📌از کجا بفهمیم اعمال ما «عبادت» است، نه «عادت»؟
اخلاق معنایش این است که انسان ارادهی خودش را بر #عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند بهطوری که اراده بر آنها حاکم باشد. حتی اراده باید بر #عادات_خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست.
مثلا ما باید #نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همهی دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام میدهیم؟ اگر اینطور است، معلوم میشود که کار ما به خاطر امر خداست. اما اگر #ربا را میخوریم و در عین حال، نماز را هم با نافلههایش میخوانیم، یا اگر خیانت به #امانت مردم میکنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمیشود، میفهمیم که اینها #عبادت نیست، #عادت است.
شهید_مطهری
اسلام_و_نیازهای_زمان، ج۱
@slamLifeStyles
📌وظیفه شرعی برای شناخت اصلح
▫️ باید به این نکته نیز توجه شود که تلاش برای شناخت اصلح نیز امر واجبی است که باید بدان اهمیت داد در نگاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی افرادی که از تأیید شورای نگهبان عبور کرده اند قانونا صالحند (۱۳۸۰/۲/۲۸) اما این بدان معنا نیست که ما باید به صرف رأی دادن قناعت کنیم و به هر که شد رأی دهیم؛ بلکه مبتنی بر نظر ایشان باید گشت و اصلح را برگزید. معظم له در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هفتم خطاب به ملت فرمودند: «ملت باید تلاش خود را ،بکند باید زحمت بکشد و دنبال اصلح ...گردد. همچنان که شرکت در انتخابات یک وظیفه است،گزینش خوب و آگاهانه هم یک وظیفه است.البته ممکن است همه ی تلاش ها به نتیجه نرسد؛اما انتخاب کنندگان تلاش کنند،برای این که گزینش درستی داشته باشند.این،خیلی مهم است.» (۱۳۷۶/۲/۱۳)
#مشارکت
#تکلیف
#انتخابات
#اصلح
@slamLifeStyles
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
amutor.mp3
8.34M
👈 لزوم بیداری مسئولین نسبت به #نفوذ سایبری
#⃣ #جهاد_تبیین
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
🟢 دلیل عمیق و خواندنی میرزای شیرازی برای تأیید نکردن یک عالم باتقوا
🔸بعضی از دوستان میرزای شیرازی گفته بودند ما نامهای خدمت ایشان نوشتیم و از ایشان برای یک ملایی که در یکی از شهرستانها بوده است، تأیید خواستیم. مرتب نامه به ایشان نوشتیم که فلان شخص در این شهر مردی است خیلی عالم، در این حد عالم است، مجتهد است و خیلی هم باتقوا، شما ایشان را تأیید کنید.
🔹 میگوید: ما نامه نوشتیم، میرزا جواب نداد. بار دیگر نامه نوشتیم، باز میرزا جواب نداد. تا بالأخره آن کسی که اینهمه او را تأیید میکرده میرود سامره که چرا میرزا جواب نداد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه برای این آقا تأیید خواستیم شما تأیید نکردید؟ میرزا فرمود: تو همواره در نامههایت نوشتی که این چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در یک نامهات ننوشتی که عقلش در چه حدی است؟
🔸من نمیتوانم کسی را فقط به دلیل علم و تقوا تأیید کنم درصورتیکه برای من محرز نیست که از نظر عقل و تدبیر و هوشیاری و درک شرایط زمان و درک و شناخت مردم در چه حدی است. بسیار خوب، آدم عالم و باتقوا برای خودش آدم خوبی است، اما من نمیتوانم مقدّرات اسلامی مردم را در دست کسی بدهم که عقلش برای من محرز نیست.
📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۸، ص۱۵۰-۱۴۸ (با تلخیص)
@slamLifeStyles
شیخیه و بابیِّت
بابیان و سپس بهائیان، شیخیه را جد روحانی نهضت خود می دانند که راه را برای باب و بهاء آماده کرده است و بدین ترتیب شیخیه هدف غایی را انجام داده و دیگر موضوعیت ندارد.
به گفته موجان مومن و پیتر اسمیت، بیش از نیمی از «برجستهترین» گروندگان به بابی در چهار سال اول دعوت باب، شیخی بودند.
رکن رابع یعنی نیابت امام زمان که از عقاید شیخیه است مستمسک سید علی محمد شیرازی برای ادعای بابیت شد. سید علیمحمد شاگرد سید کاظم رشتی دومین رهبر شیخی بود.
یکی دیگر از شباهت های کلیدی بین شیخیه و بابیت و بهائیت، تأکید مشترک آنها بر درک نمادین و تمثیلی از متن دینی است.
👈محمدکریم خان کرمانی
محمدکریم خان کرمانی سومین مقتدای سلسله شیخیه که بعد از سید کاظم رشتی رهبری و پیشوایی این فرقه ضاله را بر عهده گرفت؛ بنابراین او سومین رهبر شیخیه محسوب میشود.
محمد کریم خان فرزند ابراهیم خان ظهیر الدوله والی کرمان است که پسر عمو و داماد فتحعلی شاه قاجار بود.
شیخیه کرمان را بنا به انتساب به مؤسس آن محمدکریمخان، «کریمخانیه» نیز گفتهاند.
پس از محمد کریم خان کرمانی، دو پسر وی به نامهای محمد خان کرمانی و سپس زینالعابدین خان کرمانی جانشین پدر شده و به پیشوائی شیخیه رسیدند. پس از آنها ابوالقاسم خان ابراهیمی (۱۳۱۴–۱۳۹۰ ه.ق) فرزند زین العابدین خان به پیشوائی رسید. پس از او فرزندش عبدالرضاخان جانشین پدر شد که در سال اول انقلاب ایران بدست گروهی به نام الفتح کرمان ترور شد (۱۳۵۸ ه.ش) و بعد از وی پیشوایی بر عهده سید علی موسوی در بصره قرار گرفت که در سال ۱۴۳۶ قمری درگذشت. طرفداران این فرقه ضاله در حال حاضر بیشتر در شهرهای کرمان، تهران، خرمشهر، تبریز، بناب، زنوز، مشهد، شیراز، بصره و کربلا زندگی میکنند.
