هدایت شده از شعوبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #تماشا
6️⃣1️⃣ مستند: یاسر عرفات
🔹یاسر عرفات بخش مهمی از تاریخ مسئله فلسطین است. امکان ندارد که تجربه فلسطینیان در مواجهه با اسرائیل مورد بررسی قرار بگیرد و توجهی به عرفات و فرازونشیبهای سیاسی و نظامی او نشود. مردی که فعالیت خود را از مبارزه نظامی برای آزادسازی سرزمینهای فلسطین شروع کرد و با مصالحه سیاسی با اسرائیل به پایان رساند.
🔹در این مستند سعی شده نگاهی خلاصه بر زندگی و عملکرد سیاسی یاسر عرفات و تشکیلات او انداخته شود.
🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇مشاهده و دانلود این مستند
#مستند
#فلسطین
@shouba
هدایت شده از جوان ورامین
داستان تحریم شرکت میهن در اغتشاشات چه بود؟ این ۹ اسلاید رو بخونید و تا میتونید منتشر کنید تا از بیکار شدن ۳۰هزار کارمند شرکت میهن جلوگیری کنید
سعودی اینترنشنال خودش شایعه انداخت و تو اسلاید هفتم تو کلیپ ببینید، میگه هنوز سندی نداریم برای این موضوع
هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
نیلی و درودیان.mp3
47.29M
🔺مناظره فرهاد نیلی و حسین درودیان با موضوع حکمرانی بانک
۲۳ آبان ۱۴۰۱
#بشنوید
@shiveh_tv4
هدایت شده از منور
سرمربی انگلیس نگران بی خوابی بازیکنانش به خاطر سر و صدای شترها در نزدیکی محل استراحت تیمش در قطر است.
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
سرمربی انگلیس نگران بی خوابی بازیکنانش به خاطر سر و صدای شترها در نزدیکی محل استراحت تیمش در قطر ا
😏⚽️هر چقدر هم زحمت بکشی که #رام باشی و سعی کنی شبیه آنها شوی و بعد توجهات جهانی را با یک #رویداد_ورزشی_فرهنگی به خودت جلب کنی، یک #اروپایی_متکبر پیدا خواهد شد تا تو را به نحوی که فکرش را هم نمیکنی #تحقیر کند...🔨🐫🐪
✅ در این جلسه سعی خواهد شد روش حل مسئله فرهنگستان علوم اسلامی، از مبانی نظری تا گره زدن به واقعیت، ارائه شود.
🔶️حضور در جلسه برای عزیزانی که دغدغه حل مسئله و آشنایی با روش های مختلف حل مسئله دارند، توصیه میشود.
🔸️لطفا جهت شرکت در جلسه، نام و نام خانوادگی خود را به شناسه زیر ارسال فرمایید:
@ad_tmrb
💠مرکز راهبری برهان
@mrborhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️روشهایی از #تولید_امنیت وجود دارند که #ضد_امنیت هستند.
🚨 روشهایی از بکارگیری مؤمنین در مناصب هست که ضدّ بکارگیری خود آن مؤمنین در مسئولیتهاست.
📜 ایدههای #امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکومتداری برای ما معنادار و شدنی است و میشود تکنیکها و ابزارهای مناسب آنها را پیدا کرد و از روشهای اهل دنیا هرچه بیشتر فاصله گرفت؛ البته به شرط آن که عجول نباشیم، زود دچار #احساس_بنبست نشویم و به اسم #مصلحت_اندیشی، تنبلیها را قالب نکنیم.
🔍شاید معنای این جمله که «ما قبل از #ظهور باید کاری مدنی و اجتماعی در مستوای جمهوری اسلامی انجام دهیم»، تجربه کردن همین نکات است و الّا این که حفظ نظام از اوجب واجبات باشد و ما هم از روشهای مشابه #بنیامیه و اهل دنیا استفاده کنیم، چه معنایی خواهد داشت؟!🤔
@social_theory
هدایت شده از احمد اولیایی
شبه بحران و پدیده انسان-رسانه
✍️ احمد اولیایی
◀️ با شنیدن خبر ترور پرزیدنت کندی، از هر شش نفر، پنج نفر کارهای روزانه خود را برای دیدن تلویزیون زمین گذاشتند. مراسم تشییع او 81 درصد از مخاطبان تلویزیون را به خود اختصاص داد. 79 درصد خانواده های امریکایی سخنرانی عصر جرج بوش در ژآنویه 1991 و در زمان حمله هوایی بغداد را تماشا کردند. در هفته اول جنگ دوم اعراب و اسرائیل (1973) 68 درصد در تمام طول روز به رادیو گوش می دادند و حتی 55 درصد همراه با تلویزیون به رادیو گوش می دادند. این ها بخشی از علاقمندی مخاطبان برای شنیدن و دیدن اخبار در بحران است.
