4.95M
#مهسا_امینی
#گشت_ارشاد
❓سوال:
با توجه به اتفاقات اخیر درباره گشت ارشاد، حکومت اسلامی تا چه میزان می تواند در مقابل خواست عمومی که برخلاف احکام اسلامی است بایستد؟
🎁 عناوین پاسخ در صوت:
♦️خطرات اینستاگرام و فضای مجازی برای صورتبندی مسائل فکری مرتبط با حیات اجتماعی ما
♦️پیشفرض های غلط در صورت سوال های ژورنالیستی
♦️توضیح جمله امام خمینی در کتاب ولایت فقیه: شارع مقدس اسلام یگانه قدرت مقننه است و هیچ کس حق قانونگذاری ندارد.
♦️توضیح قانون ثابت و متغیر
♦️توضیح لوازم اجرای قانون در اسلام
♦️توضیح مبنای امام در ضرورت کسب شرایط فعلیت احکام اسلامی
🔵 پاسخ را #بشنوید .....
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از تدریس کتاب بی نهایت استاد وکیلی
🔅لینک کانال تدریس کتاب "بی نهایت" اثر استاد وکیلی
🔘 https://eitaa.com/joinchat/3137929409C3961391474
🌷 برای تهیه کتاب از سایت طاقچه می توانید از لینک زیر استفاده کنید:
🌐 https://taaghche.com/book/107500
💬 سید مجتبی امین جواهری
@sm_javaheri
🏴 حب آل محمد (ص) در بیان مرحوم عطار
عجب دارم از آن قوم که ایشان خیال بندند که اهل سنت و جماعت را با اهل بیت چیزی در راه است که اهل سنت و جماعت، اهل بیت را باید گفت به حقیقت. ومن آن نمیدانم که کسی در خیال باطل مانده است، آن می دانم که هر که به محمد ایمان دارد و به فرزندانش ندارد به محمد ایمان ندارد. تا به حدی که شافعی در دوستی اهل بیت تا به حدی بوده است که به رفضش نسبت کرده اند و محبوس کردند و او در آن معنی شعری سروده است و یک بیت این است:
🔹لو کان رفضا حب آل محمد
🔹فلیشهد الثقلان انی رافض
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
4.6M
#مشاوره
🔵 معنویت در متن زندگی روزمره ما
♦️همه ما تکلیف و رسالتی در زندگی داریم که متناسب با ویژگی های ما و اولویت های جامعه است.
♦️تکالیف اثر تربیتی بر نفس انسان دارد و انسان را در موقعیت جهاد قرار می دهد.
♦️جهاد معرکه ای است که باید از دل آن، جهاد اکبر یا جهاد با نفس بدست آید.
♦️ریاضت شرعی همان حالت اضطرار و مشقت انجام تکلیف است.
♦️مرحوم علامه طباطبایی (ره) در نسخه نجات التزام به #مراقبه را عنصر اصلی در جهاد با نفس می خوانند.
🔵 پاسخ را #بشنوید .....
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
ملاحظات| امین جواهری
#مشاوره 🔵 معنویت در متن زندگی روزمره ما ♦️همه ما تکلیف و رسالتی در زندگی داریم که متناسب با ویژگی
👋🏻 دوستان عزیز مخاطب کانال
▪️صوتی که با عنوان «معنویت در متن زندگی روزمره ما» خطاب به یکی از برادرانم در کانال منتشر کردم چکیده ای از سالها جستجو و پیگیری درباره مسیر و نسخه اسلام درباب معنویت است.
▪️من متوجه شدم که معنویت در اسلام یک مسیر مخفی یا اسرار مگو نیست. باطنی است که در متن ظاهر است و این همان عینیت عقل و شرع و قلب است در اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) است.
▪️هدف بعثت انبیاء و فلسفه شریعت هم چیزی غیر از معنویت نیست.
