🔆💯🔆
اینم اولین جواب مهم نسل جوان فرهنگستان به اینکه چرا مباحث فلسفی فرهنگستان هیچ کتابی ندارد.☺️
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
🏴 دنیای پس از رسول خدا(ص)
ما از زمان وفات رسول خدا کی زندگی باآرامش و باثبات داشتهایم؟
📚بارقهها، صفحه ۴۷۰
💠 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکههای اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید.
📌 @shahidsadr
هدایت شده از تلک الایام
آنگاه سه بار بگو:
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ؛.
سپس بگو: أُُصِبْنَا بِک یا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِک حَیثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْی و حیث فقَدناک...
مصیبت،
هبوط آدم از بهشت نبود
مصیبت،
انقطاع فرزندان آدم از آسمان...
مصیبت، مهجور خواندن رسول و به آتش کشیدن خانه وحی بود...
فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
::
از زیارت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در روز شنبه
@telkalayyam
———————-
در همه تاریخ ساختن بت و توتم وقتی در یک ملتی-با هر معنایی از خدا و زندگی- رواج یافته که مردم راه و رسم رجوع به خداوندگاران اجتماعی خود را فراموش کرده اند.
در چنین موقعیت هایی بوده که کارمندهای دیوانی و کاهنان معابد، ساده ترین راه را انتخاب کرده اند و با خود گفته اند که حالا که مردم بلد نیستید خداوندگاران خود را یاد کنید و برای رفع مشکلات به آنها رجوع کنند -و این نگران کننده است!- پس عکس و تجسم خداوندگاران را در چشم ها فرو می کنیم تا اگرچه هیچ فایده ای ندارد، اما ما فکر کنیم خیلی هم جامعه به فکر آنهاست و حداقل جامعه ریاکاران حول این توتم ها جمع شوند و یک آبروداری بشود!
⚠️ پی نوشت: اگر برای ما مردم پرستیدن بت ها حرام است، شاید تکرار روند دیوان سالاران و کاهنان معابدِ معنا و معنویت اجتماعی، نیز بر مسئولین محترم حرام باشد! یعنی توتم تراشی برای آنها هم حرام باشد!
بارها قران گفته است که این بت ها بی هنر و قدرت هستند و هیچ قدرتی ندارند برای حفظ فرهنگ و معنای جامعه! همه تاریخ همین بوده است! باور کنید آقایان کارمند نهادهای بی هنرِ حفظ و نشر!
🆔 @social_theory
از نقلهای مختلف بر میاید که مامون با چندین بار زهر دادن به امامرضا(ع)، حضرت را به سمت شهادت سوق داده بود....
@social_theory
نکته ای بسیار دقیق و درست است. و فهم ان بسیار راه گشا...
⚠️ نکته ای که در بالا درباره نیروی فعال انقلابی (یا به تعبیر دوستمون سوژه انقلابی) گفته شد، بیشتر به بهانه برساختی است که از سخنرانی آقای پناهیان در فضای مجازی حزب اللهی درست شد، والا سخنرانی ایشون بر علیه سوژه انقلابی نیست و برساختی که شکل گرفته اصلا با واقعیت این سخنرانی سازگار نیست.
@social_theory
✅ واکنش ستاد امر به معروف به پرونده حجتالاسلام ریسمانسنج/ حکم این پرونده مطالبهگران را ناامید میکند
💢 ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با صدور بیانیهای نسبت به حکم محکومیت حجتالاسلام ریسمانسنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف خوزستان واکنش نشان داد و از مقامات قضایی و دادگاه ویژه روحانیت خواستار بررسی زوایای مختلف این پرونده با دقت نظر و حساسیت بالا شد.
🌐 متن کامل در: https://setad-abm.ir/fa/14865
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🆔 @Setadeabm
🔻 متن بیانیه بدین شرح است؛
بسمه تعالی
🔹 ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در راستای استناد به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و اصل هشتم قانون اساسی وظیفه خود میداند در مورد اتفاق اخیر و نسبت به پرونده حجتالاسلام ریسمانسنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان، نکاتی را یادآور شود؛
1️⃣ این ستاد همواره حمایت از مطالبهگرانی که در مسیر قانون و بدون دخالت اغراض و سوگیریهای شخصی و سلیقهای، اقدام به پیگیری مطالبات مردمی مینمایند و طبعا ممکن است با موانعی از سوی برخی افراد مواجه شوند را وظیفه خود قلمداد میکند و نسبت به پروندههای مرتبط با مطالبهگران در سرتاسر کشور، حساس است.
