eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
341 عکس
62 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️انا لله و انا الیه راجعون با خبر شدم روح ملکوتی حضرت استاد شیخ علی دادیزاد (رضوان الله علیه) امروز بعد از نماز صبح به ملکوت اعلی پیوست. زبان و قلم، قاصر از بیان عظمت روحی و معنوی این عالم ربانی است. شهر تبریز و کشور ایران، عالم بزرگی را از دست داد. شهر و کشوری که دهها سال باید خون جگر بخورد تا مثل حاج آقای دادیزاده تربیت شود. (اگر بشود) خداوند متعال توفیق داد و از اوایل طلبگی خدمت ایشان رسیدم و در حد خود از علم و معنویت این مرد الهی استفاده کردم، اما افسوس و صد افسوس که هجرت به شهر مقدس قم، با همه برکات فراوانی که داشت، بین ما و ایشان فاصله مکانی انداخت! هر زمان به تبریز می رفتم و توفیق حضور در مسجد و محضر ایشان فراهم می شد، عالمی از نور و برکت را احساس می کردم. چنان عظمت روحی و معنوی و علمی داشت که همواره در محضر ایشان، احساس ضعف علمی و معنوی می کردم. بی مبالغه، صاحب کرامت و بنده مخلص خدا بود. مؤمنان تبریز، هیچگاه مواعظ، خطابه ها، دروس، روضه ها، نمازها، اعتکاف ها و مراسم شبهای قدر حاج آقای دادیزاده را فراموش نخواهند کرد. در مراسم شبهای قدر ایشان، گاهی چنان لذتی به من دست می داد که می گفتم خدایا شاهد باش که این لذت نشستن در مسجد و دعا و مراسم احیا را با بهشت هم عوض نمی کنم. افسوس که جسم و بدن دنیوی ایشان از بین ما رفت، اما روح پرفتوح ایشان با دست بازتر، کمک کار همه طالبان حقیقیت خواهد بود. ان شاء الله بنده در حد خود و به نوبه خود، مصیبت و ضایعه ارتحال این عالم و شیعه راستین اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را به خانواده محترم حضرت استاد دادیزاد، علما، شاگردان، ارادتمندان و همه مردم مؤمن تبریز و ایران تسلیت عرض می کنم و به روح ملکوتی ایشان سلام و درود می فرستم و از خداوند متعال، غفران و رضوان الهی مسئلت دارم. وحید واحدجوان 21 دی ماه 1397
☑️ زمان و مکان تشییع پیکر استاد شیخ علی دادیزاد 🔹 پیکر روحانی وارسته و استاد اخلاق تبریزی، امروز جمعه ۲۱ دیماه، بعد از نماز جمعه از مقابل مصلای تبریز تشییع و در وادی رحمت تبریز خاکسپاری خواهد شد. 🔹 مراسم شام غریبان وی ، امشب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد مشهدی ایمان واقع در خیابان شریعتی جنوبی برگزار خواهد شد. @sokhanerfan
🔷 مرگ در فرهنگ قرآن کریم در فرهنگ قرآن کریم، مرگ به معنای «وفات» است نه «فوت»؛ واژه نارسایی برای حقیقت مرگ است؛ زيرا فوت به معنای زوال و نابودی است، ولی به معنای اخذ تامّ و در اختيار گرفتن تمام و كمال يك حقيقت است. در مرگ که همان وفات است روح و حقیقت انسان توسّط خداوند متعال و فرشتگان اخذ می شود و انتقال به عالم دیگر صورت می گیرد؛ «قل يتوفّاكم ملك الموت الّذي وُكّل بكم ثمّ إلي ربّكم تُرجعون». 🔶 تفاوت مرگ مؤمن و مرگ کافر 🔸از امام حسن مجتبی (عليه السلام) سؤال شد: مرگی كه مردم به آن آگاهی ندارند چيست؟ فرمود: بزرگترين سروری است كه بر مؤمنان وارد می شود؛ چرا كه از سرای سختی ها به نعمت های هميشگی انتقال می يابند و بزرگترين درد و مصيبت است بر كافران، زيرا از دنيا كه بهشتش محسوب می داشتند به آتشيگی منتقل خواهند شد كه هيچ نابودی و زوال ندارد؛ «ما الموت الذى جهلوه؟ قال: أعظم سرور يرد علي المؤمنين إذنقلوا عن دارالنّكد إلي نعيم الأبد، و أعظم ثبور يرد علي الكافرين إذنقلوا عن جنّتهم إلي نارلاتبيد و لا تنفد». 🔸امام حسين (عليه السلام) در روز عاشورا به یاران خود فرمود: شكيبايی كنيد ای فرزندان مردان بزرگوار، مرگ تنها پلی است كه شما را از ناراحتی ها و رنج ها به باغ های وسيع بهشت و نعمت های جاودان منتقل می كند. كدام يك از شما از انتقال يافتن از زندان به قصر ناراحتيد؟ امّا مُردن نسبت به دشمنان شما مانند اين است كه شخصی را از قصری به زندان و عذاب منتقل كنند. پدرم از رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) نقل فرمود: كه دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است و مرگ، پل آنان به باغ های بهشت و پل اينان به جهنم خواهد بود. نه برايم دروغ گفته اند و نه من دروغ مي گويم؛ «صبراً بنى الكرام، فما الموت إلّا قنطرة يعبر بكم عن البؤس و الضّرّاء إلي الجنان الواسطة و النّعيم الدائمة، فأيّكم يكره أن ينتقل من سجن إلي قصر، و ما هو لأعدائكم إلّا كمن ينتقل من قصر إلي سجنٍ و عذابٍ، إنّ أبى حدّثنى عن رسول اللّه (صلي الله عليه و آله و سلم) إنّ الدّنيا سجن المؤمن و جنّة الكافر و الموت جسر هؤلاء إلي جنانهم و جسر هؤلاء إلي جحيمهم، ما كذبت و لا كذبت». 🔸 از امام سجّاد (عليه السلام) حقيقت مرگ را جويا شدند. فرمود: مرگ براي مؤمن مانند كندن لباس چركين و پر حشره است و گشودن غل و زنجيرهای سنگين و تبديل آن به فاخرترين لباس ها و خوشبوترين عطرها و راهوارترين مركبها و مناسب ترين منزلها و براي كافر مانند كندن لباس فاخر و انتقال از منزلهای مورد علاقه و تبديل آن به چركترين و خشن ترين لباسها و وحشتناكترين منزلها و بزرگترين عذاب هاست؛ «للمؤمن كنزع ثيابٍ و سخةٍ قملةٍ و فكّ قيود و أغلال ثقيلةٍ و الاستبدال بأفخر الثّياب و أطيبها روائح و أوطي المراكب و آنس المنازل و للكافر كخلع ثيابٍ فاخرةٍ و النقل عن منازل أنيسةٍ و الاستبدال بأوسخ الثّياب و أخشنها و أوحش المنازل و أعظم العذاب». ⭕️استاد واحد جوان. 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
سخن عرفان
☑️ زمان و مکان تشییع پیکر استاد شیخ علی دادیزاد 🔹 پیکر روحانی وارسته و استاد اخلاق تبریزی، امروز جم
🔻مهم 🔹 اعلامیه ترحیم عالم وارسته، حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی #دادیزاد که با دستخط خودشان قبل از ارتحال آماده کرده بودند. روحشان شاد . 🆔 @sokhanerfan
🔹عقاید مرحوم استاد دادیزاده به قلم خودشان با زبان شعر 🆔 @sokhanerfan
🌸عاقبت کار 🔹حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: نباید به ابتدای کار خود شاد باشیم، باید دید عاقبت ما چه می‌شود! نباید از عاقبت، یا از فردای خود خاطرجمع باشیم! 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۱۶۳ 🆔 @sokhanerfan
🌸به فکر زاد و توشه باشید حضرت آیت الله بهجت: دنیا جای ماندن نیست، این سفری است که همه باید برویم، ولی باید فکری برای زاد این راه نمود. 🌸بهره مندی از اهل الله وقتی عده ای از اهل الله، بزرگان و اهل کرامت را داشتیم، گمان میکردیم همیشه هستند و بعدها می توانیم از آنها بهره مند شویم. بنابراین استفاده ننمودیم و از دستمان رفتند. این بشر است! گمان می کند آنچه دارد همیشه هست، لذا اهمیت نمی دهد، حالا کجا هستند؟! 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
✳️آشنایی با عرفان نماز ✴️عرفان تكبيرة الاحرام تكبير يعنى خدا را به بزرگى ياد كردن. احرام، يعنى خود را در حريمى وارد كردن كه با وارد شدن در آن حريم بسيارى از چيزها بر آدمى حرام مى شود و در اين حالت او را مُحرِم مى نامند. نمازگزار با گفتن تكبيرة الاحرام، به حريم نماز وارد مى شود. تا زمانى كه در اين حريم است جز اعمال مخصوص نماز بقيه كارها بر وى حرام است. @sokhanerfan تكبيرة الاحرام با گفتن اللَّه اكْبَر شروع مى شود. اكبر در لغت به معنى بزرگ تر است ولى در اينجا معنى بزرگ را مى دهد. زيرا يك بزرگ واقعى بيش نيست كه آن هم خداست. اگر بزرگ تر معنا شود لازمه اش اثبات بزرگانى ديگر است كه خدا بزرگ تر از آنها تلقى مى شود. در حالى كه بزرگى جز خدا وجود ندارد. چون غير از او بزرگى نيست بنابراين بزرگ تر بودن معنا