eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh دکتر محمدمسعود نوروزی، پژوهشگر و نویسنده کتاب «ورود اسلام به ایران و تاثیراتش در قرون بعد»: تاریخ ما ایرانیان قبل از ورود اسلام، نقاط اوج و حضیضی داشته است؛ مثل همه ملل آن دوران؛ مثل چینی‌ها، هندی‌ها، مصری‌ها و...؛ ما نیز در ساختن بخشی از تمدن و فرهنگ آن دوران نقش داشتیم همانطور که در تخریب کردن برخی از تمدن‌های آن دوران (مثل حمله کمبوجیه هخامنشی به مصر) نیز نقش داشتیم. پادشاهان خوب داشتیم و پادشاهان بد؛ کوروش داشتیم و پسرش که نقطه مقابل او بوده است. بنابراین باید منصفانه و متعادل همه را ببینیم. همینطور به جلو می‌آییم تا می‌رسیم به اواخر دوران ساسانیان که اوضاع و رسوم و نحوه حکمرانی، دیگر با دوران هخامنشیان یا دوران اشکانی کاملاً متفاوت شده است. این اوضاع جدید، فارغ از خوب یا بد بودنش، نتیجه 400 سال حکومت نیمه‌مذهبی ساسانیان و عملکرد فقهای قدرتمند زرتشتی است که جامعه ایران را به لحاظ طبقاتی و اجتماعی و اقتصادی و حتی نژادی و زبانی در یک وضعیت خاصی قرار داده است. ما تا این اوضاع را در جامعه ایران به درستی نشناسیم، نمی‌توانیم به برخی از علت‌های مسلمان شدن ایرانیان برسیم. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/n03129 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh کتاب «جنگ‌های صلیبی» تألیف عبدالله ناصری طاهری از سوی انتشارات مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد. این کتاب در سه فصل فراهم آمده است؛: عنوان فصل نخست با زیرعنوان‌های در اروپا، نقش صلیبی در جنگ‌ها، حج و زیارت بیت‌المقدس، آموزه توبه و بخشش، آموزه جهاد و جنگ مقدس، اندیشه هزاره‌گرایی و علل مادی و اقتصادی جنگ‌ها است. فصل دوم نیز «جنگ‌های هشت‌گانه» نام دارد و شامل حرکت به شرق (نخستین جنگ صلیبی)، سپاه منظم صلیبی به سوی شرق، نیقیه: نقطۀ شروع، نخستین امیرنشین صلیبی در رُها، انطاکیه: دومین امیرنشین صلیبی، حرکت به سوی مرکز و تأسیس دولت مرکزی، شیعیان و جنگ‌های صلیبی، عالمان مسلمان و جنگ‌های صلیبی، حکومت صلیبی‌ها در صفحات شرقی مدیترانه، فرقه‌های نظامی در سرزمین‌های اشغالی ، جنگ دوم، حطین و نبرد سرنوشت‌ساز، جنگ سوم، جنگ چهارم، جنگ پنجم، جنگ ششم، جنگ هفتم و جنگ هشتم می‌شود. در فصل آخر به «آثار و پیامدهای جنگ» با زیرعنوان آثار جنگ‌های صلیبی در جغرافیای اسلام پرداخته شده است. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh دولت اسلامی و سنجش میزان تاثیر آن در ایجاد تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری نویسنده: رسول ملایی مقاله حاضر به تبیین مؤلفه های شکل گیری دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری(حفظه الله) و سپس به تبیین نظری سنجش میزان تاثیر این مؤلفه ها بر تمدن نوین اسلامی می پردازد. (مسأله) در این مقاله چیستی مؤلفه های تشکیل دولت اسلامی در اندیشه ایشان، با بکارگیری نرم افزار MAXQDA بررسی شده است و سپس بوسیله روش نظری داده بنیاد میزان تاثیر این مؤلفه ها در تحقق تمدن نوین اسلامی بعنوان آخرین مرحله تمدنی مورد بررسی قرار گرفته شده است. (روش) ایجاد دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری دارای جایگاهی مهم و کلیدی می باشد. و دولت اسلامی ابزاری برای تحقق تمدن نوین اسلامی و رسیدن به حیات طیبه می باشد که در آن پیشرفت های مادی و معنوی در جامعه محقق خواهد شد. اینکه از نظر مقام معظم رهبری مؤلفه های تحقق دولت مطلوب اسلامی چیست و چه مؤلفه هایی برای ایجاد چنین دولت مطلوبی ضرورت دارد و اینکه میزان تاثیر این مؤلفه ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی در چه سطحی از ضرورت است نیازمند بررسی و پژوهش می باشد. با توجه به بررسی سخنان مقام معظم رهبری درباره ماهیت، ضرورت، هدف و منابع و مبانی نظری تحقق دولت اسلامی در کشور، مؤلفه های لازم در تحقق دولت اسلامی را می توان نتیجه گرفت. ایشان معتقد هستند جهت تحقق دولت اسلامی که لازمه ایجاد تمدن نوین اسلامی و رسیدن به حیات طیبه در می باشد، باید در سه سطح ساختاری، محتوانی و انسانی مؤلفه ها استخراج گردیده و به کارگرفته شوند. اگر این مؤلفه ها در هر سه سطح ایجاد شوند در آن صورت علاوه بر ایجاد دولت اسلامی بعنوان سومین مرحله فرآیند تمدنی، یکی از دو بعد ایجاد تمدن نوین اسلامی که همان بعد ابزاری و سخت افزاری آن است ایجاد گردیده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/p50465 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ اهل بیت با عنوان:«تفسير و تحليل تاريخی واژه (ناس) در آیة تبليغ» توسط طلبه ساجد علی برگزار شد و با نمره عالی(5/18) پذیرفته شد. استاد راهنمای این پایان نامه دکتر محمد الله اکبری و استاد داور آن نیز دکتر علی اکبرعالمیان بوده اند. در چکیده این پایان نامه آمده است: « مسلمانان از دیر باز برای فهم و درك آیات قرآن اهتمام ویژه ای داشته اند وآثار فراوانی تفسیری به وجود آوده اند ولی اغلب مفسرین در تفسیر آیات قرآن به رویكرد تاریخی توجهی نداشته اند بر این اساس لازم است كه آیاتی كه صبغه تاریخی دارند با رویكرد تاریخی مورد بررسی قرار بگیرند. در این تحقیق واژه "ناس" در آیه تبلیغ با رویكرد تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است تفسیر های انجام گرفته با وقایع تاریخی مربوط به آیه تاریخی تفاوت آشكار دارد طبق دیدگاه بیشتر مفسرین اهل سنت و شیعه مراد از كلمه "ناس" در آیه تبلیغ یهود و نصاری،مجوس یا مشركان هستند این تحقیق بر روشی تاریخی متكی است و هدف آن فهم درست آیه تبلیغ و تعیین دقیق مصداق كلمه "ناس" است و در صدد پاسخ به این سوال است كه تفسیر و تحلیل تاریخی واژه ناس در آیه تبلیغ چگونه است؟ یافته تحقیق حاضر این است كه دیدگاه های مفسرین با وقایع تاریخی اختلاف دارد از یافته های مهم این تحقیق این است كه با توجه به وقایع تاریخی نمی توان مصداق واژه "ناس" را یهود و نصاری،مجوس یا مشركان دانست با توجه به منابع تاریخی این تحقیق شواهدی را آورده است كه نشان می دهد مصداق واژه ناس در آیه تبلیغ كسانی هستند كه در زمان پیامبر ﷺ می زیسته اند و به آن حضرت دسترسی داشته اند.» کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh جلسه دفاع رساله دکتری رشته تاریخ معاصر جهان اسلام در گروه تاریخ تمدن اسلام و تاریخ معاصر مجتمع تاریخ، سیره و تمدن با عنوان « تأثیرجریان های حاکم برسیاست خارجی عراق معاصر- 1958/2003 - و پیامدهای آن» نوشته علی علی الفتلاوی دوشنبه 14/9/1401 در سالن شهید صدر برگزار گردید. دکتر سیدرضا مهدی نژاد و دکتر غلامحسن مقیمی، راهنما و مشاور این رساله بودند. داوری این رساله را هم دکتر عبدالوهاب فراتی، دکتر مرتضی شیردی و دکتر ستوده آرانی انجام دادند. رساله در 5 فصل تدوین شده است. کلیات و چارچوب نظری، جریان کمونیسم و تأثیرآن بر سیاست خارجی عراق، جریان ملی گرایی و تأثیر آن بر سیاست خارجی عراق، حزب بعث و تأثیرآن بر سیاست خارجی عراق و بررسی تطبیقی تأثیرجریان های حاکم و پیامدهای آن عناوین فصل های پنج گانه رساله را شکل می دهند. رساله پس از تبیین و دفاعیات نویسنده و داوری هیئت محترم داوران با درجه عالی