هدایت شده از فاطمه عارفنژاد
📗 یادداشت شاعر، منتقد و استاد بزرگوار، جناب آقای سیدمهدی حسینی، بر کتاب #شبانماه سرودهٔ فاطمه عارفنژاد.
| شعر اگر اعجاز باشد بی بلند و پست نیست |
#شهرستان_ادب
#مجموعه_شعر
@fatemeh_arefnejad
هدایت شده از گنجشکهای پاییز
به همان اندازه که آدمهای قابلمه به دست ایستاده در صف نذری محرمهای محلهی قدیمیمان در آذر برایم قابل درک و قابل احترام اند،آدمهای کتاب به دست ایستاده در صف طویل گرفتن امضا از یک آدم مشهور در نمایشگاه کتاب به نظرم رقتانگیزند.
#اعظم_سعادتمند
#از_چهار_ساعت_در_نمایشگاه_کتاب_قدم_زدن
@azam_saadatmand
هدایت شده از گنجشکهای پاییز
به جریان آدمها در راهروها نگاه میکردم از کنار آدمهای آشنایی با سلام و علیک یا بی سلام و علیک میگذشتیم به دوستم گفتم من آدم شلوغی نیستم دوست دارم زودتر از سرگیجهی میان راهروها خودم را نجات بدهم اما دوستم میگفت ببین! چقدر شور زندگی! اما من جز سکونت تصنع و تقلای نافرجام یک ماهی برای بیرون پریدن از تُنگ چیزی نمیدیدم
و اذان ظهر بود که مرا نجات داد.
#اعظم_سعادتمند
#از_چهار_ساعت_در_نمایشگاه_کتاب_قدم_زدن
@azam_saadatmand
نقدتخصصیشعرولایی جلسه۲۳۹
در ایام دهه کرامت،
با حضور
#سید_مهدی_حسینی_رکنآبادی
و
شاعران و علاقهمندان شعر آیینی و ولایی
دوشنبه ۲۴اردیبهشت
ساعت ۱۸:۳۰
مصلی تهران،
شبستان اصلی،
بعد از محراب،
راهروی ۱۴
غرفه نهاد کتابخانههای عمومی کشور
حضور و شعرخوانی برای عموم خواهران و برادران بلامانع است.
🔶حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
آیین رونمایی از مجموعه شعر «همسنگطوفان»
اشعار برگزیده کنگره سراسری حماسه غزه مظلوم
با حضور
#سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
#علی_داودی
#میلاد_عرفان_پور
#مرتضی_حیدری_آل_کثیر
همراه با شعرخوانی شاعران مطرح کشور
شنبه ۲۹اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت۱۷
مصلی تهران غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنينَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ ۚ
شهادت حق تو بود؛
سید خدوم و مظلوم
هدایت شده از الی الحبیب
#تاریخ_شفاهی
📩خاطرات مداحان اهلبیت(ع)
با #شهید_جمهور
«آیت الله شهید سیدابراهیم رئیسی»🏴🌷
🔰خاطره و یادداشت اول:
حاج جواد #قربانپور
🔆یک بار به ایشان(شهید رئیسی) گفتم:
🔻« یک سری مداحان مشهدی هستند که هیچوقت دیدارهای بیت رهبری دعوت نمیشوند»
🔹ایشان گفتند:
«همه را جمع کن یک بار که آقا آمدند، بیایند اینجا دیدار آقا»
❇️و این امر انجام شد..
💬حدود ۸۰ نفر،
حدود چهار ساعت
با آقا دیدارکردند، خودشانهم بودند..
✍️ همیشه می گفتیم بدیِ رئیسی این هست که تیم رسانهای ندارد؛ خوب کار میکند ولی نشان نمیدهد، ضعیف است
⬅️خدا زد به دهان همه ما و گفت تو برای خدا کار کن، منِ خدا می شوم تیم رسانه ای تو😭
🚩و خدا عجب رسانهای دارد؛ از شرق تا غرب عالم پرچم نیمه افراشته کردند
❗️و حتی دشمنان پیام تسلیت دادند
‼️و حتی مجری بی بی سی بغض در گلو خبرت را می خواند
✅خدا عجب رسانه قویی دارد
⚠️دیگر بعد از این همه بدانیم هرجا کار پیش نمیرود بخاطر نداشتن رسانه نیست، بخاطر فقدان اخلاص هست😔
💢در بحبوحه قدرت نمایی انواع رسانهها، خدا درس بزرگی به همه ما داد
🔮باید اخلاص داشت، چه در دهه شصت باشی #همت و #بابایی شوی، چه در دهه۱۴۰۰ و اوج رُخنمایی دنیای مجازی بیخیالِ اینستا و توییتر و کلاب هاوس و.. باش
📿 به خدا بچسب؛ خدا تو را منتشر میکند نامت را و راهت را..