🔸گربر (Graber) بحران را رویدادهای بشری یا طبیعی که جان و مال یا آرامش ذهنی تعداد زیادی از مردم را با تهدید جدی روبرو می کند، تعریف کرده است. البته او شبه بحران را جدا می کند. شبه بحران آن چیزی است که رسانه ها و به تبع، مخاطب را به شدت درگیر می کند اما جامعه را بصورت واقعی تهدید نمی کند.
🔹من تصور می کنم اکنون ما با یک شبه بحران در ایران امروز مواجهیم. واقعیت جامعه همانطور که رهبری در دیدار مردم اصفهان فرمودند پیش روی ایران است اما برآمد رسانه (فضای رسانه ای) چیز دیگری ست جامعه ی بازنمایی شده ی متفاوتی را به تصویر می کشد. نشان داده جامعه غیر واقعی فارغ از تمام آسیب هایش ما را با یک جنگ اعصاب (war nerves) مواجه می کند. پدیده ای که در حین بحران ها روی می دهد و در آن افراد به دلیل بارش زیاد اطلاعات، مضطرب و پریشان می شوند. اساسا در این مرحله، حضور رسانه ای چه در قالب کنشگر و چه در قالب مصرف کننده کم کم جایگزین فعالیت واقعی در جامعه می شود. در این صورت به قول لازارسفلد و مرتون، افراد ممکن است مرتکب اشتباه «مساوی دانستن آگاهی صرف از مشکلات روز با انجام کاری برای حل آن» شوند.
🔸از طرف دیگر به واسطه توسعه فضای مجازی با مقوله به نام انسان-رسانه مواجهیم. انسان هایی که با یک گوشی هوشمند در دست ساعت ها نه در فقط در مقام مصرف کنند بلکه با نوشتن، تویئت کردن، پست گذاشتن، صوت گذاشتن و مهم تر از همه با بازنشر دادن در مقام تولید کننده عمل می کنند. این ها انسان- رسانه هایی هستند که به رسانه بودن خودشان التفات ندارند اما عملا رسانه شده اند. بزرگ ترین اثر این عدم التفات، سلب مسئولیت اجتماعی رسانه است. توجه به این نکته در شبه بحران ها می تواند برای ما بسیار راهگشا باشد.
@ahmad_olyaei
✅یک پاورقی بر تحلیل وقایع اخیر در قالب «شبه بحران برآمده از بازنمایی رسانه ای»
🖌حسین مهدیزاده
1️⃣ از 2️⃣
🔆برادر دانشمند، جناب آقای دکتر اولیائی در متنی که در کانالشان منتشر کردند، در توضیح بحران اخیر اجتماعی یکی از تحلیل های رایج را به زبانی روان و در عین حال علمی و دارای صورتبندی کامل ارائه کردهاند که خواندنش خالی از لطف نیست.
🔍در این یادداشت، ایشان بر آن هستند که بازنمایی رسانهای، میتواند بحران تولید کند و امروز در حالی که #ایران_واقعی رو به پیش است، اما #ایران_بازنمایی_شده در قالب رسانه دچار بحران است و این یعنی ما با نوعی #شبه_بحران طرف هستیم به این معنا که مخاطب بشدت درگیر است و اما جامعه بصورت واقعی تهدید نمیشود. 🏳️
در ادامه نیز ایشان به وضعیت رسانههای جدید که همه را به صورت ناخودآگاه به تولیدکننده رسانهای بدل کردهاست اشاره میکنند و این «انسان_رسانه»های بیالتفات را یک عامل جدی میدانند که چون از کارکرد جدید خود، آگاه نشده، لذا نسبت به جایگاهش نیز مسئولیتپذیر نیست.💤
💎این متن یکی از شستهرفتهترین بازآراییهایی بود که از این ایده در چند ماه اخیر خواندم. اما چند پاورقی:
1️⃣ آنچه با عنوان «فضای مجازی» به زندگی ما اضافه شدهاست، امروز دیگر با آنچه به عنوان «رسانه» میشناختیم قابل توضیح نیست.
