🟩پاسخ صحیح سوالات مسابقه چهارم قرآن هوشمند همراه
👈سوال اول:
ابوحمزه ثمالی در تفسیر مجمع البیان شیخ طبرسی، کدام حدیث مشهور را به عنوان استناد به آیه ی 33 سوراه احزاب، در مورد مطهر بودن اهل بیت از رجس بیان می کند؟
الف) حدیث لوح
ب) حدیث ثقلین
ج) حدیث غدیر
د) حدیث کسا
✅پاسخ صحیح گزینه ی "د" میباشد.
🟢ابو حمزه ثمالی در تفسیرش گوید: حدیث كرد مرا حوشب از ام سلمه گوید، فاطمه علیها سلام نزد پیغمبر (ص) آمده و حریرهای برای آن حضرت آورد، پیامبر فرمود شوهرت و دو پسرت را بخوان، پس فاطمه آنها را آورده و از آن حریره خوردند آن گاه پیغمبر كساء خیبری را بر سر آنان انداخته و گفت:
اللّهم هؤلاء اهل بیتی و عترتی فاذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهیرا
بار خدایا اینان خاندان و خویشان منند، پس به بر از ایشان پلیدی را و ایشان را پاك كن پاك كردنی
ام سلمه گوید: پس گفتم یا رسول اللَّه و من با ایشانم،
فرمود تو بخیر و سعادتی
http://eitaa.com/smartquran
👈سوال دوم:
در تفسیر نور آیت الله قرائتی، ذیل آیه 23 سوره ی شوری، شعار تمام انبیا چه بوده است؟
الف) عدم تمایل به دنیا و اجرهای دنیوی
ب) هدایت مردم
ج) طلب اجر فقط از خدا
د)همه موارد
✅پاسخ صحیح گزینه ی "د" میباشد
🟢با نگاهی به قرآن میبینیم كه شعار تمام انبیا این بود كه ما جز از پروردگارمان پاداشی نمیخواهیم. در سوره شعراء از آیه 109 تا آیه 127، سخن حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب علیهم السلام و در سوره سبأ آیه 47، سخن پیامبر اسلام چنین است: مزد و پاداش من تنها بر خداوند است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَی اللَّهِ»*
البتّه شكی نیست كه مراد انبیا این بود كه ما پاداش مادی نمیخواهیم، ولی اطاعت كردن و هدایت شدن شما را میخواهیم، زیرا همه آنان پس از آنكه در سوره شعراء درخواست مزد را منتفی دانستند، به مردم سفارش تقوا و اطاعت از خداوند میكردند. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ»* پس انبیا پاداش مادی نمیخواهند، ولی مزد معنوی و هدایت مردم را خواهانند كه این مزد در واقع به نفع خود مردم است، نظیر اینكه استادی به شاگردش بگوید: من از تو مزدی نمیخواهم و پاداش من تنها یك چیز است و آن اینكه تو درس بخوانی كه در واقع این پاداش برای شاگرد است.
مزد رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله چیست؟ پیامبر اسلام نیز از مردم درخواست مزد مادی نداشت، ولی چندین مرتبه از طرف خداوند با كلمه «قُلْ» مأمور شد تا مزد معنوی را كه به نفع خود مردم است، از مردم تقاضا كند. «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ» (سبا 47)
این مزد معنوی نیز در دو تعبیر آمده است. یك بار میفرماید: من هیچ مزدی نمیخواهم جز آنكه هر كه خواست راه خدا را انتخاب كند، «إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا» (فرقان، 57)
و یك بار در آیه مورد بحث كه میفرماید:
«لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی» بنابراین مزد رسالت دو چیز است: یكی انتخاب راه خدا و دیگری مودّت قربی. جالب آنكه در هر دو تعبیر كلمه «إِلَّا» مطرح شده است، یعنی مزد من تنها همین مورد است.
با كمی تأمل میفهمیم كه باید راه خدا و مودّت اهل بیت یكی باشد، زیرا اگر دو تا باشد، تناقض است، یعنی نمیتوان گفت: من فقط تابستانها مطالعه میكنم و بار دیگر گفت: من فقط زمستانها مطالعه میكنم. زیرا محصور باید یك چیز باشد.