👈باقریه همدانی
«باقریه» پیروان میرزا محمد باقر شریف طباطبایی بودند. او نخست نماینده محمد کریم خان کرمانی در نایین و همدان بود. اما پس از فوت استادش با جانشین او به مخالفت برخاست و از شیخیه کرمان جدا شده.
👈آذربایجانیه ثقةالاسلامیها
شیخیه آذربایجان پیرو میرزا شفیع ثقةالاسلام تبریزی هستند. این شیخیه را «ثقةالاسلامیه» نیز گویند. پس از میرزا شفیع، پسرش میرزا موسی و بعد از وی میرزا علی معروف به ثقةالاسلام دوم و پس از وی برادرش میرزا محمد به ریاست این طایفه رسید.
👈آذربایجانیه حجتالاسلامیها
طایفه دیگر شیخیه «حجتالاسلامی» هستند که پیرو میرزا محمد مامقانی هستند.
👈آذربایجانیه گوهری یا احقاقی
طایفه دیگر از شیخیه، «احقاقیه» هستند که پیرو آخوند ملاباقر اسکوئی میباشند. وی از شاگردان سید کاظم رشتی بود که پس از فوت ایشان دعوی جانشینی او را کرد، عمده مقلدین ایشان در کویت زندگی میکنند و پیشوای ایشان آقا رسول احقاقی است.
👈کتاب هایی درباره شیخیه
شیخیه؛ نقطه آغازین انحراف، محمدحسن نجاری، نشر بین الملل ۱۳۹۵
شیخیه؛ باورها و ریشهها، حسن منتسب مجابی، نشر گوی ۱۴۰۱
💰به راستی چقدر از مسئولین و فرزندانشان گرفتار این فرقه های انحرافی شده اند ؟
✅ شهید مطهری، حضرت رقیه و یک پیام مجعول
🔹 در چند روز گذشته یک پیام جعلی و کذب در شبکههای اجتماعی، مطالبی در مورد واقعه کربلا به استاد مطهری در کتاب «حماسه حسینی» نسبت داده است.
پاسخ هر بخش در ذیل آن آمده است:
۱. متن پیام:
«کتاب حماسه حسینی تألیف مرتضی مطهری فصلی دارد بنام: تحریفات عاشورا».
توضیح:
نام دقیق این فصل «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا»ست که انتخاب خود استاد است برای عنوان این سخنرانی.
۲. متن پیام:
«این فصل حدود ۷۰ صفحه است. در این فصل شهید مطهری دروغهایی را که برای روز عاشورا ساختهاند و یا موضوعاتی را که وارونه جلوه میدهند برشمرده است. از جمله دروغها این است که در روز عاشورا کسی تشنه نبوده حتی در صبح عاشورا امام حسین و دو نفر از یارانش با آب غسل کردهاند».
پاسخ:
استاد هرگز عطش در روز عاشورا را نفی نکرده و در همین کتاب بر عطش سیدالشهداء(ص) روضه خوانده و گریسته است (حماسه حسینی، ص۱۷۲). شهید مطهری تصریح میکنند که سه شبانه روز آب را بر کاروان سید الشهدا(ع) بسته بودند اما در همین میان حضرت ابالفضل(ع) توانسته بود صف دشمن را بشکند و مقداری آب بیاورد (ص۸۷). استاد در روضه گفتار دوم از تحریفات عاشورا، تشنگی امام حسین(ع) و اصحاب را روایت میکند.
۳. متن پیام:
«امام حسین دختری بنام رقیه نداشته است».
پاسخ:
استاد در هیچ سخنرانی، کتاب و یا حتی یادداشتی، اصل وجود طفلی به نام رقیه را نفی نکردهاند و در واقع مورد بحث قرار ندادهاند. بله، در یادداشتهای خود، ضمن برشمردن تحریفهای متعدد لفظی و معنوی، داستان شهادت طفل سه ساله ای از حضرت در خرابه شام را از تحریفات دانستهاند.
امروزه نیز با وجود امکان سریع جستجو در کتب تاریخی، هیچ منبعی برای این داستان لااقل در منابع پنج قرن اول سراغ داده نشده است و اساسا در مورد تعداد و نام دختران گرامی امام حسین(ع) میان مورخین اختلافاتی وجود دارد.
۴. متن پیام: «عروسی حضرت قاسم دروغ و غیر معقول است».
توضیح:
استاد به صراحت چنین گفتهاند. این تنها مطلب درستی است که در این پیام وجود دارد.
۵. متن پیام: «امام حسین همسری بنام لیلا (مادر علی اکبر) نداشته است».
پاسخ:
شهید مطهری تأکید میکند که لیلا مادر حضرت علی اکبر بوده ولی میگویند هیچ مورخی از حضور او در کربلا یاد نکرده است. (ص۶۵).
۶. متن پیام:
«حضرت ابوالفضل در روز عاشورا در کوران جنگ کشته شده و قصه مَشکِ آب و قطع دست او در روز تاسوعا دروغ است».
پاسخ:
استاد در همین کتاب به تفصیل برای جریان جانسوز مشک آب و قطع دستان حضرت ابوالفضل(ع) ذکر مصیبت کرده و اشعار حضرت هنگام قطع دست راست و چپ مبارکش را نقل میکند (ص۸۸).
۷. متن پیام:
«آنطور که آقای مطهری نوشته است اولین کتاب دروغ و بدون سند را در اوایل دوره صفویه شخصی بنام ملّا حسین کاشفی تحت عنوان «روضه الشهدا» از خود جعل و منتشر کرده است».
