧙‍♀☕️👤🧙‍♀ 🔍 رجوع به فالگیر ها و نظر فقهاء 👈 : اخبار به کذب جایز نیست و پول در مقابل آن صورت شرعى ندارد. 👈 : دعانویسی و فال گیری حرفه ای جایز نیست و رجوع به آنها حرام است و پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست. 👈 : شرعا اعتبار ندارد و اگر منفعت عقلایی داشته باشد، پول دادن اشکال ندارد. 👈 : کهانت حرام بوده و کسب درآمد از این راه حرام است. کهانت عبارت است از خبر دادن از امور غیبیه به نحوه ای که دیگران گمان می کنند که بعضی از اجنه به این شخص خبرها را می دهند. 👈 : اینگونه امور دارای مستند شرعی نیست و بعضا جزء خرافات است و پول دادن در این راه کار پسندیده ای نیست 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
👹👿🤡👹👿🤡 🔍 حکم دشنام دهنده به اهل بیت ع و نظر فقهاء 👈 : اگر کسی به يكى از دوازده امام عليهم السلام دشنام دهد، يا با آنان دشمنى داشته باشد، نجس است . 👈 : مسأله شخصى كه به يكى از دوازده امام عليهم السلام ( : به يكى از معصومين عليهم السلام ) از روى دشمنى دشنام دهد، نجس است ( : بلكه بنا بر احتياط، از كسى كه بدون دشمنى هم دشنام دهد اجتناب شود ) . 👈 : هر گاه كسى پناه بر خدا به خدا يا پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم يا يكى از ائمّۀ معصومين عليهم السلام يا فاطمه زهرا عليها السلام دشنام و ناسزا گويد يا عداوت داشته باشد كافر است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🗣👂🗣👂🗣👂 🔍 در اسلام 🔺 📍حی علی خیر العمل در منابع شیعه و سنی 👈 امام باقر عليه السلامـ در حديث معراج ـ :سپس [خداى سبحان] به جبرئيل عليه السلام دستور داد و جبرئيل ، دو بند دو بند ، اذان و دو بند دو بند ، اقامه گفت و در اذانش جمله «حىَّ على خير العمل» را گفت . آن گاه محمّد صلى الله عليه و آله جلو قرار گرفت و براى جمعيّت نماز خواند . 📚الكافي: ج ۸ ص ۱۲۱ ح ۹۳ ، 📚الاحتجاج: ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۲۰۵، 📚 تفسير القمّي: ج ۱ ص ۲۳۳ وفيه «إقامته» بدل «أذانه» وكلّها عن أبي الربيع ، 📚 بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۶۲ ح ۱۳ . 👈 امام صادق عليه السلام :ابن نبّاح [مؤذّن على بن ابى طالب عليه السلام ] در اذانش مى گفت : «حىَّ على خير العمل ، حىَّ على خير العمل» و على عليه السلام هر گاه او را مى ديد ، مى فرمود : مَرحَبا بِالقائِلينَ عَدلاًوبِالصَّلاةِ مَرحَبا وأهلاً «آفرين بر درستگويان درود و خوشامد باد نماز را!» 📚 من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۸۷ ح ۸۹۰ ، 📚بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۷۴ 📚 وقعة صفّين : ص ۳۳۰ 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۸ ص ۱۴ 👈 در كنز العُمّال آمده است : بلال ، صبح ، اذان مى گفت و [در آن] مى گفت : حىَّ على خير العمل . 📚كنز العمّال: ج ۸ ص ۳۴۲ ح ۲۳۱۷۴ 📚المعجم الكبير : ج ۱ ص ۱۰۷۱ 👈 المصنّف ، ابن ابى شيبـه نقل از نافع ـ : ابن عُمر در اذانش جمله «حىَّ على خير العمل» را افزود . 📚المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۱ ص ۲۴۴ ح ۳ ، 📚 السنن الكبرى : ج ۱ ص ۶۲۵ ح ۱۹۹۱ ، 📚 نصب الراية : ج ۱ ص ۲۹۱ 👈 السيرة الحلبيّة :در باره [عبد اللّه ] ابن عمر و از امام زين العابدين عليه السلام روايت شده است كه آن دو در اذانشان بعد از «حىَّ على الفلاح» مى گفتند : حىَّ على خير العمل . 📚السيرة الحلبيّة : ج ۲ ص ۹۸ . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🦋🔥🦋🔥🦋🔥 🌴 🌴 📽 ماجرای عجیب جوانی که در مقابل القاعده حاضر به اهانت به امیرالمومنین نشد! 😡 😡 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🦋🔥🦋🔥🦋🔥 🔍 مستثنیات : که رعایت تقیه می تواند واجب نباشد بلکه در بعضی موارد موجب حرمت می شود ؛ 👌 موارد ذیل👇سرفصل هایی از موارد استثناء شدهٔ در تقیه است که در جلسات بحث فقهاء مطرح شده است که البته نظرات فقهاء نسبت به اینها👇که آیا وجوب تقیه را بر می دارد یانه؟ و اینکه آیا موجب حرمت تقیه می شود با نه؟، مختلف است . 👈 ‏بعضی از محرّمات و واجباتی که در نظر شارع و متشرعه دارای اهمیت فوق العادی می باشند، مانند: ویران کردن خانه خدا و مشاهد مشرّفه،رد کردن اسلام و قرآن و تفسیر قرآن به گونه ای که موافقت با کفر و الحاد پیدا کند و دیگر محرّمات بزرگ.‏ 👈 ‏از موارد استثنائی زمانی است که تقیه کننده از چنان شأن و موقعیت اجتماعی برخوردار باشد که اگر مرتکب عمل حرام (مانند نوشیدن شراب و یا انجام زنا) یا ترک واجبی از روی تقیه شود موجب سست شدن مذهب و از بین رفتن حرمت آن در بین مردم گردد . 👈 مسح بر خفّین (کشیدن مسح پا از روی کفش)، متعه حج، نوشیدن شراب و نبیذ و تلاوت بسم الله با صدای بلند است . 👈 یکی دیگر از مواردی که در روایات استثناء شده، ریختن خون است (یعنی موردی که تقیه منجر به کشته شدن افراد گردد.) بدون هیچ شبهه ای ، تقیه در مورد خون جایز نیست چه از لحاظ نصوص و چه از لحاظ فتاوای علماء 👈 از دیگر موارد استثنائات تقیه، برائت از امیر المؤمنین علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام می باشد . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🗣👂🗣👂🗣👂 🔍 در اسلام 🔺 📍الصلاة خیر من النوم از دروغ تا حقیقت ؛ پيروان اهل بيت عليهم السلام بر اساس ره نمودهاى آنان ، بر اين باورند كه جمله «حىَّ على خير العمل»، يكى از اجزاى اذان و اقامه بوده و جزئيت آن ، از طريق وحى به پيامبر خدا ابلاغ شده است . شمارى از رواياتى كه در منابع حديثىِ اهل سنّت وجود دارند (📚المعجم الكبير : ج ۱ ص ۳۵۲ ح ۱۰۷۱ ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۳۴۲ ح ۲۳۱۷۴ )  و همچنين شمارى از صحابه و تابعين، ( 📚 المصنّف ، عبد الرزّاق : ج ۱ ص ۴۶۴ ح ۱۷۹۷ ، المصنّف ، ابن ابى شيبه : ج ۱ ص ۲۴۴ ح ۲ ـ ۳ ، السنن الكبرى : ج ۱ ص ۶۲۴ ح ۱۹۹۱ و ص ۶۲۵ ح ۱۹۹۲ ؛ وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۶۴۵ ح ۱۲ ) اين باور را تأييد كرده اند . 👈 اكنون اين سؤال پيش مى آيد كه : اگر واقعا جمله «حىَّ على خير العمل» جزء اذان بوده و در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله ، مسلمانان ، اين جمله را در اذان تكرار مى كرده اند ، چه كسى و با چه انگيزه اى اين جمله را حذف نموده است؟ 👌پاسخ اين سؤال ، در برخى از احاديث اهل بيت عليهم السلام ( 📚دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۴۵ ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۶۴۷ ح ۱۶) و شمارى از گزارش هاى تاريخى (📚 دلائل الصدق : ج ۳ ص ۹۹ ، الإيضاح : ص ۲۰۲ـ۲۰۴) اين گونه آمده است كه در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله و دوران حكومت ابو بكر و آغاز خلافت عمر ، «حىَّ على خير العمل» ، جزء اذان و اقامه بوده است ؛ ولى عمر ، با اين استدلال كه اين جمله ، موجب اهمّيت دادنِ بيش از اندازه مسلمانان به «نماز» و سستى كردن آنان در «جهاد» مى شود ، آن را از اذان و اقامه حذف كرد . بديهى است كه اين استدلال ، صحيح نيست ؛ زيرا علاوه بر آن كه اجتهاد در برابر نصّ پيامبر صلى الله عليه و آله صحيح نيست ، اگر اعتقاد به اين كه نماز ، بهترين كار است ، موجب سستى در جهاد مى شد ، شارع حكيم ، آن را جزء اذان و اقامه قرار نمى داد ، ضمن آن كه تجربه عصر نبوى نيز اين استدلال را نقض مى كند . 👈جالب توجّه است كه طبق برخى از روايات ، روزى ، پيامبر صلى الله عليه و آله در باره ارزش ياد خدا و نقش آن در تكامل انسان و پيشگيرى از انواع نابه سامانى هاى دنيوى و اخروى فرمود : لَيسَ عَمَلٌ أحَبَّ إلَى اللّهِ تَعالى ، وَ لا أنجى لِعَبدٍ مِن كُلِّ سَيِّئَةٍ فِى الدُّنيا وَ الآخِرَةِ مِن ذِكرِ اللّهِ .