نه اینکه فضای مجازی دیگر یک «ابزار» ارتباط نیست، بلکه سخن ما این است که ماجرا یک پله پیچیدهتر شده و جلوتر رفته: «فضای مجازی به فضای #زندگی_اجتماعی بدل شده است!»
📻 یعنی از #ابزار به #فضا ارتقا یافتهاست! چیزی که اگر به عمق آن توجه کنیم، بسیار معنای شوکهکنندهای را به ذهن متبادر میکند!🌐
📜ما همهٔ تاریخ برای زندگی تنها یک فضا داشته ایم: «فضای کالبدی»؛ یعنی شهر یا روستا یا زندگی کوچنشین و عشایری همه فضای زندگی ما بودهاند.🏕
🏝 هزاران سال است که ما در فضای کالبدی و فیزیکی زندگی میکنیم. زندگی کردن در فضا یعنی چه؟ یعنی همه آنچه را میخواهیم و به آنها تعلق و وابستگی داریم و میدانیم که چطور به آنها دست پیدا کنیم، به شکل #کاربری در فضای فیزیکی زندگیمان جانمایی میکنیم.🚏
🏡 وقتی میخواهیم فضای خانه بسازیم، این کاربریها را معمار برایمان در خانه جانمایی میکند. وقتی میخواهیم محله و شهر بسازیم شهرساز این کار را میکند.
🌃 جالب است یکی از مکاتب اصلی شهرسازی، شهرسازی #کاربری_محور است. یعنی کاربریهای شهری را در این دانش طبقه_بندی می کنند و به شهرساز میگویند باید در شهر به همه این کاربریها بپردازی و آنها را تأمین کنی.🏗
🗓حالا در آغاز دههٔ سوم قرن بیست و یکم، داریم به چشم خود میبینیم که این ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی سر جمع یک فضای جدید ایجاد کردهاند.🌀
💬 یعنی بعضی از کاربریهای زندگی اکنون در فضای مجازی محقق میشوند. این فضا هم گاهی یک #واقعیت_افزوده به فضای حقیقی است، و گاهی یک واقعیت و فضا به #موازات فضای حقیقی است.🔀
Ⓜ️ اساسا انسان سایبورگ و هوش مصنوعی و متاورس و بلاکچین و... عناوینی از این دست میخواهند بگویند که به زودی شما در دو جهان زندگی خواهید کرد؛ به اضافه اینکه خیال پردازی سنگینی برای اینکه «آیا میشود بعضی از آدمها کلا در فضای مجازی زندگی کنند و بدن حقیقیشان را رها کنند» یک دهه است که شروع شده!😨
2️⃣یک خصلتی در فضای مجازی هست که در شناخت وقایع اخیر میتواند مؤثر باشد: «جهان شبکهای!» وقتی می خواهند جامعه #شبکهای را برای ما علوم انسانی خواندهها توضیح دهند، میگویند: «جامعه مرکززداییشده» که یعنی جامعهای که قدرتهای مرکزی، قدرت خود را به جامعه واگذار میکنند و قدرت، اجتماعیتر و مردمیتر میشود.👥
الان خیلی از مسائل هستند که اینطور شدهاند.
📲 مثلا همین شبکه های اجتماعی، ابزار رسانه را #مرکز_زدایی کردهاند. همه #انسان_رسانه شده اند.
💰 یا بلاکچین پول را #مرکز_زدایی کردهاست، یعنی قدرت خلق پول از بانکهای مرکزی که در اختیار دولتها و #ابرسرمایهداران است، به استخراجکنندههای درون شبکه واگذار شده.
💸 یا پلتفرمها، #تنظیم_بازار را از دولتها گرفتهاند و به فعالان کسب و کار در بازار سپردهاند.
🚕 مثل #اسنپ که نه ماشین کرایه میدهد و نه کرایه میکند، بلکه تنظیم بازار ماشین کرایهای را انجام میدهد و صدها برنامهٔ کاربردی دیگر که چنین کارهایی را انجام میدهند.🛠
@social_theory
✅یک پاورقی بر تحلیل وقایع اخیر در قالب «شبه بحران برآمده از بازنمایی رسانه ای»
🖌حسین مهدیزاده
2️⃣ از 2️⃣
3️⃣
خلاصه اینکه ما امروز یک ایران #کالبدی و یک ایران #مجازی داریم.