پاسخ:
استاد این کتاب را پر از تحریف و نقلهای مجعول و متاسفانه بسیار اثرگذار می داند ولی آن را اولین کتابی که دارای تحریفات درباره واقعه عاشوراست نمیشمارد.
۸. متن پیام:
«اگر مداحان فصل تحریفات عاشورا از کتاب حماسه حسینی را بخوانند هیچ موضوعی برای گریاندنِ مردم در دست نخواهند داشت و دکّان دین فروشی آنها تخته میشود».
پاسخ:
شهید مطهری بر کثرت وجود منابع و مقاتل معتبر درباره حوادث کربلا تأکید میکند و از اینکه با این حال عدهای به دنبال داستانهای مجعول می روند ابراز شگفتی میکند. نقلهای ساختگی که در میان برخی سخنرانان و مداحان مشاهده میشد امروز با روشنگریهای امثال استاد مطهری تا حدی کمتر شده است. این که خود استاد مطهری بارها بر اهمیت و لزوم حفظ مجالس عزای سید الشهدا(ع) تأکید داشتهاند و ذکر مصیبتهای استاد در همین کتاب حماسه حسینی بهترین دلیل بر برداشت های نادرست نویسنده متن است.
نویسنده گمان کرده است فلسفه بزرگداشت عاشورا صرفا گریه کردن و ذکر مصیبت است.
🔸 نکته
بر خلاف پارهای شایعات، کتاب «حماسه حسینی» عینا کلام استاد بوده و صوت آنها موجود است.
استاد شهید همواره بر ضبط سخنرانیهای خود تاکید میکردند و بارها دیده شد که علیرغم کمبود امکانات ضبط صوتی در آن زمان، آن را شرط حضور در جلسه اعلام میکردند.
کاش همه عادت میکردیم پیامی که لینک معتبری ندارد فوروارد نکنیم.
@slamLifeStyles
✅ ترور بیولوژیک معصومین
🔹سیاست خلفای عباسی با سیاست امویها فرق داشت. امویها خشنتر بودند ولی اینها موذیتر بودند یعنی سیاستمدارانهتر عمل میکردند که فقط عده قلیلی میتوانستند دست سیاست اینها را بخوانند.
🔹یکی از کارهایی که اینها میکردند این بود که چون میخواستند ائمه را تحت نظر داشته باشند، به زور و اجبار، یکی از دخترهایشان را به آنها میچسباندند که باید با این ازدواج کنی! بعد که ازدواج میکردند، میگفتند: دختر ما و داماد ما باید همین جا کنار خودمان باشند! برای این که به یک شکلی که مردم نفهمند اینها را تحت نظر و تحت مراقبت شدید و اذیت شدید داشته باشند.
🔹معتصم بالاخره سبب شد که همسر امام یعنی امّ الفضل امام را مسموم کرد، آن هم با یک وضع خیلی ناراحتکنندهای. و چون برای همه مسمومکنندهها معلوم و محرز بود که دستور خلیفه بوده، جرأت این که بدن امام را دفن کنند، نداشتند.
🔹حتی معتصم دستور داد: بدنش را بیندازید در کوچه. دو سه روز بدن امام در میان کوچه افتاده بود. بعد به معتصم خبر دادند که یک وضع خارقالعادهای پیش آمده. هر میتی اگر سه چهار روز روی زمین افتاده باشد بدنش عفونت پیدا میکند و بدن این مرد روز به روز بر بوی خوشش افزوده میشود، و اگر مردم این موضوع را بفهمند اوضاع خیلی بد میشود.
🔹این بود که خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن کنند. وجود مقدسش را در کنار جدش موسی بن جعفر(ع) در همین محل معروف یعنی کاظمین(علیهما السلام) دفن کردند. و حالت ایشان از این جهت، تأسّی داشت به جدّ بزرگوارشان حسین بن علی(ع) که فرمود: مُلْقاً ثَلاثاً بِلا غُسْلٍ وَ لا کفَنٍ. و لا حول و لا قوّة الّا بالله العلی العظیم.
📝 آشنایی با قرآن، ج۱۲، ص۳۲-۲۹ (با تلخیص)
#تاریخ_ترور
#ترور_بیولوژیک
@slamLifeStyles
📌یا امامحسین(ع)، میترسم اگر اربعین نیایم برای دشمن امامزمان(ع) قدم بردارم.
▫️ من در اربعین میتوانم سیاهی لشکر امامزمان(ع) باشم، میترسم اگر نیایم سیاهی لشکر دشمن بشوم. خیلی از آدمهای خوب، سقوط کردند چون یکذره کم گذاشتند. سردار سلیمانی فریاد میزد از ولایتفقیه کم نگذارید! او کسانی را دید که کم گذاشتند و الان امید صهیونیستها هستند.
▫️وقتی از خدا بترسید آماده ظهور میشوید، چون اولاً از کسی نمیترسید، ثانیاً همۀ بدها از شما میترسند، امامزمان(ع) لشکری که کسی از آن نترسد، نمیخواهد. شایعه میشد سردار سلیمانی وارد یک منطقهای شده که سقوطش حتمی بود، دشمن میترسید و فرار میکرد، چون سردار سلیمانی سی سال در نمازهای شبش از ترس خدا گریه میکرد.
▫️کسانی که امامحسین(ع) را دوست دارند ولی از خدا نمیترسند خطرناکنند، چون از تهدید دشمن جا میخورند، آنها ترس را تئوریزه میکنند، درواقع ترس، عقل آنها را زائل کرده و لذا نمیتوانند تشخیص بدهند. کسی که از خدا کم بترسد بیاختیار از دشمن میترسد.
▫️چگونه شجاعت پیدا کنم؟ درباره امامحسین(ع) از خدا بترس که یکوقت کم نگذاری، آنوقت محبت و عشقت به امامحسین(ع) هم هزار برابر میشود.
