eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
341 عکس
62 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 / 1 یا رب دل پاک و جان آگاهم ده آه شب و گریه سحرگاهم ده در راه خود اول ز خودم بی خود کن بی خود چو شدم ز خود به خود راهم ده الهی یکتای بی همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی،اصل هر دوایی، داروی دلهایی، شاهنشاه فرمانفرمایی، معزز بتاج کبریایی، بتو رسد مُلک خدایی. 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
📝 مناظره و مکاتبه عارف و فیلسوف الهی در زمان شيخ الفقهاء و المجتهدين مرحوم (رضوان الله علیه) يكى از طلّاب فاضل نجف اشرف به نام شیخ اسمعیل تبریزی كه اهل ذوق بوده، به عنوان استفتا، در نامه اى از ديوان «منطق الطّير» شيخ سؤالى مى كند؛ معنای بیت دوم چیست؟ دائماً او پادشاه مطلق است در كمال عزّ خود مستغرق است او به سر نايد ز خود آنجا كه اوست كى رسد عقل وجود آنجا كه اوست؟ مرحوم آخوند، جواب مختصرى در سه سطر مى دهد و مى گويد: مقام بيش از اين گنجايش إطاله را ندارد. آقاى شيخ اسمعيل (ظاهرا قانع نمی شوند و لذا) اين سؤال را كتباً از فقیه، اصولی و فیلسوف عظیم الشأن، مرحوم آيت الله معروف به (رضوان الله علیه) می پرسد. ايشان به صورت کتبی جواب مفصّلى مى دهد. در همين ميان، اين سؤال را كتباً از عارف الهی مرحوم آيت الله معروف به (رضوان الله علیه) می پرسد و ايشان نيز جوابى كتباً مرقوم مى دارد. وقتی پاسخ ها را نگاه می کند، در می یابد که جواب سيّد احمد کربلایی با جواب شيخ محمد حسين اصفهانی، مخالف است. شيخ إسمعيل پاسخ سيّد أحمد کربلایی را حضور مرحوم اصفهانی مى آورد و ايشان پس از مطالعه، جوابى بر ردّ مكتوب سيّد مى نويسد. او جواب شيخ را حضور سيّد مى آورد و ايشان پاسخى بسيار مفصّل و مستدلّ عليه مطالب شيخ مى نويسد. شيخ اسمعيل در اين هنگام پاسخ دوّم سيّد را به نزد شيخ مى برد و شيخ مكتوب سوّمى بر ردّ سيّد مى نويسد و همينطور مرتّباً هر نامه را به نزد ديگرى مى برد و او جواب مى دهد و به طور مسلسل چهارده مكتوب از طرفين مسأله ردّ و بدل شده است، هفت مكتوب از مرحوم شيخ و هفت مكتوب از مرحوم سيّد. در اين مكاتيب مرحوم شيخ به آنچه بر ردّ عرفاء در كتب حكمت آمده است، تمسّك جسته و مرحوم سيّد به آنچه عرفا بدان تمسّك دارند و اتّكاء مى نمايند، علیه طرف و حريف خود استفاده نموده است. مرحوم حاج شيخ از برهان استمداد كرده، و مرحوم حاج سيّد احمد هم از برهان و هم از ذوق و شهود و وجدان استفاده نموده و در اداء حقّ مطلب دريغ ننموده اند. برای مشاهده همه نامه ها و پاسخ ها و تحلیل ها به کتاب « » نوشته علامه (رضوان الله علیه) مراجعه کنید. 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🌺🌺🌻🌻 ✅ اراده عارف و اراده غیر عارف / عبادت عارف و عبادت غیر عارف/ ⬅️ شیخ الرئیس در اشارات می نویسد: «العارف يريد الحقّ الأوّل تعالى لا لشىء غيره، ولا يؤثّر شيئاً على عرفانه، وتعبّده له فقط، ولأنّه مستحقّ للعبادة، ولأنّها نسبة شريفة إليه، لا لرغبة أو رهبة وإن كانتا فيكون المرغوب فيه أو المرهوب عنه هو الداعي وفيه المطلوب ويكون الحقّ ليس الغاية؛ بل الواسطة إلى شيء غيره هوالغاية، وهوالمطلوب؛ دونه». عارف حق تعالی را اراده می کند آن هم تنها براى حق، نه چيز ديگر. عارف هيچ چيز را بر شناخت حق برترى نمى دهد و او را تنها براى او مى پرستد؛ زيرا حق براى عبادت، شايسته است و براى اين كه عبادت، نسبت شريفى به حق تعالى است، از همين رو، عبادت عارف به خاطر بيم و اميد نيست و اگر بيم و اميد هدف باشد، لازم مى آيد كه شىء مورد بيم و اميد، مطلوب و مقصود باشد؛ در اين صورت، حق تعالی، غايت و هدف اصلی نيست؛ بلكه واسطه براى چيزى است كه آن چيز هدف و مطلوب است؛ نه حق. ⬅️ این عبارات از معروفترین عبارات ابن سیناست. عارف به دنبال حق متعال است و تنها حق متعال را اراده مى کند و چيزى را بر حق بر نمى گزيند؛ نه دنیا و نه آخرت و نه خوف و خشيت و نه نعمت و دولت و.... هیچ چیز را بر عرفان حق، انتخاب نمی کند و برتری نمی دهد. اما غیر عارف، اراده های مختلفی دارد. دنیا می خواهد، آخرت می خواهد، نعمت می خواهد، دولت می خواهد و ... فرق عارف و غیر عارف در اراده و خواستن این است که مقصود اصلی در خواستن چیست؟ (دقت شود) عارف مقصود اصلی اش خداست و مقصودهای فرعی اش دنیا و آخرت و نعمت و .... است. یعنی دنیا، آخرت، نعمت، دولت، مقام، کتاب، علم، درس، کار و ... را واسطه قرار می دهد تا به خدا برسد. هدف اصلی و مقصود واقعی رسیدن به خداست. اما غیر عارف، مقصود اصلی اش، دنیا، آخرت، نعمت و ... است. اگر خدا را می خواهد، برای این است که به دنیا، آخرت، بهشت و ... برسد. (دقت شود) عارف اگر عبادت مى كند براى قرب و نزدیکی و وصول به حق متعال است، برخلاف عابد و زاهد كه اگر عبادت مى كنند، براى رسیدن به نعمتها و بهشت و ترس از بلا و آتش و عذاب است. 👈 چرا عارف، تنها خداوند را اراده و عبادت می کند؟ پاسخ: چون معرفت بالایی نسبت به خداوند دارد و حب و محبت بسیاری دارد. پس ریشه و علت این مساله، معرفت و حب و عشق است. اگر کسی بخواهد به این مقام برسد باید معرفتش را نسبت به خداوند و توحید بیشتر کند که این معرفت، حب و محبت می آورد و در نتیجه، انسان چنین توانایی کسب می کند. بدون معرفت و حب، چنین اراده ای نمی توان داشت. اگر کسی معرفت بالایی نسبت به توحید داشت، می فهمد که تنها خداست که مستحق اراده و عبادت است و همه امور دیگر، باید تنها واسطه رسیدن به خدا باشد. همچنین می فهمد که عبادت نسبت شریفی است به خداوند متعال، و بدون عبادت و اطاعت اصلی خداوند، رشد حقیقی و رسیدن به کمال نهایی امکان ندارد. اگر کسی، به خاطر ترس از عذاب یا رسیدن به بهشت و نعمتها خداوند را عبادت و اطاعت کند در حقیقت خدا را واسطه رسیدن به آن اهداف قرار داده است. پس هدف، مقصود و مطلوب اصلی او، خدا نیست بلکه بهشت و نعمتهای خداست. خدا را عبادت می کند تا به آن نعمت ها برسد. پس فرق عارف از غیر عارف مشخص می شود. ✅ البته اين مقامات، ويژه عارف است و غير عارف اين مقام را درك نمى كند. خداوند توفیق فهم و سپس عمل به این حقایق را عنایت فرماید. منتها شنیدن این مسائل برای غیر عارفان، این فایده را دارد که : خیال نکنند حقیقتا خدا را عبادت می کنند! خیال نکنند عبادت واقعی و حقیقی انجام می دهند! خیال نکنند مستحق پاداش و نعمتهای فراوان اخروی هستند! (گرچه خداوند به خاطر فضل و رحمتش این اعمال ناقص و پر نقص ما را می پذیرد و پاداش متناسب و بلکه بسیار بهتر نیز عنایت می کند ولی تفضل و احسان است نه استحقاق) خیال نکنند طلبکار خدا هستند و خداوند بدهکار آنهاست! گرفتار عُجب، کبر، تکبر و غرور نشوند! دیگران را از خودشان کمتر حساب نکنند چرا که خود گرفتارند و متوجه نیستند. 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
چرا از قرآن استفاده نمی کنیم؟ پاسخ آیت الله العظمی بهجت (ره) 🆔 @sokhanerfan
🌺🌺🌻🌻 ✅ سوال و جواب مهم علامه امینی رضوان الله علیه طبق فایل منتشر شده در اینترنت ، می‌فرمایند اعتقاد من این است که اگر صد سال شراب بخوری فردای قیامت خداوند متعال می‌گذرد ولی از همین یک کلمه ‌ای که مولوی گفته (مثنوی اصول اصول اصول دین است) نخواهد گذشت. یا می فرماید حافظ، خدا می فهمد؟ مثنوی، خدا می فهمد؟ یا می فرماید علی علیه السلام را با حافظ و مولوی یکی فرض می کنی ؟ سپس به شدت بر حافظ و مولوی حمله می کند. 👈 در توضیح این فرمایشات چند نکته مهم عرض می شود: 1. بزرگان دیگری مانند شهید آیت الله مرتضی مطهری، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای (رهبر معظم انقلاب) و ... نظرشان همین است که مثنوی، اصول اصول اصول دین است. همان که جناب ایشان فرموده اند صد سال شراب بخوری خدا می بخشد ولی این را نمی بخشد !! (و این عبارت باید فهم شود که مراد از اصول اصول اصول دین چیست؟) 2. علمای بزرگی مانند شیخ بهایی، حاجی سبزواری، امام خمینی، علامه جعفری، علامه حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی و ... مثنوی و مولوی را تایید می کنند و درباره مثنوی، مطالب بسیار برجسته ای بیان کرده اند. @sokhanerfan 3. صوت منتشر شده از علامه امینی در این باره در اینترنت، مشکوک است. انسان شک می کند که واقعا صدای علامه امینی است یا نه ؟! 4. علامه امینی رضوان الله علیه، افتخار تشیع و بلکه اسلام و جهان انسانیت اند. اگر از روی تحقیق به این نتیجه رسیده باشند نزد خداوند، به خاطر همین مطالبی که فرموده اند ماجورند. ان شاء الله. لکن در مقام نظر و علم، قطعا معصوم نیستند. هر عالمی، در رشته یا رشته‌هایی متخصص است ولی مطرح کردن نظرات آن عالم در علوم و فنون دیگر که متخصص نیست کار علمی و تحقیقی نیست. در هیچ مجمع علمی، چه حوزه و چه دانشگاه، علامه امینی را در مسائل عرفان و حکمت، متخصص نمی‌دانند و نمی‌شناسند و متخصص نبوده اند. کار بزرگ و ماندگار ایشان، کتاب با عظمت الغدیر است. ایشان و کتاب الغدیر نزد همه ما شیعیان، احترام و جایگاه ویژه دارد. با پخش کردن این کلیپ های غیر تخصصی که در مقام خطابه، جدل، و با حالت احساسی و عاطفی است عظمت این بزرگان را در راستای اهداف و نظرات خود، تخریب نکنیم. @sokhanerfan با این کلیپ ها، جز اینکه بزرگان را در نظر متخصصان، کوچک می کنند کار دیگری نمی کنند. در محیط های علمی و پژوهشی، به این نوع خطابه ها می‌خندند و ما در قبال این مسائل مسئولیم و در قیامت باید پاسخگو باشیم که چرا با چنین شخصیت با عظمتی، این‌گونه رفتار کردیم. 6. اصول اصول اصول دین، یعنی معارف عرفانی دین. یعنی مسائل وحدت وجود و انسان کامل که در مثنوی موج می زند و کاملا حرف مولوی صحیح است. اصول دین، معارفی است که همه می فهمند. اصول اصول دین معارفی است که سالکان می فهمند و اصول اصول اصول دین معارفی است که واصلان می فهمند و آن همان مسائل مربوط به وحدت وجود و انسان کامل است. @sokhanerfan 7. چه کسی حافظ و مولوی را در عرض امیرمومنان علی علیه السلام گذاشته است که ایشان چنین می فرمایند؟ اگر واقعا کسی چنین اعتقادی داشته باشد اصلا معلوم می شود عارف نیست و انسان کامل شناس نیست. حافظ و مولوی، قطره ای از دریای انسانهایی هستند که امیرالمومنین علیه السلام بر آنها تفضل فرموده و آنها را عارف کرده است. 🔹 استاد واحدجوان 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
نشانه های نفوذ شیطان در انسان. @sokhanerfan
🌺خواندن دعاها آیت الله العظمی بهجت : دعاهای وارده در امکنه و ازمنۀ خاصّ اختصاصی نیست، به گونه ای که نتوان در وقت و یا جای دیگر خواند؛ بلکه این گونه دستورها به نحو تعدد مطلوب است. 🔹در محضر بهجت:1/21 یعنی هر دعایی که برای مکان های خاص مثل فلان دعا در حرم امام رضا علیه السلام یا زمان های خاص مثل فلان دعا در شب قدر، فلان دعا در روز عرفه، فلان دعا در شب جمعه و ... وارد شده است، مختص آن مکانها و زمانها نیست. می توان در هر مکان و هر زمان دیگری خواند. مثلا دعای روز عرفه را می شود در روزهای دیگر نیز خواند. دعاهای شب قدر را در شبهای دیگر نیز خواند. و هر چقدر بیشتر خوانده شود بهتر است. 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
✳️ قابل توجه مسئولان حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در اواخر خطبه سوم کتاب نهج البلاغه با بیانی فصیح به دلایل پذیرفتن خلافت اشاره دارد و می فرماید: در روز بیعت فراوانی مردم چون یال های پرپشت کفتار بود. از هر طرف مرا احاطه کردند تا آنکه نزدیک بود حسنین (علیهما السلام) را لگد مال کنند و ردای من از هر دو  طرف پاره شود. سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود ویاران حجت را بر من تمام نمی کردند، اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته رهایش می ساختم و آخر خلافت را به کاسه ی اول آن سیراب می کردم آنگاه می دیدید دنیای شما نزد من، از آب بینی بزغاله کم ارزش تر است. 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🌸 / 2 الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بی عدد، ای اول بی هدایت و ای آخر بی نهایت ای ظاهر بی صورت و ای باطن بی سیرت، ای حی بی ذلت ای مُعطی بی فطرت و ای بخشندهٔ بی منت، ای دانندهٔ راز ها، ای شنونده آواز ها، ای بینندهٔ نماز ها، ای شناسندهٔ نامها، ای رسانندهٔ گامها، ای مُبّرا از عوایق، ای مطلع برحقایق، ای مهربان بر خلایق عذر های ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیب های ما مگیر که تو قوی و ما حقیر، از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت. 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
برای آخرتتان، امروز و فردا کردن را کنار بگذارید! [کانال سخن عرفان] 🆔 @sokhanerfan
علاج ریا در سخن آیت الله بهجت (ره) 🆔 @sokhanerfan
🔹تصویر عالم ربانی، حکیم و عارف الهی حضرت آیت الله انصاری شیرازی (رضوان الله علیه) 🆔 @sokhanerfan