💌این درس بزرگ رئیسی بود به همه ما
♻️ما فکر کردیم این درس بزرگ شهدا در دهه شصت باقی ماند، غافل از اینکه هنوز رمز شهادت همین است..
🔹همان چیزی که فکر میکردیم نقطه ضعف رئیسی است دقیقا نقطه قوت او بود؛ برای همین شد « #شهید_رئیسی»
#خادم_الرضا
#شهید_خدمت
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تلنگر
او؛ شاعر زمانهها....
یک.
این روزها برای چندمین بار، اشعار قیصر امینپور را مرور میکنم، که میدانم هر بار دریچهای تازه از دنیای احساس، اندیشه و هنر شعری او را به رویم میگشاید.
بر این باورم، اگر شاعران اندکی درنگ و دقت داشته باشند این روزها بیش از همیشه خلاء حضور او را حس خواهندکرد.
سالهاست که قیصر امین پور در میان ما و زمانه ما نیست، اما شعر او هست و خلأ شناخت شعر او و الگو گرفتن از نگرشها و پردازشهای شاعرانه او در شعر بسیاری از ما شاعران مشهود است.
بسیاری از آیینیسراها و هیئتینویسها، شعارشان «مردمی سرودن» است و تجربهها نشان داده است که این شعار، همچنان بسیار ناپخته مانده است و «اظهرٌ منالشمس» است، که الگوی مردمی سرودن را از قیصر امینپورها نیاموختهاند و ای کاش میآموختند و مییافتند...
بخشی از شعر امروز با روزگار و زمانه خود، بیگانه است؛ ترجمان درد واقعی مردم نیست. برخی شاعران، یا آنقدر حس و حال و زبان و بیان شعر را پایین آوردهاند (به این بهانه که مردم عام آن را بفهمند) و برخی، حد اعلای شعرشان، اعتراض با هدف دیده شدن، عقدهگشایی از جریان مخالف و تسویه حسابهای سیاسی یا شخصی است.
درقیاس با برخی شاعران امروز، قیصر امینپور شاعر زمانه بود و دردهای زمانهاش را روایت میکرد و امروز بر این باورم که هنوز شاعر زمانه ما و حتی زمانههاست.
نمیگویم شعر شخصی نداشت، اتفاقاً بسیار داشت! اما همان تجربههای زندگی خصوصیاش را به نحوی بیان نمود که خواندن آن، حس همان تجربه در زندگی را به ما میبخشد و دریچهای از حکمت و اندیشه در زندگی را پیش روی ما میگشاید:
حرفهای ما هنوز ناتمام... /تا نگاه میکنی:/ وقت رفتن است/ باز هم حکایت همیشگی! / پیش از آنکه با خبر شوی،/ لحظه عزیمت تو ناگزیر میشود/ آی... /ای دریغ و حسرت همیشگی! / ناگهان/ چقدر زود/ دیر میشود! (دیوان، ص۲۷۱)
حکمتهای عامیانه، تعریضها و اعتراضهای او اکثراً بیحساب و کتاب نیست. «هزار چون و هزاران چرای بیزیرا» ( همان، ص134) اضطرابها و دلنگرانیهای آینده، مرور گذشته نجیب و پر از لحظههای نگاه ناگهانگی (همان، ص138) که در شعر او نمود یافته، تصویری از حالات عاطفی و واکنشهای مردم ماست.
قیصر ذاتاً شاعر بود و جنونی که در شعر او وجود دارد، شعر او را زنده و سرپا نگاه میدارد و این، باعث شده است همه ما همچنان به شعر او نیازمند باشیم و پس از مدتی سرودن یا خواندن شعرهای بی سر و ته و سخیف خود یا دیگران، مجبور شویم به او پناه ببریم و از او بخواهیم دریچهای تازه از شعر واقعی را با شعرهایش به روی ما بگشاید بلکه بروزرسانی شویم؛ که یادمان نرود، تعریف واقعی شعر و شاعر چیست؟
آری او شاعر زمانههاست....
ادامه دارد...
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
#قیصر_امینپور
#شعر_مردمی
@smahdihoseinir