پیامبر اسلام از طرف خداوند یك بار مأمور میشود كه به مردم بگوید: مزد من تنها انتخاب راه خداست و بار دیگر مأمور میشود كه بگوید: مزد من فقط مودّت قربی است. در واقع باید این دو درخواست یكی باشد. یعنی راه خدا همان مودّت قربی باشد.
از طرفی مودّت با دو چیز ملازم است: یكی شناخت و معرفت، زیرا تا انسان كسی را نشناسد نمیتواند به او عشق بورزد. دوم اطاعت، زیرا مودّت بدون اطاعت نوعی تظاهر و ریاكاری و دروغ و تملّق است. پس كسانی كه دستورات خود را از غیر اهل بیت پیامبر علیهم السلام میگیرند، راه خدا را پیش نگرفتهاند. این از دیدگاه قرآن.
امّا از نظر عقل. پاداش باید همسنگ و هموزن عمل باشد. رسالت، جز امامت كه ادامه آن است هم وزنی ندارد، مزد رسالت ادامه هدایت است، مزد یك معصوم، سپردن كار به معصوم دیگر است. مزد عادل آن است كه زحمات او را به عادل دیگر بسپاریم.
عقل میگوید: تا لطف هست باید تشكّر نیز باشد و اگر امروز لطف پیامبر شامل حال ما شده و ما به اسلام هدایت شدهایم باید مزد رسالتش را بپردازیم و اگر مزد رسالت، مودّت قربی است، امروز هم باید قُربایی باشد تا نسبت به او مودّت و اطاعت داشته باشیم. آری، امروز هم باید نسبت به حضرت مهدی علیه السلام مودّت داشته و نسبت به او مطیع باشیم. مگر میشود بگوییم مسلمانان صدر اسلام مأمور بودند مزد رسالت را بپردازند و نسبت به قربی مودّت داشته باشند، ولی مسلمانان امروز یا این وظیفه را ندارند و یا قربایی نیست تا به او مودّت بورزند و مزد رسالت را بپردازند. البتّه مودّت حضرت مهدی علیه السلام در زمان غیبت، عمل به پیامهای او و رفتن در راهكسانی است كه ما را به آنان سپرده است، یعنی فقهای عادل و بی هوا و هوس.
عقل انسان از اینكه مودّت قربی پاداش پیامبری قرار گرفته كه صدها میلیون نفر را به هدایت و سعادت و فضل كبیر الهی رسانده میفهمد كه قربی و كسانی كه مورد مودّت هستند، برترین افراد بشر و معصومند. زیرا هرگز مودّت گنهكار پاداش پیامبر معصوم قرار نمیگیرد. نمیتوان باور كرد كه مودّت افرادی گنهكار بر مسلمانان جهان در طول تاریخ واجب باشد و هیچ فرقهای از مسلمانان (غیر از شیعه) رهبران خود را معصوم نمیداند و هیچ فرد یا گروهی تا كنون نه برای امامان معصوم گناهی نقل كرده و نه برای آن بزرگواران استادی نام برده است.
عقل میگوید: گذاشتن دست بشر در دست غیر معصوم نه تنها ظلم به انسانیّت است، بلكه ظلم به تمام هستی است.
http://eitaa.com/smartquran
👈سوال سوم:
با توجه به تفسیر نور آیت الله قرائتی در آیه ی 59 سوره نسا امامان معصوم با چه کلمه ای نام برده شدند؟
الف) اهل البیت
ب) اولی الامر
ج) اماما للناس
د) القربی
✅گزینهی صحیح، گزینه ی "ب" می باشد
🟢 جابر بن عبدالله انصاری میگوید: هنگامی كه خداوند آیه «َیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعواْ اللّهَ وَأَطِیعواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ» را بر پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله نازل كرد، گفتم: ای رسول خدا! ما خدا و پیامبرش را شناختیم، پس اولوالامری كه خداوند اطاعت از آنها را به اطاعت از شما پیوند داده است، چه كسانی هستند؟
حضرت فرمود: ای جابر! آنها خلیفه و جانشین من و بعد از من امامان مسلمانان هستند. اول علی ابن ابی طالب علیه السلام، سپس حسن علیه السلام، بعد از او حسین علیه السلام، بعد علی بن حسین علیه السلام، محمد بن علی علیه السلام كه در تورات به «باقر» معروف است؛ تو او را خواهی دید، پس وقتی او را ملاقات كردی، سلام مرا به او برسان. پس از او صادق، جعفر بن محمد علیه السلام و بعد از او موسی بن جعفر علیه السلام، علی بن موسی علیه السلام، محمد بن علی علیه السلام، علی بن محمد علیه السلام، حسن بن علی علیه السلام و سپس امامی كه هم نام و هم كینه من است، حجت خدا در زمین و بقیه او در میان بندگانش است، فرزند حسن بن علی علیه السلام، او كسی است كه خداوند، ذكر و یاد خود را پس از گشودن شرق و غرب به دست این امام، در زمین گسترش میدهد. او كسی است كه از دید پیروان و دوستدارانش مخفی میشود، به طوری كه جز كسی كه خداوند، ایمان قلبی او را آزموده باشد، نمیتواند كه بر اظهار امامتش ثابت قدم بماند. جابر گفت: به ایشان عرض كردم: ای رسول خدا! آیا در زمان غیبتش بهرهای به پیروانش میرسد؟ فرمود: آری، به كسی كه مرا به پیامبری برگزید، سوگند یاد میكنم كه آنها از نور امامت و ولایتش چنان بهرهای میبرند كه كل مردم از تابش خورشید سود میبرند، حتی اگر ابری هم حایل شود. ای جابر! این موضوع از رازهای پنهان گنجینه علم خداست؛ پس آن را جز از كسانی كه شایستگی آن را دارند، مخفی نگهدار.(كمال الدین و تمام النعمه ص 241، ح 3)
http://eitaa.com/smartquran
🎉برنده مسابقه چهارم کانال قرآن هوشمند همراه:
🟢خانم رضوان اکبری
⚪️ از استان فارس ، شهر شیراز
اشتراک مادام العمر محصولات شامل:
▫️قرآن هوشمند همراه
▫️نهجالبلاغه هوشمند همراه
▫️صحیفه سجادیه هوشمند همراه
▫️منتخب مفاتیح هوشمند همراه
خدمت ایشان تقدیم گردید.
💵جوایز نفیس و نقدی
🗓هر هفته
📖در مسابقات قرآن هوشمند همراه
📲دوستانتان را دعوت کنید
http://eitaa.com/smartquran
جزء هفدهم قرآن کریم.mp3
34.75M
📖جزء هفدهم قرآن کریم
◀️با صدای استاد پرهیزگار
#جزءخوانی
#قرآن_هوشمند_همراه
http://eitaa.com/smartquran
جزء هجدهم قرآن کریم.mp3
41.93M
📖جزء هجدهم قرآن کریم
◀️با صدای استاد پرهیزگار
#جزءخوانی
#قرآن_هوشمند_همراه
http://eitaa.com/smartquran
به نماز آخرینش چـه گذشت مـن ندانم
که ندای دعوت آمد شه ملک لافتی را
http://eitaa.com/smartquran
جزء نوزدهم قرآن کریم.mp3
39.95M
📖جزء نوزدهم قرآن کریم
◀️با صدای استاد پرهیزگار
#جزءخوانی
#قرآن_هوشمند_همراه
http://eitaa.com/smartquran
جزء بیستم قرآن کریم.mp3
34.13M
📖جزء بیستم قرآن کریم
◀️با صدای استاد پرهیزگار
#جزءخوانی
#قرآن_هوشمند_همراه
http://eitaa.com/smartquran
11.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖پیامبر اکرم (ص) میفرمایند:
«مَنْ اَحْیا لَیْلَةَ الْقَدْرِ حُوِّلَ عَنْهُ الْعَذابُ اِلَی السَّنَةِ الْقابِلَةِ»
کسی که شب قدر را زنده بدارد، عذاب تا سال آینده از او روی میگرداند.
التماس دعا🙏
http://eitaa.com/smartquran
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امشب این دل یاد مولا میکند
لیلة القدر است و احیا میکند
بشنو ای گوش دلها بی صدا
نغمهی فزت و رب الکعبه را…
http://eitaa.com/smartquran