▫️وقتی بچه بترسد، مادر بیشتر به او محبت میکند، خدا و امامحسین(ع) خیلی مهربانتر از مادر هستند. هر گناهی کردی بگو یا امامحسین(ع)! شما مرا ببخشید، من نمیخواستم شما را ناراحت کنم، یا امامحسین(ع)! من میترسم شما بر من غضب کنید، تا شما راضی نشوید خدا نمیبخشد.
#کربلا
#اربعین
@slamLifeStyles
برای اینکه از سر تواضع، ارتباطتان را با امامحسین(ع) حفظ کنید نه از سر هیجان عاطفی، باید برنامه داشته باشید. اگر هر موقع دلتان خواست در خانه امامحسین(ع) بروید این بیادبی است. کار را به حال دلتان نسپارید! قلب انسان اقبال و ادبار دارد. نگویید امروز برای زیارت عاشورا احساس ندارم، بگو من باید هر روز به آقا سلام بدهم، اگر احساسم نیامد، ادب که میتوانم داشته باشم. فکر نکنید حتما باید عاشق باشید که هر روز دلتان برای کربلای امامحسین(ع) تنگ بشود! رکن رکین عبادت محبت نیست، ادب و تواضع است.
نود درصد کسانی که به کربلا آمدند و در مقابل امامحسین(ع) قرار گرفتند، نه کینۀ امامحسین(ع) را به دل داشتند، نه خیلی رذل و جنایتکار بودند چه برسد به اینکه قاتلِ چنین خوبانی باشند. آنها در چند روز، به این حد از پستی رسیدند. علت سقوطشان این بود که به امامحسین(ع) بیادبی کردند. بعضیها فقط با یک بیادبی نسبت به عزاداریِ امامحسین(ع) خیلی راحت، آینده خودشان را نابود میکنند.
یک بیادبی نسبت به امامحسین(ع) همین است که کسی بتواند به زیارت اربعین برود ولی نرود. امامصادق(ع) فرمود بعضی از شیعیان چهار سال میشود به کربلا نرفتند، اینها چه جوابی به رسولخدا(ص) در قیامت میدهند؟! پرسیدند: چند وقت یکبار باید به زیارت حسین(ع) برویم؟ فرمود نباید سه سال بیشتر بگذرد. (فَمَا جَازَ الثَّلَاثَ سِنِینَ؛ کاملالزیارات، ۲۹۷)
عشق و محبت در این سفر هست ولی رکنش تواضع است. امامصادق(ع) فرمود کسانی که ندارند سالی یکبار باید به زیارت امامحسین(ع) بروند و کسانی که دارا هستند سالی دوبار باید بروند. (عَلَى الْفَقِیرِ أَنْ یَأْتِیَهُ فِی السَّنَةِ مَرَّةً؛ کامل الزیارات، ص293)
تا میتوانید نسبت به زائر امامحسین(ع) ادب رعایت کنید، به همسفرهایتان بگویید الآن شما زائر امامحسین(ع) هستید احترامتان به من واجب است، سطح ادب را اینجا در روابط بالا ببرید، بگذارید کسانی که اینجا میآیند تحت تاثیر قرار بگیرند و بگویند مگر اینجا بهشت است؟
عبادت یک عملیات اجتماعی محسوب میشود؛ یکی از این جهت که وقتی شما وابستگی خودت را به خدا میفهمید و طبق آن عمل میکنید دیگر وابسته و بردۀ غیرخدا نمیشوید. اولین اثر اجتماعی عبادت این است که عبادت به شما قدرت میدهد در مقابل طواغیت بایستید و از بردگی طواغیت خارج شوید. «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» (نحل،36) عبادت خدا و اجتناب از طاغوت، دو روی یک سکهاند.
طواغیت عالم مثل صهیونیستها اصرار دارند که جوانها لهو و لعب را وجهِ غالب زندگی خودشان قرار بدهند، در شهوترانی غرق بشوند و عبادت را مسخره کنند؛ چون میدانند راه ضعیف کردن و به بردگی کشیدن آدمها همین است.
اگر الان صدهزار نفر برای هرزگی و رفتارهای دون شأن انسان جمع شده بودند، تمام رسانههای جهان اخبارش را پوشش میدادند، اما حضور جوان ایرانی در اربعین را انعکاس نمیدهند. آنها با عبادت شما مخالفاند چون میدانند عبادت، شما را قدرتمند و آزاد میکند.
اربعین قدرتمندترین عبادت در رهاسازی روح انسان از اسارت است. اربعین بزرگترین تظاهرات آزادیبخش و آزادیخواهان عالم است. چرا برخی از مدعیان آزادیخواهی در جهان نسبت به اربعین کر و کور و لال هستند؟! حتی نمیپرسند «چرا اینهمه آدم در اربعین جمع شدهاند؟» معلوم میشود که اینها در ادعای خود دروغ میگویند.
پیادهرفتن تا کربلا ادب نسبت به امامحسین(ع) است این پیادهروی ادب نسبت به امامزمان(عج) را هم زیاد میکند. وقتی امامزمان(عج) بیاید قدرتش، ناشی از حرمت و ادبی است که مردم نسبت به مولا دارند، اربعین دارد برای امامزمان(عج) ابهت درست میکند. احساس معنویت شدیدی که در این راه دارید به این خاطر است که مستقیماً برای امامزمان(عج) قدم برمیدارید و کار حضرت را آسان میکنید.
📌امامحسین(ع) دل هرکس را برد، اخلاقش را هم درست میکند
▫️اگر حرمت و محبوبیت مولا در جامعه اینطور که شما در اربعین دارید نشان میدهید تثبیت بشود هزار برابر بالاتر از قانون در یک جامعه نظم ایجاد میکند، اصلاً قانون کجای دنیا را از فساد و تباهی پاک کرده است؟ مگر کشورهای قلدر جنایتکار، قوانین بینالمللی را زیر پا نمیگذارند؟
▫️آیا در مسیر اربعین، پلیس میبینید که مواظبت کند تا مردم با همدیگر دعوا و اختلافشان نشود؟! آیا برای اصلاح رفتار بیستمیلیون زائر، مدیر میبینید؟! کسی غذا را کوپنی نمیکند تا یکی زیادتر و یکی کمتر نخورد، اگر کسی خرابکاری کند خود مردم با نظام امر به معروف و نهی از منکر او را درست میکنند. دین را کجا میتوانستید مثل اربعین اینقدر شفاف، اجرایی و عملیاتی روی زمین ببینید؟
▫️شما نه مساوات بلکه با مواسات و ایثار دارید به سمت امامحسین(ع) میروید، امامحسین(ع) دل هرکس را برد، اخلاقش را هم درست میکند. امامحسین(ع) برای اینکه دلها را بیدار و اینهمه خوبی را در عالم پراکنده کند، هزینههای زیادی داده، یکی از این هزینهها، اخلاقیترین جوان عالم یعنی علی اکبر بوده است.
▫️در اربعین میبینید که جوانها چقدر با اشتیاق حضور پیدا میکنند؛ با همۀ سختیهایش که خیلی بیشتر از سختی نماز خواندن است. درحالیکه نماز و عبادت، چیزی از جنس همین پیادهروی اربعین است زیارت اربعین درواقع یک عبادت باعظمت است.
#کربلا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌برای زیارت حسین(ع) از یکدیگر سبقت بگیرید!
▫️امام صادق(ع): ... پس زیارت حسین(ع) را ترک نکنید تا خداوند، عمرهایتان را طولانى و روزىهایتان را زیاد کند، و هرگاه زیارت او را ترک نمودید، خداوند از عمرهایتان و روزىهایتان مىکاهد. پس در زیارتش از یکدیگر سبقت بگیرید(در کمیت و کیفیت) و آن را ترک نکنید که حسین(ع) نزد خدا و رسولش و فاطمه(س) و امیرالمؤمنین(ع) شهادت میدهد که زائرش بودهاید.
▫️...بنابراین، زیارت او را ترک نکنید تا خداوند، عمرهایتان را طولانى و روزىهایتان را زیاد کند، و هرگاه زیارت او را ترک نمودید، خداوند از عمرهایتان و روزىهایتان مىکاهد. پس در زیارتش از یکدیگر سبقت بگیرید و آن را ترک نکنید که حسین(ع) نزد خدا و رسولش و فاطمه(س) و امیرالمؤمنین(ع) شهادت میدهد که زائرش بودهاید.
▫️عنْ ابی عبدالله: ... فَلَا تَدَعُوا زِیَارَتَهُ- یَمُدُّ اللَّهُ فِی أَعْمَارِکُمْ وَ یَزِیدُ فِی أَرْزَاقِکُمْ وَ إِذَا تَرَکْتُمْ زِیَارَتَهُ نَقَصَ اللَّهُ مِنْ أَعْمَارِکُمْ وَ أَرْزَاقِکُمْ. فَتَنَافَسُوا فِی زِیَارَتِهِ وَ لَا تَدَعُوا ذَلِکَ فَإِنَّ الْحُسَیْنَ شَاهِدٌ لَکُمْ فِی ذَلِکَ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ وَ عِنْدَ فَاطِمَةَ وَ عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ.
تهذیب الاحکام، ج6، ص43
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌هرکس بیجهت به کربلا نرود شیعۀ ما نیست
▫️امام صادق(ع): کسى که به زیارت قبر امام حسین(ع) نرود و خیال کند از شیعیان ماست و با همین حال فوت کند، او شیعۀ ما نیست و اگر هم از اهل بهشت باشد جزء میهمانان اهل بهشت محسوب مىشود.
▫️قال الصادق(ع): مَنْ لَمْ یَأْتِ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع وَ هُوَ یَزْعُمُ أَنَّهُ لَنَا شِیعَةٌ حَتَّى یَمُوتَ فَلَیْسَ هُوَ لَنَا بِشِیعَةٍ وَ إِنْ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَهُوَ مِنْ ضِیفَانِ أَهْلِ الْجَنَّةِ.
کامل الزیارات، 193
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌زیارت حسین(ع) عامل«افزایش روزی» و «پیشگیری از بلاهای سخت»
▫️امام باقر(ع): پیروان ما را به زیارت مزار حسین(ع) امر کنید؛ زیرا زیارتش روزى را فراوان، و عمر را دراز میکند و بلاهای سخت را دور میکند، و بر هر مؤمن که امامتش از جانب خدا را باور دارد، «لازم» است.
▫️عنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ وَ یَمُدُّ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوْءِ وَ إِتْیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ یُقِرُّ لِلْحُسَیْنِ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ.
تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۱۲۱
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌کسی که زیارت حسین(ع) نرود، از خیر کثیر محروم شده و یکسال از عمرش کم میشود
▫️امام صادق(ع): کسى که قبر امام حسین(ع) را زیارت نکند، از خیر زیادی محروم شده و از عمرش یک سال کم مىشود.
▫️قالَ الصادق(ع): مَنْ لَمْ یَزُرْ قَبْرَ الْحُسَیْنِ (ع) فَقَدْ حُرِمَ خَیْراً کَثِیراً وَ نُقِصَ مِنْ عُمُرِهِ سَنَةٌ.
کامل الزیارات، ص151
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌پاسخ امام صادق(ع) به کسانی که احادیث عجیب دربارۀ فضیلت زیارت حسین(ع) را باور نمیکنند
▫️ذریح محاربى، مىگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: از خویشاوندان و فرزندانم کسى را ملاقات نکردم مگر وقتى به آنها خبر دادم به اجر و ثوابى که در زیارت قبر حسین(ع) هست، مرا تکذیب نموده و گفتند: تو به «جعفر بن محمد» دروغ بستهای و و این حرفها را از خودت درآوردهای! حضرت فرمودند: اى ذریح! مردم را رها کن، هر کجا که مىخواهند بروند، بهخدا قسم که خداوند به زائرین حسین(ع) مباهات و افتخار مىکند. و هنگامی که زائر بر مزار حسین(ع) وارد میشود، فرشتگان مقرّب خدا و حاملین عرش بر او وارد میشوند، تا اینکه خداوند به فرشتگان مىفرماید: آیا زوّار حسین(ع) را مىبینید که از روى شوق به حسین(ع) و فاطمه(س) به زیارت آمدهاند؟ به عزّت و جلال و عظمت خود سوگند که کرامت خویش را بر ایشان واجب کردهام و ایشان را حتماً به بهشتى که براى دوستانم و براى انبیاء و رسل و فرستادگانم آماده کردهام میبرم.
