eitaa logo
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
979 دنبال‌کننده
135 عکس
28 ویدیو
7 فایل
ادب و هنر ولایی به روایت سیدمهدی حسینی نقد و تحلیل شعر ولایی نقد و تحلیل اجرای هنری شعر معرفی جلسات @smahdihoseinir :جهت ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
هنگام انداختن رأی در صندوق، این را خالصانه تکرار کنیم: اللهم بارِک لِمولانا صاحِبِ الزمان ان شاءالله خدا به رأی همه‌مان برکت بدهد، به برکت نام مبارک مولایمان حضرت صاحب‌العصر والزمان
15.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖خرازی: محمدرضاجان، کجایی؟ ✖️جانم حاجی؟ ➖ کارد به استخون رسیده! داداش خط نمی‌شکنه ... ✖️ چکار کنم حاجی؟ آهان فهمیدم! 🏴 در وسط کوچه تو را می‌زدند...
هدایت شده از الی الحبیب
22.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷اختصاصی کانال 🔰فایل شماره‌ی ۵ 🔺معیارهای سرایش یا انتخاب شعر مناسب‌اجرا در هیأت 🔸 استاد سید‌مهدی‌حسینی‌رکن‌آبادی 🔖 مباحث مطرح شده در این درس: 📖 خوانش چند شعر با هدف برجسته سازی دو اصل سادگی و عمق محتوایی در شعر. 📖 تأکید بر اصل «سلامت زبان و محتوا» در کنار «سادگی» و «طراوت» و «جذابیت» شعری. 📌در صورت سوال در خصوص این محتوا می‌توانید از طریق آی‌دی @smahdihoseinir با استاد ارتباط برقرار نمایید. 🆔 @elalhabib_ir
29.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند سؤال مهم درباره نوحه و جایگاه ارزشمند و خطیر آن (بخش دوم) نکات استاد جلسه ۲۴۲ 🔸حلقه شعر ولایی فرات @foratpoem
هدایت شده از الی الحبیب
28.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷اختصاصی کانال 🔰فایل شماره‌ی ۶ 🔺معیارهای سرایش یا انتخاب شعر مناسب‌اجرا در هیأت 🔸 استاد سید‌مهدی‌حسینی‌رکن‌آبادی 🔖 مباحث مطرح شده در این درس: 📖 یکم: مرور بحت ضرورت‌های شعر مناسب اجرا در هیئت: ۱- غنای فنی و محتوایی ۲- سلامت اندیشه و زبان و بیان ۳- سادگی فطری ۴- پرهیز از ساده‌اندیشی و سطحی نگری ۵- قرابت با زبان فطری و مردمی ۶- اصالت و ریشه‌دار بودن فکر ۷- صلابت کلام 📖 دوم: ابعاد مختلف روایت رویدادهای تاریخی در شعر: ۱- گزارش محض ۲- گزارش همراه با وصف ۳- آفرینش تصویرهای خیالی ۴- گزارش شاعرانه به همراه تحلیل 📖 سوم: خوانش و زیبایی‌شناسی یک رباعی از استاد محمدعلی مجاهدی (پروانه) 📌در صورت سوال در خصوص این محتوا می‌توانید از طریق آی‌دی @smahdihoseinir با استاد ارتباط برقرار نمایید. 🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از قاف
بی زره آمده، از تن برود بی‌خود از خود شده، بی «من» برود پیک مرگ است که با هیبت تیغ به سوی لشکر دشمن برود پیرهن‌چاک و رجزخوان آمد خواست از خاک به گلشن برود داسها دور سرش چرخیدند تا در آغوش شکفتن برود بارش تیر و تگرگ سنگ است بروی فرشی از آهن برود چشم‌هایی نگران در پی اوست نگذارند... ولیکن برود! جسم وقتی سپر جان بشود روح در بدرقه تن برود زیر شمشیر غمش اشک‌فشان با رجز‌های مطنطن برود عرق مرگ و یا چشمه خون؟ چیست از روزن جوشن برود؟ پرستاره تنش از بارش زخم خواست با جلوه روشن برود همه دشت پر از جلوه اوست گرچه می‌خواست که بی «من» برود * قصه شام بلا سر به سر است سری از نی روی دامن برود... ١٩تیرماه ١۴٠٢ @smahdihoseinir
چله عاشورایی؛ چهل رباعی دررثای حضرت علی‌اصغر .pdf
263K
📥 دریافت فایل|مجموعه چهل رباعی عاشورایی 🏴 تقدیم به علیه‌السّلام
... عمامه پیغمبر بر سر دارد او یک‌تنه عزم دفع لشگر دارد این شیر، علی‌بن‌حسین‌بن‌علی است شمشیر منافق‌کش حیدر دارد... سوز جگر از دل به زبان آمده بود بابا سوى ميدان، نگران آمده بود جانى شد و بر تن على جان بخشيد آن لب كه ز تشنگى به جان آمده بود در جلوه شدند ماه و مهتاب از هم دل برده به یک نگاه بی‌تاب از هم از هر دو عقیق لب، عطش می‌جوشید دو تشنه ولی شدند سیراب از هم! خشکیده لب علیّ اکبر بوسید تر کرد لبی و، جام کوثر بوسید در روی علی جمال جدّش را دید نیّت کرد و، لب پیمبر بوسید این روح مصّور است«ارباً ارباً»ست یا جسم پیمبر است«ارباً ارباً»ست؟ این کیست که لرزانده دل اهل حرم؟ آه این علی اکبر است«ارباً ارباً»ست منشق شده چون جدّ تو، فرق سر تو قطعه قطعه شده تن اطهر تو ارباً ارباً جسم تو، هم چون دل من قرآن ورق ورق شده، پیکر تو رمضان‌المبارک 1381 @smahdihoseinir
