eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
310 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
دوست فاضل و دانشمندم آقای تکلو، نقدی به بخشی از مصاحبه اخیر بنده با روزنامه فرهیختگان مرقوم فرموده بودند، آنجایی که گفته بودم که «به‌نظر من غرب در سال‌های اخیر اساساً به‌دنبال بی‌جنسیت کردن جهان بشری است.» اما نظر ایشان این بود که مدرنیته به دنبال رسیدن به جامعه تک‌جنسیتی مردانه است و عملاً فقط این زن است که از جنسیتش خالی می‌شود. بله این حرف درست است و تاکنون همین بوده است که ایشان می‌فرمایند. اما برداشت بنده این است که این رویه در حال تغییر است. در سالهای اخیر می بینیم سعی می شود که جنسیت فرد به یک حق انتخاب شخصی او تبدیل شود، به نوعی که ما هر کسی را که می بینیم اول از او بپرسیم که تو خودت دوست داری خودت را مرد معرفی کنی یا زن یا بی‌جنسیت یا دارای گرایش دوگانه؟! فارغ از اینکه از لحاظ بیولوژیک میتوان این حد از اختیار را برای انسان تولید کرد یا نه! اما خاصیت این کار برای غرب مدرن چیست؟ گمان بنده این است که بعد از مفهوم «طبقه اقتصادی» در علوم اجتماعی، هیچ مفهومی مثل جنسیت بر علم اجتماعی اثر نگذاشته و به هسته مرکزی این علوم سرایت نکرده است. همانطور که طبقه را در ابتدا اقتصاددانان سیاسی پذیرفتند و بر اساس آن، رساله‌هایی مثل رساله جمعیت مالتوس نوشته‌ شد اما بعد از مدتی به عنوان یک انتقاد بزرگ از مدرنیته قد علم کرد، طرح غرب درباره جنسیت نیز در آغاز به عنوان نقطهٔ مزیت مدرنیته شناخته می‌شد، اما به مرور به یک دستگاه برای انتقاد از مدرنیته بدل شده و بسیاری از نابرابری‌ها و ناراستی‌های مدرن، در قامت نقد بر نظریهٔ جنسیت آن رونمایی شده است. امروز صحبت از نقد تنازعاتی است که مدرنیته بین زن و مرد برقرار کرده، یا انتقاد از اختلاط بی‌دلیلی که در جامعه زنان و مردان ایجاد شده و نهادهای مردانه و زنانه را نابود کرده است. یا صحبت از این است که زنانگی و مردانگی برای مدرنیته اصالتی ندارد و از هر دو برای رشد سود و سرمایه و اخلاق سرمایه‌داری استفاده می‌شود و در عین حال نظام سرمایه‌داری ذاتا تمایلی به حذف نابرابری بین زن و مرد ندارد و این اختلاف پتانسیل را به عنوان منبع نیروی جنبشی می‌نگرد، لذا همه عرصه‌های اجتماعی را به عرصه‌های شیشه‌ای و مختلط بدل می‌کند و محدودیت شدید برای عرصه‌های زنانه و مردانه جامعه به نفع عرصه‌های سرتاسر مختلط ایجاد می‌کند. فمنیست‌ها چند صد نقد ریز و درشت دیگر را ،چه ما قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم، بر اساس همین نظریه جنسیت بر مدرنیته وارد می‌دانند و این یعنی مدرنیته باید یک فکری به حال این مورد هم بکند تا دیگر نتوان بر اساس آن نقد تولید کرد! به تعبیر دیگر، نظریه جنسیت غربی، در حال تبدیل شدن از مزیت غرب به پاشنه آشیل جدید غرب است و اینجاست که غرب می‌خواهد همان کاری را که قبلا (مثلا) با مفهوم فقر و طبقه و اختلاف طبقات اقتصادی کرده بود، و با آوردن مفهوم «util» و مطلوبیت به مرکز علم اقتصاد سیاسی، صحبت از اثرات منفی طبقات را غیرعلمی معرفی کرد و آنها را به تصورات ذهنیِ عده‌ای بیمار تقلیل داد، این بار هم مفهوم جنسیت را به یک مفهوم ذهنی و غیر اصیل و خیالی معرفی کند تا گفتگو از تاثیرات بد تمدن مدرن و نظام‌های اجتماعی برآمده از آن بر حقوق و ارزش‌های جنسی، غیر علمی و غیر اصیل معرفی شود. اما اینکه اخلاق خشن و تک جنسیتی سرمایه داری هم مردانه است را هم قبول ندارم. خشونت اخلاق سرمایه داری با زنان استعاره ای از یک مرد نیست، بلکه استعاره ای از یک موجود دارای سبعیت ویژه است که گاها در زنان هم وجود داشته است. این صفات رذیله فراجنسیتی هستند، پس غرب انسانی را می خواهد که فراتر از جنستیش، یک اخلاق خاص را داشته باشد و به هیچ دلیلی، از جمله عدالت خواهی، تمایلات جنسیتی، یا غیر آن، تمایل به خروج از این صفات را نداشته باشد. این صفات هم مردانه نیست، یک گرگ است، فارغ از اینکه جنسیت آن چیست، اما اگر بگویید، گرگ بصورت طبیعی مرد است، دیگر اینجا بحث ادبی و هنری می شود نه علمی! @social_theory
حتی تصور این خبر نیز حال شما را خراب می‌کند! جنسیت و اخلاق و ارزش‌های آن در حال فروریختن است. نه در عدالت جنسیتی، بلکه در همه جا. برخورد بشر با این «هجوم علیه معناداری جنسیت» چه خواهد بود؟ نمیدانم! بگویم بشر قبول نخواهد کرد؟ یا بگویم او راضی خواهد شد؟ اما میدانم و حتما اثر خواهد داشت @social_theory
11.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️مدیریت تبعات زیست مجازی نیاز به اصلاح الگوی مسکن دارد مهدی عسگری🇮🇷 نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد 📍کارگروه تخصصی زمین و مسکن | خانه ملت البرز 🗓مهرماه۱۴۰۱ 🔗 http://eitaa.com/mahdiasgari133
هدایت شده از محمد متقیان تبریزی
14010728چالشهای فرارو.MP3
45.62M
❇️نشست علمی «چالش‌های فرارو» 1⃣ارائه اول: حجة الاسلام سیدحمید رفیعی طباطبائی (مدیر میز نظریه تربیت فرهنگستان علوم اسلامی) موضوع ارائه: چالش تربیتی «مدرسه» 2⃣ارائه دوم: حجة الاسلام حسین مهدیزاده (مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی) موضوع ارائه: جنگ «تصاویر آینده» در آشوبهای پسا88 🔹دبیر علمی: دکتر حمید ابدی (مدیر دفتر مطالعات پیشرفت) ▫️زمان: پنج شنبه، ۲۸/ ۷/ ۱۴۰۱- ساعت ۱۰ تا ۱۲ مکان: فرهنگستان علوم اسلامی قم @farhangestan1
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ما کجائیم در این بحر تفکر تو کجایی! مجله فارین افیرز شماره جولای/آگوست سال جاری خود را به پاسخ به این پرسش اختصاص داده بود که «قدرت چیست؟». یکی از مقالات خوب این پرونده را مایکل مازار (Michael Mazarr) از متخصصان علوم سیاسی موسسه رند (RAND) نوشته بود. مازار در مقاله خود به درستی استدلال کرده بود که «در تقلا برای کسب برتری در میان قدرت‌های جهانی، آنچه موجب تمایز اساسی می‌شود، نه قدرت نظامی و اقتصادی، که ویژگی‌های اساسی یک جامعه است: مجموعه‌ای از خصوصیات ملی که منجر به تولید اقتصادی، ابداع فناوری، انسجام اجتماعی و عزم ملی می‌شود». درباره این مجموعه خصال ملی که زیربنای قدرت یک کشور را تشکیل می‌دهند و موجبات پیشرفت اقتصادی‌اش را فراهم می‌آورند، بحث بسیار