eitaa logo
تنها مسیر بندگی
121 دنبال‌کننده
25 عکس
1 ویدیو
12 فایل
حجت الاسلام حسینی مربی دوره مطالعات آثار شهید مطهری ره rasajir@iran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌مستحبِ آدم خوش صدا اذان بگوید 🔻مستحب‏ است كه مؤذن صيت يعني خودش صوت باشد . همان طوري كه در قرائت قرآن‏ تجويد يعني زيبا قرائت كردن حروف ، با آهنگ زيبا خواندن قرآن كه اثر بيشتري در روح دارد سنت است ، در اذان نيز مستحب است كه مؤذن صيت‏ يعني خوش آواز باشد ، اذان را با يك حالي بخواند كه مردم را بحال‏ بياورد ، بياد خدا بياورد . خيلي افراد صيت هستند و مي‏توانند خوب اذان‏ بگويند اما اگر به آنها بگوئي آقا برو يك اذان بلند بگو ، نمي‏گويد . چرا ؟ چون خيال مي‏كند اين كسر شأنش است ، من اينقدر پائين هستم كه مؤذن‏ باشم ؟ آقا ! بايد افتخار كني كه يك مؤذن باشي . علي بن ابيطالب مؤذن‏ بود ، در همان وقتي كه خليفه بود هم مؤذن بود . اين استخفاف به اذان‏ است كه يك نفر ننگش بكند كه مؤذن باشد يا مؤذن بودن را بسته به شأن‏ اشخاص بداند و بگويد من كه از اعيان واشراف هستم ، از رجال و شخصيت ها هستم ، من ديگر چرا مؤذن باشم ؟ اينها همه استخفاف است . ما بايد مسلمان كامل و جامع‏ باشيم . ارزش اسلام به جامعيت آن است . نه آنطور باشيم كه فقط به عبادت‏ بچسبيم و غير آنرا رها كنيم و نه مثل آنها كه اخيرا پيدا شده‏ اند باشيم كه اسلام را فقط به تعليمات اجتماعيش بشناسيم و به عبادت استخفاف كنيم ، عبادت را تحقير كنيم @slamLifeStyles
📌خدا چه نیازی به عبادت ما دارد؟ 🔹اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند چیزی به خورشید اضافه نمی‏شود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند، چیزی از خورشید کم نمی‏شود. خورشید نیازی به مردم ندارد که رو به او کنند، این مردم هستند که برای دریافت نور و گرما باید خانه‏ های خود را رو به خورشید بسازند. خداوند به عبادات مردم نیازی ندارد که فرمان داده نماز بخوانند. این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاص الهی برخوردار می‏شوند و رشد می‏کنند. قران می‏فرماید: اگر همه مردم کافر شوند، ذره‏ ای در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسان‏ها بی نیاز است. ان تکفروا انتم و من فی الارض جیمعا فان الله لغنی حمید سوره ابراهیم،آیه 8. @slamLifeStyles
📌توبه بدون راضى كردن طلبكاران، توبه نيست 🔻حضرت فرمود: «اذا تاب العبد و لم يرض الخصماء فليس بتائب».هر كس كه توبه كند، ولى طلبكارانش را راضى نكند، توبه نكرده است. توبه مگر فقط‍‌ گفتن لفظ‍‌ «اتوب الى الله» است، در حالى كه خصماى او - يعنى همين طلبكاران - راضى نباشند؟! 📌اولين موقف قيامت، موقف مظالم است اولين موقف قيامت، موقف مظالم است كه طلبكار يقه‌ى بدهكار را مى‌گيرد، آقاجان من! آن وقت اين آقا رفته از يك نفر عمامه به سر در اين‌باره سؤال كرده، او هم گفته: مثل شير حلال است! در ميان عمامه‌اى‌ها هستند كسانى كه كم سوادند. بايد مسئله را از مجتهد و اشخاص تحصيل‌كرده پرسيد، باباجان من! يك عمر در مكان غصبى نماز مى‌خوانى، اما با علم به غصبيت، همه‌ى اين نمازها باطل است. @slamLifeStyles
📌 امام اجازه تشکیل گارد محافظ نداد حجر ... به عجله از مسجد بيرون آمد كه خود را به علي برساند و جلو خطر را بگيرد ، اما در همان وقت كه حجر به طرف منزل علي رفت ، علي از راه‏ ديگر به مسجد آمده بود . با اينكه مكرر از طرف فرزندان علي و يارانش تقاضا شده بود كه اجازه‏ دهد تا برايش گارد محافظ تشكيل دهند ، اما امام اجازه نداده بود ، او تنها مي‏آمد و تنها مي‏رفت ، در همان شب نيز اين تقاضا تجديد شد ، باز هم‏ مورد قبول واقع نشد . ◽️علي وارد مسجد شد و فرياد كرد : " ايها الناس نماز ! نماز ! " در همين وقت دو برق شمشير كه به فاصله كمي در تاريكي درخشيد و فرياد الحكم‏ لله يا علي لا لك همه را تكان داد . شمشير اول را شبيب زد ، اما به‏ ديوار خورد و كارگر نشد . شمشير دوم را عبدالرحمن فرود آورد و به فرق سر علي وارد شد . از آن طرف حجر با شتاب به طرف مسجد برگشت ، اما وقتي‏ رسيد كه فرياد مردم بلند بود : " اميرالمؤمنين شهيد شد ، اميرالمؤمنين شهيد شد " . سخني كه از علي پس از ضربت خوردن بلافاصله شنيده شد يكي اين بود كه گفت : " قسم به پروردگار كعبه رستگار شدم " . ديگر اينكه گفت : " اين مرد در نرود " . ▪️عبدالرحمن و شبيب و وردان هر سه فرار كردند ، وردان چون جلو نيامده‏ بود شناخته نشد . شبيب همچنان كه فرار مي‏كرد به دست يكي از اصحاب . علي گرفتار شد ، او شمشير شبيب را گرفت و روي سينه‏اش نشست كه او را بكشد . ولي چون دسته دسته مردم مي‏رسيدند ، ترسيد نشناخته او را به جاي‏ شبيب بكشند ، از اين جهت ، از روي سينه‏اش برخاست و شبيب فرار كرد و به خانه خود رفت . در خانه پسر عمويش رسيد و چون فهميد شبيب در قتل‏ علي شركت داشته ، فورا رفت و شمشير خود را برداشت و آمد به خانه شبيب‏ و او را كشت . ▪️عبدالرحمن را مردم گرفتند و دست بسته به طرف مسجد آوردند . آنچنان‏ غيظ و خشمي در مردم پديد آمده بود كه مي‏خواستند هر لحظه با دندانهاي خود گوشتهاي بدن او را قطعه قطعه كنند . علي فرمود : " عبدالرحمن را پيش من بياوريد ! " وقتي او را آوردند به او فرمود : - " آيا من به تو نيكيها نكردم ؟ ! " - " چرا ؟ " - " پس چرا اين كار را كردي ؟ " - " به هر حال ، اين شمشير را چهل صباح مرتب با زهر آب دادم و از خدا خواستم بدترين خلق خدا با اين شمشير كشته شود " . - " اين دعاي تو مستجاب است ، زيرا عنقريب خودت با همين شمشير كشته خواهي شد . 🔲آنگاه علي به خويشاوندان و نزديكانش كه دور بسترش بودند رو كرد و فرمود : " فرزندان عبدالمطلب ! مبادا در ميان مردم بيفتيد و قتل مرا بهانه‏ قرار دهيد و افرادي را به عنوان شريك جرم يا عنوان ديگر متهم سازيد ، و خونريزي كنيد ! " به فرزندش حسن فرمود : " فرزندم ! من اگر زنده ماندم ، خودم مي‏دانم با اين مرد چه كنم . و اگر مردم ، شما بيش از يك ضربت به او نزنيد ، زيرا او فقط يك ضربت‏ به من زده است . مبادا او را مثله كنيد ، گوش يا بيني يا زبان او را نبريد ، زيرا پيغمبر فرمود : " از مثله بپرهيزيد و لو درباره سگ گزنده‏ " . با اسيرتان ( يعني : ابن ملجم ) مدارا كنيد . مواظب غذا و آسايش‏ او باشيد ! به دستور امام حسن ، اثيربن عمرو - طبيب و متخصص معروف - را حاضر كردند . او معاينه‏اي به عمل آورد و گفت : " شمشير مسموم بوده و به مغز آسيب رسيده ، معالجه فايده ندارد " . از آن ساعت كه علي ضربت خورد تا آن ساعت كه جان به جان آفرين تسليم‏ كرد ، كمتر از چهل و هشت ساعت طول كشيد ، اما علي اين فرصت را از دست‏ نداد : دقيقه‏اي از پند و نصيحت و راهنمايي خودداري نكرد ، وصيتي در بيست ماده تقرير كرد 📚داستان راستان شهید مطهری ره @slamLifeStyles
📌مراقبت زبان ▫️خدا رحمت كند آقاى مطهرى (ره) را كه خيلى اين روايت مى‌خواندند: «لولا تكثير فى كلامكم و تمريج فى قلوبكم لسمعتم ما اسمع». اگر يك‌قدرى از حرف‌زدن خوددارى مى‌كرديد و اگر اين دل‌ها را به دلدار مى‌داديد و كينه و حسد و عجب و بخل و تمام صفات رذيله را از آن خارج مى‌كرديد؛ آن‌وقت گوش شما را عوض مى‌كردند. شما كه نمى‌توانيد درست صحبت بكنيد، برادرمن! يا صحبت‌هايتان غيبت است، يا اهانت است، يا مذمت ديگران است. آن كسى مى‌تواند درست صحبت بكند كه تمام و كمال به اين جهات توجه داشته باشد. اگر مى‌خواهى مرا ببينى؛ بايد زبانت را حفظ‍‌ كنى ▫️وقتى بنده مى‌آمدم، يكى از رفقا گفت: آقا! راجع به غيبت و اهانت و تهمت يك قدرى صحبت بكنيد. من انتظار نداشتم امشب - كه شب بيست و يكم ماه رمضان است - اين آقا به من بگويد: درباره‌ى غيبت واهانت صحبت بكن. ▫️خدا شاهد است كه من در عالم رؤيا ديدم كه در همين مسجدى كه آقايان شاه آبادى (ره) و رفيعى (ره) نماز مى‌خواندند، يك سيد محترمى سر حوض وضو مى‌گيرد. گفتم آقا! اگر من بخواهم هميشه به زيارت شما نائل بشوم؛ چه بايد بكنم‌؟ فرمود: مذمت كسى را نكن! بدگويى نكن! زبانت را از بدگويى بازدار! اين مقام اول ورع است. @slamLifeStyles
📌مسافرت در ماه رمضان ▫️همۀ مراجع: مسافرت‌كردن در ماه رمضان، هرچند به‌عنوان فرار از روزه باشد، اشكال ندارد؛ ولى اين امر تا قبل از روز بيست‌وسوم مكروه است @slamLifeStyles
📌 اقرار به گناهان نزد خداوند متعال 💠 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ وَ اَللَّهِ مَا أَرَادَ اَللَّهُ تَعَالَى مِنَ اَلنَّاسِ إِلاَّ خَصْلَتَيْنِ أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ فَيَزِيدَهُمْ وَ بِالذُّنُوبِ فَيَغْفِرَهَا لَهُمْ . الکافي , جلد۲ , صفحه۴۲۶ 🔹 امام باقر عليه السّلام فرمود: به خدا سوگند؛ خداوند از مردم جز دو خصلت نخواسته است: (يكى) اعتراف بنعمت هاى او تا نعمت را بر ايشان بيفزايد، و (ديگر) اعتراف به گناهان تا آنها را براى ايشان بيامرزد. @slamLifeStyles
باز خواست از گناهی که توبه کردیم؟.mp3
2.06M
📌 گناهانی که پشیمان شدیم و توبه کردیم چه می شود؟ آیا آنها هم بازخواست دارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 @slamLifeStyles
📌شرع مطهر خيلى آسان گرفته است! ▫️از بيمارستان تلفن زدند و يك مريضى از بنده مسئله پرسيد كه آقاجان! اولاً لباس هاى مريض‌خانه نوعاً نجس است، متنجس است، آمپول مى‌زنند، پانسمان مى‌كنند، بدن من با خون متنجس مى‌شود. ثانياً تخت من مقابل قبله نيست، كسى هم نيست كه تخت مرا رو به قبله برگرداند! گفتم: باباجان! پله پله. اما مسئله اول، اگر شما بتوانيد ولو يك لباس از اين چند لباسى كه در بيمارستان به تن شما كرده‌اند را عوض كنيد، واجب است اين كار را انجام دهيد. اين كم كردن نجاست است. اگر هم نمى‌توانيد، با همين وضعيت نماز بخوانيد و نماز شما اعاده و قضا ندارد. و اما مسئلة دوم، اگر كسى هست كه تخت شما را رو به قبله برگرداند، خيلى خوب است؛ وگرنه خودت را تا حدى كه مى‌توانى، رو به قبله برگردان. اگر شد، شد. نشد، نشد. نماز با اين رعايت قبله از شما قبول مى‌شود. ببينيد آقا! شرع مطهر چقدر آسان گرفته است. در حد امكانات شما بايد شرع پياده بشود، داداش‌جون! @slamLifeStyles
📌منشاء مصیبت های ما الصّادق (علیه السلام)- عَنْ هِشَامِ‌بْنِ‌سَالِمٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَال أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عِرْقٍ یَضْرِبُ وَ لَا نَکْبَهًٍْ وَ لَا صُدَاعٍ وَ لَا مَرَضٍ إِلَّا بِذَنْبٍ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ مَا یَعْفُو اللهُ أَکْثَرُ مِمَّا یُؤَاخِذُ بِه. امام صادق (علیه السلام)- هشام‌بن‌سالم از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: «هر رگی که قطع می‌شود، هر مصیبتی که به وجود می‌آید و هر سردرد یا بیماری که فرد بدان دچار می‌شود به سبب ارتکاب گناهان است. زیرا خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: و مَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیدِیکُمْ و یعْفُو عَن کَثِیرٍ. [هشام] گوید، آنگاه امام (علیه السلام) فرمود: «آنچه خداوند عفو و گذشت می‌فرماید، بیشتر است از آنچه مؤاخذه و عقوبت می‌کند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۳۶ الکافی، ج۲، ص۲۶۹/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۵، ص۲۹۹/ مکارم الأخلاق، ص۳۵۷/ بحارالأنوار، ج۷۰، ص۳۱۵/ نورالثقلین/ البرهان @slamLifeStyles
📌اسلام در دل مجرم نيروئي مي‏گذارد كه خودش براي مجازات بيايد! ▫️شما در كجاي دنيا و در چه مكتبي از مكاتب دنيا سراغ داريد كه مجرم با پاي خودش براي مجازات بيايد ؟ هميشه كار مجرم‏ اينست كه از مجازات فرار مي‏كند . تنها قدرتي كه مجرم را با پاي خودش و به اختيار و اراده خودش بسوي مجازات مي‏كشاند ، قدرت ايمان است ، غير ازاين چيز ديگري نيست . ما وقتي به صدر اسلام نگاه مي‏كنيم ، نمونه‏ هاي‏ زيادي در اين مورد مي‏بينيم . البته اينكه مي‏گويم در صدر اسلام ، نه اينكه‏ در غير صدر اسلام نمونه نداريم ، خير در غير صدر اسلام هم به هر اندازه كه‏ ايمان بوده نمونه‏ اش هم هست . اسلام براي مجرم مجازات معين كرده است ، مثلا براي شرابخوار و زناكار و دزد مجازات معين كرده است . از طرف ديگر در اسلام اصلي هست و آن اينكه : « الحدود تدرا بالشبهات » يعني حدود با اندك شبهه‏اي دفع مي‏شود . ▫️ اسلام هرگز قاضي و حاكم را مكلف نمي‏كند كه برود تجسس و تحقيق بكند تا مجرم را پيدا كند ، بلكه در دل مجرم نيروئي مي‏گذارد كه خودش براي مجازات بيايد . در زمان پيامبر اكرم و در زمان اميرالمؤمنين چه بسيار اتفاق افتاده است كه كسي خودش آمده حضور پيغمبر يا امام وگفته است : يا رسول الله ! ( يا اميرالمؤمنين ! ) من فلان جرم‏ رامرتكب شده‏ ام ، مرا مجازات كن ، من آلوده هستم مرا پاك كن @slamLifeStyles
📌 نگهداری کبوتر و کبوتر خانه بهترین کارخانه کودسازی جهان ▫️کبوتر علاوه بر کود منافع فراوانی دارد مانند تخم مقوی و با ارزش و دارویی بهترین گوشت کم چربی و. مقوی و سرشار از پروتئین و انس کبوتر با انسان،اما نگهداری کبوتر در ارتباط با کود با ارزشش در تاریخ و در جهان شناخته شده است. ▫️کبوتر پرنده ای مأنوس با انسان است که بهترین گوشت کم چربی را دارد تخم آن دارویی و مقوی است و بهترین کود را دارد و محصولاتی که در آن کود کبوتر استفاده شده بسیار خوش طعم و مزه می شوند.لذا برای بر طرف کردن افسردگی مردم و تهیه گوشت و تخم مقوی و نیز برای تهیه کود می توان با کمترین امکانات در فضاهای سبز و حتی در منازل کبوتر نگه داری کرد. ▫️پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم : و. بعضی از امامان ما هم کبوترانی زیبا داشته اند؛ به عنوان نمونه از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده : که پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم یک جفت کبوتر سرخ رنگ داشته و در خانه از آن ها نگهداری می کرد،شخصی از امام صادق علیه السلام راجع به کبوتر سؤال کرد.حضرت فرمود : کبوتر را در خانه خود نگه دارید چرا که کبوتر دوست داشتنی است و با حضرت نوح هم در کشتی بود و مأنوس ترین پرنده در خانه است . 📚 محمد کلینی،اصول کافی،ج۶،ص ۵۴۸ ادامه دارد..... به نقل از کتاب بانو مجتهده نجفی 📖اقتصاد مقاوم تر / محیط سالم تر @slamLifeStyles
📌چرا طلبه ها مثل امام علی کار نمی کنند ▫️طلبگى و کار یدى چنان که مرسوم است برخى اشکال مى گیرند که چرا طلبه ها کار یدى نمى کنند و حال آن که على(ع) کار مى کرد; یادم نیست که کسى همین مطالب را به صورت پرسش مطرح کرد یا خود ایشان فرمود: على(ع) که روى زمین کار مى کرد، به این خاطر بود که او را از کار کردن روى استعدادها محروم کرده بودند و گرنه هرگز آدم ها را رها نمى کرد.یکى از برادران طلبه که گویا دل آزردگى زیادى از برخورد برخى بى انصاف ها داشت پرسید: راستى به نظر شما مفت خور کیست؟فرمود: مفت خور کسى است که مشغول انجام تکلیف نباشد. اگر پزشکى بتواند پزشک تربیت کند، ولى تعلیم را رها کرده و مطب باز کند که خود را تأمین مالى کند، بر مسند وظیفه ننشستند. 📚(عین .صاد)استاد علی صفائی حائری @slamLifeStyles