هدایت شده از الی الحبیب
23.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷اختصاصی کانال 🔰فایل شماره‌ی ۷ 🔺معیارهای سرایش یا انتخاب شعر مناسب‌اجرا در هیأت 🔸 استاد سید‌مهدی‌حسینی‌رکن‌آبادی 🔖 مباحث مطرح شده در این درس: 📖الف‌) خوانش یک غزل از حافظ 📖ب) پیشنهاد درنگ بر اشعار کاربردی و تبیین سه ویژگی آن 📖ج) تبیین ظرایف بیان سهل ممتنع در غزل حافظ: * ساده اما نه سطحی‌نگرانه * عامیانه اما نه عوامانه * مخاطب‌محور * پندمحور، همراه با بیان هنرمندانه *مطابق با فطرت زبان مردم * خُنیایی و موسیقی‌محور * اعتدال در کاربرد زبان و بیان 📌در صورت سوال در خصوص این محتوا می‌توانید از طریق آی‌دی @smahdihoseinir با استاد ارتباط برقرار نمایید. 🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از الی الحبیب
24.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷اختصاصی کانال 🔰فایل شماره‌ی ۸ 🔺معیارهای سرایش یا انتخاب شعر مناسب‌اجرا در هیأت 🔸 استاد سید‌مهدی‌حسینی‌رکن‌آبادی 🔖 مباحث مطرح شده در این درس: 📖راهکارهای ارتقای سطح هنری و فکری مخاطب 📖ضرورت انتخاب اشعار قوی و تازه 📖ضرورت انتخاب شیوه‌های متنوع برای ارائه شعر، از جمله: ١. دکلمه خوانی ٢. تعدد اجرای یک شعر ٣. خوانش شعر در قالب‌های سینه زنی در هیئت، با هدف آشناسازی مخاطب با اشعار جدید. 📖راهکارهای رساندن مخاطب به التذاذ هنری و محتوایی شعر 📖ضرورت باور این نکته که: مخاطب، آمادگی پذیرفتن شعر جدید را دارد 📖ضرورت توجه به هنر اجرا در کنار انتخاب شعر برتر و تازه 📖نتایج آشنایی مخاطب با اشعار تازه در سطوح عالی 📌در صورت سوال در خصوص این محتوا می‌توانید از طریق آی‌دی @smahdihoseinir با استاد ارتباط برقرار نمایید. 🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از الی الحبیب
23.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷اختصاصی کانال 🔰فایل شماره‌ی ٩ 🔺معیارهای سرایش یا انتخاب شعر مناسب‌اجرا در هیأت 🔸 استاد سید‌مهدی‌حسینی‌رکن‌آبادی 🔖 مباحث مطرح شده در این درس: 📖الف) معرفی و خوانش یک غزل با ویژگی‌های خاص: ١. محتوای بدیع و عالی ٢. بیان مراثی با شگرد تداعی ٣. توجه به تلمیحات و اشارات تاریخی به شکل غیر مستقیم 📖ب) توجه به اصل مخاطب‌محوری ١. ضرورت ارتقای سطح ادراک مخاطب ٢. تکنیک‌ها و شگردهای مأنوس کردن شعر در ذهن مخاطب 📌در صورت سوال در خصوص این محتوا می‌توانید از طریق آی‌دی @smahdihoseinir با استاد ارتباط برقرار نمایید. 🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از قاف
... داغت گداخت قلب مرا چشم من تر است با گریه بر تو حال من امروز بهتر است در چشم من شده همه‌ی لحظه‌ها غروب ماه است خون گرفته و خورشید، پرپر است هر پنجره ز داغ تو در پرده‌های ابر این چشم‌ها دو ماهی در خون شناور است. نگذاشت شعر باز هم امشب بخوابم و... این شعر نیز قصه‌ی زخمی مکرر است. دارم به انتهای خودم می‌رسم ولی، بن‌بست نیست رو به رویم، راه دیگر است فتح الفتوح، قصه فتح دل من است یعنی که قلب سنگی من بی تو خیبر است! هر روز یک دو بیت پر از روضه می‌شوم بی‌ روضه تو روز و شب من برابر است مولا میان هیئت و من غافلم از او یعنی حضور حاضر غایب میسر است او ریخته نمک به روی روضه‌ها اگر، از هر زبان که می‌شنوم نامکرر است فرمود روضه عمو عباس را بخوان پیغام آشنا نفس روح‌پرور است. در خانه‌ام، به یاد تو در هیئتم هنوز من در میان جمع و دلم جای دیگر است! من غرق در حکایت گودال مانده‌ام مولا اگر اجازه دهد، روضه محشر است مولا اگر اجازه دهد، ضجه می‌زند این شعر در رثای امامی که بی‌سر است شد خطبه‌خوان امام هدایت، به زیر تیغ شمر و سنان، مخاطب و گودال، منبر است هرچند سنگ می‌وزد از فتنه زمین این آسمان پُر از پَر و بال کبوتر است دیروز بوسه‌گاه نبی بود و، بعد از این این بارگاه، عرصه جولان خنجر است آشوب در تمامی ذرات عالم و... خورشید از هجوم سیاهی، مکدر است برگشته‌ام ز هیئت و، در هیئتم هنوز دنبال ساربان که... نگوییم بهتر است... این برق خنجر است به چشمم چه آشناست شاعر سکوت کرد... نفسهای آخر است. یکم مردادماه١۴٠٢ @smahdihoseinir