eitaa logo
سُها
159 دنبال‌کننده
4 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✍️دغدغه‌های حسین نظری (طلبه حوزه علمیه قم) 🔹می‌کرد سُها ز هم‌نشینان/ نقادی چشم تیزبینان
مشاهده در ایتا
دانلود
سُها
📖ترجمه خواندنی قرآن، ترجمه‌ای برای نسل‌نو 📌متن یادداشت را در نوشتار بعدی ببینید👇
📝شیخ علی ملکی را از سال۹۷ با ترجمه خاصّ و منحصربه‌فردش از قرآن می‌شناختم و در این مدت تنها تلفنی صحبت کرده بودیم تا این‌که حریم رأفت امام مهربانی‌ها شد محل دیدارمان؛ خبرهای خوبی از برگردان ترجمه‌اش به زبان‌های دیگر داشت: این‌که -با عزمی بلند و تدبیری ستودنی- ظرفیت طلاب خارجی جامعة‌المصطفی‌العالمیّة را فعال کرده و حدود۲۰ مقصد را نشانه رفته! این‌که چقدر در اقشار مختلف و خاکستری‌ها و حتی بیگانگان از وادی ظواهر دینی و...، به این ترجمه اقبال و شعف نشان داده‌اند و این‌که فرآیند بازخوانی و به‌روزرسانی ترجمه، بحمدالله جاری است و به توقف و رکود نرسیده و فعلا هم حدود۶ ویراست خورده؛ ✅دغدغه‌اش مبنی بر تهی بودن فضای بین الملل از حضور فعّالمان برای انتشار محتوای قدسی‌ترین متن گیتی که جان‌نشین ترین هم هست، درست و فهمیدنی بود و می‌نالید از این‌که همین آسان را عده‌ای که باید بفهمند و مسئولیت دارند، درک نمی‌کنند! هیجانش وقتی که یکهو جهید و قرآنی که در قفسه کتب ادعیه حرم بود را آورد و باز کرد و نکاتی مطرح کرد، جالب بود و تداعی کننده سوز مرحوم عین‌صاد در "تطهیر با جاری قرآن" که از ترجمه‌های مرمری (مر فلان و مر بهمان) گلایه می‌کند! ✅به نظر حقیر، "ترجمه پیام‌رسان" یا "خواندنی"، از این جهت که برای مخاطب جوان و نوجوان، با بیانی ساده و در عین‌ حال جذاب، ترجمه پرکششی فراهم کرده، به‌گونه‌ای که اصلا احساس نکند ترجمه می‌خواند، نه تنها فتح‌باب و سدشکنی است که حقیقتا نقطه عطفی در تاریخ ترجمه‌های قرآنی است و تلاش مترجم محترم هم -که بهره‌مند از مباحثات گروهی است- و بر پایه‌ای محکم و جستجویی عمیق در تفاسیر و فرهنگ‌های لغت استوار است، اعتبار اعتماد به ترجمه را ضریب می‌دهد. ✅اگر برای جوانان و نوجوانان دور و برتان، قصد تهیه هدیه‌ای حقیقتا فاخر دارید، بسم‌الله ✍ حسین نظری 🌐 @sohaa1360
سُها
📌اگر خدا بخواهد، آمستردام هم، دام مسترهای آدم نما می‌شود! 🔻🔻🔻 ✍️دست خودشان نیست؛ هار شده‌اند و این هاریّتِ گُر گرفته، افتضاح بار آورده: 📖فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (📝پس حکایت او مانند حکایت سگ تشنه است که اگر بر او هجوم بری لَه‌لَه می زند، و اگر رهایش کنی باز هم له‌له می زند. این حکایت مردمی است که آیات ما را دروغ انگاشتند. پس این داستان را برای آنان بخوان، باشد که بیندیشند. (اعراف۱۷۶)) ✅انس یهود به دانستن و عمل نکردن، دیرینه است و قِدمتی به وسعت حیاتش دارد؛ بی‌دلیل نیست که خدای ادب‌آفرین، خران حمّالی نامیدشان که این بارکشی نفعی برایشان ندارد: 📖مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (📝داستان کسانی که احکام و معارف تورات به آنان آموخته و بر عهده آنان نهاده شد ولی به آن عمل نکردند و به مقصد نرساندند، همچون داستان الاغ است که کتاب­هایی را بر پشت خود می­بَرَد و از حمل کردن آنها جز خستگی نصیبی ندارد. بد است داستان مردمی که آیات خدا را دروغ شمردند. آنان ستمکارند و خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند.(جمعه ۵)) ✅ و این بیان حقیقت لجاجت و عناد این جماعت، با حق است نه توهین به آنها؛ ✅اگر خواستی راز شعارهای این جماعت کودک‌کُش در مترو آمستردام علیه مظلومان غزّه و خوشحالی‌شان از این قضیّه را بدانی، به تبارشان نگاه کن که پیغمبرکُش بودند و کَکِشان هم نمی‌گزید: 📖وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ... (آل عمران۲۱)) ✍️حسین نظری 🌐 @sohaa1360
باسمه تعالی 📝اندر احوالات ظرائف امین! 🔻🔻🔻 به این کلام حضرت آقا که روز چهارشنبه12دی ماه1403 به مناسبت پنجمین سال‌‌گرد شهادت شهید سلیمانی (رضوان الله علیه) ایراد شد، توجه کنید: 📌«به این جَوْله‌ی باطل نگاه نکنید؛ بدانید این‌ها که امروز جَوَلان می‌دهند، یک روز زیرپای مؤمنین لگدمال خواهند شد». 🔻🔻🔻 ✏️یک دقت ظریف ادبی در این کلام نهفته است که حاکی از بلاغت ویژه گوینده است: ✅«جَوْلة» بر وزن «فَعْلَة» مصدری است که حاکی از «یک‌بار» انجام‌شدن کار، بدون تکرار است (۱) که با توجه به ریشه «جول» به معنای تحرکاتی است که دوام و بقا ندارد و به همین دلیل هم در بیان روایات ما، برای نمایاندن کرّ و فرّهای جبهه باطل، از «جولة» استفاده کرده اند: قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ» (۲) تا این‌جای کار مطلب ویژه‌ای نبود، بلکه مقدمه‌ای بود تا نکته ادبی کلام بهتر فهم شود و راز آن هم در پاسخ به این پرسش نهفته است که: ⁉️چرا رهبری در کلامشان از واژه «جَوْلان» استفاده نکردند و به‌جای آن «جَوَلان» را به‌کار بردند؟ با این‌که جوْلان دادن هم صحیح است و می‌تواند کنایه‌ای و ایهامی ناظر به بلندی‌های جولان و شخص جولانی داشته باشد؟! 🔍پاسخ این است که «جَوْلان»، اصطلاحا صفت مشبهه است که به دوام و ثبوت صفت برای فاعل اشاره دارد و معنایش«حرکتی پایدار» است؛ اما «جَوَلان» مصدری است که بر «حرکت و اضطراب و دگرگونی» دلالت دارد و معنایش حرکت‌های بی ثبات و گذراست(۳) و برای ردیف‌شدن در کنار «جَوْلَة»، تناسب بیشتری دارد. ✅انصافا «امین انقلاب»، ادیبی است ظریف و کارکشته و بزرگ‌شده در مکتب «پادشاهان سخن‌وری» که فرمودند: و إنّا لَأُمَراءُ الکَلامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ (۴): ما پادشاهان سخن هستیم و ریشه‌های سخن‌وری در ماست و شاخه‌های آن از ما آویزان است. آری! یارم چو قدح به دست گیرد / بازار بُتان شکست گیرد... ✍حسین نظری 🌐 @sohaa1360 🔻🔻🔻 پاورقی‌ها: 📚۱.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۱ 📖۲.غررالحکم، ج1، ص544 📚۳.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۰ 📖۴. نهج‌البلاغه، خطبه۲۳۳
✅مبعث، آغاز ترنّم «برانگیختگی» در دستگاه «شور» است؛ وِلوله‌ای که هرچند رَستنگاهش «حجاز» بود، اما طنینش سراسر اهل «عجم» از «نهاوند» تا دیار «کُرد» را درنوردید! ✅نغمه ای که «سه‌گاه» قبل، حین و بعد از دنیای انسان را سازوارتر از هر طرحی به تصویر کشید و نسیم «صبا»یش، تا منتهی الیه حیات بشر امتداد یافت؛ ✅همان دلکشانه «بیات» که با بیتوته بر فراز «العاقبة للمتّقین»، آیه انتظار تلاوت کند و خوش بسُراید که: «سلام فرمانده»! َطَلَعَ الْبَدْرُ عَلَیْنا، مِنْ ثَنِیّاتِ الْوَداع... 💐عیدتان مبارک ✍حسین نظری 🌐 @sohaa1360