پذیرفته شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh گزارش تصویری نشست «رابطه فرهنگ با اصلاحات اجتماعی با بررسی نمونه های تاریخی» منتشر شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh آموزشی روش‌شناسی مطالعات تاریخی(۱) با موضوع «تاریخ مفهوم» با ارائه دکتر نیره دلیر 27 آذر 1401 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh سیر تحول دین و مذهب در مازندران نویسنده: صفر یوسفی از دیرباز مازندران در معرض نفوذ و کانون توجه و یا محل پیدایش اعتقادات دینی و مذهبی گوناگون بوده است و بر این اساس، مردم مازندران تحولات اعتقادی، دینی و مذهبی متعددی را پشت سر گذاشته اند. اولین اقوام بومی مازندران، (کاسی ها و تپوری ها و آماردها) عناصر طبیعت را می پرستیدند. سپس آیین دیوان یا پرستش روشنایی و خورشید در مازندران رواج یافت و پس از آن مردم این سامان به اعتقادات زرتشتی گری گرویدند. دین زرتشتی تا پایان قرن سوم هجری در برخی از نقاط مازندران، حضور خود را حفظ کرد. با ورود اسلام به ایران (در حدود اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم هجری) به تدریج دین اسلام در مازندران نیز نفوذ کرد. اسلام آوردن مردم مازندران بیشتر بر مبنا و روش های صلح آمیز و کوشش های داعیان علوی زیدی بوده است. از میان مذاهب اسلامی، ابتدا مردم مازندران پیرو مذاهب سنت و جماعت شافعی و حنفی شدند. درباره چگونگی و علل گرایش و اسلام آوردن مردم مازندران باید گفت که نارضایتی مردم و ستم حکومت های محلی مازندران و اسلام آوردن برخی از حکام محلی کوچک تاثیر عمده ای داشته است. در مرحله بعدی مردم مازندران در آغاز به شیعه زیدی و بعدها به شیعه دوازده امامی روی آوردند. استمرار و رشد و گسترش مذهب شیعه در اثر علاقه و اعتقاد قلبی مردم، شعارهای عدالت جویانه داعیان علوی و گرایش های شیعی حکام محلی یعنی سادات مرعشیان مازندران و پا دوسبانان رویان و رستمدار (نور و کجور بعدی) ممکن گردید. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/r70528 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh علمی – مهارتی «روش شناسی تدوین مقالات بین المللی» با ارائه دکتر علی منتظری مقدم 21 آذر 1401 ساعت 9 الی 12 در سالن شهید عارف حسینی برگزار می گردد. همانگونه که مستحضرید در ایران و عرصه بین الملل، میزان اعتبار علمی یک مرکز آموزش عالی را به تعداد مقالات بین المللی تولید شده در آن دانشگاه و میزان استناددهی به آن میدانند تا جایی که در همه سیستم های ارزیابی مراکز علمی ملی و بین المللی ، ۶۹ درصد امتیاز رتبه بندی دانشگاه ها متعلق به تعداد مقالات علمی ، بین المللی و میزان استناد محققین به آن مقالات می باشد (در حالی که فقط ۱/۵ درصد امتیاز به نشریات و ۳ درصد امتیاز به کتب تعلق می گیرد). از آنجا که امر بین المللی سازی مقالات در المصطفی مغفول مانده است، جایگاه واقعی علمی این نهاد بین المللی در داخل کشور و خارج کشور در بین مراکز علمی ناشناخته مانده است. . لذا تلاش برای اولویت اول دادن به تولید مقالات بین المللی در برنامه ریزی های صفی و ستادی، جهت دهی کارگاه ها و سایر برنامه های ظرفیت سازی به سمت ایجاد مهارت مقاله نویسی بین المللی و همچنین تعیین بالاترین بودجه (نسبت به سایر برنامه ها) جهت حمایت صد در صدی مادی و معنوی از اعضای هیئت علمی، اساتید و پژوهشگران جهت تولید مقالات بین المللی و اتخاذ سیاست های تشویقی ، می تواند در کوتاه مدت جبران کننده و ارتقاء بخش جایگاه علمی *المصطفی* باشد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh