هدایت شده از محسن قنبریان
۲-مدل حل مسئله فقهی.mp3
25.28M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مساله فقهی
کارگاه و ارائه 2⃣ : تفصیل مرحله کشف و صورت بندی مساله
حجت الاسلام محسن قنبریان/ مدرسه معصومیه
❓اساساً چه چیزی موضوع پژوهش را مساله می کند؟!
❓از کشف تا صورت بندی فقهی مساله چگونه انجام می شود؟!
▪︎درآمدی لازم:
• مراحل ۴گانه حل مساله
• تعادل بین میز مساله و مبادی بعید در میراث
○ توضیح ۷قدم در این مرحله:
۱. تعریف مساله
۲. تمییز مساله از نامساله
۳. شبکه و نظام مسائل
۴. تحدید مساله
۵. اولویت یابی مساله
۶. تکمیل فرآیند کشف مساله
۷. فرمت فقهی دادن به مساله
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
۳-مدل حل مسئله فقهی.mp3
9.92M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مساله فقهی
کارگاه و ارائه 3⃣: روایتی از یک تجربه (مساله جبران خدمت کارمندان دولت)
حجت الاسلام محسن قنبریان/ هم اندیشی گروه های حل مساله مرکز نخبگان حوزه
❗️توضیح فشرده ۴مرحله حل مساله در ضمن روایت یک تجربه از کشف و تحدید مساله تا برنامه
(لازم به ذکر است مساله مورد روایت در مباحثه با سایر مراکز تصمیم گیری در نهایت در سه جلد کتاب از سوی سازمان اداری استخدامی برای تنظیم لایحه به دولت تقدیم شد)
* تفصیل این تجربه در نیمسال اول کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برای شرکت کنندگان در کارگاه حل مساله فقهی تدریجی و گام به گام انجام شد که میتوانید اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. چهار دقیقه پایانی مستند هشت قسمتی «آقا مرتضی»
@ravayatefathavini
هدایت شده از ریحانه
☀️لوح ویژه عیدانه ریحانه
🌷نوگلان ایران؛ زنان بزرگ آینده
🌸حضرت آیتالله خامنهای:
شما نوگلان عزیز من، امشب نماز واجبتان را به جماعت در این حسینیّه به جا آوردید؛ خدا انشاءالله قبول کند. ایران عزیز شما در گذشته زنهای بزرگی داشته و من به شما بگویم امروز زنهای برجستهی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما در همهی بخشهای علمی و عملی و جهادی و مسئولیّتپذیری و مدیریّتی و غیره زنهای برجستهی مهمّی داریم؛ اینها مایهی افتخارند. شما سعی کنید جزو این زنان بشوید. درسهایتان را باید خوب بخوانید، تکالیف درسی را باید خوب انجام بدهید، کار کنید، فکر کنید، کتاب بخوانید تا انشاءالله در آینده جزو زنهای بزرگ بشوید.
🇮🇷 ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
☀️لوح ویژه عیدانه ریحانه 🌷نوگلان ایران؛ زنان بزرگ آینده 🌸حضرت آیتالله خامنهای: شما نوگلان عزیز
.
یک #نقد و یا شاید یک #پیشنهاد
چرا هیچ کدام از این #زنان_بزرگ_آینده یک فرزند در بغل ندارند؟
حالا که داریم با نگاه خیال و #رویا، آینده این #نوگلان را تصویر میکنیم.. .
و حالا که گفته شده است که نگرانی بسیار بزرگ رهبر انقلاب، از مساله #جمعیت در 30 سال آینده است...
جا نداشت که این زنان بزرگ آینده، در رویا هم که شده، این مسئولیت را پاس بدارند؟
شاید این رویا، در عزم ما و بچه های ما، در رفع این نگرانی بزرگ اثر میگذاشت...
@social_theory
هدایت شده از طرز طنز
📖کاریکلماتورهای بهاری✏️
#کاریکلماتور
#پرویز_شاپور
🔹ماهیِ منزوی در دریا هم تُنگش را ترک نمیکند.
(ص۳۰)
🔸اگر بهار بودم تیر چراغبرق را هم از نعمت روییدن محروم نمیکردم.
(ص۳۱)
🔹باد کلاه سر کسی نمیگذارد.
(ص۶۱)
🔸اگر زمستان میدانست درخت غرق شکوفهی بهار چقدر زیباست موقع رفتن پشت سرش را نگاه میکرد.
