سُها
📌اگر خدا بخواهد، آمستردام هم، دام مسترهای آدم نما میشود!
🔻🔻🔻
✍️دست خودشان نیست؛ هار شدهاند و این هاریّتِ گُر گرفته، افتضاح بار آورده:
📖فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
(📝پس حکایت او مانند حکایت سگ تشنه است که اگر بر او هجوم بری لَهلَه می زند، و اگر رهایش کنی باز هم لهله می زند. این حکایت مردمی است که آیات ما را دروغ انگاشتند. پس این داستان را برای آنان بخوان، باشد که بیندیشند. (اعراف۱۷۶))
✅انس یهود به دانستن و عمل نکردن، دیرینه است و قِدمتی به وسعت حیاتش دارد؛ بیدلیل نیست که خدای ادبآفرین، خران حمّالی نامیدشان که این بارکشی نفعی برایشان ندارد:
📖مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
(📝داستان کسانی که احکام و معارف تورات به آنان آموخته و بر عهده آنان نهاده شد ولی به آن عمل نکردند و به مقصد نرساندند، همچون داستان الاغ است که کتابهایی را بر پشت خود میبَرَد و از حمل کردن آنها جز خستگی نصیبی ندارد. بد است داستان مردمی که آیات خدا را دروغ شمردند. آنان ستمکارند و خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند.(جمعه ۵))
✅ و این بیان حقیقت لجاجت و عناد این جماعت، با حق است نه توهین به آنها؛
✅اگر خواستی راز شعارهای این جماعت کودککُش در مترو آمستردام علیه مظلومان غزّه و خوشحالیشان از این قضیّه را بدانی، به تبارشان نگاه کن که پیغمبرکُش بودند و کَکِشان هم نمیگزید:
📖وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ... (آل عمران۲۱))
#آمستردام
#یهود
✍️حسین نظری
🌐 @sohaa1360
باسمه تعالی
📝اندر احوالات ظرائف امین!
🔻🔻🔻
به این کلام حضرت آقا که روز چهارشنبه12دی ماه1403 به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی (رضوان الله علیه) ایراد شد، توجه کنید:
📌«به این جَوْلهی باطل نگاه نکنید؛ بدانید اینها که امروز جَوَلان میدهند، یک روز زیرپای مؤمنین لگدمال خواهند شد».
🔻🔻🔻
✏️یک دقت ظریف ادبی در این کلام نهفته است که حاکی از بلاغت ویژه گوینده است:
✅«جَوْلة» بر وزن «فَعْلَة» مصدری است که حاکی از «یکبار» انجامشدن کار، بدون تکرار است (۱) که با توجه به ریشه «جول» به معنای تحرکاتی است که دوام و بقا ندارد و به همین دلیل هم در بیان روایات ما، برای نمایاندن کرّ و فرّهای جبهه باطل، از «جولة» استفاده کرده اند:
قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ» (۲)
تا اینجای کار مطلب ویژهای نبود، بلکه مقدمهای بود تا نکته ادبی کلام بهتر فهم شود و راز آن هم در پاسخ به این پرسش نهفته است که:
⁉️چرا رهبری در کلامشان از واژه «جَوْلان» استفاده نکردند و بهجای آن «جَوَلان» را بهکار بردند؟ با اینکه جوْلان دادن هم صحیح است و میتواند کنایهای و ایهامی ناظر به بلندیهای جولان و شخص جولانی داشته باشد؟!
🔍پاسخ این است که «جَوْلان»، اصطلاحا صفت مشبهه است که به دوام و ثبوت صفت برای فاعل اشاره دارد و معنایش«حرکتی پایدار» است؛ اما «جَوَلان» مصدری است که بر «حرکت و اضطراب و دگرگونی» دلالت دارد و معنایش حرکتهای بی ثبات و گذراست(۳) و برای ردیفشدن در کنار «جَوْلَة»، تناسب بیشتری دارد.
✅انصافا «امین انقلاب»، ادیبی است ظریف و کارکشته و بزرگشده در مکتب «پادشاهان سخنوری» که فرمودند:
و إنّا لَأُمَراءُ الکَلامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ (۴): ما پادشاهان سخن هستیم و ریشههای سخنوری در ماست و شاخههای آن از ما آویزان است.