🌗ما الان با دو هویت اجتماعی با اسم ایران طرف هستیم. در حالی که در ایران کالبدی، #جمهوری_اسلامی حاکم است،
در ایران مجازی، همهٔ ایرانیهای #ضد_جمهوری_اسلامی هم حاضر هستند و تولید محتوا میکنند و ارتباط دارند و با بقیهٔ ایرانیها تعامل فرهنگی دارند.🌎
🇮🇷مضاف بر اینکه ایران کالبدی به صورت یک دولت-ملت است و با نظریات سازمانی اداره میشود و ایران مجازی یک جامعهٔ شبکهای است که قطعاً با قواعد سازمانی و روابط حقوقی آن اداره نمیشود.🤳
⛔️ این مسأله هم با بستن تلگرام و اینستاگرام حلشدنی نیست، چرا که در پلتفرمهای داخلی نیز فضا از حالت شبکه خارج نخواهد شد، هرچند تضعیف شود، اما همچنان شبکه است.📶
💡حالا شاید یکی از توضیحات درباره بحران اخیر این باشد که ایران مجازی که یک فضا و یک جامعه شبکهای است، میکوشد برای تحمیل و تطبیق خود بر یک ایران کالبدی که در قالب دولت-ملت اداره میشود.📰
⚔️ به نوعی جنگ بین اکنون و آینده در جریان است و شاید هم غرب این زایمان را به سزارین تبدیل کرده باشد، اما به هر حال دیر یا زود این اتفاق میافتاد.⏳
💥 حتی بسیاری از تنشهای موجود نیز همان رؤیاها و مطلوبیتهای جدید زندگی شبکهای است، بر ضدّ این زندگیِ ساخته و پرداخته قرن بیستم که جمهوری اسلامیِ برآمده از #انقلاب_اسلامی با همراهی حداکثری مردم ایجادش کرده بود.🧕🏼
💇🏻♀️ لذا تعارضهای امروز بیش از آنکه ایدئولوژیک باشد، یک تعارض اجتماعی بین مطلوبیتها و هنجارهای ذهنی نسل Z (که اولین نسل پرورشیافته در این فضاست)، با همه نسلهای قبل است.🆕
🔥 لذا به گمانم این اتفاقات یک بحران کامل است نه #شبه_بحران،
🌪بلکه یک #بحران_ناگزیر است.
🗯به نظر میرسد به همین دلیل بوده که مثلاً در دانشگاه شریف (که به عنوان پدیدهٔ اغتشاشات اخیر شناخته شد)، دانشکدۀ کامپیوتر پیشگام است.🖥
یا نوجوانان و نسل Z نیروی #اصلی این شورشها را در کف خیابان تشکیل میدهند.✊
👱🏼♀️ به تبع نیز مطالبات زنانه، یک مطالبه #فرعی و کمکی برای جریان اصلی است، اگرچه در وجههٔ بینالمللی روی آن #تبلیغ بیشتری شده است.🎤
🔪 در نهایت هم بدنهٔ آشوبگر و جداییطلب به عنوان ابزار #سزارین و برای حفظ حالت فوقالعادهٔ اجتماعی، نقش ایفا میکنند. 💣
لذا به زعم این متن، مهمترین چالش امروز، #آغاز_آینده است.🌅
🚩 اما تفصیل این نکته بماند برای یادداشتی دیگر، که همه معتقدند #شیعه برای ورود به جامعه شبکهای، یکی از زندهترین و آمادهترین جریانهای جهان امروز است.💪🏼
🕌 مکتب اهلبیت از پایان عصر دولت-ملتها هیچگونه نگرانی ندارد و از عصر جوامع شبکهای با خوشآمد استقبال میکند...😌
@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بدون فلسفهتاریخ کلانترین مسئلهها بیپاسخ میماند»
#پروندهبازخوانیآثارمنتخبِ #متفکریناسلامی
#تیزر_معرفی
درسگفتار #حکمتتاریخ
مدرس: استاد احمد رهدار
#حضوری و #مجازی
شروع دوره: ۱۰ آذرماه(۴ جلسه ۹۰ دقیقهای) پنجشنبهها به مدت ۴ هفته(یک هفته درمیان)
📆 ساعتبرگزاری: ۱۰ الی ۱۲
🎴مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴
#ثبتنام:
💻 سایت/ لینک👇
https://www.schoolnegah.ir/?page_id=4054
📞 تلفن: 02533551835
📱 ارتباط مجازی (ایتا و بله): 09907629882
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
اینجا مارا دنبال کنید...
https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
✅یک پاورقی بر تحلیل وقایع اخیر در قالب «شبه بحران برآمده از بازنمایی رسانه ای» 🖌حسین مهدیزاده 2️⃣ از
🆘سلام خدمت همه همراهان این صفحه
من نه اهل ویرایش یادداشتهایم هستم و نه املای خوبی دارم و نه اهل هشتک و ایموجی هستم. اما مدتی است یکی از دوستان و همراهان داوطلبانه ادمین دوم کانال شده اند و یادداشتها را قبل یا بعد انتشار ویرایش میکنند و هشتکها و ایموجی و... به متن اضافه میکنند.
با تقدیر و تشکر از لطف ایشون به این کمترین، اگر نقدی به این سبک وارد دانستید بفرمایید. من خودم چندان با ایموجی گذاشتن در متنی که مخاطبش خاص است میانه ای ندارم، اینجا فضای نوشتن کسی است که دنبال فالوور نیست و برای ان تلاشی نمی کند اما شاید این لطف مضاعف به بنده، افزوده ای داشته باشد و من تا به حال بی دلیل مقاومت کرده باشم لذا با آن همراهی میکنم تا اینکه بطور طبیعی در این موقعیت جدید خودم را بازیابم.
با تشکر از همراهی شما
حسین مهدیزاده🌹
@Ho_mah
✅ این یادداشتها را #دکتر_علی_سعیدی نوروز 99 نوشت و من چند وقت یکبار دوباره می نشینم و آنها را می خوانم و هیچ وقت لذت این دوره و رویاپردازی های آن را از یاد نخواهم برد. آن روزها حتی تصمیم گرفتم که یک رمان بنویسم چون متوجه شدم که این نوع حرفها را بصورت علمی و مفهومی نمی توان منتشر کرد. محصول همین دوره و کارهای گروهی آن زمان بود که من را متوجه مفهوم #رویا و #تصویر کرد.
اما خواندن این یادداشت ها هنوز هم برایم مفید است تا هم یادم بیاید روزهایی که تازه این اتفاقات داشت شروع می شد، چه تحلیلی از آن داشتیم و کرونا چه جرأتی بهمون داده بود که چه رویاپردازی هایی برای حل آن بحران بکنیم.
◀️ این یادداشتهای دکتر سعیدی را دوباره از اینجا بخوانید و لذت ببرید. از این حرفهایی که ذهن را برای آینده به جوشش در میاورد، زیاد پیدا نمی شود.
📌به عقب بر نمی گردیم- قسمت اول
https://eitaa.com/social_theory/448
📌به عقب بر نمی گردیم- قسمت دوم
https://eitaa.com/social_theory/449
📌به عقب بر نمی گردیم- قسمت سوم
https://eitaa.com/social_theory/452
📌به عقب بر نمی گردیم- قسمت چهارم
https://eitaa.com/social_theory/453
📌به عقب بر نمی گردیم- قسمت پنجم
https://eitaa.com/qasdway/160
🆔@social_theory
14010811منازعه بین تصویر و مفهوم و جدا شدن علوم انسانی از علوم طبیعی در قرن نوزدهم.mp3
33.67M
در مسیر تحقیقاتی که درباره مساله #رویای_آینده داشتم، متوجه اهمیت #تصویر در میان اصحاب علوم انسانی و #دانش_های_فرهنگی در قرن بیستم شدم. بعد متوجه شدم که التفات چه تقابل سنگینی بین جهان تصاویر با جهان «مفاهیم» ایجاد کرده است. در این گزارش سعی کردم یک صورت بندی از این تقابل ارائه بدهم.
همچنین سعی کردم که خلاق باشم و نظر #احتمالی #حکمت_عملی_قدیم در این موضوع را هم در نظر بگیرم و صورت بندی کلی تری ارائه بدهم.
میدانم که در این فایل یک گزارش #شاذ و احتمالا مناقشه برانگیز از تکون علوم انسانی و اجتماعی به معنایی امروزین آن ارائه شده است و تنش هایی که با حکمت عملی قدیم و مهندسهای اجتماعی مدرن را به بار خواهد آورد.
این جلسه به بهانه مساله #جهاد_تبیین و ماموریت «روایت صحیح» که رهبر انقلاب فرمان آن را داده اند، با جمعی از اساتید فرهیخته حوزه علمیه خواهران برقرار شده بود.
🆔@social_theory