است. اما در این یک نکته تردیدی نیست که فردگرایی (Individualism) و سودگرایی (Utilitarianism) به عنوان دو ستون اصلی ایدئولوژی لیبرالیسم در جهان ترویج شدند تا جوامع را از هم گسیخته و اتمیزه سازند و تصرف آنها توسط سرمایه‌داری را تسهیل کنند. جامعه‌ای که در آن مردمش بر حقوق فردی متمرکز و از وظایف اجتماعی غافل باشند، افراد دغدغه‌ای جز منافع شخصی و این‌جا و اکنون خود نداشته باشند، بر استقلال فرد از جامعه تاکید شود و هویت افراد نه بر اساس دستاوردهای ملی که برپایه موفقیت‌های شخصی تعریف شود، آن جامعه از روحیه جمعی نیرومندی که شرط لازم پیش رفتن و قدرتمندتر و مرفه‌تر شدن است، محروم گشته و مهیای سلطه بیگانه خواهد شد. شاید صاحب‌نظران پرشماری، مهم‌ترین و اصلی‌ترین جبهه‌ای که غرب علیه ایران گشوده را اقتصاد ببینند و تحریم‌هایی که در طول یکی دو دهه اخیر، به اوج خود رسید. اما واقعیت این است که اصلی‌ترین هدف دشمن در همه این سال‌ها، زدودن خصال ملی-مذهبی ایرانیان و از هم گسیختن جامعه ما و زدودن پیوندهای اجتماعی ما بوده است و تحریم و ترور و غیر آن، به عنوان ابزاری در این جهت به خدمت گرفته شدند. تحریم‌مان کردند تا امیدی که در قاموس یک ملت برای رسیدن به قله داشتیم، مبدل به ناامیدی شود و این جمع به هم پیوسته که دست در دست هم در حال حرکت به سمت موفقیت‌های ملی است، متفرق و مهیای هزیمت شود. اگر قهرمان‌های ملی ما، از شهدای هسته‌ای تا حاج قاسم عزیز ترور شدند، به این نیت بود که این ملت، احساس کند کشورش از قهرمان خالی شده و احساس حقارت کند و وا بدهد. 🖋ادامه این یادداشت را در روزنامه کیهان بخوانید https://kayhan.ir/fa/news/251369/ @syjebraily
سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی چشمه 💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره) 🔸با حضور: حجت‌الاسلام مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات) 🔸مهمان نشست سوم: حجت الاسلام حسین مهدی زاده (مسئول میز مطالعات اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم) 📌زمان و مکان:۵آبان ساعت ۱۵؛چهارراه ولیعصر خانه اندیشه ورزان https://www.skyroom.online/ch/khanahouse/events لینک پخش زنده نشست 🆔 @emtedad_iri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی آدم‌هایی است که با ما حزب‌اللهی‌ها نبوده اما نگران توسعه وحشی بازاری است که همهٔ ما را ناگزیر از مصرف و خرید و رقابت جنسی می‌کند. او یکی از اولین کسانی است که در ایران به فرایند تبدیل جامعه ایران به یک جامعه بازار لیبرال، آن هم به خشن‌ترین نوعش یعنی حساس شد و برای آن به تولید مقاله و کتاب و سخنرانی پرداخت. ما طرفداران اسلامی، حتما باید زودتر از او این نکته را می‌فهمیدیم، اما نفهمیدیم و نتوانستیم در این تغییر، موقعیت خود را به درستی تحلیل کنیم. @social_theory
حکومت جهانی محور گسترش یا محو انقلاب اسلامی .pdf
23.28M
📚حکومت جهانی؛ محور گسترش یا محو انقلاب اسلامی 🖊️تقریری از مباحث اجتماعی و تمدنی مرحوم علامه سیدمنیرالدین الهاشمی برای فرماندهان جنگ در سالهای پایانی آن 🔰آیت‌الله‌ میرباقری: با گذشت چند دهه از طرح این مباحث توسط استاد حسینی، این کتاب هنوز هم خواندنی است. @social_theory
