eitaa logo
کشکول محب الزهرا
218 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
ما بر سر عهدی که بستیم ماندیم اما تو ... ارتباط با ما @moheb_v لینک گروه فرزندان مکتب حاج قاسم https://eitaa.com/joinchat/469565635C2de1852c38
مشاهده در ایتا
دانلود
بحث حجاب بنظرم شبهه ای مطرح کردند که در میان هیاهو گم شد یک حجاب فقط مختص مومنین است چون خطاب نسبت به زنان پیامبر و زنان مومن بوده دو در تفاسیر راجع به حجاب معانی ضد و نقیض مطرح شده است البته این شبهات جاندار نبود و بسیار ابتدایی است و پاسخ به آن ساده است
یکی از آیات در باب حجاب ، آیه 31 سوره مبارکه نور است ﴿وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ٣١﴾ [نور:31] ﴿و به زنان با ایمان بگو : 1⃣ دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند 2⃣ و پاکدامنی ورزند 3⃣و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست 4⃣و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند 5⃣ و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند 6⃣ و پاهای خود را [به گونه‌ای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد 7⃣ای مؤمنان همگی [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید ﴾ این بدون هیچ تفسیر و معنایی دیگر اندکی تأمل نمایید
یکی از شبهات ابتدایی و پیش پا افتاده این بوده که حجاب در این جا مراد زنان مومن است نه زنان مسلمان یعنی تفاوت قائل شدند بین ایمان و اسلام در پاسخ باید بگوییم بسیاری از دستورات الهی که دال بر وجوب بعضی از اعمال دارد با لفظ مومن آمده است مثل نماز و مثل روزه مثل جهاد و مثل خیلی از امورات دیگر لذا اگر آن اشکال که فقط مومنین باید حجاب کنند بنابرین باید بپذیریم که نماز و روزه و جهاد و حج و ... فقط بر مومنین واجب است نه تمام مسلمانان البته باید این افراد معنای مومن و مسلمان و تفاوت بین ایندو را بیان کنند
کشکول محب الزهرا
یکی از شبهات ابتدایی و پیش پا افتاده این بوده که حجاب در این جا مراد زنان مومن است نه زنان مسلمان ی
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ...» (بقره:153) «یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اَطِیعُواْ اللّهَ وَاَطِیعُواْ الرَّسُولَ...» (نساء:59) یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا » (حجرات:12) «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا...» (مائده: 105) «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ...» (انفال:24) طبق استدلال که حجاب مختص مومنین است بنابراین این آیات برای همه مسلمانان نیست بنابراین مسلمانان نیاز نیست از خدا و پیامبر و ائمه اطهار اطاعت کنند مسلمانان نیازی نیست از روزه و نماز در مشکلات کمک بگیرند پس نیازی نیست همه مسلمانان دوری کنند از ظن هایی که کم گناه داره و صد ها آیات دیگر فقط فقط مربوط به یه عده خاص هستش خداوند هیچ دستوری ، سفارشی یا عملی برای مسلمانان قائل نشده است ببینید چگونه با یک شبهه ابتدایی کل قرآن را میتوان زیر سوال و نسخ کرد
اشکال و شبهه غالب مفسرین در خصوص مسئله ی حجاب آیه ۵۹ سوره احزاب را مستند این موضوع می دانند: *((یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما)):علامه طباطبایی درتفسیر این آیه در تفسیر المیزان می فرمایند: (ای پیامبر به همسرانت ، و دخترانت و زنان مؤمنین بگو تا مقنعه هایشان را جلو بکشند، این نزدیکتر است به اینکه شناخته شوند که مسلمان و دوستدار حجابند و در نتیجه آزار نبینند و خدا همواره آمرزنده مهربان است ) (جلباب ) یعنی جامه ای سراسری که تمام بدن را بپوشاند و یا روسری و مقنعه مخصوصی که صورت و سر را ساتر می شود.می فرماید، ای رسول خدا به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن امتت بگو که جلبابهای خود را طوری جلو بکشند که زیر گلو و سینه هایشان آشکار نباشد و این پوشاندن بدن به این صورت شناخته شوند که اهل عفت و حجابند نزدیکتر است ،در نتیجه وقتی مردان بدانند آنها اهل حجاب هستند، دیگر ایشان را اذیت و آزار نمی کنند و اهل فسق و فجور متعرض آنها نمی شوند. برخی دیگر از مفسران نیز گفته اند: این پوشش نزدیکتر است به اینکه آنها را به عنوان زن مسلمان و آزاد بشناسند و متعرض آنها نشوند، چون کنیزان در آن زمان حجاب نداشتند.و در آخر به علت انشاء این حکم اشاره ،می فرماید که همانا آمرزندگی و عیب پوشی و رحمت خدا نسبت به بندگان است. علی‌بن‌إبراهیم نیز در تعریف شان نزول این آیه گفته است: زنان برای خواندن نماز از خانه خارج شده و به مسجد می‌آمدند و پشت سر رسول خدا نماز می‌خواندند و هنگام شب(چون برای خواندن نماز مغرب عشا یا نماز صبح از خانه بیرون می‌آمدند تا به مسجد بروند، جوانان بر سر راه آنان می‌نشستند و آنان را می‌آزردند و متعرّضشان می‌شدند. این‌گونه بود که خداوند این آیه را نازل فرمود همانطور که واضح و مبرهن است در این آیه هیچ نشانه ای از انشاء حکم تکلیفی برای زنان دیده نمی شود که اگر انجام آنچه در این آیه آمده در زمره تکلیف زنان تعریف می شد بسان سایر تکالیف شرعی، ترک آن به عنوان معصیت تعریف و به مکافات اخروی یا دنیوی ترک واجب اشاره می شد، آنگونه که در تمام تکالیف شرعی چنین است منبع : سایت خبر آنلاین به نقل از محمدهادی جعفرپور پی نوشت: این مطلب شبهه و برداشت شخصی خود به عنوان اصل بیان کردند که مورد قبول نیست
کشکول محب الزهرا
اشکال و شبهه غالب مفسرین در خصوص مسئله ی حجاب آیه ۵۹ سوره احزاب را مستند این موضوع می دانند: *((ی
مرحبا بناصرنا میگویند اگر حجاب وجوب داشت باید برای ترک آن عقوبت در نظر گرفته میشد آیه حجاب فقط آیه ۵۹ احزاب نیست و در احادیث متعدد بحث عقوبت مطرح شد مثل نمازهای یومیه چند رکعت در قرآن نیامده بلکه در عمل و زبان آمده برویم از خود تفسیر المیزان و کلام علامه طباطبایی آیه مورد نظر را بررسی کنیم البته کتاب حجت است نه یک سایت زرد
اگر کشف حجاب عقوبت ندارد و باز خواست نمی‌شوند چرا در آیه خداوند اینگونه توصیف شد کٰانَ اَللّٰهُ غَفُوراً رَحِیماً وقتی گناهی سر نزده چرا باید خداوند را غفار یعنی آمرزنده و رحیم یعنی مهربان توصیف شود ما خداوند چه زمانی اینگونه خطاب میکنیم !؟!
مطلب دوم آیه قرآن میگوید ذٰلِکَ أَدْنیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلاٰ یُؤْذَیْنَ «این کار برای اینکه (از کنیزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است » یعنی حجاب بر سر کنید تا شناخته شوید شناخت و تمیز دادن با افراد آلود و هرزه و بی دین و لا ابالی و بی حیا تمیز داده شوید زنان غیر مسلمان حجاب نمی‌کردند لذا دستور حجاب برای فرق بین مسلمان و غیر مسلمان هم است دو حجاب داشته باشید تا دیگران مزاحم شما نشوند یعنی اگر عده ای مزاحم شما شدند خودتان باعث شدید
در تفسیر علی بن ابراهیم در شان نزول آیه نخست چنین آمده است: آن ایام زنان مسلمان به مسجد می‌رفتند و پشت سر پیامبر ص نماز می‌گذاردند، هنگام شب موقعی که برای نماز مغرب و عشا می‌رفتند بعضی از جوانان هرزه و اوباش بر سر راه آنها می‌نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار می‌دادند و مزاحم آنان می‌شدند، آیه فوق نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را بطور کامل رعایت کنند تا به خوبی شناخته شوند و کسی بهانه مزاحمت پیدا نکند.  [تفسیر نمونه - جلد ۱۷، صفحه ۴۲۶] 
و در تفسیر قمی در ذیل آیه" یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ" از معصوم نقل کرده که فرموده: سبب نزول این آیه چنین بود، که زنان از خانه بیرون می‌شدند تا به مسجد آیند، و دنبال رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نماز بخوانند، و چون شب می‌شد، و زنان برای نماز مغرب و عشاء بیرون می‌آمدند، جوانان سر راه آنان می‌نشستند، و متعرض ایشان می‌شدند، خدای تعالی این آیه را نازل فرمود [۲] . و در الدر المنثور است که عبد الرزاق، عبد بن حمید، ابو داود، ابن منذر، ابن ابی حاتم، و ابن مردویه، از‌ام سلمه روایت کرده اند که گفت: وقتی آیه" یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ" نازل شد، زنان انصار طوری از خانه‌ها بیرون شدند که گویی کلاغ سیاهند، چون کیسه ای سیاه به خود پوشانده بودند که سراپایشان گرفته بود [۳] . ---------- [۲]: تفسیر قمی، ج ۲، ص ۱۹۶. [۳]: الدر المنثور، ج ۵، ص ۲۲۱.  [ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱۶، صفحه ۵۱۶] 
لذا طبق تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی معنای زیر حاصل میشه اسلام حد وسط را قرار داده است زنان انصار ( زنانی که حامی مسلمان مهاجر مکه بودن ) کلا یک پارچه سیاه بر تمام سر و صورت خودشان می پوشیدند زنان کنیز و غیر مسلمان پوششی نداشتند لذا حجاب در اسلام مانند روسری بزرگ که نظیرش در زنان یمن و عرب شما مشاهده میکنید حد حجاب هم در آیات دیگر مثل آیه ۳۱ نور آمده باید گردن و سینه بپوشاند یعنی همان حکمی که در فتوای مراجع تقلید آمده است فقط گردی صورت و مچ دست باید مشخص باشد و مابقی حتی طلا و جواهرات به عنوان زینت زن نباید دیده شود
دو دیدار حضرت علامه با دو تن از افراد مطرح جریان اصلاحات 🔸علامه جوادی آملی در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ در دیدار با محمدرضا عارف واژه ای به شکوه و عظمت «غیرت» کم دیده ام در غیرت باید سه عنصر جمع شود تا آن را بسازند؛ عنصر اول غیرزدایی است به این معنا که اجازه ندهیم بیگانه نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. دیاثت یا اخلاقی است و یا سیاسی کسی که بیگانه را راه می دهد دیوث سیاسی است بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست. غیرت دارای سه عنصر معرفت هویت، غیرزدایی و دیوث زدایی 🔸حضرت علامه جوادی آملی در دیدار با دکتر مسعود پزشکیان 1403/08/10 در بیان نوران از حضرت امیر (علیه السلام) است که شما با آن آشنا هستید، فرود: «الْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا»؛ یعنی اگر کسی دیواری چید... اما یک آجرش غصبی است، شرعاً صاحب آجر می تواند آجر را از دیوار دربیاورد گرچه دیوار فرو بریزد! اگر خدای نکرده در هیئت [دولت] یک آجر فاسد باشد، در زیر مجموعه یک آجر فاسد باشد، روزگار این آجر فاسد را در می آورد گرچه دولت فرو بریزد! پی نوشت : بنظر مخاطب این کلام کیست که در هر دو دوره سال ۱۳۹۵ و سال ۱۴۰۳در راس قدرت بود !؟! ، گاه نوشت 👇 @smajidi_ir