فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴توجه به پرندگان و شناخت قدرت الهی
🌷“الم یروا الی الطیر مسخرات فی جو سماء ما یمسکهن الا الله ان فی ذلک لایات لقوم یومنون ”۱
🍀آیا آنها پرندگان رام شده در جو آسمان را نمیبینند؟
هیچ کس جز خداوند آنها را در هوا نگاه نتواند داشت و در این برای مردمی که ایمان می آورند عبرت هاست.
🔰۱_نحل/79
🍀امام علي(ع) درباره شگفتی هاي خلقت «پرندگان» مي فرمايد:
☘«خداوند اشكال گوناگونى از پرندگان را آفريد و آنها را در شكاف هاى زمين و بريدگى درّه ها و قلّه كوه ها مسكن داد، آنها داراى بال هاى مختلف و شكل هاى گوناگون اند، و با بال هاى خويش در هواى گسترده و در فضاى پهناور به پرواز در مى آيند، ... بعضى را به سبب سنگينى جسمشان از اينكه به آسانى در هوا پرواز كنند باز داشت و چنان قرار داد كه بتوانند بال و پري بزنند، خداوند با آفرينش دقیق خويش، پرندگان را به رنگ هاى گوناگونى رنگ آميزى كرد: بعضى تنها يك رنگ دارند ... بعضى از آنها تمام بدنشان يك رنگ دارد».
🔰پیام امام امیرالمومنین علیه السلام ،مکارم شیرازی،ج۶ ،ص۳۵۷
https://eitaa.com/sofrehasemany
☀️ گلبرگ احکام (۲۳۴)☀️
💚 دست زدن در شادی اهل بیت علیهم السلام
☀️ سوال ( ۶۸۰۲) دستزدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشنهایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهمالسلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن ها در مکانهای عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آنها چیست؟
✅ ج: به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
🔰 رساله مقام معظم رهبری
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🍀حکم دست زدن
1 – دست زدن هماهنگ در مجالس
🌴سؤال: آیا دست زدن هماهنگ و مرتّب، یا نامرتّب، در مجالس مولودى ائمّه اطهار(علیهم السلام) جایز است؟ آیا با احترام و قداست این مجالس سازگار است؟ شرکت در این مجالس، که جهت اظهار شادى به دست زدن مشغول مى شوند، چه حکمى دارد؟
☘جواب: کف زدن مانعى ندارد; امّا در مساجد و حسینیّه ها باید ترک شود.
٢ – دست زدن در مجالس شادی ائمه (علیهم السلام)
🌴سؤال: دست زدن همراه با مدّاحى در مجالس شادى ائمّه معصومین(علیهم السلام) و روزهاى تولّد آنها از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
☘جواب: دست زدن اگر با امور حرام دیگرى مقرون نباشد حرام نیست، ولى در مساجد و حسینیّه ها از آن پرهیز کنید.
🔰 حضرت آیتالله مکارم شیرازی
https://eitaa.com/sofrehasemany
☀️ حدیث روز (۷۳۷)☀️
🌷«حمایت از مظلوم» در روایات اسلامی
🍀پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه وآله فرمودند:
☘«مَنْ اَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كانَ مَعى فى الجنّة مُصاحِباً»(1)
🌴كسى كه حقّ مظلوم را از ظالم بگيرد [چه مظلوم، مسلمان باشد، و چه غير مسلمان] در بهشت با من خواهد بود.
🔅 در واقع اهمیت يارى رساندن به مظلوم، و گرفتن حق او از ظالم، به قدرى است كه انسان را در بهشت همنشين پيامبر(ص) مى گرداند.
جايگاه بسيارى از انسانها در بهشت خواهد بود، ولى همه بهشتيان اين سعادت را ندارند كه در كنار پيامبر بزرگوار اسلام(صلى الله عليه وآله) باشند، امّا كمك كردن و يارى رساندن به مظلوم، و گرفتن حق او از ظالم، به قدرى مهم است كه انسان را در بهشت همنشين پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى كند
🔅امام على عليه السلام خطاب به دو فرزند بزرگوارش امام حسن و حسين عليهما السلام فرمود:
🍀 «كُونا لِظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»
(دشمن ظالم و يار و كمك كار مظلوم باشيد). در اين روايت نيز سخنى از مسلمانان نيست، بنابراين، دفاع از مظلوم وظيفه هر مسلمانى است؛ هر چند مظلوم، غير مسلمان باشد.
🔰 كنز الفوائد، كراجكى، محمد بن على، ج 1، ص 135، فصل (مما ورد في ذكر الظلم).
بحارالأنوار، ج 75، ص 359، ح 74
https://eitaa.com/sofrehasemany
☀️شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه با استقبال گروههای دانشجویی و مردمی زیادی وارد فرودگاه امام (ره) شد.
تعدادی از دانشجویان ایرانی از دانشگاههای تهران و همچنین تعدادی از دانشجویان نیجریهای شاغل به تحصیل در ایران از جمله دانشگاههایی همچون دانشگاه اهل بیت، جامعه المصطفی قم و ... در مراسم استقبال از زکزاکی حضور داشتند.
علاوه بر دانشجویان، تعدادی دیگر از شهروندان ایرانی نیز در مراسم استقبال از رهبر شیعیان نیجریه در فرودگاه امام خمینی (ره) حضور یافته بودند.
تعدادی از طلاب از حوزههای علمیه نیز در این مراسم حضور داشتند.
در این مراسم پرچم جمهوری اسلامی ایران و فلسطین در دست استقبال کنندگان قرار داشت.
همچنین تصاویر شهید قاسم سلیمانی، شیخ ابراهیم الزکزاکی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دست استقبال کنندگان مشاهده میشد.
https://eitaa.com/sofrehasemany
🌷مختصری دربارهی شیخ ابراهیم زکزاکی
پدیدهی آفریقا و رهبر شیعیان نیجریه؛
شیخ زکزاکی، سنی بود ولی یه سنی ضداستعمار. اول انقلاب میاد ایران و شیعه میشه. خودش تعریف میکنه میگه؛
«چهل سال قبل، اومدم ایران تا در جشنهای پیروزی انقلاب شرکت کنم. امام یه قرآن به من هدیه دادن و گفتن برید با این قرآن، مردم نیجریه رو به اسلام دعوت کنین»
شیخ زکزاکی بعد دیدار با امام، شیعه میشه، پا میشه میره نیجریه و با توزیع تصاویر امام، ملت رو جذب تشیع میکنه.
مردم نیجریه این قدر به امام و انقلاب علاقهمند میشن که حتی بهشون میگن «خمینیون»❤️
با زحمات شیخ زکزاکی، تا الان پونزده میلیون نفر توی نیجریه شیعه شدن🥺
شیخ یه جملهای داره که میگه؛
امام حسین یک جون (غلام سیاه پوست) داشت، اما امام زمان پونزده میلیون.
شیخ بارها و بارها در نیجریه دستگیر و زندانی شده، ایشون نه تا بچه داره که شش تاشون به دست رژیم نیجریه به شهادت رسیدن.
قصه اونجا غمانگیزتر میشه که هزار نفر از شیعیان نیجریه در راهپیمایی روزِ قدسِ سالِ ۹۳ به دست رژیم نیجریه قتل عام شدن😔
نهایتا شیخ سال ۱۴۰۰، بعد از شش سال حصر و زندان آزاد شد.
https://eitaa.com/sofrehasemany
11.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️افغانستان دوباره لرزید
گروههای امدادی میگویند ویرانیهای زلزله بدتر از حد تصور است
در حالی که گروههای امداد بینالمللی در تلاش برای کمک به بازماندگان زلزلهای هستند که بیش از ۲ هزار کشته برجای گذاشته و تعداد زیادی را نیز زخمی کرده است، بامداد چهارشنبه افغانستان برای دومین بار در چند روز گذشته لرزید. هنوز از تلفات زلزله جدید اطلاعاتی در دسترس نیست.
https://eitaa.com/sofrehasemany
🍀۲۵ ربیع الاول سال۴۱ هجری صلح امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه علیه العنة
🌴صلح حسن و معاویه به واقعه صلح میان حسن بن علی و معاویه بن ابوسفیان گفته میشود که از جنگ بین کوفیان و شامیان جلوگیری کرد و طی آن خلافت به شروطی از حسن به معاویه منتقل گردید. این واقعه در سال ۴۱ ه. ق. برابر ۶۶۰ یا ۶۶۱ میلادی رخ داد.
🌴در موردصلح بادشمنان آیه شریفه می فرماید.
«وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکّلْ عَلَی اللّهِ إِنّهُ هُوَ السّمیعُ الْعَلیمُ».
(انفال: 61)
«و اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآ، و بر خدا تکیه کن که او شنوا و داناست».
ایه شریفه خطاب به پیامبر و مسلمانان می فرماید که اگر دشمنان برای صلح از خود تمایل نشان دادند، شما نیز تمایل نشان دهید، ولی با این حال هشدار می د هد که ممکن است در پیشنهاد صلح آنان خدعه و نیرنگی در کار باشد و صلح را مقدمه ای برای ضربه غافلگیرکننده قرار دهند یا هدفشان فراهم آوردن نیروی بیشتر برای جنگ باشد،[1] اما از این موضوع نیز نگرانی نداشته باشید و تنها بر خدا توکل کنید. اگر آنان خیانت کردند، دروغ گفتند و قصد و نظرشان از صلح چیز دیگری بود، ما کید و مکر آنان را کفایت می کنیم و پشتیبان تو هستیم. چنان که معاویه قصدش از صلح، صلح واقعی نبود؛ چراکه به هیچ یک از مواد معاهده و صلح نامه عمل نکرد و حتی برخلاف آنها اقدام کرد و خداوند نیز به موجب ایه شریفه خواری و ذلت را نصیب او و جانشینانش کرد.
امام علی(ع): پس از ضربت خوردن توسط ابن ملجم، در سفارش به فرزند بزرگوار خود حسن(ع) می فرماید: «بدان که معاویه همچنان که با من مخالفت کرد با تو نیز مخالفت خواهد کرد. پس اگر با او از در صلح و آشتی درایی به جدّت تأسی جسته ای که با بنی ضمره و بنی اشجع... صلح کرد و اگر بخواهی با دشمنت بجنگی، هرگز آن صلاحیت و وفاداری که پیروان پدرت داشتند، پیروان تو نخواهند داشت».[2]
امام صادق(ع): حسن بن علی(ع) پس از آنکه به جانش سوء قصد شد و پیروانش از در ناسازگاری با وی درآمدند، کار را به معاویه واگذاشت. آن گاه شیعیانش به آن حضرت چنین سلام کردند: «سلام بر تو ای خوارکننده مؤمنان.» حضرت فرمود: «من خوارکننده مؤمنان نیستم، بلکه عزت بخش مؤمنان هستم. وقتی دیدم شما در برابر دشمن قدرتی ندارید، کار را به او واگذاشتم تا من و شما در میان آنان باشیم؛ همچنان که آن فرزانه (خضر) کشتی را سوراخ کرد تا برای صاحبانش باقی بماند، و این چنین است حکایت من و شما تا در میان آنها باقی بمانیم».[3]
امام علی(ع): من صلح را، مادام که مایه وهن اسلام نباشد، کارسازتر از جنگ یافته ام.[4]
امام علی(ع) در فرمان استانداری مصر به مالک اشتر، می فرماید: اگر دشمن تو را به صلح فراخواند و خشنودی خدا در آن بود آن را رد مکن؛ زیرا صلح مایه آسایش سپاهیان تو و راحتی خودت از اندوه ها و دردسرهایت و امنیت سرزمین توست، اما پس از صلح، از دشمن خود سخت برحذر و هشیار باش؛ زیرا گاه دشمن خود را نزدیک می کند، تا غافلگیر کند پس محتاط و دوراندیش باش و به دشمن خوش بین مباش.[5]
پیامبر(ص): حسن و حسین، هر دو امام هستند؛ چه بجنگند و چه صلح کنند.[6]
🔰1] . ایت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، قم، دارالکتب الاسلامیه، 1373، ج 7، ص 230.
[2] . میزان الحکمه، ج7، ح 15015، ص 3083.
[3] . همان، ح 15016.
[4] . همان، ح 15013.
[5] . همان، ح 15014.
[6] . بحارالانوار، ج 43، ص 322.
https://eitaa.com/sofrehasemany
30.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوجوونا بخصوص ببینید این کلیپو
فلسطین چجوری اشغال شد
بخشی از جنایات اسرائیلی ها
حالا الان...
آیا ظالم و مظلوم یکی است؟
اسکرین شات
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
@hosein_darabi
☀️ حدیث روز (۷۳۸)☀️
🟢🟢مقابله با ظالم🟢🟢
🌷پيامبر گرامی اسلام صلي الله عليه و آله فرمودند
إِنَّ النّاسَ إِذا رَأَوُا الظّالِمَ فَلَمْ يَأْخُذوا عَلى يَدَيْهِ أَوْشَكَ أَنْ يَعُمَّهُمُ اللّه ُبِعِقابٍ مِنْهُ؛
مردم آنگاه كه ظالم را ببينند و او را باز ندارند، انتظار مى رود كه خداوند همه را بهعذاب خود گرفتار سازد.
«نهج الفصاحه، ح ۸۳۳»
🌴دردعای مکارم اخلاق هم می خوانیم
🍀اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وَ اجعَل لي يَداً عَلى مَن ظَلَمَني.[۱]
🌴پروردگارا! بر محمّد و آلش درود فرست و من را بر آنانكه بر من ستم كنند، توانا کن.
این جمله اولین فراز از بخشی دیگر از دعای نورانی مکارم الاخلاق است. در این بخش مجموعاً دعا برای توانمند شدن در برابر کسانی است که به گونهای مزاحم انسان میشوند.
🍀کلمه «ید» در اینجا به معنای قوّت و قدرت است، یعنی خداوندا! به من قدرت مقابله با ظلم ظالمی که مرا تهدید میکند یا به حقوقم تجاوز میکند، عنایت کن.
🔅چند نکته از این دعا قابل استنباط است:
یک) رفتن زیر بار ظلم دیگران خوب نیست. البته گاهی انسان چنین توانی ندارد و مظلوم واقع میشود که باید از خدا توان مقابله با ظالم را طلب کند، اما اگر میتواند نباید زیر بار ظلم رود.
دو) توانمند بودن برای مقابله با ظالم، خود یکی از مکارم اخلاقی است و ریشه در این آیه کریمه دارد:
﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ﴾[۲]
طبق این آیه انسان باید خود را برای مقابله با تهدیدات دشمنان آماده و قدرتمند کند.
سه) علاوه بر توانمندی، مقابله کردن با ظلم و انتقام گرفتن از ظالم هم از جمله کارهای نیک میباشد، چنانچه در این آیه چنین حقی برای مظلوم قرار داده شده است:
﴿وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ﴾[۳]
«انتصار» همان انتقام گرفتن از ظالم است که میفرماید: بر كسى كه چون ستمى بر او واقع شود، انتقام بگیرد، هيچ ايرادى نيست.
امام حسین (علیه السّلام) هم در دعای عرفه از خدا چنین میخواهد:
اللّهُمَّ اجعَل غِنايَ في نَفسي... وَ انصُرني عَلى مَن ظَلَمَني.[۴]
خداوندا! بىنيازى مرا در درونم قرار ده... و مرا در برابر ستمكار بر من، يارى ده.
🔰[۱] الصحيفة السجّاديّة: الدعاء ۲۰.
[۲] انفال/سوره۸، آیه۶۰.
[۳] شوری/سوره۴۲، آیه۴۱.
[۴] البلد الأمين، کفعمی، ص۲۵۳.
https://eitaa.com/sofrehasemany