نظریه اجتماعی و جایگاه آن در تاسیس علوم اجتماعی انقلاب اسلامی.mp3
19.7M
❓از من زیاد پرسیده می‌شود که برای ورود به چطور شروع کنیم؟ ⚠️این کانال و موضوع مورد نظر آن، جامعه‌شناسی نیست بلکه است. چارچوب مفهومی نظریه اجتماعی، که اهمیت فعلی آن در اندازه‌ای نیست که یک رشته تخصصی باشد و شاید هیچگاه این جایگاه را پیدا نکند، هدفش «شناخت تمایز جامعه‌ها از همدیگر و تعمیم آن تمایز به درون نهادهای اجتماعی زیرمجموعه و یا حتی دیگر جوامع» است. به این ترتیب، نظریه اجتماعی این ظرفیت را دارد که به دنبال تمایز جامعه‌ای باشد که به دنبال آن است؛ و ظرفیت این را هم دارد که جامعه مورد نظر انقلاب اسلامی را با جامعه‌ای که آن را دنبال می‌کند و همین‌طور با جوامعی که آن را هدف خود می‌دانسته است کند. این فایل یکی از دوره‌های درسی این‌جانب است که در آن به جانمایی این چارچوب مفهومی در میان مفاهیم معمول در و اهمیت آن پرداخته‌ام. در این جلسه، تمام سعی خود را کردم تا توضیح دهم برای اینکه انقلاب اسلامی به علوم اجتماعیِ خاص خودش دست پیدا کند و قبل از شناخت نظریه‌های و مسائلی از این دست که آیا فرد اصیل است یا جامعه و چه‌کسانی عامل و کنشگر در جامعه هستند و... (که نامش گذاشته شده است) ، ما به شناخت نظریه اجتماعی نیازمندیم. نظریه‌ای که به گمان من، همواره به آن التفات داشته و با توجه به این موضوع بوده که تمایز خود را در طول تاریخ با بقیهٔ طرح‌های اجتماعی حفظ کرده است. با امتنان، حسین مهدی‌زاده @social_theory
هدایت شده از مصطفی جمالی
مشاور راهبردی رئیس مجلس: ذهن سیستم بیش از آنکه درگیر سرکوب باشد، درگیر اصلاحات است/ بحث‌های بسیار پرحرارتی در جریان است که بخشی از جامعه دیده نشده و باید بشود/ تصمیم گیران می‌دانند که باید شهید بدهند اما کسی نباید کشته شود مهدی محمدی، مشاور رییس مجلس در امور راهبردی در رشته توئیتی نوشت: 🔹اجازه بدهید یک مرور بکنیم. از منظر امنیتی در مرحله استمرار اجباری آشوب هستیم. طرف طراح، در حال سوزاندن دسترسی‌ها و سرمایه‌های ۲۰ و گاهی ۳۰ ساله خود است، فقط برای اینکه بتواند آشوب را ولو یک روز بیشتر کش بدهد. 🔹 در شریف یک شبکه حداقل دو سه ساله خرج شد. در اوین شبکه بیش از ده ساله خود را سوزاندند. عبدالحمید در بلوچستان سرمایه ۳۰ ساله است. شبکه نفوذی در صداوسیما خیلی قدیمی بود. ولی برایشان مهم نیست. دسترسی‌ها را می‌سوزانند و شبکه‌ها را قربانی می‌کنند چون کابوسی بدتر از خاموش شدن شعله آشوب برایشان قابل تصور نیست. 🔹 قبلا نوشتم که موساد در هفته‌های اول موقعیت جامعه ایران را انقلابی ارزیابی کرده بود. اکنون کمی ارزیابی را تصحیح کرده. می‌گویند ایران در «آغاز» شکل گیری وضعیت انقلابی است. 🔹طراحی این است که مستقل از هزینه، خیابان فعال بماند. تنها راه تحقق این هدف برای طرف طراح، وارد کردن نظام به «چرخه خشونت افزایشی» است.این بازی را جمهوری اسلامی از همان ساعت نخست خوانده بود. تا امروز جمهوری اسلامی در مقابل سنگین‌ترین فشارها برای برخورد شدیدتر مقاومت کرده است. 🔹فقط در همین دو روز ۷ نیروی نظامی و امنیتی به شهادت رسیده اند. استفاده از ظرفیت انتظامی در خیابان، صرفا در حد پراکندن تجمعات برای جلوگیری از رخ دادن فجایع امنیتی است. استعداد امنیتی اصلی کلافه است که تا کی باید صبر کند. 🔹از حیث تکنیکی و تاکتیکی شاید نقدهای جدی به مهارت‌های ضد اغتشاش وارد باشد اما از جهت راهبردی نظام عمدا به سمت سرکوب حرکت نکرده و نخواهد کرد. تصمیم گیران می‌دانند که باید شهید بدهند اما کسی نباید کشته شود. برای مردانی که کالجبل الراسخ چهل سال جنگیده‌اند خیلی سخت است. ولی خب این جنگ را هم باید بجنگند و این یکی قانون خودش را دارد. 🔹در این روزها من از نزدیک دیده‌ام ذهن سیستم بیش از آنکه درگیر سرکوب باشد، درگیر اصلاحاتی است که باید بکند. بحث‌های بسیار پرحرارتی در جریان است که بخشی از جامعه دیده نشده و باید بشود. بدون یک برنامه اجتماعی، تدبیر امنیتی عقیم می ماند. از حیث شناختی هم در واقع با یک فیلم کارگردانی شده مواجهیم. در واقع خبری نیست. 🔹 آشوب درست و درمانی هم نیست چه رسد به انقلاب‌. صحنه هایی خلق می شود فقط برای اینکه ویدئوهایی از آن وایرال شود. طرف طراح امیدوار است نهایتا مردم تصمیم بگیرند بازیگر این تئاتر بشوند. منتها مردم فقط موبایل که نمی‌بینند. خیابان هم می‌روند و مشاهده شکاف عمیق میان نهاده شناختی و داده فیزیکی به آنها می‌گوید یک جای این کار می‌لنگد. حتی بسیار معترضان کمتر آشوب می‌کنند. 🔹شیوه فعلی طرف طراح را ناگزیر به سمت خشونت بیشتر خواهد بود. چاره‌ای ندارد. انقلاب که نشده، ولی زخم باید زده شود. ضمن اینکه ویدئو لازم دارند و ماشین تحریک مردم بیکار بماند، می‌میرد. همچنان امیدوارند سیستم یک جا کنترلش را از دست بدهد و احساساتی شود. اما نخواهد شد. پیام رهبر انقلاب برای شهدای شاه چراغ یا تصمیم شورای تامین سیستان درباره فرماندهی انتظامی زاهدان را ببینید. دل، گرم ولی ذهن سرد است. 🔹نهایتا طرف طراح می‌داند ایران ایستادن و تماشا کردن یا خوردن و پاسخ ندادن بلد نیست. یک جایی معادله منطقه‌ای و بلکه جهانی خواهد شد. در نقطه‌ای از مسیر قرار نداریم که بتوان به عقب برگشت. ✅ @Khabar_Fouri
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
مشاور راهبردی رئیس مجلس: ذهن سیستم بیش از آنکه درگیر سرکوب باشد، درگیر اصلاحات است/ بحث‌های بسیار پر
👏از این متن باید استقبال کرد، و اگر اخباری که در آن آمده و گزارشی که از داخل می‌دهد درست باشد، اکنون وقت آن است که به کمک آنها بروند و در ساخت تصمیم‌های درست برای یاری برسانند.🤝 ⚠️البته نه آنهایی که خودشان یا ادامه‌دهندهٔ آن هستند.🚨
هدایت شده از چی کتاب
📚چی کتاب برگزار می‌کند 🔸سلسله کارگاه‌های مجازی بررسی شعار "زن، زندگی، آزادی" چلسه چهارم با حضور استاد حسین مهدی‌زاده 🗓دوشنبه ۹ آبان ساعت ۱۸ 📤برای ثبت نام عدد ۲ را به شماره ۱۰۰۰۶۵۳۴ پیامک کنید ⚠️ظرفیت پذیرش محدود می‌باشد 📖 چی کتاب اومده ایتا؛ متفاوت‌ترین رسانه‌ی کتاب را اینجا دنبال کنید 🌐👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2958164103C8879a37e42