▫️عنْ ذَرِیحٍ الْمُحَارِبِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا أَلْقَى مِنْ قَوْمِی وَ مِنْ بَنِیَّ إِذَا أَنَا أَخْبَرْتُهُمْ بِمَا فِی إِتْیَانِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع مِنَ الْخَیْرِ إِنَّهُمْ یُکَذِّبُونِّی وَ یَقُولُونَ إِنَّکَ تَکْذِبُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ یَا ذَرِیحُ دَعِ النَّاسَ یَذْهَبُونَ حَیْثُ شَاءُوا وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَیُبَاهِی بِزَائِرِ الْحُسَیْنِ وَ الْوَافِدُ یَفِدُهُ الْمَلَائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَیَقُولُ لَهُمْ أَمَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَیْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ أَمَا وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ عَظَمَتِی لَأُوجِبَنَّ لَهُمْ کَرَامَتِی وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتِیَ الَّتِی أَعْدَدْتُهَا لِأَوْلِیَائِی وَ لِأَنْبِیَائِی وَ رُسُلِی.
کامل الزیارات، ص143
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
زیارت حسین(ع) موجب رزق واسع
امام صادق(ع): حسین(ع) را حداقل سالی یک بار زیارت کنید که هر کس در حالی که حق او را می شناسد و آن را انکار نمی کند به زیارتش بیاید پاداشی ندارد مگر بهشت و روزی او وسیع خواهد شد و خداوندگشایشی سریع (در کارها) برایش حاصل خواهد کرد.
طلب آمرزش فاطمه زهرا(س) برای زائر
امام صادق(ع): حضرت فاطمه علیها السّلام نزد زوّار قبر فرزندش حسین(ع) حاضر شده و طلب آمرزش براى گناهان ایشان مىنماید.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: «إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ ص تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَیْنِ ع فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ.» (کامل الزیارات، ص 118)
ایام زیارت امام حسین(ع) جزء عمر شمرده نمیشود
ایّام زیارت امام حسین(ع) جزء عمر زائر شمرده نشده و از اجلشان محسوب نمىگردد.
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ ع: «إِنَّ أَیَّامَ زَائِرِی الْحُسَیْنِ ع لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِهِمْ وَ لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِمْ.» (کامل الزیارات، ص 136)
پاک شدن از گناهان و چند برابر شدن خوبیها و همنشینی با اهلبیت هدی(ع)
امام صادق(ع): خداوند متعال فرشتگانى دارد که موکّل قبر مطهّر حضرت حسین(ع) مىباشند، هنگامى که شخص قصد زیارت آن حضرت را مىنماید خداوند گناهان او را به این فرشتگان اعطاء نموده و در اختیار آنها مىگذارد وقتى وى قدم گذارد فرشتگان گناهان را محو مىکنند سپس وقتى قدم بعدى را برداشت حسنات او را مضاعف مىنمایند و پیوسته حسنات او را مضاعف کرده تا جایى که بهشت را براى وى واجب مىگردانند سپس اطرافش را گرفته و تقدیس و تنزیهاش مىنمایند و سپس فرشتگان آسمان را نداء مىدهند که زوّار حبیب خدا را تقدیس و تنزیه نمائید و وقتى زوّار غسل زیارت نمودند حضرت محمّد(ص) ایشان را نداء داده و مىفرماید: اى مسافرین خدا بشارت باد شما را که با من در بهشت همراه خواهید بود. سپس امیر المؤمنین(ع) ایشان را نداء داده و مىفرماید: من ضامنم که حوائج شما را برآورده و در دنیا و آخرت بلاء و محنت را از شما دور نمایم. سپس آن فرشتگان دور ایشان حلقه زده و از راست و چپ آنان را در بر گرفته تا به اهل و خویشاوندان خود بازگردند.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال: «إنَّ لِلَّهِ مَلَائِکَةً مُوَکَّلِینَ بِقَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَإِذَا هَمَّ بِزِیَارَتِهِ الرَّجُلُ أَعْطَاهُمُ اللَّهُ ذُنُوبَهُ فَإِذَا خَطَا مَحَوْهَا ثُمَّ إِذَا خَطَا ضَاعَفُوا لَهُ حَسَنَاتهِ فَمَا تَزَالُ حَسَنَاتُهُ تَضَاعَفُ حَتَّى تُوجِبَ لَهُ الْجَنَّةَ ثُمَّ اکْتَنَفُوهُ وَ قَدَّسُوهُ وَ یُنَادُونَ مَلَائِکَةَ السَّمَاءِ أَنْ قَدِّسُوا زُوَّارَ حَبِیبِ اللَّهِ فَإِذَا اغْتَسَلُوا نَادَاهُمْ مُحَمَّدٌ ص یَا وَفْدَ اللَّهِ أَبْشِرُوا بِمُرَافَقَتِی فِی الْجَنَّةِ ثُمَّ نَادَاهُمْ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَع أَنَا ضَامِنٌ لِقَضَاءِ حَوَائِجِکُمْ وَ دَفْعِ الْبَلَاءِ عَنْکُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ ثُمَّ الْتَقَاهُمْ [اکْتَنَفَهُمُ] النَّبِیُّ ص عَنْ أَیْمَانِهِمْ وَ عَنْ شَمَائِلِهِمْ حَتَّى یَنْصَرِفُوا إِلَى أَهَالِیهِمْ.» (کامل الزیارات، ص 133)
📌اجر کسی که در راه زیارت حسین(ع) فوت کند.