📌دنیا، دنیای حرکت و تلاش است محل شنا: دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، دنیای حرکت است. شما چیز ساکنی نمی‌بینید. سلول‌های بدن ما یک ثانیه بی‌کار نیستند و با شتاب در حال کارند. فکر ما یک لحظه بی‌کار نیست. کار، محل شنای انسان است. اگر فضای شنا برای شناگر مساعد و مناسب باشد، رشد می‌کند. مردم ما باید کار را به‌عنوان حیاتی‌ترین چیزی که برایشان لازم است، بشناسند. داشتن کار از داشتن خانه و غذا لازم‌تر است؛ زیرا کیفیت غذا را می‌توان پایین آورد و با همان کیفیت پایین زنده ماند؛ اما اگر کسی «کار» نداشت، اختلال و دیوانگی پیدا می‌کند. 📚تمثیلات اخلاق-تربیتی  محی‌الدین حائری شیرازی @slamLifeStyles
📌نوشیدن آب در روزه ▫️عمار گوید: امام صادق سلام الله علیه در مورد شخصی که دچار تشنگی شدید می‌شود، تا جایی که بر جان خود بترسد، فرمودند: «به اندازه‌ای که رمق خود را حفظ کند، می‌تواند بنوشد، نه به اندازه‌ای که سیراب شود.» ✍🏻عَنْ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الرَّجُلِ يُصِيبُهُ الْعُطَاشُ حَتَّى يَخَافَ عَلَى نَفْسِهِ قَالَ يَشْرَبُ بِقَدْرِ مَا يُمْسِكُ بِهِ رَمَقَهُ وَ لَا يَشْرَبُ حَتَّى يَرْوَى. 📙كافی، ج‏۴، ص۱۱۷، ح۶، باب الشيخ و العجوز يضعفان عن الصوم‏ 📗من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص۱۳۳، ، ح۱۹۴۸ 📘تهذيب الأحكام، ج‏۴، ص۲۴۰، ح۹ @slamLifeStyles
📌زيارت كربلا هم بدون اخلاص سودى ندارد! ▫️«واخلص العمل فان الناقد بصير». اينها فرمايشات حضرت لقمان است. در عالم رؤيا وقتى به آن شخص گفتند: فقط‍‌ يك زيارت مشهد در اعمالت نوشته شده است! گفت: زيارت كربلا هم داشتم. فرمودند: كربلايت خالص نبوده. وقتى كه دوستت آمد و گفت: كربلا مى‌آيى‌؟ گفتى: البته كه مى‌آيم، هم زيارت است و هم سياحت! آيا اين كلمه را گفتى‌؟ گفت: بله. گفتند: با قصد سياحت، ثواب زيارت كربلايت از بين رفت. 📌هر وقت حقوق واجب‌تان را داديد؛ نماز باران مى‌خوانم ▫️«حبس الزكاة و سائر الحقوق الواجبة مما هو من موانع القبول». وقتى به آيت الله العظمى حجت (ره) گفتند كه آقا نماز استسقاء (طلب باران) بخوانيد؛ فرمودند: هر وقت شما حقوق واجبتان (مظالم، خمس و..) را داديد؛ آن وقت مى‌خوانم. نه اينكه خمست را دست‌گردان بكنى، دو قسط‍‌ بدهى و ديگر ندهى. در اين صورت به خودت خيانت كرده‌اى. 📌اداى حقوق واجب (مالى)، كليد رزق و سبب آمرزش گناهان ▫️در متن رياض - كه شرح‌كبير است و بعضى‌ها به جاى مكاسب مى‌خوانند - اين روايت نقل شده است كه شخصى عرض كرد: يابن‌رسول‌الله! چه اشكالى دارد شما حقوق خودتان را به ما ببخشيد؟ حضرت رضا (ع) فرمودند: اين حقى است كه با اداء آن گناهان شما آمرزيده مى‌شود و كليد رزق شما، اداءحق ما آل محمد است. «فقال الرضا عليه الصلاة والسلام فان اخراجه مفتاح رزقكم و تمحيص ذنوبكم». 📚آیت الله حق شناس ره @slamLifeStyles
124.7K
⭕️ سوال ❓احیا داری شب قدر در منزل فضیلتش بیشتر هست یا مسجد وجاهایی که همه هستن؟ ⭕️ سوال دوم ❓ بنده ثواب خیرات، قران دعا و.. رو تقدیم می کنم به جمیع اموات خودم‌ و همسرم و جمیع اموات مومنین و مومنات آیا به همشون مساوی می رسه؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 @slamLifeStyles
879.2K
خاطره صوتی آیت الله حقشناس ره در مراسم شب قدر 📌 آ سید ابراهیم ( روضه خوان مخصوص آیت الله حق شناس ره ) @hghshenas110☘ کانال👈 تنها کانال دوست داران آیت الله حقشناس ره آیدی بالا 👆👆 📎 📎 @slamLifeStyles
📌آرامش مؤمن به واسطه‌ى مؤمن ببين عزيز من!«المؤمن يسكن الى المؤمن». مؤمن به واسطه‌ى مؤمن، آرامش پيدا مى‌كند. در خواب، در القائات، به انسان مى‌فهمانند كه اگر هدايت مى‌خواهى؛ برو پيش فلان كس مثلاً. يا اگر اوقاتت تلخ شد؛ برو پيش فلان كس. از اينها معلوم مى‌شود كه در پس پرده يك خبرهايى هست، يك چيزى هست كه پروردگار مى‌داند و تو نمى‌دانى. 📌رفيق خوب، هديه‌اى الهى رفيق را بايد خدا بدهد.«المرء على دين خليله فلينظر احدكم من يتخالف». بالأخره، رفيق خوب، انسان را به خوبى و به راه خوب وا مى‌دارد. پروردگار عزيز مى‌فرمايد: اى نبى اكرم ما «فأَعْرِضْ‌ عَنْ‌ مَنْ‌ تَوَلّى عَنْ‌ ذِكْرِنا وَ لَمْ‌ يُرِدْ إِلاَّ الْحَياةَ‌ الدُّنْيا». اينها را ولشان كن، داداش‌جون! 📌طلب علم نافع آن علمى را بايد طلب كرد كه مورد نظر خاندان عصمت بوده و مورد دستور و خطاب پروردگار است. نبى اكرم صلى الله عليه و آله و سلم عرض مى‌كردند:«اللهمّ‌ إنّى اعوذ بك من علمٍ‌ لا ينفع». از بيان حضرت معلوم مى‌شود كه يك علم غير نافع داريم و يك علم نافعى كه نفع مى‌بخشد. اوحى الله تعالى الى داودتعلّم العلم النافع قال: ما العلم النافع‌؟ قال أن تعرف جلالى و عظمتى و كبريائى و كمال قدرتى على كل شىء فهذا الذى يقربك الى». من هر چه بگويم: علم، كسى كه علم اصول مى‌خواند زور مى‌آورد به علم اصول. آن كس كه فيزيك يا شيمى مى‌خواند، زور مى‌آوردبه فيزيك و شيمى. اما هيچ كدام از اينها علم نافع نيست، اينها تمامشان طريقيّت دارد، آنچه موضوعيّت دارد، آن علمى است كه ما را به پروردگار نزديك‌كند. 📚آیت الله حق شناس ره @slamLifeStyles
📌درختان غیر مثمر دنیایی در قرآن ▫️در قرآن کریم از درختان میوه بسیار یاد شده چه به نام اختصاصی چه بنام باغ و ثمر که در بخش اول (کتاب نویسنده) به برخی از آیات اشاره کردیم اما درباره درختان بی ثمر بسیار کم یاد شده و آن هم منفی ذکر شده. 📌مجازات قوم سبأ با درختان بی ثمر ▫️مجازات مردم سبأ این بود که به جای دو باغ،صاحب درختانی شدند با میوه تلخ و شور و گس و مقداری سدر به طوری که قرآن می فرماید : « لَقَدْ كانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ جَنَّتانِ عَنْ يَمِينٍ وَ شِمالٍ كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ» مردم سبا را در مساکنشان عبرتی بود،دو بوستان داشتند: یکی از جانب راست و یکی از جانب چپ.از آنچه پروردگارتان به شما روزی داده است بخورید و شکر او به جای آورید.شهری خوش و پاکیزه و پروردگاری آمرزنده. « فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَ بَدَّلْناهُمْ بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَواتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَ أَثْلٍ وَ شَيْ‌ءٍ مِنْ سِدْرٍ قَلِيلٍ » پس اعراض کردند.ما نیز سیل ویرانگر را بر آن ها فرستادیم و دو بوستانشان را به دو بوستان بدل کردیم با میوه ای تلخ و شوره گز و اندکی سدر. «ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا وَ هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ » آن ها را که ناسپاس بودند این چنین جزا دادیم.آیا ما جز ناسپاسان را مجازات می کنیم؟ مجازات ما مردم ایران هم این است که به جای لذت بردن از باغ های میوه،شکوفه ها،پروانه ها،زنبوران عسل،رسیدن میوه ها،سبزیجات،چشم هایمان به جمال چنارهای نیمه سوخته و کاج های دود زده تهران بیفتد! و در فضای آلوده از سموم و آلرژی زندگی کنیم. ادامه دارد... به نقل از کتاب بانو مجتهده نجفی 📖اقتصاد مقاوم تر / محیط سالم تر @slamLifeStyles
117.5K
⭕️ سوال ❓چه لزومی دارد کنند که به سزای اعمالشان برسند، مگر عذاب در آخرت کافی نیست؟! 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 @slamLifeStyles
272.2K
⭕️ سوال ❓اینکه میگن در یکسال انسان نوشته میشه،،،پس این اتفاقات که قراره تو یکسال آینده بیوفته از قبل تعیین شده و اینکه مگر نمی گن انسان را عوض می کنه,پس چطور ممکنه تقدیری که نوشته شده عوض بشه؟ و یه سوال دیگه داشتم خیلی دوست دارم بعضی از کارهای خداوند را بدونم ،آیا از نظر معنوی راهی هست که بشه بفهمیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 @slamLifeStyles
216.8K
⭕️ سوال ❓خدا رو باور دارم اما وقتی دعام اجابت نمیشه ناامید میشم؛ وقتی می بینم افرادی که می کنند همیشه زندگی شون عالیه! سلامتی شون برقراره اما منی که خدا رو قبول دارم از نظر سلامتی هم تامین نیستم زندگی ام هم بر وفق مراد نیست برام سوال پیش میاد چرا ...؟ ❓چرا ظالم پایداره؟ ❓چرا نمی خواد در تنگنا زندگی کنه؟ ❓چرا ظالم سلامتی اش تامین هست ؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 @slamLifeStyles
📌بهترین محوطه سازی از قرآن کریم ▫️قبل از توضیح درختان قرآنی اشاره ای به محوطه سازی در قرآن کریم فضا سازی نمونه داریم: « وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا رَجُلَيْنِ جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَيْنَهُما زَرْعاً » ▫️قرآن کریم وقتی مزرعه نمونه را تعریف می کند،می فرماید ما این طور نعمت را تمام کردیم:دو تا باغ انگور به شما دادیم و این باغ ها را به وسیله درختان نخل حاشیه گذاری کردیم؛یعنی دور تا دورش نخل قرار دادیم. «و جعلنا بینهما زرعا » و در بین آن درختان،زراعت قرار دادیم. ▫️حال دقت کنید خداوند متعال مزرعه نمونه را این چنین که گفتم توصیف می کند و می فرماید: درختان بالای این زمین شیب دار،انگور است، طرف دیگر زمین هم درخت انگور و بین این دو ردیف درخت،مزرعه واقع شده است و بالای این درختان هم درخت نخل قرار گرفته است و این درختان نخل در مقابل سنگ هایی که سیلاب می آورد یا آنچه باد و توفان می آورد مقاومت می کنند و در مقابل شدت باد می ایستند.بعد از درختان نخل،درختان انگور قرار دارند که پس از نخل ها آب و باد و توفان را کنترل می کنند و سپس آب مهار شده را که آرام گرفته به سوی مزرعه هدایت می کنند. ▫️اگر در این مزرعه مقداری فرسایش خاک پدیدار شود،درختان انگور و نخل های پایین دست،تمام روان آب را کنترل می کنند و آن را نگه می دارند،خدواند به این وسیله یاد می دهد و می فرماید « این الگو کشاورزی و مزرعه نمونه در واقع مزرعه ایده آل است». همچنین در ادامه آیه می فرماید: «و فجرنا خللهما نهرا » در خلال این دو باغ انگور ما یک چشمه و نهر جاری کردیم یعنی نهر این جا باعث فرسایش خاک نمی شود؛ چون از وسط این باغ رد می شود؛ خدواند به این صورت الگویی ارائه می دهد که وقتی گندم می کارید و چاه حفر کرده و آب برداشت می کنید،این مزرعه را به درختان وصل کنید و اطرافشان را درخت بکارید. «  وَ جَعَلْنا فِيها جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فِيها مِنَ الْعُيُونِ » و در آن باغ هایی از نخلها و انگورها قرار دادیم و چشمه هایی از آن جاری ساختیم. 📌در قرآن کریم خدواند متعال در مورد تنوع درختان دنیایی چنین می فرماید : « وَ هُوَ الَّذی أنْشَأ جَنّاتٍ مَعْروشاتٍ وَ غَیْرَ مَعْروشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ وَ الزَّیْتونَ وَ الرُّمّانَ مُتَشابِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِهٍ کُلوا مِنْ ثَمَرِهِ إذا أثْمَرَ وَ آتوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفوا إنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ » و اوست کسی که باغ هایی با داربست و بی داربست،و درخت خرما و کشت زار با خوردنی های گوناگون،و زیتون و انار به وجود آورد،برخی شبیه به هم اند و برخی شباهتی با هم ندارند.همین که باغ ها ثمر داد،از میوه اش بخورید و روز درو کردن و میوه چیدن حق آن ( محرومان) را بدهید و اسراف نکنید،چرا که خداوند،اسراف کاران را دوست ندارد.» تنها تنوع در درختان نیست بلکه در آیاتی دیگر از قرآن نیز به تنوع در زراعت اشاره شده است : ادامه دارد... به نقل از کتاب بانو مجتهده نجفی 📖اقتصاد مقاوم تر / محیط سالم تر (۴۰ در صد) @slamLifeStyles
📌سياست امير المؤمنين صریح بود! ▫️امير المؤمنين صراحت به خرج داد سياست او صريح بود نمي خواست كاري را كه ميخواهد بكند در دلش مخفي نگه دارد و بگويد فعلا حرف صريحي نزنم تا اين مردم كه امروز آمدند و با ما بيعت كردند ، خيال كنند كه اين نظم‏ موجود ، همان طوري كه هست حفظ مي شود ولي بعد كه روي كار سوار شديم برنامه‏ هائي را كه ميخواهيم اجرا ميكنيم در نگاه علي معناي اين عمل اغفال است‏ بهمين جهت است كه بالصراحه اعلام ميكند اي كسانيكه امروز با من بيعت‏ ميكنيد ، بدانيد كه من شما را اغفال نمي‏ كنم، برنامه حكومتي من چنين است. با اعلام اين برنامه از همان روزهاي اول مخالفت با حكومت علي ( ع ) آغاز شد اولين مخالفت رسمي در شكل جنگ جمل متجلي گرديد طلحه و زبير ، دو شخصيت خدمتگزار اسلام در زمان پيامبر بودند ولي در دوره عثمان بدليل‏ وضع مخصوص دستگاه خلافت و رشوه‏ هاي كلاني كه عثمان به آنها مي داد ، به‏ صورت ثروتمندان بزرگي در آمده بودند و حالا اين ها ميديدند كه علي قصد مصادره اموالشان را دارد زبير كه هر وقت بيت المال تقسيم ميشد ، سهمش‏ از ده ، بيست هزار دينار كمتر نبود ، حالا ميديد علي موقعي كه بيت المال‏ را تقسيم مي‏كند ، براي او سه يا چهار دينار ميدهد ، و همان مقدار هم به غلام‏ او و اين مسئله البته براي زبير قابل تحمل نبود براي طلحه نيز وضع به‏ همين منوال بود به اين ترتيب اين دو مقدمات جنگ جمل را فراهم كردند . ▫️بدنبال جنگ جمل ، جنگ صفين بپا شد معاويه كه از بستگان عثمان بود ، حدود بيست سال فعال مايشاء و حاكم مطلق منطقه سوريه بود و در اين مدت‏ توانسته بود پايه‏ هاي حكومتش را به‏ اندازه كافي مستحكم كند علي ( ع ) بعد از بيعت فرموده بود من به هيچ وجه حاضر نيستم پاي ابلاغ معاويه را امضاء كنم و او بايد بر كنار شود مصلحت انديشان مي گفتند آقا بطور موقت هم كه‏ شده مدتي او را بر سر كار نگه داريد فرمود هرگز اين كار را نمي كنم و به‏ دنبال اين پاسخ ، معاويه جنگ صفين را به راه انداخت . ▫️بدنبال جنگ صفين جنگ خوارج بر پا شد ، كه ماجرايش را همه كم و بيش‏ ميدانيد نتيجه اين شد كه در مدت چهار سال و چند ماه خلافت علي به علت‏ حساسيتي كه حضرت در امر عدالت داشت ، دائما در حال مبارزه بود و آني‏ راحتش نمي گذاشتند او حكومت را براي اجراي عدالت مي خواست و همين شدت‏ عدالتخواهي بالاخره منجر به شهادتش در محراب شد . ▫️دوره خلافت براي علي ( ع ) از تلخ ترين ايام زندگي او به حساب ميايد ، اما از نظر مكتبش او موفق شد بذر عدالت را در جامعه اسلامي بكارد اگر علي ( ع ) بجاي آن دوره كوتاه ، بيست سال خلافت ميكرد در حاليكه نظام‏ زمان عثمان همچنان باقي مي‏ماند امروز نه اسلام باقي مانده بود نه علي ( ع‏ ) ، نه نهج البلاغه و نه اسمي از عدالت اسلامي علي هم خليفه‏ اي مي شد در رديف معاويه . روش علي ( ع ) بوضوح بما مي اموزد كه تغيير رژيم سياسي و تغيير و تعويض پست ها و برداشتن افراد ناصالح و گذاشتن افراد صالح به جاي آنها بدون دست زدن به بنيادهاي اجتماع از نظر نظامات اقتصادي و عدالت‏ اجتماعي ، فايده اي ندارد و اثر بخش نخواهد بود به علي ( ع ) مي گفتند قانون كه عطف بماسبق نمي‏كند شما هر كاري ميخواهيد بكنيد ، بكنيد ولي از امروز به بعد مي خواهي رعايت عدالت بكني ، رعايت مساوات بكني بسيار خوب ، ولي از امروز آنچه كه در زمان خليفه پيشين صورت گرفته است مال‏ سابق است و ارتباطي به دوران حكومت شما ندارد . ▫️و علي ( ع ) در جواب همه اين به اصطلاح نصيحت ها مي فرمود : نخير ، قانون‏ الهي عطف بما سبق مي‏كند ، « ان الحق القديم لا يبطله شيئي » حق كهنه را چيزي نميتواند باطل كند وقتي بر من ثابت است حق اين است و باطل آن ، ولو سالها از روي آن گذشته فرقي نمي‏كند ، من بايد حق را به موضع اصليش‏ بر گردانم . 📚 فیلسوف متکلم @slamLifeStyles