هدایت شده از خرمشهر اقتصادی
ahjIQ-خلاصه-17-صفحه-انداختن-نردبان.pdf
223.9K
خلاصه کتاب انداختن نردبان اثر چانگ
خلاصه، مختصر، مفید!👌
#نه_به_نئولیبرالیسم
https://eitaa.com/khorramshahr_eqtesadi
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
سکوهای واقع در حریم ورودی خانههای سنتی را دیدهاید؟ نام این سکوها پیرنشین است و از کارکردهای مهمش این بود که اگر انتظار مهمان (به ویژه مهمان پیر و سالخورده) برای ملاقات با میزبان طولانی میشد میتوانست در حریم ورودی خانه که به نوعی فضای انتظار بود، روی این سکوها بنشیند و استراحت کند تا انتظارش برای گشوده شدن درب و وصال میزبان به سر آید. رحمت خدا بر مرحوم کافی که با سوز دل خطاب به میزبان حقیقی همه عالم چنین میگفت که جوانان ما پیر شدند و پیران ما مُردند، نیامدی آقا...
ضَيْفُكَ بِبَابِكَ؛ سالهاست که در آرزوی وصالت، سکونشین حریم انتظارت هستیم، این انتظار را پایانی نیست؟
منتظران را به لب آمد نفس
ای شه خوبان تو به فریاد رس
@baladetayyeb
این روزها که موضوع تعیین رشد دستمزد کارگری برای سال بعد در حال بررسی است، جا دارد که به این موضوع بپردازیم و موضعی هم در این باب داشته باشیم.
در نیمه دوم سال، کشور ما تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی و بعد فشار تحریمی و جهش دلار، دوباره تورمی حدود 50 درصد را تجربه کرد.
حالا سوال این است که آیا دولت همانطور که پشت رشد لحظه به لحظه قیمت کالا و سرمایه و امتیاز و کارآفرینی و... ایستاد، از چه اندازه از رشد قیمت کارِ کارگر دفاع خواهد کرد؟ کارگری که چیزی غیر از بازوی خود برای فروختن در جامعه بازار خشن امروز ندارد و در مقابل هم چیزی جز حداقل های کاملا ریاضتی، نمی خرد!
جواب به سوال پایانی این مجموعه عکس نوشته اغاز راه برای موضع گیری در این باره است.
@social_theory
هدایت شده از محسن قنبریان
۱-مدل حل مسئله فقهی.mp3
16.33M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مسأله فقهی
کارگاه و ارائه 1⃣ : بیان فشرده ای از ۴مرحله ی حل مساله فقهی
حجت الاسلام محسن قنبریان/ جلسه اول چالش سه گانه در حکمرانی مجازی
❓حل مساله فقهی چه مراحلی را طی می کند؟! تفاوتش با استنباط مصطلح کجاست؟!
○ مراحل ۴گانه حل مساله:
۱. کشف و تحدید مساله
۲. استنباط اول (همین استنباط مصطلح)
۳. استنباط دوم (برای تحقق در زمانه کنونی)
۴. برنامه
• فرقهای ظریف استنباط اول و دوم؟
• فرقهای استنباط با برنامه؟
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
۲-مدل حل مسئله فقهی.mp3
25.28M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مساله فقهی
کارگاه و ارائه 2⃣ : تفصیل مرحله کشف و صورت بندی مساله
حجت الاسلام محسن قنبریان/ مدرسه معصومیه
❓اساساً چه چیزی موضوع پژوهش را مساله می کند؟!
❓از کشف تا صورت بندی فقهی مساله چگونه انجام می شود؟!
▪︎درآمدی لازم:
• مراحل ۴گانه حل مساله
• تعادل بین میز مساله و مبادی بعید در میراث
○ توضیح ۷قدم در این مرحله:
۱. تعریف مساله
۲. تمییز مساله از نامساله
۳. شبکه و نظام مسائل
۴. تحدید مساله
۵. اولویت یابی مساله
۶. تکمیل فرآیند کشف مساله
۷. فرمت فقهی دادن به مساله
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
۳-مدل حل مسئله فقهی.mp3
9.92M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مساله فقهی
کارگاه و ارائه 3⃣: روایتی از یک تجربه (مساله جبران خدمت کارمندان دولت)
حجت الاسلام محسن قنبریان/ هم اندیشی گروه های حل مساله مرکز نخبگان حوزه
❗️توضیح فشرده ۴مرحله حل مساله در ضمن روایت یک تجربه از کشف و تحدید مساله تا برنامه
(لازم به ذکر است مساله مورد روایت در مباحثه با سایر مراکز تصمیم گیری در نهایت در سه جلد کتاب از سوی سازمان اداری استخدامی برای تنظیم لایحه به دولت تقدیم شد)
* تفصیل این تجربه در نیمسال اول کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برای شرکت کنندگان در کارگاه حل مساله فقهی تدریجی و گام به گام انجام شد که میتوانید اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. چهار دقیقه پایانی مستند هشت قسمتی «آقا مرتضی»
@ravayatefathavini
هدایت شده از ریحانه
☀️لوح ویژه عیدانه ریحانه
🌷نوگلان ایران؛ زنان بزرگ آینده
🌸حضرت آیتالله خامنهای:
شما نوگلان عزیز من، امشب نماز واجبتان را به جماعت در این حسینیّه به جا آوردید؛ خدا انشاءالله قبول کند. ایران عزیز شما در گذشته زنهای بزرگی داشته و من به شما بگویم امروز زنهای برجستهی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما در همهی بخشهای علمی و عملی و جهادی و مسئولیّتپذیری و مدیریّتی و غیره زنهای برجستهی مهمّی داریم؛ اینها مایهی افتخارند. شما سعی کنید جزو این زنان بشوید. درسهایتان را باید خوب بخوانید، تکالیف درسی را باید خوب انجام بدهید، کار کنید، فکر کنید، کتاب بخوانید تا انشاءالله در آینده جزو زنهای بزرگ بشوید.
🇮🇷 ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
☀️لوح ویژه عیدانه ریحانه 🌷نوگلان ایران؛ زنان بزرگ آینده 🌸حضرت آیتالله خامنهای: شما نوگلان عزیز
.
یک #نقد و یا شاید یک #پیشنهاد
چرا هیچ کدام از این #زنان_بزرگ_آینده یک فرزند در بغل ندارند؟
حالا که داریم با نگاه خیال و #رویا، آینده این #نوگلان را تصویر میکنیم.. .
و حالا که گفته شده است که نگرانی بسیار بزرگ رهبر انقلاب، از مساله #جمعیت در 30 سال آینده است...
جا نداشت که این زنان بزرگ آینده، در رویا هم که شده، این مسئولیت را پاس بدارند؟
شاید این رویا، در عزم ما و بچه های ما، در رفع این نگرانی بزرگ اثر میگذاشت...
@social_theory
هدایت شده از طرز طنز
📖کاریکلماتورهای بهاری✏️
#کاریکلماتور
#پرویز_شاپور
🔹ماهیِ منزوی در دریا هم تُنگش را ترک نمیکند.
(ص۳۰)
🔸اگر بهار بودم تیر چراغبرق را هم از نعمت روییدن محروم نمیکردم.
(ص۳۱)
🔹باد کلاه سر کسی نمیگذارد.
(ص۶۱)
🔸اگر زمستان میدانست درخت غرق شکوفهی بهار چقدر زیباست موقع رفتن پشت سرش را نگاه میکرد.
(ص۶۱)
🔹تصویر درخت بهاری آب را شکوفهباران میکند.
(ص۶۲)
🔸با چوب درختی که در بهار سبز نشود تابوت میسازم.
(ص۶۳)
🔹ای کاش گل سرخ میتوانست در فصل پاییز صورتش را با سیلی سرخ نگهدارد.
(ص۶۴)
🔸عاشق باغبانی هستم که بیشتر از نوبهاران نگران شیشهی شکستهی گلخانه است.
(ص۷۳)
🔹شکوفههای بهاری آرزوهای بربادرفتهی پاییز هستند.