ندارد. در تكبيرة الاحرام، نمازگزار قولًا و فعلًا و با تمام وجود به بزرگى خدا اقرار مى كند. وقتى مى گويد: الله اكبر، دست ها را تا بناگوشهايش بالا مى برد. با اين كار، هم با زبان و هم با دست هايش مى گويد: خدا بزرگ تر از آن است كه بتوانم او را وصف كنم. @sokhanerfan در خصوص بالا بردن دست ها، عرفا فرموده اند: نمازگزار با اين كار به خود مى گويد: من غير از خدا را هر چه باشد به پشت سر خود انداخته و تنها با خدا خلوت مى كنم. تا زمانى كه در حريم حرم نماز اويم از غير او به دورم و جز او چيزى نجويم و غير از او از كسى نگويم. اگر حقيقت تكبير در جان مُكبِّر نشيند غير حق، بزرگى نبيند و گل از غير باغ خدا نچيند. تكبيرة الاحرام براى دور ساختن عابد است از غير خدا و نزديك نمودن او به خدا. آن كه به حقيقت تكبيرش پى برد خود را به واسطه اتصال به آن بزرگ حقيقى آنقدر بزرگ مى بيند كه توجه به غير خود را دون شأن خود مى يابد. از اين رو خود را يكپارچه براى خدا خالص كرده و غير خدا را از خود خارج نموده است. البته يك چيز اساسى را نبايد فراموش كرد كه همان توفيق الهى است. سعى و تلاش آدمى هنگامى نتيجه بخش است كه قرين توفيق الهى باشد وگرنه پى بردن به گوهر مقصود جز خيالى بيش نخواهد بود. از اين رو امام حسين عليه السلام در نيايش با حضرت حق عرضه مى دارد: انْتَ الَّذى اشْرَقْتَ الْانْوارَ فِى قُلُوبِ اوْلِيائِكَ حَتّى عَرَفُوكَ وَ وَحَّدُوكَ. و انْتَ الَّذى ازَلْتَ الْاغْيارَ عَنْ قُلُوبِ احِبَّائِكَ حَتّى لَمْ يُحِبُّوا سِواكَ تويى كه نورهايت را در دل اوليائت تاباندى تا تو را به تنهايى و يكتايى شناختند. و تويى كه اغيار را از دل ابرارت دور ساختى تا آنها غير تو دوست ندارند. 🔹عرفان نماز نوشته استاد قادر فاضلی ص 61 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🌺پرسش و پاسخ 🔹سوال : گفته مي شود عرفا دو نوع شيوه تربيت دارند برخي از اساتيد با پذيرش شاگرد به او به قدر ظرفيتش برنامه هاي عملي مي دهند ولي برخي از اساتيد ديگر، شاگردان را به علم آموزي توصيه مي كنند به اين معني كه شاگرد در عين حال كه طهارت خود را حفظ مي كند مباني اعتقادي خود را در فلسفه و كلام و عرفان نظري قوي مي كند (هر چند سال كه طول بكشد) بعد وارد عرفان عملي مي شود . نظر و شيوه حضرت عالي چيست؟ متشكرم 🔹پاسخ از استاد، آیت الله رمضانی باسمه تعالی باید به استعداد و لیاقت شخص نگاه کرده و هر فردی را مناسب با لیاقت ها و استعداد او تربیت نمود. موفق باشید. 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
غزل 83.amr
3.06M
🔷 سه شنبه 25 دی 97 🔹شرح غزل: گر ز دست زلف مشکینت خطایی رفت 🆔 @sokhanerfan
🌸 چند نکته مهم 🔹علوم مادی تنها بدرد این دنیا می خورد و تمام دانسته ها را از انسان میگیرد و او دوباره جاهل می شود اما اگر دانست در آنجا روشنتر می شود. 🔹خداوند علمی را می ستاید که با همراه باشد. اما علم دنیایی را که با ایمان همراه نباشد مذمت می کند و گوید هر بار که انبیا آمدند عده ای از دانشمندان مادی در برابر اینها ایستادند «فلمّا جائتهم رسلهم بالبیّنات فرحوا بما عندهم مّن العلم و حاق بهم ما کانوا به یستهزئون/غافر_۸۳» 🔹«یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً» آیه گوید مومنین نیز کثیرند اما این کثرت، است نه نسبی؛ یعنی مومنین فی نفسه کثیرند اما اگر با کفار بسنجید اینها کمند. 🔹اضلال خداوند، نیست بلکه است که به صورت رها کردن انسان متجلی می شود. بدین صورت هم مالکیت مطلقه خدا محفوظ است و هم به اختیار انسان آسیب نمی رسد. نه انسان مجبور است و نه خداوند کار را به انسان تفویض کرده است. این نه است نه یعنی هم خدا هدایت می کند و رها نکرده ولی اگر انسان بخواهد می تواند از هدایت خدا محروم شود. ✔️آیت الله جوادی آملی 🆔 @sokhanerfan