eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
776 دنبال‌کننده
364 عکس
63 ویدیو
23 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 👈درباره من: https://B2n.ir/x85407 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin فعالیت های فضای مجازی من https://eitaa.com/sm_javaheri/896
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅روش علامه طباطبایی در آموزش معارف به جوانان 🔸 جزواتی نوشتند برای محصلین دوره دبیرستان تا با زبان ساده آن ها را با معارف اسلامی آشنا کنند. آقای سید مهدی آیت اللهی در همان زمان این جزوات رو به صورت یک و با اجازه علامه طباطبایی با عنوان "آموزش دین" چاپ می کند. ♦️نکته جالبی که در این کتاب وجود دارد اشاره بسیار پر رنگ به ابعاد اجتماعی دین اسلام است. علامه طباطبایی پیش از ورود به توحید در یک مقدمه نسبتاً طولانی ابعاد اجتماعی اسلام را تشریح می کنند. من بعضی از عناوین داخل مقدمه را برای شما می نویسم. تصویر دو صفحه از این مقدمه را در ادامه براتون می فرستم. 📌نقش دین در اجتماع 📌نیازمندی اجتماع به مقررات 📌آزاد بودن انسان در برابر مقررات 📌نقطه ضعف در پیشرفت مقررات 📌سرچشمه اصلی ضعف قانون چیست 📌مزیت دین بر سایر قوانین 📌اهمیت اسلام در آسودگی بشر 📌مقایسه اسلام با روش های دیگر اجتماعی 📌پیشرفت اسلام با وسایل طبیعی 📌آموزش و پرورش در اسلام 📌خدمات اسلام در حیات اجتماعی 📌حفظ منافع افراد و رفع اختلافات 📌روش اسلام و پایه اساسی آن 📌مبارزه اسلام با اختلاف و دشمنیها 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔵مقایسه اسلام با دیگران در این عبارت علامه طباطبایی تصریح می کنند که دین اسلام یک دین صد در صد اجتماعی است چرا که بدون وجود ابعاد اجتماعی، اصلاح فرد و جامعه ممکن نیست. ایشان در دلیل اول به دوران جدید نیز اشاره می کنند که در آن جوامع بشری و روابط جهانی روز به روز نزدیکتر و محکمتر می شود. این عبارات خیلی ارزشمند هستند. این متن الگویی است برای انتقال معارف اسلام به نسل های جدید 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸گوشه حرم حضرت معصومه اتاق نسبتاً بزرگی هست که به نوعی مقبره حاج اسماعیل دولابی است. مردم روزانه به این اتاق می آیند و فاتحه ای برای این مرد بزرگ می خوانند. 🔸امروز جلسه افتتاحیه طرح "مصباح" در این اتاق برگزار شد. حدود 20 دانش آموز نخبه و اهل مطالعه از رشته علوم انسانی خودشون رو از بندرعباس به قم رساندند تا در این دوره شرکت کنند. سخنران افتتاحیه حاج آقای هاشمی است. 🔸قرار شده از شنبه تا جمعه هر روز 4 ساعت با بچه ها باشیم. 2 ساعت تدریس، 1 ساعت پرسش و پاسخ و 1 ساعت هم در بعد از ظهر مباحثه و مشاوره. 🔸موضوع هم همان انسان و ایمان و جهان بینی توحیدی 😅 پی نوشت: اولین باره برای بچه های دهه هشتادی درس می گم. خدا بخیر کنه 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔴درد و دل های شهید مطهری از ناشناخته بودن "اسلام" 🔸دین مقدّس اسلام یک دین است. حقایق این دین تدریجا در نظر مردم، واژگونه شده است، و علت اساسی گریز گروهی از مردم، تعلیمات غلطی است که به این نام داده میشود. این دین مقدّس در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر از ناحیه برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ضربه و صدمه میبیند. هجوم استعمار غربی با عوامل مرئی و نامرئیش از یک طرف، و قصور یا تقصیر بسیاری از مدعیان حمایت از اسلام در این عصر از طرف دیگر، سبب شده که اندیشه های اسلامی در زمینه های مختلف، از اصول گرفته تا فروع، مورد هجوم و حمله قرار گیرد. بدین سبب این بنده وظیفه خود دیده است که در حدود توانایی در این میدان انجام وظیفه نماید. (عدل الهی/14) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔹بخشی از مقاله ♦️«روانکاوی و فرم - حس» (شماره هفتم مجله فرم و نقد) 📝 مسعود فراستی 🔸روانکاوی برخلاف فلسفه، جامعه‌شناسی، روانشناسی و زبان‌شناسی، با ناخودآگاه مأنوس است، اما همچون آن مدیوم‌ها، هنر را نه موجود زنده، که ابزار اثبات نظریه‌های خود می‌گیرد. لاجرم از درک آن عاجز مانده و خود را از لذت هنر نیز محروم می‌سازد. 