(ص۷۸)
🔸خوشبختانه تبعیض نژادی نتوانسته است دامن گلهای رنگارنگ بهاری را آلوده کند.
(ص۷۸)
🔹بهار بخاطر گل پرپر شده به زلالی شبنم اشک میریزد.
(ص۷۸)
🔸ماهی در تُنگ آب به عظمت دریا پی میبرد.
(ص۷۸)
🔹درخت غرق شکوفه هم نمیتواند فرارسیدن بهار را به آدم بدبین بشارت دهد.
(ص۸۰)
🔸شکوفهای که روی درخت خشک بنشیند در دم جان میسپارد.
(ص۸۵)
🔗🔗🔗
منبع:
(گزینهی کاریکلماتورهای پرویز شاپور)
#فلسفه_طنز
#کاریکلماتور
#پرویز_شاپور
#شگردهای_طنزپردازی
#رویداد_های_طنز_روز
#معرفی_طنزپردازان_ایرانی_و_آثارشان
#حکایات_حکیمانه_و_کوتاه_نوشتهای_طنز
🆔 ایتا : @tarzetanz
🆔 تلگرام : @tarzetanz
🆔 اینستاگرام : @hassan__malekan
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🔰 فضا، کالبد و نظریه اجتماعی
🔸 تعارضِ طبیعت و صناعتِ جامعه در ایران و زایش بیماری دوقطبی اجتماعی
🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #حجتالاسلاممهدیزاده، مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی را میخوانید.
💠 خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است طبیعتِ جامعه، حقیقت اصلی آن است و اگر طبیعت جامعه محبت باشد، قوانین و صناعت جامعهی متغلبه در آن کارایی ندارد. جامعه استیلاء طبیعت را بر فرمانده و فرمانبردار نهاده است و جامعه بازار طبیعت سودمحوری را پدید آورده، اما ظاهراً درستترین طبیعت برای جامعه محبت است و استفاده از صناعت جامعه استیلاء یا بازار در این جامعه کارایی ندارد.
💠 فضای شهری که متناسب با جامعه مصرفی و سرمایهداری طراحی شود، قناعت را تحقیر و مصرفگراییِافراطی یا اسراف را تمجید میکند و در نتیجه یک شهروند دچار نظامهای ارزشی مختلفی میشود؛ از سویی فرهنگ متعالی دینی او را به ارزشهای دینی و اخلاقی توصیه میکند و از سوی دیگر کالبد شهری و فضا او را به مصرفگرایی میکشاند. نتیجه آنکه این انسان و جامعه دچار بیماری دوقطبی شده و فرو میریزد.
💠 ما در نظریه اجتماعی خود قائل هستیم که جامعه، طبیعتِ محبت دارد و باید روابط عمودی خود را بر مبنای ولایت و روابط افقی خود را بر مبنای اخوت شکل دهد.
✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahscho
هدایت شده از شین.کاف
هو حکیم
پس از خواندن نظر کاتوزیان یک نکته برایم پر رنگ تر شد آیا جامعه ایران گذر فئودال به سمت طبقه برژوا و سرمایه داری را سپری کرده است؟آیا برساخت های محیطی اجتماعی ما جلوی این روند را گرفتند تا زیست وارداتی شبه مدرنیتی سرمایه سالارانه را داشته باشیم ؟
قطعا این کتاب پاسخ این سوال را در بر خواهد داشت.از خودیاری ، دگر یاری و همیاری و زیست و دیالکتیک تعاون میان ایرانیان در زمان گذشته هرگز سرمایه سالاری به دست نخواهد آمد و به قول شهید مطهری چه اشتباه عجیبی فقهان ما کردند که سرمایه داری را با تجارت یکی دانستند.