♨️ حال از شما تقاضا دارم اگر صوت فوق را استماع کردید حتما حتما این سخنرانی را از رهبری تا انتها بخوانید و دقت کنید که چطور یک انسان در نقش رهبر یا ولی و مربی با خطبه ای که می خواند و موضوعاتی که در کنار هم قرار می دهد، افراد را در مسیر اسلام راهبری می کنید.
♨️ گاهی به این فکر می کنم که اگر انسان کاملی قرار بود برای نیروهای وزارت اطلاعات سخنرانی کند چه می گفت و چه تفاوتی با این بیانات دارد؟
🔻از لینک زیر می توانید متن کامل را بخوانید.
🌐 https://eitaa.com/sm_javaheri2/301
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
📽 مقایسه تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهانی و اغتشاش و خرابکاری برنامه ریزی شده از خارج کشور.
💊 جمعیت در اصفهان هم زیاد بود ولی مسالمت آمیز برگزار شد و مسئولین هم یکی یکی وارد تجمع شدند حتی رئیس جمهور هم به اصفهان سفر کرد مسأله حل شد ولی اتفاقات این چند روز در کف خیابان از منطق اعتراض و عدالت خارج شد و کار به ظلم به دیگران رسید.
🎈 حتی اگر کسی قصد براندازی داشته باشد حق ندارد مال و جان مردم عادی را به خطر بیندازد. اگر گزارش شرح مبارزات انقلابی های سال ۵۷ را خوانده باشید می یابید که آن ها حساب مردم عادی را از ساواک جدا می کردند.
حتی اگر جمهوری اسلامی را ظالم می دانند حق ندارند از راه ظلم با آن مبارزه کنند.
هدف وسیله را توجیه نمی کند.
📌 در لینک زیر ویدیو روایت امام از دیدار با رئیس سازمان مجاهدین در نجف را ببینید. امام هم می توانست از نیروی آن ها استفاده کند و اهداف خود را پیش ببرد ولی زیر بار این ظلم نرفت چون هدف وسیله را توجیه نمی کند.
🌐 https://b2n.ir/g77825
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️ نقشه جدید اوکراین را با دقت ببینید.
▪️ با تشویق آمریکا و اروپا عضو ناتو شد، با حمایت آمریکا و اروپا وارد جنگ شد و با حمایت آمریکا و اروپا تجزیه شد.
♦️پی نوشت:
موج سواری در جریانی که از آمریکا و اروپا در کشور حمایت می شود یعنی شروع مسیری که پایانش به نفع هیچ ایرانی نیست.
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
28.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️قضاوت تاریخ درباره کارنامه رهبری
▪️مدیریت در حکومت اسلامی منطق عقلانی و عرفی دارد به طوری که هر شخص منصف با فطرت اولیه خود، اصول سیاست های حکومت اسلامی را می پذیرد و از آن حمایت می کند حتی اگر سکولار و غیر دینی باشد. {مثل کارشناسی که در این ویدیو می بینید}
▪️کارشناسان حوزه سیاست و جامعه منطق مدیریت مقام معظم رهبری را فهمیده اند و آن را تصدیق می کنند ولی اپوزیسیون در حوزه کنش گری رسانه ای به دنبال غیر منطقی یا غیر عقلایی نشان دادن آن است.
▪️عمر رسانه ها کوتاه است ولی آنچه باقی می ماند واقعیت است. واقعیت این است که در 30 سال رهبری آیت الله خامنه ای نه جنگی در ایران رخ داد نه تمامیت ارضی به خطر افتاد و نه عملیات تروریستی چشمگیری به وقوع پیوست.
▪️این که امروز ما به اقتصاد فکر می کنیم یا صنعت خودرو سازی را به باد انتقاد می گیریم یا به بازنگری در قوانین و کارآمدی دستگاه های دولتی فکر می کنیم نتیجه آرامشی است که در این 30 سال در یک منطقه ملتهب در دنیا تجربه می کنیم و گرنه کسی که از حفظ جانش مطمئن نیست کاستی ها به چشمش نمی آید.
▪️بعد از قرن ها جنگیدن با شوروی و انگلیس و آلمان و ... در جنگ جهانی اول و دوم بعد از شهرهایی که در همه این سالها از خاک ایران گرفتند. بعد از تقسیم ایران به بلوک شرق و غرب، بعد از فشار قحطی و کشتار ایرانیان بعد از کودتا بعد از ترورهای پی در پی و بعد از هشت سال جنگ و خلاصه بعد از قرن ها ایران 30 سال است که با آرامش نفس می کشد.
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️دو پیامد مهم از مبنای حجیت قول رجالیون آیت الله خویی
با توجه به مبنای ایشان دو پیامد مهم بدست می آید:
🔹اول این که قول رجالی حجت است. یعنی اگر یکی از رجالیون شخصی را توثیق کردند، برای اعتبار روایات او نزد ایشان کافی است.
🔹دوم این که فقیه نمی تواند با اقوال رجالیون مخالفت کند. یعنی علاوه بر اعتبار توصیف رجالیون، مخالفت با توثیقات یا تضعیفات ایشان نیز غیر معتبر خواهد شد. از این رو آیت الله خویی جز در مقام تعارض قول دو رجالی مخالفت با ایشان را در علم اصول جایز نمی دانند.
مثل این که شخصی از نظر نجاشی ضعیف و در کتاب شیخ طوسی توثیق شده باشد. این پیامد نگاه سلبی غلیظی خواهد داشت. اشخاصی مثل محمد ابن اسماعیل با 600 روایت در کافی یا احمد ابن محمد بن حسن ولید با 400 روایت در تنها جلد اول تهذیب یا سهل ابن زیاد با 1800 روایت در کافی ، محمد بن سنان با حدود 1000 روایت در کافی، روایاتشون از زمره اعتبار خارج می شوند.
👇👇👇👇
♦️متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/14/rejal-2/
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
#مشاوره_مجازی
♻️ تفاوت دیدگاه اصولی و ادبی درمورد زبان شناسی
🌀 #مخاطب: با عرض سلام. بنده چندین سوال درمورد زبان شناسی موجود در علم اصول و تفاوت آن با ادبیات عرب _که همین موضوع را نیز متکفل است_ دارم.
🔅 چرا اصولیین فارغ از بررسی آراء اهل زبان (ادبا عرب) بعضی از قواعد نحوی را به وجدانیات ارجاع می دهند. به عنوان نمونه اختلاف میان زبان شناسان و اصولیین در مسأله ی دلالتِ نسبت اضافه بر تحقق اضافه _که این اختلاف به خاطر اختلاف در روش آن هاست_ را بیان میکنم: دانشمند اصولی قائل است که نسبت اضافی دال بر تحقق نسبتش نیست. «تهذيب الأُصول، جلد۱، صفحه ۵۲» اما دانشمند ادبی می گوید: نسبت اضافی دال بر تحقق نسبت اضافی هم می تواند باشد. «دلائل الإعجاز في علم المعاني، صفحه : ۳۶۰». سوال بنده مشخصا این است که در اختلاف میان اصولیون و دانشمندان ادبی چرا به قول ادبا بی توجهی شده است در حالی که مباحث زبانی نزد اصولیین انتزاعی است و حواله به ادله انتزعی می شود در حالی که ادبا به مطالعه دقیق عرف زبانی استناد می کنند!
🔅 اصولیون با حدوسط هایی مانند ارتکاز و وجدان چنین مقابله ای با دانشمندان ادبی می کنند، اساسا مقصود از ارتکاز و وجدان در مباحث زبان شناسی اصولیین چیست!؟
🔅 حد و مرز و حریم اهل زبان و اصولی در چیست.؟
🔅 و سوال آخر ایکنه چطور ممکن است که اصولیین قاعده ای را بر همه زبان ها حاکم می کنند بدون این که هر یک را بررسی کرده باشند؟
🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻
🔷 #مشاور: سلام و عرض ادب. خیلی مطلب مهمی رو پیگیری می کنید و بنده هم در حد سوادم نکاتی رو که به نظرم میرسه رو عرض عرض می کنم.
🔶 درباره مباحث الفاظ در علم اصول که وارد حوزه زبان شناسی می شود، پنج نکته حائز اهمیت را بیان می کنم سپس به بررسی اشکالی که به امام «ره»فرمودید می پردازم:
🔹 #اولاً در علم اصول مباحث الفاظ "من جهت عامه" است یعنی مسائل مشترک زبان را بررسی می کنند که مربوط به ظرف اعتباری ذهن بشر و بر محور لغویت یا عدم لغویت در تفهیم و تفهم است. مواردی که وارد زبان خاص (عربی) می شود به دلیل آلی بودن علم اصول برای استنباط است و چون بعضی از مباحث در علوم مربوط به زبان خاص مثل صرف، نحو، لغت و... آن طور که مورد نیاز اصولی هست بحث نشده، به آن می پردازند.
🔹 #ثانیاً متأسفانه علم اصول با تأثیراتی که از مکتب نجف پذیرفت در این زمینه به صورت غلطی از منطق و کلام الهام گیری کرده و از ظرف اعتباری زبان غافل بوده. مبنای بسیاری از مباحث زبانی به اشتباه مبتنی بر معرفت شناسی تقریر شده. مثل حدوسط حکایت که در اقسام وضع مرحوم آخوند خراسانی است و دیگران از آن استفاده کردند و حضرت امام خمینی با انتقاد از ایشان محور اقسام را بر تداعی معانی قرار داده و آن را تابع دلالت در ظرف اعتبار تبیین می کنند. به همین دلیل از نظر ایشان استحاله قسم رابع واضح البطلان است. چون استحاله در مستوای دلالت بی معنی است.
🔹 #ثالثاً اگرچه ظرف اعتبار نادیده انگاشته شده و از ادله یا مبانی فلسفی و منطقی استفاده شده ولی این نکته نیز حائز اهمیت است که ذهن در امر دلالت، ویژگی های ثابت هم دارد. یعنی می توان قواعد عامی را بر مسائل زبان حاکم دانست که البته این قواعد حاصل برهان یا مباحث فلسفی و عقلی نیست و از #ارتکاز_عمومی بدست می آید. این ارتکاز عمومی در زبان بعضی از اصولیین همان "#وجدان" است. مثل #تبادر یا #اصول_لفظیه و... . به عبارت دیگر قوانین عام حاکم بر الفاظ در عین این که اعتباری است، دارای ثبوت نیز است. بنظرم دو مفهوم "#عرف" و "#عقلاء" را باید در این فضا از یکدیگر تفکیک کنید. سیره عقلائیه نیاز به برررسی و رصد جامعه یا عرف ندارد چون بر هر ذهن انسانی حاکم است ولی عرف بر محور پذیرش اجتماعی یک مسأله است.
🔹 #رابعاً اختلافات میان علما بیشتر در مورد صغریات این قواعد است. مثلاً ممکن است عده ای ناخودآگاه امری که همراه با قرینه در کلام است را به ذات دال و مدلول نسبت دهند در این صورت برای تبیین اشکال آن ها، ناچاریم به تجزیه یا پیراستن کلام بپردازیم تا عناصر مخفی آشکار شود. مثلا در کتاب مغنی بسیاری از معانی که موضوع له حروف بیان می شود همراه با قرینه ای بوده که از ذهن مصنف مخفی مانده. اختلافی که میان اصولیین و ادبا نقل کردید ظاهراً از همین دسته است. متن تقریر حضرت امام خمینی «ره» ناظر به این نیست که نسبت اضافی محال است بر تحقق نسبتش دلالت کند بلکه ایشان معتقدند به صورت عادی و فارغ از قرائن دیگر، ذهن انسان از صرف اضافه نمی تواند حکم به تحقق نسبت بکند. اگرچه ممکن است در مواردی این امر با قرینه یا عوامل دیگر حاصل شود.
ادامه در پست بعدی👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0