2️⃣با توجه به حکم صادر شده برای این طلبه مطالبهگر، ستاد ضمن پرهیز از هر گونه پیشداوری در این رابطه، از مسئولین محترم قوه قضائیه و بالاخص دادگاه ویژه روحانیت درخواست میکند که با توجه به برخی ابعاد پیچیده در این پرونده و ضرورت دقت در مسئله مطالبهگری، یک بار دیگر موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
3️⃣ حجتالاسلام ریسمانسنج، نامی آشنا برای فعالان دانشجویی، مطالبهگران انقلابی و کارگران هفتتپه است. طلبه جوانی که در ماجراهایی چون هفتتپه، امیدیه و میدان میوه و ترهبار الغدیر در کنار مردم و دانشجویان ایستاد و مبارزه با فساد را فریاد زد و پرونده ایشان در فضای ماجرایی موسوم به میدان میوه و ترهبار الغدیر شکل گرفت که در آن ماجرا قرار بوده با فشارهایی، بارفروشان به یک میدان خصوصی فرستاده شوند که این مطالبهگر و همکارانشان مانع چنین اقدامی شده و شاکیان پرونده هم غالباً به این ماجرا و حواشی آن مرتبط هستند.
4️⃣ این مطالبهگر خوزستانی، امر به معروف و نهی از منکر را در تذکر لسانی در امور شرعی خاص حصر نکرد و جریانی اجتماعی برای گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم به محرومان و مستضعفان و مقابله با زیادهخواهیها بنا گذاشت. اما چه میشود که فضا برای فعالان فساد ستیز محدود و محدودتر شده و حتی به حبس محکوم میشوند؟
5️⃣ اگر مواردی که پیرامون پرونده ایشان بیان شده، صحیح باشد، بدین معناست که طبقه مرفه آنقدر قدرت پیدا کرده که میتواند به راحتی و با هر روش و اهرمی در مقابل مطالبه گران و آمران به معروف دغدغهمند بایستد. بنابراین اگر فضای تکثر ریسمانسنجها را ایجاد نکنیم، این طبقه زحمات مسئولان نظام اسلامی به ویژه قوه قضائیه را بازیچه اهداف خود خواهند کرد.
6️⃣ این روزها حجتالاسلام محسن ریسمانسنج در زندان برای طی دوران محکومیت خود بسر میبرد. چنین حکمی با چنین پرونده پر ابهامی نه تنها مطالبهگران و آمران به معروف فساد ستیز را ناامید کرده، بلکه اعتبار دستگاه قضا به ویژه قضات خدوم دادگاهها را نیز خدشهدار میکند که امید میرود با ورود رئیس دستگاه قضا از ادامه اجرای این حکم ممانعت به عمل آید.
💢 در پایان بار دیگر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، امیدوار است با اطلاعی که مسئولان قضایی و دادگاه ویژه روحانیت از ماجرای پرونده این روحانی جوان پاکدست که مطالبهگری انقلابی را نوید میداد، پیدا کردهاند، مداخله کرده و مانع اجرای حکم او شده و امیدآفرینی را به جامعه مطالبهگران انقلابی بازگردانند.
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🆔 @Setadeabm
1️⃣ از 3️⃣
انسان مدرن ذاتا خود را خود مختار و حاکم زندگی امروز و آینده بشر می داند و لذا به بهانه جنگ با #اسیتلاء ها، به جنگ با #ولایت ها هم میرود.
ترجمه ای از این تفکر در جامعه شیعی نیز وجود دارد که متدین اصیل به آنها #شیعیان_سنی_مسلک و جریان تحصیل کرده مذهبی، آنها را #مسلمانان_مدرنیست می نامند. اما چرا؟
یکی از تفاوت های مهم شیعه با اهل سنت این است که در کنار کتاب دین به جریان پیوسته و مشخص امامت تا قیامت هم معتقد است که امروز زمانه امام دوازدهم آن است و دوران بی امامی نیست!
متفکرین این گروه به اندیشمندان #عربِ_سنیِ_مدرن بسیار شبیه و در مراوده علمی یا کپی از روی دست آنها هستند. یعنی بدنبال دینی هستند که #متن باشد و #سرپرست نداشته باشد. تا با خلاقیت خودشان از روی آن #نسخه_عملیاتی بسازند! این مطلوب مشترک مدرنها و روشنفکری اهل سنت است.
خاصیت این گروه این است که در مناسک فردی دینی متشرع هستند، اما در اجتماعیات، مدرن عمل می کنند و از هم زیستی اجتماعی با مومنین چندان لذتی نمی برند و در فضاهای #اسلام_مالی شده ای که برای خودشان اختراع کرده اند زندگی میکنند و نسخه اصول گرا و اصلاح طلب دارند.
⚠️این گروه از دهه شصت، مدام تاکید دارند که نقد درست امام(ره) بر جریان محدود و #کوته_بین #حجتیه را به کل جریان اصیل شیعه امامی و سبک خاص سیاست ورزی اصیل و تاریخی ایشان سرایت دهد و آنها را از میدان مدیریت شیعه و ایران بدر کند.