🔸روانکاوی به ما یاری می‌دهد تا وجه یا وجوهی از شخصیت مؤلف را بهتر دریابیم (برای مثال: نقد فروید بر داوینچی) اما مؤلف، تنها به‌مثابۀ یک شخصیت خاص، و نه شخصیتی آفرینش‌گر که هنر -فرم- می‌سازد. یاری روانکاوی به ما هم به شرطی است که روانکاو نباشیم و فقط تا حدی به آن مجهز شویم. حدش را نیز هنر تعیین می‌کند. هنر، نه ‌دربارۀ چیزی، که خود یک «چیز» -شیء زنده- است. 🔸هنر بی‌قصد و غرض است. نه می‌خواهد چیزی را بگوید و نه درخدمت -و برای- چیزی باشد؛ نه «هنر برای هنر» و نه هنر متعهد -هنر برای اجتماع- و نه هنر برای اخلاق. 🔸هنر مدیون نقد است. آثار خوب و بزرگ هنری، با نقد جلا می‌یابند و ملموس‌تر و لذت‌‌بخش‌تر می‌شوند؛ و آثار بد، تخریب و رسوا. 🔸هنر و نقد، بنا کردن و تحقق سوژۀ خودِ مدام در حال شدن -هنرمند و منتقد- است در مسیر تغییر جهان. ♦️هگل میگوید: «هنر مرده است». اما تا زمانی که سوژه-انسان پا برجاست، هنر و نیاز به آن نیز پابرجاست. پس زنده‌باد هنر-انسان. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🚫 قدیسی به نام احمد شاملو 🔸مستند قدیس به معنای واقعی کلمه نشان دهنده مریضی قسمتی از جریان روشنفکری جامعه ایران است. 🔸جریانی که درکی از هنر و فرم نداشت و زیبایی را در جایی غیر از انسان جستجو می کرد. شعر سپید که بیش از ابتکار، حاصل صنعت ترجمه بود با صورتی مهاجم متولد شد. 🔸 ای کاش احمد شاملو قدر توصیه های نیما یوشیج و فروغ فرخزاد را می دانست و اینچنین به خودزنی نمی افتاد 🔹 این مستند مجموعه ای از روایت های ناب از احوالات شعر و ادبای ماست. پی نوشت: درگیر حواشی مستند نشوید که لایزیدهم الا خسارا https://www.aparat.com/v/LIaVu 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠@sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 این همه رنگ از کجا آورده ای تا بشکوفی؟! 🔸 سالهاست نوشته های زیادی درباره جامعه #غمگین ایرانی می نویسند و می خوانیم. 🔸 آنچه در ذهنم با دیدن این عکس جان می گیرد، تصویر مادری شاد و سرزنده و امیدوار است. مادری که احتمالا پشت لنز دوربین، بهترین لحظات عمرش را ثبت کرده. مادری که در عکس ها نیست ولی همه عناصر حافظه جمعی ایرانیان، سلیقه اوست. مادری که هم هست و هم نیست. مادری که ترجیح می دهد مهرمادرانه یا سلیقه زندگی اش را به نمایش بگذارد تا این که از خودش عکس سلفی منتشر کند. 🔸این همه رنگ از کجا آمده؟ 🔸پتو و زیرانداز، بالش و رومیزی و حتی لباس خوابی که این کودک به تن کرده با سلیقه چه کسی انتخاب شده؟ 🔸آیا این رنگ ها نماینده مادری است که از خانه داری و آش پزی افسردگی گرفته و خود را در زندان محدودیت ها محبوس می بیند؟ 🔸مادری که در این عکس حس می کنیم، از کجا روحیه و طراوت گرفته و امید زندگی اش به چیست؟ 🔸چرا فشارهای روانی زنان طبقه متوسط #کلان_شهرها در او کارساز نشده؟ چگونه استیلای مردانه را پذیرفته؟ آیا #زیبایی این تصویر ناشی از جهل و ظلم پذیری اوست؟ آیا اگر او هم سودای چهارشنبه های سفید را در سر می پرورانید، خانه و زندگی اش همین گونه رنگین بود؟ 📌به قول یانیس ریتسوس: پنجه ی مریم رسته در شکاف صخره ای این همه رنگ از کجا آورده ای تا بشکوفی؟ قطره قطره شکوفه از سر صخره ها گرد آورده ام از گلبرگ های سرخ دستمالی بافته ام تا آفتاب هدیه کنم... 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
هدایت شده از دوره اندیشه میزان
🌠 تصویری از جلسه شبانه استاد جواهری با شرکت کنندگان دوره اندیشه میزان در محل اسکان ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ 📲 @mizanmatahar
💠 درسهای دوره اندیشه میزان مخصوص طلاب و دانشجویان 🔴 در این یک هفته که خدمت دوستان دوره اندیشه میزان بودم سرفصل هایی را مطرح کردم که یک خلاصه ای از آن را برای کانال دوره اندیشه میزان نوشتم. 🔵نتایجی که از کلاس ها تا الآن گرفته شده به صورت خلاصه به شرح ذیل است: