🔍جنگ، ضَنک یا تنگ؟!
🔹به این خبر که توسط خبرگزاریهای رسمی منتشر شده دقت کنید:
"روزنامۀ هاآرتص گزارش داد که طبق دادههای نظامی که به دست آورده، بین ۷ اکتبر تا ۱۱ مه، ۱۰ سرباز خودکشی کردهاند؛ اما این روزنامه اذعان میکند که این آمار به شدت با ملاحظات امنیتی و سیاسی و اجتماعی منتشر شده است.
ارتش اسرائیل اعلام کرده که در حال ارائه مراقبتهای پزشکی به هزاران سربازی است که به دلیل آسیبهای روانی در طول جنگ، دچار اختلال پس از حادثه یا بیماریهای روانی شدهاند. تعداد افرادی که خودکشی کردهاند مشخص نیست، زیرا ارتش اسرائیل آمار رسمی ارائه نمیکند."
✅این دقیقا مرز بین حیات کافر و مؤمن است: کافر به حکم اعراضش از حق و دنیاگراییاش، همواره "معیشت ضَنک" دارد، جانش در تنگناست و هیچگاه احساس امن حقیقی ندارد و مؤمن با دلی قرص و جانی ایمن، نهایتا در دنیا با "معیشت تنگ" ممکن است مواجه شود و فرق این دو همان فاصله حق و باطل است!
✅درست است که معنای "ضنک" همان "تنگ" است و حتی برخی لغتشناسان آنرا معرّب "تنگ" میدانند، اما قرآن کریم "معیشت ضنک" را مجازات طبیعی همه معارضان حق میداند که فردای قیامت هم کور محشور میشوند، خواه ثروتمند و خواه فقیر و "معیشت تنگ" و کمبرخورداری از مواهب دنیا را یکی از ابزارهای الهی جهت ابتلا و رشد مؤمن میداند، خواه موقّت و خواه دائم و چقدر این دو با هم فرق دارند!
✅عربدههای نتانیاهو و هارهای صهیونیست، حتی زمانی که رهبران مقاومت را ترور میکنند، نه از سر شادی حقیقی که برخاسته از همان هُرم تنگنای درونی است و استغاثههای محور مقاومت هم نه از سر عجز در برابر دشمن که از باب استدعای "نصرالله" است:
📖حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَآ إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ (بقره214)
✅"جنگ"، معیشت "ضنک"صهیون را ضنکتر کرده و بند گسستهی دلش را پارهتر؛ و معیشت غزه و لبنان را نهایتا "تنگ" یا در برخی موارد تنگتر کرده و به برکت قیامش، ریسمان قلب متصلش به حق را مستحکمتر که:
📖رَبَطْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا...
(ترجمه: دل هایشان را استوار کردیم آن گاه که در برابر سران شرک قیام کردند. (کهف14))
✅ "جنگ"، غزه و لبنان را نهایتا به معاش"تنگ" مبتلا میکند اما نمیتواند به معیشت "ضنک" معذبّشان کند و راز رجزهای حماسی و کمنیاوردنهای حزبالله و حماس هم همین است و در مقابل میراث جنگ برای سگیونیستها، تشدید عذاب "ضنک" است، هرچند تمام قدرتها و امکانات مادی در قالب سامانههای پدافندی تاد و... پشتیبانشان باشد و این سنت الهی است که:
📖وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ
(ترجمه: و هر کس از یاد من روی برتابد، قطعاً زندگی تنگ و دشواری خواهد داشت، و روز قیامت او را نابینا محشور می کنیم تا به بهشت راه نیابد. (طه124))
#جنگ
#معیشت_ضنک
#معیشت_تنگ
🔻🔻🔻
✍حسین نظری
🌐 @sohaa1360
سُها
⚽️ از انطاکیه تا استادیوم سهند
✏️نمیدانم سکانسهای آخر حیات بشر در دوران گل و بلبلیاش چقدر طول میکشد؟ صدها سال یا هزاران؟
حتما کوتاه نیست؛ بالاخره بیش از هزارسال است که برای قهرمان این داستان، روزانه هزاران دست و زبان، با ترنّم درخواست "و تمتّعه فیها طویلا"، عطر آسمان گرفته و خیلی بعید است که این دعا بیپاسخ بماند!
✅اما به هرحال تا آن زمان، که در سکانسهای میانیاش هستیم، قاعده بر دست و پا زدن و جانکندن و هزینهدادن است و سکّه بیشترین نرخ هم به نام "تبیین" با چاشنی "جهاد" ضرب شده؛
✅درست مثل زمانی که انطاکیه، میزبان المپیک جهاد تبیین شده بود و ۲+۱ پرچمدار بودند:
📖إِذْ أَرْسَلْنَآ إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوٓا إِنَّآ إِلَيْكُمْ مُرْسَلُونَ
(آن گاه که دو تن از رسولان خود را به سوی آنان فرستادیم ولی بی درنگ آن دو را تکذیب کردند؛ ما نیز با گسیل داشتن سوّمین فرستاده خود، آن دو تن را نیرومند ساختیم، پس هر سه نفر به مردم آن دیار گفتند: به یقین ما از جانب خدا به سوی شما به رسالت فرستاده شده ایم. (یاسین۱۴))
✅اما بشنوید از بهترین بازیگر نقش مکمّل مرد که مشعل را نه خرامان، که دواندوان آورد:
حبیب را میگویم؛ همان نجّار خودشان و "مؤمن آل یاسین" خودمان!
که در هنگامه "بیداد"، داد زد و بر وجدان خفته تماشاچیان، نهیب:
📖وَجَآءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ
(در این میان مردی از دورترین نقطه شهر شتابان آمد و گفت: ای قومِ من، از این رسولان پیروی کنید. (یاسین۲۰))
و حبیب هزینه داد و شد آنچه شد:
📖قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ ۖ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ، بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ
(ولی مردم انطاکیه آن مرد مؤمن با اخلاص را به قتل رساندند، و بی درنگ از جانب خدا به او ندا رسید که: به بهشت در آی. آن مرد در آن سرای گفت: ای کاش، قوم من می دانستند، که پروردگارم گناهانم را بخشید و مرا از بزرگواران درگاهش قرار داد. (یاسین۲۶ و۲۷))
آری، متوّج شدن به تاج کرامت، هزینه میخواهد...
🔻🔻🔻
🕊امروز هم از کربلای قدس، تمام کبوتران نامهرسان و چاپارهای تیزپا، تنها یک پیغام میبَرند:
📝"مِنَ الغریب إلی الحبیب..."
که این میدان مشتاق دیدار حبیب است، حبیبهای پاشنهورکشیده برای تبیین! رنگارنگ و گونهگون: یکی با نوشتن، یکی با سرودن، یکی با خرج کردن، یکی با فیلمساختن و یکی با برگزاری مسابقه فوتبال و پای کار آوردن شُهرگان و اختصاص هزینهها برای غزّه و لبنان؛
🔻🔻🔻
محمد انصاری را به همین دلیل دوست دارم؛ دمش گرم که قرارهایش، بیقرارند: بیقرار تپیدن، بیقرار دمیدن...
🗓جمعه۱۱ آبان را از دست ندهید.
یا علی
#جهاد_تبیین
#فوتبال
✍حسین نظری
🌐 @sohaa1360
سُها
📖ترجمه خواندنی قرآن، ترجمهای برای نسلنو 📌متن یادداشت را در نوشتار بعدی ببینید👇
#یادداشت_موقت
📝شیخ علی ملکی را از سال۹۷ با ترجمه خاصّ و منحصربهفردش از قرآن میشناختم و در این مدت تنها تلفنی صحبت کرده بودیم تا اینکه حریم رأفت امام مهربانیها شد محل دیدارمان؛
خبرهای خوبی از برگردان ترجمهاش به زبانهای دیگر داشت:
اینکه -با عزمی بلند و تدبیری ستودنی- ظرفیت طلاب خارجی جامعةالمصطفیالعالمیّة را فعال کرده و حدود۲۰ مقصد را نشانه رفته!
اینکه چقدر در اقشار مختلف و خاکستریها و حتی بیگانگان از وادی ظواهر دینی و...، به این ترجمه اقبال و شعف نشان دادهاند و اینکه فرآیند بازخوانی و بهروزرسانی ترجمه، بحمدالله جاری است و به توقف و رکود نرسیده و فعلا هم حدود۶ ویراست خورده؛
✅دغدغهاش مبنی بر تهی بودن فضای بین الملل از حضور فعّالمان برای انتشار محتوای قدسیترین متن گیتی که جاننشین ترین هم هست، درست و فهمیدنی بود و مینالید از اینکه همین آسان را عدهای که باید بفهمند و مسئولیت دارند، درک نمیکنند!
هیجانش وقتی که یکهو جهید و قرآنی که در قفسه کتب ادعیه حرم بود را آورد و باز کرد و نکاتی مطرح کرد، جالب بود و تداعی کننده سوز مرحوم عینصاد در "تطهیر با جاری قرآن" که از ترجمههای مرمری (مر فلان و مر بهمان) گلایه میکند!
✅به نظر حقیر، "ترجمه پیامرسان" یا "خواندنی"، از این جهت که برای مخاطب جوان و نوجوان، با بیانی ساده و در عین حال جذاب، ترجمه پرکششی فراهم کرده، بهگونهای که اصلا احساس نکند ترجمه میخواند، نه تنها فتحباب و سدشکنی است که حقیقتا نقطه عطفی در تاریخ ترجمههای قرآنی است و تلاش مترجم محترم هم -که بهرهمند از مباحثات گروهی است- و بر پایهای محکم و جستجویی عمیق در تفاسیر و فرهنگهای لغت استوار است، اعتبار اعتماد به ترجمه را ضریب میدهد.
✅اگر برای جوانان و نوجوانان دور و برتان، قصد تهیه هدیهای حقیقتا فاخر دارید، بسمالله
#قرآن
✍ حسین نظری
🌐 @sohaa1360
سُها
📌اگر خدا بخواهد، آمستردام هم، دام مسترهای آدم نما میشود!
🔻🔻🔻
✍️دست خودشان نیست؛ هار شدهاند و این هاریّتِ گُر گرفته، افتضاح بار آورده:
📖فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
(📝پس حکایت او مانند حکایت سگ تشنه است که اگر بر او هجوم بری لَهلَه می زند، و اگر رهایش کنی باز هم لهله می زند. این حکایت مردمی است که آیات ما را دروغ انگاشتند. پس این داستان را برای آنان بخوان، باشد که بیندیشند. (اعراف۱۷۶))
✅انس یهود به دانستن و عمل نکردن، دیرینه است و قِدمتی به وسعت حیاتش دارد؛ بیدلیل نیست که خدای ادبآفرین، خران حمّالی نامیدشان که این بارکشی نفعی برایشان ندارد:
📖مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
(📝داستان کسانی که احکام و معارف تورات به آنان آموخته و بر عهده آنان نهاده شد ولی به آن عمل نکردند و به مقصد نرساندند، همچون داستان الاغ است که کتابهایی را بر پشت خود میبَرَد و از حمل کردن آنها جز خستگی نصیبی ندارد. بد است داستان مردمی که آیات خدا را دروغ شمردند. آنان ستمکارند و خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند.(جمعه ۵))
✅ و این بیان حقیقت لجاجت و عناد این جماعت، با حق است نه توهین به آنها؛
✅اگر خواستی راز شعارهای این جماعت کودککُش در مترو آمستردام علیه مظلومان غزّه و خوشحالیشان از این قضیّه را بدانی، به تبارشان نگاه کن که پیغمبرکُش بودند و کَکِشان هم نمیگزید:
📖وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ... (آل عمران۲۱))
#آمستردام
#یهود
✍️حسین نظری
🌐 @sohaa1360
باسمه تعالی
📝اندر احوالات ظرائف امین!
🔻🔻🔻
به این کلام حضرت آقا که روز چهارشنبه12دی ماه1403 به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی (رضوان الله علیه) ایراد شد، توجه کنید:
📌«به این جَوْلهی باطل نگاه نکنید؛ بدانید اینها که امروز جَوَلان میدهند، یک روز زیرپای مؤمنین لگدمال خواهند شد».
🔻🔻🔻
✏️یک دقت ظریف ادبی در این کلام نهفته است که حاکی از بلاغت ویژه گوینده است:
✅«جَوْلة» بر وزن «فَعْلَة» مصدری است که حاکی از «یکبار» انجامشدن کار، بدون تکرار است (۱) که با توجه به ریشه «جول» به معنای تحرکاتی است که دوام و بقا ندارد و به همین دلیل هم در بیان روایات ما، برای نمایاندن کرّ و فرّهای جبهه باطل، از «جولة» استفاده کرده اند:
قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ» (۲)
تا اینجای کار مطلب ویژهای نبود، بلکه مقدمهای بود تا نکته ادبی کلام بهتر فهم شود و راز آن هم در پاسخ به این پرسش نهفته است که:
⁉️چرا رهبری در کلامشان از واژه «جَوْلان» استفاده نکردند و بهجای آن «جَوَلان» را بهکار بردند؟ با اینکه جوْلان دادن هم صحیح است و میتواند کنایهای و ایهامی ناظر به بلندیهای جولان و شخص جولانی داشته باشد؟!
🔍پاسخ این است که «جَوْلان»، اصطلاحا صفت مشبهه است که به دوام و ثبوت صفت برای فاعل اشاره دارد و معنایش«حرکتی پایدار» است؛ اما «جَوَلان» مصدری است که بر «حرکت و اضطراب و دگرگونی» دلالت دارد و معنایش حرکتهای بی ثبات و گذراست(۳) و برای ردیفشدن در کنار «جَوْلَة»، تناسب بیشتری دارد.
✅انصافا «امین انقلاب»، ادیبی است ظریف و کارکشته و بزرگشده در مکتب «پادشاهان سخنوری» که فرمودند:
و إنّا لَأُمَراءُ الکَلامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ (۴): ما پادشاهان سخن هستیم و ریشههای سخنوری در ماست و شاخههای آن از ما آویزان است.
آری!
یارم چو قدح به دست گیرد / بازار بُتان شکست گیرد...
✍حسین نظری
🌐 @sohaa1360
🔻🔻🔻
پاورقیها:
📚۱.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۱
📖۲.غررالحکم، ج1، ص544
📚۳.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۰
📖۴. نهجالبلاغه، خطبه۲۳۳
✅مبعث، آغاز ترنّم «برانگیختگی» در دستگاه «شور» است؛
وِلولهای که هرچند رَستنگاهش «حجاز» بود، اما طنینش سراسر اهل «عجم» از «نهاوند» تا دیار «کُرد» را درنوردید!
✅نغمه ای که «سهگاه» قبل، حین و بعد از دنیای انسان را سازوارتر از هر طرحی به تصویر کشید و نسیم «صبا»یش، تا منتهی الیه حیات بشر امتداد یافت؛
✅همان دلکشانه «بیات» که با بیتوته بر فراز «العاقبة للمتّقین»، آیه انتظار تلاوت کند و خوش بسُراید که:
«سلام فرمانده»!
َطَلَعَ الْبَدْرُ عَلَیْنا، مِنْ ثَنِیّاتِ الْوَداع...
💐عیدتان مبارک
✍حسین نظری
🌐 @sohaa1360