eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #معرفی_کتاب «عرفان سیاسی و تمدن‌سازی اسلامی» 👉 https://b2n.ir/a25673
@sokhanetarikh «عرفان سیاسی و تمدن‌سازی اسلامی» کتاب «عرفان سیاسی و تمدن‌سازی اسلامی» به قلم سید محمدحسین متولی امامی از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شد. محتوای این کتاب، خروجی یک‌دهه تأملات نویسنده در باب نسبت عرفان و تمدن است. با توجه به این‌که کمتر کسی در این باب قلم زده و نسبت به ارتقای علم عرفان و ورود به مطالعات عرفانی از پایگاه بینش تمدنی توجه داشته، این کتاب از نوآوری‌های خوبی برخوردار است. عرفان سیاسی را حداقل می‌توان در دو معنا درک کرد. سطح اول، گزاره‌های سیاسی عرفان است که یا در قالب متون عرفانی و یا توصیه‌ها و بیانات عارفان به جامعه منتقل می‌شود. سطح دوم، نگاه سیاسی به همه ابعاد علم عرفان و مطالعات عرفانی است. 👉 https://b2n.ir/a25673
@sokhanetarikh بررسی و نقد خوانش کتاب مکتب در فرایند تکامل از روش تاریخی؛ مورد، علم غیب ائمه (علیهم السلام) 👉 https://b2n.ir/e41795
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله بررسی و نقد خوانش کتاب مکتب در فرایند تکامل از روش تاریخی؛ مورد، علم غیب ائمه
@sokhanetarikh نویسندگان: حسین عبدالمحمدی و اسدالله رحیمی؛ از چند دهه به این‌سو، نوع جدیدی از مطالعات با عنوان «تاریخ فکر» در دنیای غرب مطرح گردیده که با بهره‌گیری از روش نوین تاریخی، به بررسی چگونگی شکل‌گیری و روند تطور اندیشه‌های جریان‌های فکری جهان اسلام در قرن‌های نخستین، اهتمام ورزیده است. برخی از نویسندگان مسلمان نیز، همین شیوه را در زمینه‌ی نحوه‌ی نگرش شیعیان اولیه نسبت به مسأله‌ی امامت و اوصاف امامان (علیهم السلام)، به‌کارگرفته‌اند که کتاب مکتب در فرآیند تکامل نمونه‌ی بارز آن‌هاست. براساس تلقّی این کتاب – که در حوزه‌ی تاریخ فکر اصحاب ائمه(علیهم السلام) پدید آمده است -، آموزه‌ی علم غیب (= علم لدنی) و دیگر ویژگی‌های قدسی امامان(علیهم السلام) در اندیشه‌ی اصحاب ائمه (علیهم السلام) جایگاهی نداشته و از مجعولات غلات و مفوضه به‌ شمار می‌آیند. 👉 https://b2n.ir/e41795
@sokhanetarikh «بررسی انتقادی روش تاریخ نگاری مارتین لینگز در کتاب محمد (ص)» با ارائه حجت الاسلام حسین عبدالمحمدی و نقد حجج اسلام باقری بیدهندی و حسن احمدیان دلاویز 30 خرداد 1401 در مجتمع امین برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/x47990
@sokhanetarikh جلسه دفاع از رساله سطح چهار دانش پژوه سید معراج مهدی رضوی با عنوان «گونه شناسی اندیشه مهدویت در میان اهل سنت هندوستان» با راهنمایی دکتر خدامراد سلیمیان و مشاوره دکتر مهدی خواجه پیری و داوری استاد ناصر باقری بیدهندی، دکتر مهدی یوسفیان و دکتر محمد رضا جباری 30 خرداد 1401 در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/e79902
@sokhanetarikh شماره 52 فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/f89637
@sokhanetarikh معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و دبیرخانه همایش بین المللی حضرت حمزه سلام الله علیه 30 خرداد 1401 آئین نکوداشت و تقدیر از دست‌اندرکاران و نویسندگان دو کتاب همایش بین‌المللی حضرت حمزه(س) را برگزار می‌کند. 👉 https://b2n.ir/t14596
@sokhanetarikh 🔶 سخن تاریخ را در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی دنبال کنید: 🔰 سخن تاریخ در سروش: sapp.ir/sokhanetarikh 🔰 سخن تاریخ در ایتا: eitaa.com/sokhanetarikh 🔰 سخن تاریخ در تلگرام: https://t.me/sokhanetarikh 🔰 سخن تاریخ در اینستاگرام: sokhanetarikh1399
@sokhanetarikh «بررسی جریان‌های فکری شیعه در پاکستان» با ارائه حجت‌الاسلام دکتر فرمان علی سعیدی 1 تیر 1401 در سالن جلسات مجتمع جامع برگزار می گردد.. 👉 https://b2n.ir/j23916
@sokhanetarikh شماره بهار 1401 نشریه علمی «علم و تمدن در اسلام» منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/t36284
@sokhanetarikh شماره 542 هفته نامه الکترونیکی «تاریخ شفاهی» منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/r49742
@sokhanetarikh « آینده‌پژوهی و تاریخ اکنون» با ارائه دکتر نیره دلیر از 12 تیر 1401 برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/t80465
@sokhanetarikh گزارش نشست علمی «سیره معیشتی اهل‌بیت(ع) در زمینه بهداشت و درمان» منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/t98804
@sokhanetarikh دکتر مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولک متولد شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه «انتصاریه»، نزدیک پامنار تهران، آغاز کرد و در «دارالفنون» و «البرز» دوران متوسطه را گذراند. در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ‌التحصیل شد و یک‌سال به تدریس در دانشکده فنی پرداخت... 👉 https://b2n.ir/p41166
@sokhanetarikh آئین نکوداشت و تقدیر از دست اندرکاران و نویسندگان دو کتاب همایش بین المللی حضرت حمزه(س) با سخنرانی رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار شد. 👉 https://b2n.ir/y32781
@sokhanetarikh ویژگی‌های اجتماعی و اعتقادی نزد اعراب معاصر با ظهور اسلام در اشعار خنساء 👉 https://b2n.ir/r96098
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله ویژگی‌های اجتماعی و اعتقادی نزد اعراب معاصر با ظهور اسلام در اشعار خنساء 👉 h
@sokhanetarikh نویسندگان: محمد حسین کاظمی و زهرا روح الهی امیری؛ اشعار باقی مانده از دوران معاصر با ظهور اسلام که در بستر جامعه‌ی جاهلی سروده شده است یکی از منابع شناخت جامعه‌ی آن دوران است. خنساء به عنوان یکی از مشهورترین شاعران آن عصر در اشعارش به برخی از ویژگی‌های آن جامعه توجه داشته است. این پژوهش درصدد بیان ویژگی‌های اجتماعی و اعتقادی نزد اعراب معاصر با ظهور اسلام در اشعار خنساء است و که در این مسیر از منابع کهن و پژوهش‌های جدید و روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که خنسا در اشعار خود برخی ویژگی‌های اجتماعی مانند شجاعت و جنگاوری، پرچمداری لشکر، خون‌خواهی و انتقام جویی، غارتگری، فتوت و جوانمردی، سخاوت و کرم، مهمان نوازی، خطابه و سخنوری و عفت و پاکدامنی را بیان کرده است. 👉 https://b2n.ir/r96098
@sokhanetarikh توسل و زيارت در منابع اهل سنت و نقد ديدگاه وهابيت با تاکيد بر زيارت امام رضا (عليه السلام) 👉 https://b2n.ir/q91595
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله توسل و زيارت در منابع اهل سنت و نقد ديدگاه وهابيت با تاکيد بر زيارت امام رضا
@sokhanetarikh نویسندگان: حسین حبیبی تبار و محمد محسن مروجی طبسی؛ بارگاه رضوي از سده سوم هجري قمري تاکنون، کانون توجه امت اسلامي اعم از شيعه و سني بوده است، به ويژه علماي اهل سنت و پيروان آنان، پيوسته جهت عرض ارادت و طلب حاجت و شفاي امراض به زيارت آن حضرت شتافته و به آن پيشوا توسل مي جستند. اين در حالي است که با بيان تفکرات و فتاواي ابن تيميه و پيروانش چون محمد بن عبدالوهاب، زيارت قبور انبيا و صالحين و توسل به آنان حرام و شرک دانسته شده و زيارت کنندگان و متوسلين به آنان را قبريون و حجريون ناميدند و با جلوه دادن زيارت و توسل از اختصاصات شيعه، و ادعاي فقدان چنين اعتقادي در ميان اهل سنت و يا وجود چنين اعتقادي در عوام اهل سنت و نه علما، سعي در ايجاد دوگانگي اعتقادي و رفتاري ميان شيعه و سني دارند. پژوهش حاضر در صدد تبيين فضيلت زيارت امام رضا در منابع اهل سنت و تبيين گزارش ها و نصوص تاريخي، بر سيره مستمره علماي اهل سنت و پيروان آنان و نيز نقد تفکرات و باورهاي وهابيت در مساله زيارت و توسل، بر اساس منابع معتبر و درجه اول اهل سنت است که نتيجه آن اتحاد بيش از پيش مسلمين خواهد شد. 👉 https://b2n.ir/q91595
@sokhanetarikh ارزیابی روایات فضیلت زیارت امام رضا (علیه السلام) 👉 https://b2n.ir/u73025
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله ارزیابی روایات فضیلت زیارت امام رضا (علیه السلام) 👉 https://b2n.ir/u73025
@sokhanetarikh نویسندگان: سید علی اکبر ربیع نتاج و امین یوسفی؛ ائمّۀ معصومین علیهم السّلام بهترین الگوهایی هستند که انسان ها می توانند از ارتباط با آنان، در مسیر رشد و تکامل خود بهره برداری کنند، این ارتباط در قالب زیارت نا مه ها مطرح شده است. زیارت قبور ائمّۀ معصومین علیهم السّلام می تواند به شناخت بیشتر آن بزرگواران و الگو برداری از خصلت های الهی آنان بیانجامد و یا از طریق اشراق معنوی، بر روح جان آدمی تاثیر گذار باشد. در مذهب تشیّع که امامت هم سنگ توحید و نبوّت قرار گرفته، باید به زیارت معصومان توجّه ویژه داشت. روایاتی در باب فضیلت زیارت امام رضا علیه السّلام بیان شده که در ثواب با هم تفاوت دارند، امّا در یک نقطه اشتراک دارند و آن این است که آن را برتر از حج یا عمره دانسته اند و برخی ثواب چندین حج را برای زایرآن امام همام(ع) بر شمرده اند، دراین مقاله روایات فضیلت زیارت امام رضا(ع) گرد آوری واز لحاظ سندی و متنی مورد بررسی قرار گرفته و به چرایی این برتری ها پاسخ داده است. 👉 https://b2n.ir/u73025
@sokhanetarikh کنفرانس بين‏ المللی «دين و فرايندهای اجتماعی در اروپای جنوب‏ شرقی» در مقرّ رياست دانشگاه بلگراد، در پايتخت صربستان، برگزار گرديد و دکتر سعيد خليلويچ،مدیر مرکز علوم دینی "قم" در بلگراد و دانش آموخته جامعه المصطفی العالمیه در اين کنفرانس به ارائه‏ سخنرانی در باب اهميت و معانی مختلف فلسفه‏ سياسی اسلام پرداخت. 👉 https://b2n.ir/j20691
@sokhanetarikh حجت الاسلام امیر علی حسنلو، استاد حوزه و مدیرگروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه: زیارت امام وشناخت امامت همانند معرفت وشناخت توحید و یکی از راه های شناخت توحید، امامت است. 👉 https://b2n.ir/t63904
@sokhanetarikh دوره «مبانی نظری و روش شناسی تاریخ شفاهی با تکیه بر کارآفرینی» با ارائه دکتر فائزه توکلی 20 تا 22 تیر 1401 برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/q00113
@sokhanetarikh مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با هدف تبیین مسائل تاریخی، فرهنگی و سیاسی حوزه علمیه قم، دوره تابستانه «حوزه صدساله» را برگزار می‌کند. 👉 https://b2n.ir/w50093
@sokhanetarikh کارنامه نظامی امام علی (ع) در عصر نبوت: بازیابی منابع و ارزیابی اعتبار روایات یعقوبی 👉 https://b2n.ir/a28525
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله کارنامه نظامی امام علی (ع) در عصر نبوت: بازیابی منابع و ارزیابی اعتبار روایا
@sokhanetarikh نویسندگان: سمیه امین رعیا جزه، هادی عالم زاده(نویسنده مسئول)،یونس فرهمند و معصومعلی پنجه؛ تاریخ یعقوبی اثر احمد بن ابی یعقوب (د. 284ه‍ ) از جمله تواریخ عمومی است که به روش ترکیبی تألیف شده، بدین معنی که با حذف زنجیر‌ه اِسنادها و تلفیق محتوای چند روایت از یک رویداد گزارشی واحد و منسجم از آن عرضه کرده است. حذف زنجیرة اِسنادها، نا هم‌خوانی برخی از گزارش‌ها با روایات دیگر منابع شناخته شدة هم‌عصر (المَغازی، السیره النَبَویَّه، الطَبَقات الکُبری و...) و به ویژه ارائه گزارش‌های متفرّد و متشیّعانه یعقوبی بازیابی منابع و ارزیابی اعتبار روایات او را ضرور می‌سازد. پرسش‌های اصلی این پژوهش اینهاست: منابع یعقوبی کدام است؟ آیا این منابع اعتبار و وثاقت کافی دارند؟ وسرانجام این‌‌که معیار یعقوبی برای گزینش روایات چه بوده است؟ بنابر یافته‌ها‌ی پژوهش اگرچه گزارش‌های یعقوبی در باب نقش علی (ع) در غَزَوات اُحُد، خندق، بنی قُرَیظَه، بنی جَذیمَه، حُنَین و فتح مکه هم‌سو با سایر منابع و معتبر است؛ اما در جاهایی متأتّر از گرایش‌های شیعی گزارش‌هایی متفاوت و گاه شاذّ ارائه کرده که منبع آن‌ها مشخّص نیست. 👉 https://b2n.ir/a28525
@sokhanetarikh بیت الحکمه مأمون و عوامل شکل گیری و افول آن با محوریت نقش جریان اعتزال 👉 https://b2n.ir/m59106
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله بیت الحکمه مأمون و عوامل شکل گیری و افول آن با محوریت نقش جریان اعتزال 👉 htt
@sokhanetarikh نویسندگان: غلامرضا رضایی و مهدی گلجان؛ «بیت الحکمه» مأمون کتابخانه ای سلطنتی بود که در عصر اول عباسی همزمان با خلافت هارون عباسی (170 193ق) و وزارت خاندان برامکه در سال ۱۸۷ق/۸۰۳م تأسیس شد و در دوران خلافت مأمون تا متوکل (198 232ق) به اوج شکوفایی رسید و از عصر متوکل (232 247ق) رو به افول نهاد. جریان اعتزال در شکل گیری، رونق و افول بیت الحکمه مأمون نقش بسزایی داشت. این پژوهش با هدف ارائه تصویری از نقش جریان اعتزال در شکل گیری بیت الحکمه ازیک سو و فروکاهش رونق آن ازدیگرسو، به عوامل مؤثر در شکل گیری و فروپاشی آن به شیوه توصیفی تحلیلی با تمرکز بر نقش اندیشه و جریان اعتزال می پردازد. براساس یافته های تحقیق، مقابله با نفوذ علمی و معنوی اهل بیت (علیهم السلام)، با به جریان انداختن حرکت های جدید علمی و گرایش شدید مأمون و خلفای پس از وی تا متوکل به اندیشه اعتزال از جمله عوامل شکل گیری بیت الحکمه بود. 👉 https://b2n.ir/m59106
@sokhanetarikh جایگاه قرآن در استنادهای فقهی اهل بیت (ع) 👉 https://b2n.ir/b39929