eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh حجت الاسلام رسول جعفریان: یکی از مشکلات ما این است که متون فلسفی یا متون صوفیه و متون کهن را با رویکرد علمی نخواندیم. گفته می‌شد غربی‌ها فلسفه ندارند، بلکه فقط مباحث معرفتی و شناختی دارند، در صورتی که می‌دانیم یکی از عوامل تحول غرب، فلسفه و شناخت بوده است؛ یعنی اگر فلسفه چراغ راه تحول غرب بود، برای ما نبود. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh دکتر سیدسعید میرمحمدصادق، تاریخ‌پژوه و مدرس تاریخ: تازه‌ترین اثری که در دست چاپ دارم، «بیاضی از مکاتیب عصر صفوی» نام دارد. این کتاب نزدیک به 240 نامه از دوران صفوی از شاه عباس اول تا شاه سلطان حسین را در خود جای داده است. بیشتر مکاتبات خارجی با سلاطین گورکانی هند، سلاطین ازبک و شاخه‌های مختلف آنها مانند عربشاهیان و...، همچنین نامه‌های کمپانی هند شرقی در این کتاب آمده است که این نامه‌ها بسیار مهم بوده است. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh دکتر علیرضا ملائی‌توانی: نظریه توطئه به لحاظ تاریخی یک امر ریشه‌دار است. اگرچه در دوره مدرن ابعاد و معناهای تازه‌ای پیدا کرده، اما به‌طور تاریخی در تاریخ جهان همواره ایده توطئه وجود داشته است. به عبارتی شما به زمان خلقت و از مناظره‌ای که بین هابیل و قابیل بعد میان موسی و فرعون و بین ادیان مختلف پبامبران و مخالفانشان بود تا در میان ملت‌های مختلف ایرانیان و انیران، عرب و عجم، ترک و تاجیک و ... حتی در خود طبیعت به شکل‌های مختلفی آن را داریم. به نظر من توطئه عبارت است از هر تلاش برنامه‌ریزی شده و سازمان یافته پنهانی که در زمینه منافع توطئه‌گران و برای تغییر معنادار در فرایند تحولات یک کشور به صورتی خصمانه و از راه‌های غیردیپلماتیک یا غیرقانونی. در این معنا توطئه را فقط ناشی از عامل خارجی نمی‌دانم یعنی توطئه‌گران فقط نیروهای خراجی نیستند. ما توطئه‌گران داخلی هم داریم این توطئه‌گر داخلی ممکن است یک حزب قدرتمند باشد که وقتی در قدرت است احزاب رقیب را از صحنه دور کند یا رئیس پارلمان است و به طور کلی فعالیتی را انجام می‌دهد یا رئیس دولت است یا رئیس حکومت که یک جریان سیاسی را به طور کلی از سیاست حذف می‌کند. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh دکتر یعقوب توکلی، پژوهشگر: یکی از مشکلاتی که ما معمولا در حوزه مطالعات تاریخی داریم ندانستن علم استراتژی است. چون علم استراتژی نمی‌دانیم اتفاقاتی که در گذشته اتفاق افتاد از آن به آسانی عبور می‌کنیم. مورخ ما ضمن این‌که گذشته تاریخی را می‌داند باید از تاریخ به آینده استراتژیک برسد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «مسئله در پژوهش تاریخی، مسئله های تاریخی و مسئله شناسی تاریخی» با ارائه دکتر علیرضا ملائی توانی 6 آذر 1401 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh نخستین همایش ملی «تاریخ مطبوعات در ایران» 16 اسفند 1401 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 30 دی می باشد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «جایگاه جهانی آستان قدس در مطالعات نسخ خطی مشرق زمین» 10 آذر 1401 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «امام علی (علیه السلام) از نگاه فرقه های شیعی» 6 آذر 1401 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «نقش حدیث در تاریخ و سیره» با ارائه حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی محمدی و حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودی 9 آذر 1401 در سالن علامه شهید عارف الحسینی (ره) برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «شخصیت شناسی کوروش» با ارائه حجت الاسلام دکتر مصطفی محسنی و نقد حجت الاسلام دکتر علی مصلح 8 آذر 1401 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh کرسی‌های علمی-ترویجی به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد و اساتید فرهیخته و پژوهشگران گرامی در صورت تمایل، مقالات خود را به همراه رزومه علمی، جهت انجام فرایند ثبت درخواست و برنامه‌ریزی برگزاری کرسی علمی-ترویجی، به ایتای پژوهش مرکز مجازی و غیرحضوری جامعه الزهرا ارسال نمایند. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام دکتر جواد یاوری، استاد و پژوهشگر: آن ‌‌چیزی که تمدن‌‌ساز است و انسان را به فرهنگ و تمدن متعالی سوق می‌‌دهد و ظرفیت‌‌های تمدنی را برای بشر بیان می‌‌کند، دین است. چرا که عقل و خرد بشری، قدرت رسیدن به بسیاری از مفاهیم و بنیادهای فکری و اندیشه‌‌ای را ندارد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی 12 آبان 1401 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 31 مرداد می باشد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh فرهنگ سیاسی مطلوب در فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر نویسندگان: غلامرضا خواجه سروی و حسن زارعی محمود آبادی تصمیم گیری و اداره ی یک کشور بر پایه ی می دهد. زیرا سیاست در اصل عهده دار ساماندهی امور عمومی و همگانی است. مشاهده ی سیاست و حکومت در کشورهای اسلامی، انسان را به این نتیجه می رساند که یکی از مسائل و آسیب های جدی سیاست و حکومت در اغلب کشورهای مسلمان و از جمله کشور ما ایران؛ کمرنگ بودن و نقصانِ آن هم در سطح فرمانروایان آن کشورها می باشد. « فرهنگ سیاسیِ معطوف به مصلحت عمومی »ی این پژوهش را تشکیل می دهد. همچنین سیاست و حکومت و « مسأله » یا « پروبلم » همین موضوع بنابراین نوع ساماندهی اجتماع، تحت تأثیر فرهنگ سیاسیِ مردم و به ویژه فرمانروایان است. بنابراین هر نوع ساماندهی مطلوبِ اجتماع برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی، مستلزم شناخت فرهنگ سیاسی متناسب و متناظر با نظم سیاسی مطلوب و مورد نظر از طریق دسترسی به آبشخورهای اصلی؛ آن است. تا آن جا که به کشور ما مربوط می شود یکی از این آبشخورهای اصلی منشور شیعی حکومت یا فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر در مورد آداب ملک و تدبیر حکومت است. از این قرار سؤال اصلی این پژوهش عبارت است از: مهمترین مؤلفه های فرهنگ سیاسیِ مطلوب در فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر کدام است؟ فرضیه ی اصلی این پژوهش نیز از این قرار است: مهمترین است. « مصلحت عمومی » مؤلفه ی فرهنگ سیاسیِ مطلوب در فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر همانا روش تحقیق این پژوهش نیز توصیفی- تحلیلی می باشد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/b46614 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام‌ عبدالهادی مسعودی در نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره» : نقش حکایتی حدیث از جمله نقش‌هایی است که روایان حدیث را به سمت بیان احکام، مناسک و مباحث فقهی سوق داده است؛ به‌عنوان نمونه اگر بخواهیم شیخ مفید را معرفی نماییم، باید بگوییم شیخ مفید یک فقیه، اصولی، مفسر، مورخ، محدث و متلکم بود. رییس دانشگاه قرآن و حدیث کمک به تحلیل روایی تاریخی و نقل تاریخی را از دیگر خدمات متقابل حدیث و تاریخ برشمرد و در ادامه به گزارش‌های تاریخی دررابطه‌با خوارج و تعمق ایشان در قرآن کریم را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: در عصر کنونی تعمیق در مباحث علمی به معنای ژرف‌نگری در مباحث بوده، ارزشمند تلقی می‌شود. برای مشاهده ادامه گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/p72724 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر رفیعی در نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره»: افق تاریخ و حدیث در صدر اسلام یکی بود و ناقلان تاریخ همان راویان حدیث بودند که در ضمن حدیث به مقوله‌های تاریخی نیز توجه داشتند. در سال‌های آغازین اسلام، تاریخ‌نگاری و حدیث نگاری کاملاً منطبق بر هم موردتوجه قرار می‌گرفت. شرایطی که برای ناقل تاریخ ذکر می‌شود، کاملاً منطبق بر شرایط ناقل حدیث است، خاطرنشان ساخت: در آغاز اسلام حدیث مایه علوم تمام معارف اعم از احکام، تفسیر و کلام بود؛ به‌گونه‌ای که تفسیر روایی قرآن کریم، تنها یکی از این رویکردهاست و در حدود ۱۵ هزار روایت، آیات الهی را تفسیر می‌کنند. برای مشاهده ادامه گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/f46624 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد دانش پژوه سید میر حسین هاشمی با موضوع «بررسی سیر تاریخی دموکراسی در افغانستان (2021-2001)» با راهنمایی دکتر سید آصف کاظمی و مشاوره دکتر سید محمد جمال موسوی 14 آذر 1401 در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh گزارش تصویری نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره» منتشر شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh اعتبار سنجی شعائر امامیه ایران در عصر حضور (مطالعه موردی شعائر رفتاری) نویسندگان: حسن احمدیان دلاویز و محمدرضا جباری در آیات و روایات، انجام شعائر الهی و دینی مورد تاکید و احیاء آنها از سوی بزرگان دین سفارش شده است. هر گروه دینی و مذهبی و حتی غیر دینی، دارای تعدادی از نشانه ها و علامت های اختصاصی هستند که پیروانشان با آنها شناخته می شوند. شیعیان امامیه ایران نیز در طول تاریخ اسلام از این امر مستثنی نبوده اند. شعائر دارای انواع مختلفی از جمله رفتاری است و مراد از شعائر رفتاری، رفتار بیرونی و واکنش خارجی و عملکردی که نشانه و علامت اطاعت الهی است، گرچه ممکن است در آن گفتار هم وجود داشته باشد اما رفتار و عملکرد نُمود و جلوه بیشتری دارد. با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی، گفته می شود شیعیان امامیه ایران در انجام شعائری نظیر زیارت قبور ائمه(ع)، سوگواری‌ و عزاداری، سیاه پوشی، ارسال وجوه شرعی برای ائمه، برگزاری جشن اعیاد، مقبره سازی و تبرک جستن به اهل بیت(ع)، اهتمام داشتند. همه شعائر هفتگانه مذکور جز مقوله سیاه پوشی، مستند بر سیره نظری یا عملی حضرات معصومان بوده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/u73916 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh آیت الله محمد هادی یوسفی غروی: برخی تصور می کنند اصل این کلمه «زینت اب» بوده که به صورت «زینب» تلفظ شده است. در صورتی که این افراد توجه ندارند که پیش از اینکه دختر امیرالمومنین علیه السلام به این نام خوانده شود زینب دختر رسول خدا صل الله علیه وآله (خاله بزرگ حضرت زینب) همین نام را داشته است. پیامبر گرامی اسلام از حضرت خدیجه سلام الله علیها شش فرزند داشت، شامل 2 پسر که زنده نماندند و 4 دختر که بزرگترین آنها زینب و کوچکترین آنها فاطمه سلام الله علیها بود. زینب دختر پیامبر صل الله علیه و آله، همسر «ابوالعاص بن ربیع عبشمی» از خانواده های عبد شمس از قبایل 25 گانه قریش مکه و منتسب به عبد شمس بود. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh ناصر عظیمی، پژوهشگر: برخی میرزا کوچک‌خان را متهم به جدایی‌طلبی کرده و گفته اند که گویا او می‌خواست گیلان را وابسته به دولت نوبنیاد و انقلابی شوروی کند.؛ چنین نیست و این احکام به خاطر سرسری خواندن تاریخ انقلاب جنگل است. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh دکتر یعقوب توکلی: یکی از مشکلاتی که ما معمولا در حوزه مطالعات تاریخی داریم ندانستن علم استراتژی است. چون علم استراتژی نمی‌دانیم اتفاقاتی که در گذشته اتفاق افتاد از آن به آسانی عبور می‌کنیم. مورخ ما ضمن این‌که گذشته تاریخی را می‌داند باید از تاریخ به آینده استراتژیک برسد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «ظرفیت ها و دلالت های تاریخی احادیث» 13 آذر 1401 در دانشگاه باقر العلوم (علیه السلام) برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh رویارویی سیاسی نظامی حسن صباح با سلجوقیان نویسندگان: الله یار خلعتبری و حسن باستانی راد حسن صباح نخستین داعی دیلمان (رودبار- الموت)، در زمان اقتدار سلطنت سلجوقی، خلافت عباسی و خلافت فاطمیان مصر، نهضت نزاری را بنیان گذاری کرد (483ق/1090م). او با تاسیس نهضت نزاری در قلاع درون قلمرو سلجوقیان، در رویارویی سیاسی، نظامی و حتی مذهبی با آن ها قرار گرفت. حسن صباح روش های نوینی در اداره جامعه اسماعیلی ایران به کار گرفت که در قلعه های فراز قله ها و رشته کوه های شمال، غرب و شرق ایران استواری یافت و تا یورش مغولان حیات سیاسی خود را ادامه داد. در این مقاله سعی می شود تلاش های سیاسی و نظامی نزاریان در دوره حسن صباح در رویارویی با سلجوقیان با در نظر داشتن اوضاع سیاسی سال های 483ق/1090م تا 518ق/1124م، دوره اقتدار و رهبری او، بیان شود. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/s08302 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh