eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
335 عکس
52 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶دعوت به صبر و بردباری و حیا در کلام امام جواد علیه السلام 💠كسي از وجود مبارك (سلام الله عليه)، درخواست کرد كه «اوصني»، سفارش كنيد، وصيت كنيد، نصيحت كنيد، 🔳 وجود مبارك (سلام الله عليه)، بعد از اين كه فرمود: «تَوَسَّدِ الصَّبرَ»، چون و بردباري، يكي از اصول اساسي زندگی است، بعد از اين كه او را به و بردباري دعوت كرده است، 🔳 فرمود: شما بدانيد كه «أَنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللهِ فَانظُر کَيفَ تَکُنُ»[1] شما اين مرتبه توحيد را، توحيدي را، خوب ادراك كن و باور كن! كه در مشهد و محضر ذات اقدس الهي‌، قرآن كريم و همچنين اهل بيت(عليهم السلام) ما را، قبل از اين كه از جهنم بترسانند و قبل از اين كه ما را تشويق كنند، ما را به آن اصول اوّليه انسان، هدايت مي‌كنند، ما را به دعوت مي‌كنند، ما را به كرم دعوت مي‌كنند، راه آموزش قرآن كريم هم، همين طور است. 💠 بيان نوراني (سلام الله عليه) اين است كه ما در حضور خدا هستيم، گاهي سخن از حضور است، گاهي سخن از قرب است، گاهي سخن از ﴿وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ﴾[2] است، 🔳گاهي سخن از اين است كه شما حاضر هستيد؛ نه تنها خدا حاضر است، شما هم حاضر هستيد، سفارش (سلام الله عليه) به حياست، ما را به دعوت كرده است؛ آن‌گاه اگر در كسي حيا اثر نكرد، سخن از ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحيمَ صَلُّوهُ﴾[3] است، سخن از تعذيب و بگير و ببند است. ◽️[1] . تحف العقول، ص455. ◽️[2] . سوره ق، آيه16. ◽️[3] . سوره حاقه، آيه30. 🔹حضرت آيت الله جوادی آملی مدظله العالی 📗درس اخلاق 1393/07/03 🌐 Nashresra.ir @nashresra_ir @sokhanerfan
r.imamjavad.mp3
820.9K
روایتی کاربردی از امام جواد علیه السلام در بیان آیت الله رمضانی حفظه اللّه. 🆔 @sokhanerfan
سخن عرفان
❇️ #اقیانوس_علم_و_معرفت – 6 ضعیف بودن کتاب اقیانوس علم و معرفت کتاب، به دو بخش نقلیات و تحلیل و بر
💠 – 7/ پایانی 🔹حق نقد و انتقاد: برخی از شاگردان یا دوستداران جناب استاد پارسا، مکرر پیام داده اند و از این مطالب، به شدت انتقاد کرده اند؛ گاهی استدلال هایی شبیه استدلال های کتاب کرده و از کتاب و مطالبش دفاع کرده اند، گاهی ادعاهای کتاب را با بیان دیگر، تکرار کرده اند و گاهی بنده را خطاب قرار داده، مطالبی بیان داشته اند؛ به عنوان نمونه گفته اند: «مگر تو خودت چی هستی»!، «از همان نوشته اولتان معلوم بود خودمحورید»، «گویا شما با مطالعه چند کتاب روایی و نقل آن روایات و پاره ای از اشعار در کانال، خود را به استادی و مرشدی باور کردید! یا اینکه خود را یگانه سکاندار اخلاق و عرفان و پرچم دار سیر و سلوک و وحید زمین و زمان و آسمان می پنداری که امیدوار هستید آقای پارسا و دیگر اعضای کانال مبارکتون را با کلمات درّگونه خود اصلاح فرموده و به راه رشد و صلاح و راه و رسم ادب و بندگی رهنمون سازید؟!!! قبل از هر چیز بر شما لازم است قبل از سخن گفتن و ارشاد دیگران و گرد و خاک به پا کردن و بازار گرمی و سرک کشیدن به کار بزرگترها اندکی تأمل نموده و ادب به خرج دهید و افسار نفس اماره را کشیده و خود را با این بضاعت علمی در حدی نپندارید که به اشخاص جلیل القدری مانند آقای پارسا امر و نهی نمایید...» 🔹پاسخ: 1⃣نقد یک کتاب یا مقاله یا سخنرانی منتشر شده، اذن و اجازه نمی خواهد. همانطور که نویسنده محترم کتاب اقیانوس علم و معرفت، نسبت به نقلیات و برداشت ها و فهم شاگردان برجسته علامه، واکنش نشان داده، نسبت نفهمیدن قطعی به برخی از آنها داده، به برخی جسارت هایی کرده، در گوشه و کنار، چند نفر هم پیدا می شود و همین نسبت نفهمیدن قطعی یا احتمالی را به خود ایشان می دهد. این ناراحتی ندارد. نقد کردی، نقد می شوی! نقد هم نکردی باز هم ممکن است نقد شوی! این در مورد همه صادق است. 2⃣اگر کسی بگوید برخی از مطالب فلان کتاب، مشوش و برخی نقلیات، محل اشکال و برخی تحلیل ها و برداشت ها، اشتباه و برخی کلمات و عبارات، جسارت به شاگردان برجسته علامه است، یعنی خود را یگانه سکاندار اخلاق و عرفان و پرچم دار سیر و سلوک و وحید زمین و زمان و آسمان می پندارد؟!! اینگونه می فهمید و نتیجه می گیرید که چنان جسارت هایی به شاگردان برجسته علامه می کنید! عجیب است! یکی کتاب می نویسد و صدها نسخه از آن، منتشر می شود و در آن کتاب، حملات تندی به برخی مطالب و شاگردان علامه می شود، آن وقت یکی در کانال خود، تلاش می کند بدون جسارت و توهین، مطالب را نقد کند، متهم به قضاوت و تنها به قاضی رفتن، خود محور بودن، گرد و خاک به پا کردن و بازار گرمی می شود و توصیه می شود افسار نفس اماره را کشیده و خود را با این بضاعت علمی در حدی نپندارد که به اشخاص جلیل القدری مانند آقای پارسا امر و نهی نماید! احتمال دارد در چاپ های بعدی کتاب، از جمله دیوانه ها و بی سر و پایانی قرار بگیرم که اکنون در کتاب اقیانوس علم و معرفت، از آنها یاد شده است! اما چه باک که بزرگی چون علامه حسینی طهرانی و سیدهاشم حداد، مورد جسارت قرار گرفته و آیت الله جوادی آملی، به نفهمی قطعی متهم شده است! حال آنکه خود نمی فهمند. خوب است بدانید بنده، این نقدها را برای توجیه گران کتاب ننوشتم، که مکرر می آیند و مطالب کتاب را برایم با بیان های گوناگون تکرار و توجیه غیر معتبر می کنند! گمان نکنید منظورم این بود که مطالب کتاب، اصلاح شود. با این روحیه ای که شما دارید (البته استاد پارسا چنین نیستند ان شاء الله) اگر کتاب دست شما باشد، نه تنها اصلاح نمی شود بلکه بدتر و تندتر هم می شود. بنده این مطالب را برای مخاطبانی نوشتم که بارها مطالبی از کتاب برایم ارسال می کردند و می پرسیدند آیا درست است یا نه! 3⃣سخن پایانی اینکه، این کتاب، نقلیات و تحلیل هایی دارد؛ مطالبش شیرین و دلنشین است. اگر متخصص حکمت و عرفان هستید، خودتان می توانید محتوای آن را بررسی کنید و اگر متخصص نیستید، مطالبی که برایتان سؤال یا شبهه ایجاد می کند، از متخصصان مربوطه و از شاگردان برجسته علامه، بپرسید. و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین. 🆔 @vahedjavan 🆔 @sokhanerfan
💢 ختمی مجرب به دستور آیت‌الله بهجت قدس‌سره برای افزایش رزق و روزی: ⭕️ ختم سوره واقعه آیت‌الله بهجت قدس‌سره به ختم سورۀ «واقعه» اهمیت فراوانی می‌دادند و آن را به اطرافیان خود توصیه می‌کردند. فردا دوشنبه و اول ماه قمری است و این ختم از فردا شروع می‌شود. دستور این ختم بدین شرح است: ✅ ملا محسن فیض کاشانی قدس‌سره در کتاب اللیالی‌المخزونه می‌گوید: چون اول ماه دوشنبه باشد شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه با طهارت و رو به قبله، روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا چهاردهم چهارده مرتبه بخواند و بعد از تلاوت سورۀ مبارکه هر روز این دعا را بخواند: يا مُسَبِّبَ الْأَسْبابِ وَ يَا مُفَتِّحَ الْأَبْوابِ، اِفْتَحْ لَنا الْأَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي وَ رِزْقُ عِیالي فِي السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ، وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ، وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيدًا فَقَرِّبْهُ، وَ إِنْ كَانَ قَرِيبًا فَيَسِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ يَسِيرًا فَكَثِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَخَلِّدْهُ، وَ إِنْ كانَ مُخَلَّدًا فَطَيِّبْهُ، وَ إِنْ كانَ طَيِّبًا فَبارِكْ لِي فِيهِ، وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ، وَ وَحْدانِيَّتِكَ إِنَّكَ عَلی كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ، وَ إِنْ كانَ عَلی أَيْدِي شِرارِ خَلْقِكَ فَانْزَعْهُ وَ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ، وَ لَا تَنْقُلْنِي إِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ. ✅ در ادامه از مرحوم مجلسی رحمه‌الله به نقل از امام سجاد علیه‌السلام این عمل را با دعایی در پنجشنبه‌های میان این چهارده روز نقل می‌کند؛ آن دعا چنین است: يا واحِدُ يَا ماجِدُ، يَا جَوادُ يَا حَليمُ، يَا حَنّانُ يَا مَنّانُ يَا كَريمُ، أَسْأَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثي، وَ تَقْضي بِها دَيْني، وَ تُصْلِحُ بِهَا شَأْني، بِرَحْمَتِكَ يَا سَيِّدي. اَللّهُمَّ إِنْ كانَ رِزْقي فِي السَّماءِ فَأَنْزِلْهُ، وَ إِنْ كانَ فِي الأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ، وَ إِنْ كانَ بَعيدًا فَقَرِّبْهُ، وَ إِنْ كانَ قَريبًا فَيَسِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ قَليلًا فَكَثِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَبارِكْ لي فيهِ، وَ أَرْسِلْهُ عَلَى أَيْدي خِيَارِ خَلْقِكَ، وَ لَا تُحْوِجْني إِلَى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ [بِكَيْنُونَتِكَ] وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللّهُمَّ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ،وَ لَا تَنْقُلْني إِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ، [يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا واحِدُ يَا مَجيدُ يَا بَرُّ يَا كَريمُ] يَا رَحيمُ يَا غَنِيُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَنِّئْنا كَرامَتَكَ وَ أَلْبِسْنا عافِيَتَكَ. ، ص٣۶٢ـ٣۶۴ 🆔 @sokhanerfan
🌸دهه اول ذی الحجه 📝 از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که مقصود از «ایام معلومات»، در آیات قرآن دهه اول ذی‌حجه است. (اقبال‌الاعمال، ج٢، ص٢٩). امام باقر به فرزندش امام صادق علیهماالسلام سفارش فرمود که در شب‌های این دهه، دو رکعت نماز مابین مغرب و عشا (وَ واعَدنا مُوسی) را ترک مکن (ج٢، ص٣١). برای این دهه اذکاری نیز بیان شده (ج٢، ص۴۴). روزه نه روز اول، ثواب روزه تمام عمر را دارد (ج٢، ص۴٨). سیّد برای روز نخست نیز اعمال مخصوصی چون دعا و نماز حضرت زهرا علیهاالسلام بیان کرده است. (ج٢، ص۴١و۴٢و۴٨). روز هشتم ذی‌جحه روز ترویه است . از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که روزه روز ترویه، کفاره شصت سال است (ج٢، ص۴٨). آخرین ساعات این هفته مصادف است با شب عرفه. این شب، شب مناجات است و خداوند در آن، توبه هرکس را که بخواهد، می‌پذیرد. دعای مفصل «اللهمّ یا شاهدَ کلّ نَجوی»، تسبیح شب عرفه و زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام از اعمال پر فضیلت این شب است (ج٢، ص۴٩ و۵٨). @sokhanerfan
🌸همنشین مناسب 📝 با کسی نشست‌وبرخاست بکنید که همین‌که او را دیدید، به یاد خدا بیفتید، به یاد طاعت خدا بیفتید؛ نه با کسانی‌که در فکر معاصی هستند و انسان را از یاد خدا باز می‌دارند. 🔹 حضرت آیت الله بهجت (ره) 📚 به‌سوی محبوب، ص٩۴ @sokhanerfan
مراسم یادبود والد مکرم آیت الله استاد رمضانی در قم سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء @sokhanerfan
🔷 دنیا، همانند خانه عنکبوت، سست و بی‌اساس است ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 📝 ... آری، اگر انسان در خانه زیبا و حتی در طبقه هزارم هم باشد، دنیا همانند «لَبَیتُ الْعَنکبُوتِ؛ خانه عنکبوت»(عنکبوت: ۴۱) سست و بی‌اساس، و سرای غرور و فریب است، و وقتی ویران شد همه‌اش فرو می‌ریزد، و یا مانند خانه‌ای است که روی پلی ساخته شده باشد و زیربنای آن ثابت و پابرجا نباشد و خراب گردد و فرو ریزد. 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۴۱۶ @sokhanerfan
⛔️⛔️ ⛔️⛔️⛔️ یادداشت مهم // حتما بخوانید ⛔️⛔️⛔️⛔️ ✅ کانال هایی با نام عرفان و تصوف علیه عرفان و تصوف کانال هایی در تلگرام به نامهای عرفان و تصوف، فعالیت می کنند که اولا صاحبان و مدیران آنها عرفان و تصوف نمی دانند چیست. ثانیا بخلاف نام کانال، ضد عرفانند و مخاطب خود را گرفتار اوهام و تخیلات خودشان می کنند. مسائل عرفان و تصوف اصیل اسلامی را مبتذل بیان می کنند و سعی دارند چهره عرفان مصطلح اسلامی و عرفای بزرگ را مشوش جلوه دهند. آنها آنقدر شجاعت ندارند که نام کانالشان را نقد عرفان و تصوف بگذارند نه عرفان و تصوف ! 🔻دوستان و عزیزان دقت کنید: 1. هر کس که مدعی عرفان و تصوف است را قبول نکنید. درباره اش تحقیق کنید، از متخصصان بپرسید، مشورت کنید، اساتیدش را بشناسید. هر کس که مدعی فهم عرفان شد لزوما مطالب و حرفهایش درباره عرفان و تصوف اصیل اسلامی، صحیح نیست. 2. انتقاد و نقد مسائل عرفان، ایرادی ندارد و ما با نقد مخالف نیستیم اما باید این نقد، عالمانه و روشمندانه باشد. کسی که نمی داند عرفان چیست و مسائل عرفان را نزد استاد عارف و حکیم، نخوانده، چگونه می تواند نقد عالمانه و روشمندانه داشته باشد ؟! در کجای دنیا، کسی که علمی را از راه صحیح و روش علمی آن، فرا نگرفته، می تواند نقد و انتقاد علمی کند ؟ 3. در دام مخالفان عرفان ، نیفتید که نه سواد نقد و انتقاد و مخالفت دارند و نه توان تحلیل و بررسی . آنها چون دزدان گردنه، منتظر قلب های صاف و پاکند که عواطف معنوی و صاف را با چند آیه و روایت، بدزدند و شما را نسبت به عرفان اسلامی، عرفا و اولیاء خدا ، بد بین و بد گمان کنند. 🔸امام خمینی (ره) در وصیت خود به فرزندش می فرماید: «پسرم، آنچه در درجه اوّل به تو وصيت مى كنم آن است كه انكار مقامات اهل معرفت نكنى، كه اين شيوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منكرين مقامات اوليا بپرهيزى، كه اينان قُطّاع طريق حق هستند.» 🔸در جای دیگر می فرماید: «پسرم! سعى كن اگر از اهل مقامات معنوى نيستى انكار مقامات روحانى و عرفانى را نكنى كه از بزرگ ترين حيله هاى شيطان و نفس اماره كه انسان را از تمام مدارج انسانى و مقامات روحانى باز مى دارد » 🔸🔸و به عروسشان می فرماید: «دخترم! سعى كن اگر اهلش نيستى و نشدى، انكار مقامات عارفين و صالحين را نكنى و معاندت با آنان را از وظايف دينى نشمرى، بسيارى از آنچه آنان گفته اند در قرآن كريم به طور رمز و سربسته، و در ادعيه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما جاهلان از آنها محروميم با آن به معارضه برخاستيم. گويند صدر المتألّهين ديد در جوار حضرت معصومه- سلام اللَّه عليها- شخصى او را لعن مى كند، پرسيد: چرا صدر را لعن مى كنى؟ جواب داد: او قائل به وحدت واجب الوجود است، گفت: پس او را لعن كن! اين امر اگر قصه هم باشد حكايت از يك واقعيت دارد. واقعيت دردناكى كه من خود قصه هايى را ديده يا شنيده ام كه در زمان ما بوده است.» 🔸استاد علامه سید جلال الدین آشتیانی درباره این مخالفان عرفان می نویسد: «شکار این قبیل افراد طلبه‌ های‌ تازه‌ وارد است که‌ با ذهن خالی قابل پذیرش اوهام به اسم «معارف»در دام اوهام گرفتار‌ می‌ شوند‌. جمع کثیری از اکابر علمای‌ اسلام را نزد آنها ملحد و مخرب اسلام‌ جلوه‌ دادند، اکثر افرادی که در کمند حضرات‌ (مخالفان عرفان) گرفتار‌ می‌ شوند‌، حوصلۀ تحصیل عمیق را ندارند و اگر توفیق‌ تحصیل‌ یابند، بی ذوقی و کج سلیقگی اظهر خواص آنها است.» ✅مطلب بسیار است خلاصه اش این است : در دام بی سوادان مدعی نقد عرفان اسلامی گرفتار نشویم. 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🌺 پيغمبران و همچنين اولياء كُمَّل الهى در همان عالم قرب خودشان مسائلى دارند كه براى ما درك اين مسائل مشكل است. 💠 موسى بعد از آنكه پيغمبر شده است و الواح مى‌خواهد بر او نازل شود به ميقات پروردگار مى‌رود، اول سى شب، ولى با سى شب نتوانست دوره سلوك خودش را به پايان برساند. وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً . 🌺 در اين سى شب موسى كمال مجاهدت را مى‌كرد براى آنكه آن شايستگى نهايى براى نزول الواح را پيدا كند، ولى نتوانست و بعد ده شب ديگر اضافه شد. 💠 آن سى شب از اول تا آخر ماه ذى‌القعده بود، و ده شب ديگر كه اضافه شد، از اول تا دهم ماه ذى‌الحجه بود. در دهم ماه ذى‌الحجه بود كه «فتح» براى قلب موسى رخ داد و آنچه كه بايد، بر او فتح شد. 🌺 اين تازه بعد از دوره پيغمبرى موسى است. هر ولىّ كاملى بلكه هر مؤمنى و هر انسانى در هر سال يك دوره ‌اى دارد. 📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج 14 ص 83 (با تلخیص) @sokhanerfan
🌸محبت اهل بیت علیهم السلام حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 📝 ... باید بدانیم که یک واجب بزرگی بر دوش همه است، معلمین با تعلیم و مادحین با عمل، به این‌ها بفهمانند که از محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام نباید دست برداشت، همه‌چیز توی محبت است. اگر ما خدا را دوست می‌داشتیم، آیا ممکن بود دوستانش را دوست نداشته باشیم؟ آیا ممکن بود اعمالی را که او دوست می‌دارد، دوست نداشته باشیم؟ آیا چنین چیزی می‌شود که کسی دوست خدا باشد، اما دوستِ دوستان خدا نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دوست دارد، نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دشمن دارد، باشد؟ آیا چنین چیزی می‌شود؟! 📚 رحمت واسعه، ص٢٨١ @sokhanerfan
🌸 علم غیب امام معصوم ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 📝 بلی، خود امام اصل(معصوم) هم مسموم می‌شود، لیکن [این] در جایی [است] که می‌داند عمل به علم حقیقی خودش نباید بکند.[مثلا] اجلش[و هنگامه وفاتش]رسیده است، و[دقیقا] لحظه اجلش را می‌داند، [اینکه وفاتش] به این سبب خواهد بود،‌ را هم می داند، [اما] مأذون نیست در عمل به غیب به هر چیزی که عالم به غیب است. -[یکی] گفته [بود]: علم به غیب را امام هم نمی‌داند، [حتی] امام هم نمی‌داند کی ظهور خواهد کرد. باباجان! «لَو کُنتُ أعلمُ الغیب، لَاستَکثَرتُ مِنَ الخیر، و مَامَسّنِیَ السُوء؛ [اگر غيب را مى‌دانستم خير بسيار مى‌يافتم و (هيچ) بلایی به من نمى‌رسيد] این‌ها این‌جور ندانستن‌شان با دانستن‌شان فرق دارد. [اگر گفته می‌شود] نمی‌دانند، [یعنی] به‌تنهایی نمی‌دانند. [و اگر گفته می‌شود] می‌دانند، یعنی همه چیز را بالغیر (و به‌واسطه خداوند) می‌دانند. آن به آن باید سیم ارتباطش، به أعلی علیین، محفوظ باشد. [به او] بگویند این کلمه [در] اینجا، یا این عمل، [در] اینجا، آیا جائز است یا نه؟ آیا واجب است یا نه؟ -[بنابراین] نمی‌توانیم قیاس بکنیم معصومین را با غیر معصوم؛ که آن‌ها[که آگاهانه] مسموم می‌شده‌اند علل دیگری داشته‌اند، و دیگران علل دیگری دارند. [لذا] احتیاط‌ [در اینگونه امور] برای دیگران در جای خود باقی است.( به‌طوریکه در اینگونه موارد دیگران حق ندارند آگاهانه مسموم شوند) 📚 درس خارج فقه، کتاب جهاد، ١٣٨٨/٠٢/١۶ @sokhanerfan