eitaa logo
سُها
157 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✍️دغدغه‌های حسین نظری (طلبه حوزه علمیه قم) 🔹می‌کرد سُها ز هم‌نشینان/ نقادی چشم تیزبینان
مشاهده در ایتا
دانلود
سُها
📌اگر خدا بخواهد، آمستردام هم، دام مسترهای آدم نما می‌شود! 🔻🔻🔻 ✍️دست خودشان نیست؛ هار شده‌اند و این هاریّتِ گُر گرفته، افتضاح بار آورده: 📖فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (📝پس حکایت او مانند حکایت سگ تشنه است که اگر بر او هجوم بری لَه‌لَه می زند، و اگر رهایش کنی باز هم له‌له می زند. این حکایت مردمی است که آیات ما را دروغ انگاشتند. پس این داستان را برای آنان بخوان، باشد که بیندیشند. (اعراف۱۷۶)) ✅انس یهود به دانستن و عمل نکردن، دیرینه است و قِدمتی به وسعت حیاتش دارد؛ بی‌دلیل نیست که خدای ادب‌آفرین، خران حمّالی نامیدشان که این بارکشی نفعی برایشان ندارد: 📖مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (📝داستان کسانی که احکام و معارف تورات به آنان آموخته و بر عهده آنان نهاده شد ولی به آن عمل نکردند و به مقصد نرساندند، همچون داستان الاغ است که کتاب­هایی را بر پشت خود می­بَرَد و از حمل کردن آنها جز خستگی نصیبی ندارد. بد است داستان مردمی که آیات خدا را دروغ شمردند. آنان ستمکارند و خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند.(جمعه ۵)) ✅ و این بیان حقیقت لجاجت و عناد این جماعت، با حق است نه توهین به آنها؛ ✅اگر خواستی راز شعارهای این جماعت کودک‌کُش در مترو آمستردام علیه مظلومان غزّه و خوشحالی‌شان از این قضیّه را بدانی، به تبارشان نگاه کن که پیغمبرکُش بودند و کَکِشان هم نمی‌گزید: 📖وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ... (آل عمران۲۱)) ✍️حسین نظری 🌐 @sohaa1360
باسمه تعالی 📝اندر احوالات ظرائف امین! 🔻🔻🔻 به این کلام حضرت آقا که روز چهارشنبه12دی ماه1403 به مناسبت پنجمین سال‌‌گرد شهادت شهید سلیمانی (رضوان الله علیه) ایراد شد، توجه کنید: 📌«به این جَوْله‌ی باطل نگاه نکنید؛ بدانید این‌ها که امروز جَوَلان می‌دهند، یک روز زیرپای مؤمنین لگدمال خواهند شد». 🔻🔻🔻 ✏️یک دقت ظریف ادبی در این کلام نهفته است که حاکی از بلاغت ویژه گوینده است: ✅«جَوْلة» بر وزن «فَعْلَة» مصدری است که حاکی از «یک‌بار» انجام‌شدن کار، بدون تکرار است (۱) که با توجه به ریشه «جول» به معنای تحرکاتی است که دوام و بقا ندارد و به همین دلیل هم در بیان روایات ما، برای نمایاندن کرّ و فرّهای جبهه باطل، از «جولة» استفاده کرده اند: قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ» (۲) تا این‌جای کار مطلب ویژه‌ای نبود، بلکه مقدمه‌ای بود تا نکته ادبی کلام بهتر فهم شود و راز آن هم در پاسخ به این پرسش نهفته است که: ⁉️چرا رهبری در کلامشان از واژه «جَوْلان» استفاده نکردند و به‌جای آن «جَوَلان» را به‌کار بردند؟ با این‌که جوْلان دادن هم صحیح است و می‌تواند کنایه‌ای و ایهامی ناظر به بلندی‌های جولان و شخص جولانی داشته باشد؟! 