🔅 نظریه فاعل بالتجلی در حکمت متعالیه
🔸در این نوشتار مروری کلی بر نظریه فاعل بالتجلی به قرائت علامه طباطبایی منعکس شده.
🔸این یادداشت برگرفته از دروس استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه است.
🔸برای مطالعه بر لینک زیر کلیک کنید:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/15/fael-e-betajali/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
شاخصه های کلی نظام آموزشی و پژوهشی مطلوب حوزه علمیه
❓❓ #سوال_شما
🔸سلام علیکم جناب استاد
🔸بنده مدیر یکی از حوزههای علمیه استان سیستان و بلوچستان هستم.
🔸می خواستم نگاه و دیدگاه حضرتعالی را به صورت مبسوط راجع به پیشرفت طلاب هم در بخش آموزشی و هم پژوهشی بدانم. یک حوزه خوب و پیشرفته در این دو مقوله چه برنامه هایی باید داشته باشد. هم طبق برنامه درسی مرسوم حوزه و هم برنامهریزی فوق العاده جهت پیشرفت طلاب. جنابعالی چه طرح و برنامه ای را پیشنهاد می فرمایید؟
🔸ممنون و متشکرم
لینک یادداشت:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/17/howze-matlub/
➕ یادداشتی از حجت الاسلام عباس افروزی درباره تقریر نویسی:
🌐 http://aminjavaheri.com/readable/afruzi-taghrir/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
🔵 یادداشتی درباره هماهنگی نظام فکری امام خمینی و علامه طباطبایی
➕(مسأله علم در فلسفه)
🔹بقلم سید مجتبی امین جواهری برگرفته از درس گفتارهای استاد علی فرحانی
🔹عناوین اصلی:
▪️بحث تعریف علم
▪️خصائص علم
▪️بیان تعارض میان تعریف و خصائص علم
▪️نقد تصالح صورت گرفته از آیت الله جوادی آملی
▪️دیدگاه امام و علامه در حل تعارض
▪️ارجاع علم حصولی به علم حضوری
▪️بیان ثمرات عرفانی دیدگاه امام و علامه در آن
▪️تبیین دو مدل آفاقی و انفسی در سلوک معنوی
▪️تبیین حقیقت معنای مراقبه در اندیشه امام و علامه
☘️ مطالعه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/19/emam-va-allame1/
🔅برای استماع صوت اینجا کلیک کنید.
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
✅ سیر بدیهیات در فلسفه از اصل واقعیت تا اصالت وجود
این متن خلاصه ای است از تقریراتی که سال ها پیش در آغاز فراگیری فلسفه در جمع بندی مطالب استاد فرحانی نوشتم. سعی شده به صورت خلاصه گام های مسیر بدیهی فلسفه از منظر علامه طباطبایی در کتاب بدایه الحکمه و با رعایت سیر ریاضی ایشان تبیین شود.
☘️لینک مطلب:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/20/badihiyat-falsafi/
🔴 پی نوشت:
در جلسه امروز (جلسه هفتم) از سری جلسات هماهنگی نظام فکری امام خمینی و علامه طباطبایی، #استاد_علی_فرحانی برای تکمیل مباحث علم به مرور مسیر بدیهیات فلسفه در کتاب بدایه الحکمه پرداختند. پیشنهاد می کنم پیش از استماع صوت جلسه، لینک فوق را برای حضور ذهن مطالعه کنید. در آینده ان شاء الله تقریری از مباحث ایشان هم می نویسم.