اما اصل ماجرا چیست و چرا برچسب #حجتیه چنین کارکردی را برای ایشان دارد؟ و چرا ادعا میکنم که این برچسب به فقهای اجتماعی و متدین انقلابی نمیچسبد؟
🆔 @social_theory
هدایت شده از انجمن علمی دانشجویان معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
🔹 معرفی استادان مدرسهی «دعوت»؛
⚡رویـایِ انـسانِ ایرانـیِ معاصـر⚡
👤 استاد حسین مهدیزاده
• عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
• مدیر میز نظریهی اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم
📖 سرفصل استاد در مدرسهی دعوت:
«قوهی خیال و مأموریت رهاشدهی اجتماعی آن»
(بیتوجهی به منازعات علم و فرهنگ در ایرانِ جدید و عقبماندگی نهادسازی فرهنگی)
🔹برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهی دوره، اینجا کلیک کنید.
➖➖➖➖➖➖
💬 انجمن علمی دانشجویان معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🌐 بله | اینستاگرام | تلگرام | ایتا
🔴طبق جدیدترین آمار موسسه پو بیش از نیمی از ساکنان کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) مهاجر هستند!
خیلی آمار عجیبی است. صحبت از میلیون ها نفر و چندین کشور و میلیاردها دلار است.
آیا کم سوادانی که دبی را با ایران قیاس میکنند میدانند 94% جمعیت امارات وارداتی اند؟!
یک کشوری سفارشی با مردم سفارشی.
آیا کشوری با فقط ۶ درصد بومی اصلا کشور است؟! مسافرخانه ای در ابعاد بزرگ. کاروانسرای منطقه ای.
قطر فقط ١٩٪ قطری دارد.
کویت فقط ٢٩٪ کویتی دارد.
بحرین فقط ٣٧٪ بحرینی دارد.
و عمان به زور ۴٨٪ بومی دارند و بقیه همه مهاجرند...😳
عربستان سعودی با آن پهناوریاش 37% جمعیتش وارداتی است.
این کشورها تقریبا چیزی به اسم ملت ندارند!
✅ کانال بدون سانسور | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبی
همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبی ۱۴۰۳
🔶
مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری اندیشکده هیأت برگزار میکند:
🔷
✍️محور اصلی: روایت اجتماعی هیأت
📋
دبیر علمی همایش: حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
محورهای همایش:
◾️مبانی اجتماعی و روششناسی بنیادین هیأت
◾️هیأت، سرمایه اجتماعی و نظم سیاسی
◾️مردم شناسی هیأت و آیینهای مذهبی
◾️مواجهه هیأت با چالشها و مسائل اجتماعی
◾️هیأت، دین و نهادهای اجتماعی
◾️جامعه شناسی اقتصادی هیأت
◾️هیأت، فرهنگ و هنر
◾️هیأت، هویت و احساس تعلق
◾️هیأت، بانوان و خانواده
◾️هیأت، رسانه و حوزه عمومی
◾️آسیبشناسی اجتماعی هیأت و پژوهشهای کاربردی
🔶
📎جهت مطالعه توضیح تفصیلی هر یک از محورها، فایل پیوست را مشاهده نمایید.
🔷
📅مهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۰ مهرماه
📅مهلت ارسال مقالات: ۳۰ آبانماه
📅تاریخ برگزاری همایش: ۱۸ بهمنماه
مهلت ارسال چکیدهها و مقالات، تمدید نخواهد شد.
🌐جهت ثبت نام و ارسال آثار به تارنمای همایش به نشانی heyatconf.ir مراجعه نمایید.
📫دبیرخانه همایش: تهران، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، مرکز تخصصی احیاء امر
🏴روایت اجتماعی هیأت🏴
🆔شناسه ما در شبکههای مجازی: @heyat_conf
👤ارتباط با پشتیبانی: @ehyadmin
هدایت شده از همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبی
توضیح تفصیلی محورهای همایش 1403.pdf
106.2K
📎 فایل پیوست: توضیح تفصیلی محورهای همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبی ۱۴۰۳
هدایت شده از اندیشکده مرآت
📌مروری بر کتاب روایت و کنش جمعی
👤ارائه دهنده: دکتر محمد رحمانی
چرا ما نمی توانیم تشکل ها و مردم را در بزنگاه های فرهنگی و سیاسی پای کار بیاوریم؟ چرا تجربیات ما در جبهه سازی و جریان سازی موفق نمی شود؟ چه اتفاقی می افتد که مردم در هیجانات اجتماعی مانند انتخابات به میدان می آیند اما در بسیاری از رویدادهای دیگر اقبالی نشان نمی دهند؟ دغدغه نویسنده تحلیل موانع ایجاد این حرکت های اجتماعی، نظریات پدیدارشناسانه آنها و نقش روایت در تحقق این چنین حرکت هایی است.