🔍پاسخ این است که «جَوْلان»، اصطلاحا صفت مشبهه است که به دوام و ثبوت صفت برای فاعل اشاره دارد و معنایش«حرکتی پایدار» است؛ اما «جَوَلان» مصدری است که بر «حرکت و اضطراب و دگرگونی» دلالت دارد و معنایش حرکت‌های بی ثبات و گذراست(۳) و برای ردیف‌شدن در کنار «جَوْلَة»، تناسب بیشتری دارد. ✅انصافا «امین انقلاب»، ادیبی است ظریف و کارکشته و بزرگ‌شده در مکتب «پادشاهان سخن‌وری» که فرمودند: و إنّا لَأُمَراءُ الکَلامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ (۴): ما پادشاهان سخن هستیم و ریشه‌های سخن‌وری در ماست و شاخه‌های آن از ما آویزان است. آری! یارم چو قدح به دست گیرد / بازار بُتان شکست گیرد... ✍حسین نظری 🌐 @sohaa1360 🔻🔻🔻 پاورقی‌ها: 📚۱.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۱ 📖۲.غررالحکم، ج1، ص544 📚۳.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۰ 📖۴. نهج‌البلاغه، خطبه۲۳۳
✅مبعث، آغاز ترنّم «برانگیختگی» در دستگاه «شور» است؛ وِلوله‌ای که هرچند رَستنگاهش «حجاز» بود، اما طنینش سراسر اهل «عجم» از «نهاوند» تا دیار «کُرد» را درنوردید! ✅نغمه ای که «سه‌گاه» قبل، حین و بعد از دنیای انسان را سازوارتر از هر طرحی به تصویر کشید و نسیم «صبا»یش، تا منتهی الیه حیات بشر امتداد یافت؛ ✅همان دلکشانه «بیات» که با بیتوته بر فراز «العاقبة للمتّقین»، آیه انتظار تلاوت کند و خوش بسُراید که: «سلام فرمانده»! َطَلَعَ الْبَدْرُ عَلَیْنا، مِنْ ثَنِیّاتِ الْوَداع... 💐عیدتان مبارک ✍حسین نظری 🌐 @sohaa1360
به بهانه دلتنگی ✏️حتما راحت نبوده: این‌که پای مجروحت ۲۶ سال تن رنجورت را با خود بکشاند! اصلا نمی‌دانم پا تو را می‌کشید یا تو بودی که برایش خط و نشان می‌کشیدی که اگر هم‌پایی نکند، جا می‌ماند و می‌شود حکایت «پایی که جا ماند»! می‌گفتیم: کمی استراحت کن! اصلا چرا بازنشسته نمی‌شوی؟ نمی‌دانستیم سالکی و عاشقی و «علّت عاشق ز علت‌ها جداست»! شنیدم هم‌سفر آسمانی‌ات و سیده بانوی بهشتی‌ات از خودش گلایه کرده که چرا همان صبح روز واقعه، وقتی باز هم به دلیل دردی که حتی توان خم شدن را هم از تو می‌گرفت و از پوشیدن جوراب هم عاجز می‌شدی، در پاسخ به درخواستت که کمک شوی، برایت شرط گذاشته: «به شرط آن‌که شفاعتم کنی»! و هنوز متحیر است که کدام سروش غیبی این کلام را بر زبانش رانده؟! ✅و اینک ماییم و حسرت جای ظاهرا خالی‌ات و تمنای شفاعتت ! 💌روزت مبارک ✍حسین نظری 🌐 @sohaa1360
📖وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ... و اینک تو ایشان را از نحوه گفتارشان که مشتمل بر گوشه و کنایه است می شناسی. (سوره محمد، آیه۳۰) 🔻🔻🔻 📚المیزان، ج۱۸، ص۲۴۳: 🔍قال الراغب[فی المفردات]: اللّحن‌ صرف الكلام عن سننه الجاري عليه: امّا بإزالة الإعراب أو التصحيف و هو المذموم و ذلک اکثر استعمالا... ✅فالمعنى: و لتعرفنّهم من جنس قولهم بما يشتمل عليه من الكناية و التعريض. 🔻🔻🔻 📌ترجمه: راغب[اصفهانی در کتاب مفردات] مى‌گويد: كلمه" لحن" بيشتر به معناى آن است كه كلام را از سنتهاى جارى‌اش برگردانى، يا اعراب آن را نگويى و يا نقطه‌ها و كلمات آن را جابجا كنى، و اين عمل ناپسندى است، و گاهى هم در سربسته حرف زدن و بطور فحوى و كنايه سخن گفتن استعمال مى‌شود... 📌در نتيجه معناى آن اين مى‌شود: تو به زودى آنان را از طرز سخن گفتنشان خواهى شناخت، چون سخن ايشان كنايه‌دار و تعريض گونه است... 🌐 @sohaa1360