(ص۶۱)
🔹تصویر درخت بهاری آب را شکوفهباران میکند.
(ص۶۲)
🔸با چوب درختی که در بهار سبز نشود تابوت میسازم.
(ص۶۳)
🔹ای کاش گل سرخ میتوانست در فصل پاییز صورتش را با سیلی سرخ نگهدارد.
(ص۶۴)
🔸عاشق باغبانی هستم که بیشتر از نوبهاران نگران شیشهی شکستهی گلخانه است.
(ص۷۳)
🔹شکوفههای بهاری آرزوهای بربادرفتهی پاییز هستند.
(ص۷۸)
🔸خوشبختانه تبعیض نژادی نتوانسته است دامن گلهای رنگارنگ بهاری را آلوده کند.
(ص۷۸)
🔹بهار بخاطر گل پرپر شده به زلالی شبنم اشک میریزد.
(ص۷۸)
🔸ماهی در تُنگ آب به عظمت دریا پی میبرد.
(ص۷۸)
🔹درخت غرق شکوفه هم نمیتواند فرارسیدن بهار را به آدم بدبین بشارت دهد.
(ص۸۰)
🔸شکوفهای که روی درخت خشک بنشیند در دم جان میسپارد.
(ص۸۵)
🔗🔗🔗
منبع:
(گزینهی کاریکلماتورهای پرویز شاپور)
#فلسفه_طنز
#کاریکلماتور
#پرویز_شاپور
#شگردهای_طنزپردازی
#رویداد_های_طنز_روز
#معرفی_طنزپردازان_ایرانی_و_آثارشان
#حکایات_حکیمانه_و_کوتاه_نوشتهای_طنز
🆔 ایتا : @tarzetanz
🆔 تلگرام : @tarzetanz
🆔 اینستاگرام : @hassan__malekan
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🔰 فضا، کالبد و نظریه اجتماعی
🔸 تعارضِ طبیعت و صناعتِ جامعه در ایران و زایش بیماری دوقطبی اجتماعی
🔻 ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱، دوره فشرده «زیستشهرهای نوین مولد» ذیل پرونده «ایدههایی برای پیشرفت ایران» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه نگاه برگزار شد. در ادامه بخشهایی از ارائه #حجتالاسلاممهدیزاده، مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی را میخوانید.
💠 خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است طبیعتِ جامعه، حقیقت اصلی آن است و اگر طبیعت جامعه محبت باشد، قوانین و صناعت جامعهی متغلبه در آن کارایی ندارد. جامعه استیلاء طبیعت را بر فرمانده و فرمانبردار نهاده است و جامعه بازار طبیعت سودمحوری را پدید آورده، اما ظاهراً درستترین طبیعت برای جامعه محبت است و استفاده از صناعت جامعه استیلاء یا بازار در این جامعه کارایی ندارد.
💠 فضای شهری که متناسب با جامعه مصرفی و سرمایهداری طراحی شود، قناعت را تحقیر و مصرفگراییِافراطی یا اسراف را تمجید میکند و در نتیجه یک شهروند دچار نظامهای ارزشی مختلفی میشود؛ از سویی فرهنگ متعالی دینی او را به ارزشهای دینی و اخلاقی توصیه میکند و از سوی دیگر کالبد شهری و فضا او را به مصرفگرایی میکشاند. نتیجه آنکه این انسان و جامعه دچار بیماری دوقطبی شده و فرو میریزد.
💠 ما در نظریه اجتماعی خود قائل هستیم که جامعه، طبیعتِ محبت دارد و باید روابط عمودی خود را بر مبنای ولایت و روابط افقی خود را بر مبنای اخوت شکل دهد.
✍️ گزارش مختصر جلسه در ادامه مطلب.
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahscho
هدایت شده از شین.کاف
هو حکیم
پس از خواندن نظر کاتوزیان یک نکته برایم پر رنگ تر شد آیا جامعه ایران گذر فئودال به سمت طبقه برژوا و سرمایه داری را سپری کرده است؟آیا برساخت های محیطی اجتماعی ما جلوی این روند را گرفتند تا زیست وارداتی شبه مدرنیتی سرمایه سالارانه را داشته باشیم ؟
قطعا این کتاب پاسخ این سوال را در بر خواهد داشت.از خودیاری ، دگر یاری و همیاری و زیست و دیالکتیک تعاون میان ایرانیان در زمان گذشته هرگز سرمایه سالاری به دست نخواهد آمد و به قول شهید مطهری چه اشتباه عجیبی فقهان ما کردند که سرمایه داری را با تجارت یکی دانستند.
از نحوه چینش صنوف و خودداری در فروش کارگاه ها که جلوی گسترش انباشت سرمایه و طبقه برژوا را گرفت و حتی حکم تربیتی در فتوت نامه ها داشتند که اخوان صفا در جزوات خود به اخلاق عملی در آنها اشاره می کردند تا مسئله رانت علم و دانش و منابع طبیعی که شهید مطهری به جهت منفعت رساندن به جامعه آن را مختص قاعده فقهی سلطنت (تسلیط) می دانست و برای جامعه مسلمین در آن حقی قائل بود (انفال ، بیع و...).تا پرداخت خمس علم که از مالکیت دانش جلوگیری میکرد و آن را مختص تمام مسلمین می دانست(بیشتر شبیه مکتب نیوکنزیا بود تا مکتب نئوکلاسیک) تا زیر ساخت های گسترده مویرگی در زمان قدیم که با توسعه شهر ها سبب به وجود آمدن بحران هایی مانند مناطق حاشیه نشین و کمبود آب شدند ...
حال آیا به علت ناپایداری در انباشت و طبقه برژوا و علل اقلیمی سرمایه داری در ایران روند طبیعی طی نکرد یا مسائل زیر ساخت فرهنگی مثل فرهنگ یاریگری و اسلامی جلوی آن را گرفت؟
هدایت شده از رویداد ملی روایت فتح
رویای اجتماعی - حجت الاسلام مهدیزاده.mp3
40.07M
📌رویای اجتماعی
✅حجت الاسلام حسین مهدیزاده
▶️#صوت
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
🌐https://eqtesad.ismc.ir/Revayatefath
💬 رویداد ملی روایت فتح: @Revayat_fathh
اقتصاد فرهنگی - دکتر مقصودی.mp3
49.48M
📌اقتصاد فرهنگی
✅دکتر حمیدرضا مقصودی
مدتی است دکتر حمید رضای مقصودی(@hamidrezamaghsoodi)
هم به مساله #اقتصاد_نابازارِ برآمده از روابط #محبت خونی(خانوادگی) و ایمانی علاقه مند شده است.
همان نکته ای که بنده نیز چند سالی است ذیل #نظریه_اجتماعی_امت، یا نظریه طبیعت و صناعت خواجه، یا ذیل خیط ولایت و اخوت مرحوم آیت الله شاه آبادی در شذرات و یا در نظریه یاریگری ایرانیِ مرتضی فرهادی و یا نظریه اجتماعی فرهنگستان و... از آن یاد میکنم و بخاطر دلبستگی به آن و اعتقاد به اینکه ما ایرانی ها سرمایه عظیمی از تجربه زیسته و دانش در این سبک از اقتصاد داریم، نام کانالم را #ساخت_ایران گذاشتم!
مقصودی نام این اقتصاد در ایران اسلامی را #اقتصاد_فرهنگی گذاشته و مدتی است که با دوستانش در #اندیشکده_قصد و با زبان اقتصادی در حال معرفی و توضیح آن است.
در این جلسه او با زبانی پر مثال، #تصویری از این نوع اقتصاد را در ذهن شما خلق میکند. اقتصادی که بیش از 80 درصد از هزینه های زندگی یک خانواده مثلا چهار نفره ایرانی که درامد ماهیانه حدود 15 میلیونی داشته باشد، در یک فضای نامتعارف اقتصادی یا همان نابازارها (که خصوصیت جامعه ایران و زندگی مومنانه است) تامین میشود و در اصل این خانواده ایرانی اگر بخواهد همه مصارفش را از بازار خرید کند، حدود 100 تا 150 میلیون قیمت اقتصادی مصارف زندگی اوست! پس او چگونه و با 20درصد توان پولی، این زندگی را میگرداند؟!
گوش دادن این فایل صوتی، بخصوص از دقیقه 20 به بعد را به همه مخاطبین مباحث این کانال درباره نظریه اجتماعی توصیه میکنم.
#بسته_مطالعاتی_تعطیلات
پیشنهاد دوم
@social_theory
هدایت شده از آیات غمزه
#دل_بسته_ی_کار_خوب_در_جای_مدرن
#رقیه_ندیری
آن دخترکان به عشق دنیای مدرن
دلبسته ی کار خوب، در جای مدرن
از خانه به جای ظرف شستن رفتند
در شرکت ها به کلفَتی های مدرن
#رباعی
#اجتماعی
#نقد_مدرنیسم
@ayateghamze
https://ayateghamzeh.ir/Poem/ID/246844
هدایت شده از روضه خانگی
💥اگر شما هم مثل ما دلتان برای یک مجلس روضه ساده خانگی و بیریا تنگ شده، پیشنهادی برایتان داریم!
👌🏼 "روضه خانگی" نام کانالی است که هر روز در آن یک روضه کامل اما کوتاه(۱۰ دقیقهای) منتشر میشود. روضهای از ب بسمالله تا دعای پایانی؛ طوری که احساس میکنید در یک مجلس روضه واقعی حضور دارید.
🔸 صفحات مجازی «روضه خانگی» با هدف خدمترسانی در این عرصه راهاندازی شده است. این صفحات را به دوستان خود معرفی کنید و با بازخوردها و پیشنهادهایتان ما را یاری کنید.
🔻بله
http://ble.ir/RozeKhanegee
🔻ایتا
eitaa.com/RozeKhanegee
🔻سروش
sapp.ir/RozeKhanegee
🔻تلگرام
t.me/RozeKhanegee
🔻اینستاگرام
instagram.com/RozeKhanegee
🔻آپارات
aparat.com/RozeKhanegee
👈 وبسایت رسمی
RozeKhanegee.ir
💡کانال روضههای کوتاهِ کاملِ خانگی
@RozeKhanegee
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
📌انسان مسلمان هرقدر مدرنتر شود، کمتر میتواند با زنان و مردان جامعه احساس اخوّت کند.
#جامعه_مؤمنانه با قاعده #مؤمن_برادر_مؤمن_است (حجرات:۱۰) ساخته میشود؛ ولی ساخت #جامعه_مدرن با #انسان_گرگ_انسان_است آغاز میشود.
انسانهای جامعه مدرن، فقط در #بازار و #اقتصاد گرگ هم نیستند تا بهدنبال کشیدن یک لقمه بیشتر از هر طعمهای به سمت خودشان باشند؛ انسانی که در بازار گرگ شود، کمکم در بقیه روابط اجتماعی و خانوادگی هم گرگی خواهد کرد.
کار این جامعه به جایی میرسد که زنها مردان جامعه را برادران خود نمیدانند و با #تبرج و جلوهگری وحشیانه، همچون یک گرگ درنده پنجه بر روح و روان آنها میکشند.
مردها هم نمیتوانند زنها را به چشم خواهران خود ببینند و با حیا از کنارشان رد شوند، بلکه همچون #گرگهای_هیز برای استمتاع از یک گرگمادهی سرگردان در این #جنگل_انسانی دندان تیز میکنند.
آن سالها که واژههای عاطفی و پرمعنای "خواهر" و "برادر" در جملههای زنان و مردان جامعهمان خطاب به یکدیگر، کمکم داشت با واژههای خنثی و البته بهظاهر #شیک و #باکلاس "خانم" و "آقا" جایگزین میشد، کمتر کسی حواسش بود که #مدرنیته یک کل به هم پیوسته است؛ هر گوشهاش را که بپذیریم و در حریم خود راه دهیم، آرام و بیصدا به گوشههای دیگر #سبک_زندگی مان هم سرایت خواهد کرد.
#نقد_مدرنیته
#حکمرانی_فرهنگی
#جامعه_مؤمنانه
#جامعه_مدرن
#فرهنگ_بی_حجابی
🆔 @rajaaei_ir
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
پیوست سبک زندگی در قبوض انرژی
برای محاسبه الگوی مصرف صحیح انرژی میبایست پیوستهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عدالت و سلامت را در نظر گرفت.
جمعیت خانواده، متراژ خانه، ویلایی یا آپارتمانی، خانهدار بودن یا شاغل بودن مادر خانواده، میزان حیاط و مثمر یا زینتی بودن گیاهان کشتشده، شهری یا روستایی بودن، وجود یا عدم وجود دام و طیور مولد در منزل، تعیین طبقه برای گرمایش، نورگیر بودن یا نبودن، منطقه مرفهنشین یا عادی بودن، برخورداری از متوسط لوازم خانگی، سبک زندگی مولد ایرانی-اسلامی(مثل پخت غذا، دوخت و تعمیر لباس و.. در منزل)، میزان مهمان از لحاظ شهر سیاحتی-زیارتی بودن و بسیاری عوامل دیگر نیز باید مدنظر باشد.
برای مثال یک خانواده ۵نفره در یک خانه ۱۵۰متری حیاطدار در منطقه متوسط شهری، در حالیکه خانم خانهدار با الگوی زندگی ایدهآل جامعه ایرانی و پرورش تعدادی طیور مولد و درختان مثمر، میبایست آب بیشتری برای نظافت، برق بیشتری برای روشنایی و امورات منزل مثل خیاطی و انرژی بیشتری برای گرمایش و پخت غذا مصرف نماید بدون آنکه اسرافی رخ دهد.
بنابراین یک خانواده مطلوب با الگوی رفاه مطلوب در کشور از دیدگاه قبوض انرژی، قطعا خارج از الگوی مصرف بوده و میبایست سقف قیمتی را پرداخت نماید.
در حالیکه ممکن است این میزان مصرف برای یک خانه آپارتمانی دونفره شاغل با مساحت ۵۰متری با سبک زندگی لوکس و اسراف صورت پذیرد و در این حالت هیچ تفاوتی بین آن دو خانواده در پرداخت قبض وجود ندارد و خانواده مطلوب و الگو با رفاه مطلوب در کشور به پای خانواده تجملگرا میسوزد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از محسن دنیوی
⭕️ *همه چیز از ماده ۳۰۰ و سال ۴۷ شروع شد!*
محسن دنیوی
🔻۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۷ در ورزشگاه امجدیۀ تهران، تیم ملی فوتبال ایران، تیم اسراییل را در فینال جام ملت های آسیا با گل پرویز قلیچخانی در دقایق پایانی شکست داد!
از همین سال ۴۷ بود که موج نوی سینمای ایران و فیلمفارسی با فیلمهای قیصر و گاو متولد شد و باز از همین سال ۴۷، موسیقی پاپ با ویگن و یاران در ایران پا گرفت.
خلاصه اینکه سال ۴۷ از جمله سالهای مهم تاریخ معاصر ایران است. چون شروع دهه مهمی است که به سال مهم ۵۷ و انقلاب اسلامی ایران ختم می شود.
🔻اما دغدغه این یادداشت، پرداختن به این جنس از وقایع رخ داده در سال ۴۷ نیست، بلکه اشاره به رخدادی است که شاید چندان هم در یادها نمانده باشد و افراد کمی از آن مطلع باشند!
شاید یکی از مهمترین وقایع سال ۴۷ که بسیاری از ما ایرانیان از آن مطلع نیستیم ولی این بیاطلاعی چیزی از اهمیت و تأثیرگذاری آن واقعه مهم کم نکرده است، تصویب ماده 300 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مصوب روزهای پایانی اسفند سال ۴۷ باشد که به موجب آن اعلام میشود که شركتهاي دولتي تابع قوانين تأسيس و اساسنامههاي خود ميباشند و فقط نسبت به موضوعاتي كه در قوانين و اساسنامههاي آنها ذكرنشده تابع مقررات اين قانون یعنی قانون تجارت ميشوند.
در متن قانون اینگونه آمده است که:
لايحه قانوني فوق مشتمل بر سيصد ماده و 28 تبصره در تاريخ روز شنبه بيست و چهارم اسفند ماه يك هزار و سيصد و چهل و هفت به استناد قانون اجازه اجراي موقت لايحه اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب 1343/9/19 به تصويب كميسيون خاص مشترك مجلسين رسيده است.
امضا
رئيس مجلس شوراي ملي/عبدالله رياضي
رئيس مجلس سنا/جعفر شريف امامي
*حالا سوال این است که چرا ماده پایانی این لایحه قانونی طولانی، تا این حد مهم است؟*
🔻ماده مورد نظر در این یادداشت درست سیصدمین ماده از این لایحه قانونی بلند است که باعث شکلگیری و تثبیت پدیدهای به نام شرکتهای دولتی در ایران و اقتصاد و سیاست ایران شد که در طول بیش از نیم قرن گذشته، بیشک از مهمترین بازیگران عرصه اقتصاد و سیاست و حتی عرصههای فرهنگی اجتماعی ایران بوده اند.
هر چند پیدایش پدیده شرکتهای دولتی داستانی طولانیتر داشته و به دوران وزارت مالیه علی اکبر خان داور در کابینه محمدعلی فروغی در سالهای پس از سال ۱۳۱۲ و تصمیمات علی اکبر داور برای اقتصاد کشور برمیگردد، اما در این مسیر حدوداً ۹۰ ساله از دولت فروغی در پهلوی اول تا الان، سال ۴۷ نقطه مهمی است که جایگاه شرکتهای دولتی را در سیاست، اقتصاد و همانطور که بیان شد در عرصه فرهنگی اجتماعی ایران تغییر داد.
🔻درباره اثرگذاری فرهنگی اجتماعی این شرکتها شاید مرور برخی از عددها کمک کننده باشد. به عنوان مثال کل بودجه مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۱، هزار و پانصد میلیارد تومان بوده است که ۵۰۰ میلیارد آن به طور مشخص برای بیمه هنرمندان خرج شده و با همه بودجههای جانبی برای آسیبهای اجتماعی و دیگر مقولات، مجموعا قدرت عملکرد این وزارتخانه اصلی فرهنگی کشور به سه تا پنج هزار میلیارد تومان شاید برسد.
به این عدد، ۸ همت بودجه صدا و سیما و ۳۰۰ میلیارد بودجه سازمان تبلیغات و خلاصه همه بودجه حوزه علمیه و هرجای دیگر که فکر میکنید را اضافه کنید تا به زور به ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور برسد!
بودجهای موسوم به بودجه فرهنگی از میزان ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ که از این رقم ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکتهای دولتی و ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت بوده است که هر سال برای تصویب این بودجه فرهنگی، هزار حرف و حدیث پیش میآید و تحت نظر سازمانهای نظارتی هم بر اساس قانون قرار دارد.
اما برآوردها درباره میزان پولی که تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتهای دولتی هر ساله هزینه میشود و چندان نظارت سفت و سختی هم ندارد و میتواند بر حوزههای فرهنگی اجتماعی تاثیر بگذارد بیش از صد هزار میلیارد تومان یا همان به طور مخفف صد همت است!! حالا شما ۳۰ را با حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مقایسه کنید و سهم تمام بودجه فرهنگ کشور که کمتر از ۲ درصد کل بودجه سالانه دولت ایران است را فقط با مبلغ مسئولیت اجتماعی شرکت دولتی بسنجید تا مهم بودن و قدرت این پدیده یعنی شرکتهای دولتی بیشتر روشن شود!
🔻برای اینکه فقط کمی با این پدیده عجیب و غریب آشنا شوید توصیه میکنم مصاحبه مدیرکل امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد و دارایی در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ از طریق لینک پایان همین یادداشت بخوانید.
چند مورد از گزاره های مهم در این مصاحبه اینهاست:
۱. برای اولین بار بیش از هزار شرکت دولتی لیست شده و شناسایی شدند!
۲. تا سال ۹۸ حتی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس هم به صورتهای مالی شرکت های دولتی دسترسی نداشتند!
۳. میزان ۹۶ درصد درآمد دولت از ۱۰ شرکت بزرگ است.(
هدایت شده از محسن دنیوی
این یعنی بیش از ۹۹۰ شرکت دیگر فقط ۴ درصد از درآمد شرکتهای دولتی برای دولت را ایجاد میکنند!!!)
۴. در سال ۹۵، ۷۰ درصد از کل بودجه عمومی کشور متعلق به شرکتهای دولتی بوده و این نسبت تقریباً در سالهای بعد هم به همین شکل تکرار شده و در سال ۱۴۰۱، ۵۹.۲ درصد و در لایحه بودجه سال آینده ۵۸.۸ درصد پیش بینی شده است.
🔻فقط همین چند گزاره از مصاحبه را کنار هم بچینید و سوالات بسیاری که در ذهنتان درباره این پدیده رازآلود، بزرگ و عجیب و غریب شکل میگیرد را مرور کنید. پدیده ای که جزء بزرگترین عوامل موثر بر سرنوشت ایرانیان در نیم قرن گذشته بوده و هست!
سوالاتی مثل اینکه:
هزینه این بیش از ۹۹۰ شرکت به این ۴ درصد میارزد؟
میزان بهرهمندی کل این شرکتها از بودجه عمومی کشور چقدر به عایدی آنها میچربد؟
هیئتهای مدیره این شرکتها چگونه تشکیل شده و در اختیار چه افراد و جریانهایی بوده و هست؟
پایان بخش اول
ادامه دارد...
هدایت شده از محسن دنیوی
*همه چیز از ماده ۳۰۰ و سال ۴۷ شروع شد!*
بخش دوم
چگونه با آمد و رفت دولتها ثبات خود را حفظ کردهاند و حتی میشود گفت که تغییر نظام سیاسی از پهلوی به جمهوری اسلامی ایران هم باعث ایجاد تحول بنیادین در این پدیده نشده است؟!(در دهه ۵۷ تا ۶۷، بیس از ۸۰ درصد از اقتصاد ایران به طور رسمی ملی و به تعبیر دیگر دولتی شد. از دوران سازندگی و دهه ۷۰ تاکنون، حاکمیت تلاش کرده است که این پدیده که از پهلوی اول و دولت فروغی پدید آمده بود و در سالهای پایانی دهه ۴۰ قدرت غیرعادی پیدا کرد و ادامه یافت را تحت عنوان خصوص سازی و واگذاری به مردم و بخش خصوصی تغییر دهد. اما تحلیلها به این سو گرایش دارد که این امر به طور واقعی محقق نشده و همچنان در بر همان پاشنه می چرخد و واگذاریها به بخشهای دیگری از حاکمیت و دولت و یا بخش خصوصی نزدیک به دولت صورت گرفته و نه تنها مشکل حل نشده، بلکه طبقه الیگارشی جدیدی را به صورت ظاهراً قانونی خلق کرده است)
🔻به نظر میرسد که اگر به دنبال مهار تورم و رشد تولید هستیم و اگر *اجماع ملی برای تولید*، بزرگترین امکان ما ایرانیان برای جهش و تغییر وضعیت کشور و شاید جدیترین گفتار سیاسی برای ایجاد اجماع ملی در اقتصاد سیاسی ایران امروز باشد، پس باید به پدیده شرکتهای دولتی به طور جدی بپردازیم و در زمینه مسائل سیاست داخلی، این مورد را از جمله اولویت دارترین موارد دنبال کنیم.
🔻روشن است که همه این هزار شرکت و مدیران و عوامل آنها را نباید متهم به کجروی و فساد کرد و نباید زحمات مدیران دلسوز و سالم در این مجموعه ها را هرگز نادیده گرفت و با ناپختگی و هیجانات دانشجویی طلبگی شبه عدالتخواهانه با این جنس مسائل پیچیده و چندوجهی مواجه شد، اما ابهام طولانی مدت درباره این شرکتها از زمان پهلوی اول تا الان و در دولتهای مختلف پس از انقلاب و جنگ و سازندگی، این گمانه را تقویت میکند که زمینه برای کشت موجودات آسیبزننده به ملت و دولت ایران به طور طبیعی در زمین این غولهای بزرگ و بی سر و ته اقتصادی فراهم بوده و لازم است این محیط و مسیری که شرکتهای دولتی از تصویب تا امروز طی کردهاند بازبینی شود.
🔻برای این مهم نیاز است از سال مهم ۱۳۴۷ وضعیت را تا امروز خط به خط مرور کنیم و مسیر طی شده را بررسی کنیم.
سال ۴۷ سال پایانی یکی از شخصیتهای مهم و پیچیده قرن گذشته ایران یعنی علینقی عالیخانی نیز بوده است. فردی که در مورد او قضاوتهای بسیاری متفاوت و متناقضی وجود دارد. توصیفاتی مانند پدر تکنوکراسی ایران و نابغه بزرگ اقتصادی تا یک ساواکی بی مرز با تخصص اقتصاد و محبوب شوروی!! اما آنچه مهم است این است که عالیخانی در شرایطی پس از اصلاحات ارضی بر سر کار آمد که کشور دچار رکورد بود و در سالهای پایانی دهه سی تا همین سالهای ۴۷ و ۴۸، تجربه رشد اقتصادی بالا و تورم پایین به اذعان برخی از کارشناسان اقتصادی را رقم زد. به نحوی که برخی این دوران را دوره طلایی اقتصاد ایران می نامند. هرچند برخی به شدت به این تعبیر انتقاد دارند و آن را نادرست میدانند.
حتما در بررسی پدیده شرکتهای دولتی باید به عالیخانی هم پرداخت و رویکرد سوسیالیستی او در توزیع درآمد که بارها عنوان کرده بود را بررسی کرد و اینکه چرا در اواخر دهه چهل، شاه از او رویگردان شد و چه شد که دهه پنجاه همه چیز فروریخت!
همه این مسیر پر فراز و نشیب را باید برای فهم پدیده شرکتهای دولتی در ایران طی کرد، هرچند به احتمال زیاد بخشهای زیادی از قصه در دسترس نباشد و توسط ذی نفعان متعدد در طول نیم قرن اخیر پنهان مانده باشد.
ذینفعانی ناهمسو با منافع ملی و انقلابی که در کنار دشمنان خارجی، از جمله موانع پیشرفت ایران و افزایش فشار بر مردم بودهاند.
پایان
لینک مصاحبه مدیرکل امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد و دارایی
https://ana.press/fa/news/828911/تعداد-شرکتهای-دولتی-شناسایی-شده-از-هزار-دستگاه-عبور-کرد
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
📢 دوره رایگان آشنایی با زیستشهرهای نوین مولد
✅ مجازی (آفلاین)؛ با امکان شرکت از سراسر کشور
✅ بصورت فشرده در ۳ ساعت
✅ همراه با اعطای گواهی پایان دوره از طرف اندیشکده زیستشهر
🎴ثبتنام از طریق👇👇
yun.ir/zistshahr2
yun.ir/zistshahr2
🔹 با ارائههایی از:
دکتر عباس جهانبخش؛ زیستشهرهای نوین مولد، الگویی هم افزا
مهندس امیرحسین کمالی؛ نظام تولید، توزیع و مصرف تراز انقلاب اسلامی
⏱ مهلت ثبتنام: ۱۵ فروردین ماه
⚠️ توجه: دوره پیشرفته زیستشهر بزودی برگزار شده و شرط شرکت در آن، قبولی در دوره حاضر است. لذا بزرگوارانی که قبلا در دوره زیست شهر شرکت کردهاند لطفا در این دوره ثبتنام کرده و در آزمون آن شرکت کنند تا بتوانند به دوره پیشرفته راه پیدا کنند.
شبکه یاریگران پیشرفت ایران
📌@shipaa
شوربختانه، دشمن وقتی ما را دچار بحران اقتصادی کرده که اقتصادخوانده های پیر و جوان، از مردم هم سرگشته تر هستند.
و از این بدتر اینکه مومنین و مجاهدینی که بخاطر خدا، مردم را زیر تازیانه سلوک ریاضتهای بی پایان و بی جهتی برده اند که اگر نتیجه بدهد -که نمی دهد- دقیقا به همانجایی می رسیم که 57 از آن توبه کردیم!
بسیج دانشگاه برای مشروعیت بخشی به این تازیانه ها بیانیه می دهد و مهندس اقتصاد برایش توییت میزند و مهندس صنایع برایش برنامه و بودجه می بندد!
این 20 رشتو را بخونید تا بتوانید توی دهن کسانی که این روزها درباره پر مصرف بودن ملت ما حرف می زنند، بزنید.
در این چند روز بعد از 3 سال کرونا و تعدیل اقتصادی و اعصاب خرد از فتنه و تنهایی و بار سنگین معیشت، بخشی از مردم دوباره به جاده ها زده اند تا کمی سفر کنند و کمی خانواده و دوستانشان را ببیند و از این همه دود و زندگی مصنوعی بیرون زده باشند.
حالا این شده است پرونده سیاه جدیدی برای این مردم بی نوا، نزد #نو_فیزیکالیست_وطنی که با نگاه #مکانیکی و #جزئی و #تقلیل_گرایانه شان، روی این راه تنفس موقت و موسمی مردم تمرکز کنند و تا آن را نبسته اند، از پای ننشینند!
قبل از اینکه صدای نحس شان بیشتر از این بلند شود، باید دندانهای شیری این بچه گرگها را توی دهانشان خرد کرد و به آنها بگوییم بنزینی را که طبق آمارهای گمرک، نهایتا لیتری 27 سنت صادر می کنیم، اینقدر به رخ مردم نکشید!
#برده_داری_آماری
@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی شهوت کار بزرگ و متفاوت باشه ، بدون علم و تجربه و تقوای سازمانی و پایبندی به عقل جمعی؛ نتیجه اش میشه این!
با این استدلال اگر یه خلافکار پیدا کردیم که قاچاق مواد مخدر میکنه برای برقراری عدالت بین همه مردم مواد مخدر توزیع کنیم و مجوز خرید و فروشش را بدیم...
@social_theory