▫️شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد: اجر کسى که در سفر به طرف آن حضرت فوت کرده چیست؟حضرت فرمودند: فرشتگان مشایعتش کرده و براى او حنوط و لباس از بهشت آورده و وقتى کفن شد بر او نماز خوانده و روى کفنى که بر او پوشاندهاند فرشتگان نیز کفن دیگرى قرار مىدهند و زیر او را از ریحان فرش مىنمایند و زمین را چنان رانده و جلو برده که از جلو فاصله سه میل طى شده و از پشت و جانب سر و طرف پا نیز مانند آن این مقدار مسافت و فاصله منهدم و ساقط مىگردد و براى آن دربى از بهشت به طرف قبرش گشوده شده و نسیم و بوى خوش بهشتى به قبر او داخل گشته و تا قیام قیامت بدین منوال خواهد بود.
▫️«... .قَالَ فَمَا لِمَنْ مَاتَ فِی سَفَرِهِ إِلَیْهِ قَالَ تُشَیِّعُهُ الْمَلَائِکَةُ وَ تَأْتِیهِ بِالْحَنُوطِ وَ الْکِسْوَةِ مِنَ الْجَنَّةِ وَ تُصَلِّی عَلَیْهِ إِذْ کُفِّنَ وَ تُکَفِّنُهُ فَوْقَ أَکْفَانِهِ وَ تَفْرُشُ لَهُ الرَّیْحَانَ تَحْتَهُ- وَ تَدْفَعُ الْأَرْضَ حَتَّى تَصَوَّرَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ مَسِیرَةَ ثَلَاثَةِ أَمْیَالٍ وَ مِنْ خَلْفِهِ مِثْلَ ذَلِکَ- وَ عِنْدَ رَأْسِهِ مِثْلَ ذَلِکَ وَ عِنْدَ رِجْلَیْهِ مِثْلَ ذَلِکَ وَ یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَى قَبْرِهِ- وَ یَدْخُلُ عَلَیْهِ رُوحُهَا وَ رَیْحَانُهَا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ... .» (کامل الزیارات، ص 123)
#کربلا
#اربعین
@slamLifeStyles
ثواب شهید در راه زیارت حسین(ع)
شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد: اجر و ثواب کسى که نزد آن حضرت کشته شود چیست، مثلا سلطان ظالمى بر وى ستم کرده و او را آنجا بکشد؟ حضرت فرمودند: اولین قطره خونش که ریخته شود خداوند متعال تمام گناهانش را مىآمرزد و طینتى را که از آن آفریده شده فرشتگان غسل داده تا از تمام آلودگىها و تیرهگىها پاک و خالص شده همان طورى که انبیاء مخلص خالص و پاک مىباشند و بدین ترتیب آنچه از اجناس طین اهل کفر با طینت وى آمیخته شده زدوده مىگردد و نیز قلبش را شستشو داده و سینهاش را فراخ نموده و آن را مملو از ایمان کرده و بدین ترتیب خدا را ملاقات کرده در حالى که از هر چه ابدان و قلوب با آن مخلوط هستند پاک و منزه مىباشد و برایش مقرّر مىشود که اهل بیت و هزار تن از برادران ایمانى خود را بتواند شفاعت کند و فرشتگان با همراهى جبرئیل و ملک الموت متولى خواندن نماز بر او مىگردند و کفن و حنوطش را از بهشت آورده و در قبرش توسعه داده و چراغهائى در آن مىافروزند و دربى از آن بهشت باز مىکنند و فرشتگان برایش اشیاء تازه و تحفههائى بدیع از بهشت مىآورند و پس از هیجده روز او را به خطیره القدس (بهشت) برده پس پیوسته در آنجا با اولیاء خدا خواهد بود تا نفخهاى که با دمیدهشدنش هیچ چیز باقى نمىماند دمیده شود و وقتى نفخه دوّمى دمیده شد و وى از قبر بیرون آمد اوّلین کسى که با او مصافحه مىکند رسول خدا ص و امیر المؤمنین(ع) و اوصیاء(ع) بوده که به وى بشارت داده و مىگویند: با ما باش و سپس او را کنار حوض کوثر آورده و از آن به او مىنوشانند و سپس به هر کسى که او بخواهد و دوست داشته باشد نیز مى نوشانند.