از نحوه چینش صنوف و خودداری در فروش کارگاه ها که جلوی گسترش انباشت سرمایه و طبقه برژوا را گرفت و حتی حکم تربیتی در فتوت نامه ها داشتند که اخوان صفا در جزوات خود به اخلاق عملی در آنها اشاره می کردند تا مسئله رانت علم و دانش و منابع طبیعی که شهید مطهری به جهت منفعت رساندن به جامعه آن را مختص قاعده فقهی سلطنت (تسلیط) می دانست و برای جامعه مسلمین در آن حقی قائل بود (انفال ، بیع و...).تا پرداخت خمس علم که از مالکیت دانش جلوگیری میکرد و آن را مختص تمام مسلمین می دانست(بیشتر شبیه مکتب نیوکنزیا بود تا مکتب نئوکلاسیک) تا زیر ساخت های گسترده مویرگی در زمان قدیم که با توسعه شهر ها سبب به وجود آمدن بحران هایی مانند مناطق حاشیه نشین و کمبود آب شدند ...
حال آیا به علت ناپایداری در انباشت و طبقه برژوا و علل اقلیمی سرمایه داری در ایران روند طبیعی طی نکرد یا مسائل زیر ساخت فرهنگی مثل فرهنگ یاریگری و اسلامی جلوی آن را گرفت؟
هدایت شده از رویداد ملی روایت فتح
رویای اجتماعی - حجت الاسلام مهدیزاده.mp3
40.07M
📌رویای اجتماعی
✅حجت الاسلام حسین مهدیزاده
▶️#صوت
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
🌐https://eqtesad.ismc.ir/Revayatefath
💬 رویداد ملی روایت فتح: @Revayat_fathh
اقتصاد فرهنگی - دکتر مقصودی.mp3
49.48M
📌اقتصاد فرهنگی
✅دکتر حمیدرضا مقصودی
مدتی است دکتر حمید رضای مقصودی(@hamidrezamaghsoodi)
هم به مساله #اقتصاد_نابازارِ برآمده از روابط #محبت خونی(خانوادگی) و ایمانی علاقه مند شده است.
همان نکته ای که بنده نیز چند سالی است ذیل #نظریه_اجتماعی_امت، یا نظریه طبیعت و صناعت خواجه، یا ذیل خیط ولایت و اخوت مرحوم آیت الله شاه آبادی در شذرات و یا در نظریه یاریگری ایرانیِ مرتضی فرهادی و یا نظریه اجتماعی فرهنگستان و... از آن یاد میکنم و بخاطر دلبستگی به آن و اعتقاد به اینکه ما ایرانی ها سرمایه عظیمی از تجربه زیسته و دانش در این سبک از اقتصاد داریم، نام کانالم را #ساخت_ایران گذاشتم!
مقصودی نام این اقتصاد در ایران اسلامی را #اقتصاد_فرهنگی گذاشته و مدتی است که با دوستانش در #اندیشکده_قصد و با زبان اقتصادی در حال معرفی و توضیح آن است.
در این جلسه او با زبانی پر مثال، #تصویری از این نوع اقتصاد را در ذهن شما خلق میکند. اقتصادی که بیش از 80 درصد از هزینه های زندگی یک خانواده مثلا چهار نفره ایرانی که درامد ماهیانه حدود 15 میلیونی داشته باشد، در یک فضای نامتعارف اقتصادی یا همان نابازارها (که خصوصیت جامعه ایران و زندگی مومنانه است) تامین میشود و در اصل این خانواده ایرانی اگر بخواهد همه مصارفش را از بازار خرید کند، حدود 100 تا 150 میلیون قیمت اقتصادی مصارف زندگی اوست! پس او چگونه و با 20درصد توان پولی، این زندگی را میگرداند؟!
گوش دادن این فایل صوتی، بخصوص از دقیقه 20 به بعد را به همه مخاطبین مباحث این کانال درباره نظریه اجتماعی توصیه میکنم.
#بسته_مطالعاتی_تعطیلات
پیشنهاد دوم
@social_theory
هدایت شده از آیات غمزه
#دل_بسته_ی_کار_خوب_در_جای_مدرن
#رقیه_ندیری
آن دخترکان به عشق دنیای مدرن
دلبسته ی کار خوب، در جای مدرن
از خانه به جای ظرف شستن رفتند
در شرکت ها به کلفَتی های مدرن
#رباعی
#اجتماعی
#نقد_مدرنیسم
@ayateghamze
https://ayateghamzeh.ir/Poem/ID/246844