هيچ عملى در نزد خداى متعال ، محبوب تر از ياد خدا نيست و بنده را از هر بدى در دنيا و آخرت ، نجات مى بخشد . يكى از اصحاب ايشان (شايد شخصِ عمر) كه اين سخن بر او گران آمد ، گفت : آيا جنگيدن در راه خدا ، بهترين كار نيست؟ پيامبر صلى الله عليه و آله در پاسخ فرمود : لَولا ذِكرُ اللّهِ لَم يُؤمَر بِالقِتالِ ! 📚كنز العمّال : ح ۳۹۳۱ اگر [ به خاطر ] ياد خدا نبود ، به جنگ ، دستور داده نمى شد . اين حديث به روشنى نشان مى دهد كه در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله نيز «خير العمل» بودن نماز ، براى برخى از صحابه مورد اشكال بوده است . نماز ، از آن جهت ، بهترينِ كارهاست كه كامل ترين مصداق ياد خداست ، 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
25.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱🌿☘🍀🌹🌷🌺🌸 🌴 🌴 📽 دوست داری بدونی اهل بهشتی... 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🧕💦👳‍♂💦🧕💦👳‍♂ 🔍 غسل میت توسط جنس مخالف و نظر فقهاء 👈 همه فقهاء غیر آقایان رهبری و سیستانی و مکارم : 🔺اگر مرد، زن را و زن، مرد را ( : در غير موارد ضرورت) غسل بدهد باطل است . ( : حرام است) ( : جایز نیست) ( : جایز نیست و باطل است) ( : اگرچه محرم باشند بازهم باطل است) 🔺 زن مى‌تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مى‌تواند زن خود را غسل دهد . ( : احتیاط مستحب در غسل زوجین ، از زیر لباس است) 🔺 احتياط مستحبّ آن است كه زن، شوهر خود و شوهر، زن خود را ( : در حال اختيار ) غسل ندهد . ( : مگر اینکه یکی از زوجین وصیت کرده باشد که همسرش عهده دار غسلش باشد ) 👈 : همجنس بودن با میت فقط در غسل ، شرط است و در صورتی که امکان غسل توسط همجنس وجود دارد، غسل دادن توسط جنس مخالف صحیح نیست و باطل است . 👈 : مسأله مرد نمى‌تواند زن نامحرم را غسل بدهد و هم چنين زن نمى‌تواند مرد نامحرم را غسل بدهد و زن و شوهر مى‌توانند يكديگر را غسل بدهند. 👈 : مسأله مرد نمى‌تواند زن را غسل دهد، هم چنين زن نمى‌تواند مرد را غسل دهد، مگر زن و شوهر كه هر كدام مى‌تواند ديگرى را غسل دهد، هر چند احتياط مستحب آن است كه اگر ضرورتى نيست، اين كار را نكنند.
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 💚❤️💚❤️💚❤️ 🍀موارد استفاده از 📍دارویی 👈 در روایات از آن به داروی اکبر یاد شده است . (📚کامل الزیارات ص۱۱۲) 👈 خصوصا خاک سرخ بالای سر که گفته شده بر هردری به جز مرگ شفاست (📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰) 👈 تربت کربلا علاوه بر بیماری های جسمی، افسردگی‌ها و اندوهای روانی را نیز التیام می بخشد (📚کامل الزیارات ص۲۶۳) 👈 اگر کام طفل با آن برداشته شود عامل عمده های برای پیشگیری از بیماری ها نیز هست (📚کامل الزیارات ص۱۱۲) 📍تجهیز میت : 👈 باحنوط میت مخلوط می گردد و همچنین همراه میت می شود (📚 کامل الزیارات ص۲۷۲) 👈 با وجود تربت کربلا زمین ، هر انسان گناهکاری را قبول می کند . (📚تهذیب الاحکام ج۶ ص۷۱) 👈 مراقب باشید تربت زیر سر میت گذاشته نشود بلکه مقابل صورتش بگذارند . ( 📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰) 📍امنیت 👈 با‌همراه نمودن تربت کربلا می توان از عوامل شناخته شدهٔ هراس آور و عوامل ناشناخته ایمن شد . (📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۵) 📍مهر نماز 👈 سجده بر تربت ، هفت طبقهٔ آسمان را شکافته و نماز بالا رفته و قبول می شود ( 📚‌‌ کامل الزیارات ص۲۸۰) 📍تسبیح : 👈 چرخاندن تسبیح تربت همراه ذکر ، چهل حسنه و بدون ذکر بچرخاند بیست حسنه دارد (📚کافی ج۴ ص۵۸۸) 👈 حورالعین از ملائکه می خواهند به هنگام مراجعت از زمین برایشان تسبیح تربت بیاورند (📚 مصلح المتهجد ص۷۳۵) 👈 گفتن تسبیحات اربعه با تسبیح تربت موجب جذب شست هزار حسنه و محو شست هزار گناه و ترفیع شست هزار درجه و ایجاد زمینهٔ شفاعت شست هزار نفر، می شود . (📚 بحارالانوار ج۹۸ص۱۲۴)
14.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱🌿☘🍀🌹🌷🌺🌸 🌴 🌴 📽 اعمال اختصاصی شب 🎙استاد