➕لینک دانلود صوت جلسه هفتم:
🌐 http://aminjavaheri.com/readable/jalase7-emam-va-allame/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
🔴 مطالعه دلالت های نظام اندیشه استاد مطهری در علوم انسانی و اسلامی
♦️ صوت جلسات دوره اندیشه میزان (6 جلسه)
🔻 سرفصل های دوره:
▪️سیر پیدایش علوم انسانی در غرب
▪️ریشه های فلسفی علوم انسانی مدرن
▪️جامعیت اجتماعی اسلام از منظر شهید مطهری
▪️بررسی دوران درخشان تمدن اسلامی در نگاه شهید مطهری
▪️نقش فلسفه صدرایی در اسلامی سازی علوم از منظر شهید مطهری
▪️نقش سنت اجتهادی شیعه در اسلامی سازی علوم در نگاه شهید مطهری
▪️حرکت به سوی علوم اجتماعی اسلامی با استفاده از آراء شهید مطهری
▪️حرکت به سمت روانشناسی اسلامی با استفاده از آراء شهید مطهری
▪️حرکت به سمت اقتصاد اسلامی با توجه به آراء شهید مطهری
▪️حرکت به سمت علوم سیاسی اسلامی با توجه به آراء شهید مطهری
▪️نقش حوزه و دانشگاه در تولید علوم انسانی اسلامی
☘️ لینک دانلود صوت :
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/21/andishe-mizan/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
🔶 رساله ای در حل مسأله توحید و نفی تناهی از ذات واجب
🔸 این یادداشت در سال 1393 و پس از مباحث اصالت وجود و وحدت وجود استاد علی فرحانی نوشته شد. مسأله اصلی در آن نسبت میان کثرت فلسفی و #توحید_قرآنی است که با تقریری از برهان #اضافه_اشراقی ملاصدرا جمع بندی می گردد.
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/08/31/tohid-qurani/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
♦️ملاحظات و محاکمات
💠 @sm_javaheri
♦️مقررات قابل تغيير در اسلام:
🔰متن از علامه طباطبایی
همانطور كه انسان يك رشته احكام و مقررات ثابت و پا برجا كه به اقتضاى نيازمندی هاى ثابت طبيعى و يكنواخت او وضع شود، لازم دارد، همچنين به يك رشته مقررات قابل تغيير و تبديل نيازمند است و هرگز اجتماعى از اجتماعات انسانى بدون اينگونه مقررات حالت ثبات و بقا را به خود نخواهد گرفت، زيرا بسيار روشن است كه زندگى همان انسان طبيعى كه نظر به ساختمان ويژه خود ثابت و يكنواخت است، نظر به مقتضيات مكانى و زمانى پيوسته با حالت تحول و تكامل مواجه و با عوامل انقلابى و شرايط رنگارنگ زمان و مكان كاملًا دست به گريبان است و تدريجاً شكل خود را عوض نموده و بر محيط تازه منطبق مىسازد و اين تغيير اوضاع حتماً تغيير مقررات را ايجاب می نمايد.
در مورد همين قسم احكام و مقررات در اسلام، اصلى داريم كه ما در اين بحث از آن به نام #اختيارات_والى تعبير می كنيم و اين اصل است كه در اسلام به احتياجات قابل تغيير و تبديل مردم در هر عصر و زمان و در هر منطقه و مكانى پاسخ می دهد و بدون اين كه مقررات ثابته اسلام دستخوشِ نسخ و ابطال شود نيازمندی هاى جامعه انسانى را نيز رفع می نمايد.
💠 اينك توضيح مطالب: همان طور كه يك فرد از جامعه اسلامى بر اثر حقوقى كه از راه قانون دينى به دست آورده می تواند در محيط زندگى ويژه خود هرگونه تصرفاتى (البته در سايه تقوا و با رعايت قانون) كند، می تواند از مال خود تا حدى كه مصلحت می بيند و دلش می خواهد در وضع زندگى خود هرگونه توسعه داده و از بهترين خوراك و پوشاك و خانه و اثاث استفاده نمايد، يا از بخشى از آنها صرف نظر كند، و نيز می تواند از حقوق حقه خود در برابر هر تجاوز و ادعايى دفاع كرده و موجوديت زندگى خود را نگهدارى نمايد، يا به مصلحت وقت از دفاع خوددارى كرده و از بعضى از حقوق خود چشم بپوشد و نيز می تواند در راه كسب مخصوص خود فعاليت كرده و حتى روز و شب كار كند، يا طبق صوابديد خود روزى دست از كار كشيده و به مهم ديگرى بپردازد، 🔻 همچنين ولى امر مسلمين كه از ديدگاه اسلامى تعيّن پيدا كرده باشد، نظر به ولايت عمومى كه در منطقه حكومت خود دارد و در حقيقت سر رشته دار افكار جامعه اسلامى و مورد تمركز شعور و اراده همگانى است، تصرفى را كه يك فرد در محيط زندگى خود می توانست بكند، او در محيط زندگى عمومى می تواند انجام دهد.