⏰زمان:
یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۶/۱۸
ساعت ۱۵ الی ۱۷
🎦پخش زنده از پلتفرم اسکای روم
لینک ورود به نشست👇
https://www.skyroom.online/ch/cmba1/meratthinktank
🆔کسب اطلاعات بیشتر 👇
@ad_merat
🟣 لینک ثبت نام جهت حضور:
https://survey.porsline.ir/s/NdZwcUiL
📚اندیشکده راهبردی مرآت
https://eitaa.com/merat_thinktank
آنچه در این صفحه بازنشر میشود، تبلیغ نیست، بلکه آنچه فکر میکنم به درد موضوع این صفحه میخورد و مخاطب این صفحه از آن استفاده میکند را هر کجا پیدا کنم بازنشر میدهم و هیچ ابائی هم ندارم.
لذا تقاصای تبلیغ و نرخ آن و حرفهایی از این دست نفرمایید🌹
🔸 پزشکیان پیام رهبر انقلاب را به نخستوزیر عراق رساند
🔹رئیسجمهور ایران با اهدای لوحی به نخستوزیر عراق، پیام رهبر انقلاب را به ایشان تقدیم کرد و در آن از ملت، دولت و موکبدارن عراقی بهدلیل تلاشهای انجامشده در پذیرایی از زوار اربعین تشکر کرد.
🆔 @YjcNewsChannel
انفجار #پیجر های حزب الله تلاش اسرائیل برای احیای تصویر #هالیوودی خودش در افکار مردمِ پای موبایل و ماهواره، پس ازشکست #اخرالزمانی وعده صادق است.
سیستمهای امنیتی بزرگ جهان، از جمله برخی از اعضای جبهه مقاومت هم چنین دسترسی هایی دارند، اما هیچ کس غیر از اسرائیل به چنین نمایشی برای پیروزی نیاز ندارد.
🆔 @social_theory
29.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کجای جهانی حسین جان؟ به کوفه؟ به تهران؟ به غزه؟ به لبنان؟
واقعا چه سوال درست و بجایی!! اگر امروز امام حسین(ع) میخواست با یزید سازش نکند، نامه استمداد و استنصار چه کسی را پاسخ میداد و به سوی ایشان می شتافت؟ کوفه امروز کجاست؟
چه سوال قشنگی! چه به فکر رفتن معنا داری! چقدر لطیف، اما عمیقا سیاسی!
♨️ هیات ساختار درستی است اما محتاج به جلو رفتن و بهینه شدن. برای تحول در هیات ها، ما به خلق تصویرها و نگاه های درست، اما از جنس هیات و روضه صحیح احتیاج داریم، نه غر غر هایی که بی هنر و شعاری و مدام فقط تکرار میکنند که شمر زمانه ات را بشناس!
#هیات جای پیوند الهیات و فلسفه تاریخ، با لطافت هنر(از قصه تا موسیقی و احساس و شور و حماسه) است! #روضه نهادی است بر روی پیوند تاریخی بین امروز و روز عظیم واقعه!روزی که در آن امام معصوم(ع) که لنگرگاه زمین و آسمانهاست، در محاصره یزیدها، در قتلگاه شمرها و سنان ها بود! روزی که به تعبیر زیارات سیدالشهداء(ع) ستون های آسمان و زمین به لرزه در آمد. این روز قابل مقایسه با هیچ روزی نیست، اما همه ظلم ها و همه حماسه ها را با عینک آن روز و در نسبت با آن روز و در تشبیه به آن روز باید معنادار کرد و این شعر چنین کاری را به درستی انجام داد. آفرین!
🆔 @social_theory
enc_17235778367238043834593.mp3
5.38M
بسم الله الحمدلله ماشاءالله
و لا قوه الا بالله
و صلی الله علی رسول الله
خُط الموت علی وُلد آدم
میمیریم یه روزی پس ما هم
مرگ چرا مرد و مردونه نباشه
مرگ چرا مرگ اینگونه نباشه
مرگ ما کاش تو خونه نباشه
مرگی کنار شاه شهیدانم آرزوست
در عرصه مبارزه جولانم آرزوست
حُر غرق خون سرش به روی دامن تو بود
مرگی چنین میانه میدانم آرزوست
میمیریم همه عمر ما کمه
مرگ با عزت زیر خیمه محرمه
أن القتل لنا عاده ین
ترس از مرگ نداره پس من
کاش که با تأثیر بمیریم
کاش تو این تصویر بمیریم
تکیه بر شمشیر بمیریم
ما را همین که کشته این درگهیم بس
مردانه پای دار اگر سر نهیم بس
از دار این جهان و همه زرق و برق آن
ما ایستاده رو به نجف جان دهیم بس
میمیریم همه عمر ما کمه
مرگ با عزت تو ورودی های حرمه
🆔 @social_theory