سُها
📖ترجمه خواندنی قرآن، ترجمهای برای نسلنو 📌متن یادداشت را در نوشتار بعدی ببینید👇
#یادداشت_موقت
📝شیخ علی ملکی را از سال۹۷ با ترجمه خاصّ و منحصربهفردش از قرآن میشناختم و در این مدت تنها تلفنی صحبت کرده بودیم تا اینکه حریم رأفت امام مهربانیها شد محل دیدارمان؛
خبرهای خوبی از برگردان ترجمهاش به زبانهای دیگر داشت:
اینکه -با عزمی بلند و تدبیری ستودنی- ظرفیت طلاب خارجی جامعةالمصطفیالعالمیّة را فعال کرده و حدود۲۰ مقصد را نشانه رفته!
اینکه چقدر در اقشار مختلف و خاکستریها و حتی بیگانگان از وادی ظواهر دینی و...، به این ترجمه اقبال و شعف نشان دادهاند و اینکه فرآیند بازخوانی و بهروزرسانی ترجمه، بحمدالله جاری است و به توقف و رکود نرسیده و فعلا هم حدود۶ ویراست خورده؛
✅دغدغهاش مبنی بر تهی بودن فضای بین الملل از حضور فعّالمان برای انتشار محتوای قدسیترین متن گیتی که جاننشین ترین هم هست، درست و فهمیدنی بود و مینالید از اینکه همین آسان را عدهای که باید بفهمند و مسئولیت دارند، درک نمیکنند!
هیجانش وقتی که یکهو جهید و قرآنی که در قفسه کتب ادعیه حرم بود را آورد و باز کرد و نکاتی مطرح کرد، جالب بود و تداعی کننده سوز مرحوم عینصاد در "تطهیر با جاری قرآن" که از ترجمههای مرمری (مر فلان و مر بهمان) گلایه میکند!
✅به نظر حقیر، "ترجمه پیامرسان" یا "خواندنی"، از این جهت که برای مخاطب جوان و نوجوان، با بیانی ساده و در عین حال جذاب، ترجمه پرکششی فراهم کرده، بهگونهای که اصلا احساس نکند ترجمه میخواند، نه تنها فتحباب و سدشکنی است که حقیقتا نقطه عطفی در تاریخ ترجمههای قرآنی است و تلاش مترجم محترم هم -که بهرهمند از مباحثات گروهی است- و بر پایهای محکم و جستجویی عمیق در تفاسیر و فرهنگهای لغت استوار است، اعتبار اعتماد به ترجمه را ضریب میدهد.
✅اگر برای جوانان و نوجوانان دور و برتان، قصد تهیه هدیهای حقیقتا فاخر دارید، بسمالله
#قرآن
✍ حسین نظری
🌐 @sohaa1360
سُها
📌اگر خدا بخواهد، آمستردام هم، دام مسترهای آدم نما میشود!
🔻🔻🔻
✍️دست خودشان نیست؛ هار شدهاند و این هاریّتِ گُر گرفته، افتضاح بار آورده:
📖فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
(📝پس حکایت او مانند حکایت سگ تشنه است که اگر بر او هجوم بری لَهلَه می زند، و اگر رهایش کنی باز هم لهله می زند. این حکایت مردمی است که آیات ما را دروغ انگاشتند. پس این داستان را برای آنان بخوان، باشد که بیندیشند. (اعراف۱۷۶))
✅انس یهود به دانستن و عمل نکردن، دیرینه است و قِدمتی به وسعت حیاتش دارد؛ بیدلیل نیست که خدای ادبآفرین، خران حمّالی نامیدشان که این بارکشی نفعی برایشان ندارد:
📖مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
(📝داستان کسانی که احکام و معارف تورات به آنان آموخته و بر عهده آنان نهاده شد ولی به آن عمل نکردند و به مقصد نرساندند، همچون داستان الاغ است که کتابهایی را بر پشت خود میبَرَد و از حمل کردن آنها جز خستگی نصیبی ندارد. بد است داستان مردمی که آیات خدا را دروغ شمردند. آنان ستمکارند و خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند.(جمعه ۵))
✅ و این بیان حقیقت لجاجت و عناد این جماعت، با حق است نه توهین به آنها؛
✅اگر خواستی راز شعارهای این جماعت کودککُش در مترو آمستردام علیه مظلومان غزّه و خوشحالیشان از این قضیّه را بدانی، به تبارشان نگاه کن که پیغمبرکُش بودند و کَکِشان هم نمیگزید:
📖وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ... (آل عمران۲۱))
#آمستردام
#یهود
✍️حسین نظری
🌐 @sohaa1360
باسمه تعالی
📝اندر احوالات ظرائف امین!
🔻🔻🔻
به این کلام حضرت آقا که روز چهارشنبه12دی ماه1403 به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی (رضوان الله علیه) ایراد شد، توجه کنید:
📌«به این جَوْلهی باطل نگاه نکنید؛ بدانید اینها که امروز جَوَلان میدهند، یک روز زیرپای مؤمنین لگدمال خواهند شد».
🔻🔻🔻
✏️یک دقت ظریف ادبی در این کلام نهفته است که حاکی از بلاغت ویژه گوینده است:
✅«جَوْلة» بر وزن «فَعْلَة» مصدری است که حاکی از «یکبار» انجامشدن کار، بدون تکرار است (۱) که با توجه به ریشه «جول» به معنای تحرکاتی است که دوام و بقا ندارد و به همین دلیل هم در بیان روایات ما، برای نمایاندن کرّ و فرّهای جبهه باطل، از «جولة» استفاده کرده اند:
قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ» (۲)
تا اینجای کار مطلب ویژهای نبود، بلکه مقدمهای بود تا نکته ادبی کلام بهتر فهم شود و راز آن هم در پاسخ به این پرسش نهفته است که:
⁉️چرا رهبری در کلامشان از واژه «جَوْلان» استفاده نکردند و بهجای آن «جَوَلان» را بهکار بردند؟ با اینکه جوْلان دادن هم صحیح است و میتواند کنایهای و ایهامی ناظر به بلندیهای جولان و شخص جولانی داشته باشد؟!
🔍پاسخ این است که «جَوْلان»، اصطلاحا صفت مشبهه است که به دوام و ثبوت صفت برای فاعل اشاره دارد و معنایش«حرکتی پایدار» است؛ اما «جَوَلان» مصدری است که بر «حرکت و اضطراب و دگرگونی» دلالت دارد و معنایش حرکتهای بی ثبات و گذراست(۳) و برای ردیفشدن در کنار «جَوْلَة»، تناسب بیشتری دارد.
✅انصافا «امین انقلاب»، ادیبی است ظریف و کارکشته و بزرگشده در مکتب «پادشاهان سخنوری» که فرمودند:
و إنّا لَأُمَراءُ الکَلامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ (۴): ما پادشاهان سخن هستیم و ریشههای سخنوری در ماست و شاخههای آن از ما آویزان است.
آری!
یارم چو قدح به دست گیرد / بازار بُتان شکست گیرد...
✍حسین نظری
🌐 @sohaa1360
🔻🔻🔻
پاورقیها:
📚۱.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۱
📖۲.غررالحکم، ج1، ص544
📚۳.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۰
📖۴. نهجالبلاغه، خطبه۲۳۳
✅مبعث، آغاز ترنّم «برانگیختگی» در دستگاه «شور» است؛
وِلولهای که هرچند رَستنگاهش «حجاز» بود، اما طنینش سراسر اهل «عجم» از «نهاوند» تا دیار «کُرد» را درنوردید!
✅نغمه ای که «سهگاه» قبل، حین و بعد از دنیای انسان را سازوارتر از هر طرحی به تصویر کشید و نسیم «صبا»یش، تا منتهی الیه حیات بشر امتداد یافت؛
✅همان دلکشانه «بیات» که با بیتوته بر فراز «العاقبة للمتّقین»، آیه انتظار تلاوت کند و خوش بسُراید که:
«سلام فرمانده»!
َطَلَعَ الْبَدْرُ عَلَیْنا، مِنْ ثَنِیّاتِ الْوَداع...
💐عیدتان مبارک
✍حسین نظری
🌐 @sohaa1360