«... قَالَ قُلْتُ فَمَا لِمَنْ قُتِلَ عِنْدَهُ جَارَ عَلَیْهِ سُلْطَانٌ فَقَتَلَهُ قَالَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ یُغْفَرُ لَهُ بِهَا کُلُّ خَطِیئَةٍ وَ تُغْسَلُ طِینَتُهُ الَّتِی خُلِقَ مِنْهَا الْمَلَائِکَةُ حَتَّى تَخْلُصَ کَمَا خَلَصَتِ الْأَنْبِیَاءُ المخلصین [الْمُخْلَصُونَ] وَ یَذْهَبُ عَنْهَا مَا کَانَ خَالَطَهَا- مِنْ أَجْنَاسِ طِینِ أَهْلِ الْکُفْرِ وَ یُغْسَلُ قَلْبُهُ وَ یُشْرَحُ صَدْرُهُ وَ یُمْلَأُ إِیمَاناً فَیَلْقَى اللَّهَ وَ هُوَ مُخْلَصٌ مِنْ کُلِّ مَا تُخَالِطُهُ الْأَبْدَانُ وَ الْقُلُوبُ وَ یُکْتَبُ لَهُ شَفَاعَةٌ فِی أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَلْفٍ مِنْ إِخْوَانِهِ- وَ تَوَلَّى الصَّلَاةَ عَلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ مَعَ جَبْرَئِیلَ وَ مَلَکِ الْمَوْتِ وَ یُؤْتَى بِکَفَنِهِ وَ حَنُوطِهِ مِنَ الْجَنَّةِ وَ یُوَسَّعُ قَبْرُهُ عَلَیْهِ وَ یُوضَعُ لَهُ مَصَابِیحُ فِی قَبْرِهِ وَ یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ مِنَ الْجَنَّةِ- وَ تَأْتِیهِ الْمَلَائِکَةُ بِالطُّرَفِ مِنَ الْجَنَّةِ وَ یُرْفَعُ بَعْدَ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ یَوْماً إِلَى حَظِیرَةِ الْقُدْسِ- فَلَا یَزَالُ فِیهَا مَعَ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ حَتَّى تُصِیبَهُ النَّفْخَةُ الَّتِی لَا تُبْقِی شَیْئاً فَإِذَا کَانَتِ النَّفْخَةُ الثَّانِیَةُ وَ خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ کَانَ أَوَّلُ مَنْ یُصَافِحُهُ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ الْأَوْصِیَاءَ وَ یُبَشِّرُونَهُ وَ یَقُولُونَ لَهُ الْزَمْنَا وَ یُقِیمُونَهُ عَلَى الْحَوْضِ فَیَشْرَبُ مِنْهُ وَ یَسْقِی مَنْ أَحَبَّ... .» (کامل الزیارات، ص 123)
📌اگر مردم فضل زیارت امام حسین(ع) را میدانستند حج به کلی تعطیل میشد
عبد اللَّه ابى یعفور میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم که به شخصى از دوستانش میفرماید: فلانى به زیارت قبر ابى عبد اللَّه الحسین(ع) مىروى؟ آن شخص گفت: بلى من هر سه سال یک مرتبه مىروم. حضرت در حالى که صورتشان زرد شده بود فرمودند: به خدائى که معبودى غیر از او نیست، اگر او را زیارت کنى برتر است براى تو از آنچه در آن هستى. آن شخص عرض کرد: فدایت شوم آیا تمام این فضل براى من هست؟ حضرت فرمودند: بلى به خدا سوگند، اگر من فضیلت زیارت آن حضرت و فضیلت قبرش را براى شما بازگو کنم به طورى کلّى حجّ را ترک کرده و احدى از شما دیگر به حج نمىرود، واى بر تو آیا نمىدانى خداوند متعال بواسطه فضیلت قبر آن حضرت کربلا را حرم امن و مبارک قرار داد پیش از آنکه مکّه را حرم امن نماید؟ ابن ابى یعفور مىگوید: محضرش عرضه داشتم: خداوند متعال حج و زیارت بیت اللَّه را بر مردم واجب کرده ولى زیارت قبر امام حسین(ع) را بر مردم واجب نکرده است [پس چطور زیارت امام حسین(ع) برتر است]؟ حضرت فرمودند: اگر چه همین طور است [خدا آن را واجب نکرده] ولى در عین حال خداوند متعال فضیلت زیارت آن حضرت را این گونه قرار داده است، مگر نشنیدهاى کلام امیر المؤمنین(ع) را که فرمودند: کف پا سزاوارتر است به مسح نمودن از ظاهر و روى پا، ولى در عین حال حق تعالى مسح روى پا را بر بندگان واجب کرده است. و نیز مگر نمىدانى اگر حق تعالى موقف را در حرم قرار میداد [و مردم به جای توقف در عرفات و مشعر در حرم بیتوته میکردند] افضل و برتر بود ولى خداوند متعال آن را در غیر حرم قرار داده است.
عَنِ ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) یَقُولُ لِرَجُلٍ مِنْ مَوَالِیهِ: یَا فُلَانُ أَتَزُورُ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع)؟ قَالَ: نَعَمْ إِنِّی أَزُورُهُ بَیْنَ ثَلَاثِ سِنِینَ مَرَّةً. فَقَالَ لَهُ وَ هُوَ مُصْفَرٌّ وَجْهُهُ: أَمَا وَ اللَّهِ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَوْ زُرْتَهُ کَانَ أَفْضَلَ مِمَّا أَنْتَ فِیهِ. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ أَکُلُّ هَذَا الْفَضْلِ؟ فَقَالَ: نَعَمْ وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّی حَدَّثْتُکُمْ بِفَضْلِ زِیَارَتِهِ وَ بِفَضْلِ قَبْرِهِ لَتَرَکْتُمُ الْحَجَّ رَأْساً وَ مَا حَجَّ مِنْکُمْ أَحَدٌ، وَیْحَکَ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ اللَّهَ اتَّخَذَ کَرْبَلَاءَ حَرَماً آمِناً مُبَارَکاً قَبْلَ أَنْ یَتَّخِذَ مَکَّةَ حَرَماً؟ قَالَ ابْنُ أَبِی یَعْفُورٍ: فَقُلْتُ لَهُ: قَدْ فَرَضَ اللَّهُ عَلَى النَّاسِ حِجَّ الْبَیْتِ وَ لَمْ یَذْکُرْ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ(ع)؟ فَقَالَ: وَ إِنْ کَانَ کَذَلِکَ فَإِنَّ هَذَا شَیْءٌ جَعَلَهُ اللَّهُ هَکَذَا، أَمَا سَمِعْتَ قَوْلَ أَبِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَیْثُ یَقُولُ: إِنَّ بَاطِنَ الْقَدَمِ أَحَقُّ بِالْمَسْحِ مِنْ ظَاهِرِ الْقَدَمِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ فَرَضَ هَذَا عَلَى الْعِبَادِ؟ أَوَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْمَوْقِفَ لَوْ کَانَ فِی الْحَرَمِ کَانَ أَفْضَلَ لِأَجْلِ الْحَرَمِ؟ وَ لَکِنَّ اللَّهَ صَنَعَ ذَلِکَ فِی غَیْرِ الْحَرَمِ.(کامل الزیارات، ص266-267)