او می تواند در سايه تقوا و رعايت احكام ثابته دينى مقرراتى مثلًا براى راهها و معابر و خانه و كاشانه و بازار نقل و تحويل و كسب و كار و روابط طبقات مردم وضع نمايد؛ می تواند روزى امر به دفاع نموده و در تجهيزات لشكر و هرگونه مقدمات لازمه آن تصميم گرفته و به موقع اجرا بگذارد، يا وقتى نظر به صلاح مسلمين، از دفاع خوددارى كرده و معاهده هاى متناسب منعقد سازد.
می تواند در پيشرفت فرهنگ مربوط به دين يا به زندگى مرفّه مردم تصميماتى اتخاذ كرده و دست به عمليات وسيعى بزند يا روزى چند رشتهاى از معلومات را پس زده و از رشته ديگرى ترويج كند.
خلاصه، هرگونه مقررات جديدى كه در پيشرفت زندگى اجتماعى جامعه مفيد باشد و به صلاح اسلام و مسلمين تمام شود مربوط به #اختيارات_والى است و هيچگونه ممنوعيّتى در وضع و اجراى آن نيست. البته اينگونه مقررات در اسلام اگرچه لازم الاجرا مىباشد و «ولیّ امر» كه به وضع و اجراى آنها موظف است لازم الاطاعه است، ولى در عين حال شريعت و حكم خدايى شمرده نمی شود. اعتبار اينگونه مقررات طبعاً تابع مصلحتى است كه آن را ايجاب كرده و به وجود آورده است و به محض از ميان رفتن مصلحت از ميان می رود و در اين صورت ولىّ امر سابق يا ولىّ امر جديد از ميان رفتن حكم سابق و به ميان آمدن حكم لاحق را به مردم اعلام داشته و حكم سابق را نسخ می نمايد.
🔅اما احكام الهى كه متن شريعت می باشد براى هميشه ثابت و پايدار است و كسى، حتى ولىّ امر، نيز حق اين را ندارد كه آنها را به مصلحت وقت تغيير دهد و به ملاحظه از بين رفتن پارهاى از آنها در نظر او، آنها را الغا نمايد.
ملاحظات و محاکمات
(سید مجتبی امین جواهری)
☕️ @sm_javaheri
💠 چند نکته مهم در نظریه #اختیارات_والی از علامه طباطبایی:
✅ اولاً ایشان محدوده تصرف والی را در همه باید های متغیر انسان می دانند و آن را به قدرت تصرف فرد در زندگی شخصی خود تشبیه می کنند.
✅ ثانیاً باید های متغیر انسانی را به دستور والی لازم الاطاعه می دانند ولی آن دستورات را ذیل شریعت نمی دانند.
✅ ثالثاً نظریه اختیارات والی را محدود به دوران حضور و غیبت نمی دانند. به تعبیر دیگر این اندیشه را در امتداد فطرت انسان تبیین می کنند. (قسمت های قبل از عبارت فوق)
✅ رابعاً معتقدند والی باید با دیدگاه اسلامی تعین پیدا کند و سخنی از نقش مستقل مردم در مرحله فعلیت نمی کنند. (اگرچه در هر صورت حاکم در وادی امتثال عقل انسان است و این نفی تشخیص مصداق از ناحیه جمهور را نمی کند)
🔘متن زیر را با توجه به این نظریه و امتداد آن در باب علوم انسانی نوشتم:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/08/ekhtiyarat-e-vali/
🔸ملاحظات و محاکمات
(سید مجتبی امین جواهری)
☕️ @sm_javaheri
🔵 نظریه سنخیت گزاره های علم
🔹#قسمت_اول تبیین نظریه سنخیت گزاره های علم در اندیشه امام خمینی (ره) برگرفته از دروس مناهج الوصول از استاد علی فرحانی
🔹امام خمینی (ره) برای تمایز علوم به موضوع علم، غایت و ... تمسک نمی کنند و ریشه وحدت میان گزاره های یک علم را با نظریه سنخیت توضیح می دهند.
☘️ برای مطالعه به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/24/manahej-1/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
♦️ملاحظات و محاکمات
💠 @sm_javaheri