آری!
یارم چو قدح به دست گیرد / بازار بُتان شکست گیرد...
✍حسین نظری
🌐 @sohaa1360
🔻🔻🔻
پاورقیها:
📚۱.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۱
📖۲.غررالحکم، ج1، ص544
📚۳.موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، دکتر امیل بدیع یعقوب، ص۵۱۰
📖۴. نهجالبلاغه، خطبه۲۳۳
✅مبعث، آغاز ترنّم «برانگیختگی» در دستگاه «شور» است؛
وِلولهای که هرچند رَستنگاهش «حجاز» بود، اما طنینش سراسر اهل «عجم» از «نهاوند» تا دیار «کُرد» را درنوردید!
✅نغمه ای که «سهگاه» قبل، حین و بعد از دنیای انسان را سازوارتر از هر طرحی به تصویر کشید و نسیم «صبا»یش، تا منتهی الیه حیات بشر امتداد یافت؛
✅همان دلکشانه «بیات» که با بیتوته بر فراز «العاقبة للمتّقین»، آیه انتظار تلاوت کند و خوش بسُراید که:
«سلام فرمانده»!
َطَلَعَ الْبَدْرُ عَلَیْنا، مِنْ ثَنِیّاتِ الْوَداع...
💐عیدتان مبارک
✍حسین نظری
🌐 @sohaa1360
به بهانه دلتنگی
✏️حتما راحت نبوده: اینکه پای مجروحت ۲۶ سال تن رنجورت را با خود بکشاند!
اصلا نمیدانم پا تو را میکشید یا تو بودی که برایش خط و نشان میکشیدی که اگر همپایی نکند، جا میماند و میشود حکایت «پایی که جا ماند»!
میگفتیم: کمی استراحت کن! اصلا چرا بازنشسته نمیشوی؟
نمیدانستیم سالکی و عاشقی و «علّت عاشق ز علتها جداست»!
شنیدم همسفر آسمانیات و سیده بانوی بهشتیات از خودش گلایه کرده که چرا همان صبح روز واقعه، وقتی باز هم به دلیل دردی که حتی توان خم شدن را هم از تو میگرفت و از پوشیدن جوراب هم عاجز میشدی، در پاسخ به درخواستت که کمک شوی، برایت شرط گذاشته: «به شرط آنکه شفاعتم کنی»!
و هنوز متحیر است که کدام سروش غیبی این کلام را بر زبانش رانده؟!
✅و اینک ماییم و حسرت جای ظاهرا خالیات و تمنای شفاعتت #آقای_قاضی !
💌روزت مبارک #جانباز_شهید
#روز_جانباز
#شهید_رازینی
#شهید_عدالت
✍حسین نظری
🌐 @sohaa1360
📖وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ...
و اینک تو ایشان را از نحوه گفتارشان که مشتمل بر گوشه و کنایه است می شناسی. (سوره محمد، آیه۳۰)
🔻🔻🔻
📚المیزان، ج۱۸، ص۲۴۳:
🔍قال الراغب[فی المفردات]:
اللّحن صرف الكلام عن سننه الجاري عليه: امّا بإزالة الإعراب أو التصحيف و هو المذموم و ذلک اکثر استعمالا...
✅فالمعنى: و لتعرفنّهم من جنس قولهم بما يشتمل عليه من الكناية و التعريض.
🔻🔻🔻
📌ترجمه:
راغب[اصفهانی در کتاب مفردات] مىگويد: كلمه" لحن" بيشتر به معناى آن است كه كلام را از سنتهاى جارىاش برگردانى، يا اعراب آن را نگويى و يا نقطهها و كلمات آن را جابجا كنى، و اين عمل ناپسندى است، و گاهى هم در سربسته حرف زدن و بطور فحوى و كنايه سخن گفتن استعمال مىشود...
📌در نتيجه معناى آن اين مىشود: تو به زودى آنان را از طرز سخن گفتنشان خواهى شناخت، چون سخن ايشان كنايهدار و تعريض گونه است...
#تحریف
#وقاحت
🌐 @sohaa1360